Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af Jesper Schmidt » 30. aug 2012, 21:31

Man er blevet vant til at få ødelagt sit humør, når AaB kommer med regnskaber... dagens regnskab er ingen undtagelse.

Puha, med de nedskæringer der er sket, og den "billige" spillertrup vi render rundt med, er det svært at se muligheder for at spare sig mere ud af det her, og undgå at tabe 5 mio. pr. kvartal også i fremtiden, som det er sket i det første halvår, når man ser bort fra hockey+college delen.

Omvendt er der langt flere tv-penge til fordeling, og en god placering i ligaen efter 11. spillerunde kan vel pynte voldsomt... spørgsmålet er om det er nok.

Det positive er dog helt klart kapitalindsprøjtningen fra investorer, det er vigtigt der bliver signaleret opbakning og tro på AaB på den måde, og jeg har nu ikke de helt dystre briller på, vi har trods alt rigtigt gode varer på hylden som bliver solgt på et tidspunkt.

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Gaarde6 » 30. aug 2012, 21:32

Elscorpio skrev:
Hanga skrev:En gruppe investorer har givet tilsagn om kapitaltilførsel op til 10 millioner, hvilket giver os lidt arbejde med fremadrettet.
Forstår overhovedet ikke man som investor kan have tillid til AaB skal få overskud igen, med alle de år vi har haft underskud?
AaB aktien må da snart være tæt på 0 kr værd.

Er der nogen der har et link til dagens regnskab AaB har afleveret?
Jeg vil hellere vende den om og sige:
Det er LANG tid siden, jeg har troet mere på en god AaB fremtid end jeg gør lige nu!
Synes fremtiden ser utrolig spændende ud på mange områder.
Det kan også være at vores investorer ser sådan på det.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 30. aug 2012, 21:46

Gaarde6 skrev:
Elscorpio skrev:
Hanga skrev:En gruppe investorer har givet tilsagn om kapitaltilførsel op til 10 millioner, hvilket giver os lidt arbejde med fremadrettet.
Forstår overhovedet ikke man som investor kan have tillid til AaB skal få overskud igen, med alle de år vi har haft underskud?
AaB aktien må da snart være tæt på 0 kr værd.

Er der nogen der har et link til dagens regnskab AaB har afleveret?
Jeg vil hellere vende den om og sige:
Det er LANG tid siden, jeg har troet mere på en god AaB fremtid end jeg gør lige nu!
Synes fremtiden ser utrolig spændende ud på mange områder.
Det kan også være at vores investorer ser sådan på det.
AaB er i den grad afhængig af en god placering i denne sæson. Der er i den grad brug for støtten fra os på lægterne, både på hjemme og udebane.

Håber og beder til der ikke bliver nogen transfers i dette, samt næste vindue til vinter.

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar

Indlæg af Gentleman Finn » 30. aug 2012, 21:48

Elscorpio, folk der investerer i danske fodboldklubber, investerer med hjertet. Sådan har det vel altid været. Men i udpræget grad disse år. Sponsorkronerne sidder knap så løst længere, og man er først ved at få forhandlet spillerne ned i løn fra de bedre tider. Tilgengæld er det som folk med hjertet det rette sted formentligt, at vi har gang i noget godt i talentafdelingen, arbejdet fra trænerne har været fantastisk og ledelsens forsøg på at vende færgen ser nu ud til at gå ok. Vi skal ikke forvente + uden salg fra nogen klubber i suppen med lønniveauet kontra indtjeningsmulighederne (særligt sponsorkronerne), sådan er det formentligt til de fleste får genforhandlet deres gamle kontrakter, og selv der ender man vel omkring balance.

Er tv pengene da større i år?

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 30. aug 2012, 21:50

AaB er på dette foum blevet erklæret død og snart begravet så mange gange, at det nærmest må være et mirakel, at klubben ikke er gået konkurs endnu. Eller også er sandheden bare, at mange herinde er depressive af natur og har svært ved at se muligheder fremadrettet.

Det kan nogle erhvervsfolk heldigvis - nu, hvor AaB igen er blevet en fodboldklub. Og det er eddermame en god nyhed, for det viser, at folk med penge på lommen nu også vil støtte AaB ekstraordinært, lige som folk med penge på lommen har holdt liv i FCM, OB og andre af AaBs konkurrenter. Vi mangler stadig en Niels Thorborg, som de har i OB, til at sparke forudsætningerne et niveau op, men jeg er nu meget tilfreds med, at det er lykkedes AaB at overbevise lokale erhvervsfolk om, at det er nødvendigt med en topklub i Nordjylland.

Alligevel vil dagens underskud af nogle nok blive tolket som endnu et skridt mod afgrunden. Jeg ser tværtimod kapitalfolkenes opbakning som et bevis på, at vi er på vej væk derfra. Og målet med AaB er ikke at lave overskud hvert år, for AaB er ikke en bank, der skal opbygge en kæmpe formue. AaB er en fodboldklub, og kan klubben lave ét godt regnskab og fire dårlige, så de fem regnskaber nogenlunde ophæver hinanden, er alting lykkeligt. Også selv om hvert dårlige regnskab vil få folk herinde til at råbe "Konkursen kommer!"

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 30. aug 2012, 21:58

Gentleman Finn skrev:Elscorpio, folk der investerer i danske fodboldklubber, investerer med hjertet. Sådan har det vel altid været. Men i udpræget grad disse år. Sponsorkronerne sidder knap så løst længere, og man er først ved at få forhandlet spillerne ned i løn fra de bedre tider. Tilgengæld er det som folk med hjertet det rette sted formentligt, at vi har gang i noget godt i talentafdelingen, arbejdet fra trænerne har været fantastisk og ledelsens forsøg på at vende færgen ser nu ud til at gå ok. Vi skal ikke forvente + uden salg fra nogen klubber i suppen med lønniveauet kontra indtjeningsmulighederne (særligt sponsorkronerne), sådan er det formentligt til de fleste får genforhandlet deres gamle kontrakter, og selv der ender man vel omkring balance.

Det må de jo næsten være, da superligakampene desværre er blevet endnu mere spredt fra fredag-mandag.

Men det med at investere med hjertet, tror jeg ikke de lokale erhvervsfolk bliver ved med hvis der også kommer underskud 1 år frem. Vi må jo bare håbe og bede til den nuværende positive sportslige udvikling fortsætter på fodboldholdet.

seamann

Indlæg af seamann » 30. aug 2012, 22:02

sulakvelidze skrev:AaB er på dette foum blevet erklæret død og snart begravet så mange gange, at det nærmest må være et mirakel, at klubben ikke er gået konkurs endnu. Eller også er sandheden bare, at mange herinde er depressive af natur og har svært ved at se muligheder fremadrettet. Ja, det er nærmest et mirakel

Det kan nogle erhvervsfolk heldigvis - nu, hvor AaB igen er blevet en fodboldklub. Og det er eddermame en god nyhed, for det viser, at folk med penge på lommen nu også vil støtte AaB ekstraordinært, lige som folk med penge på lommen har holdt liv i FCM, OB og andre af AaBs konkurrenter. Vi mangler stadig en Niels Thorborg, som de har i OB, til at sparke forudsætningerne et niveau op, men jeg er nu meget tilfreds med, at det er lykkedes AaB at overbevise lokale erhvervsfolk om, at det er nødvendigt med en topklub i Nordjylland.Ja, det er da godt nogle vil putte lidt penge i kassen, men det gør fortsat ikke AaB til en god forretning.

Alligevel vil dagens underskud af nogle nok blive tolket som endnu et skridt mod afgrunden. Bestemt - regnskabet for halvåret er da utilfredsstillende - også ift forventningerne.Jeg ser tværtimod kapitalfolkenes opbakning som et bevis på, at vi er på vej væk derfra.Tjah, da der er postet penge i foretagendet mange gange efterhånden må vi jo så nærmest være helt væk (fra afgrunden, forstås) Og målet med AaB er ikke at lave overskud hvert år, for AaB er ikke en bank, der skal opbygge en kæmpe formue. Bankerne har vist selv deres måproblemer omkring indthjeningen pt. Mht AaB's formål må vi vist hellere få læst i vedtægterneAaB er en fodboldklub, og kan klubben lave ét godt regnskab og fire dårlige, så de fem regnskaber nogenlunde ophæver hinanden, er alting lykkeligtJa, men det er så vist heller aldrig sket endnu. Også selv om hvert dårlige regnskab vil få folk herinde til at råbe "Konkursen kommer!"

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 30. aug 2012, 22:05

Jeg er ikke så pessimistisk med hensyn til overlevelse, fordi historien viser, at det er meget svært at slå en fodboldklub ihjel. En fodboldklub er ikke bare en virksomhed som alle andre. Der er andre interesser end afkast, der holder en fodboldklub i live. En stærkt forankret klub kan kapitalisere socialt på sin lokalforankring, og på det felt står AaB stærkt, viser erfaringer også.

Det ændrer bare ikke ved, at der er mange ubesvarede spørgsmål omkring AaBs økonomi. Nu er organisationen "trimmet", skåret ind til benet, og nu er det så tydeligt, at der foreløbig ikke er balance mellem indtægter og udgifter. Hvad skulle ændre det i fremtiden? Jeg kan næsten ikke få øje på andet end usikre faktorer som spillersalg og europæiske turneringer, og vi er helt tilbage til 90'erne. Lykketræffet Grønkjær og to kufferter med pelsfrakker uden for et hotelværelsesdør i Kijev sendte AaB op i fodboldøkonomiens dansktop. Nu er vi næsten tilbage til 1994 og skal jage den første milliongevinst igen.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

MikkelPa
Drenge
Drenge

Indlæg af MikkelPa » 30. aug 2012, 22:09

Elscorpio skrev:
Gentleman Finn skrev:Elscorpio, folk der investerer i danske fodboldklubber, investerer med hjertet. Sådan har det vel altid været. Men i udpræget grad disse år. Sponsorkronerne sidder knap så løst længere, og man er først ved at få forhandlet spillerne ned i løn fra de bedre tider. Tilgengæld er det som folk med hjertet det rette sted formentligt, at vi har gang i noget godt i talentafdelingen, arbejdet fra trænerne har været fantastisk og ledelsens forsøg på at vende færgen ser nu ud til at gå ok. Vi skal ikke forvente + uden salg fra nogen klubber i suppen med lønniveauet kontra indtjeningsmulighederne (særligt sponsorkronerne), sådan er det formentligt til de fleste får genforhandlet deres gamle kontrakter, og selv der ender man vel omkring balance.

Det må de jo næsten være, da superligakampene desværre er blevet endnu mere spredt fra fredag-mandag.

Men det med at investere med hjertet, tror jeg ikke de lokale erhvervsfolk bliver ved med hvis der også kommer underskud 1 år frem. Vi må jo bare håbe og bede til den nuværende positive sportslige udvikling fortsætter på fodboldholdet.
TV-pengene er blevet forbedretr i takt med den nye TV-aftale blev underskrevet. Mener det drejer sig i omegnen af +/- 100 mDKK i forhold til den gamle - correct me if im wrong.

Synes også der skal bides mærke i, hvem disse investorer er. Enggaard Gruppen er vel ikke ligefrem blevet skræmt af, at deres ven Henning G. nu sidder i bestyrelsen. Derudover mindes jeg ikke, at nogen af disse investorer var indblandet i playershares af Helenius, Wichmann og Lasse - igen ret mig meget gerne, hvis jeg tager fejl. Er det mig der overser noget, men står der nogen steder om det investerede beløb bare går ind som en gældsforpligtelse eller hvad?

@Fabbe, med de nedskæringer der har været og som der øjensynligt kommer lidt flere af (Bøgelund bl.a.) er bare sådan det for en dansk fodboldklub derudover er indtægterne heller ikke anderledes end som så. Jeg tror ikke der er mange danske klubber der nu-til-dags - af den grund anser jeg AaB's talentudvikling for værende en stor faktor for, at vi som klub kan overleve både sportsligt og økonomisk.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 30. aug 2012, 22:11

Gentleman Finn skrev:
Jeps, den nye tv-aftale giver samlet set klubberne 95 mio. mere årligt, og da der samtidig er en større bid af kagen som udbetales efter placeringen i runderne 11, 22 og 33 er de næste 4 kampe ikke helt uvæsentlige, i forhold til hvordan det samlede årsregnskab kommer til at se ud.

http://politiken.dk/sport/fodbold/super ... perligaen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 30. aug 2012, 22:16

Fabbe skrev:Jeg er ikke så pessimistisk med hensyn til overlevelse, fordi historien viser, at det er meget svært at slå en fodboldklub ihjel. En fodboldklub er ikke bare en virksomhed som alle andre. Der er andre interesser end afkast, der holder en fodboldklub i live. En stærkt forankret klub kan kapitalisere socialt på sin lokalforankring, og på det felt står AaB stærkt, viser erfaringer også.

Det ændrer bare ikke ved, at der er mange ubesvarede spørgsmål omkring AaBs økonomi. Nu er organisationen "trimmet", skåret ind til benet, og nu er det så tydeligt, at der foreløbig ikke er balance mellem indtægter og udgifter. Hvad skulle ændre det i fremtiden? Jeg kan næsten ikke få øje på andet end usikre faktorer som spillersalg og europæiske turneringer, og vi er helt tilbage til 90'erne. Lykketræffet Grønkjær og to kufferter med pelsfrakker uden for et hotelværelsesdør i Kijev sendte AaB op i fodboldøkonomiens dansktop. Nu er vi næsten tilbage til 1994 og skal jage den første milliongevinst igen.
Jeg er meget enig, men måske er det heller ikke så slemt. Hvis de næste 15 år igen byder på 3 mesterskaber og 2 x Chl vil jeg personligt ikke klage, og i øjeblikket tyder alt jo på at vi faktisk har nogle kommende milliongevinster rendende rundt på banen - og gudskelov for det, for det er i høj grad der vi skal hænge hatten, når det drejer sig om fremtiden. Det tror jeg nu i øvrigt også vi kan komme rigtigt langt med.

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 30. aug 2012, 22:44

Det er svært at se, at AaB skulle have andet at "stille sikkerhed i", end to salgbare spillere i mangemillionklassen. Dermed kan AaB se frem til en tilværelse, hvor man skal hutle sig lidt igennem fra sæson til sæson og håbe at det rækker, fordi der kommer sportslige gennembrud og spillersalg nok. Et godt salgsår eller et godt Europa-år dækker underskuddene i de dårlige år. Men sådan har AaBs vilkår egentlig altid været i moderne tid, hvis man fjerner det tykke lag skumgummi, som i en årrække har spærret udsynet til AaBs fodboldforretning. I grunden er det ikke spor nyt, men det kunne alligevel være spændende at se et rent fodboldregnskab, som blotlægger indtægter og udgifter siden selskabet blev stiftet i 1987.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Milfix
2. div
2. div
Favoritspiller: Puyol

Indlæg af Milfix » 30. aug 2012, 23:43

Husk nu lige at regnskabet stadigvæk afspejler tidligere tiders overforbrug.

For mig at se er vi på vej i den rigtige retning og noget tyder jo på at Lynge og Bach har kunne overbevise dele af det nordjyske erhvervsliv om dette også.

Hvor der er vilje er der en vej! Forza AaB
AaB 4-4-2: J. Nielsen - M. Jakobsen, J. Høgh, D. Califf, S. Thorst - S. Solbakken, T. Augustinussen, H. Rasmussen, J. Grønkjær - F. Strandli, R. Prica
Schmeichel - Puyol, Maldini, Carlos, Ferdinand - Xavi, Iniesta, M. Laudrup - Messi, Stoichkov, Villa

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 30. aug 2012, 23:44

Fabbe skrev:Det er svært at se, at AaB skulle have andet at "stille sikkerhed i", end to salgbare spillere i mangemillionklassen. Dermed kan AaB se frem til en tilværelse, hvor man skal hutle sig lidt igennem fra sæson til sæson og håbe at det rækker, fordi der kommer sportslige gennembrud og spillersalg nok. Et godt salgsår eller et godt Europa-år dækker underskuddene i de dårlige år. Men sådan har AaBs vilkår egentlig altid været i moderne tid, hvis man fjerner det tykke lag skumgummi, som i en årrække har spærret udsynet til AaBs fodboldforretning. I grunden er det ikke spor nyt, men det kunne alligevel være spændende at se et rent fodboldregnskab, som blotlægger indtægter og udgifter siden selskabet blev stiftet i 1987.
Jeg er ret sikker på det ville være sølle læsning, hvis man trak transfers og CHL millioner ud. Jeg tror ikke der har været mere end max. en håndfuld regnskaber fra AaB A/S hvor man har kunnet præstere overskud på driften.

Men det er jo heldigvis ikke noget særtilfælde i dansk fodbold, eller sport i det hele taget. Jeg tror ikke på der kan skabes en langvarig overskudsforretning på drift af fodbold uden andre forretningsområder i Danmark, medmindre man er rigtig afhængig af sportslig succes og gode spillersalg. I hvert fald ikke hvis man vil være med hvor det er sjovt.

Det man i øvrigt også skal huske, når man ser på det nye halvårsregnskab, er at det faktisk ikke ser så slemt ud, når man sammenligner med vore konkurrenter... der er helt klart blevet rettet op på skuden, og den generelle økonomiske situation i Danmark, kan man trods alt ikke forvente at kunne ignorere helt.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 31. aug 2012, 00:47

Som jeg umiddelbart forstår halvårsregnskabet og de 10 millioner fra de lokale baroner, så handler det om, at AaB nu har fået økonomien ned i et leje, hvor investorerne kan se at det ikke løber løbsk, og de synes prisen er rimelig for den vare, de får.

Nu vil jeg bare gerne vide, hvordan det så spænder af med AaB's gæld til moderklubben.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 31. aug 2012, 08:40

Funky skrev:Som jeg umiddelbart forstår halvårsregnskabet og de 10 millioner fra de lokale baroner, så handler det om, at AaB nu har fået økonomien ned i et leje, hvor investorerne kan se at det ikke løber løbsk, og de synes prisen er rimelig for den vare, de får.

Nu vil jeg bare gerne vide, hvordan det så spænder af med AaB's gæld til moderklubben.
Gælden til moderklubben er der stadig, noteret som "ansvarlig lånekapital". Det står i bestyrrelsens beretning.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 31. aug 2012, 10:31

Hanga skrev:
Funky skrev:Som jeg umiddelbart forstår halvårsregnskabet og de 10 millioner fra de lokale baroner, så handler det om, at AaB nu har fået økonomien ned i et leje, hvor investorerne kan se at det ikke løber løbsk, og de synes prisen er rimelig for den vare, de får.

Gælden til moderklubben er der stadig, noteret som "ansvarlig lånekapital". Det står i bestyrrelsens beretning.
Tak. Det må vel betyde, at bindingerne på lånet stadig gælder.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Broendum
1. div
1. div
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Broendum » 31. aug 2012, 10:32

Nogen der ved, om der er lavet reservationer e-lign. pga. feriepenge sagen?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 31. aug 2012, 12:43

Nu har jeg skrevet lidt i transfertråden, men også lige et par kommentarer her.

Jeg er - meget - skuffet over regnskabet, og det ser da også allerede ud til at der bliver nødt til at komme ny forventning til årsresultatet en af dagene.

AaB kan ikke holde til at levere et årsresultat på i nærheden af - 15. millioner.

På lidt længere sigt ser det endnu sortere ud. Der skal simpelthen indtægter ind i en helt anden klasse end nu, hvis vi skal blive ved med at være med hvor det er sjovt. Vi kan nok ikke regne med at kunne udvikle talenter i Lucas/Helenius-klassen til salg i årene fremover, samtidig med vi skaber resultater.

Jeg håber der er mere på bedding i AaB en et kapitaltilsagn på 10 mill. for fremtiden.
Med venlig Hilsen
--
Robert

seamann

Indlæg af seamann » 31. aug 2012, 13:00

Broendum skrev:Nogen der ved, om der er lavet reservationer e-lign. pga. feriepenge sagen?
Ja, på linie med seneste regnskaber er der hensat, hvad man mener er nødvendigt (= 0,00).

Jeg er iøvrigt helt på linie med Pastorius - det er et meget skuffende regnskab, hvor indtægtssiden har det meget skidt. Transfers og TV-placerings penge går ikke hånd i hånd, så der mangler fortsat et grundlag for den ordinære drift.

Besvar