Pastorius skrev:
I den konkrete sag kan jeg sagtens forstå man ikke synes om et forbud mod røg, jeg kan bare ikke forstå at man tror på man kan påvirke det forbud ved at fyre mere af, og jeg kan slet ikke forstå at man vil gå imod sin klubs anbefalingen omkring det, forbi man mener at klubben ligger under for de onde forbund - I de her tilfælde tror jeg faktisk at AaB er ret enige med DBU og UEFA om at de helst vil undvære røg på tribunerne.
Min efterretning siger nej til din påstand. En række samtaler med folk i såvel trup og trænerstab som i AaBs ledelse har understreget dette yderligere. Det helt store problem, som også tidligere blev pointeret af en anden debattør, er at disse personer skal være utroligt varsomme med og helst af alt undgå at komme med denne type udtalelser offenligt. Det skal de fordi der presses et regelsæt ned over hovederne på dem - et regelsæt dikteret af forbundene og deres magtfulde "diktatorer" (DBU, UEFA og ultimativt FIFA). Spørger du de involverede parter (spillere og klubber) så tror jeg mange ville blive overrasket over hvor lille modstanden i realiteten er - hvis de selv kunne bestemme og tale frit fra leveren. Der skal naturligvis ikke være tvivl om at de ikke er interesserede i at folk skal komme til skade. Og rent faktisk tror jeg at puderne fra Nord har forvoldt mere skade end blus og røg på vest.
Det sørgelige er bare at der næppe sker alverden på fronten, da forbundenes høje herrer sidder og suverænt dikterer udelukkende udfra økonimiske betragtninger (påstand). Og når der samtidig sidder politikere i modvind, der kan score billige point ved at snakke med store ord om de "ih og åh" så farlige fodboldfans, så er det en kamp der næppe kan vindes diplomatisk - omend vi i sandhed forsøger også at bruge diplomatiske og demokratiske virkemidler. Spørger du eksempelvis politiet, så tror jeg også du vil få et billede af den Ultras-inspirerede fankultur, som på ingen måde står måls med det billede der er blevet tegnet henover se sidste 10+ år i de sentationssøgende medier.
Tag nu bare efterspillet i forbindelse med FCKs besøg i Aalborg, hvor der var lige lovligt meget gang i den i deres ende. Der skete mange ting som ikke var i orden. Pyro på banen, smadrede faciliteter og vold. Og hvad skete der så? Bølgerne gik højt, "Solidaritetsaftalen" kom i hus og en lang række vigtige folk (læs: politikere og selvudnævnte eksperter) var ude og tale med store ord. Rent faktisk kom der et godt forslag på bordet. Der skulle udarbejdes et større projekt hvor alle parter inddrages for at sikre den bedst mulige afvikling af fodboldkampe. Vores samarbejde med politiet har tidligere bevist at lige netop dette er vejen frem. Men hvad kom der ud af det? Indtil nu absolut intet. Vi har intet set eller hørt. Den sidste melding jeg har fået i sagen er at den nu ligger i Justitsministeriet. Der frygter jeg desværre den kommer til at længe meget længe...
Vangens Fineste...