Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
awnaw
2. div
2. div

Re: Økonomiske problemer

Indlæg af awnaw » 11. sep 2012, 15:34

Funky skrev:
Interessant. På den ene side indikerer Lynge, at der nok ikke er så store principielle forskelle på BIF-sagerne og de, der kan blive rejst mod AaB. Han siger også, at beløbene i BIF-sagerne er større, end han havde forventet. På den anden side siger han, at det ikke kommer til at true klubbens eksistens, og at han ikke tror han skal ud og sælge ekstraordinært mange spillere for at kunne betale.
Hvad skulle han dog ellers sige?

Brugeravatar
Broendum
1. div
1. div
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Broendum » 11. sep 2012, 15:41

Måske ville det være en ide, at starte en fan action som pænt og høfligt ville tage kontakt til de pågældende spillere og indtrængende bede dem om at afstå fra eventuelle retslige krav. Hvis vi taler til spillernes fornuft og antyder en ekstraordinær helterolle, hvis de indvilger kan det måske have en effekt - ihvertfald for en del af de involverede.

Er der nogen der ved præcist hvilke spillere det drejer sig, og nogen der kan samle en liste over email adresser?

Måske kan vi ligefrem skabe en viral kampagne her, som kan være svær at ignorere.

nik
Landshold
Landshold

Indlæg af nik » 11. sep 2012, 15:44

mon ikke Chanko dukker op sammen med johansson og hvad de nu hedder

Brugeravatar
DEG
2. div
2. div
Favoritspiller: Kusk

Indlæg af DEG » 11. sep 2012, 15:44

Folk skal lige holde lidt tilbage med dommedagsprofetierne.

Det er meget tvivlsomt, at nogle af vores tidligere spillere og ungdomsspillere ønsker at ramme AaB. De fleste af de spillere vi har haft her tidligere, har også været folk der har været her x antal år, fået et godt forhold til klubben og altså ikke en stor svingdør. Vi må lige holde fast i, at det er en teknikalitet som nogle udnytter i bif, det er heldigvis ikke alle spillere, der efter at have set Lynge i øjnene og aftalt noget, så udnytter dette til at blive dobbelt betalt, det er lavt.

Greven retter krav, men lad os holde fast i, at det er spillerne selv der skal rette krav. Ikke spillerforeningen.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 11. sep 2012, 15:45

awnaw skrev:
Funky skrev:
Interessant. På den ene side indikerer Lynge, at der nok ikke er så store principielle forskelle på BIF-sagerne og de, der kan blive rejst mod AaB. Han siger også, at beløbene i BIF-sagerne er større, end han havde forventet. På den anden side siger han, at det ikke kommer til at true klubbens eksistens, og at han ikke tror han skal ud og sælge ekstraordinært mange spillere for at kunne betale.
Hvad skulle han dog ellers sige?
Ja, nu hvor du spørger får jeg da muntre billeder for mit indre øje af en Lynge iklædt tønde med et "Dommedag nu!"-skilt i hænderne som løber rundt i små cirkler inde omkring Tyren, men det er selvfølgeligt klart nok, at han ikke KAN sige så meget andet. Han kunne imidlertid bare sige ingenting, så jeg VÆLGER at tolke positivt på mandens udmeldning, at han rent faktisk HAR et eller andet løselige overblik over situationen som tilsiger, at der faktisk findes en ikke-livstruende udgang på sagen for AaB.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

jspr
2. div
2. div
Geografisk sted: 9000

Indlæg af jspr » 11. sep 2012, 15:45

At AaB's eksistensgrundlag skulle være i fare tror jeg er en noget voldsom konklusion at drage, og Lynge afviser da også dette (omend han meget øjensynligt er chokeret over dommen og beløbets størrelse): http://epn.dk/brancher/underholdning/sp ... 837172.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

I sidste ende synes jeg ikke man skal være så forargede på spillerne - det er klubberne der (ifølge dommen) ikke har sit på det tørre.

Jeg tror derimod - desværre! - at det får sportslige konsekvenser for AaB, da man nu i højere grad kan være tvunget til spillersalg samt at droppe eventuelle forstærkninger (eller nøjes med billigere alternativer). For nu bare at give et eksempel kunne sagen betyde at man må droppe en eventuel strategi for indkøb af forstærkning (Abu-Bakarr Kargbo?), såvel som sælge Helenius, bare for at gå i 0 i forhold til de krav der uden tvivl må komme. Så klubben skal nok klare sig - men vi risikerer at stå med et lettere ambuteret hold.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 11. sep 2012, 15:46

Gentleman Finn skrev:
Jesper Schmidt skrev:Kan de mon droppe kravene? Det skal vel reelt i så fald ske inden spillerforeningen præsenterer klubberne for kravene, og det vil måske kræve en udmelding af spillerforeningen?
Det er spillerne selv der skal føre kravene imod klubberne, det gøres ikke automatisk af spillerforeningen.
I Brøndby sagen var det vel spillerforeningen som kørte sagen på vegne af spillerne, hvis de resterende allerede også har lavet aftale med spillerforeningen om at de skal føre deres sager, kan det vel godt blive problematisk.

Hvis Brøndby, i lighed med hvad Lynge har skitseret om hvordan det er foregået i AaB, har papir på at spillerne som i dag fik medhold i deres sager HAR fået udbetalt hvad de har krav på, er min logiske sans forlængst stået af i denne sag, så min holdning er efterhånden at alt er muligt.

Der er for mig fin logik i at en indgået aftale ikke må stille en lønmodtager ringere end de overordnede regler, sådan bør og skal det være. Men det lader jo ikke til at være tilfældet her... jeg simpelthen fuldstændig målløs over det, og det er godt nok en skam det ikke er en sag som kan prøves ved en "rigtig" domstol.

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar

Indlæg af Gentleman Finn » 11. sep 2012, 15:48

Jesper Schmidt skrev:
Gentleman Finn skrev:
Jesper Schmidt skrev:Kan de mon droppe kravene? Det skal vel reelt i så fald ske inden spillerforeningen præsenterer klubberne for kravene, og det vil måske kræve en udmelding af spillerforeningen?
Det er spillerne selv der skal føre kravene imod klubberne, det gøres ikke automatisk af spillerforeningen.
I Brøndby sagen var det vel spillerforeningen som kørte sagen på vegne af spillerne, hvis de resterende allerede også har lavet aftale med spillerforeningen om at de skal føre deres sager, kan det vel godt blive problematisk.
Spillerne der var med i prøvesagen, indvilligede jo også i at rette krav mod bif. Som jeg har hørt flere steder, havde spillerforeningen meget svært ved at finde spillere der ville stille op, fordi det er en ret ufin manøvre overfor tidligere arbejdsgiver. Dem fandt man så i bif.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 11. sep 2012, 15:50

jspr skrev: I sidste ende synes jeg ikke man skal være så forargede på spillerne - det er klubberne der (ifølge dommen) ikke har sit på det tørre.
Det vil jeg tillade mig at være uenig i. Hvis spillerne HAR fået udbetalt de korrekte satser, kunne jeg da sagtens forestille mig at de hellere end gerne vil have hele molevitten udbetalt øjeblikkeligt (forud) på én gang, i forhold til at få en løbende udbetaling senere. Hvem ville ikke foretrække det?

Hele lortet er en stor farce!

Brugeravatar
nulle666
1. div
1. div
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af nulle666 » 11. sep 2012, 15:50

Det er jo reelt fuldstændig vanvittigt. Spillerforeningen risikerer jo at lukke halvdelen af alle de danske professionelle klubber. Således har de gjort deres egne medlemmer arbejdsløse, eller i bedste fald sendt dem på ringere kontrakter i sverige og norge. Samtidig synes jeg det virker grådigt af spillerne. Tag nu Greven som eksempel. Han har alene i sign-on fået 5,5 mil. Hvis han samlet skal have 18,5% for dette efterbetalt giver det 1 mio kr. Så skal han have det samme af de bonusser han har fået i euro kampe i EL og CL, under mesterskabet og lignende. Han kan alene løbe afsted med 1,5 - 2 mio kr.

Med en sign-on på 5,5 mio, samt bonusser, samt forskerordning burde han jo sige tak og dermed var dét det.

Dette er et klassisk eksempel på at logikken taber til teknikaliteter og papir.

Jeg synes det er meget sørgeligt. Eneste håb er, at de tidligere og nuværende spillere ikke ønsker sager mod AaB rejst.

Alt andet kan banke os til støv.
DET HANDLER IKKE OM AT VÆRE MED, MEN OM AT VINDE.

Jakob Jensen
2. div
2. div

Indlæg af Jakob Jensen » 11. sep 2012, 15:51

I følge artiklen er jeres egenkapital på 5,4 mio. Har i planer om en kapitaltilførelse? Kom i ud af sommerens transfervindue med mio plus? Grunden til jeg spørger er DBUs minimumskrav til egenkapitalen. For at opnå licens skal egenkapitalen udgører min. 25% af lønsummen. Jeg antager at jeres lønsum som minimum ligger på den forkerte side af 20 mio, og derved skal jeres egenkapital tilføres penge for at i kan drive en prof. fodboldklub i 2013.

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 11. sep 2012, 15:52

Er der nogen der ved om eksempelvis Curth og Augu, som nogen nævner, har forklaret omstændighederne for hvorfor de ikke vil kræve nogle penge af AaB? Altså, så man ikke bare skal regne det for sympatisk, men at de også har haft samme opfattelse som Lynge af deres aftaler.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Indlæg af Lindmark » 11. sep 2012, 15:55

Voldsomt ubehagelig eftermiddag, med en ventetid som var skiftevis nervøs og optimistisk og så med en dom der virker til at have skræmmende perspektiver for vores dejlige klub og for hele Fodbolddanmark.

Det er svært at overskue konsekvenserne, men det ligner under alle omstændigheder noget med nogle millioner som vi i øjeblikket ikke har...
Lindmark / Vendelbokartellet

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 11. sep 2012, 15:56

Gentleman Finn skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Gentleman Finn skrev:
Spillerne der var med i prøvesagen, indvilligede jo også i at rette krav mod bif. Som jeg har hørt flere steder, havde spillerforeningen meget svært ved at finde spillere der ville stille op, fordi det er en ret ufin manøvre overfor tidligere arbejdsgiver. Dem fandt man så i bif.
Det giver selvfølgelig fin mening hvis det er sådan, for det er jo 2 spillere som vel ikke kom alt for godt afsted fra klubben, og en udlænding der sikkert ikke har noget særligt forhold til Brøndby. Jeg har bare ikke hørt den udlægning, og havde egentlig mere en fornemmelse af at det var de tre spillere hvor man har følt man havde den bedste sag, det er jo samtidig alle tre spillere som må formodes at have fået ganske store sign on fees.

Jeg håber absolut du har ret, for i så fald er der næppe spillere i den nuværende AaB trup eller vore egne drenge i andre klubber, som vil rette krav.

En ting er sikkert - farcen er langtfra forbi endnu.

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 11. sep 2012, 15:57

Sauer skrev:Er der nogen der ved om eksempelvis Curth og Augu, som nogen nævner, har forklaret omstændighederne for hvorfor de ikke vil kræve nogle penge af AaB? Altså, så man ikke bare skal regne det for sympatisk, men at de også har haft samme opfattelse som Lynge af deres aftaler.
´god pointe, jeg tror nemlig også at det drejer sig om at spillerne godt ved hvilke præmisser de har indgået aftalen på - nemlig at deres bonusser etc er inklusiv alt og det her ikke drejer sig at vise storsind overfor en klub i knæ. Men derimod normal moral om at vi har en aftale som alle er klar over hvad indeholder.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 11. sep 2012, 15:57

Lindmark skrev:Voldsomt ubehagelig eftermiddag, med en ventetid som var skiftevis nervøs og optimistisk og så med en dom der virker til at have skræmmende perspektiver for vores dejlige klub og for hele Fodbolddanmark.

Det er svært at overskue konsekvenserne, men det ligner under alle omstændigheder noget med nogle millioner som vi i øjeblikket ikke har...
Og held og lykke med at FINDE pengene, kan man også tilføje. EN ting er at få interessenter til at smide penge i sportslig udvikling, player-sponsorater osv. Men at få nogen til at forære millioner væk til nogle spillere som allerede HAR fået dem EN gang, og i øvrigt ikke spiller for klubben mere....ja, DEN bliver nem!
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 11. sep 2012, 16:00

Jakob Jensen skrev:
I følge artiklen er jeres egenkapital på 5,4 mio. Har i planer om en kapitaltilførelse? Kom i ud af sommerens transfervindue med mio plus? Grunden til jeg spørger er DBUs minimumskrav til egenkapitalen. For at opnå licens skal egenkapitalen udgører min. 25% af lønsummen. Jeg antager at jeres lønsum som minimum ligger på den forkerte side af 20 mio, og derved skal jeres egenkapital tilføres penge for at i kan drive en prof. fodboldklub i 2013.
Vi har solgt Jacob Barett til Juve, og Lucas Andersen til Ajax, mens kun Thelander fra AB er kommet til - der burde alt andet lige være en pænt plus.

Derudover har man tilsagn fra investorer om en kapitalindsprøjtning på 10 mio. så umiddelbart er der ingen problemer der, men det afhænger jo selvfølgelig hvad hele denne sag ender med...

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Chris Rolfe

Indlæg af AllanPedersen » 11. sep 2012, 16:05

kunne ikke lige forstå AaB aktien styrtdykker.. men så gik jeg ind på bold.dk

gik fra 1.60 til 1.39 ...
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Indlæg af Lindmark » 11. sep 2012, 16:08

Lidt spin på sagen fra Divisionsforeningen:
http://politiken.dk/sport/fodbold/super ... kvenserne/

Man kan kun håbe at der er hold i noget af det Claus Thomsen udtaler.
Lindmark / Vendelbokartellet

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 11. sep 2012, 16:09

Claus Thomsen fra divisionsforeningen til bold.dk:

http://www.bold.dk/nyt/Divisionsforenin ... afgoerelse" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jeg har ingen grund til at tro, at der er et betydende antal sager ude i klubberne. Spillerforeningen er kommet med den påstand, at der i stort set alle danske klubber findes sager op til et større millionbeløb. Men hver gang vi har bedt om dokumentation for det, har vi ikke fået den.

- Vi har fået udleveret en række enkelteksempler, men når vi har henvendt til de pågældende klubber, så har der enten været tale om fejlagtige oplysninger eller administrative fejl af mindre omfang. Derfor har vi heller ingen grund til at tro, at der findes store sager i et flertal af klubberne - ikke udover de almindelige administrative uregelmæssigheder, som findes i alle virksomheder.

Den udtalelse kan dog give en smule optimisme.

Besvar