Som jeg læser det, så vil man øge dialogen med de fans som vil "det gode" for at øge marginaliseringen af de som ikke vil (læs: de FCK'ere som hærgede i søndags). Fint nok.. det er vi bestemt ikke uenige i... men det gør bare ikke, at vi kan vende det blinde øje til over de elementer og være passive. Hvad skal vi gøre ved dem?Cx skrev:Nej - enig. Men ved ikke om du har læst det helt igennem!MrBangDK skrev:Øhhhh... at modargumentere en flytning af kampe er vel ikke argument for noget der skal være anderledes?
Forbud har ikke hjulpet. Eksperter på området vurderer at kampflytninger ikke er løsningen, men istedet foreslår:
- Men det er lidt at overse nogle af deres kollegaers store arbejde oppe i Glasgow, for deroppe er der nemlig arbejdet intensivt på at skabe gode forbindelser og sikre dialog med alle fans for at øge den marginalisering med de fans, der vil lave ballade. Det kræver en stor indsigt i fankultur at forstå, hvad det er, der rør sig for at vide, hvad der virker og ikke virker, siger Jonas Havelund.
AaB - FCK 4. marts 2012
- MrBangDK
- Allstar

- Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..
Re: AaB - FCK 4. marts 2012
Ska' vi hak'?
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Du har ikke læst mine indlæg så, jeg har netop skrevet at det nok var både politiindsatsen og flytning af kamptidspunkt som havde haft en virkning. Men jeg giver ikke meget for hvad en "fanforsker" gætter på virkningen ville være i danmark, praktiske erfaringer vejer altså en del tungere for mig.Cx skrev:Nu har du beskrevet, hvordan man har håndteret det i England, som sandhed - og afvist enhver dokumentation og meninger om det modsatte!Poker-One-Kenobi skrev:Det er tydeligt at det er vigtigere for dig at have masser af udebanetilskuere på stadion end at komme problemet til livs. Jeg synes man skulle kigge på hvordan man har tacklet det i England, og her er tidlige højrisiko kampe altså noget af løsningen hver eneste gang de spilles! Det på trods af hvad en dansk fanforsker og en divisionsformand gætter på virker. Man kunne jo prøve det en sæson, for det er tydeligt at dialog og samarbejde og hvad man ellers har prædiket ikke virker.
Hvor er det beskrevet, at det udelukkende er flytningen af kampen, der har hjulpet på problemerne i England?
Nu har man i England en noget andet kultur og fankultur end i DK. Kan det med samme effektivitet overføres til DK - og er det eneste blot at man flytter kampene til tidligere på dagen??
Lures
Cx
Hvordan dokumenterer man en manglende virkning i danmark når man ikke har prøvet det endnu?
Jeg ved ikke om det kan overføres direkte til danmark, det er jo netop derfor jeg synes man skulle prøve det en sæson eller to, men jeg har svært ved at se hvad der skulle hindre en virkning her. Det vi gør nu virker tydeligvis ikke, tværtimod bliver "samarbejdet" og "kommunikationen" blot udnyttet til at overrumple politiet så de står magtesløse tilbage når den aftalte ruten forlades, ting bliver smadret og borgere truet. Jeg kan SAGTENS undvære 350 fck fans på stadion hvis det skal være prisen.
Jeg kan egentlig kun være enig med Cx her. Poker du afviser al forskning på området foretaget af eksperter og antager den nemme "de ved ikke en skid-holdning" ud fra devisen less talk more action. Du mener endda, at de gætter. Tror du bare de sidder og siger det her ud af den blå luft for at få taletid eller hvad? Din negligering af den forskning, der rent faktisk er foretaget indenfor dette område er skræmmende efter min mening. Jeg synes det minder lidt om, at du vil politiets interesse først om fremmest og derfor nægter at høre på, hvad der egentlig hjælper.Cx skrev:Nu har du beskrevet, hvordan man har håndteret det i England, som sandhed - og afvist enhver dokumentation og meninger om det modsatte!Poker-One-Kenobi skrev:Det er tydeligt at det er vigtigere for dig at have masser af udebanetilskuere på stadion end at komme problemet til livs. Jeg synes man skulle kigge på hvordan man har tacklet det i England, og her er tidlige højrisiko kampe altså noget af løsningen hver eneste gang de spilles! Det på trods af hvad en dansk fanforsker og en divisionsformand gætter på virker. Man kunne jo prøve det en sæson, for det er tydeligt at dialog og samarbejde og hvad man ellers har prædiket ikke virker.
Hvor er det beskrevet, at det udelukkende er flytningen af kampen, der har hjulpet på problemerne i England?
Nu har man i England en noget andet kultur og fankultur end i DK. Kan det med samme effektivitet overføres til DK - og er det eneste blot at man flytter kampene til tidligere på dagen??
Lures
Cx
Jeg mener, vi i stedet for less talk more action skal sige less action more talk. Det der skal komme ud af det her er en løsning, som ikke rammer klubber og normale fans. Det man skal spille på, er at de voldelige fans netop er fans og derfor vil følge deres klub. Det er det der skal tages fra dem, hvis de går for langt over stregen - og så må man arbejde på en løsning, hvor dette kan lade sig gøre. Det nytter ikke noget at lave en kollektiv straf og dermed straffe uskyldige mennesker. Det er en totalt urimelig løsning. Det er en løsning, der viser, at man har givet op. Det er den nemme less talk more action løsning.
Måske var dem, man skulle lytte til netop forskerne i stedet for politiet og andre populistiske politikere, eller for den sags skyld en sports direktør i afmagt.
Spørgsmålet er hvor mange der er tilbage? For mig at se, har man hidtil mere kørt nul-tolerance end villet dialogen!MrBangDK skrev:Som jeg læser det, så vil man øge dialogen med de fans som vil "det gode" for at øge marginaliseringen af de som ikke vil (læs: de FCK'ere som hærgede i søndags). Fint nok.. det er vi bestemt ikke uenige i... men det gør bare ikke, at vi kan vende det blinde øje til over de elementer og være passive. Hvad skal vi gøre ved dem?Cx skrev:Nej - enig. Men ved ikke om du har læst det helt igennem!MrBangDK skrev:Øhhhh... at modargumentere en flytning af kampe er vel ikke argument for noget der skal være anderledes?
Forbud har ikke hjulpet. Eksperter på området vurderer at kampflytninger ikke er løsningen, men istedet foreslår:
- Men det er lidt at overse nogle af deres kollegaers store arbejde oppe i Glasgow, for deroppe er der nemlig arbejdet intensivt på at skabe gode forbindelser og sikre dialog med alle fans for at øge den marginalisering med de fans, der vil lave ballade. Det kræver en stor indsigt i fankultur at forstå, hvad det er, der rør sig for at vide, hvad der virker og ikke virker, siger Jonas Havelund.
Jeg ved godt at politiet udtalte, at man fra fansenes side brød aftalen. Hvad den aftale indeholdt - og hvem den er indgået imellem, ved jeg ikke - og jeg vil da mene, at det er relevant viden, for at kunne analysere på, hvorfor man løb ind i de store problemer, som man nu løb ind i. Hvis det nærmest er politiets aftale med sig selv, kan jeg sagtens forstå at der sker en reaktion.
Jeg er klar over at nogen sandsynligvis er uden for pædagogisk rækkevidde - men jeg er ganske overbevist om, at det er en meget lille del - og kan man få dem absolut marginaliseret, som beskrevet, så er det meget lette at pille ud fra en mængde - og mon ikke at alle dem, "der vil det gode" også vil være med til det?
"Vi vinder guld i år...."
Den første halvanden linie er jeg enig i. Den næste halvanden linie pisser mig utroligt meget af, og fjerner megen af min tiltro til lødig debat! Især dine situationstegn, hvis jeg har forstået dem rigtigt, ødelægger din argumentation fuldstændig!Poker-One-Kenobi skrev:Du har ikke læst mine indlæg så, jeg har netop skrevet at det nok var både politiindsatsen og flytning af kamptidspunkt som havde haft en virkning. Men jeg giver ikke meget for hvad en "fanforsker" gætter på virkningen ville være i danmark, praktiske erfaringer vejer altså en del tungere for mig.
Hvordan dokumenterer man en manglende virkning i danmark når man ikke har prøvet det endnu?
Jeg ved ikke om det kan overføres direkte til danmark, det er jo netop derfor jeg synes man skulle prøve det en sæson eller to, men jeg har svært ved at se hvad der skulle hindre en virkning her. Det vi gør nu virker tydeligvis ikke, tværtimod bliver "samarbejdet" og "kommunikationen" blot udnyttet til at overrumple politiet så de står magtesløse tilbage når den aftalte ruten forlades, ting bliver smadret og borgere truet. Jeg kan SAGTENS undvære 350 fck fans på stadion hvis det skal være prisen.
Nokomdet! Ellers er jeg enig i det JFL beskriver.
Og jeg vil også pointere, at jeg på ingen måde kan acceptere at udeafsnittet lukkes og at man straffer 350 fck-fans. Sker det vil jeg miste megen af min lyst til at komme på stadion! Ud over at det vil skyde et kæmpehul i stemningen til en fodboldkamp og gøre det meget kedeligt, så forbyder min retsbevidsthed mig, at mene at det på nogen måde kan være en løsning!
"Vi vinder guld i år...."
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Måske man skulle lytte til de praktiske erfaringer fra andre lande, istedet for en "fanforsker" der gætter på det ikke ville virke? Hvilket belæg har han for at sige det? Det kan jo ikke være andet end et gæt, så længe det ikke er afprøvet. Man kan blot konstatere, at de aftaler om samarbejde som der bliver lavet bliver brudt af grupperingerne, hvilket efterlader politiet i en position af afmagt. Resultate blev jo så at man anholdte en lille gruppe AaB fans og lod 350 FCK fans te sig som de ville, uden at kunne beskytte almindelige tilskuere imod dem. Mener du helt seriøst, at vi bare skal sætte os ned og snakke med dem om det? Så sker det nok ikke igen?JFL skrev:Jeg kan egentlig kun være enig med Cx her. Poker du afviser al forskning på området foretaget af eksperter og antager den nemme "de ved ikke en skid-holdning" ud fra devisen less talk more action. Du mener endda, at de gætter. Tror du bare de sidder og siger det her ud af den blå luft for at få taletid eller hvad? Din negligering af den forskning, der rent faktisk er foretaget indenfor dette område er skræmmende efter min mening. Jeg synes det minder lidt om, at du vil politiets interesse først om fremmest og derfor nægter at høre på, hvad der egentlig hjælper.Cx skrev:Nu har du beskrevet, hvordan man har håndteret det i England, som sandhed - og afvist enhver dokumentation og meninger om det modsatte!Poker-One-Kenobi skrev:Det er tydeligt at det er vigtigere for dig at have masser af udebanetilskuere på stadion end at komme problemet til livs. Jeg synes man skulle kigge på hvordan man har tacklet det i England, og her er tidlige højrisiko kampe altså noget af løsningen hver eneste gang de spilles! Det på trods af hvad en dansk fanforsker og en divisionsformand gætter på virker. Man kunne jo prøve det en sæson, for det er tydeligt at dialog og samarbejde og hvad man ellers har prædiket ikke virker.
Lures
Cx
Jeg mener, vi i stedet for less talk more action skal sige less action more talk. Det der skal komme ud af det her er en løsning, som ikke rammer klubber og normale fans. Det man skal spille på, er at de voldelige fans netop er fans og derfor vil følge deres klub. Det er det der skal tages fra dem, hvis de går for langt over stregen - og så må man arbejde på en løsning, hvor dette kan lade sig gøre. Det nytter ikke noget at lave en kollektiv straf og dermed straffe uskyldige mennesker. Det er en totalt urimelig løsning. Det er en løsning, der viser, at man har givet op. Det er den nemme less talk more action løsning.
Måske var dem, man skulle lytte til netop forskerne i stedet for politiet og andre populistiske politikere, eller for den sags skyld en sports direktør i afmagt.
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Men det er jo helt fair, din holdning vil jo så bare gøre at tosserne vil kunne fortsætte den adfærd i fremtiden, da vi ikke har nogen sanktionsmuligheder. Det er jo en prioritering, jeg proriterer så bare en ordentlig afvikling af kampen højere end FCK fans med blus i hånden.Cx skrev:Den første halvanden linie er jeg enig i. Den næste halvanden linie pisser mig utroligt meget af, og fjerner megen af min tiltro til lødig debat! Især dine situationstegn, hvis jeg har forstået dem rigtigt, ødelægger din argumentation fuldstændig!Poker-One-Kenobi skrev:Du har ikke læst mine indlæg så, jeg har netop skrevet at det nok var både politiindsatsen og flytning af kamptidspunkt som havde haft en virkning. Men jeg giver ikke meget for hvad en "fanforsker" gætter på virkningen ville være i danmark, praktiske erfaringer vejer altså en del tungere for mig.
Nokomdet! Ellers er jeg enig i det JFL beskriver.
Og jeg vil også pointere, at jeg på ingen måde kan acceptere at udeafsnittet lukkes og at man straffer 350 fck-fans. Sker det vil jeg miste megen af min lyst til at komme på stadion! Ud over at det vil skyde et kæmpehul i stemningen til en fodboldkamp og gøre det meget kedeligt, så forbyder min retsbevidsthed mig, at mene at det på nogen måde kan være en løsning!
Iøvrigt er du altså ret letantændelig, hvis et par situationstegn kan pisse dig af.
- MrBangDK
- Allstar

Selvjustits hos fans er ikke det man ser mest af!!!Cx skrev:
Spørgsmålet er hvor mange der er tilbage? For mig at se, har man hidtil mere kørt nul-tolerance end villet dialogen!
Jeg ved godt at politiet udtalte, at man fra fansenes side brød aftalen. Hvad den aftale indeholdt - og hvem den er indgået imellem, ved jeg ikke - og jeg vil da mene, at det er relevant viden, for at kunne analysere på, hvorfor man løb ind i de store problemer, som man nu løb ind i. Hvis det nærmest er politiets aftale med sig selv, kan jeg sagtens forstå at der sker en reaktion.
Jeg er klar over at nogen sandsynligvis er uden for pædagogisk rækkevidde - men jeg er ganske overbevist om, at det er en meget lille del - og kan man få dem absolut marginaliseret, som beskrevet, så er det meget lette at pille ud fra en mængde - og mon ikke at alle dem, "der vil det gode" også vil være med til det?
Ska' vi hak'?
Poker-One-Kenobi skrev:Måske man skulle lytte til de praktiske erfaringer fra andre lande, istedet for en "fanforsker" der gætter på det ikke ville virke? Hvilket belæg har han for at sige det? Det kan jo ikke være andet end et gæt, så længe det ikke er afprøvet. Man kan blot konstatere, at de aftaler om samarbejde som der bliver lavet bliver brudt af grupperingerne, hvilket efterlader politiet i en position af afmagt. Resultate blev jo så at man anholdte en lille gruppe AaB fans og lod 350 FCK fans te sig som de ville, uden at kunne beskytte almindelige tilskuere imod dem. Mener du helt seriøst, at vi bare skal sætte os ned og snakke med dem om det? Så sker det nok ikke igen?JFL skrev:Jeg kan egentlig kun være enig med Cx her. Poker du afviser al forskning på området foretaget af eksperter og antager den nemme "de ved ikke en skid-holdning" ud fra devisen less talk more action. Du mener endda, at de gætter. Tror du bare de sidder og siger det her ud af den blå luft for at få taletid eller hvad? Din negligering af den forskning, der rent faktisk er foretaget indenfor dette område er skræmmende efter min mening. Jeg synes det minder lidt om, at du vil politiets interesse først om fremmest og derfor nægter at høre på, hvad der egentlig hjælper.Cx skrev:Nu har du beskrevet, hvordan man har håndteret det i England, som sandhed - og afvist enhver dokumentation og meninger om det modsatte!Poker-One-Kenobi skrev:Det er tydeligt at det er vigtigere for dig at have masser af udebanetilskuere på stadion end at komme problemet til livs. Jeg synes man skulle kigge på hvordan man har tacklet det i England, og her er tidlige højrisiko kampe altså noget af løsningen hver eneste gang de spilles! Det på trods af hvad en dansk fanforsker og en divisionsformand gætter på virker. Man kunne jo prøve det en sæson, for det er tydeligt at dialog og samarbejde og hvad man ellers har prædiket ikke virker.
Lures
Cx
Det her minder om en diskussion, der aldrig vil komme nogen vejene. Jeg tror jeg fik det ridset meget godt op i mit indlæg før. Det er "handling nu-holdningen" overfor "lad os prøve at lave en langsigtet og holdbar løsning-holdningen". Jeg forstår ikke, at man på baggrund af en enkelt episode vælger at antage en ukritisk flokmentalitet, der vil skade forholdene for så mange velmenene fans. Du mener vel heller ikke seriøst, at der er er tale om 350 FCK-fans, som var skyld i balladen? Det rette tal ligger nok højest på 25-30 eller sådan noget, vi kan endda sige 50 for at gøre det lidt vildt. De 50 fans, skal de have lov til at ødelægge det for de 300 andre? Hvordan tror du, de 300 andre vil reagere, hvis de blev straffet for noget, de ikke har gjort? Hvordan ville du selv reagere? Kan man forestille sig, at det ville skabe endnu mere vold? Det der nok er højest sandsynligt er at de 300 andre vil blive overordenlig sure, hvilket så kan gøre at de bliver hjemme næste gang. Det er det du gerne vil have. At folk bliver hjemme.
Og det er det, som FCKs direktør gerne vil have http://nordjyske.dk/artikel/10/5/5/4092 ... l-udekampe
Jeg antager, ud fra det du har skrevet, at du er enig med FCK-direktøren her. Luk udebaneafsnittet og problemerne vil forsvinde. Folk vil blive væk. Jeg synes det er et helt uhørt forslag. Jeg vil som almindelig fan være rasende, hvis AaB gik ud og sagde, at de ikke vil have udebaneafsnit til deres kampe. Det ville gå i mod en hver form for retsfølelse.
De spørgsmål du retter mod mig til sidst er blot et tegn på, at du ikke har forstået det. For dig er en "fanforsker" (i situationstegn, som du ynder at bruge som ironisk distance til et egentligt erhverv, der forudsætter mindst 5 år på universitetet og nok også en ph.d. grad indenfor området, hvilket er 3 år yderligere forskning, samt højest sandsynlig en stilling som adjunkt eller lektor, hvilket så igen giver rigtig mange års forskning oven i hatten) en som bare har påtaget sig en titel og så som en anden lettere sindslidende person ser sig som et orakel, der kan smide om sig med ubegrundede påstande. Det er der du tager så grueligt fejl.
I dit spørgsmål er der først og fremmest et "vi" og et "dem", der skal placeres. Du spørger om "vi" bare skal sætte os ned og snakke med "dem" om det. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det. For mig at se skal klubberne og politiet ("vi"?) indgå i dialog med forskere ("dem"?) om, hvad der virker på området. Forskerne har indblik i den del af fankulturen, som hverken den almindelige fan har, eller klubberne eller politiet eller divisionsforeningen. Sammen skal man så prøve at komme til en løsning, der ikke straffer kollektivt, men kun straffer ballademagerne. Og ja, det er jeg ret sikker på, at forskerne via deres "gætterier" er bedre til at komme frem til, end politikere, politiet, klubberne, almindelige fans, divisionsforeningen osv. Og ikke mindst kan de komme med mere brugbare løsninger, end blot at følge et eksempel fra et andet land. Faktisk har forskerne påpeget, at det ikke virker i forhold til fodboldrelateret vold at flytte kampene til et tidligere tidspunkt. Men det har jeg skrevet før, så det argument virker åbenbart ikke hos dig - de gætter trods alt bare.
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Du har fuldstændigt ret, jeg mener der skal handling til nu. Dialog, samarbejde, kommunikation osv har man nu prøvet i flere år og det er om ikke fejlet så ihvertfald ikke løsning nok i sig selv. Laver man en aftale om en rute, bliver det bare brugt som en måde at tage røven på politiet. Derfor må der gøres noget nu, sådan at der er en reel konsekvens ved det vi så i søndags.JFL skrev: Det her minder om en diskussion, der aldrig vil komme nogen vejene. Jeg tror jeg fik det ridset meget godt op i mit indlæg før. Det er "handling nu-holdningen" overfor "lad os prøve at lave en langsigtet og holdbar løsning-holdningen". Jeg forstår ikke, at man på baggrund af en enkelt episode vælger at antage en ukritisk flokmentalitet, der vil skade forholdene for så mange velmenene fans. Du mener vel heller ikke seriøst, at der er er tale om 350 FCK-fans, som var skyld i balladen? Det rette tal ligger nok højest på 25-30 eller sådan noget, vi kan endda sige 50 for at gøre det lidt vildt. De 50 fans, skal de have lov til at ødelægge det for de 300 andre? Hvordan tror du, de 300 andre vil reagere, hvis de blev straffet for noget, de ikke har gjort? Hvordan ville du selv reagere? Kan man forestille sig, at det ville skabe endnu mere vold? Det der nok er højest sandsynligt er at de 300 andre vil blive overordenlig sure, hvilket så kan gøre at de bliver hjemme næste gang. Det er det du gerne vil have. At folk bliver hjemme.
Og det er det, som FCKs direktør gerne vil have http://nordjyske.dk/artikel/10/5/5/4092 ... l-udekampe
Jeg antager, ud fra det du har skrevet, at du er enig med FCK-direktøren her. Luk udebaneafsnittet og problemerne vil forsvinde. Folk vil blive væk. Jeg synes det er et helt uhørt forslag. Jeg vil som almindelig fan være rasende, hvis AaB gik ud og sagde, at de ikke vil have udebaneafsnit til deres kampe. Det ville gå i mod en hver form for retsfølelse.
De spørgsmål du retter mod mig til sidst er blot et tegn på, at du ikke har forstået det. For dig er en "fanforsker" (i situationstegn, som du ynder at bruge som ironisk distance til et egentligt erhverv, der forudsætter mindst 5 år på universitetet og nok også en ph.d. grad indenfor området, hvilket er 3 år yderligere forskning, samt højest sandsynlig en stilling som adjunkt eller lektor, hvilket så igen giver rigtig mange års forskning oven i hatten) en som bare har påtaget sig en titel og så som en anden lettere sindslidende person ser sig som et orakel, der kan smide om sig med ubegrundede påstande. Det er der du tager så grueligt fejl.
I dit spørgsmål er der først og fremmest et "vi" og et "dem", der skal placeres. Du spørger om "vi" bare skal sætte os ned og snakke med "dem" om det. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det. For mig at se skal klubberne og politiet ("vi"?) indgå i dialog med forskere ("dem"?) om, hvad der virker på området. Forskerne har indblik i den del af fankulturen, som hverken den almindelige fan har, eller klubberne eller politiet eller divisionsforeningen. Sammen skal man så prøve at komme til en løsning, der ikke straffer kollektivt, men kun straffer ballademagerne. Og ja, det er jeg ret sikker på, at forskerne via deres "gætterier" er bedre til at komme frem til, end politikere, politiet, klubberne, almindelige fans, divisionsforeningen osv. Og ikke mindst kan de komme med mere brugbare løsninger, end blot at følge et eksempel fra et andet land. Faktisk har forskerne påpeget, at det ikke virker i forhold til fodboldrelateret vold at flytte kampene til et tidligere tidspunkt. Men det har jeg skrevet før, så det argument virker åbenbart ikke hos dig - de gætter trods alt bare.
Du skriver det kun var en meget lille gruppe af FCK fansene som var et problem. Ifølge politiet, var det stort set hele tribunen som var med i balladen. Det er refereret tidligere i tråden. Jeg går heller ikke udfra at der kun var tale om 25-50 mennesker som afveg fra den med politiet aftalte rute. Havde det bare været 25 mand havde politiet jo let kunne anholde dem, det lykkedes jo fint med de 22 AaB fans. Teorien om at det bare er en meget lille gruppe som ødelægger det for resten af udebanetribunen ser altså ikke ud til at holde.
Du skriver også at det er på baggrund af en enkelt episode at jeg vil flytte kamptidspunktet. Det er jo ret vanvittigt i sig selv, når det trods alt er fjerde gang i denne sæson at DBU må tage stilling til en sag som involverer FCK. Læg dertil sagerne mod Brøndby som tilsyneladende aldrig skal have en afgørelse. Læg så dertil alle sagerne fra de tidligere sæsoner. Hvordan fanden kan du kalde det en enkeltstående episode? Det har været et problem ihvertfald de sidste 10 år!
Skal jeg være helt ærlig, tror jeg heller ikke vi kommer til at opnå nogen form for enighed. Vores interesser er simpelthen for forskellige. Og for at svare på et af dine lettere ledende spørgsmål: Havde 50 AaB fans opført sig på den måde i en anden by, brudt aftaler med politiet, lavet hærværk, truet fans, truet kontrollører, smadret tælleapparat, smadret toiletter, brændt blus af og stoppet kampen, ja så ville jeg da have 100 procent forståelse for at den pågældende by ikke ville se AaB fans igen lige foreløbeligt. Faktisk ville jeg sætte pris på at der endelig blev gjort noget, for det er den eneste chance for at jeg i fremtiden ville kunne gå til fodbold uden at opleve det samme igen. Men nu er AaB fans slet ikke i den kategori, og det skal vi bare være stolte af, hvis du spørger mig.
Men det her er reaktioner på baggrund af en episode og derfor er det nemt at ty til ubegrundede og uhensigtsmæssige løsninger, fordi man er fy og flamme over det der er sket. Det er moralsk panik og det skal man aldrig tage beslutninger på baggrund af. Et forslag som tidligere kamtidspunkter og ingen udebanetilskuere er uhensigtsmæssige løsninger på alle parametre. Det er det jeg prøver at komme frem til. Lad os nu lige køle ned og lytte til de folk, der ved noget om det her. Less action more talk.Poker-One-Kenobi skrev:Du har fuldstændigt ret, jeg mener der skal handling til nu. Dialog, samarbejde, kommunikation osv har man nu prøvet i flere år og det er om ikke fejlet så ihvertfald ikke løsning nok i sig selv. Laver man en aftale om en rute, bliver det bare brugt som en måde at tage røven på politiet. Derfor må der gøres noget nu, sådan at der er en reel konsekvens ved det vi så i søndags.JFL skrev: Det her minder om en diskussion, der aldrig vil komme nogen vejene. Jeg tror jeg fik det ridset meget godt op i mit indlæg før. Det er "handling nu-holdningen" overfor "lad os prøve at lave en langsigtet og holdbar løsning-holdningen". Jeg forstår ikke, at man på baggrund af en enkelt episode vælger at antage en ukritisk flokmentalitet, der vil skade forholdene for så mange velmenene fans. Du mener vel heller ikke seriøst, at der er er tale om 350 FCK-fans, som var skyld i balladen? Det rette tal ligger nok højest på 25-30 eller sådan noget, vi kan endda sige 50 for at gøre det lidt vildt. De 50 fans, skal de have lov til at ødelægge det for de 300 andre? Hvordan tror du, de 300 andre vil reagere, hvis de blev straffet for noget, de ikke har gjort? Hvordan ville du selv reagere? Kan man forestille sig, at det ville skabe endnu mere vold? Det der nok er højest sandsynligt er at de 300 andre vil blive overordenlig sure, hvilket så kan gøre at de bliver hjemme næste gang. Det er det du gerne vil have. At folk bliver hjemme.
Du skriver det kun var en meget lille gruppe af FCK fansene som var et problem. Ifølge politiet, var det stort set hele tribunen som var med i balladen. Det er refereret tidligere i tråden. Jeg går heller ikke udfra at der kun var tale om 25-50 mennesker som afveg fra den med politiet aftalte rute. Havde det bare været 25 mand havde politiet jo let kunne anholde dem, det lykkedes jo fint med de 22 AaB fans. Teorien om at det bare er en meget lille gruppe som ødelægger det for resten af udebanetribunen ser altså ikke ud til at holde.
Du skriver også at det er på baggrund af en enkelt episode at jeg vil flytte kamptidspunktet. Det er jo ret vanvittigt i sig selv, når det trods alt er fjerde gang i denne sæson at DBU må tage stilling til en sag som involverer FCK. Læg dertil sagerne mod Brøndby som tilsyneladende aldrig skal have en afgørelse. Læg så dertil alle sagerne fra de tidligere sæsoner. Hvordan fanden kan du kalde det en enkeltstående episode? Det har været et problem ihvertfald de sidste 10 år!
Skal jeg være helt ærlig, tror jeg heller ikke vi kommer til at opnå nogen form for enighed. Vores interesser er simpelthen for forskellige. Og for at svare på et af dine lettere ledende spørgsmål: Havde 50 AaB fans opført sig på den måde i en anden by, brudt aftaler med politiet, lavet hærværk, truet fans, truet kontrollører, smadret tælleapparat, smadret toiletter, brændt blus af og stoppet kampen, ja så ville jeg da have 100 procent forståelse for at den pågældende by ikke ville se AaB fans igen lige foreløbeligt. Faktisk ville jeg sætte pris på at der endelig blev gjort noget, for det er den eneste chance for at jeg i fremtiden ville kunne gå til fodbold uden at opleve det samme igen. Men nu er AaB fans slet ikke i den kategori, og det skal vi bare være stolte af, hvis du spørger mig.
Men lad os bare slutte den her.
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Løsninger som bliver brugt med succes i england og italien, og samtidigt et tydeligt signal om at nok er nok. Men det er da ikke så mødregruppe-agtigt, det har du ret i.JFL skrev:Men det her er reaktioner på baggrund af en episode og derfor er det nemt at ty til ubegrundede og uhensigtsmæssige løsninger, fordi man er fy og flamme over det der er sket. Det er moralsk panik og det skal man aldrig tage beslutninger på baggrund af. Et forslag som tidligere kamtidspunkter og ingen udebanetilskuere er uhensigtsmæssige løsninger på alle parametre. Det er det jeg prøver at komme frem til. Lad os nu lige køle ned og lytte til de folk, der ved noget om det her. Less action more talk.Poker-One-Kenobi skrev:Du har fuldstændigt ret, jeg mener der skal handling til nu. Dialog, samarbejde, kommunikation osv har man nu prøvet i flere år og det er om ikke fejlet så ihvertfald ikke løsning nok i sig selv. Laver man en aftale om en rute, bliver det bare brugt som en måde at tage røven på politiet. Derfor må der gøres noget nu, sådan at der er en reel konsekvens ved det vi så i søndags.JFL skrev: Det her minder om en diskussion, der aldrig vil komme nogen vejene. Jeg tror jeg fik det ridset meget godt op i mit indlæg før. Det er "handling nu-holdningen" overfor "lad os prøve at lave en langsigtet og holdbar løsning-holdningen". Jeg forstår ikke, at man på baggrund af en enkelt episode vælger at antage en ukritisk flokmentalitet, der vil skade forholdene for så mange velmenene fans. Du mener vel heller ikke seriøst, at der er er tale om 350 FCK-fans, som var skyld i balladen? Det rette tal ligger nok højest på 25-30 eller sådan noget, vi kan endda sige 50 for at gøre det lidt vildt. De 50 fans, skal de have lov til at ødelægge det for de 300 andre? Hvordan tror du, de 300 andre vil reagere, hvis de blev straffet for noget, de ikke har gjort? Hvordan ville du selv reagere? Kan man forestille sig, at det ville skabe endnu mere vold? Det der nok er højest sandsynligt er at de 300 andre vil blive overordenlig sure, hvilket så kan gøre at de bliver hjemme næste gang. Det er det du gerne vil have. At folk bliver hjemme.
Fedt sagt, mand. Specielt i lyset af at du stadig ser fuldstændig bort fra forskningen, som jo netop siger, at det ikke er kamptidspunktet, der hjælper noget. Jeg vil nødig bruge eksemplet, men selv en mand, som jeg tror du umiddelbart holder af, nemlig Brian Mikkelsen siger: "Skal vi også lukke diskoteker om natten, fordi det er her, at risikoen for vold er størst?" http://www.sporten.dk/diverse/k-om-fodb ... skotekernePoker-One-Kenobi skrev:Løsninger som bliver brugt med succes i england og italien, og samtidigt et tydeligt signal om at nok er nok. Men det er da ikke så mødregruppe-agtigt, det har du ret i.JFL skrev:Men det her er reaktioner på baggrund af en episode og derfor er det nemt at ty til ubegrundede og uhensigtsmæssige løsninger, fordi man er fy og flamme over det der er sket. Det er moralsk panik og det skal man aldrig tage beslutninger på baggrund af. Et forslag som tidligere kamtidspunkter og ingen udebanetilskuere er uhensigtsmæssige løsninger på alle parametre. Det er det jeg prøver at komme frem til. Lad os nu lige køle ned og lytte til de folk, der ved noget om det her. Less action more talk.Poker-One-Kenobi skrev:Du har fuldstændigt ret, jeg mener der skal handling til nu. Dialog, samarbejde, kommunikation osv har man nu prøvet i flere år og det er om ikke fejlet så ihvertfald ikke løsning nok i sig selv. Laver man en aftale om en rute, bliver det bare brugt som en måde at tage røven på politiet. Derfor må der gøres noget nu, sådan at der er en reel konsekvens ved det vi så i søndags.JFL skrev: Det her minder om en diskussion, der aldrig vil komme nogen vejene. Jeg tror jeg fik det ridset meget godt op i mit indlæg før. Det er "handling nu-holdningen" overfor "lad os prøve at lave en langsigtet og holdbar løsning-holdningen". Jeg forstår ikke, at man på baggrund af en enkelt episode vælger at antage en ukritisk flokmentalitet, der vil skade forholdene for så mange velmenene fans. Du mener vel heller ikke seriøst, at der er er tale om 350 FCK-fans, som var skyld i balladen? Det rette tal ligger nok højest på 25-30 eller sådan noget, vi kan endda sige 50 for at gøre det lidt vildt. De 50 fans, skal de have lov til at ødelægge det for de 300 andre? Hvordan tror du, de 300 andre vil reagere, hvis de blev straffet for noget, de ikke har gjort? Hvordan ville du selv reagere? Kan man forestille sig, at det ville skabe endnu mere vold? Det der nok er højest sandsynligt er at de 300 andre vil blive overordenlig sure, hvilket så kan gøre at de bliver hjemme næste gang. Det er det du gerne vil have. At folk bliver hjemme.
"Mødregruppe" endnu en ironisk distance til folk, som du ikke kan forholde dig til og som repræsenterer lysten til, og viden om, at komme med holdbare løsninger på problemet. "mødregruppe" og "fanforsker" har du flere i skuffen? "Halalhippier" måske? Den blev vidst allerede brugt i 70'erne.
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

JFL skrev:Fedt sagt, mand. Specielt i lyset af at du stadig ser fuldstændig bort fra forskningen, som jo netop siger, at det ikke er kamptidspunktet, der hjælper noget. Jeg vil nødig bruge eksemplet, men selv en mand, som jeg tror du umiddelbart holder af, nemlig Brian Mikkelsen siger: "Skal vi også lukke diskoteker om natten, fordi det er her, at risikoen for vold er størst?" http://www.sporten.dk/diverse/k-om-fodb ... skotekernePoker-One-Kenobi skrev:Løsninger som bliver brugt med succes i england og italien, og samtidigt et tydeligt signal om at nok er nok. Men det er da ikke så mødregruppe-agtigt, det har du ret i.JFL skrev:Men det her er reaktioner på baggrund af en episode og derfor er det nemt at ty til ubegrundede og uhensigtsmæssige løsninger, fordi man er fy og flamme over det der er sket. Det er moralsk panik og det skal man aldrig tage beslutninger på baggrund af. Et forslag som tidligere kamtidspunkter og ingen udebanetilskuere er uhensigtsmæssige løsninger på alle parametre. Det er det jeg prøver at komme frem til. Lad os nu lige køle ned og lytte til de folk, der ved noget om det her. Less action more talk.Poker-One-Kenobi skrev:Du har fuldstændigt ret, jeg mener der skal handling til nu. Dialog, samarbejde, kommunikation osv har man nu prøvet i flere år og det er om ikke fejlet så ihvertfald ikke løsning nok i sig selv. Laver man en aftale om en rute, bliver det bare brugt som en måde at tage røven på politiet. Derfor må der gøres noget nu, sådan at der er en reel konsekvens ved det vi så i søndags.JFL skrev: Det her minder om en diskussion, der aldrig vil komme nogen vejene. Jeg tror jeg fik det ridset meget godt op i mit indlæg før. Det er "handling nu-holdningen" overfor "lad os prøve at lave en langsigtet og holdbar løsning-holdningen". Jeg forstår ikke, at man på baggrund af en enkelt episode vælger at antage en ukritisk flokmentalitet, der vil skade forholdene for så mange velmenene fans. Du mener vel heller ikke seriøst, at der er er tale om 350 FCK-fans, som var skyld i balladen? Det rette tal ligger nok højest på 25-30 eller sådan noget, vi kan endda sige 50 for at gøre det lidt vildt. De 50 fans, skal de have lov til at ødelægge det for de 300 andre? Hvordan tror du, de 300 andre vil reagere, hvis de blev straffet for noget, de ikke har gjort? Hvordan ville du selv reagere? Kan man forestille sig, at det ville skabe endnu mere vold? Det der nok er højest sandsynligt er at de 300 andre vil blive overordenlig sure, hvilket så kan gøre at de bliver hjemme næste gang. Det er det du gerne vil have. At folk bliver hjemme.
"Mødregruppe" endnu en ironisk distance til folk, som du ikke kan forholde dig til og som repræsenterer lysten til, og viden om, at komme med holdbare løsninger på problemet. "mødregruppe" og "fanforsker" har du flere i skuffen? "Halalhippier" måske? Den blev vidst allerede brugt i 70'erne.
Hahaha, du aner ikke hvor meget du skyder forbi lige der. "Less action, more talk"? Ja, du må meget undskylde men det lyder altså temmelig meget som en formiddag i mødregruppen. Normalt går jeg sådan set også ind for tolerance, kommunikation og lidt forskning på toppen, men når den tilgang ikke opnår andet end at give endnu mere plads til at de kan terrorisere de almindelige fodboldfans, så går jeg ind for at man gør som man har gjort i andre lande med samme problemer.
Kan nu lave forsøget med at flytte kamptidspunktet de næste 2 år og så evaluere på det, der bliver med næsten sikkerhed ikke med vold i gaderne end det
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Uffe skrev:Fælles tiltag fra AaB, FCK, BIF, OB og AGF:
http://fodbold.aabsport.dk/nyheder/2012 ... lelse.aspx
Sådan, endelig er der en reel konsekvens! Ærgerligt at det skal komme så vidt, men bedre at gøre noget nu end når man skal til at aflyse de store kampe til højre og venstre som i sverige. Jeg tager hatten af for at klubberne kan stå sammen om et rap over fingrene til tåberne, vil sikkert motivere til lidt mere discipling og selvjustits blandt grupperne i fremtiden.
- MrBangDK
- Allstar

Interessant - så må vi håbe, at AaB's unge drenge kan holde krudtet i lommen til kampene på de nævnte stadions... Ellers skal de satme få med mig at bestille!!!! eller noget....Uffe skrev:Fælles tiltag fra AaB, FCK, BIF, OB og AGF:
Ska' vi hak'?
- alithebeast
- Allstar

- Geografisk sted: Sønderholm
Man skal da være ualmindeligt idiotisk for at tro det ændre noget? Det er FCKAWAY vel et lysende eksempel på.MrBangDK skrev:Interessant - så må vi håbe, at AaB's unge drenge kan holde krudtet i lommen til kampene på de nævnte stadions... Ellers skal de satme få med mig at bestille!!!! eller noget....Uffe skrev:Fælles tiltag fra AaB, FCK, BIF, OB og AGF:
Hader København!
- MrBangDK
- Allstar

Den store forskel er vel, at informationer skal udveksles mellem klubber.. Det giver vel bedre muligheder for at se mønstre, etc. Jeg tænker nu også mest på det første skridt. Som jeg ser det, så bliver vi som "alm. fans" også ramt, hvis der er nogen hos AaB der laver noget lort på tribunen.alithebeast skrev:Man skal da være ualmindeligt idiotisk for at tro det ændre noget? Det er FCKAWAY vel et lysende eksempel på.MrBangDK skrev:Interessant - så må vi håbe, at AaB's unge drenge kan holde krudtet i lommen til kampene på de nævnte stadions... Ellers skal de satme få med mig at bestille!!!! eller noget....Uffe skrev:Fælles tiltag fra AaB, FCK, BIF, OB og AGF:
Det er trist at det skulle komme så langt... men mon ikke det kan komme til at føre til en eller anden form for selvjustits på tribunerne.. man kan håbe!!
Ska' vi hak'?