Elegia skrev:Det er meget muligt, at Karim Zaza kan tage flere på foden end både Harbo Larsen, Thomas Gill og Jimmy Nielsen til sammen – men det ændrer efter min opfattelse ikke ved, at hans spil i fødderne i både denne og forrige sæson har været yderst kritisabelt grænsende til det katastrofale.
At Karim Zaza dårligt kan sparke en bold fra eget målfelt og over midterlinjen er naturligvis skidt, men jeg ville alligevel foretrække at se ham ”losse” bolden væk langt oftere, end at lave cirkuskunstner med bolden for til sidst at spille en hårdt presset forsvarer, som så alligevel selv ender med også at tonse bolden væk.
Det skaber rystelser nedefra og hele vejen op igennem holdet og er blot et af flere argumenter for, at dette forhåbentlig er Zazas sidste sæson i AaB.
Hvis Zaza's generelle niveau er det som vi har set i denne sæson, så er jeg sådan set enig i at det ikke er værd at forlænge med ham, men jeg synes ofte det er set at målmænd i en sæson lige dykker lidt, og så siden kommer tilbage i en klart forstærket udgave en sæson senere.
Den vurdering er selvfølgelig svær at lave, hvis man ikke følger ham jævnligt til træning, så det vil jeg overlade til Kent og Lynge, der også har overblikket over hvilke mulige erstatninger der ligger indenfor vores rækkevidde.
Der kan være mange årsager til vores usikkerhed, og det er bestemt ikke Zaza's skyld alene. Jeg tvivler på der findes en bagkæde i superligaen der er lige så teknisk svag i opspillet som vores. Lumb, startede godt, men har i de sidste par kampe (siden han blev far?) ikke nået det samme niveau han havde i begyndelsen. De resterende spillere kender vi gennem længere tid, og det er altså ikke for godt. Afleveringerne er bløde og upræsice, og det virker til at vi er blevet overnervøse for at blive brudt, så tit ligger afleveringerne bagved modtageren for en sikkerheds skyld, hvilket betyder at han faktisk skal lave en vending med en mand i ryggen, for at spille konstruktivt. Resultatet bliver så i stedet en tilbagelægning til Zaza, med en modstander efter den, der allerede er i fart.
I øvrigt mener jeg slet ikke at det største problem er spillet langs jorden. Jeg ville elske at have en målmand der kunne tage lidt flere høje bolde i feltet, samt også var en lille smule stærkere på frispark/langskud. Zaza er altså lige med det mindste som keeper, og de eneste reelle styrker han har tilbage nu, er hans reaktionsevne og 1-1-spillet.