Allan og telefonnummeret kan have en pointe i, at nogle spillere er blevet solgt for billigt.
Afgange i Gaardes tid
Nicklas Helenius 12 mio. kr.
Kasper Kusk 4.75 mio. kr.
Lasse Nielsen 2.2. mio. kr.
Rasmus Thelander Ukendt transfersum
Tilgange i Gaardes tid
Rasmus Jönsson Ukendt transfersum
Kasper Risgård Gratis
Mathias Thrane 50.000 kr.
Nicklas Helenius Gratis
Thomas Enevoldsen Gratis
Andreas Blomqvist 1.1 mio. kr.
Anders K. Jacobsen 500.000 kr.
Gilli Sørensen 150.000 kr.
Kasper Kusk blev solgt for 4.75 mio. kr., fordi Lynge Jakobsen, på grund af vores økonomi, var nødt til det. Hvis vi havde ladet kontrakten løbe ud, så havde vi ikke fået det danske mesterskab til Nordens Paris. 4.75 mio. kr. er isoleret set billigt, men med et mesterskab og mulighed for europæisk gruppespil har Kasper Kusk været med til at indbringe os rigtig mange penge.
Lasse Nielsen blev solgt for 2.2 mio. kr, hvilket også isoleret set er billigt for en forsvarsspiller, som har været omkring landsholdet. Han blev dog solgt et halvt år før udløb. Hvis vi havde solgt ham tidligere, havde vi sandsynligvis ikke ligget på 2. pladsen ved vinterpausen, da Rasmus Thelander ikke ved sæsonstart, var klar til at udfylde rollen som makker til KEP. Med det in mente synes jeg, at det er et rigtig godt salg, da Rasmus Thelander var klar til at overtage pladsen ved siden af KEP.
12 mio. kr. for Nicklas Helenius synes jeg, er godkendt, da vi på daværende tidspunkt var presset økonomisk. Vi har i dette transfervindue hentet ham gratis igen, hvilket han med 3 mål i 3 testkampe har vist, at det kan være en virkelig god signing. Jeg glæder mig til at følge Helenius i denne sæson, da jeg kan se tegninger til, at vi ser hans gamle niveau.
Rasmus Thelander er solgt for en ukendt transfersum, men det ligger sandsynligvis omkring 4-5 mio. kr, da han har et år tilbage af kontrakten, og vi ikke var tvunget til at sælge. Det synes jeg er et godkendt salg, da Thelander var meget skadesplaget, og vi har Kasper P og Jakob Blåbjerg, som allerede på nuværende tidspunkt banker alvorligt på i startopstillingen.
Gaarde har forsøgt at forlænge med AK siden sommer 14, mens Gaarde ligeledes har forsøgt at forlænge med Dalsgaard, som søger udfordringer i udlandet. AK forsøges muligvis for solgt allerede i dette vindue, da han ikke fik spilletid i kampen mellem AaB-AGF eller AaB-Nybergsund. Henrik Dalsgaard har vi fået gratis, og lige p.t skal vi overveje, om det bedst kan betale sig at beholde ham indtil kontraktudløb og igen forsøge at give ham et forbedret tilbud, eller om vi skal sælge ham nu.
Jeg er sikker på, at Dalsgaard er mere værdifuld end det millionbeløb, som vi kan få for ham i øjeblikket.
Nikolaj Thomsen blev forsøgt solgt for 15 mio. kr., hvilket jeg mener er en rigtig god pris for ham. Er folk også efter Gaarde ved dette salg, eller skal de mulige udløb af Dalsgaard og AK's kontrakter vise det generelle billede af Gaardes arbejde? De økonomiske perioder kan ikke sammenlignes, da vi på nuværende tidspunkt har en langt bedre økonomi efter aktieemissionen og Europa, hvilket medfører, at vi kan tillade os at takke nej til tilbud. Det vil automatisk presse prisen op for vores spillere.
Jeg synes, at Gaarde har leveret et stykke arbejde over al forventning, da han har hentet kvalitet ind for billige penge og har lavet et enkelt stort salg af Helenius. Gaarde kunne intet gøre ved Kusk' klausul.
Til sidst vil jeg kommentere i forhold til folk, der kritiserer AaB for ikke at have hentet spillerne ind til første kamp i sæsonen. Når vi kigger på tilgange, så viser denne liste med alt tydelighed, at vi har været rigtig dygtige til at hente spillere, som har været gratis eller købt for sporadiske summer. Det må vi også forvente denne gang, så derfor er Gaarde nødt til at have is i maven og hente de sidste spillere ind i august måned, når vi virkelig kan få kvalitet for pengene. Jeg tror derfor på, at vi får tilgang af en central forsvarsspiller og en kant, hvis Thomsen bliver solgt i august måned. Jeg vil blive overrasket, hvis vi får flere spillere ind i dette vindue.
Succés er midlertidigt. Loyalitet er for altid.