Det pisser mig af tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Funky » 13. jan 2010, 12:20

Provst i Brovst skrev:
Funky skrev:
Provst i Brovst skrev:
Nu er mine børn også vænnet til en dansk madkultur hvor der faktisk indgår svinekød, hele deres madpakke er en stor gang gris, det er hvad de vil have. Sådan er det her i landet, det skal folk som har valgt dette land også respektere. Noget som jeg faktisk tror vil være muligt hvis ikke det var for halalhippier.

Hvis man vil have magisk mad (halal, kosher eller andet), må man selv sørge for det.
Sådan er hvad her i landet, som folk der har valgt dette land skal respektere?
madkultur jvf. denne diskution.
Det gør de vel også. Men de behøves vel ikke elske, ære og æde den? Det er da nærmere folk som mener at børn i det ganske land skal fodres med helt ensartet mad til kr. 15,- stk. som ikke respekterer nogen form for madkultur.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 13. jan 2010, 12:35

Funky skrev:Jamen er det nogen der har oplevet, at et religiøst mindretal søger at DIKTERE (eller overhovedet ytre sig om), at danske børn ikke må spise gris? Hvis anken er, at kommunerne er SÅ pressede på økonomien, at en hensyntagen til et mindretals religiøse leveregler automatisk munder ud i at man så helt må undlade at servere gris for alle, så er det vel for dælen da ikke et udtryk for mindretalsdiktatur, men nærmere at økonomien i vores daginstitutioner er helt til rotterne. Jeg har i øvrigt svært ved at se det ske: Er der virkelig økonomisk gevinst i kun at servere EN kødtype?
Der skal bare ikke være en madordning, der skal være så lidt kommunal, regional og statslig indblanding i mit liv som muligt, især når det gælder samværet med mine børn. Jeg laver ikke slatne madpakker som nogle gange er argumentet i den offentlige debat, og hvis nogen tror at institutionsmaden ikke bliver ussel så prøv ældremaden, den er oppe i over 70,- og stadig uspiselig.

15 kr. om dagen er et uhyrligt beløb, jeg kan lave rugbrødsmadder i en hel uge for det beløb, mad som de vil spise, da jeg kender deres skiftende smag.

Nul svinekød i århusinstitutioner Seks institutioner i Århus har taget ­svinekød af menuen. Så risikerer vi ikke, at de muslimske børn ­spiser noget forkert, lyder forklaringen.

Siden du spørger om ytringer kan du da få een, selvom det er ret ligegyldigt:
Muslim der arbejder som pædagog ytrer sig om at det er synd at give børn svinekød da vi alle er muslimer indtil vi er 12 år gammel.

“Ifølge islam bliver man myndig, når man er 12 år. Så i mine øjne er alle børn jo i princippet muslimer, indtil de bliver 12 år. Derefter tager de selv deres valg,” siger hun…… “Men måske kommer jeg på et tidspunkt så langt i min proces, at jeg stopper som pædagog og vælger at lave noget andet,” siger hun og kigger ud i luften i et par sekunder. ”For det føles da lidt underligt at sidde og give børnene leverpostejmadder …”
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 13. jan 2010, 12:41

Provst i Brovst skrev:
Funky skrev:Jamen er det nogen der har oplevet, at et religiøst mindretal søger at DIKTERE (eller overhovedet ytre sig om), at danske børn ikke må spise gris? Hvis anken er, at kommunerne er SÅ pressede på økonomien, at en hensyntagen til et mindretals religiøse leveregler automatisk munder ud i at man så helt må undlade at servere gris for alle, så er det vel for dælen da ikke et udtryk for mindretalsdiktatur, men nærmere at økonomien i vores daginstitutioner er helt til rotterne. Jeg har i øvrigt svært ved at se det ske: Er der virkelig økonomisk gevinst i kun at servere EN kødtype?
Der skal bare ikke være en madordning, der skal være så lidt kommunal, regional og statslig indblanding i mit liv som muligt, især når det gælder samværet med mine børn. Jeg laver ikke slatne madpakker som nogle gange er argumentet i den offentlige debat, og hvis nogen tror at institutionsmaden ikke bliver ussel så prøv ældremaden, den er oppe i over 70,- og stadig uspiselig.

15 kr. om dagen er et uhyrligt beløb, jeg kan lave rugbrødsmadder i en hel uge for det beløb, mad som de vil spise, da jeg kender deres skiftende smag.

Nul svinekød i århusinstitutioner Seks institutioner i Århus har taget ­svinekød af menuen. Så risikerer vi ikke, at de muslimske børn ­spiser noget forkert, lyder forklaringen.

Siden du spørger om ytringer kan du da få een, selvom det er ret ligegyldigt:
Muslim der arbejder som pædagog ytrer sig om at det er synd at give børn svinekød da vi alle er muslimer indtil vi er 12 år gammel.

“Ifølge islam bliver man myndig, når man er 12 år. Så i mine øjne er alle børn jo i princippet muslimer, indtil de bliver 12 år. Derefter tager de selv deres valg,” siger hun…… “Men måske kommer jeg på et tidspunkt så langt i min proces, at jeg stopper som pædagog og vælger at lave noget andet,” siger hun og kigger ud i luften i et par sekunder. ”For det føles da lidt underligt at sidde og give børnene leverpostejmadder …”
Åhgud. Snaphanen.dk. Men ellers helt korrekt; hvad ET forvirret individ siger skal man naturligvis ikke lægge en befolkningsgruppe til last.

Hvad angår institutionen i Århus: http://nyhederne.tv2.dk/article/27779366/?forside" onclick="window.open(this.href);return false;

Bemærk forældrebestyrelsens kommentar: Det er ikke magtpåliggende for nogen at der SKAL serveres gris. Måske disse mennesker bare ikke deler dit syn på dansk madkultur og dens betydning. De er åbenbart tilfredse med at leve uden gris i institutionen.

Pia er naturligvis hidsig. Hun ved åbenbart bedre end forældrene hvad de skal mene og hvad deres børn skal spise. HUN ved rigtignok hvad dansk madkultur går ud på! Gris er åbenbart noget som man "skal kunne få"!
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 13. jan 2010, 12:42

Funky skrev: Kunne det da ikke være rart hvis man bare fik lavet et system, hvor du kunne vælte alt det gris i dine børn, som du lyster, samtidig med at Abdullah kan få lov at slippe for at spise gris, uden at skulle gå sulten hjem? Det gør man jo nok ikke for kr. 15,- hos et eller andet catering-firma, hvilket var udgangspunktet for min deltagelse i hele denne debat.
(Ok jeg har fundet ovenstående.)

Jo, man kan ligefrem kalde systemt for madpakker og lade forældrene lave dem. Decentralt, effektivt og billigt.

Ikke nok med det så kan de jo li det, det er jo kærlighed med hjemmefra i en æske.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 13. jan 2010, 12:46

Provst i Brovst skrev:
Funky skrev: Kunne det da ikke være rart hvis man bare fik lavet et system, hvor du kunne vælte alt det gris i dine børn, som du lyster, samtidig med at Abdullah kan få lov at slippe for at spise gris, uden at skulle gå sulten hjem? Det gør man jo nok ikke for kr. 15,- hos et eller andet catering-firma, hvilket var udgangspunktet for min deltagelse i hele denne debat.
(Ok jeg har fundet ovenstående.)

Jo, man kan ligefrem kalde systemt for madpakker og lade forældrene lave dem. Decentralt, effektivt og billigt.

Ikke nok med det så kan de jo li det, det er jo kærlighed med hjemmefra i en æske.
Enigheden længe leve!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 13. jan 2010, 12:49

Funky skrev: Åhgud. Snaphanen.dk. Men ellers helt korrekt; hvad ET forvirret individ siger skal man naturligvis ikke lægge en befolkningsgruppe til last.

Hvad angår institutionen i Århus: http://nyhederne.tv2.dk/article/27779366/?forside" onclick="window.open(this.href);return false;

Bemærk forældrebestyrelsens kommentar: Det er ikke magtpåliggende for nogen at der SKAL serveres gris. Måske disse mennesker bare ikke deler dit syn på dansk madkultur og dens betydning. De er åbenbart tilfredse med at leve uden gris i institutionen.

Pia er naturligvis hidsig. Hun ved åbenbart bedre end forældrene hvad de skal mene og hvad deres børn skal spise. HUN ved rigtignok hvad dansk madkultur går ud på, hvad?
Hvad enkelte børnehaver finder på er mig ligegyldigt, men hvad med de 5 andre?

Men dette er et eksempel på det Køllen og jeg naturligvis forventer.

Hvad du har med Pia må du holde for dig selv, desuden fordrejer du DFs forslag som Lindvang også gjorde.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 13. jan 2010, 13:07

Funky skrev: Jamen er det nogen der har oplevet, at et religiøst mindretal søger at DIKTERE (eller overhovedet ytre sig om), at danske børn ikke må spise gris? Hvis anken er, at kommunerne er SÅ pressede på økonomien, at en hensyntagen til et mindretals religiøse leveregler automatisk munder ud i at man så helt må undlade at servere gris for alle, så er det vel for dælen da ikke et udtryk for mindretalsdiktatur, men nærmere at økonomien i vores daginstitutioner er helt til rotterne. Jeg har i øvrigt svært ved at se det ske: Er der virkelig økonomisk gevinst i kun at servere EN kødtype?
De religiøse mindretal forsøger sjældent at diktere, hvordan samfundet skrues sammen. Til gengæld er der nogle velmenende mennesker, der indretter deres hverdag ud fra hensynet til religiøse mindretal. Fx institutionerne i Århus - som dog undskylder sig med praktiske forklaringer, som dog ikke holder.
Jeg forsøgte fra start at gøre det klart, at min kommentar ikke var direkte rettet mod diskussionen om tvungne madordninger, men mere en generel holdning til hensyntagning til mindretal af religiøse årsager. Og her er min holdning stadig klar; religion skal ikke have indflydelse på, hvordan samfundet er indrettet. (Og ja - det pisser mig i den grad af, at kirkeklokker skal have lov at bimle hver eneste time døgnet rundt!!! (de religiøse ferier/fridage accepterer jeg dog modvilligt...))

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 13. jan 2010, 13:09

Provst i Brovst skrev:
Funky skrev: Åhgud. Snaphanen.dk. Men ellers helt korrekt; hvad ET forvirret individ siger skal man naturligvis ikke lægge en befolkningsgruppe til last.

Pia er naturligvis hidsig. Hun ved åbenbart bedre end forældrene hvad de skal mene og hvad deres børn skal spise. HUN ved rigtignok hvad dansk madkultur går ud på, hvad?
Hvad enkelte børnehaver finder på er mig ligegyldigt, men hvad med de 5 andre?

Men dette er et eksempel på det Køllen og jeg naturligvis forventer.

Hvad du har med Pia må du holde for dig selv, desuden fordrejer du DFs forslag som Lindvang også gjorde.
Ja nu ANER jeg jo ikke hvad der sker i de 5 andre, men i og med at de sikkert også har forældrebestyrelser, så formoder jeg at forældrene faktisk har en finger med i spillet. Mon ikke?

Jeg har i øvrigt intet med Pia (en del imod), men jeg forstår ikke lige hvad det er for et forslag jeg "fordrejer"? Jeg henviser til hendes udtalelse til sidst i den artikel jeg linker til, og kurserer så lidt frit over hvorfor mon hun kaster sig ind i debatten, og stiller sig på tværs af noget som forældrebestyrelsen i den berørte børnehave ikke ser som et problem.

Jeg skal da gerne udbygge: Jeg gætter på at hun vælger sin vinkel på TVÆRS af disse forældre helt bevidst; hun er kold overfor hvad forældrene reelt set måtte ønske og mene, for SAGEN, OVERSKRIFTEN kan bruges til at gejle tosserne langt ude på bøhlandet op - igen. Derude hvor der er mange grisebasser, ikke ret mange indvandrere, men rigtig mange DF-vælgere, dér kan man rigtig sætte en lavine af moralsk forargelse og kulturforskrækkelse igang. " Hå då høt mutter, noh ha de swåt bestemt at ma intj må spijs grijs i a børnehaver". "Ahmen dee da skrækkli, fatter, hva sgae da oss blii te, wa sga we mæ åål de suut mæjsga hær te lanns?"

Det lægger jeg naturligvis ikke DIG til last. Det er blot mine tanker om Pias strategiske overvejelser bag at deltage i debatten (i en fri og uformel form som altså ikke skal tages alt for nær af nogen, jeg er godt klar over at der findes andre DF-vælgere end Maren i kæret).

Og for at understrege, at jeg faktisk ikke er ude på at få en sort/hvid god/ond debat, så vil jeg da gerne sige, at jeg som medlem af bemeldte forældrebestyrelse IKKE ville have støttet en ordning som 100% fravælger en bestemt fødevaretype pga. nogles religiøse holdninger (med mindre vi taler en børnehave med 100% muslimer, så er det vel ok at de ikke får serveret gris). Næ, jeg ville holde fast i min tanke om diversitet og forskelligartede tilbud.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 13. jan 2010, 13:14

BoT skrev: De religiøse mindretal forsøger sjældent at diktere, hvordan samfundet skrues sammen. Til gengæld er der nogle velmenende mennesker, der indretter deres hverdag ud fra hensynet til religiøse mindretal. Fx institutionerne i Århus - som dog undskylder sig med praktiske forklaringer, som dog ikke holder.
Jeg forsøgte fra start at gøre det klart, at min kommentar ikke var direkte rettet mod diskussionen om tvungne madordninger, men mere en generel holdning til hensyntagning til mindretal af religiøse årsager. Og her er min holdning stadig klar; religion skal ikke have indflydelse på, hvordan samfundet er indrettet. (Og ja - det pisser mig i den grad af, at kirkeklokker skal have lov at bimle hver eneste time døgnet rundt!!! (de religiøse ferier/fridage accepterer jeg dog modvilligt...))
Jeg vil til gengæld gerne tilslutte mig en rimelig hensyntagen til minoriteter (hvad enten de er religiøse eller ej), og er også villig til at betale det ekstra, en sådan hensyntagen eventuelt koster. Bemærk, rimelig.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 13. jan 2010, 13:32

Funky skrev: Jeg vil til gengæld gerne tilslutte mig en rimelig hensyntagen til minoriteter (hvad enten de er religiøse eller ej), og er også villig til at betale det ekstra, en sådan hensyntagen eventuelt koster. Bemærk, rimelig.
Enig. Det kunne fx være, at svinekød ikke var det eneste alternativ i skolens kantine eller i en påtvungen madpakke. Tolrance handler jo ikke om at indrette samfundet ud fra et mindretals sær-krav, men om at acceptere, at der findes nogle mennesker, der ønsker at leve deres liv på en anden måde end flertallet.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. jan 2010, 13:34

Jeg ville sateme være rasende hvis mine børn gik i en børnehave hvor forældrebestyrelsen godkendte helt at afskaffe svinekød i børnehaven. Det er da berøringsangst der vil noget. Faktisk synes jeg det er synd for muslimerne at sådanne mennesker tager en beslutning der gør afstanden mellem "os" og "dem" endnu større...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 13. jan 2010, 13:35

BoT skrev:
Funky skrev: Jeg vil til gengæld gerne tilslutte mig en rimelig hensyntagen til minoriteter (hvad enten de er religiøse eller ej), og er også villig til at betale det ekstra, en sådan hensyntagen eventuelt koster. Bemærk, rimelig.
Enig. Det kunne fx være, at svinekød ikke var det eneste alternativ i skolens kantine eller i en påtvungen madpakke. Tolrance handler jo ikke om at indrette samfundet ud fra et mindretals sær-krav, men om at acceptere, at der findes nogle mennesker, der ønsker at leve deres liv på en anden måde end flertallet.
:danmarkfan:

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 13. jan 2010, 13:38

Sad lige og læste lidt på diverse nyhedssites om madordningen... Det er satme utroligt at Ellemann hænger i med næb og klør. Intentionen med madordningen var i starten hen mod i orden... Der skulle ansættes en "madmor" i institutionerne, børnene skulle deltage i tilblivelsen af maden, lære npget om sunde fødevarer, etc... Over tid er det så blevet udvandet til vakumpakket mad, som visse steder produceres flere dage i forvejen - og børnene bliver visse steder serveret sild, kapers, sylte, og i den dur - nok ikke det de fleste børn er vilde med...

Så kan det sgu pisse mig af, at man forsvarer en ordning med næb og klør der er blevet til noget komplet andet end det man oprindeligt havde på bordet
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. jan 2010, 13:39

Men tænk nu hvis jeg bare kunne få lov til at blive ved med at smøre rugbrød med leverpostej til mine piger når de skulle i børnehaven, Muhammeds far kunne blive ved med at sende Muhammed afsted med en halal-slagtet kamel-kebab og Karen Ellemann kunne bruge sin tid på Christiansborg til at lave noget fornuftigt istedetfor at gøre hverdagen mere besværligt for både mig og Muhammeds far.... DET ville da være fantastisk!

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 13. jan 2010, 13:40

Køllen I Møllen skrev:Jeg ville sateme være rasende hvis mine børn gik i en børnehave hvor forældrebestyrelsen godkendte helt at afskaffe svinekød i børnehaven. Det er da berøringsangst der vil noget. Faktisk synes jeg det er synd for muslimerne at sådanne mennesker tager en beslutning der gør afstanden mellem "os" og "dem" endnu større...
Tja nu KAN der jo også sidde muslimske forældre i forældrebestyrelsen. Jeg synes bare det virker som en beslutning der enten udspringer af forskrækkelse, berøringsangst og misforstået politisk korrekthed, en svært presset økonomi hvor der måske ikke er NOGEN plads til at lave varierede tilbud, eller måske af, at forældrene i denne børnehave virkelig ikke ser nogen som helst relevans i at kræve gris på bordet. Det gør jeg fra et ernæringsmæssigt synspunkt egentlig heller ikke, men jeg tror nu nok at jeg såvel ud fra et ønske om varieret kost som en modvilje imod at lade religiøse hensyn få for stor indflydelse havde valgt at tale imod Århus-børnehavens beslutning - hvis jeg havde siddet der som forælder.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. jan 2010, 13:41

MrBangDK skrev:Sad lige og læste lidt på diverse nyhedssites om madordningen... Det er satme utroligt at Ellemann hænger i med næb og klør. Intentionen med madordningen var i starten hen mod i orden... Der skulle ansættes en "madmor" i institutionerne, børnene skulle deltage i tilblivelsen af maden, lære npget om sunde fødevarer, etc... Over tid er det så blevet udvandet til vakumpakket mad, som visse steder produceres flere dage i forvejen - og børnene bliver visse steder serveret sild, kapers, sylte, og i den dur - nok ikke det de fleste børn er vilde med...

Så kan det sgu pisse mig af, at man forsvarer en ordning med næb og klør der er blevet til noget komplet andet end det man oprindeligt havde på bordet
I "vores" børnehave er økonomien ikke til en madmor. Og for at køkkenet kan godkendes til at man laver mad der SKAL der være en dobbelt-håndvask(!!!) så man kan adskille grøntsagerne fra de andre madvarer. Dette problem har mange børnehaver og økonomien er selvfølgelig ikke til at man renoverer køkkenerne i børnehaverne, derfor må den stå på 3 dage gammel vacuum-mad. Flot, Elleman :)

Brugeravatar
Poul Hat
2. div
2. div
Favoritspiller: Poul Hübertz

Indlæg af Poul Hat » 13. jan 2010, 13:52

Sild, kapers og sylte er en del af dansk madkultur, og hvis børnene ikke vil æde det, så må de sgu sulte. Det kan ikke være rigtigt, at vi skal indrette samfundet efter deres smagsløg.
"Endnu et arrogant og bedrevidende indlæg fra Poul Hat"

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 13. jan 2010, 15:00

Poul Hat skrev:Sild, kapers og sylte er en del af dansk madkultur, og hvis børnene ikke vil æde det, så må de sgu sulte. Det kan ikke være rigtigt, at vi skal indrette samfundet efter deres smagsløg.
Hørt! Argumentet holder akkurat lige så meget som det, Provsten fremturer med. Men igen, det handler jo nok ikke det store om mad.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 13. jan 2010, 15:48

Lindvang skrev:
Poul Hat skrev:Sild, kapers og sylte er en del af dansk madkultur, og hvis børnene ikke vil æde det, så må de sgu sulte. Det kan ikke være rigtigt, at vi skal indrette samfundet efter deres smagsløg.
Hørt! Argumentet holder akkurat lige så meget som det, Provsten fremturer med. Men igen, det handler jo nok ikke det store om mad.
Aaargh, den holder vist ikke. For debatten om svinekød handler jo ikke om smagsløg, men derimod om nogle indiskutable og uforståelige regler fastsat for mange hundrede år siden mange tusinde kilometer herfra. Hvorfor skal den slags pjat have indflydelse på, hvad mine børn får at spise i skolen/institutionen?
Havde det da så bare handlet om smagsløg - og om, at børnene ikke kunne lide svinekød. Så havde jeg haft mindre imod at droppe det fra menuen. Men religion skal ikke definere, hvad børn i Danmark skal have at spise i skolen/børnehaven. Det skal viden og sund fornuft derimod - to ting, som religion er i direkte opposition til!

I øvrigt tror jeg ikke på, at nogen kunne finde på at afvise en omgang sild eller sylte!!

Brugeravatar
Metal'n Roll
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Patrik Kristensen
Geografisk sted: Aal'eren

Indlæg af Metal'n Roll » 16. jan 2010, 01:04

P3-Guld's styr på teknikken pisser mig af... Nu havde min kammy forberedt sig, glædet sig længe og taget helt til Kbh for at skulle holde sit livs spoken word/poetry slam ud til hele landets TV-seere, og så ryger lyden midt i det hele .... Hvor uheldigt og bittert kan nogen ting være :(
... we're done, she's walking to the bathroom.. she's trying to walk... she turns, she looks... it's me.. Not the Trojan army just fucked her. Little ol' me. She has this look on her face like: "How the hell did that happen?"

Besvar