Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Hovedet » 9. mar 2015, 15:08

AaB-Jones skrev:Her var den:
http://www.aabsport.dk/nyheder/2015/03/ ... io-kr.aspx

Det ser bestemt ikke så sløjt ud - men som forventet ikke den store indtægt hentet ved salg af Lasse og Kusk.
Der er selvfølgelig lidt "halvt-tomt-glas" ved at udtrykke en smule skuffelse over et overskud på 41 millioner, men jeg havde nok forventet, at det havde landet omkring de 50 millioner, så vi også havde rundet en egenkapital på 100 millioner kr.

Dog er det positivt, at AaB også havde skabt overskud uden DM og den europæiske deltagelse og spillersalg. Så vidt jeg kan læse ud af regnskabet i hvert fald.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. mar 2015, 15:32

Det ser bestemt ikke så sløjt ud - men som forventet ikke den store indtægt hentet ved salg af Lasse og Kusk.
Det kan man jo faktisk ikke læse ud af tallet. Vi ved kun hvor stort overskud der er på transfers. Ikke hvor meget der er kommet ind og hvor meget der er brugt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. mar 2015, 15:33

Hovedet skrev:

Der er selvfølgelig lidt "halvt-tomt-glas" ved at udtrykke en smule skuffelse over et overskud på 41 millioner, men jeg havde nok forventet, at det havde landet omkring de 50 millioner, så vi også havde rundet en egenkapital på 100 millioner kr.

Dog er det positivt, at AaB også havde skabt overskud uden DM og den europæiske deltagelse og spillersalg. Så vidt jeg kan læse ud af regnskabet i hvert fald.
Det ville være naivt at have forventet et bedre resultat end det der er kommet, på baggrund af de periodemeddelelser der er kommet fra AaB undervejs. Det her resultat er mere end godkendt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 9. mar 2015, 15:50

Pastorius skrev:
Hovedet skrev:

Det ville være naivt at have forventet et bedre resultat end det der er kommet, på baggrund af de periodemeddelelser der er kommet fra AaB undervejs. Det her resultat er mere end godkendt.
Ja, for fanden da. Nu sidder jeg jo også bare og leder efter hår i suppen; jeg mindes, at den oprindelige udmelding var et plus på 48 millioner, som siden blev nedjusteret til mellem 40 og 50 millioner kr. Det hører vel også med, at indtægterne fra Brügge-kampene først dukker op i år.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. mar 2015, 16:15

Hovedet skrev:
Pastorius skrev:
Hovedet skrev:

Ja, for fanden da. Nu sidder jeg jo også bare og leder efter hår i suppen; jeg mindes, at den oprindelige udmelding var et plus på 48 millioner, som siden blev nedjusteret til mellem 40 og 50 millioner kr. Det hører vel også med, at indtægterne fra Brügge-kampene først dukker op i år.
Jeg kan ikke huske den nøjagtige ordlyd, men jeg kan huske at det gjorde mig nervøs for om vi kunne realisere et overskud på 40 millioner. Så jeg er glad. Aktiekursen ser ud til at være upåvirket af regnskabet.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 9. mar 2015, 17:14

Hovedet skrev:
Pastorius skrev:
Hovedet skrev:

Der står noget om 48 millioner her http://investor.borsen.dk/artikel/1/289 ... itler.html

Men synes nu også 41 er helt hæderligt.
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 9. mar 2015, 17:53

Hvor er det dog dejligt. Der mangler stadigvæk indtægterne fra kampen mod Brugge. Samtidig har man investeret i nye diodebander, som der godt nok var behov for. Alligevel har man en likvid beholdning på over 70 millioner. Det er sgu stærkt gået, og et resultat på mellem 0 og 5 millioner uden europacupkampe vil også være mere end godkendt for i år. Man bliver i helt godt humør sådan en mandag aften ;-)

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar

Indlæg af Kristian » 9. mar 2015, 18:17

Klaus skrev:Hvor er det dog dejligt. Der mangler stadigvæk indtægterne fra kampen mod Brugge. Samtidig har man investeret i nye diodebander, som der godt nok var behov for. Alligevel har man en likvid beholdning på over 70 millioner. Det er sgu stærkt gået, og et resultat på mellem 0 og 5 millioner uden europacupkampe vil også være mere end godkendt for i år. Man bliver i helt godt humør sådan en mandag aften ;-)
Og jeg hæfter mig ved, at vores omkostninger til spillere "kun" er steget fra 39 mio til 49 mio, i et år hvor der har været nyerhvervelser i form af Helenius, Enevoldsen og ikke mindst Jønsson som store aflønninger + at man har givet bonusser ifb. mesterskab og pokalsejr. Vi holder den slanke linje og det er dælme positivt.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 9. mar 2015, 18:30

Kristian skrev:
Klaus skrev:Hvor er det dog dejligt. Der mangler stadigvæk indtægterne fra kampen mod Brugge. Samtidig har man investeret i nye diodebander, som der godt nok var behov for. Alligevel har man en likvid beholdning på over 70 millioner. Det er sgu stærkt gået, og et resultat på mellem 0 og 5 millioner uden europacupkampe vil også være mere end godkendt for i år. Man bliver i helt godt humør sådan en mandag aften ;-)
Og jeg hæfter mig ved, at vores omkostninger til spillere "kun" er steget fra 39 mio til 49 mio, i et år hvor der har været nyerhvervelser i form af Helenius, Enevoldsen og ikke mindst Jønsson som store aflønninger + at man har givet bonusser ifb. mesterskab og pokalsejr. Vi holder den slanke linje og det er dælme positivt.
Undskyld, men hvad er det lige de dér diodebander gør godt for? Jeg har bemærket, at der er nogen, der harcelerer over deres eksistens.

Det er ganske rigtigt fantastisk, at vi har en likvid beholdning på over 70 millioner. Vi har ganske vist tidligere haft større egenkapital end den nuværende, men mig bekendt aldrig så mange likvide midler. Jeg undrer mig dog en lille smule over forventningen på 0 til -5 millioner for 2015. Det er da et ret betragteligt spænd, hvis man ikke kalkulerer med hverken EC eller spillersalg (som jeg læser det).

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 9. mar 2015, 18:58

Hovedet skrev: Undskyld, men hvad er det lige de dér diodebander gør godt for? Jeg har bemærket, at der er nogen, der harcelerer over deres eksistens.
Diodebanderne er dem, hvor man bringer reklamerne under kampen. Vores gamle bander var præget af så mange pixelfejl, at det var helt pinligt. Det samme gjorde sig i øvrigt gældende omkring vores to storskærme. Til den nye sæson er det hele blevet skiftet ud. Så nu burde der igen være basis for et godt salg af reklameplads, samtidig med at vi tilskuere kan glæde os over storskærmene. Problemet med de nye diodebander er, at de er lidt højere end de gamle og fremfor alt, at de står helt inde ved de gamle bander, hvor bannerne tidligere hang bag mål. Jeg tror nu alle kan blive enige om, at det er godt de er blevet skiftet omend nogen gerne så dem placeret lidt anderledes.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. mar 2015, 19:07

Hovedet skrev:
Kristian skrev:
Undskyld, men hvad er det lige de dér diodebander gør godt for? Jeg har bemærket, at der er nogen, der harcelerer over deres eksistens.

Det er ganske rigtigt fantastisk, at vi har en likvid beholdning på over 70 millioner. Vi har ganske vist tidligere haft større egenkapital end den nuværende, men mig bekendt aldrig så mange likvide midler. Jeg undrer mig dog en lille smule over forventningen på 0 til -5 millioner for 2015. Det er da et ret betragteligt spænd, hvis man ikke kalkulerer med hverken EC eller spillersalg (som jeg læser det).
Det er vel omkring 5% af omsætningen. Det er nok svært at komme meget tættere på med en fodboldklub, med alle de variable indtægter og udgifter der er. Fx. har vi jo rigtig mange kontrakter der skal fornys og mangler endnu at få en træner på plads.

Vores helt store udfordring de næste år, er at holde styr over omkostningerne, og samtidig bevare et slagkraftigt hold. Nu skal vi til at forlænge kontrakter med spillere, der ikke længere er breddespillere eller talenter, men har vundet the double og spillet sig videre fra EL-gruppespil.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 9. mar 2015, 19:38

Pastorius skrev:
Hovedet skrev:
Kristian skrev:

Det er vel omkring 5% af omsætningen. Det er nok svært at komme meget tættere på med en fodboldklub, med alle de variable indtægter og udgifter der er. Fx. har vi jo rigtig mange kontrakter der skal fornys og mangler endnu at få en træner på plads.

Vores helt store udfordring de næste år, er at holde styr over omkostningerne, og samtidig bevare et slagkraftigt hold. Nu skal vi til at forlænge kontrakter med spillere, der ikke længere er breddespillere eller talenter, men har vundet the double og spillet sig videre fra EL-gruppespil.
Ja, det er jo en udfordring, som indtil videre kun FCK har behersket - at have overskud på den daglige drift og samtidig have et meget højt spillerbudget. Vi satser fornuftigvis på balance i den daglige drift, men kommer nok til at investere mere for at bevare en slagkraftig spillertrup, som du også er inde på. Vi har nu dog tilstrækkelig økonomisk styrke til at kapere enkeltstående underskud, som vel nærmest ikke er til at undgå i en forretning, der alene baserer sig på fodbold.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 9. mar 2015, 19:40

Det realiserede overskud for 2014 på 41,1 mio. kr. er i den nedre del af det udmeldte interval på 40-50
mio. kr. Dette skyldes færre match-day indtægter i forbindelse med UEFA Europa League kampe samt
større usikkerhed omkring afregning fra UEFA for så vidt angår den såkaldte ”market pool”.
Til de der søger en forklaring på, hvorfor resultatet blev i den lave ende af det forventede.

Jeg synes det er en positiv årsrapport, og selvom vi godt nok endte i den lave ende af det forventede, synes jeg at vi langt om længe kan stole på de udmeldinger og forventninger, som AaB kommer med. Jeg har fuld tiltro til at vi kan fortsætte den positive udvikling, og finde den rette balance for investering vs. forsigtighed.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. mar 2015, 19:46

Hovedet skrev:
Pastorius skrev:
Hovedet skrev:
Kristian skrev:

Ja, det er jo en udfordring, som indtil videre kun FCK har behersket - at have overskud på den daglige drift og samtidig have et meget højt spillerbudget. Vi satser fornuftigvis på balance i den daglige drift, men kommer nok til at investere mere for at bevare en slagkraftig spillertrup, som du også er inde på. Vi har nu dog tilstrækkelig økonomisk styrke til at kapere enkeltstående underskud, som vel nærmest ikke er til at undgå i en forretning, der alene baserer sig på fodbold.
Min pointe er at bare for at fastholde de nuværende spiller, kommer spillerløningerne til at stige. Vi ligger på et meget lavt niveau ift den kvalitet vi har, og der er kun et par enkelte af de dyre kontrakter der udløber (Würtz og KEP) og de bliver ikke nemme at erstatte. De resterende kontrakter der udløber, må forventes at være billige, eller lejeaftaler der er indgået på gunstige vilkår, (Helenius og Ene) som bliver endog meget svære at forlænge til samme pris, hvis de viser det niveau vi håber på de kan.
Med venlig Hilsen
--
Robert

9800
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Wurtz

Indlæg af 9800 » 9. mar 2015, 22:31

Hovedet skrev:
Kristian skrev:
Jeg er ret sikker på at AaB vil investere i faciliteterne på Hornevej. Hvis man vil være landets bedste til talentudvikling skal man have de bedste faciliteter, og det har AaB langt fra.

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Re: Økonomitråden

Indlæg af Remark » 10. mar 2015, 15:05

Har nu endelig haft tid til at se regnskabet igennem. Det er faktisk det flotteste resultat nogensinde.

Driften er god. Der er likvider i kassen. Og resultatet holdt sig inden for den ramme, der var meldt ud. Kort sagt, der er styr på det på Hornevej. Det er også interessant, at vi i 2015 kan få tæt på et 0-resultat ved en midterplacering i ligaen, ingen europæisk deltagelse i efteråret og intet spillersalg. Det er satme en god forretning.

Det vilde er at tænke på, at vi i perioden 2009-2013 har afskrevet 80.000.000 på bygninger, feriepenge, hockey, Sportsbutikker etc. Sikke et spild. Det er med 2014 slut. Herligt.

Jeg bemærker desuden, at vi havde transferindtægter for 9.348.000 kroner. Og at vi har købt spillere for 1.468.000 og afskrevet 1.984.000 som tidligere år. Et samlet overskud på 5.896.000.

Det er svært at se mellemregningerne, men jeg tolker det i den retning, at Kusk, Lasse Nielsen og måske nogle penge fra Lukas har givet dette beløb. At Jönsson har kostet ca. 1,5 millioner. Afskrivningerne er på niveau med tidligere år, og er sikkert en pulje af fx sign-on fees.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 10. mar 2015, 15:49

Det bemærkes ligeledes at der er usikkerhed ift. beløbet for market pool fra UEFA (side 11, slutkommentar til resultatet). Efter mine beregninger i denne tråd bør vi få mere end Esbjerg fik sidste år - hvis vi har budgetteret med mindre i 2014 regnskabets resultat, bør det vel have positiv effekt i 2015? For formuleringen lukker ikke for, om denne "usikkerhed" er lukket, jeg går ikke ud fra, at UEFA sender pengene og dermed afslører den præcise størrelse på checken, førend EL er spillet færdig.

Men fint at vi budgetterer med et lille minus før transfers. Man bør investere kontrolleret i truppen, ved bl.a. at lave forlængelser og hente talenter, i det omfang der opstår muligheder. Hvis man så kan følge budget og sende en mand eller to til udlandet, er der lidt ekstra rum at agere i.

/Søgaard
Aalborg BK 1885!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 10. mar 2015, 16:56

Remark skrev:Har nu endelig haft tid til at se regnskabet igennem. Det er faktisk det flotteste resultat nogensinde.

Driften er god. Der er likvider i kassen. Og resultatet holdt sig inden for den ramme, der var meldt ud. Kort sagt, der er styr på det på Hornevej. Det er også interessant, at vi i 2015 kan få tæt på et 0-resultat ved en midterplacering i ligaen, ingen europæisk deltagelse i efteråret og intet spillersalg. Det er satme en god forretning.

Det vilde er at tænke på, at vi i perioden 2009-2013 har afskrevet 80.000.000 på bygninger, feriepenge, hockey, Sportsbutikker etc. Sikke et spild. Det er med 2014 slut. Herligt.

Jeg bemærker desuden, at vi havde transferindtægter for 9.348.000 kroner. Og at vi har købt spillere for 1.468.000 og afskrevet 1.984.000 som tidligere år. Et samlet overskud på 5.896.000.

Det er svært at se mellemregningerne, men jeg tolker det i den retning, at Kusk, Lasse Nielsen og måske nogle penge fra Lukas har givet dette beløb. At Jönsson har kostet ca. 1,5 millioner. Afskrivningerne er på niveau med tidligere år, og er sikkert en pulje af fx sign-on fees.
Enig i at det er et superflot regnskab, det sætter jo en stor fed streg under hvor fantastisk et år 2014 var for AaB. At man på et og samme år vinder the double og forøger egenkapitalen med, så vidt jeg husker, 116 mio... ja og det endda kommende fra en negativ egenkapital og på randen af afgrunden, det er jo en solstrålehistorie i en grad som ingen havde turdet håbe på.

Man må knibe sige i armen, når man tænker på hvordan tingene så ud for blot lidt over et år siden. Jeg må tilstå at jeg var alvorligt bange for at AaB ikke ville overleve feriepengesagen uden en konkurs.

Hvad angår transferbeløbene, fremgår det af regnskabet (et sted i den nu ekstremt omfattende og forklarende tekst) at udleje er indregnet i transferindtægter, og leje af spillere er indregnet i udgifterne. Det er med andre ord saftsuseme nogle fantastiske handler Gaarde har lavet i sommer... Der var så vidt jeg husker en mindre transfer på Thrane, og af den resterende del af de knap 1,5 mio. finder vi altså udgifterne til leje af Helenius, Gorter og Ene (for perioden frem til 1. januar), samt en evt. transfer på Jönsson. Det er kraftedme godt gået.

Desuden hæfter jeg mig også ved at 8,7 mio. af den samlede forøgelse i lønudgifter på ca. 11 mio. kan henføres direkte til bonusser ifbm. mesterskabet, pokaltitlen og kampene i UEFA regi. Der er med andre ord ikke tale om at man har knipset med fingrene og forøget lønbudgetterne med en fjerdedel, men med fornuftige 2-3 mio. Det er også værd at bemærke hvor meget tallene for det samlede lønbudget i AaB ligner de tal som blev slynget ud af EB(?) for nogen tid siden som værende spillerbudgettet i AaB. Mon ikke der minimum skal trækkes 10 mio. fra det beløb før man har spillerbudgettet? Der er trods alt også lønninger til direktion, trænerstab, administrationsstab samt vederlag til bestyrelsesmedlemmer mv. som skal dækkes, udover spillernes løn.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 10. mar 2015, 17:19

Søgaard skrev: Men fint at vi budgetterer med et lille minus før transfers. Man bør investere kontrolleret i truppen, ved bl.a. at lave forlængelser og hente talenter, i det omfang der opstår muligheder. Hvis man så kan følge budget og sende en mand eller to til udlandet, er der lidt ekstra rum at agere i.

/Søgaard
Enig. Jeg er desuden meget tilfreds med at man fortsætter tendensen med at lægge budgettet udfra en forventning om en midterplacering i ligaen. Jeg synes det er rart at man ikke lader sig rive med og budgetterer efter en best-case scenario sportslig målsætning, som man tidligere ofte gjorde. Det mest fantastiske eksempel på hvordan den slags kan gå, er det år FCK budgetterede med en hulens masse CHL mio. og ikke blev mestre.

Her står vi i stedet i en situation, hvor en placering midt i rækken absolut bør og skal kunne opnås, mens man sagtens kan få øje på hvor lidt det skal gå bedre end den forventning, rent sportsligt, før der er sorte tal i regnskabet.

Forresten faldt jeg over endnu en detalje som jeg synes var interessant i regnskabet, nemlig at kun én aktionær nu ejer maksimalt 5% af AaB A/S (sådan læser jeg det ihvertfald), mens ledende personer i AaB også kun ejer omkring 5% tilsammen. Hvis det er korrekt forstået, har vi altså fået ejerskabet af AaB spredt ud på flere hænder end tidligere, hvor Spar Nord og Nordjyske tidligere har siddet på store poster. Selv om der uden tvivl er en gruppe af aktionærer som ejer en større del tilsammen, så synes jeg alligevel det klart må være et sundhedstegn, medmindre man har fedtede og ugennemsigtige FCM briller på, at magten i en klub er fordelt på så stor en kreds af ejere som muligt.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 11. mar 2015, 14:11

Jeg læste i går et interessant brugerindlæg om AaB på EuroInvestor, som jeg desværre ikke kan finde igen og poste her på stedet. Brugeren påpegede, at AaB har som nævnt har en egenkapital på 92 millioner kr., hvoraf over 70 millioner kr. er ren likviditet.

Hans pointe var, at da AaB hverken afdrager på gæld eller har planer om store investeringer i spillertruppen, står der et massivt og "inaktivt" millionbeløb tilbage på AaBs konto. Han argumenterede for, at AaB bør købe op i egne aktier, udbetale aktionærudbytte eller investere penge i andre aktier/obligationer.

Vi har af historiske årsager et uheldigt forhold til al form for investering, der ikke direkte kan relateres til fodbold, men kan manden have en pointe? AaB behøver jo ikke at have en pengetank stående på 70 livkvide millioner, og ville der være en form for fornuft i eksempelvis at investere nogle af dem i aktier eller andet?

Besvar