NIN den fromme skrev:sulakvelidze skrev:Kasper skrev:Hold nu op med at han bare havde banket dem ind, det gjorde han jo ikke i sidste sæson. Topscorer eller ej.
Nej, lige netop. AK har i sin tid i AaB brugt 34 flere minutter pr scoret mål end Helenius - og det endda, selv om AK var her i en mesterskabssæson med det mest chanceskabende spil i AaB's historie. Og selv om næsten en fjerdedel af Helenius' AaB-kampe har været som teenager, mens AK skiftede til AaB som 23-årig. Og selv om Helenius i hele sidste sæson var i en ringe forfatning oven på sygdom. Jeg ved godt, at Helenius har sparket en del straffespark, men bolden skal stadig i kassen, og jeg tvivler sgu på, at AK havde været lige så skarp fra 11 meter som Helenius. Så havde Kent nok valgt ham som skytte i sidste sæson. Under alle omstændigheder har AK haft alle forudsætninger for et bedre målregnskab end Helenius - hvis han ellers havde haft evnerne.
Målt på minutter pr mål i AaB-trøjen er Spalvis naturligvis endnu bedre end AK. Og bare for sammenligningens skyld placerer AK sig lige midt imellem Helenius og Jeppe Curth:
Spalvis: 163 minutter pr. mål.
Helenius: 207 minutter pr. mål
AK: 241 minutter pr. mål.
Curth: 274 minutter pr. mål.
Jeg ved godt, at Peter Graulund, OB-fans og nu Gud hjælpe mig også FCM-Kent (!!!) vil have det til at lyde, som om AK var en ægte goalgetter for AaB og præsterede på et stabilt højt niveau. Men det gjorde han jo ikke. Potentialet var og er større hos både Helenius og Spalvis, og når AK selv har valgt en fremtid hos en konkurrent, er det bare helt i orden, at han ikke får foræret en startplads baseret på sidste sæson. Især hvis hans attitude til træning og over for AaB i forhandlingsforløbet har været så dårlig, som man kan få en fornemmelse af, når AK ikke engang selv vil kommentere sin situation. Det lugter af, at han har en dårlig sag.
Jeg synes, prioriteringen indtil nu er helt i orden. Det havde selvfølgelig alt sammen været federe, hvis Helenius havde banket en kasse eller to ind i de første kampe, men det er altid nemmere at forudsige, når man har set kampene.
Han er en bandit ham AK. Ikke nok var han ældre end Helenius da han til AaB, han tillod sig også at være angriber i ikke bare en mesterskabs sæson, men den mest chance skabende sæson nogensinde overhovedet i klubbens historie. Der ud over bruger han ikke bare flere minutter på at score sine mål, men vil kikse straffepark fik han chancen. Både statistikken og glaskuglen er imod ham. Nu er han heldigvis placeret et godt stykke fra sidelinjen og Helenius er første angriber og i bedre form ifølge sig selv end nogensinde før. Så må vi se hvordan målkontoen ser ud efter sæsonen og hvor mange minutter/kampe der skal bruges på at score. Pt. har han spillet tre kampe.
Jeg er stor fan af dine spydige indlæg, og sarkasmen er også i dette tilfælde værd at trække på smilebåndet af. Så en skarp Jeppe Curth herfra for det.

Men min pointe er altså ikke at nedgøre AK som en dårlig angriber. Min pointe er at nedgøre Graulund-hypen af ham som en notorisk bomber for AaB. For det var han ikke.
AK havde betydeligt bedre arbejdsvilkår som angriber (mere rutine, bedre medspillere osv) i sin tid hos AaB end Helenius. Alligevel har AK altså skullet bruge flere minutter pr. mål end Helenius. Lige som Spalvis også har været markant skarpere. Det er bare statistik, og den slags kan altid overfortolkes, så den skal ikke bruges til at nedgøre AK - alene til at supplere påstanden om, at han altså ikke var den superskarpe bomber for AaB, nogen af en eller anden grund har fået travlt med at gøre ham til. Det var jo ellers ikke, fordi de måbede af forbløffelse, da han havde sin lange scoringspause i sidste sæson.
Jeg er og bliver glad for, at AK kom til AaB - og jeg havde allerhelst set, at han forlængede. Det er dejligt, at AaB (og ikke OB eller andre) kunne se potentialet i ham, mens han snøvlede rundt i 1. division. Og alene hans to mål i Zagreb er jo det hele værd - lige som også hans to i Farum i foråret 2014 er noget særligt for mig. Men derfor skal AaB ikke lade sig køre rundt i manegen af AK/OB, bare fordi han skal spille for dem til vinter. OB skal ikke bare ringe Gaarde op og sige: "Hej, nu har vi skrevet med AK fra nytår, så nu skal du lige aflevere ham med det samme for en kasse Albani - ellers er I nogen bavianer!"
Næh, AaB skal forlange en pris for ham, og hvis OB ikke vil betale den, skal AK ikke til OB før til nytår. Og da han alligevel er væk til nytår, og AaB har flere gode angribere i truppen, er de naturligt nok foran ham i køen.