Poker-One-Kenobi skrev:Jeg er mindst ligeså flabet i virkeligheden, nogen synes det er sjovt at debattere på en facon hvor man gerne må hvæsse knivene lidt, det er vist nok en ældgammel tradition, jeg synes ikke der har stået noget i denne tråd man kunne blive provokeret af, men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg synes, det snerper hen ad provokation, når man kalder andre for fjollede. Men som sagt: Fred være med det. Jeg kan også selv synge med på den melodi. Du burde dog som minimum kunne stå ved det, når du optræder provokerende.
Poker-One-Kenobi skrev:Statens Museum for Kunst koster lige nu 95 kr i entre til udstillingerne, det er rigtigt at man kan se udvalg af samlingerne gratis men entre til de regulære udstillinger ligger altså lige under en hund. Det er kun dig som har snakket om nationalmuseet, og under alle omstændigheder er det STADIG tåbeligt at føre en undtagelse som eksempel i en diskussion om hvorvidt museer er afhængige af entreindtægter. Hvorfor diskutere den en procent, når 99 procent er dybt afhængige af at der kommer besøgende?
Hvorfor diskutere de 99 procent, når det er den ene procent, det handler om? Da jeg spørger, hvorfor du kalder det en dårlig idé med
statslig kultur i Aalborg, bruger du argumentet, at entré og økonomi hænger sammen. Og dermed færdig. Jeg gav dig så en oplysning, der tydeligvis var ny for dig: At der er fri entré
på Nationalmuseet og en række andre museer i København. Og ja, når man kan vælge at lave fri entré på Nationalmuseet i København, kan man også vælge at flytte Nationalmuseet til Århus og lave fri entré der. Og det samme med eksempelvis Musikhistorisk Museum, som lige så godt kunne ligge i Aalborg som i København. Alt behøver ikke ligge i hovedstaden - og da slet ikke, når man ikke lever af entré.
Poker-One-Kenobi skrev:Er det dit bedste argument, og hvad er konsekvensen, at alle museer skal være som Nationalmuseet og vi skal betale endnu mere i skat for at sikre driften? Du er vel ikke så blottet for realitetssans, at du mener der ville komme ligeså mange betalende besøgende på Statens Museum for Kunst hvis man rykkede det op imorgen og flyttede det til Aalborg?
Selvfølgelig skal der ikke være fri entré på alle museer – og det var jo netop mig selv, der gjorde opmærksom på, at det kun var dele af udstillingen på Statens Museum for Kunst, der har fri entré. Hvis man alene skal placere kultur efter besøgstal, skal alt placeres i hovedstaden. Alt uden undtagelse. For det er logisk, at hvor der er flest mennesker, vil der også være flest gæster. Sådan skruer man bare hverken kulturtilbud eller samfundet som helhed sammen. Eller jo…man er i gang med at gøre det, men det er også dybt godnat. For alle andre end de københavnere, der er for egoistiske til at ville dele kagen med deres landsmænd.
Poker-One-Kenobi skrev:Du bliver ved med at tillægge mig holdninger jeg ikke har, jeg har intet sted argumenteret for at Aalborgs tilbud skal begrænses til snævre rammer, eller at man skal manifesterer sin egen indskrænkethed.
Du har blandt andet skrevet, at der ikke er plads til ballet i Aalborg, fordi kulturen i Aalborg skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd. Det er et argument om, at kultur skal begrænses til snævre rammer. Men frem for alt er det noget mageløst vrøvl. Kultur skal ikke være funderet i den lokale sjæl og ånd. Hverken i Aalborg eller noget andet sted. Kultur skal det modsatte, og du kan i hvert fald lukke de første mange operahuse, balletscener, teatre og museer rundt omkring i verden, hvis du vil lade den indskrænkede holdning til kultur være gældende alle steder. Og du kan for øvrigt begynde dit vilde projekt i København.
Poker-One-Kenobi skrev:Er man iøvrigt indskrænket i dine øjne hvis man er mere til sport og musik end ballet? Interessant.
Nu lægger du ord i munden på mig. Man er indskrænket, hvis man begrænser sig selv ud fra en definition om, at man ikke har sjæl og ånd til at kapere bestemte former for kultur.
Poker-One-Kenobi skrev:Det sidste afsnit ændrede jeg fra en joke, med en

bagefter, til et reelt udsagn, da jeg ikke regnede med at du ville være istand til netop at anskue det som en morsomhed, men nok ville tage det alvorligt og kaste det tilbage i hovedet på mig. Det skulle jo så vise sig at være sandt.
Ja, sjovt nok - for det, du så åbenbart pludselig mente som en joke lå jo fuldstændig op af alt det andet, du har skrevet...
Poker-One-Kenobi skrev:Og hvor i alverden har du læst at jeg ikke mener at kultur i provinsen må belaste statskassen??!!
Du kan jo starte med at læse dette citat fra dig selv:
”Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger?”
Ret mig, hvis jeg overfortolker, men jeg læser det som en kritik af, at Aros koster statskassen penge.
Men det var måske også (meget belejligt) bare en joke, du fyrede af?
Poker-One-Kenobi skrev:Jeg har blot argumenteret for at der skal være et rimeligt kundegrundlag, og derfor er et kongelig teater i Aalborg en skide dårlig ide.
Jeg argumenterer ikke for at flytte Det Kongelige Teater til Aalborg. Jeg argumenterer for, at man helt generelt sagtens kunne flytte statslig kultur ud af København. Om det skal være det ene eller det andet, er jeg i princippet ligeglad med. Det er jeg til gengæld ikke med den usympatisk egoistiske holdning hos københavnere om, at alt det gode skal være ovre hos dem. Der er ingen naturlov, der siger, at al statslig kultur skal ligge i hovedstaden. Slet ikke i et land som Danmark, hvor man bruger mindre tid på at tage fra København til Aalborg, end mange amerikanere gør på at pendle til og fra arbejde hver eneste dag. *vender et af dine argumenter imod dig selv*