Provst i Brovst skrev:Lindvang skrev:Det er mig en gåde, hvordan man kan vende noget til mene, at nogle viser sympati for gerningsmanden. Såvidt jeg kan læse her i disse indlæg, er der ikke én eneste, der forsvarer hans overfald. Jeg tror vi alle er helt på linje ift., at fordømme den slags handlinger! Derfor er det jo også vanvittigt, at Provsten kører det op på denne måde i sin ensidige hetz mod visse mennesker. En hetz, som lader Pia Kjærsgaard meget tilbage at ønske i retorikken.
Man kan godt fordømme et sådan angreb og stadig finde Kurt Westergaard og JP idiotiske, og med et eneste formål: at træde på én specifik del af den danske befolkning. Hvad enten Kurt Westergaard skal leve under beskyttelse eller ej, finder jeg stadig hans tegninger dybt idiotiske, da de ikke havde andet formål end at krænke. I bedste JP-stil.
Så stik piben ind, kære Provst, thi du er simpelthen begyndt at se for mange spøgelser!
Ja gerningsmanden blev fordømt men i særdeleshed var det Westergaard der blev fordømt, læs selv tilbage i tråden.
Jydenfranord: Jeg tager også afstand fra angrebet mod tegneren, men
jeg tager endnu mere afstand fra at manden udelukkende tænker på sig selv og overlader sit barnebarn i alvorlig farer.
Hvis vi går ind og ser på det i det store billede, så har det at afbillede religioner altid medført kraftige reaktioner. Hvis vi ser på det inden for kristendommen herhjemme, så fik Jens Jørgen Thorssen store problemer da han levede en film om jesus, der ikke levede op til det billede som den brede befolkning havde af hvordan man skulle afbillede jesus.
Da et supermarked ville sælge sandaler med Jesus medførte det store protester, da man ikke kunne acceptere at at man skulle træde på Jesus. Sandalerne blev trukket tilbage.
Jyllandsposten og Westergaard var klar over at deres tegninger ville provokere, dels fordi det er forbud mod at afbillede profeten og dels fordi vestergaard valgte at afbillede ham med en bombe, underforstået at han er vold og død. (I den kristne kirke har vi også forbud mod at afbillede Gud, derfor er det Jesus der er afbilledet)
Det jeg vil frem til er at Westergaard selv har valgt at lave tegningen, han har været klar over at der ville være en meget stor risiko for at visse mennesker ville gå langt over stregen pga. hans tegning. Men igen han er klar over det og han har truffet et aktivt valg. Hans barnebarn derimod har ikke valgt det, hun kunne være blevet et offer for at en person ikke vil acceptere tegningen.
Sagt på en anden måde, hvis en spritbillist kører sig selv ihjel, så er det naturligvis sørgeligt, men det er en konsekvens af egne handlinger. Hvis en spritbillist kører uskyldige ihjel, så er det forfærdeligt at de skal ofres pga. hans/hendes valg om at sætte sig bag rettet.
Og igen, jeg har ingen sympati eller forståelse for en person vælger at ville slå en anden person ihjel, pga. en tegning.