Tv penge
Re: Tv penge
Det kunne være voldsomt interessant, hvis der et medie derude, der kunne tænke sig at tage fat på denne problemstilling. Jeg tænker f.eks. på Tipsbladet, som i mine øjne umiddelbart er et af de mere neutrale og seriøse fodboldmedier. I denne tråd har I jo faktisk gjort en stor del af benarbejdet, ved at undersøge reglerne for TV-pengene, sammenligne seertal, og oplistet en lang række gode argumenter for, hvorfor den ensidige dækning af Brøndby (og FCK) er med til at skævvride dansk fodbold i en ganske unfair grad.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14
95 - 99 - 08 - 14
-
Gnu
- Allstar

- Favoritspiller: Ståle
- Geografisk sted: Din mor
Jeg er ret enig. Der er vel også noget "Gigantens fald" over Brøndby, som gør det til en journalistisk interessant historie. De var en gang den toneangivende klub i landet, og nu er de i gang med den helt store deroute. Det kan jeg godt forstå, er journalistisk interessant at beskæftige sig med.
Hvad angår tv-valget, så er Sulakvelidzes oplistning af de faldende seertal ganske spændende. Jeg går med det (naive) håb, at det blot er et spørgsmål om tid før Viasat vågner op og reagerer på seertallene. Annoncørerne vil i hvert fald ikke blive ved med at betale dyrt for et dårligere eksponeret produkt, så de kan presse Viasat til rent faktisk at foretage en reel prioritering.
Hvad angår tv-valget, så er Sulakvelidzes oplistning af de faldende seertal ganske spændende. Jeg går med det (naive) håb, at det blot er et spørgsmål om tid før Viasat vågner op og reagerer på seertallene. Annoncørerne vil i hvert fald ikke blive ved med at betale dyrt for et dårligere eksponeret produkt, så de kan presse Viasat til rent faktisk at foretage en reel prioritering.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."
- Lucas Andersen 25. juli 2022
- Lucas Andersen 25. juli 2022
-
sulakvelidze
- Allstar

- Favoritspiller: Lukas Spalvis
Køllen I Møllen skrev:Sulakvelidze, al respekt herfra for de kræfter du ligger i at informere os med facts omkring seertal mv. Vi er rigtig mange der har været rigtig trætte af dette i rigtig mange år. Personligt har jeg opgivet kampen for mange år siden men det glæder mig virkelig at der er folk der kæmper videre. Har du overvejet at skrive til Viasat, de andre klubber, medierne og alle mulig andre involverede? En blog har også været foreslået, fremragende ide. Man kunne evt starte en "bevægelse" på facebook a la en blog?
Fortsæt kampen mod det onde!
Taktak, men jeg ved nu ikke, om jeg ”kæmper videre”. Jeg har bare kigget på tv-tallene og opdaget (også til min egen overraskelse), at de ikke stemmer med Viasats påstande om, at Brøndby trækker flest seere. I hvert fald ikke mere.
Det håber jeg, at et medie snart kaster sig over. Ellers må man jo selv til tasterne og stille spørgsmål til forskellige parter:
Til Viasat:
”Hvorfor vælger I at vise Brøndbys kampe, når I godt ved, at der er flere seere til andre kampe?”
Til annoncørerne på MOTW-kampene:
”Hvordan har I det med, at jeres produkt kan nå op til 50 procent flere seere, men ikke gør det, fordi Viasat vælger Brøndbys kampe?”
Til DBU/Divisionsforeningen:
”Hvorfor accepterer I, at produktet ”Superligaen” bliver reduceret til hovedsageligt at handle om Brøndby og FCK, når I er organisationer for alle klubberne?”
Til AaB, OB, AGF osv:
”Hvad synes I om, at jeres sponsorgrundlag er dårligere end Brøndbys, fordi Viasat har valgt, at det skal være sådan uanset seertallene til Brøndbys kampe?”
Til de forskellige fanklubber udover Brøndby Support:
”Hvad synes I egentlig om, at jeres klub bliver overset af Viasat med den begrundelse, at der er flere seere til Brøndbys kampe – når det viser sig ikke at være rigtigt?”
Ja, der er mange spørgsmål til mange forskellige i denne sag. Dokumentationen er lige til at samle op og leveret af Gallup og Viasat selv. For påstanden om, at Viasat vælger Brøndby-kampe af hensyn til seertal og annoncører har vist sig at være en stor løgn. Fakta viser, at de vælger ud fra andre hensyn.
Vi kan jo tage et frisk eksempel mere. I spillerunde 14 har Viasat valgt Brøndbys kamp mod FCM som MOTW. I samme runde mødes OB og AGF. Netop de to kampe var også på programmet i sidste sæsons 27. spillerunde. Det gav følgende tv-tal:
Søndag kl 18 på 3+: Brøndby – FCM 169.000
Mandag kl. 19 på TV2 Sport: OB – AGF 167.000
Altså sølle 2.000 flere til Brøndby-FCM, selv om den blev vist på ugens bedste tidspunkt, mens OB-AGF blev sendt mandag aften på TV2 Sport.
Viasat ved godt, at OB-AGF søndag den 28. oktober vil trække flere seere end FCM-Brøndby. Så hvis de ellers skal følge deres egen argumentation om tv-tække og hensyn til annoncører, vælger de selvfølgelig OB-AGF som tv-kamp denne gang.
Men det gør de ikke. De vælger Brøndbys bundopgør frem for provinsklassikeren OB-AGF mellem to aktuelle tophold. Brøndbys sponsorer bliver derfor igen eksponeret på ugens bedste tv-tidspunkt, mens sponsorerne i OB og AGF ikke bliver set på Canal 9. Og Viasats annoncører bliver igen til grin for deres egne penge, fordi de kunne have nået en større målgruppe, hvis Viasat ellers gad.
Viasat står for en skandaløs skævvridning af Superligaen. Det er en skævvridning af det bedste produkt i dansk fodbold, man kan få fingrene i, og det er utroligt, at dem, der leverer produktet (klubberne og DBU) finder sig, at Superligaen bliver pisset på med det resultat, at interessen hos målgruppen daler.
Klasse underholdning: https://m.youtube.com/user/VesttribunenTV
Jeg har gjort opmærksom på denne tråd i AaB Inside's Facebook gruppe og jeg kan se at Søren Olsson og Jens Skriver fra Nordjyske, begge har trykket ''syntes-godt-om'' opslaget. Så nu ved vi da at Nordjyske har set, eller at de i det mindste er blevet gjort opmærksomme på, de tal du har fundet frem, sulakvelidze.
Vi har jo ganske ofte også besøg herinde af folk fra andre klubber, Agf, OB og FCM som deltager i debatterne. Selvom de pr automatik er nogle røvhullerMeelsen skrev:Jeg har gjort opmærksom på denne tråd i AaB Inside's Facebook gruppe og jeg kan se at Søren Olsson og Jens Skriver fra Nordjyske, begge har trykket ''syntes-godt-om'' opslaget. Så nu ved vi da at Nordjyske har set, eller at de i det mindste er blevet gjort opmærksomme på, de tal du har fundet frem, sulakvelidze.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.
Tv penge
Tror ikke Skriver er i projektet mere på trods af, at han var med til at starte det.Meelsen skrev:Jeg har gjort opmærksom på denne tråd i AaB Inside's Facebook gruppe og jeg kan se at Søren Olsson og Jens Skriver fra Nordjyske, begge har trykket ''syntes-godt-om'' opslaget. Så nu ved vi da at Nordjyske har set, eller at de i det mindste er blevet gjort opmærksomme på, de tal du har fundet frem, sulakvelidze.
-
sulakvelidze
- Allstar

Lørdagens tv-kamp mellem AaB og SønderjyskE trak 88.000 seere på TV2 Sport. Dermed blev kampen den mest sete lørdagskamp i denne sæson. Brøndby har ingen lørdagskampe haft, men det har FCK haft to gange, og selv om de ifølge Viasat sælger bedre end AaB, havde de kun 84.000 seere mod Randers (25/8) og 74.000 mod Horsens (29/9).
Altså endnu et stykke dokumentation imod påstanden om, at FCK og Brøndby pr definition trækker flere seere.
I næste weekend mødes Superligaens nummer to og nummer tre, når mestrene fra Nordsjælland tager imod AaB, der beviseligt trækker mange seere på tv. Kampen ville derfor være oplagt som Match Of The Week. Og ellers er der jo alternativet med den jysk-fynske klassisker mellem OB og AGF, der også beviseligt trækker mange seere.
Viasat har dog valgt nummer 9 mod nummer 12: FCM-Brøndby.
Altså endnu et stykke dokumentation imod påstanden om, at FCK og Brøndby pr definition trækker flere seere.
I næste weekend mødes Superligaens nummer to og nummer tre, når mestrene fra Nordsjælland tager imod AaB, der beviseligt trækker mange seere på tv. Kampen ville derfor være oplagt som Match Of The Week. Og ellers er der jo alternativet med den jysk-fynske klassisker mellem OB og AGF, der også beviseligt trækker mange seere.
- Super Hansen
- 2. div

- Favoritspiller: Jeppe Curth NR 10 Ener.... Røde Erik Bo..
- Geografisk sted: Mariager
Det er famne utroligt......... Flot arbejde og fortsæt endeligt, de framragende statistikker, der må da snart være nogen der får øjene op for den skæv ridning, dog posiktivt at de sender fra FCM, men det svare vel næsten til at Morten Olsen kommer på AaB stadion...sulakvelidze skrev:Lørdagens tv-kamp mellem AaB og SønderjyskE trak 88.000 seere på TV2 Sport. Dermed blev kampen den mest sete lørdagskamp i denne sæson. Brøndby har ingen lørdagskampe haft, men det har FCK haft to gange, og selv om de ifølge Viasat sælger bedre end AaB, havde de kun 84.000 seere mod Randers (25/8) og 74.000 mod Horsens (29/9).
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Ikke fordi din pointe ikke holder, men hvor stor er sikkerheden i de tal?Super Hansen skrev:Det er famne utroligt......... Flot arbejde og fortsæt endeligt, de framragende statistikker, der må da snart være nogen der får øjene op for den skæv ridning, dog posiktivt at de sender fra FCM, men det svare vel næsten til at Morten Olsen kommer på AaB stadion...sulakvelidze skrev:Lørdagens tv-kamp mellem AaB og SønderjyskE trak 88.000 seere på TV2 Sport. Dermed blev kampen den mest sete lørdagskamp i denne sæson. Brøndby har ingen lørdagskampe haft, men det har FCK haft to gange, og selv om de ifølge Viasat sælger bedre end AaB, havde de kun 84.000 seere mod Randers (25/8) og 74.000 mod Horsens (29/9).
Det her bliver mere og mere grotesk. Måske ville en særlig hilsen til Viasat og Werge være på sin plads, såfremt de nogensinde kommer til Aalborg. Jeg begriber ikke, at Lynge og de andre klubledere udenfor København finder sig i det her. Viasat er det i særklasse mest hadede firma her på matriklen.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

- Geografisk sted: Aalborg
Fint du hiver de her statistikker frem, det er sgu ærlig talt rystende læsning. Men ekstremt interessant at Brøndby/FCK ikke længere pr. automatik trækker flest seere, og det kan blive endnu mere interessant at høre hvad Viasats undskyldninger bliver i fremtiden. For selv om de taler om de større seertal til FCK og Brøndbys kampe, er der vel ikke nogen som er i tvivl om at de forsøger, og altid har forsøgt, at skabe et produkt, nemlig produktet FCK/Brøndby. Udfra et rent markedsføringsmæssigt synspunkt giver det jo i høj grad mening at fokusere på enkelte hold, og køre dem op som kongerne af dansk fodbold (i hvert fald indtil boblen brister og folk får nok - er vi mon nået dertil?), men for dansk fodbold som helhed er det et gigantisk problem.sulakvelidze skrev:Lørdagens tv-kamp mellem AaB og SønderjyskE trak 88.000 seere på TV2 Sport. Dermed blev kampen den mest sete lørdagskamp i denne sæson. Brøndby har ingen lørdagskampe haft, men det har FCK haft to gange, og selv om de ifølge Viasat sælger bedre end AaB, havde de kun 84.000 seere mod Randers (25/8) og 74.000 mod Horsens (29/9).
Så længe der popper tal frem som underbygger skævvridningen er det bare med at få dem frem i lyset, og jeg håber personligt du stadig poster dem her på siden, og måske endda smider det videre til en journalist på et tidspunkt. Alternativt kunne jeg da godt forestille mig at Lynge ville synes det var interessant...
Bortset fra det, synes jeg nu godt man kan forsvare valget af FCM - Brøndby i den kommende runde, fordi der er lidt mere i spil end blot Brøndbys forfald, eftersom FCM kan ryge med helt ned i dyndet med en Brøndby sejr. Rent sportsligt er vores egen kamp i Farum dog klart det mest interessante opgør i næste runde, efter min mening
-
sulakvelidze
- Allstar

Jesper Schmidt skrev:Fint du hiver de her statistikker frem, det er sgu ærlig talt rystende læsning. Men ekstremt interessant at Brøndby/FCK ikke længere pr. automatik trækker flest seere, og det kan blive endnu mere interessant at høre hvad Viasats undskyldninger bliver i fremtiden. For selv om de taler om de større seertal til FCK og Brøndbys kampe, er der vel ikke nogen som er i tvivl om at de forsøger, og altid har forsøgt, at skabe et produkt, nemlig produktet FCK/Brøndby. Udfra et rent markedsføringsmæssigt synspunkt giver det jo i høj grad mening at fokusere på enkelte hold, og køre dem op som kongerne af dansk fodbold (i hvert fald indtil boblen brister og folk får nok - er vi mon nået dertil?), men for dansk fodbold som helhed er det et gigantisk problem.sulakvelidze skrev:Lørdagens tv-kamp mellem AaB og SønderjyskE trak 88.000 seere på TV2 Sport. Dermed blev kampen den mest sete lørdagskamp i denne sæson. Brøndby har ingen lørdagskampe haft, men det har FCK haft to gange, og selv om de ifølge Viasat sælger bedre end AaB, havde de kun 84.000 seere mod Randers (25/8) og 74.000 mod Horsens (29/9).
Så længe der popper tal frem som underbygger skævvridningen er det bare med at få dem frem i lyset, og jeg håber personligt du stadig poster dem her på siden, og måske endda smider det videre til en journalist på et tidspunkt. Alternativt kunne jeg da godt forestille mig at Lynge ville synes det var interessant...
Bortset fra det, synes jeg nu godt man kan forsvare valget af FCM - Brøndby i den kommende runde, fordi der er lidt mere i spil end blot Brøndbys forfald, eftersom FCM kan ryge med helt ned i dyndet med en Brøndby sejr. Rent sportsligt er vores egen kamp i Farum dog klart det mest interessante opgør i næste runde, efter min mening
Jeg vil i hvert fald håbe, at Lynge og andre klubdirektører snart råber op. Med 350.000 kroner i Brøndbys pengekasse pr tv-kamp, ender de skønsmæssigt med at få 6-8 millioner kroner i direkte tv-støtte om året. Penge de vel at mærke ikke har fortjent - hverken sportsligt eller målt på seertal sammenlignet med klubber fra de store provinsbyer.
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... 838215.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Prøver igen, hvor stor er sikkerheden i tallene når der ikke er mere end 80000 seere?
-
sulakvelidze
- Allstar

Sikkerheden er stor nok til, at Gallup vil lægge navn til dem. Så er det jo op til den enkelte selv at afgøre, hvor troværdig man finder Gallup:Poker-One-Kenobi skrev:Prøver igen, hvor stor er sikkerheden i tallene når der ikke er mere end 80000 seere?
http://www.gallup.dk/om-tns-gallup.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gallup.dk/vores-markedsfokus ... meter.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Viasat finder dem åbenbart selv troværdige, for de bruger jo tv-tallene til at vælge tv-kampe. (Påstår de).
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Jeg tror roligt du kan regne med at usikkerheden er højere end de 3-4000 seere de forskellige hold måtte tiltrække mere eller mindre til en lørdagskamp. For mig at se er virkeligheden den at ca det samme antal seere ser fodbold, rimeligt uafhængigt af hvem der spiller, og derfor burde tv-pengene fordeles ligeligt imellem holdene uafhængigt af hvem der bliver vist hvornår.
Gallup lægger iøvrigt navn til meget, for eksempel valgprognoser med decimaler på trods af de selv oplyser 2-3 procents usikkerhed.
Gallup lægger iøvrigt navn til meget, for eksempel valgprognoser med decimaler på trods af de selv oplyser 2-3 procents usikkerhed.
I en normal stikprøvetest vil usikkerheden være på 1,5% for en mulighed, der har 0-5% af populationen. Så ville usikkerheden for AaB-Sønderjyske være på måske +/- 20-30.000.Poker-One-Kenobi skrev:Jeg tror roligt du kan regne med at usikkerheden er højere end de 3-4000 seere de forskellige hold måtte tiltrække mere eller mindre til en lørdagskamp. For mig at se er virkeligheden den at ca det samme antal seere ser fodbold, rimeligt uafhængigt af hvem der spiller, og derfor burde tv-pengene fordeles ligeligt imellem holdene uafhængigt af hvem der bliver vist hvornår.
Det er dog næppe gældende for TV-meter, der er et af de allerstærkeste statistiske værktøjer, der findes, fordi folk måles mens de zapper rundt og ikke dagen efter bliver spurgt om de så Kongerne af Rømø eller Deadline. Derudover kan folk jo se mange forskellige kanaler i løbet af de 2x45 minutter. Derfor er forskellen mellem de nævnte kampe muligvis insignifikant, men dog en forskel, der er målt og udregnet. Dit speedometer har også en fejlmargen, men derfor angiver det jo stadig det bedste bud på en præcis afmåling. Og TV-meter er faktisk så godt et værktøj at det populært sagt er en mere troværdig meningsmåling end et folketingsvalg, hvor der kan ske fejl i stemmeoptællingen.
Det mest interessante er vel, at to jyske håndboldkampe trak markant flere seere end AaB-Sønderjyske i den forgangne uge:
(i tusinder seere)
1 HÅNDBOLD: DAMELIGAEN - VIBORG - TEAM TVIS HOLSTEBRO Onsdag 18:59 100
2 HÅNDBOLD: HERRELIGAEN - VIBORG - SØNDERJYSKE Onsdag 20:58 95
3 FODBOLD: SUPERLIGA - AaB - SØNDERJYSKE Lørdag 16:58 88
Den helt stor forskel er vel, at håndbolden sendes på DR/TV2 - og de kanaler har bare flere seere, bl.a. pga. de når ud til flere.Yankee skrev:I en normal stikprøvetest vil usikkerheden være på 1,5% for en mulighed, der har 0-5% af populationen. Så ville usikkerheden for AaB-Sønderjyske være på måske +/- 20-30.000.Poker-One-Kenobi skrev:Jeg tror roligt du kan regne med at usikkerheden er højere end de 3-4000 seere de forskellige hold måtte tiltrække mere eller mindre til en lørdagskamp. For mig at se er virkeligheden den at ca det samme antal seere ser fodbold, rimeligt uafhængigt af hvem der spiller, og derfor burde tv-pengene fordeles ligeligt imellem holdene uafhængigt af hvem der bliver vist hvornår.
Det er dog næppe gældende for TV-meter, der er et af de allerstærkeste statistiske værktøjer, der findes, fordi folk måles mens de zapper rundt og ikke dagen efter bliver spurgt om de så Kongerne af Rømø eller Deadline. Derudover kan folk jo se mange forskellige kanaler i løbet af de 2x45 minutter. Derfor er forskellen mellem de nævnte kampe muligvis insignifikant, men dog en forskel, der er målt og udregnet. Dit speedometer har også en fejlmargen, men derfor angiver det jo stadig det bedste bud på en præcis afmåling. Og TV-meter er faktisk så godt et værktøj at det populært sagt er en mere troværdig meningsmåling end et folketingsvalg, hvor der kan ske fejl i stemmeoptællingen.
Det mest interessante er vel, at to jyske håndboldkampe trak markant flere seere end AaB-Sønderjyske i den forgangne uge:
(i tusinder seere)
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index
-
sulakvelidze
- Allstar

Selvfølgelig er der usikkerhed. Det ville være idiotisk at påstå, at lige præcist og helt nøjagtigt 88.000 mennesker så AaB-SønderjyskE på tv i lørdags. Men det er stadig de mest valide tal, med mindre du kender nogle mere præcise?Poker-One-Kenobi skrev:Jeg tror roligt du kan regne med at usikkerheden er højere end de 3-4000 seere de forskellige hold måtte tiltrække mere eller mindre til en lørdagskamp. For mig at se er virkeligheden den at ca det samme antal seere ser fodbold, rimeligt uafhængigt af hvem der spiller, og derfor burde tv-pengene fordeles ligeligt imellem holdene uafhængigt af hvem der bliver vist hvornår.
Din egen formodning om, at cirka det samme antal tv-seere ser fodbold nogenlunde uanfægtet af holdene på skærmen overtrumfer ikke Gallups tal hos mig. Jeg er sikker på, at der er mange flere til Brøndby-FCK end til Køge-Lyngby. Men forskellen på kampe med Brøndby/FCK og store provinsbyers klubber som AaB, OB og AGF kan ikke aflæses på tv-tallene.
Og tv-tallene er under alle omstændigheder valide nok til at blive taget for pålydende af Viasat, som selv peger på dem, når de begrunder deres evige valg af Brøndbykampe. Det er de tv-tal, der (usikre eller ej) siger noget andet end det, Viasat påstår. Og det er egentlig min pointe med at bringe tallene frem.
-
sulakvelidze
- Allstar

le Cid skrev:Den helt stor forskel er vel, at håndbolden sendes på DR/TV2 - og de kanaler har bare flere seere, bl.a. pga. de når ud til flere.Yankee skrev:I en normal stikprøvetest vil usikkerheden være på 1,5% for en mulighed, der har 0-5% af populationen. Så ville usikkerheden for AaB-Sønderjyske være på måske +/- 20-30.000.Poker-One-Kenobi skrev:Jeg tror roligt du kan regne med at usikkerheden er højere end de 3-4000 seere de forskellige hold måtte tiltrække mere eller mindre til en lørdagskamp. For mig at se er virkeligheden den at ca det samme antal seere ser fodbold, rimeligt uafhængigt af hvem der spiller, og derfor burde tv-pengene fordeles ligeligt imellem holdene uafhængigt af hvem der bliver vist hvornår.
(i tusinder seere)
Nej, de kampe blev også vist på TV2 Sport. Forskellen er dog, at de blev spillet onsdag aften, mens AaB-Sønderjyske var lørdag klokken 17, mens en stor del af målgruppen enten selv dyrkede sport, var sammen med familien eller lavede alt muligt andet end at se tv.
Lørdag eftermiddag giver de dårligste tv-tal, hvilket bare gør de 88.000 til AaB-SønderjyskE endnu mere overbevisende, når man tænker på, at der for en måned siden kun var 100.000 til FCK-Silkeborg på ugens bedste tv-tidspunkt, søndag klokken 19.
Ok - my bad.sulakvelidze skrev:Nej, de kampe blev også vist på TV2 Sport. Forskellen er dog, at de blev spillet onsdag aften, mens AaB-Sønderjyske var lørdag klokken 17, mens en stor del af målgruppen enten selv dyrkede sport, var sammen med familien eller lavede alt muligt andet end at se tv.
Men tidspunktet er helt sikkert bedre end lørdag kl. 17. Jeg gik selv glip af første halvleg pga. tidspunktet!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index