"Jeg søger en....." - tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: "Jeg søger en....." - tråden

Indlæg af Pastorius » 10. nov 2010, 17:43

MichaelLarsen skrev: Smart, simpel lille backup-strategi der :thumbsup: Skulle Køllen vælge denne løsning, så gerne lige en feedback på, hvordan det kører :)
Ja, er den ikke nuttet....

Den nemme vej ud er en NAS med bare en disk i, og så finde en makker der også har en NAS, og så sætte rsync op på begge. Det er helt standard og - i hvert fald på synology - noget der kan sættes op med ganske få klik. Det eneste den løsning ikke tager højde for er at data på en eller anden måde bliver beskediget, og det er trods alt det mindst sandsynlige scenarie af dem jeg stillede på.

Synology er på vej med en ny NAS DS111, som ser ud til at være tæt på perfekt til formålet til en rimelig pris.

EDIT: den ældre model findes her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... pid=706442" onclick="window.open(this.href);return false; oveni skal der købes en disk.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 10. nov 2010, 19:17

MichaelLarsen skrev:
Pastorius skrev:Backup er noget svært noget.

Man skal tage højde for flere situationer:
1) Mekaniske problemer (disk eller NAS står af).
2) Softwareproblemer (fejl i backupsoftware ødelægger backuppen, så man gemmer en ubrugelig backup - sker oftest ifm komprimering).
3) Katastrofer (brand, tyveri, vandskade etc.)

Jeg har mistet data på alle tre måder, så jeg har lavet en simpel lille backup-strategi:
Billede

1) Er en ekstra disk fordi jeg har flere data end jeg kan opbevare internt i min maskine (er hobbyfotograf).

2) Lokalt backup-drev

3) NAS (med indbygget mulighed for rsync - som mere eller mindre er standard)

4) En vens USB-drev til hans rsync'ede backup

5) Onlinebackup af vigtige data (interne data fra MAC=mindre mængder data < 50 GB).

6) En vens NAS, som han kan få spejlet ved mig.

7) Et USB-drev jeg sætter op hos en ven, koblet til hans NAS og vedligeholdt med rsync.

Ideen i at have to lokale backup'er er selvfølgelig at undgå afhængighed at backup-softwaren. Der skal selvfølgelig vælges to forskellige metoder. Fx. Chronosync til den ene og Time Machine til den anden.

Online-løsningen er både en livrem og seler-ting, samt en mulighed for at tilgå sine data andre steder fra. Jeg vil tro jeg selv kunne begrænse mig til min 2GB-gratiskonto ved dropbox. Ellers er MobileME fx også en mulighed.

Fordelen ved NAS-løsningen er at de er strømeffektive og altid vil være tændt, så man ikke behøver at have en computer tændt, og rsync kan sættes til at køre hver nat (eller blot ugentligt). Ved at bruge USB-diske remote, slipper man for bøvl med hvor meget plads man bruger hos hinanden - man sørger bare for at man har sat en stor nok disk op hos vennen. Svjv pakker rsync også dataene. I det her setup giver det ikke mening at køre med RAID 1, med mindre man har krav til høj oppetid på backup-løsningen.
Smart, simpel lille backup-strategi der :thumbsup: Skulle Køllen vælge denne løsning, så gerne lige en feedback på, hvordan det kører :)
Jeg stod af ved Rsync, var overbevist om at de hed N`Sync....
Janteloven eksisterer IKKE!

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 10. nov 2010, 21:19

Pastorius skrev:Backup er noget svært noget.

Man skal tage højde for flere situationer:
1) Mekaniske problemer (disk eller NAS står af).
2) Softwareproblemer (fejl i backupsoftware ødelægger backuppen, så man gemmer en ubrugelig backup - sker oftest ifm komprimering).
3) Katastrofer (brand, tyveri, vandskade etc.)

Jeg har mistet data på alle tre måder, så jeg har lavet en simpel lille backup-strategi:
Billede

1) Er en ekstra disk fordi jeg har flere data end jeg kan opbevare internt i min maskine (er hobbyfotograf).

2) Lokalt backup-drev

3) NAS (med indbygget mulighed for rsync - som mere eller mindre er standard)

4) En vens USB-drev til hans rsync'ede backup

5) Onlinebackup af vigtige data (interne data fra MAC=mindre mængder data < 50 GB).

6) En vens NAS, som han kan få spejlet ved mig.

7) Et USB-drev jeg sætter op hos en ven, koblet til hans NAS og vedligeholdt med rsync.

Ideen i at have to lokale backup'er er selvfølgelig at undgå afhængighed at backup-softwaren. Der skal selvfølgelig vælges to forskellige metoder. Fx. Chronosync til den ene og Time Machine til den anden.

Online-løsningen er både en livrem og seler-ting, samt en mulighed for at tilgå sine data andre steder fra. Jeg vil tro jeg selv kunne begrænse mig til min 2GB-gratiskonto ved dropbox. Ellers er MobileME fx også en mulighed.

Fordelen ved NAS-løsningen er at de er strømeffektive og altid vil være tændt, så man ikke behøver at have en computer tændt, og rsync kan sættes til at køre hver nat (eller blot ugentligt). Ved at bruge USB-diske remote, slipper man for bøvl med hvor meget plads man bruger hos hinanden - man sørger bare for at man har sat en stor nok disk op hos vennen. Svjv pakker rsync også dataene. I det her setup giver det ikke mening at køre med RAID 1, med mindre man har krav til høj oppetid på backup-løsningen.
Fabulous ;)
Billede

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 10. nov 2010, 21:38

Køllen I Møllen skrev: Jeg stod af ved Rsync, var overbevist om at de hed N`Sync....
R står for remote. N står for No-sync (det svinger ikke en meter).
Den korte version er: Køb en billig NAS og få en til at sætte det op for dig (eller brug ti minutter på at læse manualen - det er ikke svært).
Lindvang skrev: Fabulous ;)
Billede
Antyder du at jeg skulle være nørdet? Det har intet (videre) på sig.

Mere alvorligt har man først mistet væsentlige data i større mængder, så tager man den slags en smule alvorligt. Jeg har bla mistet alle familiebilleder mellem 2001 og 2004. Og en slægtsforskningsdatabase med 230 personer.
Først stod min disk af, og min CD-backup kunne ikke restores pga en ud af 25 CD'er var defekt!
Næste gang (få måneder senere) sørgede jeg for at have to spejlede diske i min computer... den blev så stjålet, incl. diske selvf.

Det kan godt virke som overkill, men overvej engang hvilke ting man kun opbevarer elektronisk, og om man kan/vil undvære sine data i et af de tilfælde jeg nævnte før. Hvis man fx bruger 3-4.000 på et godt digitalkamera, er det da tosset ikke at bruge 1.500 ekstra på at sørge for at man får bevaret sine billeder.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Mogens
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Indlæg af Mogens » 13. nov 2010, 22:22

Jeg søger ikke en, men TO billetter til Volbeat, fredag den 19. i Forum, Kbh. Er der nogen der har ekstra eller har kendskab til nogen, så smid gerne en pb, STRAKS, tak...
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Brugeravatar
JFL
1. div
1. div

Indlæg af JFL » 23. nov 2010, 21:25

Jeg søger en, der har styr på hovedtelefoner, og som kan anbefale et par til mig med aktiv støjreduktion til omkring 1500 kr.

Er der nogen, der har erfaring med Denon AH-NC800? De kan nemlig fåes i hifiklubben : http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... edtelefon/

De skal bruges til ipod under flyrejser, tog og bus. Jeg er træt af folk i offentlig transport og har virkelig brug for noget, der kan lukke lyden ude (ikke mindst fordi jeg skal til Kina, som jeg tror muligvis er værre en end en tyk københavner-accent).

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 23. nov 2010, 21:59

JFL skrev:Jeg søger en, der har styr på hovedtelefoner, og som kan anbefale et par til mig med aktiv støjreduktion til omkring 1500 kr.

Er der nogen, der har erfaring med Denon AH-NC800? De kan nemlig fåes i hifiklubben : http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... edtelefon/

De skal bruges til ipod under flyrejser, tog og bus. Jeg er træt af folk i offentlig transport og har virkelig brug for noget, der kan lukke lyden ude (ikke mindst fordi jeg skal til Kina, som jeg tror muligvis er værre en end en tyk københavner-accent).
Hey..

Jeg må anbefale Bose QuietComfort 3 - de lukker ALT ude.. De koster så også ca. det dobbelte af 1500kr.. Der findes en model der hedder QuietComfort 15 - kender den ikke selv, men den er lidt billigere. Se i øvrigt denne test:

http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/e ... 174588.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du skal til Kina, så vil jeg nok bide turen derover i mig, og så se efter dem der. Det kan næsten kun være billigere..

/Bang
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 23. nov 2010, 22:44

Jeg søger et sted hvor kan man købe gode helmetcams som kan optage video i Full HD.

Med helmetcams menes et der kan spændes på en skihjelm

Thorshauge

Indlæg af Thorshauge » 23. nov 2010, 23:55

Elscorpio skrev:Jeg søger et sted hvor kan man købe gode helmetcams som kan optage video i Full HD.

Med helmetcams menes et der kan spændes på en skihjelm
De skibumser og Kite folk jeg kender snakker varmt for GoPro HD Helmet Cams. De har fået deres sendt fra staterne
Kan måske købes hos 540shop, deres side er dog nede pt. så ved det ikke http://www.facebook.com/540shop
Ellers skriv på http://riders.dk der nogen der må vide det derinde...

Brugeravatar
JFL
1. div
1. div

Indlæg af JFL » 23. nov 2010, 23:57

MrBangDK skrev:
JFL skrev:Jeg søger en, der har styr på hovedtelefoner, og som kan anbefale et par til mig med aktiv støjreduktion til omkring 1500 kr.

Hey..

Jeg må anbefale Bose QuietComfort 3 - de lukker ALT ude.. De koster så også ca. det dobbelte af 1500kr.. Der findes en model der hedder QuietComfort 15 - kender den ikke selv, men den er lidt billigere. Se i øvrigt denne test:

http://ekstrabladet.dk/kup/testogtjek/e ... 174588.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du skal til Kina, så vil jeg nok bide turen derover i mig, og så se efter dem der. Det kan næsten kun være billigere..

/Bang
Tak for svaret.

Men det er måske lige i overkanten af hvad jeg er villig til at give. Desuden er Kina det sidste stop på turen, første er Australien, så hvis der er nogen, der kender til et snedigt tilbud i Australien, kunne jeg godt vente med at købe dem der.

Thorshauge

Indlæg af Thorshauge » 24. nov 2010, 00:36

JFL skrev:
MrBangDK skrev:

Hey..

/Bang
Tak for svaret.

Men det er måske lige i overkanten af hvad jeg er villig til at give. Desuden er Kina det sidste stop på turen, første er Australien, så hvis der er nogen, der kender til et snedigt tilbud i Australien, kunne jeg godt vente med at købe dem der.
Kender kun JB hifi (elgiganten-agtig) i Australien... men priserne er nok meget lig her hjemme, ihvertfald mht. Bose. Du skal da heller ikke have headphones på... du skal opleve verden (også den del der pisser en af) ;) IMO er lyden ikke det værste ved kineserne det er at se dem spise og "stå i kø" med dem...
Stückel, Rundstück - Schlagsahne
Billede
Forstå så at lukke munden når du spiser og lad vær' med at snyde foran og stå på mine tæer!!

Mht. headphones er jeg mest til "in ear". Har været glad for mine BOSE® in-ear headphones de giver god lyd, er behagelige at have i og så holder de godt på lyden, men de er selvfølgelig ikke Noise Cancelling...

God tur!

Brugeravatar
BBS
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Dennis Marshall
Geografisk sted: Midtbyen

Indlæg af BBS » 27. nov 2010, 15:08

Jeg søger et sted hvor man kan købe Heinz Mayo her i Aalborg. Det skal være i større portioner end dem man kan få på Burger King og Sunset. Jeg har kigget i Metro, der har de det heller ikke.

Brugeravatar
Sille
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Nummer Ib
Geografisk sted: København - Århus - Aalborg - Storvorde

Indlæg af Sille » 28. nov 2010, 00:00

BBS skrev:Jeg søger et sted hvor man kan købe Heinz Mayo her i Aalborg. Det skal være i større portioner end dem man kan få på Burger King og Sunset. Jeg har kigget i Metro, der har de det heller ikke.
Hvad med at prøve Miracle Whip's Salat Mayo i stedet, det kan købes de fleste steder til kr. 20,- pr. glas og det smager som det du får på Burger King :thumbsup:
- Sille

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af limey » 28. nov 2010, 10:00

Sille skrev:
BBS skrev:Jeg søger et sted hvor man kan købe Heinz Mayo her i Aalborg. Det skal være i større portioner end dem man kan få på Burger King og Sunset. Jeg har kigget i Metro, der har de det heller ikke.
Hvad med at prøve Miracle Whip's Salat Mayo i stedet, det kan købes de fleste steder til kr. 20,- pr. glas og det smager som det du får på Burger King :thumbsup:
Eller lav den selv. Det smager hundrede gange bedre, det er nemt og det holder forholdsvis længe.

Brugeravatar
tegner
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg Øst

Indlæg af tegner » 28. nov 2010, 10:27

Prøv Kraft salat mayo, hvis ikke det er det samme, så smager det i hvert fald sådan..!!

Jeg troede faktisk, at det var det (Kraft) de havde på Burger King, det har det da tidligere været.
Guilty of being white-1981
Guilty of being right -1996

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 28. nov 2010, 11:04

Nogen, der kan anbefale hoteller i Beirut?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 28. nov 2010, 13:21

Lindvang skrev:Nogen, der kan anbefale hoteller i Beirut?
Kriterier?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 28. nov 2010, 14:01

Pastorius skrev:
Lindvang skrev:Nogen, der kan anbefale hoteller i Beirut?
Kriterier?
Centralt, okay standard, ikke alt for dyrt.

DonSilicone
1. div
1. div
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af DonSilicone » 28. nov 2010, 16:36

Lad mig komme med et generelt råd, da jeg ikke tror vi er mange på denne side, der har været i Beirut, og dermed er afskåret fra at øse af vores rige erfaringer på dette område:

Anvend tripadvisor.com, når der skal ledes efter hoteller. Sorter efter billigste først, og tag så det hotel med den første rimelige anmeldelse. Husk at tjekke kommentarer for sidste øjebliks ændringer, for eksempel nye ejere, der gør det værre eller bedre end tidligere.
Alternativt hvis penge ikke er et problem, så snup den højest ratede.
http://www.tripadvisor.com/Hotels-g2940 ... otels.html

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 28. nov 2010, 16:54

DonSilicone skrev:Lad mig komme med et generelt råd, da jeg ikke tror vi er mange på denne side, der har været i Beirut, og dermed er afskåret fra at øse af vores rige erfaringer på dette område:

Anvend tripadvisor.com, når der skal ledes efter hoteller. Sorter efter billigste først, og tag så det hotel med den første rimelige anmeldelse. Husk at tjekke kommentarer for sidste øjebliks ændringer, for eksempel nye ejere, der gør det værre eller bedre end tidligere.
Alternativt hvis penge ikke er et problem, så snup den højest ratede.
http://www.tripadvisor.com/Hotels-g2940 ... otels.html
Forventede heller ikke, at der ville strømme ind med anbefalinger her, men det kunne jo være, at en enkelt eller to havde en god idé.

Takker for linket. Jeg har luret der, og i øvrigt benytter jeg den rigtig meget, når jeg skal finde hoteller rundt omkring.

Besvar