Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2011, 16:08

Citizen skrev:http://da.wikipedia.org/wiki/Aksel_Sandemose

Nu har jeg ikke læst bogen, men jeg tror ikke, du skal regne med, at Aksel Sandemose opfandt janteloven, fordi han mener, at det er noget, man bør leve sit liv efter.

P.S. Jeg hader ikke København.
Jeg har skam læst "En flygtning krydser sit spor" og 4-5 andre af hans bøger, så jeg ved godt hvad han står for. Der står vist en enkelt i reolen, jeg aldrig har fået læst.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2011, 16:17

Pastorius skrev:

Nu har jeg ikke læst bogen, men jeg tror ikke, du skal regne med, at Aksel Sandemose opfandt janteloven, fordi han mener, at det er noget, man bør leve sit liv efter.

Jeg har skam læst "En flygtning krydser sit spor" og 4-5 andre af hans bøger, så jeg ved godt hvad han står for. Der står vist en enkelt i reolen, jeg aldrig har fået læst.
... åh ja, og så er jeg ret sikker på han ville synes hans Jantelov bliver misbrugt grusomt, når de stærke bruger den til at affeje enhver kritik af deres busen frem. Fx kunne jeg godt have tænkt mig at have hørt hans syn på den måde Don Ø og Anja Andersen har brugt den til feje kritik af banen på.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 28. mar 2011, 16:24

Pastorius skrev:
Pastorius skrev:

... åh ja, og så er jeg ret sikker på han ville synes hans Jantelov bliver misbrugt grusomt, når de stærke bruger den til at affeje enhver kritik af deres busen frem. Fx kunne jeg godt have tænkt mig at have hørt hans syn på den måde Don Ø og Anja Andersen har brugt den til feje kritik af banen på.

Måske en Sandemose tråd er på sin plads?

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 28. mar 2011, 16:27

Mange fra København kan nu godt foretage sig noget fornuftigt. Min mor foreksempel. Hun valgte at flytte fra København og få sin uddannelse som sygeplejerske enten i Århus eller Aalborg. Hun valgte Aalborg, mødte min far og lille Jensemand kom til verden. Min far var AaB Fan. TÆNK, HVIS HUN HAVDE VALGT ÅRHUS, SÅ HAVDE JEG ENDT SOM AGF-FAN. DET ER FANDME UHYGGELIGT DU. :aabfan:

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Magic » 28. mar 2011, 18:29

Lindvang skrev:Hvor man måske kan drage en parallel til AaB og fx FCK, hvor førstnævnte qua Lynge Jakobsen evigt og altid underspiller i pressen, hvor mange andre kører på. Det ser jeg også som meget "nordjysk".
Endnu en nordjysk "dyd", der irriterer mig grænseløst :)

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 28. mar 2011, 20:01

Magic skrev:
Lindvang skrev:Hvor man måske kan drage en parallel til AaB og fx FCK, hvor førstnævnte qua Lynge Jakobsen evigt og altid underspiller i pressen, hvor mange andre kører på. Det ser jeg også som meget "nordjysk".
Der er vi så helt forskellige - og jeg er ikke engang særlig nordjysk...
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 28. mar 2011, 20:56

le Cid skrev:
Magic skrev:
Der er vi så helt forskellige - og jeg er ikke engang særlig nordjysk...
Selvfølgelig er du det, men din nordjyske beskedenhed fornægter sig ikke ;)

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 28. mar 2011, 23:16

Sjællandske trænere Som Ole Mørk og Ebbe Skovdahl underspillede også altid foran mikrofonen. Når man gør det i fodboldsammenhæng er det en strategisk tilgang, som ikke har så meget med regional folkekarakter at gøre. Poul Hansen og Ove Christensen er to jydetrænere, som går til den på mere københavnsk facon.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 29. mar 2011, 00:12

Fabbe skrev:Sjællandske trænere Som Ole Mørk og Ebbe Skovdahl underspillede også altid foran mikrofonen.
Enig. De to ærkekøbenhavnere var nemlig fuldstændig skamløse i underspilningens kunst. Ole Mørks mediestunt med at gøre sit Frem-hold fra 1991-92 til "fyraftensproffer" og henlægge en træningssession på Valby Stations trapper, så en eller anden fotograf kunne få nogle billeder af Superligaens absolutte underhunde, er vel nærmest legendarisk. For alle købte den, åd den råt og fordøjede løgnen om lillebitte Frem uden at forholde sig til, at Frem-truppen talte et efter datidens forhold glimrende materiale med spillere som Thomas Thøgersen, Peter Frank, Søren Lyng, Dan Eggen og Lars Brøgger m.fl.

Og Ebbe Skovdahl var jo nærmest patetisk, når han på den ene side gerne ville have det til at se ud, som om Brøndby skam altid gik efter guldet, men på den anden side alligevel også altid tog presset af sine skuldre ved at sige, at de bestemt da også ville være tilfredse, selv om de ikke fik det. For de var jo et meget ungt hold, og de skulle først toppe om et par år og bla-bla-bla.

Københavnere kan underspille mindst lige så meget som jyder. Københavnske tilhængere fatter bare ikke altid, når det sker. Og andre gange misforstår de og tror, at nogen underspiller uden at gøre det. Som for eksempel da Lynge blev ved med at nægte at udråbe AaB som danske mestre i 2008, før titlen var vundet. Københavnerpressen troede, at Lynge underspillede. De fattede ikke, at der først og fremmest var gået stædighed i den gamle, fordi han ikke ville lade sig diktere.

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 29. mar 2011, 09:04

sulakvelidze skrev:Københavnere kan underspille mindst lige så meget som jyder. Københavnske tilhængere fatter bare ikke altid, når det sker. Og andre gange misforstår de og tror, at nogen underspiller uden at gøre det. Som for eksempel da Lynge blev ved med at nægte at udråbe AaB som danske mestre i 2008, før titlen var vundet. Københavnerpressen troede, at Lynge underspillede. De fattede ikke, at der først og fremmest var gået stædighed i den gamle, fordi han ikke ville lade sig diktere.
Politikens satirebagside havde også en sjov vittighed om Lynge, der ikke ville anerkende at mesterskabet var vundet, selv om medaljerne var hængt om halsen. "Ja ja, nu må vi lige se, om medaljerne også er ægte," sagde han. Sjovt var det.

Frem trænede ikke på Valby, men på (den nu nedlagte) Ellebjerg Station, som lå ved siden af stadion.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar

Indlæg af Magic » 29. mar 2011, 10:44

sulakvelidze skrev:Københavnere kan underspille mindst lige så meget som jyder. Københavnske tilhængere fatter bare ikke altid, når det sker. Og andre gange misforstår de og tror, at nogen underspiller uden at gøre det. Som for eksempel da Lynge blev ved med at nægte at udråbe AaB som danske mestre i 2008, før titlen var vundet. Københavnerpressen troede, at Lynge underspillede. De fattede ikke, at der først og fremmest var gået stædighed i den gamle, fordi han ikke ville lade sig diktere.
Ja, det er tilsyneladende også røget hen over hovedet på mig så. For mig så det ud som om, at han var bange for at blive til grin eller blive lagt for kritik, hvis han offentlig troede på mesterskabet og derefter så kiksede. Og det er faktisk lige nøjagtigt den situation med Lynge, der dukker op, hver gang jeg bliver lidt træt af, at man ikke bare kan sige: Jo vi er pissegode, vi tror på det, og vi gør det!

Og det hænger i mine øjne sammen med den nordjyske mentalitet, der gør at man helst ikke skal stikke næsen for langt frem og skille sig for meget ud, for man skal sgu ikke tro, at man er noget. Og slet ikke mere end sin nabo...

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 29. mar 2011, 11:16

Magic skrev:
Ja, det er tilsyneladende også røget hen over hovedet på mig så. For mig så det ud som om, at han var bange for at blive til grin eller blive lagt for kritik, hvis han offentlig troede på mesterskabet og derefter så kiksede. Og det er faktisk lige nøjagtigt den situation med Lynge, der dukker op, hver gang jeg bliver lidt træt af, at man ikke bare kan sige: Jo vi er pissegode, vi tror på det, og vi gør det!

Og det hænger i mine øjne sammen med den nordjyske mentalitet, der gør at man helst ikke skal stikke næsen for langt frem og skille sig for meget ud, for man skal sgu ikke tro, at man er noget. Og slet ikke mere end sin nabo...
På dette punkt må vore veje skilles. Jeg syntes det var fantastisk at Lynge ikke gad gå med i mediernes spil. De elsker jo at bygge nogen op, for derefter at rive dem ned igen når profetierne falder til jorden. Det havde Lynge gennemskuet. Hvor andre klubber som AGF, Brøndby, OB og FCM har travlt med at tale sig selv til mestre, for blot at rende en i en månedlang pointkrise når de skal efterleve forventningerne valgte Lynge at beskytte sin trup mod dette pres. Resultatet kender vi alle.

Jeg ser det ikke som noget specielt nordjysk, men mere som en fornuftig strategi som underdog. Vi havde efter min mening ikke det bedste hold den sæson, men vi spillede bedst når det gjaldt.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Lindvang

Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 29. mar 2011, 11:31

Fabbe skrev:
Politikens satirebagside havde også en sjov vittighed om Lynge, der ikke ville anerkende at mesterskabet var vundet, selv om medaljerne var hængt om halsen. "Ja ja, nu må vi lige se, om medaljerne også er ægte," sagde han. Sjovt var det.

Frem trænede ikke på Valby, men på (den nu nedlagte) Ellebjerg Station, som lå ved siden af stadion.
Hvis redaktør, Ole Rasmussen, i øvrigt er AaB-fan.

Brugeravatar
Alando
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Alando » 29. mar 2011, 11:54

Magic skrev:

Lynge benyttede sig af det man i den politiske verden kalder spin. Ved at fastholde at målsætningen var top fire fjernede han alt fokus fra spillerne. Journalisterne jagtede ikke de unge spillere og pressede dem. I stedet jagtede de Lynge og han kan om nogen klare det. Det var simpelthen en veltilrettelagt mediestrategi, noget Lene E kunne lære noget af. Et genialt spin af Lynge

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar

Indlæg af Magic » 29. mar 2011, 12:15

MHJ skrev:Hvor andre klubber som AGF, Brøndby, OB og FCM har travlt med at tale sig selv til mestre, for blot at rende en i en månedlang pointkrise når de skal efterleve forventningerne valgte Lynge at beskytte sin trup mod dette pres.
Der er bare pænt stor forskel på at sige det 5 kampe inde i sæsonen og så på at sige det, inden sidste kamp, hvor man ligger 4 points foran nærmeste modstander i tabellen.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 29. mar 2011, 19:07

Magic skrev:

Det er selvfølgelig et spørgsmål om tolkning, men personligt er jeg overbevist om, at Lynges medieshow i foråret 2008 mere var et udtryk for stædighed end underspillen. Han gad simpelthen ikke det halløj med, at journalister skulle diktere ham, hvornår det var rette tidspunkt at mene noget bestemt, og da der så gik føljeton i den, stod han fast på sit i stedet for at lade sig rokke. Jeg tror egentlig også, at han er så rigeligt kold i røven over for, om nogen skulle finde på at drille ham med en sølvmedalje, til at det ikke var angst for at blive til grin, der motiverede ham til at stritte imod. Det var snarere Lynge-mentalitet end typisk nordjysk mentalitet. Og så har jeg en teori om, at egentlig han også blev lidt pissed, da medierne i vinterpausen 2007-08 beskyldte ham for at sælge guldet med salget af Prica - for så nogle få kampe senere at kræve af ham, at han nærmest skulle udråbe AaB som mesterskabsfavorit.

I øvrigt hører det også med til vurderingen, at Lynge i andre situationer har været fremme i skoene med offensive udmeldinger. I Champions League skulle AaB ende foran Celtic, og da AaB i næste runde trak Deportivo, var han ude med nogle friske meldinger om, at han ville blive skuffet, hvis ikke AaB gik videre. Det gør man ikke, hvis man er defensiv af natur, så også i det lys tolker jeg hans medieshow i foråret 2008 som et spørgsmål om stædighed over for journalister.

Lindvang

Indlæg af Lindvang » 30. mar 2011, 17:33

Fordi Allan Gaarde kommer cyklende med Farshad Kholgi. Gad vide, om førstnævnte også er DF'er.

Brugeravatar
Citizen
2. div
2. div
Geografisk sted: 2300

Indlæg af Citizen » 30. mar 2011, 22:31

Lindvang skrev:Fordi Allan Gaarde kommer cyklende med Farshad Kholgi. Gad vide, om førstnævnte også er DF'er.
Bare han ikke er SF'er ...

Bech
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Mogens Komforbi
Geografisk sted: Vejgaard
Kontakt:

Indlæg af Bech » 31. mar 2011, 00:45

Billede
𝖁𝖊𝖏𝖌𝖆𝖆𝖗𝖉 𝕿𝖊𝖗𝖗𝖔𝖗 𝕶𝖔𝖗𝖕𝖘

Brugeravatar