Remark skrev:Har nu endelig haft tid til at se regnskabet igennem. Det er faktisk det flotteste resultat nogensinde.
Driften er god. Der er likvider i kassen. Og resultatet holdt sig inden for den ramme, der var meldt ud. Kort sagt, der er styr på det på Hornevej. Det er også interessant, at vi i 2015 kan få tæt på et 0-resultat ved en midterplacering i ligaen, ingen europæisk deltagelse i efteråret og intet spillersalg. Det er satme en god forretning.
Det vilde er at tænke på, at vi i perioden 2009-2013 har afskrevet 80.000.000 på bygninger, feriepenge, hockey, Sportsbutikker etc. Sikke et spild. Det er med 2014 slut. Herligt.
Jeg bemærker desuden, at vi havde transferindtægter for 9.348.000 kroner. Og at vi har købt spillere for 1.468.000 og afskrevet 1.984.000 som tidligere år. Et samlet overskud på 5.896.000.
Det er svært at se mellemregningerne, men jeg tolker det i den retning, at Kusk, Lasse Nielsen og måske nogle penge fra Lukas har givet dette beløb. At Jönsson har kostet ca. 1,5 millioner. Afskrivningerne er på niveau med tidligere år, og er sikkert en pulje af fx sign-on fees.
Enig i at det er et superflot regnskab, det sætter jo en stor fed streg under hvor fantastisk et år 2014 var for AaB. At man på et og samme år vinder the double og forøger egenkapitalen med, så vidt jeg husker, 116 mio... ja og det endda kommende fra en negativ egenkapital og på randen af afgrunden, det er jo en solstrålehistorie i en grad som ingen havde turdet håbe på.
Man må knibe sige i armen, når man tænker på hvordan tingene så ud for blot lidt over et år siden. Jeg må tilstå at jeg var alvorligt bange for at AaB ikke ville overleve feriepengesagen uden en konkurs.
Hvad angår transferbeløbene, fremgår det af regnskabet (et sted i den nu ekstremt omfattende og forklarende tekst) at udleje er indregnet i transferindtægter, og leje af spillere er indregnet i udgifterne. Det er med andre ord saftsuseme nogle fantastiske handler Gaarde har lavet i sommer... Der var så vidt jeg husker en mindre transfer på Thrane, og af den resterende del af de knap 1,5 mio. finder vi altså udgifterne til leje af Helenius, Gorter og Ene (for perioden frem til 1. januar), samt en evt. transfer på Jönsson. Det er kraftedme godt gået.
Desuden hæfter jeg mig også ved at 8,7 mio. af den samlede forøgelse i lønudgifter på ca. 11 mio. kan henføres direkte til bonusser ifbm. mesterskabet, pokaltitlen og kampene i UEFA regi. Der er med andre ord ikke tale om at man har knipset med fingrene og forøget lønbudgetterne med en fjerdedel, men med fornuftige 2-3 mio. Det er også værd at bemærke hvor meget tallene for det samlede lønbudget i AaB ligner de tal som blev slynget ud af EB(?) for nogen tid siden som værende spillerbudgettet i AaB. Mon ikke der minimum skal trækkes 10 mio. fra det beløb før man har spillerbudgettet? Der er trods alt også lønninger til direktion, trænerstab, administrationsstab samt vederlag til bestyrelsesmedlemmer mv. som skal dækkes, udover spillernes løn.