Det store problem
Re: Det store problem
Tror dog vi som udgangspunkt vil være bedre tjente med Augo og Würtz på banen mod fcm, omend Wichmann da spillede meget bedre end imod Hbkøge sidst.
Jeg håber på Dalsgaard som højre back, og så kan Patrick komme i angrebet med Helenius i skarp konkurrence med Jeppe. En forudsætning for omvendte midtbane-kanters succes er i min optik, at backerne kan komme i overlap, og det vil Dalsgaard komme med Due foran sig.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali
Tripel mestre 2013-14
11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere
Muhammad Ali
Tripel mestre 2013-14
11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
Jeg synes vi skal prøve med lucas som off. midt - nu skal han dælme have chancen, og så Dalsgaard som angriber til at gå i dybden, og curth til at søge mellemrummene. Så skal Due ind på venstre og Wichmann ind som højre - det skulle skaffe den balance til at kunne have en Lucas i en fri position, og så kan man jo håbe på Bøge som back...til at drøne op af siden...634 skrev:Jeg håber på Dalsgaard som højre back, og så kan Patrick komme i angrebet med Helenius i skarp konkurrence med Jeppe. En forudsætning for omvendte midtbane-kanters succes er i min optik, at backerne kan komme i overlap, og det vil Dalsgaard komme med Due foran sig.
Hvis Bøge er klar igen kan han også spille i midterforsvaret.række13 skrev:Jeg synes vi skal prøve med lucas som off. midt - nu skal han dælme have chancen, og så Dalsgaard som angriber til at gå i dybden, og curth til at søge mellemrummene. Så skal Due ind på venstre og Wichmann ind som højre - det skulle skaffe den balance til at kunne have en Lucas i en fri position, og så kan man jo håbe på Bøge som back...til at drøne op af siden...634 skrev:Jeg håber på Dalsgaard som højre back, og så kan Patrick komme i angrebet med Helenius i skarp konkurrence med Jeppe. En forudsætning for omvendte midtbane-kanters succes er i min optik, at backerne kan komme i overlap, og det vil Dalsgaard komme med Due foran sig.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali
Tripel mestre 2013-14
11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
Muhammad Ali
Tripel mestre 2013-14
11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
Kunne ikke se Bøge spille stopper. Manden har slet ikke staturen som en stopper, hvis du spørger mig og en så skrøbelig spiller som Bøge ville jeg ikke sætte på en plads, hvor han i den grad skal tage dueller.634 skrev:Hvis Bøge er klar igen kan han også spille i midterforsvaret.række13 skrev:Jeg synes vi skal prøve med lucas som off. midt - nu skal han dælme have chancen, og så Dalsgaard som angriber til at gå i dybden, og curth til at søge mellemrummene. Så skal Due ind på venstre og Wichmann ind som højre - det skulle skaffe den balance til at kunne have en Lucas i en fri position, og så kan man jo håbe på Bøge som back...til at drøne op af siden...634 skrev:Jeg håber på Dalsgaard som højre back, og så kan Patrick komme i angrebet med Helenius i skarp konkurrence med Jeppe. En forudsætning for omvendte midtbane-kanters succes er i min optik, at backerne kan komme i overlap, og det vil Dalsgaard komme med Due foran sig.
- Provst i Brovst
- Allstar

- Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.
Jeppe Curth har kontrakt til 2014. Skræmmende, hvis han ikke snart finder formen.
Würtz har til 2013. Skræmmende, hvis midtbanekonstellationen hedder Augu-Würtz indtil da.
Würtz har til 2013. Skræmmende, hvis midtbanekonstellationen hedder Augu-Würtz indtil da.
Er enig i, at det er de rutinerede som fejler. Ser gerne følgende skiftet ud i takt med deres kontrakter udløber:
Kenneth Emil Petersen: Har aldrig udviklet sig til den Superligaprofil man håbede, da man signede ham som en af de hypede spillere herhjemme for år tilbage.
Rasmus Würtz: RW har én spidskompetence og det er et stjæle bolden fra modstanderen, men hvad nytter det når vi kommer under pres igen med det samme fordi han ikke kan udføre en simpel kort pasning.
Due: En rutineret spiller skal bare bidrage med mere.
Bøgelund: Han er jo altid skadet anyway så vi kan ikke rigtigt bruge ham, da han aldrig vil nå et stabilt acceptabelt niveau.
Og så få nogen ind der kan spille bold i stedet for.
Kenneth Emil Petersen: Har aldrig udviklet sig til den Superligaprofil man håbede, da man signede ham som en af de hypede spillere herhjemme for år tilbage.
Rasmus Würtz: RW har én spidskompetence og det er et stjæle bolden fra modstanderen, men hvad nytter det når vi kommer under pres igen med det samme fordi han ikke kan udføre en simpel kort pasning.
Due: En rutineret spiller skal bare bidrage med mere.
Bøgelund: Han er jo altid skadet anyway så vi kan ikke rigtigt bruge ham, da han aldrig vil nå et stabilt acceptabelt niveau.
Og så få nogen ind der kan spille bold i stedet for.
Vi har helt sikkert spillemæssige problemer som bunder i manglende fart og pasnings evner. Et andet mere simpelt problemer er vores standardsituationer. Det har været en tendens længe, men her i foråret har det været meget tydeligt. Alle vores mål i foråret er lavet i åben spil, hvilket er meget krævende i moderne fodbold - specielt med vores trup. Vi får simpelthen ingen "nemme" mål efter hjørnespark, frispark eller indkast. Derimod skal der kæmpes vildt hårdt for hver eneste mål, da vores evner til at dirke et kompakt forsvar op er minimale. Når man ikke hedder Barcelona, skal der altså satses hårdt på dødbolde. I den anden ende af banen har vi lukket mål ind efter dødbolde mod Horsens og Herfølge, hvorefter resten af kampen har været ren op af bak. Ved ikke om skylden falder tilbage på trænerteamet eller om det bunder i ringe udførte aktioner på banen.
Savner Strandli!
Du har desværre ret, Lynge må tage en stor del af skylden. Når man kigger på hvordan vi bruger 80% af vores lønkroner er det på spillere som ikke hiver holdet op, eller for den sags skyld er profiler i ligaenProvst i Brovst skrev:
Wurtz
Rolfe
Due
Bøgelund
Augu
Kenneth Emil
Istedet sviner folk en ung spiller som Helenius som er 20 år, og stadig et kæmpe talent. Prøv nu at rette pilen mod som burde (pga deres løn og status) gå forrest
Martin P - ægte Aalborg
-
9520AaB
- Allstar

- Favoritspiller: Maradona
- Geografisk sted: Skørping
Jeg synes nu ikke at vi som rigtige fans skal svine nogen. Heller ikke nogen, der har været dygtige nok til at forhandle en god kontrakt hjem.Jonas K skrev:Du har desværre ret, Lynge må tage en stor del af skylden. Når man kigger på hvordan vi bruger 80% af vores lønkroner er det på spillere som ikke hiver holdet op, eller for den sags skyld er profiler i ligaenProvst i Brovst skrev:
Wurtz
Rolfe
Due
Bøgelund
Augu
Kenneth Emil
Istedet sviner folk en ung spiller som Helenius som er 20 år, og stadig et kæmpe talent. Prøv nu at rette pilen mod som burde (pga deres løn og status) gå forrest
For mig er " det store problem" at vi ikke støtter nok. Vi har det materiale, som Lynge og talentspejdere har skaffet os. Støt op omkring dem, ellers er det os fans, der bør tvangsnedrykkes til Danmarksserien.
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!
Det er nok lidt forsimplet at punke Lynge for de 'dårlige' signings - ligesom det er forsimplet ar rose ham alene for de 'gode'. Der er som regel flere personer inde over, så man skal måske nærmere punke ham for at lytte til trænerens ønsker. Derudover er det også tyndt at bruge skadede spillere i sådan en diskussion.Jonas K skrev:Du har desværre ret, Lynge må tage en stor del af skylden. Når man kigger på hvordan vi bruger 80% af vores lønkroner er det på spillere som ikke hiver holdet op, eller for den sags skyld er profiler i ligaenProvst i Brovst skrev:
Wurtz
Rolfe
Due
Bøgelund
Augu
Kenneth Emil
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."
- alithebeast
- Allstar

- Geografisk sted: Sønderholm
Man kan nu sagtens være rigtig fan uden at støtte op om ledelsen. Jeg støtter heller ikke spillerne som individer(forstå mig ret, jeg ønsker dem alt godt så længe de er i AaB), jeg støtter derimod trøjen de spiller i.9520AaB skrev: Jeg synes nu ikke at vi som rigtige fans skal svine nogen. Heller ikke nogen, der har været dygtige nok til at forhandle en god kontrakt hjem.
For mig er " det store problem" at vi ikke støtter nok. Vi har det materiale, som Lynge og talentspejdere har skaffet os. Støt op omkring dem, ellers er det os fans, der bør tvangsnedrykkes til Danmarksserien.
Hader København!
Jeg mener godt vi kan begynde at diskutere den formation de spiller igen - nu lyder det til at Lynge åbner lidt op for, at der kan hentes et par spillere, og derfor håber jeg de begynder "FCN inspireret" at ligge sig fast på en formation - om det bliver 442 eller 433..eller "what ever" - selvom jeg nu mener 433 passer meget bedre til de nuværende spillere - så er det vigtigt at spillerne bliver købt ind til AaB og ikke til Kent Nielsen!
Det kan være Kent får en indflydelse på fremtidens system i AaB fra U10 til senior hold - MEN vi skal bare til at købe spillere ind som passer til en måde at spille på som er AaBs og ikke deres træner. Vi har oplevet for mange gange at det er Trænerne der køber spillere og når trænerne så smutter, så kan selv et guldhold blive forvandlet til et middelmådigt hold.....fordi der er en ny træner som pludselig vil spille på en helt anden måde, og så går der 3 år inden vi når op i toppen igen!!
Så LYNGE....meld et system eller en måde at spille på ud nu!! og lad så se det blive eksekveret i dine indkøb og i vores talentudvikling - og hent så trænere i fremtiden som er enig med den måde....
Det kan være Kent får en indflydelse på fremtidens system i AaB fra U10 til senior hold - MEN vi skal bare til at købe spillere ind som passer til en måde at spille på som er AaBs og ikke deres træner. Vi har oplevet for mange gange at det er Trænerne der køber spillere og når trænerne så smutter, så kan selv et guldhold blive forvandlet til et middelmådigt hold.....fordi der er en ny træner som pludselig vil spille på en helt anden måde, og så går der 3 år inden vi når op i toppen igen!!
Så LYNGE....meld et system eller en måde at spille på ud nu!! og lad så se det blive eksekveret i dine indkøb og i vores talentudvikling - og hent så trænere i fremtiden som er enig med den måde....
AaB har spillet 4-4-2 siden Hans Backe tog roret i 1998, og siden da er samtlige spillere købt ind til den formation. Hvis du kigger tilbage vil du se at vi næsten altid har haft to holdende midtbanespillere (og evt. en hængende angriber) og har spillet med direkte angrebsspil fokuseret på banens midte. Det er en yderst klart defineret spillestil, som selv stjernespillere som Martin Ericsson, Andreas Johansson og Siyabonga Nomvethe blev passet ind i på forskellig vis.række13 skrev:Jeg mener godt vi kan begynde at diskutere den formation de spiller igen - nu lyder det til at Lynge åbner lidt op for, at der kan hentes et par spillere, og derfor håber jeg de begynder "FCN inspireret" at ligge sig fast på en formation - om det bliver 442 eller 433..eller "what ever" - selvom jeg nu mener 433 passer meget bedre til de nuværende spillere - så er det vigtigt at spillerne bliver købt ind til AaB og ikke til Kent Nielsen!
Det kan du have ret i - selvom "Smukke" Erik spillede 4-5-1 en årgang. Men det er nu også mere spillestilen jeg vil sætte min finger på - Vores unge svenske ven Pherson - ville jo være DK bedste pass'nings hold - hvorved han overtog en række spillere som havde vundet mesterskabet på kontraspil og derfor blev der købt nogle spillere ind, som man håbede på kunne passe ind i den stil - her i blandt Rolfe - Og nu...hvad er vores spillestil nu....den er måske at fortsætte den, at være mere boldbesiddende end kontra? Jamen så har vi jo 2 midtbanespillere som måske ikke HELT har deres force i pasningsspillet....Så jeg mener...eller en KEP som aboslut heller ikke kan bidrage med den del....så hvad er vores stil....=?????Yankee skrev:AaB har spillet 4-4-2 siden Hans Backe tog roret i 1998, og siden da er samtlige spillere købt ind til den formation. Hvis du kigger tilbage vil du se at vi næsten altid har haft to holdende midtbanespillere (og evt. en hængende angriber) og har spillet med direkte angrebsspil fokuseret på banens midte. Det er en yderst klart defineret spillestil, som selv stjernespillere som Martin Ericsson, Andreas Johansson og Siyabonga Nomvethe blev passet ind i på forskellig vis.række13 skrev:Jeg mener godt vi kan begynde at diskutere den formation de spiller igen - nu lyder det til at Lynge åbner lidt op for, at der kan hentes et par spillere, og derfor håber jeg de begynder "FCN inspireret" at ligge sig fast på en formation - om det bliver 442 eller 433..eller "what ever" - selvom jeg nu mener 433 passer meget bedre til de nuværende spillere - så er det vigtigt at spillerne bliver købt ind til AaB og ikke til Kent Nielsen!
ER der nogle der har hørt LYNGE melde den ud....Det tror jeg ikke!! Han overlader det hvergang til den nye træner at beskrive hans tilgang til spillet....jeg vil fandme have en AaB tilgang til spillet, som er tydlig og veldefineret....så kan det måske også være at stakeholderne omkring AaB vil være mere accepterende for en perioder hvor topresultaterne ikke kommer - hvis vi bare ved der bliver arbejdet langsigtet efter en AaB måde at gøre det på.....
Eller er jeg helt fra den?!
-
frederikshavneren
- Allstar

- Favoritspiller: messi
række13 skrev:Det kan du have ret i - selvom "Smukke" Erik spillede 4-5-1 en årgang. Men det er nu også mere spillestilen jeg vil sætte min finger på - Vores unge svenske ven Pherson - ville jo være DK bedste pass'nings hold - hvorved han overtog en række spillere som havde vundet mesterskabet på kontraspil og derfor blev der købt nogle spillere ind, som man håbede på kunne passe ind i den stil - her i blandt Rolfe - Og nu...hvad er vores spillestil nu....den er måske at fortsætte den, at være mere boldbesiddende end kontra? Jamen så har vi jo 2 midtbanespillere som måske ikke HELT har deres force i pasningsspillet....Så jeg mener...eller en KEP som aboslut heller ikke kan bidrage med den del....så hvad er vores stil....=?????Yankee skrev:AaB har spillet 4-4-2 siden Hans Backe tog roret i 1998, og siden da er samtlige spillere købt ind til den formation. Hvis du kigger tilbage vil du se at vi næsten altid har haft to holdende midtbanespillere (og evt. en hængende angriber) og har spillet med direkte angrebsspil fokuseret på banens midte. Det er en yderst klart defineret spillestil, som selv stjernespillere som Martin Ericsson, Andreas Johansson og Siyabonga Nomvethe blev passet ind i på forskellig vis.række13 skrev:Jeg mener godt vi kan begynde at diskutere den formation de spiller igen - nu lyder det til at Lynge åbner lidt op for, at der kan hentes et par spillere, og derfor håber jeg de begynder "FCN inspireret" at ligge sig fast på en formation - om det bliver 442 eller 433..eller "what ever" - selvom jeg nu mener 433 passer meget bedre til de nuværende spillere - så er det vigtigt at spillerne bliver købt ind til AaB og ikke til Kent Nielsen!
ER der nogle der har hørt LYNGE melde den ud....Det tror jeg ikke!! Han overlader det hvergang til den nye træner at beskrive hans tilgang til spillet....jeg vil fandme have en AaB tilgang til spillet, som er tydlig og veldefineret....så kan det måske også være at stakeholderne omkring AaB vil være mere accepterende for en perioder hvor topresultaterne ikke kommer - hvis vi bare ved der bliver arbejdet langsigtet efter en AaB måde at gøre det på.....
Eller er jeg helt fra den?!
Jeg er ganske enig i dine betragtninger. Trænere kommer og går, mens klubben (forhåbentlig) består. Desto vigtigere er det at klubben har en plan for hvorledes holdene i klubben spiller, herunder formation samt spillestil (fra superligaholdet til ynglingehold).
AaB har ikke udadtil meldt en veldefineret tilgang til spillet ud, men hvis man ser på trænerteamet med Kent, Kuhn og PEA samt tidligere trænere (Backe, Rudbæk, Hamrén) så tegner der sig et tydeligt billede af at klubben satser på defensivt orienterede trænere.
Den defensive tilgang (samt problemerne i topopgørene) var jo også en af hovedårsagerne til at så mange kommentatorer, konkurrenter mv. havde ondt i røven over mesterskabet i 08, der blev grundlagt via en stram organisation, god defensiv samt skarpe omstillinger og dødbolde.
Der blev snakket om at AaB var det ringeste mesterhold siden Herfølge. I disse dage er det tankevækkende at se på den store beundring store dele/hvis ikke hele fodbolddanmark har for Nordsjælland, hvilket skyldes deres offensive og tekniske tilgang! Hvor Nordsjælland mødes med beundring fra stort set alle, så var meningerne om AaBs guld i 2008 meget mere negative.
Det nye sort i dansk fodbold er offensiv teknisk fodbold, bedst illustreret af nordsjælland. Horsens og Silkeborg har ligeledes haft stor succes i deres skifte til mere boldbesiddende fodbold (imponerende ud fra klubbernes begrænsede budgetter og potentiale), mens OB for nylig har udmeldt at de ønsker et skifte væk fra det fysiske "tonser fodbold", som fynboerne altid har været kendt/berygtet for.
OB og Silkeborg har jo også netop meldt ud at en hovedårsagerne til at de valgte at ansætte henholdsvis T. Bech og
K. Bordinggaard, var fordi de matcher klubbernes ønskede spilkoncept (også en af grundene til at OB ansatte Poul Hansen, da klubben ønskede at skifte spillestil).
Det har lange udsigter, men jeg kunne godt ønske en tilsvarende udvikling i AaB. Det kommer ikke til at ske mens Kent, Kuhn og PEA er i klubben, mens jeg også har min store tvivl om Lynge ønsker at følge trenden i dansk fodbold.
Et skifte til offensiv teknisk fodbold er en meget lang proces, men jeg håber virkelig at klubben skifter spillestil.
I foråret har jeg stort set tænkt efter alle vores hjemmekampe hvor skuffede de udenlandske scouts må være over AaBs spil. Det tekniske niveau er ofte horribelt, bedst personificeret af KEP, Lasse, Augu, Würtz og Curth. Til tider minder spillet om det man kan se i den engelske league 1 el. 2.
Det er jo noget fis at Nordsjælland spiller mere offensivt og underholdende. De har spillet ekstremt afventende, indirekte og defensivt og har som direkte resultat scoret færrest mål af alle mesterhold i Superligaens historie.
Stort set alle vores trænere siden 1998 har ville gøre AaB til "DK's bedste pasningshold" (oftest pasningslag), men er hver gang endt med at satse på en god organisation og direkte spil. Spillestilen har været endog meget konsistent, og de midlertidige flirts med 4-5-1 har jo som jeg nævner været en del af tilpasningen af folk som Ericsson og Johansson. Under Kent Nielsen har vi her i foråret forsøgt at overgå til en lidt mere boldbesiddende strategi, men udgangspunktet er stadig hurtige, direkte angreb op gennem banen midte.
Jeg kan faktisk ikke komme på noget hold, der har en klarere spillemæssig filosofi end AaB i Superligaen, udover måske FC København. FCN spillede en flad 4-4-2 lige indtil de ansatte Wieghorst og klubber som AGF, FCM og OB har jo foretaget væsentlige skift i trænerprofilen de sidste par år. Der har vi i AaB siden fyringen af Per Westergaard reelt holdt os til den samme spillestil, de samme spillertyper og vigtigst af alt - haft relativt ens trænere. Og hele tiden med Poul Erik (og til dels Jens Peter Hansen) som taktisk baggrundsfigur, selvom han stod for en helt anden spillestil da han var cheftræner.
At det så ikke grov-markedsføres som et blueprint eller en rød tråd ændrer altså ikke på fakta.
Stort set alle vores trænere siden 1998 har ville gøre AaB til "DK's bedste pasningshold" (oftest pasningslag), men er hver gang endt med at satse på en god organisation og direkte spil. Spillestilen har været endog meget konsistent, og de midlertidige flirts med 4-5-1 har jo som jeg nævner været en del af tilpasningen af folk som Ericsson og Johansson. Under Kent Nielsen har vi her i foråret forsøgt at overgå til en lidt mere boldbesiddende strategi, men udgangspunktet er stadig hurtige, direkte angreb op gennem banen midte.
Jeg kan faktisk ikke komme på noget hold, der har en klarere spillemæssig filosofi end AaB i Superligaen, udover måske FC København. FCN spillede en flad 4-4-2 lige indtil de ansatte Wieghorst og klubber som AGF, FCM og OB har jo foretaget væsentlige skift i trænerprofilen de sidste par år. Der har vi i AaB siden fyringen af Per Westergaard reelt holdt os til den samme spillestil, de samme spillertyper og vigtigst af alt - haft relativt ens trænere. Og hele tiden med Poul Erik (og til dels Jens Peter Hansen) som taktisk baggrundsfigur, selvom han stod for en helt anden spillestil da han var cheftræner.
At det så ikke grov-markedsføres som et blueprint eller en rød tråd ændrer altså ikke på fakta.
-
MR er den rigtige vinder
- Allstar

Et af kriterierne for offensiv fodbold er traditionelt et højt boldpres, og det praktiserer FCN - men jeg er enig i, at det ikke er særlig underholdende, for når FCN erobrer eller bygger spillet op er fokus mere på at bevare bolden på egne fødder end at komme frem til afslutninger.Yankee skrev:Det er jo noget fis at Nordsjælland spiller mere offensivt og underholdende. De har spillet ekstremt afventende, indirekte og defensivt og har som direkte resultat scoret færrest mål af alle mesterhold i Superligaens historie.
Phersson er vel den AaB-træner der mest har forsøgt at gøre AaB til et mere kontrolleret og boldbesiddende hold - det var ikke nogen succes - og det siger vel også sig selv, at hvis fokus er på boldbesiddelse, så giver det modstanderen bedre tid til at forsvare. Og problemet under Phersson var at vi ikke kunne veksle boldbesiddelse til chancer. Under Hamren var vi sjældent det mest boldbesiddende hold, men til gengæld skabte vi mange chancer på direkte omstillingsspil. Kent forsøger sig vel i virkeligheden med en blanding - som også er afhængig af hvilke spiltyper, vi har på banen. I det spil er den defensive midt meget vigtig, fordi det ofte er her, at tempoet enten bremses til mere boldbesiddelse eller afvikles til en direkte spillestil. Wurtz er spilleren, der holder i bolden og sænker tempoet, hvilket er godt, hvis man lægger vægt på mere boldbesiddelse - Augo afvikler spillet meget hurtigere og mere direkte, fremadrettet. Det afspejler sig også i skabte chancer, hvor vi i de sidste 3 kampe med Augo som defensiv midt har skabt flere chancer end tidligere i sæsonen. Statistikken er hentet fra http://www.superliga.dk/forside.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De 3 sidste kampe :
antal chancer : 25
antal skud og på mål : 49 (21)
de 3 foregående kampe
antal chancer : 17
antal skud og på mål : 32 (13)
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg foretrækker den mere direkte spillestil - men det nytter selvfølgelig ikke noget, når forsvaret som i den seneste kamp lukker 5 mål ind.
Um Gandhi Dandy, um grande
milionário socialista
milionário socialista
Jeg vil mene vi skal helt væk fra 4-4-2 systemet og mere over i en 4-5-1 taktik. Jeg ved Perhsson forsøgte sig med dette, og fejlede. Dog vil jeg mene at fejlen hos Perhsson lå at han gerne ville gøre os spilstyrende og at taktikken i praksis fungerede på samme måde som en 4-4-2 gør.
Med det materiale som vi har til rådighed lige nu og her er det tydeligt for enhver at 4-4-2 ikke fungerer. De 2 største grunde til det ikke fungerer (imo) er følgende:
1) Vores foretrukne centrale akse (Augo - Würtz) skaber ganske enkelt for lidt. Det skyldes måske mest at det er fordi de begge skal kunne noget både defensivt, men også offensivt. Og det er altså ikke ligefrem noget der ligger blandt de 2 herrers spidskompetencer.
Vi har så ofte smidt Wichmann ind ved siden af enten Würtz eller Augo når der har været skader, men det er tydeligt at se han ikke har meget at bidrage med defensivt, og derfor bliver han for nem at spille uden om. Og skaber for mange huller bagude.
2) Ingen af vores foretrukne kanter har specielt meget kød på kroppen, og derfor fungerer de ikke rigtigt i rollen som brede midtbanespillere. Kusk er blevet ok i det defensive, men heller ikke mere. Due og Lucas er katastrofer defensivt. Lucas er desværre nok den dårligste.
Herunder er der selvfølgelig også en masse andre ting, men dem nævner jeg ikke her.
Kort og godt, midtbanen fungerer ikke, og derfor falder resten af holdet også.
Derfor foreslår jeg at man går fra den velkendte 4-4-2 til en 4-5-1 hvor rollerne på holdet bliver lavet en smule om. Rollerne (som jeg ser det) er lige nu følgende (tillader mig at bruge FM termer her, forklaring kommer under billedet).

En ganske enkel taktik, kræver vel ikke den store forklaring? Folk ved jo hvordan vi spiller. Der er muligvis noget med angrebs konstellationen, men den kan jeg ikke lige lure.
Jeg foreslår i stedet følgende (bliver uden en grafik, forummet har desværre ikke den formation).
----------------------Målmand-----------------------
Back--------Central forsvar-Central forsvar-------Back
---------------------Ankermand----------------------
------------Offensiv playmaker-Central midt-----------
Fløj-----------------------------------------------Fløj
---------------------Komplet angriber-----------------
Målmanden og forsvaret siger næsten sig selv. Både navnemæssigt og taktisk, det er mere eller mindre som vi kører nu. Backs kommer med overlap osv.
Så har vi midtbanen. Bagest har jeg sat en ankermand, til de folk der ikke spiller FM kan det kort og godt beskrives som en spiller der udelukkende tænker defensivt og går efter at bryde de andres spil. Der skal ikke tænkes meget offensivt af ham (helst ikke faktisk) og bolden skal bare hurtigt videre til en mere boldfast type. For at sætte navn på en spiller vil jeg nævne Würtz, han har været helt eminent de gange hvor han blot skal tænke defensivt.
Foran ankermanden har jeg en offensiv playmaker og en helt almindelig central midt. Den offensive playmaker skal ikke lægge mange tanker i det defensive, og skal primært fokusere på at være offensivt drejningspunkt. Ikke meget hurlumhej her. Fungerer i teorien som en offensiv midtbane mand, bare trukket lidt tilbage på banen. Som navn vil jeg mene Wichmann kunne være interessant.
Ved siden af playmakeren er en klassisk midtbanemand. Eller rettere er han felt-til-felt spiller. Der skal altså bidrages både defensivt, men også offensivt. Augo kunne være fin her. Så kan han også udnytte de dybdeløb han efterhånden er blevet ganske habil til.
Så kommer vi til de 2 kanter. Det er ingen hemmelighed at Lucas og Kusk ikke er de største på banen, derfor har de en rolle hvor de stortset kun skal bekymre sig om de offensive sider af spillet. Jeg tænker lidt de både skal fungere som kanter, men kanter der trækker ind i banen når vi har bolden for at få lidt flere folk omkring boksen. Så når man er i angreb bliver det måske nærmere en 4-3-3 opstilling man kører med. En spiller som Dalsgaard kunne også få en opblomstring i et sådant system.
Angriberen skal ganske simpelt være lidt af det hele. Målscorer, oplægger og sådan. Helenius er selvfølgelig selvskrevet til denne plads, og hvis han får den nødvendige opbakning fra kanterne og midtbanen kunne det sagtens gå hen og blive ganske giftigt.
Det er selvfølgelig bare kort beskrevet, men jeg tror folk forstår mine tanker.
Nogen tænker måske "Er det ikke meget tæt på Perhsson"? Så vi jeg sige både og. For hvor perhsson gerne ville være spilstyrende og være et dygtigt pasningshold, så er der her lagt op til hurtige omstillinger og kontrachancer. Dog er det samtidigt en formation hvor man også kan kontrolere kampen hvis det er nødvendigt.
Undskylder hvis noget af det er lidt rodet, men det blev lidt længere end jeg havde regnet med. Hvis der er spg kommer i selvfølgelig bare med dem :-)
Med det materiale som vi har til rådighed lige nu og her er det tydeligt for enhver at 4-4-2 ikke fungerer. De 2 største grunde til det ikke fungerer (imo) er følgende:
1) Vores foretrukne centrale akse (Augo - Würtz) skaber ganske enkelt for lidt. Det skyldes måske mest at det er fordi de begge skal kunne noget både defensivt, men også offensivt. Og det er altså ikke ligefrem noget der ligger blandt de 2 herrers spidskompetencer.
Vi har så ofte smidt Wichmann ind ved siden af enten Würtz eller Augo når der har været skader, men det er tydeligt at se han ikke har meget at bidrage med defensivt, og derfor bliver han for nem at spille uden om. Og skaber for mange huller bagude.
2) Ingen af vores foretrukne kanter har specielt meget kød på kroppen, og derfor fungerer de ikke rigtigt i rollen som brede midtbanespillere. Kusk er blevet ok i det defensive, men heller ikke mere. Due og Lucas er katastrofer defensivt. Lucas er desværre nok den dårligste.
Herunder er der selvfølgelig også en masse andre ting, men dem nævner jeg ikke her.
Kort og godt, midtbanen fungerer ikke, og derfor falder resten af holdet også.
Derfor foreslår jeg at man går fra den velkendte 4-4-2 til en 4-5-1 hvor rollerne på holdet bliver lavet en smule om. Rollerne (som jeg ser det) er lige nu følgende (tillader mig at bruge FM termer her, forklaring kommer under billedet).
En ganske enkel taktik, kræver vel ikke den store forklaring? Folk ved jo hvordan vi spiller. Der er muligvis noget med angrebs konstellationen, men den kan jeg ikke lige lure.
Jeg foreslår i stedet følgende (bliver uden en grafik, forummet har desværre ikke den formation).
----------------------Målmand-----------------------
Back--------Central forsvar-Central forsvar-------Back
---------------------Ankermand----------------------
------------Offensiv playmaker-Central midt-----------
Fløj-----------------------------------------------Fløj
---------------------Komplet angriber-----------------
Målmanden og forsvaret siger næsten sig selv. Både navnemæssigt og taktisk, det er mere eller mindre som vi kører nu. Backs kommer med overlap osv.
Så har vi midtbanen. Bagest har jeg sat en ankermand, til de folk der ikke spiller FM kan det kort og godt beskrives som en spiller der udelukkende tænker defensivt og går efter at bryde de andres spil. Der skal ikke tænkes meget offensivt af ham (helst ikke faktisk) og bolden skal bare hurtigt videre til en mere boldfast type. For at sætte navn på en spiller vil jeg nævne Würtz, han har været helt eminent de gange hvor han blot skal tænke defensivt.
Foran ankermanden har jeg en offensiv playmaker og en helt almindelig central midt. Den offensive playmaker skal ikke lægge mange tanker i det defensive, og skal primært fokusere på at være offensivt drejningspunkt. Ikke meget hurlumhej her. Fungerer i teorien som en offensiv midtbane mand, bare trukket lidt tilbage på banen. Som navn vil jeg mene Wichmann kunne være interessant.
Ved siden af playmakeren er en klassisk midtbanemand. Eller rettere er han felt-til-felt spiller. Der skal altså bidrages både defensivt, men også offensivt. Augo kunne være fin her. Så kan han også udnytte de dybdeløb han efterhånden er blevet ganske habil til.
Så kommer vi til de 2 kanter. Det er ingen hemmelighed at Lucas og Kusk ikke er de største på banen, derfor har de en rolle hvor de stortset kun skal bekymre sig om de offensive sider af spillet. Jeg tænker lidt de både skal fungere som kanter, men kanter der trækker ind i banen når vi har bolden for at få lidt flere folk omkring boksen. Så når man er i angreb bliver det måske nærmere en 4-3-3 opstilling man kører med. En spiller som Dalsgaard kunne også få en opblomstring i et sådant system.
Angriberen skal ganske simpelt være lidt af det hele. Målscorer, oplægger og sådan. Helenius er selvfølgelig selvskrevet til denne plads, og hvis han får den nødvendige opbakning fra kanterne og midtbanen kunne det sagtens gå hen og blive ganske giftigt.
Det er selvfølgelig bare kort beskrevet, men jeg tror folk forstår mine tanker.
Nogen tænker måske "Er det ikke meget tæt på Perhsson"? Så vi jeg sige både og. For hvor perhsson gerne ville være spilstyrende og være et dygtigt pasningshold, så er der her lagt op til hurtige omstillinger og kontrachancer. Dog er det samtidigt en formation hvor man også kan kontrolere kampen hvis det er nødvendigt.
Undskylder hvis noget af det er lidt rodet, men det blev lidt længere end jeg havde regnet med. Hvis der er spg kommer i selvfølgelig bare med dem :-)
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.