Det er skam et par uger siden jeg har fået øl.Hanga skrev:Det er tidligt du har taget hul på fredagsøllene634 skrev: Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram, sorry to say, men som AaB fan er jeg Lukas Andersen dybt taknemmelig for de mange point i sæsonstarten.
En anden årsag til pointkrise er nok også, at der ikke er råd til deltagelse i europæiske kampe, samt al polemikken med feriepengesagen.
Kamptråd: Esbjerg fb - AaB, 2. Påskedag d. 1. april 2013
Re: Kamptråd: Esbjerg fb - AaB, 2. Påskedag d. 1. april 2013
-
sulakvelidze
- Allstar

- Favoritspiller: Lukas Spalvis
Enig, men nu er det jo heller ikke en enkelt hjemmekamp, der er tale om. I dette tilfælde er det forskellen på 6 hjemme/3 ude kontra 3 hjemme/6 ude i de indbyrdes kampe med de tre andre nedrykningskandidater. Det giver Brøndby en klar fordel i forhold til Horsens. Om de så fatter at udnytte den, er en anden sag, men fordelen er givet dem på et sølvfad.BoT skrev:Ingen tvivl om, at turneringen er skæv, men jeg tror bestemt ikke, en enkelt ekstra hjemmekamp har nogen afgørende betydning - hverken i bunden eller i toppen. Det er alle hold simpelthen for ustabile til med nederlag både ude og hjemme.
Igen: Det er ikke en enkelt kamp, og det er ikke Brøndby som sådan, det handler om. De er bare et aktuelt eksempel på en klub, der har haft heldet med sig takket være den skæve turneringsstruktur. Andre gange har det sikkert Været AaB. Strukturen skaber bare risiko for den slags, og i år giver det så Brøndby en fordel.BoT skrev:Desuden har jeg meget svært ved at finde et alternativ. 12 hold er altså bare - rent økonomisk - den optimale sammensætning af Superligaen, og 22 kampe vil være alt for lidt, mens 44 kampe er alt for meget. Vi må jo også konstatere, at Superligaen i sin nuværende udformning de seneste mange år har været en pænt stor succes både sportsligt og økonomisk. At vi så i år "snydes" for en hjemmekamp - og at Brøndby har en ekstra kamp hjemme mod hold, som DBU ikke nødvendigvis kunne forudse ville ligge i bunden, kan altså ikke få mig til at råbe op.
For mig handler det om princippet i det. Man giver nogle klubber en ekstra fordel og skaber dermed en liga uden optimalt sportsligt hensyn. Det giver ikke mening for mig, når man samtidig snakker så meget om fair play.
Og jeg kan sagtens få øje på alternativer. Det er muligt, at 12 hold var det maksimale antal for dansk fodbold i 1995. Men man kan ikke sige, at det dermed er sådan i al evighed, og 18 år senere er klubberne i 1. division vel alle lige så professionelle som Superligaklubberne var dengang. Jeg er tilhænger af 16 hold i ligaen, måske endda 18. Og jeg mener, at dansk fodbold kan bære det. At det ikke bliver til noget, skyldes alene (som en tidligere har været inde på), at de store klubber ikke har lyst til at dele kagen med flere hold. Men siden de alligevel alle sammen (næsten) kører med underskud, kunne det jo tyde på, at en liga med 12 hold skaber for stort incitament til at satse for hårdt for at opnå succes/undgå nedrykning. Med 16-18 hold i ligaen bør det være muligt at etablere sig med en mere stabil økonomi og som fx i AaB's tilfælde bygge et hold op i løbet af et par mellemsæsoner uden at risikere døden på det.
Bare for eksemplets skyld, kunne Superligaen med 16 hold helt aktuelt se sådan ud:
FCK
Nordsjælland
OB
AaB
Randers FC
AGF
Esbjerg
FC Midtjylland
Horsens
Brøndby
SønderjyskE
Silkeborg
Vejle BK
FC Vestsjælland
Viborg
Lyngby
Og med 18 hold suppleret af Brønshøj og FC Fredericia.
Jeg ser ikke dansk fodbold ryge ud i ragnarok med sådan en liga. Tværtimod kan jeg kun se den landsdækkende interesse blive større, talentudviklingen få bedre vilkår og klubberne få mere ro til at få økonomien i balance.
Hvis man endelig skulle beslutte, at det er helt umuligt at udvide Superligaen fra de 12 hold, kunne man i det mindste indføre slutspil hos både top og bund. Selvfølgelig ikke ved at nulstille alle halvere point efter 22 kampe og den slags pop, men ved at lade de seks øverste fortsætte ti runder mere med indbyrdes kampe - og det samme med de seks nederste. Det ville give 32 kampe til hvert hold med lige mange hjemme- og udekampe mod alle modstandere. Det ville endda for topklubberne give dem alle to hjemmekampe mod FCK eller de andre modstandere, som i sådan en sæson vil trække flere tilskuere.
Men nu har jeg vist bidraget rigeligt til at fjerne fokus fra denne tråd, så jeg holder inde med struktursnakken nu.
Har desværre helt overset din henvendelse på mit indlæg.BoT skrev:Ok, det var da et virkelig weird indlæg!634 skrev: Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram, sorry to say, men som AaB fan er jeg Lukas Andersen dybt taknemmelig for de mange point i sæsonstarten.
En anden årsag til pointkrise er nok også, at der ikke er råd til deltagelse i europæiske kampe, samt al polemikken med feriepengesagen.
For det første fik vi altså også skrabet en del point i hus efter salget af Lukas.
For det andet er det jo ikke fordi, vi har spillet elendigt i forårets kampe, men derimod, at vi har manglet noget kynisme i begge målender.
For det tredje fatter jeg slet ikke, hvad du mener med, at der ikke er råd til deltagelse i europæiske kampe? Og hvorfor skulle det have indvirkning på vores pointhøst??!
Savnet af Lukas blev ikke spontant, men med tiden er den blevet uopretteligt stort, det kan også ses tydeligt i holdets resultater.
Selvfølgelig kan man sagtens rose holdets spil i foråret, men en sejr imod en af de 11 modstandere virker ikke meget sandsynligt, det var tæt på imod OB, men jo egentlig fair nok med uafgjort.
Det er da en dyr investering at spille flere kval. kampe imod modstandere som ikke giver store Stadion indtægter ved hjemmekampen og store rejseudgifter til udekampen, samt en ikke ubetydelig risiko for samlet nederlag til hold som Dila Gori eller Slavija.
Jeg ser mit snit til at tjene en tusse her. Så 1000 kr. på, at vi får fem eller flere point i de resterende kampe. Du er jo skråsikker på det modsatte, så her er der jo potentielt 1000 kr. lige i lommen.634 skrev:Har desværre helt overset din henvendelse på mit indlæg.BoT skrev:Ok, det var da et virkelig weird indlæg!634 skrev: Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram, sorry to say, men som AaB fan er jeg Lukas Andersen dybt taknemmelig for de mange point i sæsonstarten.
For det første fik vi altså også skrabet en del point i hus efter salget af Lukas.
For det andet er det jo ikke fordi, vi har spillet elendigt i forårets kampe, men derimod, at vi har manglet noget kynisme i begge målender.
For det tredje fatter jeg slet ikke, hvad du mener med, at der ikke er råd til deltagelse i europæiske kampe? Og hvorfor skulle det have indvirkning på vores pointhøst??!
Savnet af Lukas blev ikke spontant, men med tiden er den blevet uopretteligt stort, det kan også ses tydeligt i holdets resultater.
Selvfølgelig kan man sagtens rose holdets spil i foråret, men en sejr imod en af de 11 modstandere virker ikke meget sandsynligt, det var tæt på imod OB, men jo egentlig fair nok med uafgjort.
Det er da en dyr investering at spille flere kval. kampe imod modstandere som ikke giver store Stadion indtægter ved hjemmekampen og store rejseudgifter til udekampen, samt en ikke ubetydelig risiko for samlet nederlag til hold som Dila Gori eller Slavija.
Der bliver godtnok skrevet mange halve og hele løgne og røverhistorier her.
1) En europæisk deltagelse vil være en klar økonomisk gevinst for AaB. Mange sponsoraftaler indebærer stadig bonusaftaler ved europæisk deltagelse, og endelig giver 4. pladsen rigtig godt med TV-penge. Så selv hvis vi ryger ud i første runde til et obskurt hold vil det være bedre end at blive nr. 5-6 og undgå Europa League.
2) Lucas-myten. For det første var vores virkeligt gode periode primært i september, hvor Lucas jo som bekendt VAR væk. Derudover er der forskel på korrelation og kausalitet. Lucas var god - men var ikke involveret i særlig mange scoringer og ikke nær så vigtig som Kusk og Helenius. Da vi begyndte at tabe points i efteråret var det i høj grad på grund af dårligere baner og større respekt for os, hvilket medførte mere fysiske og defensive modstandere. Derudover blev Augu skadet og har stadig ikke ramt det høje niveau fra september måned.
1) En europæisk deltagelse vil være en klar økonomisk gevinst for AaB. Mange sponsoraftaler indebærer stadig bonusaftaler ved europæisk deltagelse, og endelig giver 4. pladsen rigtig godt med TV-penge. Så selv hvis vi ryger ud i første runde til et obskurt hold vil det være bedre end at blive nr. 5-6 og undgå Europa League.
2) Lucas-myten. For det første var vores virkeligt gode periode primært i september, hvor Lucas jo som bekendt VAR væk. Derudover er der forskel på korrelation og kausalitet. Lucas var god - men var ikke involveret i særlig mange scoringer og ikke nær så vigtig som Kusk og Helenius. Da vi begyndte at tabe points i efteråret var det i høj grad på grund af dårligere baner og større respekt for os, hvilket medførte mere fysiske og defensive modstandere. Derudover blev Augu skadet og har stadig ikke ramt det høje niveau fra september måned.
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
Læg dertil at vi i starten af sæsonen havde nogle gunstige forudsætninger for at spille god bold, bl.a. med modstandere der var svækket efter europæiske midtugekampe. Dette har nok haft større indflydelse på vores gode spil end Lucas. Men, selvom Curth vist nok havde en stime på to kampe med mål, som afløser for Lucas, så er det min klare opfattelse, at vi hurtigt efterfølgende blev meget nemmere at lukke ned for, efter Lucas afgang. Du skriver godt nok at andre klubber pludselig havde større respekt for os, men alt andet lige, så vil Lucas + Kusk være et bedre modspil til et kompakt forsvar, end Kusk + Curth.Yankee skrev:Der bliver godtnok skrevet mange halve og hele løgne og røverhistorier her.
Desuden gik vores gode periode (vil jeg påstå) fra 1-1 kampen mod FCN 4/8 (hvor vi burde have vundet), og frem til 16/9. Det var 6 kampe, hvor Lucas kun manglede i de 2 sidste, dvs. ikke som du skriver en periode hvor Lucas var væk.
Jeg er ikke skråsikker på de 5 point, men de 3 point i foråret har været fortjent, dog manglede der et straffespark i seneste kamp. Fortsætte foråret sådan er de 5 point realistisk-Larsen skrev:Jeg ser mit snit til at tjene en tusse her. Så 1000 kr. på, at vi får fem eller flere point i de resterende kampe. Du er jo skråsikker på det modsatte, så her er der jo potentielt 1000 kr. lige i lommen.634 skrev:Har desværre helt overset din henvendelse på mit indlæg.BoT skrev:Ok, det var da et virkelig weird indlæg!634 skrev: Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram, sorry to say, men som AaB fan er jeg Lukas Andersen dybt taknemmelig for de mange point i sæsonstarten.
634 skrev:Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogram
Bare du selv kan holde styr på det...634 skrev:Jeg er ikke skråsikker på de 5 point, men de 3 point i foråret har været fortjent, dog manglede der et straffespark i seneste kamp. Fortsætte foråret sådan er de 5 point realistisk
Jeg har tidligere fået forklaret af bestyrelsesmedlem at indtægter kun lige akkurat opvejer udgifter ved tidlige europæiske kampe, det er godt nok flere år siden, men siden hen er lønudgifter jo ikke blevet mindre med feriepenge i flere omgange på alle løndele.Yankee skrev:Der bliver godtnok skrevet mange halve og hele løgne og røverhistorier her.
Hvad angår Lukas forklarer MHJ det fint.
Nej det kan jeg forhåbentlig ikkeYankee skrev:634 skrev:Som AaB spiller hidtil i dette forår kan jeg simpemthen ikke se dem vinde 5 point i det sidste kampprogramBare du selv kan holde styr på det...634 skrev:Jeg er ikke skråsikker på de 5 point, men de 3 point i foråret har været fortjent, dog manglede der et straffespark i seneste kamp. Fortsætte foråret sådan er de 5 point realistisk
Jeg har hørt det stik modsatte fra nuværende sponsorer, men lad nu det ligge - det er ikke noget nogen af os ved, og stensikkert ikke noget, der har indvirkning på vores resultater som du påstår.634 skrev: Jeg har tidligere fået forklaret af bestyrelsesmedlem at udgifter kun lige akkurat opvejer udgifter ved tidlige europæiske kampe, det er godt nok flere år siden, men siden hen er lønudgifter jo ikke blevet mindre med feriepenge i flere omgange på alle løndele.
Hvad angår det markerede, er det helt væk. Lønudgifterne er blevet mindsket MARKANT over de sidste par år.
Lynge sagde selv tidligere, at Europa Cuppen ikke gav nævneværdigt, selv med gruppespil. Dette er blevet ændret væsentligt, siden omdøbningen til Europa League, hvor der også er kommet flere penge til de deltagende hold. I Europa Cuppen skulle man gå videre fra gruppen, før end man tjente +5mio kr, i forhold til alle de ekstra udgifter der er, eksempelvis rejser, hoteller, spiller bonusser, mmYankee skrev:Jeg har hørt det stik modsatte fra nuværende sponsorer, men lad nu det ligge - det er ikke noget nogen af os ved, og stensikkert ikke noget, der har indvirkning på vores resultater som du påstår.634 skrev: Jeg har tidligere fået forklaret af bestyrelsesmedlem at udgifter kun lige akkurat opvejer udgifter ved tidlige europæiske kampe, det er godt nok flere år siden, men siden hen er lønudgifter jo ikke blevet mindre med feriepenge i flere omgange på alle løndele.
Hvad angår det markerede, er det helt væk. Lønudgifterne er blevet mindsket MARKANT over de sidste par år.
Jeg forstår slet ikke dit indlæg? Der har aldrig været en turnering, der hed Europa Cup? Den hed UEFA Cup, og kun i de sidste to sæsoner havde man et gruppespil. Vores UEFA Cup-deltagelse i 2008 var ihvertfald en pæn økonomisk gevinst.JLB skrev:
Lynge sagde selv tidligere, at Europa Cuppen ikke gav nævneværdigt, selv med gruppespil. Dette er blevet ændret væsentligt, siden omdøbningen til Europa League, hvor der også er kommet flere penge til de deltagende hold. I Europa Cuppen skulle man gå videre fra gruppen, før end man tjente +5mio kr, i forhold til alle de ekstra udgifter der er, eksempelvis rejser, hoteller, spiller bonusser, mm
Under alle omstændigheder er der flere penge i Europa League idag, og det er fuldstændig absurd at påstå at potentielle rejseomkostninger skulle hænge sammen med vores ringe pointhøst, som 634 gør det. Det synes jeg er for langt ude.
Bah, Europa Cup UEFA Cup, det er det sammeYankee skrev:Jeg forstår slet ikke dit indlæg? Der har aldrig været en turnering, der hed Europa Cup? Den hed UEFA Cup, og kun i de sidste to sæsoner havde man et gruppespil. Vores UEFA Cup-deltagelse i 2008 var ihvertfald en pæn økonomisk gevinst.JLB skrev:
Lynge sagde selv tidligere, at Europa Cuppen ikke gav nævneværdigt, selv med gruppespil. Dette er blevet ændret væsentligt, siden omdøbningen til Europa League, hvor der også er kommet flere penge til de deltagende hold. I Europa Cuppen skulle man gå videre fra gruppen, før end man tjente +5mio kr, i forhold til alle de ekstra udgifter der er, eksempelvis rejser, hoteller, spiller bonusser, mm
Under alle omstændigheder er der flere penge i Europa League idag, og det er fuldstændig absurd at påstå at potentielle rejseomkostninger skulle hænge sammen med vores ringe pointhøst, som 634 gør det. Det synes jeg er for langt ude.
Jeg henviste til, at 634 skrev:
Hen henviste til økonomien for flere år siden, mens du henviser til økonomien nu. I har sikkert begge ret, i og med, at der for år siden ikke var voldsomt mange penge i UEFA Cupen, medmindre man kom hele vejen til gruppespil og trak nogle attraktive hold. Det udtalte Lynge, om det var i et interview eller et foredrag, det kan jeg ikke huske.Jeg har tidligere fået forklaret af bestyrelsesmedlem at udgifter kun lige akkurat opvejer udgifter ved tidlige europæiske kampe, det er godt nok flere år siden
Efter ændringen til Europa League er økonomien for de deltagende blevet forbedret væsentligt, men jeg tror stadig, at man skal nå hele vejen til gruppespillet, før end det kan mærkes på AaB's økonomi, uagtet hvor elendig den er
Der har aldrig været gruppespil i UEFA cuppen. Da gruppespillet blev indført, blev det omdøbt til EURO League.JLB skrev:Bah, Europa Cup UEFA Cup, det er det sammeYankee skrev:Jeg forstår slet ikke dit indlæg? Der har aldrig været en turnering, der hed Europa Cup? Den hed UEFA Cup, og kun i de sidste to sæsoner havde man et gruppespil. Vores UEFA Cup-deltagelse i 2008 var ihvertfald en pæn økonomisk gevinst.JLB skrev:
Under alle omstændigheder er der flere penge i Europa League idag, og det er fuldstændig absurd at påstå at potentielle rejseomkostninger skulle hænge sammen med vores ringe pointhøst, som 634 gør det. Det synes jeg er for langt ude.Jeg skrev forkert, så den tager jeg på min kappe.
Jeg henviste til, at 634 skrev:Hen henviste til økonomien for flere år siden, mens du henviser til økonomien nu. I har sikkert begge ret, i og med, at der for år siden ikke var voldsomt mange penge i UEFA Cupen, medmindre man kom hele vejen til gruppespil og trak nogle attraktive hold. Det udtalte Lynge, om det var i et interview eller et foredrag, det kan jeg ikke huske.Jeg har tidligere fået forklaret af bestyrelsesmedlem at udgifter kun lige akkurat opvejer udgifter ved tidlige europæiske kampe, det er godt nok flere år siden
Efter ændringen til Europa League er økonomien for de deltagende blevet forbedret væsentligt, men jeg tror stadig, at man skal nå hele vejen til gruppespillet, før end det kan mærkes på AaB's økonomi, uagtet hvor elendig den er
Da AaB spillede imod Spurs, Anderlecht osv. hed det stadig UEFA-cuppen. Det var først året efter, eller året efter igen, at turneringen skiftede navn.le Cid skrev: Der har aldrig været gruppespil i UEFA cuppen. Da gruppespillet blev indført, blev det omdøbt til EURO League.
Var det først da man fik fuldt program - med ude og hjemmekampe, at det skiftede navn? Det kan da egentlig godt være, at du har ret i...limey skrev:Da AaB spillede imod Spurs, Anderlecht osv. hed det stadig UEFA-cuppen. Det var først året efter, eller året efter igen, at turneringen skiftede navn.le Cid skrev: Der har aldrig været gruppespil i UEFA cuppen. Da gruppespillet blev indført, blev det omdøbt til EURO League.
Men stadig: Det vil helt sikkert give gode penge i kassen at deltage nu - ved ikke hvordan det så ud før i tiden.
Økonomien:
Der er altså 750.000kr pr runde ind til gruppespillet. Fratrukket rejseomkostninger, spillerbonusser, og lignende, så er det ikke voldsomt mange penge der er, før gruppespillet nåesSimilarly to the UEFA Champions League, the prize money received by the clubs is divided into fixed payments based on participation and results, and variable amounts that depend of the value of their TV market.[13]
A group stage participation in the Europa League awards a base fee of €1.3 million. A victory in the group pays €200,000 and a draw €100,000. Also, each group winner earns €400,000 and each runner-up €200,000. Reaching the knock-out stage triggers additional bonuses: €200,000 for the round of 32, €350,000 for the round of 16, €450,000 for the quarter-finals and €1 million for the semi-finals. The losing finalists receive €2.5 million and the champions get €5 million.[14]
First qualifying round: €100,000
Second qualifying round: €100,000
Third qualifying round: €100,000
Play-off round: €100,000
Base fee for group stage: €1,300,000
Group match victory: €200,000
Group match draw: €100,000
Group winners: €400,000
Group runners-up: €200,000
Round of 32: €200,000
Round of 16: €350,000
Quarter-finals: €450,000
Semi-finals: €1,000,000
Losing finalist: €2,500,000
Winners: €5,000,000
Husk at lægge tilskuerindtægter, sponsorindtægter og tv-indtægter til tallet.JLB skrev:Økonomien:Der er altså 750.000kr pr runde ind til gruppespillet. Fratrukket rejseomkostninger, spillerbonusser, og lignende, så er det ikke voldsomt mange penge der er, før gruppespillet nåesSimilarly to the UEFA Champions League, the prize money received by the clubs is divided into fixed payments based on participation and results, and variable amounts that depend of the value of their TV market.[13]
A group stage participation in the Europa League awards a base fee of €1.3 million. A victory in the group pays €200,000 and a draw €100,000. Also, each group winner earns €400,000 and each runner-up €200,000. Reaching the knock-out stage triggers additional bonuses: €200,000 for the round of 32, €350,000 for the round of 16, €450,000 for the quarter-finals and €1 million for the semi-finals. The losing finalists receive €2.5 million and the champions get €5 million.[14]
First qualifying round: €100,000
Second qualifying round: €100,000
Third qualifying round: €100,000
Play-off round: €100,000
Base fee for group stage: €1,300,000
Group match victory: €200,000
Group match draw: €100,000
Group winners: €400,000
Group runners-up: €200,000
Round of 32: €200,000
Round of 16: €350,000
Quarter-finals: €450,000
Semi-finals: €1,000,000
Losing finalist: €2,500,000
Winners: €5,000,000
- Larstyndskid
- 1. div

Det var altså først 2 år senere det blev til Europa League. Da AaB spillede mod Man City i 09 hed det stadig UEFA Cuplimey skrev:Da AaB spillede imod Spurs, Anderlecht osv. hed det stadig UEFA-cuppen. Det var først året efter, eller året efter igen, at turneringen skiftede navn.le Cid skrev: Der har aldrig været gruppespil i UEFA cuppen. Da gruppespillet blev indført, blev det omdøbt til EURO League.