Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 20. feb 2012, 12:35

hje1980 skrev: Ja klubberne vist at ALT hvad der hedder feriepenge, godtgørelse osv. ER indberegnet i deres høje løn...

Synes også jeg har læst et sted at klubberne selv mener de har en god sag...
Klubberne (og spillerne) skal jo synes de har en god sag offentligt - ellers ville det være slemt.

Det jeg synes er humlen her er at en række spiller har skrevet under på kontrakter under nogen som helst forventninger om at de skulle have 12,5% ekstra ud af den del af kontrakten. Efterfølgende er der så nogen der har set at der jo egentlig er noget der hedder feriepenge etc. og så finder spillerforeningen ud af at de lige vil prøve at se om de ikke kan malke de penge ud af klubberne også. Der er netop det at kontrakterne ikke er indgået med en forventning om feriepenge, der gør at jeg synes det er forkert at spillerne at forlange dem udbetalt efterfølgende.

Det der får spillerne til at synes de har en god sag, er at der er nogle klubber (bla. FCK svjv) der allerede har udbetalt feriepenge af de beløb.

På min arbejdsplads har vi lidt af det samme issue. Vi har ferie med løn, og får derfor bare udbetalt alm. løn under ferie, men nogle af min kolleger med mange tillæg eller overarb. har valgt at holde ferie uden løn, for netop at få 12,5% af overabejdspengene med i købet.

Sagen kommer nok til at stå og falde med om spillerne får løn under ferien (funktionærlignende forhold) eller i forvejen får udbetalt feriepenge.

BIF og AaB er de to klubber der kommer til at få det største smæk. Jeg tror ikke det i første omgang koster konkurs nogen af stederne (men vil ikke afvise det), men det gør udfordringerne væsentlig større, hvis spillerne vinder.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
AaB1978
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Foran fjerneren

Indlæg af AaB1978 » 20. feb 2012, 14:05

Som Pastorius skriver, tror jeg, der er ekstra god grund til at håbe på, at Brøndby vinder sagen

http://www.sporten.dk/superligaen/ferie ... -under-AaB" onclick="window.open(this.href);return false;

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 20. feb 2012, 14:21

http://www.bold.dk/nyt/Medie-AaB-skylde ... -20-mio-kr" onclick="window.open(this.href);return false;

Her siger Lynge at man skylder penge, men at de 20 millioner er stærkt over vurderede. Håber for en gangs skyld at BIF vinder.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Laudrup
Lilleput
Lilleput

Indlæg af Laudrup » 20. feb 2012, 14:27

Hvis AaB skylder 20 mio i feriepenge skulle de vel have udbetalt signonfees for 160 mio. Hvis ikke jeg regner helt forkert. Det lyder vanvittigt

seamann

Indlæg af seamann » 20. feb 2012, 14:32

Poul S. har også tidligere udtalt at de 20 mio er helt galt - hvis det skulle være så meget skulle AaB have haft Sign on/off fees og bonuser på 160 mio i de pågældende år.

Iøvrigt skriver AaB i såvel årsrapporten for 2010 og halvårsrapporten fra 2011 at:

"Det er ledelsens opfattelse, at feriepenge afregnes til spillerne efter gældende regler og afsættes
i overensstemmelser hermed i årsregnskabet."

Da dette udsagn er sanktioneret af bestyrelse, direktion og revision må vi jo tro og håbe de har styr på det (omend kluddermikkelfirmaet Beierholm ikke er garanti for noget som helst).

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. feb 2012, 14:43

seamann skrev: Da dette udsagn er sanktioneret af bestyrelse, direktion og revision må vi jo tro og håbe de har styr på det (omend kluddermikkelfirmaet Beierholm ikke er garanti for noget som helst).
Det er et logisk udsagn, men jo ikk enogen garanti for de har ret - det er blot en garanti for (ledelse og bestyrelse) for ikke at kunne blive dømt for noget kriminelt, hvis de skulle tabe sagen. Der står jo netop at det er baseret på en synsning fremfor nagelfaste data.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 20. feb 2012, 14:44

Det bliver selvfølgelig spændende, hvordan udfaldet af retsagen mod Brøndby ender. Skulle det være sådan, at spillerne vinder sagen, er spørgmålet vel om ikke spillerne selv saver den gren over, som de sidder på, da der selvfølgelig vil være mange klubber, som kommer i klemme. Derfor tror jeg på et eller ander forlig, som alle kan leve med. Spillerforeningen kan da ikke have nogen interesse i, at der er nogen klubber, som bukker under på en sag som denne.

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 20. feb 2012, 15:31

For normal afregning af feriepenge, udbetales der IKKE feriepenge af bonusser...

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. feb 2012, 15:35

jensemand57 skrev:Det bliver selvfølgelig spændende, hvordan udfaldet af retsagen mod Brøndby ender. Skulle det være sådan, at spillerne vinder sagen, er spørgmålet vel om ikke spillerne selv saver den gren over, som de sidder på, da der selvfølgelig vil være mange klubber, som kommer i klemme. Derfor tror jeg på et eller ander forlig, som alle kan leve med. Spillerforeningen kan da ikke have nogen interesse i, at der er nogen klubber, som bukker under på en sag som denne.
De spillere der vinder på det her, er ikke de samme som de spillere der ville tabe på at fodboldspillerne går konkurs. Dem der er tale om her, er alligevel ved at være på deres sidste kontrakt. Uanset har jeg svært ved at se spillerforeningen være pragmatiske - det er ikke lige det der har kendetegnet dem hidtil. Hvis de tror på de kan vinde sagen, så indgår de ikke forlig.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Cx
Allstar
Allstar

Indlæg af Cx » 20. feb 2012, 15:38

Jeg får simpelthen knupper af hver gang spillerforeningen er igang. De kalder sig selv for en fagforening osv. - og kræver at blive sidestillet med funktionæransatte ift. en helt masse forhold - men den anden vej rundt er der ingen pardon, for de vil vel ikke acceptere at en spiller fyres for ren og skær uduelighed eller eks. vold? I AaB kan vi vel gennem tiden finde et par eksempler herpå!

Den her sag virker virkelig som om man forsøger at mele sin egen kage. Jeg er ingenlunde i tvivl om, at AaB og Brøndby har ageret i god tro - og at man efterfølgende søger at inddrive ekstra penge, fordi der juridisk er en åbning!

Nu er det åbenbart let at være sportsjournalist - og især BT's/Idskovs artikel viser med al tydelighed. Jeg er overbevist om at der på intet sted i Johanssons kontrakt med AaB står, at han får udbetalt 12,5% i feriepenge samt pension af bonus og sign-on fee. Problemet er sandsynligvis at der ikke står beskrevet at bonus og sign-on fee er inkl. de to nævnte!

Lures
Cx
"Vi vinder guld i år...."

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 20. feb 2012, 15:53

Ja for mig virker det også som om Spillerforeningen gerne vil have alle FORDELENE ved at være alm. lønmodtager, men når det kommer til ulemperne så er klubberne bundet af kontrakten!!!

ALM. funktionærer der optjener alm. feriepenge, er jo kun ansat såfremt de passer deres arbejde... hvis ledelsen ikke mener de yder nok, bliver de fyret...

Spillerforening kan sgu ikke få begge dele!!!

FCM
Landshold
Landshold

Indlæg af FCM » 20. feb 2012, 17:16

hje1980 skrev:Ja for mig virker det også som om Spillerforeningen gerne vil have alle FORDELENE ved at være alm. lønmodtager, men når det kommer til ulemperne så er klubberne bundet af kontrakten!!!

ALM. funktionærer der optjener alm. feriepenge, er jo kun ansat såfremt de passer deres arbejde... hvis ledelsen ikke mener de yder nok, bliver de fyret...

Hold nu op. Vilkår for fyringer har intet med sagen at gøre.
Almindelige funktionærer, der optjener alm. feriepenge, kan jo også opsige deres stilling med 1 mdrs varsel. Er du interesseret i, at AaBs spillere kan det? Pointen er jo, at kontrakten er uopsigelig for begge parter, men dette har intet med feriepenge at gøre.
Hvis der står i kontrakten at spillerne skal have feriepenge af bonus mv, skal de naturligvis have det, ligegyldigt om de forventer det eller ej. 'Det med småt' gælder jo ligegyldigt om det er en fordel eller ulempe. Kontrakten binder.

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 20. feb 2012, 17:59

seamann skrev:Poul S. har også tidligere udtalt at de 20 mio er helt galt - hvis det skulle være så meget skulle AaB have haft Sign on/off fees og bonuser på 160 mio i de pågældende år.

Iøvrigt skriver AaB i såvel årsrapporten for 2010 og halvårsrapporten fra 2011 at:

"Det er ledelsens opfattelse, at feriepenge afregnes til spillerne efter gældende regler og afsættes
i overensstemmelser hermed i årsregnskabet."

Da dette udsagn er sanktioneret af bestyrelse, direktion og revision må vi jo tro og håbe de har styr på det (omend kluddermikkelfirmaet Beierholm ikke er garanti for noget som helst).
Jeg håber sevlfølgelig ikke at dette er beløb er sandt. Men hvornår har Poul S. og AaB fortalt sandheden ang. diverse udgifter i forhold til pressen? Derfor kan jeg godt frygte, at beløbet holder.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 20. feb 2012, 20:39

FCM skrev:
hje1980 skrev:Ja for mig virker det også som om Spillerforeningen gerne vil have alle FORDELENE ved at være alm. lønmodtager, men når det kommer til ulemperne så er klubberne bundet af kontrakten!!!

Almindelige funktionærer, der optjener alm. feriepenge, kan jo også opsige deres stilling med 1 mdrs varsel. Er du interesseret i, at AaBs spillere kan det? Pointen er jo, at kontrakten er uopsigelig for begge parter, men dette har intet med feriepenge at gøre.
Hvis der står i kontrakten at spillerne skal have feriepenge af bonus mv, skal de naturligvis have det, ligegyldigt om de forventer det eller ej. 'Det med småt' gælder jo ligegyldigt om det er en fordel eller ulempe. Kontrakten binder.
Nej!
En kontrakt kan aldrig sætte dansk lovgivning ud af kraft!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Belgien

Indlæg af Jacob » 20. feb 2012, 21:12

le Cid skrev:
FCM skrev:

Nej!
Nej, men en kontrakt kan godt fastsætte afregninger og beløb der ligger ud over dansk lovgivning!
Life is good..... AaB is better!

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 20. feb 2012, 21:24

Jacob skrev:
le Cid skrev:
FCM skrev:

Nej!
Nej, men en kontrakt kan godt fastsætte afregninger og beløb der ligger ud over dansk lovgivning!
Men er sagen ikke netop, at det ikke står i kontrakten?
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Belgien

Indlæg af Jacob » 20. feb 2012, 21:31

le Cid skrev:
Jacob skrev:
le Cid skrev:
FCM skrev:

Nej!
Men er sagen ikke netop, at det ikke står i kontrakten?
Det går jeg ud fra, at hverken du eller jeg ved med sikkerhed, da vi næppe har set dem. Der er vel formuleringer i kontrakterne, der tydeligvis kan læses/tolkes forskelligt alt efter hvem der læser dem. Ellers vil der jo ikke være en sag at køre her for spillerforeningen.
Life is good..... AaB is better!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 20. feb 2012, 21:50

Pointen er jo, at man på ingen måde kan tilsidesætte feriepengene. Så vidt jeg husker gælder det endda, at en ansat skal have feriepenge af sin løn selvom han i kontrakten har skrevet under på at han ikke skal modtage feriepenge. Derfor har klubberne været naive og uprofessionelle ved at vælge "den nemme løsning" da de skulle forklare udlændingene om de danske feriepenge-regler. Hidtil har det fungeret fordi udlændingene ikke har krævet deres feriepenge mod at få en lidt højere løn - men i praksis er det for mig at se arbejdsgiverens ansvar og problem hvis den ansatte tror at han ikke har ret til feriepenge ved kontraktens indgåelse.

Som udgangspunkt er der ingen undtagelser for bonus og lignende. Forfattere får jo også feriepenge af biblioteksbidrag og copyright-penge, eksempelvis.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 20. feb 2012, 21:58

Yankee skrev:Pointen er jo, at man på ingen måde kan tilsidesætte feriepengene. Så vidt jeg husker gælder det endda, at en ansat skal have feriepenge af sin løn selvom han i kontrakten har skrevet under på at han ikke skal modtage feriepenge. Derfor har klubberne været naive og uprofessionelle ved at vælge "den nemme løsning" da de skulle forklare udlændingene om de danske feriepenge-regler. Hidtil har det fungeret fordi udlændingene ikke har krævet deres feriepenge mod at få en lidt højere løn - men i praksis er det for mig at se arbejdsgiverens ansvar og problem hvis den ansatte tror at han ikke har ret til feriepenge ved kontraktens indgåelse.

Som udgangspunkt er der ingen undtagelser for bonus og lignende. Forfattere får jo også feriepenge af biblioteksbidrag og copyright-penge, eksempelvis.
Alle på min virksomhed får bonus i næste måned - de penge er hverken feriepenge eller pensionsgivende... Og de slap næppe afsted med det, hvis det var ulovligt!
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 20. feb 2012, 22:14

MrBangDK skrev:
Yankee skrev:Pointen er jo, at man på ingen måde kan tilsidesætte feriepengene. Så vidt jeg husker gælder det endda, at en ansat skal have feriepenge af sin løn selvom han i kontrakten har skrevet under på at han ikke skal modtage feriepenge. Derfor har klubberne været naive og uprofessionelle ved at vælge "den nemme løsning" da de skulle forklare udlændingene om de danske feriepenge-regler. Hidtil har det fungeret fordi udlændingene ikke har krævet deres feriepenge mod at få en lidt højere løn - men i praksis er det for mig at se arbejdsgiverens ansvar og problem hvis den ansatte tror at han ikke har ret til feriepenge ved kontraktens indgåelse.

Alle på min virksomhed får bonus i næste måned - de penge er hverken feriepenge eller pensionsgivende... Og de slap næppe afsted med det, hvis det var ulovligt!
Der er forskel på løn og bonus. Man får heller ikke feriepenge af julekurven.

Besvar