Kamptråd: AaB vs Esbjerg, lørdag d. 9. marts 2013

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Kamptråd: AaB vs Esbjerg, lørdag d. 9. marts 2013

Indlæg af frederikshavneren » 7. mar 2013, 13:52

Allerede på lørdag kl. 17 er det tid til næste runde i superligaen, som er hjemmekampen mod bundholdet Esbjerg fb. Der er således ikke tid til at dvæle for længe ved tyveriet i går aftes, men der er trods alt meget positivt at tage med fra gårsdagens kamp. Spillet var milevidt bedre i forhold til den usle premiere i Silkeborg, især spillemæssigt/teknisk var der fremgang at spore i går aftes.

Lørdagens modstander oprykkerne fra Esbjerg kæmper en desperat overlevelseskamp i bunden af superligaen, hvorfor al logik burde gøre os til storfavoritter. At vi er favoritter kan vi ikke komme uden om, men statistisk set har vi det svært mod vestjyderne. Vi har ikke vundet over fiskerne i de seneste 8 superligaopgør, herunder de seneste 4 opgør i Aalborg hvor Efb har vundet 2 samt spillet 2 uafgjort. Det er svært at sige hvorfor vi har det så svært mod Esbjerg. Hvis man ser på Esbjergs trup så er det på ingen måde en skræmmende trup, men jeg tror nu mere at det er vestjydernes spillestil, som vi har svært ved at håndtere.

Jeg tror at vi kommer til at se et kampscenarie på lørdag hvor Esbjerg "parkerer bussen foran målet". Vi har det generelt svært mod modstandere der pakker sig, derudover er Esbjerg fysisk stærke, godt organiseret, farlige på dødbolde (især Hans Henrik Andreasen) samt på omstillinger/kontraangreb som er deres helt store styrke. Hvis vi kan neutralisere Esbjergs kontraangreb og dødbolde så vinder vi helt sikkert, da vi spiller for spiller samt teknisk/spillemæssigt har et langt bedre hold. Når det er sagt så er der virkelig grund til at passe på vestjydernes kontraangreb, det går virkelig hurtigt med typer som Ankersen brødrene, Brajtwaite og Louise.

Håber på følgende line up:

N. Larsen
Dalsgaard - KEP - K. Pedersen - Ahlmann
Kusk - Würtz - Patrick - N. Thomsen
SF - Helenius

Jeg synes at hele holdet har fortjent genvalg efter den flotte præstation i går aftes. Der er fortsat spørgsmålstegn ved Lasse og Augu, men mon ikke at det er bedre at spare dem til den ultravigtige hjemmekamp mod fcn d. 16. marts. Jeg ser ingen grund til at gamble ved at bringe Lasse og Augu for tidligt i aktion. Kasper P. gjorde det overraskende godt igen i går, hvorfor han fortjener genvalg nu hvor der fortsat er tvivl om Lasse. Kan dog godt være lidt tvivlende overfor om Kasper P. har fysikken til at spille 3 kampe på 8 dage.
I øvrigt har jeg været meget efter Ahlmann fordi han har bidraget meget lidt offensivt, men det er glædeligt at se at han nu er blevet mere offensiv i sit spil!

Uagtet den dårlige statistik så er vi kæmpe favoritter på lørdag. Hvis vi mener top 4 målsætningen seriøst så er det kun en sejr der tæller! Vi har allerede smidt dyrebare point mod Silkeborg og OB, der er ikke råd til at tabe flere point. Nøglen til en sejr på lørdag er at dominere spillemæssigt, hvis vi kan det så vinder vi. Har Esbjerg derimod held til at forvandle kampen til en "slåskamp" så taber vi.

Vil ikke gætte på et resultat, men jeg er overbevist om at vi vinder :aabfan: Vores hold er meget bedre end Esbjergs. Simple as that!

STE
2. div
2. div

Re: Kamptråd: AaB vs Esbjerg, lørdag d. 9. marts 2013

Indlæg af STE » 7. mar 2013, 14:53

Meget enig. Det bliver en kamp mellem to dygtige kontrahold, og jeg er overbevist om, der nok skal falde en del mål!
Hvis AaB kan finde det samme spil frem som i går, er jeg sikker på, vi nok skal få minimum 2 mål, som burde være nok til at slå Esbjerg.

Men! Det bliver unægteligt en helt anden type kamp, hvor Esbjerg vil stille sig markant mere afventende på banen, hvilket overlader initiativet til vores drenge. Vi var bedre til at angribe kontrolleret i går, men vi har stadig et hold, der bedst kan lide, når modstanderen også gerne vil frem og spille fodbold fremfor at stå og forsvare. Det er her, vi kan komme i mellemrummene, som Kusk, Helenius og SF gør så godt.

Jeg håber også på genvalg til hele holdet, og jeg ser Kasper P som en ret forudsigende og forholdsvis hurtigt midtstopper, der vil kunne matche Esbjergs hurtige folk godt (Hvis Lasse er klar, skal han naturligvis spille).

Jeg er også meget tryg ved PK på den centrale. Han kom i vejen for meget i går, hvilket bliver vigtigt mod EFB.
Eneste problem kan blive det tætte kampprogram. Vi har gode indhoppere i Augo, Wich og Curth, som vil kunne stabilisere og holde en føring (jaja, måske lige med undtagelse af i går..), men lørdag er altså lige om lidt, og OB-kampen tærede utvivlsomt på både fysiske og psykiske kræfter.

MEN! Nu SKAL den sejr simpelthen i hus!!

Lucas Kuskenius
1. div
1. div

Indlæg af Lucas Kuskenius » 7. mar 2013, 14:55

Mht. kommentaren omkring Ahlmann, så kan jeg ikke påpege kraftigt nok, at det først er her efter vinterpausen at han har været tiltænkt en både defensiv og offensiv rolle. Jeg har skrevet det herinde mange gange; i efterårssæsonen havde Kent Nielsen og Allan Kuhn instrueret Jakob i, at Dalsgaard skulle stå for alt det offensive spil, som vores backer skulle komme med.

I vinterpausen har de så arbejdet med at få Jakob mere med i det offensive spil, hvilket vi jo så så fornemt i går.

frederikshavneren
Allstar
Allstar

Indlæg af frederikshavneren » 7. mar 2013, 15:25

Lucas Kuskenius skrev:Mht. kommentaren omkring Ahlmann, så kan jeg ikke påpege kraftigt nok, at det først er her efter vinterpausen at han har været tiltænkt en både defensiv og offensiv rolle. Jeg har skrevet det herinde mange gange; i efterårssæsonen havde Kent Nielsen og Allan Kuhn instrueret Jakob i, at Dalsgaard skulle stå for alt det offensive spil, som vores backer skulle komme med.

I vinterpausen har de så arbejdet med at få Jakob mere med i det offensive spil, hvilket vi jo så så fornemt i går.
Det er jeg godt klar over og det er jo også en af de væsentligste årsager til at modstanderne læste os i løbet af efteråret. Ser det som en stor fejl fra trænerteamet at Dalsgaard skulle stå for al det offensive spil fra backerne, mens Ahlmann nærmest havde forbud mod at krydse midterlinjen. Naturligvis indrettede modstanderne sig efter dette, hvilket efterlod et noget decimeret angrebsspil når Dalsgaard blev neutraliseret. Det pynter virkelig på vores offensiv at Ahlmann nu også bidrager offensivt.

Angående selve Esbjerg kampen er min måske største bekymring, at det er den tredje kamp på 9 dage. Omvendt kan det måske være en fordel at holdet nu er oppe i niveau. Jeg er også positivt overrasket over Søren Frederiksen, da det alt andet lige var noget af en lottokupon at signe ham. SF er hurtigt faldet ind på holdet og når han får en lidt bedre fysik og kamptræning, så tror jeg at han kan blive en stor profil. SFs tekniske niveau gør at han allerede nu har et fint sammenspil med Kusk og Helenius, hvilket virkelig gør vores offensiv farlig.
Vores offensiv har en hel anden pondus nu hvor Curth er bænkevarmer. Bevares Curth har sine forcer, men jeg synes at det er tydeligt at Kusk og Helenius er bedre når de spiller med en type som SF, der også kan bidrage med et godt teknisk niveau.

Det bliver spændende at se om holdet kan fortsætte takterne på lørdag. Nemt bliver det under ingen omstændigheder da Esbjerg er rigtig godt organiseret. Nøglen til sejr bliver formentlig endnu engang det offensive trekløver Helenius, Kusk og SF. Hvis de formår at udfordre de gumpetunge midterforsvarere Nicolaj Høgh og Kian Hansen så vinder vi.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Indlæg af Lindmark » 7. mar 2013, 16:01

STE skrev:Meget enig. Det bliver en kamp mellem to dygtige kontrahold, og jeg er overbevist om, der nok skal falde en del mål!
Hvis AaB kan finde det samme spil frem som i går, er jeg sikker på, vi nok skal få minimum 2 mål, som burde være nok til at slå Esbjerg.
2 mål i hver af de seneste to kampe har desværre kun kastet et enkelt point af sig indtil videre. Vi skal have sat prop i nede i forsvaret.

Jeg mener dog også at vi både kan og skal slå Esbjerg på lørdag.

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Chris Rolfe

Indlæg af AllanPedersen » 7. mar 2013, 16:12

statestikker er til for at blive brudt.. og vi er bedre end Esbjerg

men synes godt nok den er fæl den statestik, den er faktisk så fæl at jeg bliver ret nervøs for kampen...
det virker bare som om de har 100% luret os, vi har ikke slået dem i 4 år?

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 8. mar 2013, 11:21

Nu kunne det snart være rart med en indikation på hvor klar Augo er.
Er det til en halv time, eller kan han starte inde??
Det får uendelig stor betydning mht kampens udfald....

frederikshavneren
Allstar
Allstar

Indlæg af frederikshavneren » 8. mar 2013, 12:03

astonvilla skrev:Nu kunne det snart være rart med en indikation på hvor klar Augo er.
Er det til en halv time, eller kan han starte inde??
Det får uendelig stor betydning mht kampens udfald....
Tror ikke at Augu er klar til at starte inde. Han fik ca. 30 minutter som indskifter i onsdags, tror at han igen får spilletid som indskifter i morgen. Mon ikke at planen er, at han skal være klar som starter mod fcn.
Husk på at Augu har trænet meget begrænset i en længere periode.

Offensivt er det ikke en svækkelse at mangle Augu, vil faktisk mene at Patrick styrker vores offensiv da han teknisk/pasningsmæssigt er bedre end Augu. Forestiller mig at vi får brug for Patricks gode pasningsevner til, at åbne Esbjergs gode organisation.
Risikoen ved at spille med Augu er, at det bliver en kamp på Esbjergs præmisser (slåskamp/fysisk slag). Hvis jeg var træner ville jeg klart fravælge Augu og i stedet satse på Patrick.

Lasse er nok også først klar til fcn kampen.

thequest
2. div
2. div
Favoritspiller: min søn
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af thequest » 8. mar 2013, 14:21

Thorup vil have point i Aalborg.

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... 933838.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 8. mar 2013, 14:30

thequest skrev:Thorup vil have point i Aalborg.

http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... 933838.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Logisk nok, men det skal han bare ikke have lov til. :thumbsup:

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 8. mar 2013, 14:42

Vi basker da fiskerne helt ud i Limfjorden, så de kan sejle i deres egen kutter hjem til fiskerbyen ;)

PeterS
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jan Koller

Indlæg af PeterS » 8. mar 2013, 15:01

Lasse er definitivt ude af opgøret..

frederikshavneren
Allstar
Allstar

Indlæg af frederikshavneren » 8. mar 2013, 15:12

PeterS skrev:Lasse er definitivt ude af opgøret..
Det må betyde genvalg til Kasper P, der har spillet over al forventning. Min største bekymring er, om han har fysikken til at spille 3 kampe på så kort tid.

Fint at Esbjergs Hans Henrik Andreasen har karantæne. HHA er en dårlig midtbanespiller, men han er virkelig giftig i luftspillet. Vi har generelt problemer i luftspillet, hvorfor det er en fordel at HHA har karantæne.
Esbjergs normale venstre back Jonas Knudsen har ligeledes karantæne. Han blir formentlig erstattet af Dopro Anpam (staveplade), der er fysisk stærk, men jeg tror virkelig at Kusk kan gøre ham til grin.

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 8. mar 2013, 19:47

Kampen mod Esbjerg er faktisk ret vigtigt. Pt. Ser det ud som om, at Randers vinder hjemme over Sønderjyske, hvis det ender sådan Er 3. Pladsen ikke muligt inden den afsluttende 22. runde, hvor der bliver udbetalt TV penge. Men jeg mener nu også, at en sejr er vigtigere. Vi skal simpelthen igang igen med sejre. Så må placering i ligaen komme i anden række.

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Kasper Risgård

Indlæg af Erasmus Montanus » 9. mar 2013, 11:09

Efter kampen vises der et program kaldet "AaBs gyldne år" på tv3 sport 1

- Lækkert nok

By the way
Frygter tunge ben mod et hold som vi som regel har det meget svært imod.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Mr. Larsen » 9. mar 2013, 12:31

Tjekkede lige indbyrdes opgør imod Esbjerg, vi har ikke vundet over dem i de seneste 10 opgør :(

Forhåbentlig bryder vi den dårlige stime idag !!

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af mich1596 » 9. mar 2013, 12:58

Det gør jeg også..............frygter tunge ben.........Vi har vel fået noget nær den værste start vi kunne få, specielt på grund af måden tingende udviklede sig på i Ob kampen, 3 pts der og følgende selvtillid havde unægteligt været at foretrække :cheers:

Men på positiv siden de hha er ikke med og Helenius er kommet igang må man sige :thumbsup: jeg krydser fingre for at Augo kan spille i en time.......

forskellen på en tabt og vunden kamp kan være 2 placeringer!! nr 4 og nr 6 kan ikke lige regne det ud. i forhold til rene placeringspenge er det en halv million ifølge tipsbladet.

+ det faktum at selvtilliden får en over hatten.

SÅ kom så "frem over isen" "ud over stepperne" giv os nu den sejr.

Brugeravatar
budo
Superliga
Superliga

Indlæg af budo » 9. mar 2013, 13:31

Hvordan kan det være at hverken AaB eller OB har fået mandagskampen (og vi endda har fået lørdag frem for søndag)?

Man har vidst hvornår den udskudte kamp skulle spilles hele vinteren, så det virker noget respektløst over for de to klubber, på den måde at være ligeglad med presset i deres program.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 9. mar 2013, 15:53

Lekven er ude for EfB.

Ikke helt skidt for AaB.

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar