Kendskab til spillerne

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Lucas Kuskenius
1. div
1. div

Kendskab til spillerne

Indlæg af Lucas Kuskenius » 27. okt 2012, 11:59

Jeg vil slå fast, at jeg ikke er researcher for Football Manager 2013, men blot har bidraget til et emne, på et andet forum, hvor en dansk researcher har spurgt om hjælp til at gøre de danske ligaer mere virkelighedstro.

I den forbindelse, har jeg forsøgt at hjælpe med vores elskede klub og spillerne heri. Efter at have hentet demoen og brugt lidt tid på at kigge spillerne igennem, er jeg kommet frem til følgende;

Kasper Kusk er bedre i positionen OMC end han er sat til nu. (Spillet har vurderet ham til at være "kompetent" til at spille OMC)
Selvsamme Kusk er hurtigere end "12".
Kusk er bedre til at sparke hjørnespark end "10".
Rasmus Würtz favorit position er MC.
Mathias Wichmann er bedre på MH end han er bedømt til. (Spillet har vurderet ham til at være "ikke overbevisende" til at spille MH)
Henrik Dalsgaard's indlæg er bedre end "10".
Dalsgaards favoritposition burde være HB fremfor OMH.
Frederik Børsting's potentiale burde være mere end "2 stjerner".
Patrick Kristensen's favoritposition burde være MC fremfor MH.

Efter kort at have lejet med demoen, er dette hvad jeg er kommet frem til. Er der nogen der har nogle tilføjelser? Jeg tænker især omkring Viktor Ahlmann. Hans favoritposition er OMH, men Figo beskriver ham som en Lasse Schøne type? Jeg har dog intet belæg for at vurdere om han burde ændres til OMC, er der andre der har det?

Kom gerne med alle de rettelser i kan finde - dog realistiske.

MVH
Følg mig på Twitter (@CescSzczesny) hvor jeg tweeter om AaB.

Brugeravatar
Meelsen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Kendskab til spillerne

Indlæg af Meelsen » 27. okt 2012, 12:07

Hej Kuskenius

FM debatteres i denne tråd i ''Diverse''-forummet:
viewtopic.php?f=6&t=10253" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 27. okt 2012, 12:11

Det er mig der researcher AaB for FM og har gjort det i mange år. Vi researchere diskuterer også internt hvordan dataen skal være, og folk vil nok aldrig blive enige. Vi afleverede data i starten af september, blot til orientering.

Tak for dit input, jeg er enig i dele af det.

Enig med Kusk men jeg kunne ikke rigtig få lov at hæve ham yderligere, han er heldigvis fortsat med at imponere efter afleveringen af dataen, så jeg vil forsøge at hæve ham yderligere til en eventuelt kommende patch.
I mine øjne er Würtz bedst når han udelukkende skal koncentrere sig om det defensive arbejde, og fungerer bedst hvis han skal oprere som en regulær defensiv midtbane. Derfor ser vi også at rollefordelingen med Augu er, at Augu ofte lægger det første pres og bevæger sig mere med frem i feltet.
Wichmann har fået en del kampe på kanten efter afleveringen af dataen, så det kan godt være han skal hæves en smule, men jeg har nu stadig svært ved at se ham som kantspiller på lang sigt.
Jeg synes ikke Henrik Dalsgaards indlæg er bedre end det gennemsnitlige, han har flere offensive kvaliteter (især grundet sin hurtighed), men lige nøjagtig indlæg synes jeg godt han kan mestre bedre.
Dalsgaard har spillet højreback i 3 måneder, det er ikke nok til at vi kan gøre det til hans natural position. Jeg har sat ham til 18 som HB og det var langt mere end hvad de andre foreslog (vi havde en lille snak om det).
Mit input til ungdomsspillernes potentiale til årets udgave var sparsomt, så du har formentlig ret mht. Børsting. Husk dog at det er spillet der fastsætter stjernene, og kvaliteten heraf vil afhænge af den træner/staff du spørger. Kig i stedet på spillernes PA i editor, når du får denne med i den fulde version. Jeg fik god hjælp af en træner fra AaB til at få lidt info om spillernes styrker og svagheder, men niveau ville han forståelig nok ikke udtale sig om.
Patrick har gennem hele sin ungdom spillet angriber eller offensive kanter, og har som senior mest af alt spillet back. Derfor kan MC ikke være hans natural posiiton.

Kom endelig med yderligere input.

Tråden bør nok flyttes til FM tråden under diverse - admin ?
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Lucas Kuskenius
1. div
1. div

Indlæg af Lucas Kuskenius » 27. okt 2012, 12:53

Hanga skrev:Det er mig der researcher AaB for FM og har gjort det i mange år. Vi researchere diskuterer også internt hvordan dataen skal være, og folk vil nok aldrig blive enige. Vi afleverede data i starten af september, blot til orientering.

Tak for dit input, jeg er enig i dele af det.

Enig med Kusk men jeg kunne ikke rigtig få lov at hæve ham yderligere, han er heldigvis fortsat med at imponere efter afleveringen af dataen, så jeg vil forsøge at hæve ham yderligere til en eventuelt kommende patch.
I mine øjne er Würtz bedst når han udelukkende skal koncentrere sig om det defensive arbejde, og fungerer bedst hvis han skal oprere som en regulær defensiv midtbane. Derfor ser vi også at rollefordelingen med Augu er, at Augu ofte lægger det første pres og bevæger sig mere med frem i feltet.
Wichmann har fået en del kampe på kanten efter afleveringen af dataen, så det kan godt være han skal hæves en smule, men jeg har nu stadig svært ved at se ham som kantspiller på lang sigt.
Jeg synes ikke Henrik Dalsgaards indlæg er bedre end det gennemsnitlige, han har flere offensive kvaliteter (især grundet sin hurtighed), men lige nøjagtig indlæg synes jeg godt han kan mestre bedre.
Dalsgaard har spillet højreback i 3 måneder, det er ikke nok til at vi kan gøre det til hans natural position. Jeg har sat ham til 18 som HB og det var langt mere end hvad de andre foreslog (vi havde en lille snak om det).
Mit input til ungdomsspillernes potentiale til årets udgave var sparsomt, så du har formentlig ret mht. Børsting. Husk dog at det er spillet der fastsætter stjernene, og kvaliteten heraf vil afhænge af den træner/staff du spørger. Kig i stedet på spillernes PA i editor, når du får denne med i den fulde version. Jeg fik god hjælp af en træner fra AaB til at få lidt info om spillernes styrker og svagheder, men niveau ville han forståelig nok ikke udtale sig om.
Patrick har gennem hele sin ungdom spillet angriber eller offensive kanter, og har som senior mest af alt spillet back. Derfor kan MC ikke være hans natural posiiton.

Kom endelig med yderligere input.

Tråden bør nok flyttes til FM tråden under diverse - admin ?
Hæve Kusk yderligere? Han er mere naturlig i positionen OMC end spillet angiver. Jeg er enig med dig i, at Würtz klart er bedst i den defensive fase af spillet, men AaB spiller med to centrale midtbanespillere og derved synes jeg at det er hans naturlige position. Der er jo en rolle på MC som hedder "boldvindende midtbanespiller", hvilken han er eminent i. Jeg er desuden enig i at Wichmann er mere en hængende angriber/OMC, men det ændrer vel ikke på det faktum, at han spiller HM-positionen væsentligt bedre end spillet portrætterer. Han er endda bedre som VM end som HM, hvilket jeg ikke synes giver mening. Eventuelt kan værdierne for VM og HM byttes. Mht. Dalsgaard var jeg måske for tidligt ude. Jeg, og mange andre, har været fuldstændig fascineret af hans præstationer på højrebacken. Dermed virker de tre måneder som længere tid. Eventuelt kan han ændres til en WBH, men det er op til dig. Mht. hans indlæg er vi ikke enige, men det er vel fair. Patrick spillede tidligere angriber og senere kant - ja, men det er efterhånden rigtigt lang tid siden. Desuden har han udtalt at han vil spille på den centrale midtbane i hans fremtidige karriere (http://www.bold.dk/nyt/Patrick-K-satser-paa-midtbanen" onclick="window.open(this.href);return false;).

Det glæder mig at du som researcher er villig til at diskutere eventuelle ændringer, da vil jo alle ønsker et realistisk spil.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 27. okt 2012, 12:59

Med "hæve Kusk yderligere" mener jeg at han jo allerede er forbedret meget siden forrige spil, og at hans CA (current ability) er blevet en af de bedste i truppen... Men i og med at han (og holdet) er fortsat med at gøre det rigtig godt, håber jeg at kunne gøre ham bedre. Her skal man dog være klar over, hvor meget hurtighed betyder. Hæver jeg bare pace en lille smule, stiger hans CA meget. Jeg kunne også godt tænke mig at gøre Kusk til two-footed, men det er også noget, der tager meget af CA.

Det er CA vi bruger til at sammenligne spillernes niveauer - og hver stat "vægter" forskelligt alt efter hvilken position spilleren spiller.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Lucas Kuskenius
1. div
1. div

Indlæg af Lucas Kuskenius » 27. okt 2012, 13:07

Hanga skrev:Med "hæve Kusk yderligere" mener jeg at han jo allerede er forbedret meget siden forrige spil, og at hans CA (current ability) er blevet en af de bedste i truppen... Men i og med at han (og holdet) er fortsat med at gøre det rigtig godt, håber jeg at kunne gøre ham bedre. Her skal man dog være klar over, hvor meget hurtighed betyder. Hæver jeg bare pace en lille smule, stiger hans CA meget. Jeg kunne også godt tænke mig at gøre Kusk til two-footed, men det er også noget, der tager meget af CA.

Det er CA vi bruger til at sammenligne spillernes niveauer - og hver stat "vægter" forskelligt alt efter hvilken position spilleren spiller.
Okay det var jeg ikke klar over. Men ja, ideelt set var han nok to-fodet, ligesom han kunne spillet OMC-positionen rigtigt godt. Jeg er spændt på, at se hvad du finder på med ham.

Aabwibz
Superliga
Superliga
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Aabwibz » 27. okt 2012, 17:06

AaBs spillere, og i øvrigt også de andre danske klubbers spillere, har i mange år været helt i hegnet mht. positioner, hurtighed og potentiale.. Sikkert også flere, men det er dem jeg har lagt mest mærke til. Hvorfor kan det være at en spiller som Kusk kun er 12 i hurtighed, når spillere der spiller i større ligaer er fx 19-20? Kusks topfart i mange kampe er omkring 32km/t som fx Rooney har en på 33.. Hvorfor så så stor forskel når der i virkeligheden ikke er større forskel, det er mig en gåde.. Og mht. positioner, hvorfor er Dalsgaard ikke højre back når han har spillet der nede i hele den her sæson og gjort det fortrinligt??????
Football. Fucking football. Imagine not being into it. Those poor, poor half-alive bastards.
19/5/12

A_Strandfelt
Allstar
Allstar

Indlæg af A_Strandfelt » 27. okt 2012, 17:17

Aabwibz skrev:AaBs spillere, og i øvrigt også de andre danske klubbers spillere, har i mange år været helt i hegnet mht. positioner, hurtighed og potentiale.. Sikkert også flere, men det er dem jeg har lagt mest mærke til. Hvorfor kan det være at en spiller som Kusk kun er 12 i hurtighed, når spillere der spiller i større ligaer er fx 19-20? Kusks topfart i mange kampe er omkring 32km/t som fx Rooney har en på 33.. Hvorfor så så stor forskel når der i virkeligheden ikke er større forskel, det er mig en gåde.. Og mht. positioner, hvorfor er Dalsgaard ikke højre back når han har spillet der nede i hele den her sæson og gjort det fortrinligt??????
Jeg er faktisk uenig i det meste, du siger. Researchen for AaB har i mine øjne været rigtig god de seneste år.

Og mht. Dalsgaards position, så er han jo stadig angriber/kant som naturlig position. At han har spillet back på det seneste gør ham jo ikke til en naturlig back. Man kunne dog godt tilføje den som en sekundær position for ham.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 27. okt 2012, 17:26

Aabwibz skrev:AaBs spillere, og i øvrigt også de andre danske klubbers spillere, har i mange år været helt i hegnet mht. positioner, hurtighed og potentiale.. Sikkert også flere, men det er dem jeg har lagt mest mærke til. Hvorfor kan det være at en spiller som Kusk kun er 12 i hurtighed, når spillere der spiller i større ligaer er fx 19-20? Kusks topfart i mange kampe er omkring 32km/t som fx Rooney har en på 33.. Hvorfor så så stor forskel når der i virkeligheden ikke er større forskel, det er mig en gåde.. Og mht. positioner, hvorfor er Dalsgaard ikke højre back når han har spillet der nede i hele den her sæson og gjort det fortrinligt??????
Dalsgaard har 18 som højreback, dvs. meget tæt på det højeste? Så den kritik forstår jeg slet ikke. Kan være at Nørbæk (vores head-researcher) har valgt at sænke det efter jeg afleverede data, men ellers bør han altså spille højrebacken rimelig kompetent! Alle spillere bør i øvrigt kun have én naturlig position i FM, det er dog ikke alle landes researchere der efterlever dette.

Jeg har umiddelbart vurderet at Kusk har en høj acceleration og knap så høj topfart, sådan er det generelt med små spillere. Men hvis du sidder og måler efter derhjemme skal du da være velkommen til at komme med input :-)
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Aabwibz
Superliga
Superliga
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Aabwibz » 27. okt 2012, 18:04

Hanga skrev:
Dalsgaard har 18 som højreback, dvs. meget tæt på det højeste? Så den kritik forstår jeg slet ikke. Kan være at Nørbæk (vores head-researcher) har valgt at sænke det efter jeg afleverede data, men ellers bør han altså spille højrebacken rimelig kompetent! Alle spillere bør i øvrigt kun have én naturlig position i FM, det er dog ikke alle landes researchere der efterlever dette.

Jeg har umiddelbart vurderet at Kusk har en høj acceleration og knap så høj topfart, sådan er det generelt med små spillere. Men hvis du sidder og måler efter derhjemme skal du da være velkommen til at komme med input :-)
Okay, men jeg går kun ud fra hvad trådstarter skriver.. Men de sidste 3 spil har jeg altid undret mig over nogle ting, og så vidt jeg husker (har ikke spillet i et halvt år nu, 12'eren) så er Dalsgaard også meget langsom deri, mens der er flere som kun kan spille en position selvom vi i sidste sæson så de kunne spille flere.
Men glæder mig dog som et lille barn til at 13eren kommer!!
Football. Fucking football. Imagine not being into it. Those poor, poor half-alive bastards.
19/5/12

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 28. okt 2012, 19:27

Her er Kasper Kusk, med mange af de ændringsforslag, som er kommet, og som jeg umiddelbart gerne ser han skal se ud. Problemet er her, at han ender med at skulle have en CA på 129, hvilket er noget for højt. Vi skal gerne have ham ned på i hvert fald 125. Til sammenligning har Lasse Vibe 120. Har I nogle forslag til, hvor vi kan sænke ham ?

I skal fokusere på den stat der står først (Att.) og ignorere den efterfølgende (GA). Det sidste (Wght) viser hvor meget hver stat "vægter" i forhold til de fastsatte positioner... Dvs. at ændre på f.eks. Pace vil påvirke CA væsentligt mere end ved at ændre f.eks. Balance.

Billede
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 29. okt 2012, 03:50

Man burde nærmere være ude med riven overfor dem som rater FIFA herhjemme - det er seriøst ringe.
F.eks. er Kusk deri kun rated til 56 mens et ubeskrevet blad fra Brøndby som aldrig har spillet Superliga er rated til 62. Omvendt er Duen rated til 69, hvilket nok var mere passende for nogle år siden og Helenius er på trods af, at være en af ligaens bedste angribere kun rated til 66 alt imens Mos fra FCK som vel dårligt er slået igennem i ligaen er rated til 71. Derudover er Brøndby nulbonner såsom Goodson og Randrup rated alt for højt til hhv. 71 og 62(Seriøst Randrup er jo ligaens ringestre højreback). Ligeledes er der i det hele taget bare mange hold, hvor spillere som er slået igennem ifht. sidste sæson ikke er blevet lavet bedre etc. ligesom spillere har forkerte positioner. FIFA 13 ligner virkelig noget makværk lavet af en Brøndby fan.

Lucas Kuskenius
1. div
1. div

Indlæg af Lucas Kuskenius » 29. okt 2012, 09:40

Hanga skrev:Her er Kasper Kusk, med mange af de ændringsforslag, som er kommet, og som jeg umiddelbart gerne ser han skal se ud. Problemet er her, at han ender med at skulle have en CA på 129, hvilket er noget for højt. Vi skal gerne have ham ned på i hvert fald 125. Til sammenligning har Lasse Vibe 120. Har I nogle forslag til, hvor vi kan sænke ham ?

I skal fokusere på den stat der står først (Att.) og ignorere den efterfølgende (GA). Det sidste (Wght) viser hvor meget hver stat "vægter" i forhold til de fastsatte positioner... Dvs. at ændre på f.eks. Pace vil påvirke CA væsentligt mere end ved at ændre f.eks. Balance.

Billede
Du kan sænke både heading, jumping og aggresivitet. Går dog ikke ud fra at sidstnævnte ændrer noget, da vægtningen her er 0.

Vil også gerne lige tilføje at Dalsgaard er væsentligt bedre til at heade end han er vurderet til. Dette ses jo eksempelvis ved hjørnespark hvor han er med oppe og true.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 29. okt 2012, 12:40

Når man ser på danske attributes må man også huske at skalaen går fra 0-20. 15 er derfor MEGET højt, og 10 er middel. Men når Kusk har 15 i acceleration efterlader det jo kun lige plads nok til at spillere som Aaron Lennon eller Arjen Robben kan være afgørende hurtigere på de første meter, hvilket de naturligvis er.

Ingen Superliga-spillere bør have mere end 15 eller 16 i Acceleration. Hvis de fortjente mere ville de ikke spille i Superligaen. Og så er der trods alt spillere som Igboun og Bolaños, der vel nok er hurtigere end Kusk, der så til gengæld er en bedre afslutter og har et bedre blik for spillet.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 29. okt 2012, 12:43

Såvidt jeg ved er springet fra 10 - 15 markant lavere end 15 - 20.
Forstået på den måde at 10 ikke er middel men middel i stedet er på 12-13 styker.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 29. okt 2012, 13:26

Hanga skrev:Her er Kasper Kusk, med mange af de ændringsforslag, som er kommet, og som jeg umiddelbart gerne ser han skal se ud. Problemet er her, at han ender med at skulle have en CA på 129, hvilket er noget for højt. Vi skal gerne have ham ned på i hvert fald 125. Til sammenligning har Lasse Vibe 120. Har I nogle forslag til, hvor vi kan sænke ham ?

Billede
Dribbling ser ud til at være alt for høj. Han kan løbe med bolden, men mindes ikke at have set ham decideret finte/dribble forbi en eller flere modstandere. Så du kan evt. tage lidt fra den og give det til balance, som ser ud til at være alt for lav. Longshot virker også lidt vild ifht superliganiveau. Desuden ser jeg ham ikke som en spiller aggresion over Lasse Nielsens (mener Lasse er på 13), så det ville ej heller genere mig hvis den blev hevet en smule tilbage.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Lucas Kuskenius
1. div
1. div

Indlæg af Lucas Kuskenius » 29. okt 2012, 16:32

Jeg synes nu ellers nok vi har set Kusk decideret drible og lave finter - dog var det mest i starten da han fik chancen. Dribling kan dog godt sættes et hak ned, ligesom langskud kan.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 29. okt 2012, 16:52

@MHJ:
Jeg er enig i at vi kan sænke dribbling. Jeg synes egentlig han har vist, at han har et ret godt langskud, men ja måske kan den sænkes. Balance kunne måske godt være lidt højere ja, men nu var udfordringen at sænke ham :P Ved at sænke dribbling og long shots til 12, får vi ham ned i 125, hvilket jeg som minimum skal have ham ned i, før jeg tror jeg kan sælge det :P Hvad siger folk til det? En anden mulighed er et sænke vision en lille smule, men jeg synes umiddlebart det er hans spidskompetance sammen med hans acceleration.

At sænke heading, jumping, aggression osv. giver næsten ingenting. Mht. hvad der er "gennemsnit" for den danske liga, vil jeg sige det afhænger en del af hvilken stat vi snakker om. F.eks. er der ikke så mange danske spillere der er gode til dribling, hvorfor gennemsnit her bør være lavt. Det kommer f.eks. også til udtryk i de hidden stats såsom pressure (dvs. håndtering af pres fra omverdenen), hvor danske spillere ofte er ret dårlige.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af limey » 29. okt 2012, 18:15

Tilgiv mig, hvis jeg spørger om noget dumt, thi jeg har aldrig spillet FM. Jeg har ofte undret mig over, at nu når man tilsyneladende forsøger at gå helt ned i den mindste detalje for at få hver enkelt spiller til at virke så realistisk som muligt i forhold til evner, når spillet alligevel som oftest ender med nogle helt vildt urealistiske scenarier - eksempelvis hvor AaB på ti år kan blive en af Europas bedste klubber og have et allseater stadion med 50.000 tilskuere. Er det ikke som om, at alle de krumspring man har lavet for, at få spillet til at virke så troværdigt som muligt, virker som spildt arbejde, hvis der er nogle indbyggede mekanismer i spillet, der gør, at den succes man kan opnå, stort set er ubegrænset?

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 29. okt 2012, 18:26

limey skrev:Tilgiv mig, hvis jeg spørger om noget dumt, thi jeg har aldrig spillet FM. Jeg har ofte undret mig over, at nu når man tilsyneladende forsøger at gå helt ned i den mindste detalje for at få hver enkelt spiller til at virke så realistisk som muligt i forhold til evner, når spillet alligevel som oftest ender med nogle helt vildt urealistiske scenarier - eksempelvis hvor AaB på ti år kan blive en af Europas bedste klubber og have et allseater stadion med 50.000 tilskuere. Er det ikke som om, at alle de krumspring man har lavet for, at få spillet til at virke så troværdigt som muligt, virker som spildt arbejde, hvis der er nogle indbyggede mekanismer i spillet, der gør, at den succes man kan opnå, stort set er ubegrænset?
Du har helt sikkert en pointe Limey, men det er nu også med til at gøre spillet lidt sjovere, at man kan komme længere end hvad realistisk er. Dog vil jeg sige, at det er blevet betydeligt mere realistisk med årene.

Vi nørder helt sikkert meget med dataen taget i betragtning af, hvordan spillet så håndterer denne data.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Besvar