Lynge stopper til sommer 2013

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Lynge stopper til sommer 2013

Indlæg af NIN » 21. mar 2013, 21:02

Freddie skrev:Det, det tyder på er, at jeg har forsøgt at lave en analyse af situationen med mine evner. Synes du ikke, at det er morsomt, at bestyrelsen vil have en pomadedreng, der ikke aner hvilken fantastisk ære det er, at blive peget på af AaB. Det viser kun, at han stadig er komplet ligegyldig. 5 års ophold i FCK er for nogen invaliderende. For Grønkjærs vedkommende oplevede jeg det som meget mindre.

Hvordan i alverden skal man kunne forestille sig, at han nogensinde skulle kunne komme til at passe Lynges størrelse 1885 i sko? Det er det, der er det hylende morsomme ved situationen. Jeg kunne sagtens i min fantasi se Jesper Grønkjær sjoske rundt og forsøge at få de formidable slæbere med sig vel vidende, at han aldrig ville have den mindste chance for nogensinde at få dem til at passe.
Konsulenten skrev: Når du skriver, at du i flere dage har moret dig over bestyrelsens analyse af Grønkjær, er det da pænt nærliggende at tro, at du har haft adgang til disse overvejelser. Men åbenbart ikke.
Det morsomme fortsætter vel i det faktum, at Lynge selv er en af de bærende kræfter til at udpege sin afløser og det der med må antages, at han har været enig, måske ligefrem peget på Grønkjærs kandidatur.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 21. mar 2013, 21:06

NIN den fromme skrev: Det morsomme fortsætter vel i det faktum, at Lynge selv er en af de bærende kræfter til at udpege sin afløser og det der med må antages, at han har været enig, måske ligefrem peget på Grønkjærs kandidatur.
Jep, og Lynge ansatte også Magnus Pehrsson.

Da han ansatte Hamrén var Ståle førstevalget. Det kan kun blive godt hvis han tager nummer to. Jeg ved så ikke lige hvorfor han fik talt forkert med ham den anden svensker.

seamann

Indlæg af seamann » 22. mar 2013, 01:02

Vi er vist ved at være derhenne hvor vi skal huske den med fingeren og et glas vand.

LJ har været en del af opturene, men bestemt også en del af nedturene - og har også en aktie i den økonomiske uansvarlighed, der er udvist fra AaB's ledelse over årene.

At han så er sjov og jydejovial at høre på, er en anden sag.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 22. mar 2013, 01:34

seamann skrev:Vi er vist ved at være derhenne hvor vi skal huske den med fingeren og et glas vand.

LJ har været en del af opturene, men bestemt også en del af nedturene - og har også en aktie i den økonomiske uansvarlighed, der er udvist fra AaB's ledelse over årene.

Vrøvl. Jeg synes endda med sikkerhed at man har kunnet høre på Lynge gennem årene, at han har været lodret uenig i mange af de såkaldt uansvarlige tiltag. Hvis det stod til Lynge havde fodbolden i AaB stensikkert haft udelt topprioritet op gennem 00'erne, det tør jeg godt garantere.

Lynge har først haft poster med økonomisk indhold, efter man begyndte på nedtrapningen af koncernen AaB A/S, og hvis man synes det skulle gøre ham medansvarlig, så griber man da vist efter halmstrå i forsøg på at underbygge sin egen personlige holdning til manden...

Og Grønkjær - jeg forstår simpelthen ikke hvorfor han skulle have været et emne. En sympatisk fyr, helt sikkert, og en mand med masser af erfaring som spiller, men jeg kan ikke se ham i en stilling som sportslig leder, det kan jeg simpelthen ikke.

Jeg mener som mange andre at man skal ansætte potentiale, man skal finde den rigtige person/personlighed, og ikke nødvendigvis ham som har bevist en hel masse. Er det samtidig en person der ligesom Lynge vil dø for AaB, og derfor vil lægge hele sit liv i jobbet, er det kun et ekstra plus i min bog, og jeg mener faktisk det bør spille en stor rolle.

Min mand er stadig Jacob Larsen, jeg er sikker på han har det i sig.

Brugeravatar
Winterburn
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: New York

Indlæg af Winterburn » 22. mar 2013, 02:01

Vil da lige byde ind med et nyt navn jeg faldt over efter lidt googlen efter gamle landsholdsspillere: Jakob Friis Hansen.

Har været scout i Liverpool, træner i divisionen og er vidst nok i Fiorentina som scout nu.

Han må da have nogle ideer, og gode forbindelser i miljøet?

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 22. mar 2013, 02:41

Jesper Schmidt skrev:
seamann skrev:Vi er vist ved at være derhenne hvor vi skal huske den med fingeren og et glas vand.

Vrøvl. Jeg synes endda med sikkerhed at man har kunnet høre på Lynge gennem årene, at han har været lodret uenig i mange af de såkaldt uansvarlige tiltag. Hvis det stod til Lynge havde fodbolden i AaB stensikkert haft udelt topprioritet op gennem 00'erne, det tør jeg godt garantere.

Lynge har først haft poster med økonomisk indhold, efter man begyndte på nedtrapningen af koncernen AaB A/S, og hvis man synes det skulle gøre ham medansvarlig, så griber man da vist efter halmstrå i forsøg på at underbygge sin egen personlige holdning til manden...

Og Grønkjær - jeg forstår simpelthen ikke hvorfor han skulle have været et emne. En sympatisk fyr, helt sikkert, og en mand med masser af erfaring som spiller, men jeg kan ikke se ham i en stilling som sportslig leder, det kan jeg simpelthen ikke.

Jeg mener som mange andre at man skal ansætte potentiale, man skal finde den rigtige person/personlighed, og ikke nødvendigvis ham som har bevist en hel masse. Er det samtidig en person der ligesom Lynge vil dø for AaB, og derfor vil lægge hele sit liv i jobbet, er det kun et ekstra plus i min bog, og jeg mener faktisk det bør spille en stor rolle.

Helt enig. Lynges job var jo bare at sikre AaB en plads i top fire med det skrabede budget han nu fik stillet til rådighed efter klubbens penge var hældt i håndbold, ejendomme og andre ligegyldigheder. Var jo ikke Lynges beslutning at hælde penge i alt det skrammel. Det var derimod Søndergaard + øvrig bestyrelse og diverse direktørmarionetter. Lynge har vel f.eks. dårligt betalt nogen vildere overgangssummer siden han hentede Oper. Så er der self. sign-on fee for transferfrie, men det slår mig stadigvæk at Lynge har handlet meget effektivt indenfor hans budget ifht. smartassene i FCM der skulle bruge 20 millioner på Borring eller de meget høje lønninger vi hører om i OB.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 22. mar 2013, 07:10

Jesper Schmidt skrev:

Grønkærs kandidatur tyder jo meget på, at man vurderer netværk meget, meget højt. Længere er den vel ikke.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2013, 08:32

Funky skrev:
Jesper Schmidt skrev:

Grønkærs kandidatur tyder jo meget på, at man vurderer netværk meget, meget højt. Længere er den vel ikke.
Slet ikke enig. Grønkjærs kandidatur er for mig en gåde da jeg slet ikke synes han har den rigtige personlighed. Hvis han ikke havde været nordjyde var der ikke en kinamands chance for at de ville have overvejet ham. Tror bare de vægter det at han er en nordjyde som var erfaring med gamet højt, ikke nødvendigvis pga netværk som jeg nu også synes er en meget opreklameret kvalifikation. Netværket skal nok komme til personen med tiden.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Indlæg af Lindmark » 22. mar 2013, 09:04

Pastorius skrev:
NIN den fromme skrev: Det morsomme fortsætter vel i det faktum, at Lynge selv er en af de bærende kræfter til at udpege sin afløser og det der med må antages, at han har været enig, måske ligefrem peget på Grønkjærs kandidatur.
Jep, og Lynge ansatte også Magnus Pehrsson.

Da han ansatte Hamrén var Ståle førstevalget. Det kan kun blive godt hvis han tager nummer to. Jeg ved så ikke lige hvorfor han fik talt forkert med ham den anden svensker.
Pehrsson var fjerde- eller femteprioritet i sin tid... Hamrén var selvfølgelig et scoop, men svært at vide hvordan det ville være gået med Ståle.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 22. mar 2013, 09:25

Som en anden også påpeger, så skal vi huske på Lynges egen filosofiske udtalelse med fingeren i et glas vand. Lynge er en kæmpe personlighed. Han har været bagmand i AaB fodbold i over 15 år. Jeg synes ikke altid Lynge har fået den kredit for sit arbejde som han fortjener, til gengæld så har kritikken af ham været hård i perioder.

Når det er sagt, så synes jeg det er på rette tid at stoppe for ham. Hvis vi finder vi nogle dygtige afløsere til de to poster, tror jeg det kan have en gavnlig effekt på udviklingen af AaB.

Jeg skriver selv at jeg synes at kritikken af ham har været hård i perioder, men en del af det har også været berettiget. Uanset hvordan man vender og drejer feriepengesagen, så er de ikke godt nok at man ikke har været 100% sikker på forholdene i kontrakterne. Her må Lynge påtage sig en del af ansvaret.
Der er bred enighed om at det vil være et stort plus, hvis den nye sportsdirektør har et stort netværk. Jeg har af flere omgange kritiseret den transferstrategi der har været i AaB. Ser man henover de sidste 10 års køb og salg af spillere, synes jeg det langt hen af vejen, har været præget af desperate handlinger på de sidste dage i transfervinduerne. Her burde man i stedet have hentet danske spillere. Det er vi heldigvis begyndt at sadle om til nu, men det undskylder ikke de sidste 10 års (til tider) hovedløse ageren.

Mit bud på en ny sportschef i AaB er Ove Pedersen. Han har ofte været omtalt som den person i DK der så mest fodbold på stadions. Fra seriefodbold og op efter. Han er godt nok 58 og sidder som træner i Vestsjælland. Men jeg tror godt han kan lokkes hertil. I Esbjerg var han i en periode i en position der minder om den engelske manager, hvor han altså både var ansvarlig for køb/salg samt det den danske træner står for. Han var så vidt jeg huske udset til at blive sportschef i Esbjerg, men siden da er meget vand løbet under broen.

For mig, er det en minimal faktor om de personer der ansættes har en fortid i AaB. Det kan hurtigt blive skrækkeligt indspist. I Brøndby har deres evne til ikke at se længere end til næsetippen, resulteret i ragnarok. I Ove Pedersen vil vi få en yderst karismatisk mand der har en upriselig erfaring med gamet, som altid har arbejde med skrabede budgetter og om nogen har et netværk der ligger i tråd med den transferstrategi der langt om længe er ved at udforme sig.

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 22. mar 2013, 09:27

Jesper Schmidt skrev:

Står vel i god tråd med at Lynge havde aftale klar til at hente Price retur til AaB... men ledelsen mente det var bedre for koncernen at man hentede Boldsen/Kjelling (kan ikke huske hvem af dem det var) istedet for!!!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 22. mar 2013, 09:44

Nå, må hellere prøve at være seriøs - tråden er jo efterhånden så langt ude at selv mine platte kommentarer virker helt valide...

Jeg ved ikke hvad AaB lægger til grund for den profil de gerne vil have, men jeg ved hvad jeg synes er det vigtigste.

De mennesker der har været den største succes i AaB har været folk med klare værdier. Ikke en burgtvognsforhandler som Ole Nielsen eller en rullesten som Jesper Grønkjær.

AaB har brug for en værdibaseret lederprofil når Lynge stopper, for det har han været garant for hidtil. At AaB er kendte for nogle grundlæggende sunde værdier, som at man skal opføre sig ordentligt, og behandle sine ansatte ordentligt. Hamrén kom og ændrede kulturen i AaB, som vel har været den vigtigste præstation han har stået for - det var fundamentet for hans resultater (sammen med bygningsstuntet som finansierede en lidt højere standard spillere end hidtil).

Egentlig er jeg ligeglad med om den mand der skal være fanebærer for AaB-værdierne er sportsdirektøren eller den kommercielle direktør, men én af dem skal det helst være. Der skal være en der går forrest, og holder de andre op på hvad det er AaB er. For mig er det ikke vigtigt om han er nordjyde, tjøwenhavner eller en anden slags udlænding. Det vigtige er at han bærer de værdier der har tegnet AaB i hjertet og så iøvrigt har gennemslagskraften til at sørge for de også bliver efterlevet.

De faglige kvalifikationer er selvfølgelig vigtige, men omkring valg af spillere, budgetlægning, kontraktforhandlinger etc. er der jo en masse menneskers ekspertice i klubben allerede som man kan trække på. Det skal nok bære det igennem.

Netværk er heller ikke uvæsentligt. Fremtiden er at der skal sælges nogle spillere, og de skal helst skæppe godt til i kassen for at sikre os nogenlunde lys fremtid. Det ville ikke været tosset at have gode kontakter til et par af de tunge agenter, når Helenius eller Kusk skal skydes afsted.

Jeg kender ikke alle kandiaterne (de nævnte) godtnok til at vurdere hvem der vil være den bedste mand, men jeg kender et par stykker af dem godtnok til at vide at det vil skuffe mig gevaldigt, hvis de skulle tegne AaB fremover. Ole Nielsen er det grelleste eksempel.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 22. mar 2013, 11:25

Du har ret i at en sportsdirektør skal være et fyrtårn, der har værdier som professionalitet, integritet, købmandsskab og klar komunikation.

Det store problem er vel, hvad vi har at tilbyde en sådan kapacitet. Faciliteterne og talentfabrikken er der vel. Og efter et præstationsdyk er der også mulighed for at bygge oven på og skabe forbedringer. Det store problem er vel lønnen. Havde vi penge vil mit bedste bud være Trond Sollied, der går arbejdsløs efter fyringen i Gent i oktober. Han har været træner for gode klubber i nogle af de lande, som vi traditionelt sælger talenter til. Man jo håbe han efter en lang trænerkarriere har lyst til at gå sportsdirektør/managervejen:

Klubber som træner:

■1992-96 Bodø/Glimt
■1998 Rosenborg
■1999-2000 Gent
■2000-05 Club Brugge
■2005-2006 Olympiakos
■2007-2008 Gent
■2008-2009 Heerenveen
■2010-2010 Al-Ahli
■2011 Lierse
■2011-2012 Gent

I forhold til den kommercielle direktør, synes jeg det er beklageligt at Ib Simonsen ikke er interesseret.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 22. mar 2013, 11:53

Rams skrev:Du har ret i at en sportsdirektør skal være et fyrtårn, der har værdier som professionalitet, integritet, købmandsskab og klar komunikation.

Det store problem er vel, hvad vi har at tilbyde en sådan kapacitet. Faciliteterne og talentfabrikken er der vel. Og efter et præstationsdyk er der også mulighed for at bygge oven på og skabe forbedringer. Det store problem er vel lønnen. Havde vi penge vil mit bedste bud være Trond Sollied, der går arbejdsløs efter fyringen i Gent i oktober. Han har været træner for gode klubber i nogle af de lande, som vi traditionelt sælger talenter til. Man jo håbe han efter en lang trænerkarriere har lyst til at gå sportsdirektør/managervejen:

Klubber som træner:

■1992-96 Bodø/Glimt
■1998 Rosenborg
■1999-2000 Gent
■2000-05 Club Brugge
■2005-2006 Olympiakos
■2007-2008 Gent
■2008-2009 Heerenveen
■2010-2010 Al-Ahli
■2011 Lierse
■2011-2012 Gent

I forhold til den kommercielle direktør, synes jeg det er beklageligt at Ib Simonsen ikke er interesseret.
Trond Sollied er et skandinavisk supernavn, ikke realistisk, men et supernavn til alt fra træner til adm. direktør.

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 22. mar 2013, 14:11

du har ret i at Sollied nok er for ambitiøs i vores nuværende situation.

Et mindre ambitiøst norsk navn med meriterne i orden er Rune Bratseth, den legandariske stopper fra Bremen. Han var sportschef for Rosenborg i perioden 1995-2007 (der gik det OK godt!), hvor han sluttede fordi han følte sig slidt op. Siden har han arbejdet som projektleder på Olavsfestdagene og som kommentator på Viashit. I 2012 trådte den gamle cirkushest dog til igen som støtte/rådgiver for Erik Hoftun i RBK.

han er 51 år, så hvis han vil, skulle man nok kunne presse 5-10 gode år ud af ham.

Men det er jo nok drømmetænkning. Vælger vi en lokal løsning, så håber jeg også, at man vælger Jacob Larsen, og så finder en voksen mand til jobbet som kommerciel direktør.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 23. mar 2013, 19:48

MHJ skrev:Nogen der husker bedre end jeg: var Lynge overhovedet den store personlighed i starten af sin karriere?
Sådan husker jeg ham ikke, men det at fyre Sepp var klart med til at sætte ham i karakter, og hvis Sepp var blevet en stor succes, som overbevisende fuldførte sin kontrakt med klar anbefaling til kontraktforlængelse, ville Lynge nok fremstå som mere kontormedarbejder end chef, der var ikke plads til dem begge som store personligheder, som jeg husker det.

Jeg synes det vigtigste ved at finde Lynges afløser, er ikke at tro, at nogen kan overtage de samme opgaver og gøre det ligesom Lynge ville have gjort. Han har været i organisationen i mange år og fået skabt sig en personlig autoritet som lederstil, hvis nogen forsøger at kopiere eller efterligne det, bliver det helt sikkert ikke bedre end Lynge ville have gjort det, og dermed en skuffende leder-skikkelse.
Det nemmeste ville være at flytte Jacob Larsen op fra Talentkorordinator til delvis at overtage Lynges job ved det sportslige ledelse, og lade en anden nyansat få de mere kommercielle opgaver.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 24. mar 2013, 05:09

634 skrev:
MHJ skrev:Nogen der husker bedre end jeg: var Lynge overhovedet den store personlighed i starten af sin karriere?
Sådan husker jeg ham ikke, men det at fyre Sepp var klart med til at sætte ham i karakter, og hvis Sepp var blevet en stor succes, som overbevisende fuldførte sin kontrakt med klar anbefaling til kontraktforlængelse, ville Lynge nok fremstå som mere kontormedarbejder end chef, der var ikke plads til dem begge som store personligheder, som jeg husker det.

Jeg synes det vigtigste ved at finde Lynges afløser, er ikke at tro, at nogen kan overtage de samme opgaver og gøre det ligesom Lynge ville have gjort. Han har været i organisationen i mange år og fået skabt sig en personlig autoritet som lederstil, hvis nogen forsøger at kopiere eller efterligne det, bliver det helt sikkert ikke bedre end Lynge ville have gjort det, og dermed en skuffende leder-skikkelse.
Det nemmeste ville være at flytte Jacob Larsen op fra Talentkorordinator til delvis at overtage Lynges job ved det sportslige ledelse, og lade en anden nyansat få de mere kommercielle opgaver.
Rudbæk ind som administrerende direktør og AaB's ansigt udadtil, med Jacob Larsen i en mere tilbagetrukket rolle som sportslig leder... i min verden vil det være en fuldstændig perfekt kombination, og det tætteste vi overhovedet kan komme på at fortsætte med at have noget der ligner så mange af Lynge's kvaliteter som muligt.

Med Figos store indblik i AaB's ungdom vil det også samtidig garantere at linjen med stor fokus på egne talenter fortsætter i mange år fremover, samtidig med at jeg er sikker på at en rolle til Lynge i baggrunden, som støtte og hjælpende hånd, vil fungere perfekt med en ung mand der kender AaB ind og ud. Figo har været eksponent og ledende skikkelse bag den eminente talentopblomstring i AaB, det er bestemt ikke noget man bare lige gør, og jeg har enorm tiltro til at han har præcist de egenskaber som skal til.

Og Rudbæk - Jeg mener at han mere end nogen anden lagde grundstenene for den succes AaB har oplevet siden mesterskabet i 95. Som jeg skrev i et andet indlæg, var han efter min opfattelse i 80'erne AaB's pendan til det Sepp skabte med det danske landshold, han var manden som turde stille krav, aflive de glade amatørdage, og skabe et hold som PEA senere videreudviklede til 95 mesterholdet. Jeg har kæmpe respekt for den måde han reelt ledede AaB på dengang, og ville desuden elske at have så stor en fodboldhjerne i AaB's ledelse. At have såvel PEA som Rudbæk i baglandet ville efter min mening være et kæmpescoop.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 24. mar 2013, 10:41

Jesper Schmidt skrev:
634 skrev:

Rudbæk ind som administrerende direktør og AaB's ansigt udadtil, med Jacob Larsen i en mere tilbagetrukket rolle som sportslig leder... i min verden vil det være en fuldstændig perfekt kombination, og det tætteste vi overhovedet kan komme på at fortsætte med at have noget der ligner så mange af Lynge's kvaliteter som muligt.

Med Figos store indblik i AaB's ungdom vil det også samtidig garantere at linjen med stor fokus på egne talenter fortsætter i mange år fremover, samtidig med at jeg er sikker på at en rolle til Lynge i baggrunden, som støtte og hjælpende hånd, vil fungere perfekt med en ung mand der kender AaB ind og ud. Figo har været eksponent og ledende skikkelse bag den eminente talentopblomstring i AaB, det er bestemt ikke noget man bare lige gør, og jeg har enorm tiltro til at han har præcist de egenskaber som skal til.

Og Rudbæk - Jeg mener at han mere end nogen anden lagde grundstenene for den succes AaB har oplevet siden mesterskabet i 95. Som jeg skrev i et andet indlæg, var han efter min opfattelse i 80'erne AaB's pendan til det Sepp skabte med det danske landshold, han var manden som turde stille krav, aflive de glade amatørdage, og skabe et hold som PEA senere videreudviklede til 95 mesterholdet. Jeg har kæmpe respekt for den måde han reelt ledede AaB på dengang, og ville desuden elske at have så stor en fodboldhjerne i AaB's ledelse. At have såvel PEA som Rudbæk i baglandet ville efter min mening være et kæmpescoop.
Jeg er også ved at få opfattelsen, at Rudbæk sammen med Figo er det rigtige makkerpar til ny organisation.

Soren
1. div
1. div

Indlæg af Soren » 24. mar 2013, 10:54

Det er virkelig drømmescensriet med Rudbæk og Figo. Vi kommer så en ny Figo som talentkoordinator... Har vi en i pipelinen der?

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 24. mar 2013, 12:01

Soren skrev:Det er virkelig drømmescensriet med Rudbæk og Figo. Vi kommer så en ny Figo som talentkoordinator... Har vi en i pipelinen der?
Talentkoordinator burde nok kunne findes et sted. Mit indtryk er vi har så mange dygtige trænere omkring u-holdende at det ikke bliver det største problem.

Låst