Registrering på udebaneture

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
1aab1
Drenge
Drenge

Re: Registrering på udebaneture

Indlæg af 1aab1 » 8. mar 2012, 13:19

Det har du menlig helt ret i ..nu risikerer man bare at bøllerne er overalt på stadion...
Udover det kan jeg så ikke se noget farligt i at registrere sig.
Det skulle da lige være fordi man havde tænkt sig at lave ballade...så er det jo lidt træls der er nogen der ved hvem man er ;-)

Man kunne jo godt få den tanke, at dem der ikke ønsker at registrere sig er fordi de kunne finde på at lave lidt ballade... ;)
Hvad skulle der ellers være af farligt i det?
Kenneth K skrev:Jeg ved ikke, om det bare er mig, der er dum og har overset noget i hele den her debat...

Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at man ikke kan holde de trælse fangrupperinger fra særligt Brøndby og FCK væk, hvad end man lukker udebaneafsnittet eller flytter kamptidspunktet. Jeg tror stadig, at de vil komme, men ganske givet i mindre antal end hidtil. Men hvis de så ikke kan lukkes ind i udebaneburet, så vil de bare sprede sig rundt omkring på stadion, og komme til at sidde og/eller stå blandt fædre, der tager deres børn med på stadion for at give dem en oplevelse.

Det synes jeg så ganske klart er det allerværste perspektiv på det her: At børn kan blive skræmt af den bølleopførsel, som muligvis kan rykke endnu tættere på dem nu.

Jeg husker det selv fra da jeg var barn, hvor min far altid trofast tog mig med på stadion søndag efter søndag. Dengang var der liv og glade dage med pyro og hele svineriet på Nordtribunen, hvor jeg alle dage har holdt til. Men det betød altså, at jeg som barn helst ville stå helt nede i et hjørne, helt ud mod banen. Den uundgåelige gruppementalitet blandt fulde, unge mænd er skræmmende for børn, og nu kan dén komme tættere på dem.

JLB
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Her

Indlæg af JLB » 8. mar 2012, 13:27

Hvad hjælper det at registrere sig?
AaB's kontrollører udpeger allerede dem der har karantæne.
Nemmere at udpege ballademagerne?
Hvordan? De gemmer jo ikke billedoplysninger. Kontrollørerne kan ikke huske navne og ansigt på alle på stadion. Pågriber de en ballademager, mon ikke de så finder ud af, hvad vedkommende hedder alligevel?

Hvad er der at opnå, ud over en hulens masse besvær, bøvl, registrering, mm.?

Hvorfor komme med trusler om udelukkelse mod os, der ikke har gjort noget forkert i lang tid, men tværtimod er blevet rost? Hvad kan man opnå ved det, udover en os/dem-situation? Hvor er sammenholdet, klubånden, den korte forbindelse fra tribune til ledelse?
Skal vi til at være et firma, hvor folk sidder på deres flade og kigger bold, går 5 minutter før kampen er slut, da det så er nemmere at komme hjem?
Hvem der bare var irsk

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 8. mar 2012, 13:53

Jeg synes tiltaget er super og jeg kan ikke se den store ko på isen. Jeg synes derimod, at der er en voldsom klynkekultur hos et bredt spektrum af fanmiljøet. Pointen med systemet er vel, at "Jens Hansen" en gang har været voldelig til en udekamp kan han ikke længere købe billet. Det gavner almindelige tilskuere og de fantastiske fredelige stemningsskabende fans. Hvad er der galt med det? Og hvad er problemet i at give ens navn og adresse til klubberne? Herregud de fleste berørte på fanafsnitterne er sgu alligevel sæsonkortholdere og klubben kender folk i forvejen. Man mistænkeliggør da ikke alle fans ved at lave registrering så det bliver lettere at sortere de brodne kar fra? Er det måske så også en mistænkeliggørelse, at der er et ordensreglement på stadion, da AaB jo derved antager, at deres fans ikke selv er i stand til god opførsel og fansene ville skabe anarki, hvis reglerne ikke var der? Tværtimod er det vel bare med til at forbedre stationoplevelsen, at der nu er endnu bedre muligheder for at slippe af med de brodne kar.

Og vi har altså en problematisk gruppe selv, hvad enten folk vil det eller ej. Bare se i søndags, 22 anholdte, det viser da, at vi også har et hooliganisme problem i AaB omend det langt fra er lige så stort som i BIF/FCK. Og nu har jeg selv min gang på stadion og jeg har da set med selvsyn, at vi har en uheldig gruppe. Her tænker jeg på idioten for et par år siden som prøvede at overfalde mig efter en Silkeborg kamp eller de snotdumme unge mennesker som gang på gang efter kampen på Kastevej skal provokere politi og kaste med flasker. Eller den generelle trend blandt 16-20 årige idioter med at skulle gå ind i modgående uden for stadion eller på stadion og bruge det som en anledning til at starte en slåskamp. Eller den generelle provokerende attitude som man ser fra ældre fangrupperinger overfor kontrollører og politi. Eller dengang på Randers station, hvor billetsystemet var nede og en hel flok AaB fans hidsede sig op og opførte sig truende og voldeligt overfor den stakkels ekspedientdame som desperat forsøgte at passe sit arbejde. Der er så afgjort også et attitudeproblem blandt nogle af AaBs fangrupper

I dette lys synes jeg, at meldingen om at legalisere pyro er katastrofal for fanklubberne. Vi er sådan set enige i, at pyro kan være flot og med til at fyre op under stemningen. Og det kunne måske tilmed legaliseres under ordnede forhold. Men det ændrer altså ikke ved, at alle uden for fanmiljøet vil opfatte meldingen som en flok pige-fornærmede fans som er ude af trit med virkeligheden. I en situation, hvor der tit snakkes om selvjustits blandt fans var det i mine øjne bedre, at man gik ind i denne debat. F.eks. at man gjorde det klart, hvor problematisk det kan være at udøve selvjustits, da menigmand så kan risikere at få nogen på skallen i et forsøg på dialog med voldelige elementer. Og som det er lige nu er man rent kommunikativt nødt til at vente med pyro-debatten, da der er et langt større problem at tackle. Med de nuværende elementer på landets stadions kan man godt skyde en hvid pil efter legalisering af blus indtil der er ryddet op i fangrupperingerne og blus under den nuværende form er uholdbart. Jeg kan tælle de første 10 gange, hvor jeg på stadion enten selv eller har set andre været meget tæt på at blive ramt med blus som en eller anden fordrukken stakkel uden større omtanke har kylet fremad. Og nu snakker man så meget på dette forum om, at der skulle være gjort en stor indsats for at skabe en god og sund fankultur i Aalborg. Hvad med, at man så rent faktisk udsendte en pressemeddelse om hvad man har gjort og kan gøre fremfor et misforstået debat om Pyro?

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 8. mar 2012, 14:14

thomasjn skrev:Jeg synes tiltaget er super og jeg kan ikke se den store ko på isen. Jeg synes derimod, at der er en voldsom klynkekultur hos et bredt spektrum af fanmiljøet. Pointen med systemet er vel, at "Jens Hansen" en gang har været voldelig til en udekamp kan han ikke længere købe billet. Det gavner almindelige tilskuere og de fantastiske fredelige stemningsskabende fans. Hvad er der galt med det? Og hvad er problemet i at give ens navn og adresse til klubberne? Herregud de fleste berørte på fanafsnitterne er sgu alligevel sæsonkortholdere og klubben kender folk i forvejen. Man mistænkeliggør da ikke alle fans ved at lave registrering så det bliver lettere at sortere de brodne kar fra? Er det måske så også en mistænkeliggørelse, at der er et ordensreglement på stadion, da AaB jo derved antager, at deres fans ikke selv er i stand til god opførsel og fansene ville skabe anarki, hvis reglerne ikke var der? Tværtimod er det vel bare med til at forbedre stationoplevelsen, at der nu er endnu bedre muligheder for at slippe af med de brodne kar.

Og vi har altså en problematisk gruppe selv, hvad enten folk vil det eller ej. Bare se i søndags, 22 anholdte, det viser da, at vi også har et hooliganisme problem i AaB omend det langt fra er lige så stort som i BIF/FCK. Og nu har jeg selv min gang på stadion og jeg har da set med selvsyn, at vi har en uheldig gruppe. Her tænker jeg på idioten for et par år siden som prøvede at overfalde mig efter en Silkeborg kamp eller de snotdumme unge mennesker som gang på gang efter kampen på Kastevej skal provokere politi og kaste med flasker. Eller den generelle trend blandt 16-20 årige idioter med at skulle gå ind i modgående uden for stadion eller på stadion og bruge det som en anledning til at starte en slåskamp. Eller den generelle provokerende attitude som man ser fra ældre fangrupperinger overfor kontrollører og politi. Eller dengang på Randers station, hvor billetsystemet var nede og en hel flok AaB fans hidsede sig op og opførte sig truende og voldeligt overfor den stakkels ekspedientdame som desperat forsøgte at passe sit arbejde. Der er så afgjort også et attitudeproblem blandt nogle af AaBs fangrupper

I dette lys synes jeg, at meldingen om at legalisere pyro er katastrofal for fanklubberne. Vi er sådan set enige i, at pyro kan være flot og med til at fyre op under stemningen. Og det kunne måske tilmed legaliseres under ordnede forhold. Men det ændrer altså ikke ved, at alle uden for fanmiljøet vil opfatte meldingen som en flok pige-fornærmede fans som er ude af trit med virkeligheden. I en situation, hvor der tit snakkes om selvjustits blandt fans var det i mine øjne bedre, at man gik ind i denne debat. F.eks. at man gjorde det klart, hvor problematisk det kan være at udøve selvjustits, da menigmand så kan risikere at få nogen på skallen i et forsøg på dialog med voldelige elementer. Og som det er lige nu er man rent kommunikativt nødt til at vente med pyro-debatten, da der er et langt større problem at tackle. Med de nuværende elementer på landets stadions kan man godt skyde en hvid pil efter legalisering af blus indtil der er ryddet op i fangrupperingerne og blus under den nuværende form er uholdbart. Jeg kan tælle de første 10 gange, hvor jeg på stadion enten selv eller har set andre været meget tæt på at blive ramt med blus som en eller anden fordrukken stakkel uden større omtanke har kylet fremad.
Det hele store problem det er vores folkestemning, en folkestemning fuldstændigt uden relevans til virkeligheden. Hvorfor i alverden starte et system op, som man allerede ved ikke virker? Det skaber da bare mere utilfredshed. Politiet må have været helt til grin i søndags, hvis det kunne komme bag på dem at der var nogen der ville hævne mallorca fra i efteråret, hvor politiet ikke engang nåede at dukke op.

Samtlige episoder du nævner bliver jo ikke løst, hvis vi får det kort.

Jeg vil også gerne lige rose ASC for at give deres holdning til kende, selvom Hr. og Fru. Danmark der ser for meget fjernsyn måske vil blive tøsefornærmet.

.. og så lige en mere, da vi i foråret 2011 var i Lyngby var der nogle lokale der gerne vil slå lidt på os. Politiet misforstod os fuldstændigt og begyndte at sprøjte peberspray efter os. Der var endda en betjent der lige rystede dåsen, så han kunne få det sidste ud. Jeg kom lidt efter, så jeg måtte se mine kammerater og medfans blive oversprøjtet. HVIS det sker en anden gang, kan vi så regne med at blive udelukket som gruppe eller lukker de hele tribunen ned? Politiet var efterfølgende i pressen og fortælle om hvordan de var nød til at handle, noget der overhovedet ikke passer.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 8. mar 2012, 14:19

Det er FCK og Brøndby, der ikke har styr på deres fans. Hverken AaB, AGF eller OB har problemer af nævneværdig karakter, så hvorfor helvede skal disse tre klubbers fans så bøde for de to andres problemer?

Vi er vel efterhånden også der, hvor vi kan konstatere at FCK AWAY-modellen med fan-registrering ikke virker. Så hvorfor skulle det hjælpe at brede det ud til fire andre klubber, herunder tre, som ikke har i nærheden af de samme problemer på udebane?

Jeg deler i øvrigt Kenneths bekymring om, at idioterne så bare spreder sig til de øvrige tribuner.

Hvis man skal lede efter et lyspunkt, så er det vel, at man har vredet armen så hårdt rundt på Brøndby, at de foretager sig... noget som helst. Et foretagende, som gang på gang har lukket øjnene og undladt at skride ind over for deres tilhængeres hærgen. Men lad os nu se, om Brøndby rent faktisk har nosser til at nægte deres fans udebaneafsnit, når idioterne forløber sig næste gang.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 8. mar 2012, 15:10

Gnu skrev:Det er FCK og Brøndby, der ikke har styr på deres fans. Hverken AaB, AGF eller OB har problemer af nævneværdig karakter, så hvorfor helvede skal disse tre klubbers fans så bøde for de to andres problemer?

Vi er vel efterhånden også der, hvor vi kan konstatere at FCK AWAY-modellen med fan-registrering ikke virker. Så hvorfor skulle det hjælpe at brede det ud til fire andre klubber, herunder tre, som ikke har i nærheden af de samme problemer på udebane?

Jeg deler i øvrigt Kenneths bekymring om, at idioterne så bare spreder sig til de øvrige tribuner.

Hvis man skal lede efter et lyspunkt, så er det vel, at man har vredet armen så hårdt rundt på Brøndby, at de foretager sig... noget som helst. Et foretagende, som gang på gang har lukket øjnene og undladt at skride ind over for deres tilhængeres hærgen. Men lad os nu se, om Brøndby rent faktisk har nosser til at nægte deres fans udebaneafsnit, når idioterne forløber sig næste gang.
1) Idioterne gemmer sig bag hinanden, så du får selvfølgelig ikke samme problemer, hvis de er tvunget til at stå blandt ordenlige mennesker.

2) Hvordan kan man konkludere at FCK away ikke virker? Blot fordi der er problemer, kan der stadig være en positiv effekt

3) Igen, som nævnt en million gange, hvad er det store problem i at lade sig registrere? Det eneste argument imod lyder til at være at der ingen effekt er. Men det kan da ikke være et problem i sig selv. Tiden vil jo vise om initiativet virker, og når der ikke er store gener forbundet med initiativet, hvorfor så ikke forsøge sig (før politiet begynder at flytte rundt på kampe)?
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 8. mar 2012, 15:36

MHJ skrev:
Gnu skrev:Det er FCK og Brøndby, der ikke har styr på deres fans. Hverken AaB, AGF eller OB har problemer af nævneværdig karakter, så hvorfor helvede skal disse tre klubbers fans så bøde for de to andres problemer?

1) Idioterne gemmer sig bag hinanden, så du får selvfølgelig ikke samme problemer, hvis de er tvunget til at stå blandt ordenlige mennesker.

2) Hvordan kan man konkludere at FCK away ikke virker? Blot fordi der er problemer, kan der stadig være en positiv effekt

3) Igen, som nævnt en million gange, hvad er det store problem i at lade sig registrere? Det eneste argument imod lyder til at være at der ingen effekt er. Men det kan da ikke være et problem i sig selv. Tiden vil jo vise om initiativet virker, og når der ikke er store gener forbundet med initiativet, hvorfor så ikke forsøge sig (før politiet begynder at flytte rundt på kampe)?
1) Der er da intet til hinder for, at idioterne stadig står sammen.

2) Øh, hvis det virkede, så var balladen jo forsvundet, men det er den jo ikke.

3) Fordi det er kollektiv afstraffelse af nogle mennesker, der ikke har noget med problemerne at gøre. FCK og Brøndby skal have styr på deres lort, så sanktioner FCK og Brøndby og lad de andre være i fred. Hvorfor skal AaB, AGF og OB være solidariske og bekæmpe et problem, der ikke findes i deres rækker og på bekostning af egne fans.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Waco
Drenge
Drenge

Indlæg af Waco » 8. mar 2012, 15:38

Godt, lige lidt svar på tiltale til nogen af Jer...

Funky:

Ja, jeg mener at det var en forfejlet politiindsats i søndags. Man har haft kæmpestore problemer med FCK de seneste to gange de har været her. Den ene gang angriber og smadrer de Mallorca Bar, og det varer en halv time før politiet dukker op. 4-5 timer før kampstart! Amatøragtigt.
Den anden gang laver de ballade ved Pitstop, kaster med kanonslag hele vejen fra byen og ud til stadion og angriber politiet ude ved arresten på Anders Borks Vej.
Man har vist i 3-4 uger, at de ankommer med et tog ved 15-tiden, og alligevel sikrer man ikke at de kan være et eller andet sted inden kampen. I stedet for går man rundt med dem i 2 timer på verdens underligste rute, uden at de får adgang til mad eller andet. De har forinden drukket 6 timer i toget på vej herover.
Så nej, i ligeså høj grad som man manglede mandskab under Øst da man blev angrebet, så var det mangel på forståelse for de mekanismer der får det til at klikke for de mennesker.
Det er dårligt politiarbejde!

thomasjn:

Det her handler ikke bare om registrering. De sidste par år har vi gjort det meget nemt for politiet at tilrettelægge deres indsats efter vores besøg. Togturene gør at den slags kan planlægges, og politiet ved præcis hvor mange der kommer.
Aalborg har en lang tradition for godt samarbejde med politiet og vores egne kontrollører. I Boys Republic og Auxilia har man tilmed stillet sig til rådighed, og været en del af, den eneste eventbetjent-uddannelse i Danmark ved at undervise politiet.
Ifølge AaB's sikkerhedschef er problemerne med egne fans så små at registrering aldrig har været et emne.

Så hvad du end selv har oplevet er situationen ifølge både politi og AaB's egen sikkerhedschef en helt anden.

Lad være med at kalde det en klynkekultur. Vi har i de senere år oplevet et beklageligt skred i fans' rettigheder på og udenfor stadion, i forhold til beklædning, tifoer, bannere, indgåede aftaler, flytning pga af tv-aftaler (som klubberne nyder godt af, men som overhovedet ikke kommer fansene til gode) og en lang række andre ting. Det her er endnu et skridt i den forkerte retning.
Og det er jo ikke hvem som helst der klart og tydeligt siger fra. Det er grupperinger og personer, der i de fleste klubber udgør omkring 75-80 % af de syngende (og som regel 95 % af de virkeligt engagerede) fans. Vi vil ikke blive ved med at stå model til det her. Slet ikke når vi gør ekstremt meget for at imødekomme politi og kontrollører, både i Aalborg og når vi rejser ud.

MHJ:

FCK Away har været en stor fiasko. Det eneste tidspunkt der var ro, var der da var selvvalgt boykot. Uroligheder i forbindelse med FCK's kampe har vel aldrig været hyppigere end de har været sidste par år. Og fanforskerne fra Aarhus Universitet konkluderer jo også, via deres forskning, at det er uden gennemslagskraft.

Og til dem der taler om præventive anholdelser... Selvfølgelig kan Aalborg Politi ikke hive så mange personer ind, men så må man lade være med at give dem anledning til at angribe politiet til at starte med. Og holde kampøvelser ugen op til kampen... Det sender et forkert signal.
Præventive anholdelser er efterhånden, i retslig sammenhæng, blevet underkendt så mange gange at selv jurister er begyndt at diskutere den praksis. Som tidl. folketingsmedlem Jacob Axel Nielsen sagde i sommers da ASC afholdt et arrangement på Gammeltorv, så er det et for betydeligt indgreb og ikke OK, set fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt.

Det kan godt være Lynge hopper med på den her for at sende nogle signaler, men det er stadigvæk ikke i orden at flere klubbers fans skal tages som gidsler, fordi der er problemer med gæstende fans fra FCK og Brøndby. Det er at pisse på den fankultur som er kommet op at stå i Aalborg, og som klubben også bryster sig af i deres tv-indslag. Al den taknemmelighed som Lynge sendte fansenes vej sidste sæson er åbenbart glemt, for at hoppe på Hørsholt-vognen. Jeg håber at klubben kan nu også kan forstå, at det kommer til at koste den anden vej også, når man lancerer sådan noget forvrøvlet pjat som er afprøvet UDEN effekt... og uden at være andet end til gene for de fans, som i forvejen kæmper mere end nok med forbud, rigide regler og brudte aftaler.

Og ja, jeg skriver vi, fordi jeg er sikker på at min holdning er dækkende for flere af mine aktive og engagerede medfans.

Og nej, jeg er ikke "fodboldbølle".

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 8. mar 2012, 15:43

Waco skrev:Det kan godt være Lynge hopper med på den her for at sende nogle signaler, men det er stadigvæk ikke i orden at flere klubbers fans skal tages som gidsler, fordi der er problemer med gæstende fans fra FCK og Brøndby. Det er at pisse på den fankultur som er kommet op at stå i Aalborg, og som klubben også bryster sig af i deres tv-indslag. Al den taknemmelighed som Lynge sendte fansenes vej sidste sæson er åbenbart glemt, for at hoppe på Hørsholt-vognen. Jeg håber at klubben kan nu også kan forstå, at det kommer til at koste den anden vej også, når man lancerer sådan noget forvrøvlet pjat som er afprøvet UDEN effekt... og uden at være andet end til gene for de fans, som i forvejen kæmper mere end nok med forbud, rigide regler og brudte aftaler.
Hvad er prisen?
Ska' vi hak'?

Waco
Drenge
Drenge

Indlæg af Waco » 8. mar 2012, 15:51

MrBangDK skrev:
Waco skrev:Det kan godt være Lynge hopper med på den her for at sende nogle signaler, men det er stadigvæk ikke i orden at flere klubbers fans skal tages som gidsler, fordi der er problemer med gæstende fans fra FCK og Brøndby. Det er at pisse på den fankultur som er kommet op at stå i Aalborg, og som klubben også bryster sig af i deres tv-indslag. Al den taknemmelighed som Lynge sendte fansenes vej sidste sæson er åbenbart glemt, for at hoppe på Hørsholt-vognen. Jeg håber at klubben kan nu også kan forstå, at det kommer til at koste den anden vej også, når man lancerer sådan noget forvrøvlet pjat som er afprøvet UDEN effekt... og uden at være andet end til gene for de fans, som i forvejen kæmper mere end nok med forbud, rigide regler og brudte aftaler.
Hvad er prisen?
Tiden må vise, hvad man finder ud af på mere overordnet plan, for ingen af de aktive fans kan være tilfredse med det her tiltag. AaB's sikkerhedschef Paul Andersen har kaldt det "at skyde gråspurve med kanoner" i et indslag på TV2 Nord såvidt jeg husker, og jeg er helt enig. Der må også være en grænse for hvor meget man som fodboldfan skal strække sig. Stadion plejede at være et frirum, under visse og kendte regler. Jeg vil ikke registreres, fordi jeg vil se en fodboldkamp.

Men mon ikke man i samtlige aktive grupper diskuterer det nu og her, og vælger at udsende en fælles meddelelse af en art - det går jeg ud fra.

Hvad der sker på nationalt niveau aner jeg ikke.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 8. mar 2012, 15:53

Gnu skrev:
MHJ skrev:

1) Der er da intet til hinder for, at idioterne stadig står sammen.

2) Øh, hvis det virkede, så var balladen jo forsvundet, men det er den jo ikke.

3) Fordi det er kollektiv afstraffelse af nogle mennesker, der ikke har noget med problemerne at gøre. FCK og Brøndby skal have styr på deres lort, så sanktioner FCK og Brøndby og lad de andre være i fred. Hvorfor skal AaB, AGF og OB være solidariske og bekæmpe et problem, der ikke findes i deres rækker og på bekostning af egne fans.
1B) Der vil da alt andet lige være langt mindre koncentrationer af idioter, når de ikke alle får et dedikteret udebaneafsnit. Dette bør i teorien gøre det mere besværligt for idioterne at gemme sig bag hinanden, samt lettere for vagter og politi at udpege dem.

2B) Så hvis sikkerhedsseler og aribags virkede, ville der ikke være dødsfald ved bilsammenstød, hvorfor vi kan konkludere at sikkerhedsseler og airbags ikke virker? Spørgsmålet er stadig om FCK away har en positiv virkning, eller om det fremtidigt giver det, når idioterne bliver identificeret.

3B) Hvem taler om afstraffelse? Det forhindrer fuldstændig seriøs diskussion, at nogle hentyder til minimalt indgreb som registrering, som afstraffelse. Føler du dig afstraffet fordi du skal vise ID på biblioteket? (og det var så eksempel #99 i denne tråd, på en form for registrering der ikke skaber de store overskrifter - næste eksempel giver bonus).
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 8. mar 2012, 15:55

Waco skrev: FCK Away har været en stor fiasko. Det eneste tidspunkt der var ro, var der da var selvvalgt boykot. Uroligheder i forbindelse med FCK's kampe har vel aldrig været hyppigere end de har været sidste par år. Og fanforskerne fra Aarhus Universitet konkluderer jo også, via deres forskning, at det er uden gennemslagskraft.
Du må ikke forstå det således at jeg ikke tror dig, men har du evt. et link til en undersøgelse der viser at der ingen effekt er?
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Waco
Drenge
Drenge

Indlæg af Waco » 8. mar 2012, 16:20

MHJ skrev:
Waco skrev: FCK Away har været en stor fiasko. Det eneste tidspunkt der var ro, var der da var selvvalgt boykot. Uroligheder i forbindelse med FCK's kampe har vel aldrig været hyppigere end de har været sidste par år. Og fanforskerne fra Aarhus Universitet konkluderer jo også, via deres forskning, at det er uden gennemslagskraft.
Du må ikke forstå det således at jeg ikke tror dig, men har du evt. et link til en undersøgelse der viser at der ingen effekt er?
Jeg kan læse et sted at DBU's turneringsansvarlige ikke mener det har givet mere ballade hos FCK, fordi det er kommet færre indberetninger, men det er ganske enkelt løgn. Måske færre indberetninger på hjemmebane, men på udebane har FCK haft store problemer hver gang. Både Esbjerg og Aalborg Politi har indenfor det seneste år været citeret i landsdækkende medier for at det aldrig har været så slemt med FCK, som det er nu.

Som Jonas Havelund også, gentagne gange, har forklaret i medierne, så er et register ingen universalløsning. Man er nødt til at forsøge med dialog først og fremmest fordi det beviseligt virker. Og fordi man har haft kæmpestor succes med det i den eneste politikreds i landet hvor man benytter sig af det i fuld udstrækning, og ikke som i Aalborg hvor man sender 40 gråskæggede mand i gule veste på gaden og kalder det dialog. Det klinger specielt lidt hult, når man kan se kampklædte betjente følge FCK-fans rundt i Aalborg og endnu flere troppe op inden de når stadion.

FCK's egen kommunikationschef har tidligere slået fat at FCK Away ikke vil kunne stoppe ballade, men blot være præventivt og for at have kontaktoplysninger på folk. Det kan vi i Aalborg ikke bruge til noget, for det problem har vi ikke, og derfor er det totalt overflødigt (og generende).

"Det sidste indlæg kom fra FC København og omhandlede deres away kort, som er baseret på det man ser i Holland, men selve systemet bag er udviklet af FCK. Han understregede at ordningen ikke sikrede at der ikke længere skete brud på ordensreglementet, men udelukkende havde en præventiv virkning, som måske holdt nogle fra at gå over grænsen, derudover fungerede det mest ved, at det var nemmere at administrere karantæner, eller komme i kontakt med personer, som havde fået et ”gult” kort, som man ellers ikke kunne komme i kontakt med via telefon eller mail."

Her udtaler Jonas Havelund, fanforsker, sig om away-registret. Og beretter at den model som AaB og OB allerede bruger, er langt bedre og mere effektiv.

Men det er slet ikke nødvendigt at lave et fælles udebaneregister, mener fanforsker Jonas Havelund fra Aarhus Universitet. Effekten af sådan et system kan klubberne nemlig opnå på en anden måde.

»De kunne komme lige så langt som med et register, hvis alle var deres ansvar bevidst og arbejdede sammen«, siger Jonas Havelund.

Kan skræmme fans væk
I OB har de ikke noget register, men sørger alligevel for, at ballademagerne ikke er velkomne på udebane. Det effektuerer klubben ved, at sikkerhedschefen tager med til opgørene og ved indgangen udpeger de personer, der har karantæne. Så kommer de ikke ind.

»Hvis alle gjorde som for eksempel OB, var der slet ikke brug for fanregistret. Det kan ikke give en anden eller bedre effekt, end hvis klubberne sender deres kontrollører med ud, så de kan håndhæve karantænerne på udebane«, siger Jonas Havelund.

Han mener, at den model er bedre, fordi der er en række problemer ved et fælles register: Blandt andet står persondataloven i vejen for udveksling af personlige oplysninger, og klubberne risikerer at miste mange fans. For de ønsker ikke at lade sig registrere.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denne artikel bør også nævnes, for nu at nuancere diskussionen. Det er lidt trættende at diskutere med nogen som ikke gider sætte sig ordentligt ind i tingene.

http://tv2sport.dk/pyro-brugere-er-ikke-glade-for-vold" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 8. mar 2012, 16:39

Det kan selvfølgelig også være FCK har (endnu) mere bøvl nu end før FCK AWAY fordi deres lamme fans helt bevidst skaber sig mere tosset, for at opnå en form for afpresning via deres adfærd. "Fjern jeres system, eller vi går endnu mere amok".

Sådanne typer skal naturligvis føjes, jaja.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 8. mar 2012, 16:48

Waco skrev:Godt, lige lidt svar på tiltale til nogen af Jer...

Funky:

Ja, jeg mener at det var en forfejlet politiindsats i søndags. Man har haft kæmpestore problemer med FCK de seneste to gange de har været her. Den ene gang angriber og smadrer de Mallorca Bar, og det varer en halv time før politiet dukker op. 4-5 timer før kampstart! Amatøragtigt.
Den anden gang laver de ballade ved Pitstop, kaster med kanonslag hele vejen fra byen og ud til stadion og angriber politiet ude ved arresten på Anders Borks Vej.
Man har vist i 3-4 uger, at de ankommer med et tog ved 15-tiden, og alligevel sikrer man ikke at de kan være et eller andet sted inden kampen. I stedet for går man rundt med dem i 2 timer på verdens underligste rute, uden at de får adgang til mad eller andet. De har forinden drukket 6 timer i toget på vej herover.
Så nej, i ligeså høj grad som man manglede mandskab under Øst da man blev angrebet, så var det mangel på forståelse for de mekanismer der får det til at klikke for de mennesker.
Det er dårligt politiarbejde!
Jeg er enig i, at det du beskriver er dårlig taktik. Helt ubegribelig dårlig taktik. Og jeg som troede af politifolk af natur var nogle mistroiske typer...
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
trenskow
Superliga
Superliga
Geografisk sted: 9000 Aalborg
Kontakt:

Indlæg af trenskow » 8. mar 2012, 16:57

Jeg vil gerne lige komme med et par indspark vi har fået fra vores europæiske samarbejdspartnere, FSE.
Also, I know that UEFA’s safety and security department is not a fan of personalized tickets, e.g. via Fan ID Cards since it won’t solve the actual problem either but only punish the majority of ordinary supporters…

The agreement reminds me very much of the effects of the Fan ID Card in Italy – attendances have dropped massively there since the introduction and threaten the existence of some Italian clubs. Also, even counter-productive effects were created since away supporters then tended to buy tickets for the home sectors in groups and that that created even additional tensions there…
Furthermore, in Poland, where the system of personalized tickets has been in place for many years, this hasn’t helped at all to prevent violence but has in fact counter-productive effects on hospitality because entry checks take forever and buying tickets is very difficult because you have to provide your ID details with each ticket for each person etc….
Vi vil nu se om vi kan skaffe dokumentation for dette
Siya, siya, Bongaa

Lynge i ren fodboldsnak
"Jeg er ligeglad med 2 år i spjældet, bare det går AaB godt"

One day the world is destroyed by accident. Thats where we come in. We are computer programmers, we cause accidents.

Brugeravatar
tegner
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg Øst

Indlæg af tegner » 8. mar 2012, 17:03

trenskow skrev:Jeg vil gerne lige komme med et par indspark vi har fået fra vores europæiske samarbejdspartnere, FSE.
Also, I know that UEFA’s safety and security department is not a fan of personalized tickets, e.g. via Fan ID Cards since it won’t solve the actual problem either but only punish the majority of ordinary supporters…

The agreement reminds me very much of the effects of the Fan ID Card in Italy – attendances have dropped massively there since the introduction and threaten the existence of some Italian clubs. Also, even counter-productive effects were created since away supporters then tended to buy tickets for the home sectors in groups and that that created even additional tensions there…
Furthermore, in Poland, where the system of personalized tickets has been in place for many years, this hasn’t helped at all to prevent violence but has in fact counter-productive effects on hospitality because entry checks take forever and buying tickets is very difficult because you have to provide your ID details with each ticket for each person etc….
Umiddelbart også min største frygt vedr. denne registrering. Flere besværligheder ifb. med billetkøb, noget som vi i forvejen har lidt en del under i Aalborg.

I lidt samme boldgade, har jeg ladet mig fortælle at AaB-shoppen nu definitivt lukker, og bliver ren Web-shop..
Guilty of being white-1981
Guilty of being right -1996

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 8. mar 2012, 17:28

trenskow skrev:Jeg vil gerne lige komme med et par indspark vi har fået fra vores europæiske samarbejdspartnere, FSE.

O.K. for det første er der vel ikke den store tvivl om hvis side FSE er på. For det andet virker det komplet og aldeles useriøst at fanregistrering alene skulle være skyld i denne tilbagegang i Italien (og ligefrem true flere klubbers eksistensgrundlag!). Og sidst, hvis fanregistrering har så stor en betydning, hvorledes hænger dette så sammen med at Polen, som du/FSE selv nævner, har oplevet en fremgang af tilskuere i den bedste række de seneste år? Jovist, Polen har moderniseret mange stadions de seneste år, men hvis fanregistrering har så stor forklaringskraft som du/FSE nævner, burde tendensen være modsat.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

nik
Landshold
Landshold

Indlæg af nik » 8. mar 2012, 17:36

kan ikke være så svært at skulle sælge billetter til udehold, de skal bare sælges fra budtikker hvor der skal sættes navn på den enkelte billet, så man se om det er personen der med billetten når man skal ind på stadion.
Synes stadigvæk at politiet skal have de beføjelser der kan gøre de kan flytte kampene, så kan de holde klubberne i ørene

jydenfranord
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Indlæg af jydenfranord » 8. mar 2012, 18:31

nik skrev:kan ikke være så svært at skulle sælge billetter til udehold, de skal bare sælges fra budtikker hvor der skal sættes navn på den enkelte billet, så man se om det er personen der med billetten når man skal ind på stadion.
Synes stadigvæk at politiet skal have de beføjelser der kan gøre de kan flytte kampene, så kan de holde klubberne i ørene
Eftersom politiet ikke evner at anholde de folk der begår hærværk og vold, så bør de ikke kunne diktere ret meget. De kan starte med at gøre deres arbejde, derefter kan de komme med krav.

Besvar