Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 24. mar 2011, 12:14

Lindvang skrev: Der skulle have stået 'i provinsen'. I øvrigt benyttes begge betydninger, omend denne er den rigtige.

Og jo, jeg er helt enig med dig, men der er vist ca 80% af indlæggene i denne tråd, der burde være andetsteds.
Der er ikke nogen rigtig!

http://sproget.dk/svarbase/SV00001040" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig Hilsen
--
Robert

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 24. mar 2011, 12:17

Pastorius skrev:
Lindvang skrev: Der skulle have stået 'i provinsen'. I øvrigt benyttes begge betydninger, omend denne er den rigtige.

Og jo, jeg er helt enig med dig, men der er vist ca 80% af indlæggene i denne tråd, der burde være andetsteds.

http://sproget.dk/svarbase/SV00001040" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, der er:
Sprognævnet skrev:Der er ikke tale om at nævnet anbefaler eller godkender den nye betydning.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 12:23

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Så fordi Nationalmuseet er gratis, er det et dårligt argument at et museeum generelt er afhængig af entre fra besøgende? Det var så åndssvagt, at jeg valgte at se bort fra det, men nuvel, nu har jeg kommenteret det.
Du rygsvømmer! Min påstand var, at man sagtens kan placere statslig kultur i Aalborg. Din påstand var, at det kunne man ikke, fordi entré og økonomi hænger sammen. Da jeg så gjorde opmærksom på, at man på flere statslige museer netop har gratis entre, svarede du ikke. Først efter flere anmodninger om et svar kommer der en desperat påstand om, at den med gratis entré er så åndssvag, at du valgte at se bort fra den.
Og det tror jeg ikke på. Du har nemlig været frisk i replikken med påstande om, at andre vrøvler, er naive, pinlige og uvidende. Så hvis du virkelig mente at argumentet om gratis entré var åndssvagt, havde du sgu nok også gjort opmærksom på det med det samme i stedet for at ”se bort fra det”.
Poker-One-Kenobi skrev:På samme måde som du klynker over at der ligger flere statsstøtte kroner i København end i Aalborg, kan Hjørring eller Hanstholm eller Sæby jo klynke over at der ligger flere statsstøtte kroner i Aalborg end hos dem. På den måde kan vi blive ved, indtil hver eneste borger får udleveret 2-300 kroner om året de så kan bygge deres eget lille Kongelige Teater i baghaven for.
Jeg har allerede gjort rede for min påstand om, at logistik og kapacitet i Aalborg snildt rækker til mere statslig kultur. Hvis der var motorvej til Sønderho, lufthavn i nærheden og i det hele taget kapacitet til et stort museum, ville jeg også kunne argumentere for mere statslig kultur i Sønderho. Men det kan jeg ikke netop på grund af det med logistik.
Så drop din fjollede snak om Sønderho og Sæby nu! Med mindre du i ramme alvor mener, at disse byer også kan håndtere besøgstal på 2-300.000 om året.

I det hele taget er det belastende at skulle diskutere med en, der konstant sætter tingene så vildt på spidsen, som du gør. Det er altså ikke noget usædvanligt ønske, jeg giver udtryk for: Mere kultur (eller uddannelse, forskning eller andre statsinstitutioner) til de større provinsbyer. Man hører jævnligt regionale politikere, erhvervsfolk og borgergrupper argumentere for det samme. Man hører dem ikke hævde, at Det Kongelige Teater skal ligge i Sæby, så det er lidt tosset, at du bliver ved med at køre diskussionen ud på sådan et overdrev.

Men okay, når det nu er din erklærede holdning, at Aalborg ikke behøver mere end industri, gaden, AaB og nogle stolte nordjyder, kan vi jo give dig igen af din egen medicin: Hvorfor ikke føre den holdning videre og argumentere for lukning af kulturlivet i Aalborg? Fjern Aalborg Teater og al anden kultur! Fjern også Aalborg Zoo! Fjern universitetet og andre læreanstalter! Jævn Lindholm Høje og byg industri oven på i stedet! Fjern alt det i Aalborg, der ikke er industri, gaden og AaB! Mere behøver Aalborg jo ikke! I hvert fald ikke, når man selv bor i København…
Du er lidt fjollet, men det er ok. Med mindre din pointe er, at alle museer skal have gratis entre, er det absurd at føre nationalmuseet som eksempel for museums driften i danmark. Langt langt hoveddelen af de danske kulturtilbud balancerer på kanten af konkurs, og selv et lille udsving i entreindtægter, salg og sponsorindtægter kan tvinge dem i knæ. Aros er et rigtigt godt eksempel, der har netop siddet disse mennesker som mener at hvis bare man bygger det stort og flot nok så vælter der menensker ind med tog og fly for at se på deres fantastiske kunstmuseum. Det er bare ikke sket, og det er uhyre sjældent at det sker. Hvornår har du sidst været på ferie i f.eks Amsterdam, Berlin eller London og tænkt "Hey jeg hopper sgu da lige på en flyver for at gå på et museum der kun ligger 3-400 km væk"? Det gør man jo ikke! Derfor skal man virkelig virkelig have fat i den lokale kundegruppe hvis det skal give mening at lave f.eks et Ballethus, og det vil jeg bare have lov at påstå ikke ligefrem er i nordjylland! Ej heller et kongeligt skuespilhus, når Aalborg Teater knapt nok kan køre rundt. Derfor mener jeg ikke alt kultur skal nedlægges, tværtimod, jeg mener blot at det skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd, og ikke i en misundelighed over storebrors legetøj.

Diskussionen om hvorvidt det er rimeligt at bruge en halv milliard på det kongelige teater er en anden, jeg mener det er komplet hul i hovedet at bruge så mange penge på så elitær en kulturel institution. Jeg så langt hellere flere af pengene brugt på idræt, musik og andre folkelige aktiviteter, og de midler måtte for min skyld gerne blive fordelt over hele landet, hvis man ellers kunne føre nogenlunde bevis for at de ikke bare blev brugt til endnu et Aros eller Musikkens Hus som kommer til at belaste både statskasse og kommunale midler for evig tid imens det står halvtomt hen.

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 24. mar 2011, 12:45

Poker-One-Kenobi skrev:
Fabbe skrev:Nu stiller jeg også lige et spørgsmål (lige som Lindvang gjorde).

Alle I jydekøbenhavnere, som mener, at københavnere slet ikke har nogen tilsvarende chauvinisme over for jyder. Hvilken planet har I boet på hele livet igennem?
Hvem har sagt det da? Der er da ligeså mange tåbelige fordomme herovre, ingen tvivl om det. Det gør bare ikke de tåbeligheder der er fremført her i tråden mere rigtige. Men det er super underholdning!
Så var det ikke dig, jeg spurgte, men derimod dem, der mener, at man kun tages hjerteligt imod i København. Helt i modsætning til i Aalborg, hvor man først får en på lampen, og først bagefter bliver spurgt om, hvor man kommer fra (og kommer man så fra Aalborg, får man måske en "undskyld misforståelsen").

Spørgsmålet går også ud til dem, der mener, at Aalborgs chauvinisme mod København er et udtryk for noget væmmeligt, utiltalende, typisk jysk og et udtryk for mindreværdskomplekser.

Hvis ålborgensisk chauvinisme er udtryk for mindreværdskomplekser, hvad er københavnsk chauvinisme så udtryk for?
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 12:58

Poker-One-Kenobi skrev:Du er lidt fjollet, men det er ok.
Og du er provokerende, ja nærmest flabet. Men fred være med det. Du er sikkert mere sympatisk ude i virkeligheden. :)
Poker-One-Kenobi skrev:Med mindre din pointe er, at alle museer skal have gratis entre, er det absurd at føre nationalmuseet som eksempel for museums driften i danmark.
Din påstand var, at "entreindtægter og en sund drift af f.eks et museum netop HÆNGER sammen".
Min påstand er, at argumentet om entré er dårligt i en diskussion om museer, der ikke tager entré.

Længere er den del af diskussionen ikke. Statens Museum for Kunst kunne i princippet sagtens ligge i Aalborg. Hvis der var reel vilje til at støtte provinsen med kultur.
Poker-One-Kenobi skrev: Langt langt hoveddelen af de danske kulturtilbud balancerer på kanten af konkurs, og selv et lille udsving i entreindtægter, salg og sponsorindtægter kan tvinge dem i knæ. Aros er et rigtigt godt eksempel, der har netop siddet disse mennesker som mener at hvis bare man bygger det stort og flot nok så vælter der menensker ind med tog og fly for at se på deres fantastiske kunstmuseum. Det er bare ikke sket, og det er uhyre sjældent at det sker. Hvornår har du sidst været på ferie i f.eks Amsterdam, Berlin eller London og tænkt "Hey jeg hopper sgu da lige på en flyver for at gå på et museum der kun ligger 3-400 km væk"? Det gør man jo ikke! Derfor skal man virkelig virkelig have fat i den lokale kundegruppe hvis det skal give mening at lave f.eks et Ballethus, og det vil jeg bare have lov at påstå ikke ligefrem er i nordjylland! Ej heller et kongeligt skuespilhus, når Aalborg Teater knapt nok kan køre rundt.
Jeg er da helt på det rene med, at de danske kulturtilbud kører med underskud. Jeg har aldrig påstået det modsatte, og det er jo slet ingen hemmelighed: Kultur koster! Det gør den også i København. Men det er ikke noget argument for, at det så absolut skal ligge i København. Tværtimod ville det være endnu et argument at flytte mere rundt på det.
Poker-One-Kenobi skrev:Derfor mener jeg ikke alt kultur skal nedlægges, tværtimod, jeg mener blot at det skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd, og ikke i en misundelighed over storebrors legetøj.
Mit ønske om mere kultur (og andre statslige institutioner) i provinsen bygger ikke på misundelse over København. Som sagt må København hjertens gerne højne kvaliteten på alle områder. Det ville kun være dejligt, for rent faktisk trænger byen til det. Men det forbyder jo ikke, at man kan have samme ønsker på vegne af Aalborg. Det vil også gavne Aalborg, provinsen og Danmark som helhed med flere statslige institutioner herovre. Så ønsket om det er fuldstændig rimeligt.

Og så fik du mig altså til at grine med din snak om, at kultur skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd! For så gælder det samme vel alle steder, og hvor skal de europæiske operahuse så ligge? I Salzburg? Kulturtilbud handler sgu ikke om at manifestere sin egen indskrænkethed. Tværtimod handler kultur om at udvide sin horisont. Men igen: Det er nok lidt nemmere at argumentere for, at Aalborgs tilbud skal begrænses til nogle snævre rammer, når man ikke selv bor i byen.
Poker-One-Kenobi skrev:Diskussionen om hvorvidt det er rimeligt at bruge en halv milliard på det kongelige teater er en anden, jeg mener det er komplet hul i hovedet at bruge så mange penge på så elitær en kulturel institution. Jeg så langt hellere flere af pengene brugt på idræt, musik og andre folkelige aktiviteter, og de midler måtte for min skyld gerne blive fordelt over hele landet, hvis man ellers kunne føre nogenlunde bevis for at de ikke bare blev brugt til endnu et Aros eller Musikkens Hus som kommer til at belaste både statskasse og kommunale midler for evig tid imens det står halvtomt hen.
Du ændrede dit nederste afsnit fra, at midlerne til idræt, musik og folkelige aktiviteter først og fremmest skulle bruges i København til, at de gerne måtte fordeles over hele landet. Kan du blive enig med dig selv? Og hvorfor er det ok, at kultur i København belaster statskassen, hvis det ikke er i orden, at kultur i provinsen gør det samme?

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af limey » 24. mar 2011, 13:03

Lige en sidebemærkning. Det er muligt at Aros har svært ved at få økonomien til at løbe rundt, men for fanden hvor er det lækkert at bo i en by med et kunstmuseum i international klasse. Jeg vil gerne medgive, at nogle af de aalborgensiske forsøg på at lave tilsvarende projekter har været forfejlede, men hvis man kunne ramme noget der var ligeså godt, som det man har gjort i Århus, tror jeg på at det ville give Aalborg et kulturelt løft, som ville gøre de fleste - også aalborgensere - tilfredse.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 13:27

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Du er lidt fjollet, men det er ok.
Og du er provokerende, ja nærmest flabet. Men fred være med det. Du er sikkert mere sympatisk ude i virkeligheden. :)
Poker-One-Kenobi skrev:Med mindre din pointe er, at alle museer skal have gratis entre, er det absurd at føre nationalmuseet som eksempel for museums driften i danmark.
Din påstand var, at "entreindtægter og en sund drift af f.eks et museum netop HÆNGER sammen".
Min påstand er, at argumentet om entré er dårligt i en diskussion om museer, der ikke tager entré.

Længere er den del af diskussionen ikke. Statens Museum for Kunst kunne i princippet sagtens ligge i Aalborg. Hvis der var reel vilje til at støtte provinsen med kultur.
Poker-One-Kenobi skrev: Langt langt hoveddelen af de danske kulturtilbud balancerer på kanten af konkurs, og selv et lille udsving i entreindtægter, salg og sponsorindtægter kan tvinge dem i knæ. Aros er et rigtigt godt eksempel, der har netop siddet disse mennesker som mener at hvis bare man bygger det stort og flot nok så vælter der menensker ind med tog og fly for at se på deres fantastiske kunstmuseum. Det er bare ikke sket, og det er uhyre sjældent at det sker. Hvornår har du sidst været på ferie i f.eks Amsterdam, Berlin eller London og tænkt "Hey jeg hopper sgu da lige på en flyver for at gå på et museum der kun ligger 3-400 km væk"? Det gør man jo ikke! Derfor skal man virkelig virkelig have fat i den lokale kundegruppe hvis det skal give mening at lave f.eks et Ballethus, og det vil jeg bare have lov at påstå ikke ligefrem er i nordjylland! Ej heller et kongeligt skuespilhus, når Aalborg Teater knapt nok kan køre rundt.
Jeg er da helt på det rene med, at de danske kulturtilbud kører med underskud. Jeg har aldrig påstået det modsatte, og det er jo slet ingen hemmelighed: Kultur koster! Det gør den også i København. Men det er ikke noget argument for, at det så absolut skal ligge i København. Tværtimod ville det være endnu et argument at flytte mere rundt på det.
Poker-One-Kenobi skrev:Derfor mener jeg ikke alt kultur skal nedlægges, tværtimod, jeg mener blot at det skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd, og ikke i en misundelighed over storebrors legetøj.
Mit ønske om mere kultur (og andre statslige institutioner) i provinsen bygger ikke på misundelse over København. Som sagt må København hjertens gerne højne kvaliteten på alle områder. Det ville kun være dejligt, for rent faktisk trænger byen til det. Men det forbyder jo ikke, at man kan have samme ønsker på vegne af Aalborg. Det vil også gavne Aalborg, provinsen og Danmark som helhed med flere statslige institutioner herovre. Så ønsket om det er fuldstændig rimeligt.

Og så fik du mig altså til at grine med din snak om, at kultur skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd! For så gælder det samme vel alle steder, og hvor skal de europæiske operahuse så ligge? I Salzburg? Kulturtilbud handler sgu ikke om at manifestere sin egen indskrænkethed. Tværtimod handler kultur om at udvide sin horisont. Men igen: Det er nok lidt nemmere at argumentere for, at Aalborgs tilbud skal begrænses til nogle snævre rammer, når man ikke selv bor i byen.
Poker-One-Kenobi skrev:Diskussionen om hvorvidt det er rimeligt at bruge en halv milliard på det kongelige teater er en anden, jeg mener det er komplet hul i hovedet at bruge så mange penge på så elitær en kulturel institution. Jeg så langt hellere flere af pengene brugt på idræt, musik og andre folkelige aktiviteter, og de midler måtte for min skyld gerne blive fordelt over hele landet, hvis man ellers kunne føre nogenlunde bevis for at de ikke bare blev brugt til endnu et Aros eller Musikkens Hus som kommer til at belaste både statskasse og kommunale midler for evig tid imens det står halvtomt hen.
Du ændrede dit nederste afsnit fra, at midlerne til idræt, musik og folkelige aktiviteter først og fremmest skulle bruges i København til, at de gerne måtte fordeles over hele landet. Kan du blive enig med dig selv? Og hvorfor er det ok, at kultur i København belaster statskassen, hvis det ikke er i orden, at kultur i provinsen gør det samme?
Jeg er mindst ligeså flabet i virkeligheden, nogen synes det er sjovt at debattere på en facon hvor man gerne må hvæsse knivene lidt, det er vist nok en ældgammel tradition, jeg synes ikke der har stået noget i denne tråd man kunne blive provokeret af, men sådan er vi jo så forskellige.

Statens Museum for Kunst koster lige nu 95 kr i entre til udstillingerne, det er rigtigt at man kan se udvalg af samlingerne gratis men entre til de regulære udstillinger ligger altså lige under en hund. Det er kun dig som har snakket om nationalmuseet, og under alle omstændigheder er det STADIG tåbeligt at føre en undtagelse som eksempel i en diskussion om hvorvidt museer er afhængige af entreindtægter. Hvorfor diskutere den en procent, når 99 procent er dybt afhængige af at der kommer besøgende? Er det dit bedste argument, og hvad er konsekvensen, at alle museer skal være som Nationalmuseet og vi skal betale endnu mere i skat for at sikre driften? Du er vel ikke så blottet for realitetssans, at du mener der ville komme ligeså mange betalende besøgende på Statens Museum for Kunst hvis man rykkede det op imorgen og flyttede det til Aalborg?

Du bliver ved med at tillægge mig holdninger jeg ikke har, jeg har intet sted argumenteret for at Aalborgs tilbud skal begrænses til snævre rammer, eller at man skal manifesterer sin egen indskrænkethed. Er man iøvrigt indskrænket i dine øjne hvis man er mere til sport og musik end ballet? Interessant.

Det sidste afsnit ændrede jeg fra en joke, med en :D bagefter, til et reelt udsagn, da jeg ikke regnede med at du ville være istand til netop at anskue det som en morsomhed, men nok ville tage det alvorligt og kaste det tilbage i hovedet på mig. Det skulle jo så vise sig at være sandt. Og hvor i alverden har du læst at jeg ikke mener at kultur i provinsen må belaste statskassen??!! Jeg har blot argumenteret for at der skal være et rimeligt kundegrundlag, og derfor er et kongelig teater i Aalborg en skide dårlig ide.

Fabbe
Allstar
Allstar

Indlæg af Fabbe » 24. mar 2011, 13:30

limey skrev:Lige en sidebemærkning. Det er muligt at Aros har svært ved at få økonomien til at løbe rundt, men for fanden hvor er det lækkert at bo i en by med et kunstmuseum i international klasse. Jeg vil gerne medgive, at nogle af de aalborgensiske forsøg på at lave tilsvarende projekter har været forfejlede, men hvis man kunne ramme noget der var ligeså godt, som det man har gjort i Århus, tror jeg på at det ville give Aalborg et kulturelt løft, som ville gøre de fleste - også aalborgensere - tilfredse.
Jeg tror ikke, det er sagen, at Aalborg og Århus absolut skal have det samme inden for hverken fin- eller populærkultur. Det er ikke god kulturpolitik, set med landspolitiske briller, at både Aalborg og Århus skal have hvert sit symfoniorkester i international klasse, hvert sit musikhus, hvert sit store kunstmuseum i international klasse og så videre.

I Aalborg Kommune har man været meget optaget af, at byen ikke skal fremstå som nogen barbarisk ucivilisation med et lukket skibsværft og en døgnåben værtshusgade, men som en europæisk kulturby med europæisk finkultur. På det punkt synes jeg, kommunens kulturpolitik har fejlet, idét vi altid fremstår som byen, der må nøjes med at være næst- eller tredjebedst til alting: til at have klassisk musik, til at vise kunst, til at præsentere internationale navne, til at have en undergrundsscene.

Jeg synes især, det er undergrundskulturen, som Aalborg har potentiale til at markere sig på. Hvis man gider sende pengene de rigtige steder hen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. mar 2011, 13:33

Lindvang skrev:
Pastorius skrev:

Jo, der er:
Sprognævnet skrev:Der er ikke tale om at nævnet anbefaler eller godkender den nye betydning.
Nej der er ej:

http://dsn.dk/sproghjaelp/ofte-stillede ... rimelig-mv" onclick="window.open(this.href);return false;
Spørgsmål: Vi er to der ikke kan blive enige om hvad ordet forfordele betyder. Jeg mener at det betyder at man får for mange fordele i forhold til en anden. Min modpart mener det betyder det modsatte. Hvem har ret?

Svar: Det har I begge to.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. mar 2011, 13:36

Fabbe skrev: Jeg synes især, det er undergrundskulturen, som Aalborg har potentiale til at markere sig på. Hvis man gider sende pengene de rigtige steder hen.
Undergrundskultur "lever" da af ikke at få penge. Der er da ingenting som et blåt stempel der kan dræbe den slags.
Med venlig Hilsen
--
Robert

sulakvelidze
Allstar
Allstar

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 14:55

Poker-One-Kenobi skrev:Jeg er mindst ligeså flabet i virkeligheden, nogen synes det er sjovt at debattere på en facon hvor man gerne må hvæsse knivene lidt, det er vist nok en ældgammel tradition, jeg synes ikke der har stået noget i denne tråd man kunne blive provokeret af, men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg synes, det snerper hen ad provokation, når man kalder andre for fjollede. Men som sagt: Fred være med det. Jeg kan også selv synge med på den melodi. Du burde dog som minimum kunne stå ved det, når du optræder provokerende.
Poker-One-Kenobi skrev:Statens Museum for Kunst koster lige nu 95 kr i entre til udstillingerne, det er rigtigt at man kan se udvalg af samlingerne gratis men entre til de regulære udstillinger ligger altså lige under en hund. Det er kun dig som har snakket om nationalmuseet, og under alle omstændigheder er det STADIG tåbeligt at føre en undtagelse som eksempel i en diskussion om hvorvidt museer er afhængige af entreindtægter. Hvorfor diskutere den en procent, når 99 procent er dybt afhængige af at der kommer besøgende?
Hvorfor diskutere de 99 procent, når det er den ene procent, det handler om? Da jeg spørger, hvorfor du kalder det en dårlig idé med statslig kultur i Aalborg, bruger du argumentet, at entré og økonomi hænger sammen. Og dermed færdig. Jeg gav dig så en oplysning, der tydeligvis var ny for dig: At der er fri entré på Nationalmuseet og en række andre museer i København. Og ja, når man kan vælge at lave fri entré på Nationalmuseet i København, kan man også vælge at flytte Nationalmuseet til Århus og lave fri entré der. Og det samme med eksempelvis Musikhistorisk Museum, som lige så godt kunne ligge i Aalborg som i København. Alt behøver ikke ligge i hovedstaden - og da slet ikke, når man ikke lever af entré.
Poker-One-Kenobi skrev:Er det dit bedste argument, og hvad er konsekvensen, at alle museer skal være som Nationalmuseet og vi skal betale endnu mere i skat for at sikre driften? Du er vel ikke så blottet for realitetssans, at du mener der ville komme ligeså mange betalende besøgende på Statens Museum for Kunst hvis man rykkede det op imorgen og flyttede det til Aalborg?
Selvfølgelig skal der ikke være fri entré på alle museer – og det var jo netop mig selv, der gjorde opmærksom på, at det kun var dele af udstillingen på Statens Museum for Kunst, der har fri entré. Hvis man alene skal placere kultur efter besøgstal, skal alt placeres i hovedstaden. Alt uden undtagelse. For det er logisk, at hvor der er flest mennesker, vil der også være flest gæster. Sådan skruer man bare hverken kulturtilbud eller samfundet som helhed sammen. Eller jo…man er i gang med at gøre det, men det er også dybt godnat. For alle andre end de københavnere, der er for egoistiske til at ville dele kagen med deres landsmænd.
Poker-One-Kenobi skrev:Du bliver ved med at tillægge mig holdninger jeg ikke har, jeg har intet sted argumenteret for at Aalborgs tilbud skal begrænses til snævre rammer, eller at man skal manifesterer sin egen indskrænkethed.
Du har blandt andet skrevet, at der ikke er plads til ballet i Aalborg, fordi kulturen i Aalborg skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd. Det er et argument om, at kultur skal begrænses til snævre rammer. Men frem for alt er det noget mageløst vrøvl. Kultur skal ikke være funderet i den lokale sjæl og ånd. Hverken i Aalborg eller noget andet sted. Kultur skal det modsatte, og du kan i hvert fald lukke de første mange operahuse, balletscener, teatre og museer rundt omkring i verden, hvis du vil lade den indskrænkede holdning til kultur være gældende alle steder. Og du kan for øvrigt begynde dit vilde projekt i København.
Poker-One-Kenobi skrev:Er man iøvrigt indskrænket i dine øjne hvis man er mere til sport og musik end ballet? Interessant.
Nu lægger du ord i munden på mig. Man er indskrænket, hvis man begrænser sig selv ud fra en definition om, at man ikke har sjæl og ånd til at kapere bestemte former for kultur.
Poker-One-Kenobi skrev:Det sidste afsnit ændrede jeg fra en joke, med en :D bagefter, til et reelt udsagn, da jeg ikke regnede med at du ville være istand til netop at anskue det som en morsomhed, men nok ville tage det alvorligt og kaste det tilbage i hovedet på mig. Det skulle jo så vise sig at være sandt.
Ja, sjovt nok - for det, du så åbenbart pludselig mente som en joke lå jo fuldstændig op af alt det andet, du har skrevet...
Poker-One-Kenobi skrev:Og hvor i alverden har du læst at jeg ikke mener at kultur i provinsen må belaste statskassen??!!
Du kan jo starte med at læse dette citat fra dig selv:

”Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger?”

Ret mig, hvis jeg overfortolker, men jeg læser det som en kritik af, at Aros koster statskassen penge.
Men det var måske også (meget belejligt) bare en joke, du fyrede af?
Poker-One-Kenobi skrev:Jeg har blot argumenteret for at der skal være et rimeligt kundegrundlag, og derfor er et kongelig teater i Aalborg en skide dårlig ide.
Jeg argumenterer ikke for at flytte Det Kongelige Teater til Aalborg. Jeg argumenterer for, at man helt generelt sagtens kunne flytte statslig kultur ud af København. Om det skal være det ene eller det andet, er jeg i princippet ligeglad med. Det er jeg til gengæld ikke med den usympatisk egoistiske holdning hos københavnere om, at alt det gode skal være ovre hos dem. Der er ingen naturlov, der siger, at al statslig kultur skal ligge i hovedstaden. Slet ikke i et land som Danmark, hvor man bruger mindre tid på at tage fra København til Aalborg, end mange amerikanere gør på at pendle til og fra arbejde hver eneste dag. *vender et af dine argumenter imod dig selv*

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 15:07

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Jeg er mindst ligeså flabet i virkeligheden, nogen synes det er sjovt at debattere på en facon hvor man gerne må hvæsse knivene lidt, det er vist nok en ældgammel tradition, jeg synes ikke der har stået noget i denne tråd man kunne blive provokeret af, men sådan er vi jo så forskellige.
Jeg synes, det snerper hen ad provokation, når man kalder andre for fjollede. Men som sagt: Fred være med det. Jeg kan også selv synge med på den melodi. Du burde dog som minimum kunne stå ved det, når du optræder provokerende.
Poker-One-Kenobi skrev:Statens Museum for Kunst koster lige nu 95 kr i entre til udstillingerne, det er rigtigt at man kan se udvalg af samlingerne gratis men entre til de regulære udstillinger ligger altså lige under en hund. Det er kun dig som har snakket om nationalmuseet, og under alle omstændigheder er det STADIG tåbeligt at føre en undtagelse som eksempel i en diskussion om hvorvidt museer er afhængige af entreindtægter. Hvorfor diskutere den en procent, når 99 procent er dybt afhængige af at der kommer besøgende?
Hvorfor diskutere de 99 procent, når det er den ene procent, det handler om? Da jeg spørger, hvorfor du kalder det en dårlig idé med statslig kultur i Aalborg, bruger du argumentet, at entré og økonomi hænger sammen. Og dermed færdig. Jeg gav dig så en oplysning, der tydeligvis var ny for dig: At der er fri entré på Nationalmuseet og en række andre museer i København. Og ja, når man kan vælge at lave fri entré på Nationalmuseet i København, kan man også vælge at flytte Nationalmuseet til Århus og lave fri entré der. Og det samme med eksempelvis Musikhistorisk Museum, som lige så godt kunne ligge i Aalborg som i København. Alt behøver ikke ligge i hovedstaden - og da slet ikke, når man ikke lever af entré.
Poker-One-Kenobi skrev:Er det dit bedste argument, og hvad er konsekvensen, at alle museer skal være som Nationalmuseet og vi skal betale endnu mere i skat for at sikre driften? Du er vel ikke så blottet for realitetssans, at du mener der ville komme ligeså mange betalende besøgende på Statens Museum for Kunst hvis man rykkede det op imorgen og flyttede det til Aalborg?
Selvfølgelig skal der ikke være fri entré på alle museer – og det var jo netop mig selv, der gjorde opmærksom på, at det kun var dele af udstillingen på Statens Museum for Kunst, der har fri entré. Hvis man alene skal placere kultur efter besøgstal, skal alt placeres i hovedstaden. Alt uden undtagelse. For det er logisk, at hvor der er flest mennesker, vil der også være flest gæster. Sådan skruer man bare hverken kulturtilbud eller samfundet som helhed sammen. Eller jo…man er i gang med at gøre det, men det er også dybt godnat. For alle andre end de københavnere, der er for egoistiske til at ville dele kagen med deres landsmænd.
Poker-One-Kenobi skrev:Du bliver ved med at tillægge mig holdninger jeg ikke har, jeg har intet sted argumenteret for at Aalborgs tilbud skal begrænses til snævre rammer, eller at man skal manifesterer sin egen indskrænkethed.
Du har blandt andet skrevet, at der ikke er plads til ballet i Aalborg, fordi kulturen i Aalborg skal være funderet i den aalborgensiske sjæl og ånd. Det er et argument om, at kultur skal begrænses til snævre rammer. Men frem for alt er det noget mageløst vrøvl. Kultur skal ikke være funderet i den lokale sjæl og ånd. Hverken i Aalborg eller noget andet sted. Kultur skal det modsatte, og du kan i hvert fald lukke de første mange operahuse, balletscener, teatre og museer rundt omkring i verden, hvis du vil lade den indskrænkede holdning til kultur være gældende alle steder. Og du kan for øvrigt begynde dit vilde projekt i København.
Poker-One-Kenobi skrev:Er man iøvrigt indskrænket i dine øjne hvis man er mere til sport og musik end ballet? Interessant.
Nu lægger du ord i munden på mig. Man er indskrænket, hvis man begrænser sig selv ud fra en definition om, at man ikke har sjæl og ånd til at kapere bestemte former for kultur.
Poker-One-Kenobi skrev:Det sidste afsnit ændrede jeg fra en joke, med en :D bagefter, til et reelt udsagn, da jeg ikke regnede med at du ville være istand til netop at anskue det som en morsomhed, men nok ville tage det alvorligt og kaste det tilbage i hovedet på mig. Det skulle jo så vise sig at være sandt.
Ja, sjovt nok - for det, du så åbenbart pludselig mente som en joke lå jo fuldstændig op af alt det andet, du har skrevet...
Poker-One-Kenobi skrev:Og hvor i alverden har du læst at jeg ikke mener at kultur i provinsen må belaste statskassen??!!

”Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger?”

Ret mig, hvis jeg overfortolker, men jeg læser det som en kritik af, at Aros koster statskassen penge.
Poker-One-Kenobi skrev:Jeg har blot argumenteret for at der skal være et rimeligt kundegrundlag, og derfor er et kongelig teater i Aalborg en skide dårlig ide.
Jeg argumenterer ikke for at flytte Det Kongelige Teater til Aalborg. Jeg argumenterer for, at man helt generelt sagtens kunne flytte statslig kultur ud af København. Om det skal være det ene eller det andet, er jeg i princippet ligeglad med. Det er jeg til gengæld ikke med den usympatisk egoistiske holdning hos københavnere om, at alt det gode skal være ovre hos dem. Der er ingen naturlov, der siger, at al statslig kultur skal ligge i hovedstaden. Slet ikke i et land som Danmark, hvor man bruger mindre tid på at tage fra København til Aalborg, end mange amerikanere gør på at pendle til og fra arbejde hver eneste dag. *vender et af dine argumenter imod dig selv*

Det virker nyttesløst at fortsætte, det er jo een lang gentagelse af sidste indlæg. Ha en god dag og held og lykke med at få flyttet Den Kongelige Ballet til Nørresundby.

sulakvelidze
Allstar
Allstar

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 15:15

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:

Det virker nyttesløst at fortsætte, det er jo een lang gentagelse af sidste indlæg. Ha en god dag og held og lykke med at få flyttet Den Kongelige Ballet til Nørresundby.
Tak i lige måde - og held og lykke med at ødelægge Aalborgs fremtid til fordel for København...

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 15:21

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:

Tak i lige måde - og held og lykke med at ødelægge Aalborgs fremtid til fordel for København...
Tak, tror det ordner sig helt af sig selv.

sulakvelidze
Allstar
Allstar

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 15:33

Poker-One-Kenobi skrev:Tak, tror det ordner sig helt af sig selv.
Nah, det kræver nok lidt "hjælp" fra den københavnske egoisme, der siger, at alt det gode skal ligge i København, fordi det skal. Og at det er derfor. Nemlig fordi.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 15:42

sulakvelidze skrev:
Nah, det kræver nok lidt "hjælp" fra den københavnske egoisme, der siger, at alt det gode skal ligge i København, fordi det skal. Og at det er derfor. Nemlig fordi.
Har du generelt brug for at få det sidste ord?

Fabbe
Allstar
Allstar

Indlæg af Fabbe » 24. mar 2011, 15:58

Pastorius skrev:
Fabbe skrev: Jeg synes især, det er undergrundskulturen, som Aalborg har potentiale til at markere sig på. Hvis man gider sende pengene de rigtige steder hen.
Undergrundskultur "lever" da af ikke at få penge. Der er da ingenting som et blåt stempel der kan dræbe den slags.
Du har fuldstændig ret, og derfor vil jeg slet ikke foreslå, at kommunen giver 10 millioner årligt til at drive en hule for punkere.

Når jeg snakker om at sende penge de rigtige steder hen, så mener jeg, at man skal smide heftigt mange penge efter undervisning for børn og unge i musik, kunst og teater med mere. Det vil have den effekt, at de unge så bruger deres færdigheder på selv at skabe en masse kultur, som gør byen spændende og unik.

Det tror jeg, er det oplagte for Aalborg. Det er meget bedre end at have nogle dyre ungarske symfonikere, som skoleelverne oplever én gang om året, når de er på besøg i symfonien.

For Aalborg skal dyrke vækstlaget og har en størrelse, som gør, at der kan ske en masse spændende i byen, dog kun til en vis grad. Her har vi nogle muligheder, som Horsens og Herning ikke har, hvorfor disse byer markerer sig som kulturbyer ved at hyre verdensstjerner til at kigge forbi en aften for bagefter at se dem smutte igen uden at de lærte at udtale et dansk h.

sulakvelidze
Allstar
Allstar

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 16:03

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Nu er det jo ikke mig, der har erklæret, at det er nytteløst at fortsætte. Det har du, så det er lidt sært, at du alligevel gør det. Men det skyldes vel, at du har behov for det sidste ord.

Jeg fortsætter dog gerne, og jeg kunne godt tænke mig et svar på dette spørgsmål:

Hvorfor er det en god begrundelse for at bevare kultur i hovedstaden, at entréindtægter og sund drift hænger sammen, når der ved den pågældende kultur netop ikke tages entré?

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 24. mar 2011, 16:21

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Nu er det jo ikke mig, der har erklæret, at det er nytteløst at fortsætte. Det har du, så det er lidt sært, at du alligevel gør det. Men det skyldes vel, at du har behov for det sidste ord.

Jeg fortsætter dog gerne, og jeg kunne godt tænke mig et svar på dette spørgsmål:

Hvorfor er det en god begrundelse for at bevare kultur i hovedstaden, at entréindtægter og sund drift hænger sammen, når der ved den pågældende kultur netop ikke tages entré?
Aj kom nu videre i livet, det er altsammen diskuteret og kommenteret til hudløshed nu. God dag!!

sulakvelidze
Allstar
Allstar

Indlæg af sulakvelidze » 24. mar 2011, 16:24

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:

Aj kom nu videre i livet, det er altsammen diskuteret og kommenteret til hudløshed nu. God dag!!

Du har stadig ikke svaret på mit spørgsmål. Men ok. I lige måde!!

Besvar