Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Provst i Brovst » 11. feb 2013, 19:15

Hanga skrev:
hje1980 skrev:Poul Sørensen var manden der turde tage de beslutninger ingen andre turde tage, trods viden om det vil give nogle store tæsk i resultaterne.
Skære ALT fra, slanke organisationen og afskrive aktiver for MANGE milioner.

Helt rigtige beslutninger selvom det kostede AFSINDIG mange penge...
Nordea var dem der "turde" stille en lang række krav overfor AaB, hvis ikke der skulle lukkes for det varme vand... Poul Sørensen blev så direktør omkring dette tidspunkt, og blev derfor manden, der skulle udføre dette arbejde. Det synes jeg han har gjort godt! Men at give Poul Sørensen æren for at vi kom ind på den kurs, vil jeg i høj grad mene er en misforståelse. Der blev opstillet nogle punker fra Nordeas side, som AaB skulle effektuere, og det var startende med afviklingen af ejendommene på Hadsundvej.
Hvordan ved du det?

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 11. feb 2013, 19:19

Provst i Brovst skrev:
Hanga skrev:
hje1980 skrev:Poul Sørensen var manden der turde tage de beslutninger ingen andre turde tage, trods viden om det vil give nogle store tæsk i resultaterne.
Skære ALT fra, slanke organisationen og afskrive aktiver for MANGE milioner.

Helt rigtige beslutninger selvom det kostede AFSINDIG mange penge...
Nordea var dem der "turde" stille en lang række krav overfor AaB, hvis ikke der skulle lukkes for det varme vand... Poul Sørensen blev så direktør omkring dette tidspunkt, og blev derfor manden, der skulle udføre dette arbejde. Det synes jeg han har gjort godt! Men at give Poul Sørensen æren for at vi kom ind på den kurs, vil jeg i høj grad mene er en misforståelse. Der blev opstillet nogle punker fra Nordeas side, som AaB skulle effektuere, og det var startende med afviklingen af ejendommene på Hadsundvej.
Hvordan ved du det?
Det stod da ret tydeligt i regnskaberne.

Jeg siger ikke at Poul Sørensen ikke har andel i det, men fremgik for mig ret tydeligt, at man også var presset til det. Det var på et tidspunkt, hvor vi havde store gældsforpligtigelser (bundet primært i bygningerne på Hadsundvej), samtidig med at vores likviditet var meget presset.

Fra årsrapporten 2010:
HANDLING OG OMSTRUKTURERING
AaB indgik i foråret 2010 en aftale med sin hovedbankforbindelse omkring vilkårene for en langsigtet finansiering af AaB’s drift og aktiver. Aftalen indebar, at AaB forpligtede sig til at gennemføre en række
handlinger, som i hovedtræk var følgende:
a) Frigivelse af depositum hos Aalborg Kommune på 13,0 mio. DKK
b) Afhændelse af en del af ejendommen Hadsundvej 184, Aalborg (Etape III)
c) Delvis frasalg af butiksaktiviteter
d) Gennemførelse af aktieemission benævnt udbuddet.

nik
Landshold
Landshold

Indlæg af nik » 23. feb 2013, 19:58

Så skal feriepengesagen til Voldgiften igen, fordi klubberne ikke har betalt, Spillerforeningen kræver en mio bod fordi aftalen ikke er overholdt

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. feb 2013, 23:05

nik skrev:Så skal feriepengesagen til Voldgiften igen, fordi klubberne ikke har betalt, Spillerforeningen kræver en mio bod fordi aftalen ikke er overholdt
Hvad er det for nogle klubber som ikke har betalt?

Nok er Brøndby en gigantisk og supervigtig klub ifølge mange, men de tæller vel dog trods alt kun for én klub. Hvis man har fulgt en smule med, burde man vel også vide at det er Brøndby som har ønsket at få prøvet deres resterende sager i voldgiften, så det er der vel ikke det store i. At spillerforeningen skulle kræve yderligere bod kan heller ikke overraske voldsomt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 23. feb 2013, 23:51

Jesper Schmidt skrev:
nik skrev:Så skal feriepengesagen til Voldgiften igen, fordi klubberne ikke har betalt, Spillerforeningen kræver en mio bod fordi aftalen ikke er overholdt

Nok er Brøndby en gigantisk og supervigtig klub ifølge mange, men de tæller vel dog trods alt kun for én klub. Hvis man har fulgt en smule med, burde man vel også vide at det er Brøndby som har ønsket at få prøvet deres resterende sager i voldgiften, så det er der vel ikke det store i. At spillerforeningen skulle kræve yderligere bod kan heller ikke overraske voldsomt.
Som det blev fremlagt i Sporten (på TV2 var det vist) så er det divisionsforeningen de vil hive i voldgiften, da de ikke mener divisionsforeningen har fulgt dommen (og jeg er bange for at de får ret).

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 24. feb 2013, 00:14

Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Som det blev fremlagt i Sporten (på TV2 var det vist) så er det divisionsforeningen de vil hive i voldgiften, da de ikke mener divisionsforeningen har fulgt dommen (og jeg er bange for at de får ret).
Ok, det havde jeg ikke set. Det lyder godt nok ikke som nogen fantastisk udvikling i sagen... og sikke da en omgang rod det udvikler sig til.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. feb 2013, 13:03

Jesper Schmidt skrev:
Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Ok, det havde jeg ikke set. Det lyder godt nok ikke som nogen fantastisk udvikling i sagen... og sikke da en omgang rod det udvikler sig til.
Det der sker i nærmeste fremtid er at spillerforeningen skal rejse krav ved voldgiften mod divisionsforeningen.

Afgør voldgiften sagen til spillerforeningens side, så falder der en ny bod (på et eller andet ukendt millionbeløb) og de beløb spillerforeningen har rejst påstand om hos klubberne (deriblandt AaB, hvor Lynge har bekræftet at spillerforeningen har rejst et krav som AaB ikke er enige i) skal falde prompte. Bliver pengene så ikke betalt inden 14 dage, kan spillerforeningen begære klubberne konkurs.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. feb 2013, 13:11

Pastorius skrev: Det der sker i nærmeste fremtid er at spillerforeningen skal rejse krav ved voldgiften mod divisionsforeningen.

Afgør voldgiften sagen til spillerforeningens side, så falder der en ny bod (på et eller andet ukendt millionbeløb) og de beløb spillerforeningen har rejst påstand om hos klubberne (deriblandt AaB, hvor Lynge har bekræftet at spillerforeningen har rejst et krav som AaB ikke er enige i) skal falde prompte. Bliver pengene så ikke betalt inden 14 dage, kan spillerforeningen begære klubberne konkurs.
...og jeg vil godt lige understrege endnu en gang, at jeg er meget lidt imponeret over Divisionsforeningens ageren i denne sag. Deres håndtering af sagen og deres rådgivning af bla. AaB er helt hen i skoven.

1) De har i første omgang ignoreret spillerforeningenshenvendelse.
2) De har påstået at spillerforeningens generelle henvendelse til divisionsforeningen ikke kunne forlænge forældelsesfristen (den påstand har voldgiften allerede afgjort - til divisionsforeningens ugunst).
3) De har ikke accepteret 3 klokkelklare tabersager fra BIF som skulle være præcendensdannende - uden at gå ind i andre sager der måske kunne nuancere billedet noget (De har helt sikkert regnet med at få ret i deres forældelseskrav, og er blevet noget overraskede over at voldgiften har dømt 100% klart til spillerforeningens side). Divisionsforeningnens og Brøndbys argumentation i sagerne virker uforberedt og overfladisk.
4) De har efter dommen forstsat deres strudsetaktik, i stedet for at gå konstruktivt ind i de sager der er, og fået dem afgjort i henh til den foreliggende dom.

Hvis ikke lige AaB var involveret i det her, ville jeg faktisk håbe at der faldt en hård, hurtig og konsekvent dom imod den arrogante lorteforening. Det har de fortjent - og jeg begriber slet ikke af direktøren ikke er blevet smidt på porten for længst.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 24. feb 2013, 13:54

Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Det der sker i nærmeste fremtid er at spillerforeningen skal rejse krav ved voldgiften mod divisionsforeningen.

Men samtidig har Brøndby jo tidligere meldt ud at man ønsker at få de resterende sager i klubben prøvet enkeltvist... kommer spillerforeningen mon med dette krav dem i forkøbet, så de ikke vil have den mulighed?

Hele sagen er efterhånden én stor farce, og jeg giver dig helt ret i at divisionsforeningen i den grad er medvirkende til det.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. feb 2013, 14:09

Jesper Schmidt skrev:
Men samtidig har Brøndby jo tidligere meldt ud at man ønsker at få de resterende sager i klubben prøvet enkeltvist... kommer spillerforeningen mon med dette krav dem i forkøbet, så de ikke vil have den mulighed?

Hele sagen er efterhånden én stor farce, og jeg giver dig helt ret i at divisionsforeningen i den grad er medvirkende til det.
Påstanden er jo at de tre første sager var aftalt som prøvesager for alle sagerne (sådan blev det også fremlagt i medierne dengang). Efter dommen kommer divisionsforeningens så i tanke om at det måske ikke var så smart og nedlægger påstand om at de ikke kan acceptere at de tre sager skal danne præcendens for alle sagerne.

Det kan godt være at Brøndby (og divisionsforeningen) mener at de gerne vil have de resterende sager prøvet igen, men spillerforeningen mener at det var aftalt at de tre prøvesager skulle danne grundlaget for alle afgørelserne.

salling23
Superliga
Superliga

Indlæg af salling23 » 24. feb 2013, 14:15

er det her noget i har et link til?

har kigget lidt rundt på diverse sider, men har ikke fundet noget om det

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. feb 2013, 14:24

salling23 skrev:er det her noget i har et link til?

har kigget lidt rundt på diverse sider, men har ikke fundet noget om det
Jeg har heller ikke kunnet finde det omtalt. Der var et indslag i TV2-sporten i går. Det var noget tyndt. Vinklen var at klubberne risikerer endnu en udefineret millionbod oveni feriepengebod og erstatning. Så var der et meget kort interview med Direktøren for divisionsforeningen der med en noget søgt forklaring prøver at skelne med at vælge tre sager ud til afgørelse i første omgang, fremfor at vælge tre sager, der skal være prøvesager for hele sagskomplekset.

Efterfølgende er der interview med Mads Øland, der erklærede sig uforstående overfor at klubberne ikke efterlevede dommen i alle tilfælde, når det nu på forhånd var aftalt, og derefter nævnte at de var ved at undersøge deres muligheder, men at de indenfor en uge eller to regnede med at rejse sagen for voldgiften.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 24. feb 2013, 14:27

Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Påstanden er jo at de tre første sager var aftalt som prøvesager for alle sagerne (sådan blev det også fremlagt i medierne dengang). Efter dommen kommer divisionsforeningens så i tanke om at det måske ikke var så smart og nedlægger påstand om at de ikke kan acceptere at de tre sager skal danne præcendens for alle sagerne.

Det kan godt være at Brøndby (og divisionsforeningen) mener at de gerne vil have de resterende sager prøvet igen, men spillerforeningen mener at det var aftalt at de tre prøvesager skulle danne grundlaget for alle afgørelserne.
Jo jo, men man må vel stadig gå ud fra at Brøndby ønsker at få prøvet sagerne individuelt? Det kan da blive et rent cirkus, mere end det er i forvejen...

@salling23: Jeg har heller ikke kunnet finde noget online, selv tv2 sporten har ikke historien på deres hjemmeside... virker egentlig ret mystisk.

salling23
Superliga
Superliga

Indlæg af salling23 » 24. feb 2013, 15:06

Jesper Schmidt skrev:
Pastorius skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Jo jo, men man må vel stadig gå ud fra at Brøndby ønsker at få prøvet sagerne individuelt? Det kan da blive et rent cirkus, mere end det er i forvejen...

@salling23: Jeg har heller ikke kunnet finde noget online, selv tv2 sporten har ikke historien på deres hjemmeside... virker egentlig ret mystisk.
Hvis de får medhold i en sag som denne så er der ingen mulighed for BIF for at kræve alle sager kørt igen

Peder V Mikkelsen
Junior
Junior

Indlæg af Peder V Mikkelsen » 24. feb 2013, 17:41

Jesper Schmidt skrev: @salling23: Jeg har heller ikke kunnet finde noget online, selv tv2 sporten har ikke historien på deres hjemmeside... virker egentlig ret mystisk.
sporten.tv2.dk har sagen online nu:

http://sporten.tv2.dk/2013-02-24-feriep ... -b%C3%B8de" onclick="window.open(this.href);return false;
Spillerforeningen vil kræve en bod – en bøde med andre ord – til klubberne, fordi de endnu ikke har betalt de penge, Voldgiftsretten har pålagt dem at betale.
Spillerforeningen vil ifølge sporten.tv2.dk’s oplysninger enten kræve en bod eller en skærpet bod. En almindelig bod svarer normalt til en ekstraregning på et sted mellem 10 og 25 procent af det oprindelige beløb. Mens en skærpet bod kan løbe op i mellem 50 og 80 procent oven i den oprindelige regning.
Professor i arbejdsret, Ole Hasselbalch, understreger over for sporten.tv2.dk, at det er en sag, der vil blive taget meget alvorligt, hvis Divisionsforeningen med vilje har misforstået Voldgiftsrettens kendelse.

- Det ser man normalt meget alvorligt på. Det bliver ikke en ’gratis omgang’, siger han, men understreger samtidig, at han ikke er inde i den konkrete sag.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 24. feb 2013, 19:26

Hverken sportsklubberne eller divisionsforeningen er dygtige nok til at indgå i et spil mellem arbejdsgiver og lønmodtagere, de gør det bare værre og værre. Fagforeninger har traditionelt ikke tøvet med at lukke en virksomhed eller en branche. Det bliver bare dyre og dyre for AaB. Lig jer nu fladt ned når fagforeningen kommer, betal hvad de vil have NU og sig tak når Mads Øland, Andreas Johansen ect ect har taget tur med at kneppe klubben.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. feb 2013, 19:29

Provst i Brovst skrev:Hverken sportsklubberne eller divisionsforeningen er dygtige nok til at indgå i et spil mellem arbejdsgiver og lønmodtagere, de gør det bare værre og værre. Fagforeninger har traditionelt ikke tøvet med at lukke en virksomhed eller en branche. Det bliver bare dyre og dyre for AaB. Lig jer nu fladt ned når fagforeningen kommer, betal hvad de vil have NU og sig tak når Mads Øland, Andreas Johansen ect ect har taget tur med at kneppe klubben.
Nej, men det overrasker mig alligevel at de er så ringe til det. Man tvivler jo helt på om de overhovedet har søgt juridisk bistand.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 24. feb 2013, 20:14

Pastorius skrev:
Provst i Brovst skrev:Hverken sportsklubberne eller divisionsforeningen er dygtige nok til at indgå i et spil mellem arbejdsgiver og lønmodtagere, de gør det bare værre og værre. Fagforeninger har traditionelt ikke tøvet med at lukke en virksomhed eller en branche. Det bliver bare dyre og dyre for AaB. Lig jer nu fladt ned når fagforeningen kommer, betal hvad de vil have NU og sig tak når Mads Øland, Andreas Johansen ect ect har taget tur med at kneppe klubben.
Nej, men det overrasker mig alligevel at de er så ringe til det. Man tvivler jo helt på om de overhovedet har søgt juridisk bistand.
De synes jo nok det er urimeligt, det er det også, men sådan er der så meget.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. feb 2013, 20:23

Provst i Brovst skrev: De synes jo nok det er urimeligt, det er det også, men sådan er der så meget.
Det lader i hvert fald til at de har undervurderet konsekvenserne lige fra starten af. Man må et eller andet sted håbe at sagen lander blødt, selvom jeg har svært ved at se hvordan det skal ske.

Viva i cazzi rossi
1. div
1. div
Favoritspiller: Lasse Nielsen

Indlæg af Viva i cazzi rossi » 25. feb 2013, 15:49

Nu er det jo ikke fordi at man kan ligge så meget i Ole Hasselbalchs udtalelse. Han udtaler sig jo bare ud fra et helt generelt synspunkt, hvis divisionforeningen bevidst har misforstået en dom, så falder der brænde, han siger jo intet om, at de rent faktisk har gjort noget forkert. Spillerforeningen er jo bare ude at rasle med sablerne igen og forsøger at skræmme divisionsforeningen/klubberne til at rette ind under deres fortolkning af situationen. Om dette er den rigtige fortolkning må vi vente og se, men de får vel lettere svært ved at løfte bevisbyrden for at divisionsforeningen rent faktisk bevidst misforstår noget, medmindre de har en aftale liggende. I så tilfælde kan jeg ikke tro, at divisionsforeningen er dumme nok til at indlede deres nyeste tiltag.

Besvar