Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Hanga » 18. apr 2013, 11:44

Vi kan gisne, gætte og analysere alt det vi vil... Ingen af os har et tilstrækkeligt vidensgrundlag til at kunne konkludere noget som helst. Vi kan ikke bruge meldingerne fra hverken spillerforeningen eller AaB til ret meget, de har hver deres interesser og tilgang til sagen.

Min pointe er... sagen er diskuteret i hoved og røv og ingen af os er spcielt meget klogere. Vi må vente på en endelig afklaring.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 18. apr 2013, 15:26

http://www.sporten.dk/fodbold/jeg-har-i ... endt-nogen" onclick="window.open(this.href);return false;

Synes Børge Bach bør rette henvendelse til dagbladende, hvis det vitterligt ikke er ham der er indbladet. Jeg ville da være ked af at få mit navn tilsmudset på den måde. Hvem ved, måske han allerede har gjort det.

Edit: der er faktisk flere Børge Bach'er end jeg lige gik og troede (9 stk)

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 18. apr 2013, 16:30

doukas skrev:http://www.sporten.dk/fodbold/jeg-har-i ... endt-nogen

Synes Børge Bach bør rette henvendelse til dagbladende, hvis det vitterligt ikke er ham der er indbladet. Jeg ville da være ked af at få mit navn tilsmudset på den måde. Hvem ved, måske han allerede har gjort det.

Børge Bach kan bestemt ikke ligges til ansvar for, hvad Børge Bang har lavet af ulykker.

Så Børge Bach kan roligt forsætte med at fokusere på AaB.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 18. apr 2013, 16:50

Eftersom vindmøllesagen ikke har det fjerneste med AaB at gøre, ville det være rart, om de, der ønsker at kommentere den, kunne oprette et privat forum til samme i stedet for at blive med at spamme denne tråd.

AaB har så sandelig rigeligt at se til på økonomifronten, skulle man mene...

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 18. apr 2013, 18:07

Halil skrev:
doukas skrev:http://www.sporten.dk/fodbold/jeg-har-i ... endt-nogen

Børge Bach kan bestemt ikke ligges til ansvar for, hvad Børge Bang har lavet af ulykker.

Så Børge Bach kan roligt forsætte med at fokusere på AaB.
Jamen dog, nu er det så blevet rettet fra Børge Bach til Børge Bang. Herligt!

JLB
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Her

Indlæg af JLB » 27. apr 2013, 13:08

Lynge taler ud om AaB's økonomi
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... 961504.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Der skulle stå mere i papirudgaven, nogen der har læst den?
Hvem der bare var irsk

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. apr 2013, 13:34

JLB skrev:Lynge taler ud om AaB's økonomi
http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... 961504.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Desværre, men den må være interessant læsning.

Jeg vil ikke ind på tal, men vi har et af de laveste budgetter i Superligaen. Vi ligger vel tredje- eller fjerdenederst. Jeg ved kun 100 procent, at SønderjyskE og Silkeborg ligger under os.

- Det siger med al tydelighed hvor fantastisk en præstation holdet har leveret i år.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 27. apr 2013, 14:03

Det har jeg. Der er en oversigt over de køb og salg Lynge står bag, men der står ikke meget. Det vigtigste er vores ekstremt lave spillerbudget. Kan det virkelig passe, at vores klub skaber så få indtægter at vores spillertrup er Superligaens 3. Eller 4. billigeste. Og at vi så alligevel skal sælge hvert år for at få det til at gå i nul....

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. apr 2013, 14:22

Klaus skrev:

Det har jeg. Der er en oversigt over de køb og salg Lynge står bag, men der står ikke meget. Det vigtigste er vores ekstremt lave spillerbudget. Kan det virkelig passe, at vores klub skaber så få indtægter at vores spillertrup er Superligaens 3. Eller 4. billigeste. Og at vi så alligevel skal sælge hvert år for at få det til at gå i nul....
Jeg tror ikke det er anderledes end for alle andre superligahold i øjeblikket, der ikke har en fast ekstraindtægt udover fodbolden. Jeg tror den store forskel bare er at de hold vi normalt sammenligner os med, ikke har skruet så voldsomt ned for spillerbudgettet endnu - det kommer de til at gøre.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 27. apr 2013, 22:49

Jesper Schmidt skrev:
Klaus skrev:

Jeg tror ikke det er anderledes end for alle andre superligahold i øjeblikket, der ikke har en fast ekstraindtægt udover fodbolden. Jeg tror den store forskel bare er at de hold vi normalt sammenligner os med, ikke har skruet så voldsomt ned for spillerbudgettet endnu - det kommer de til at gøre.
Arh vi er Danmarks fjerde største by og tredje største kommune og vi er derudoer ''sportsbrandet'' for en hel landsdel; White Hawks, Pirates, ADH eller Aalborg Håndbold når ikke AaB-brandet til sokkeholderne. Det bør derfor på sigt være muligt at genere flere indtægter ved at udnytte sponsorgrundlaget bedre og derved skabe bedre økonomi.
Jeg håber derfor virkelig på, at vi får en ny Adm. Direktør eller hvad de vælger at kalde ham kan udvikle nye forretningsområder INDENFOR fodboldforretningen og skabe nye indtægter.
Tænker blandt andet om vi kan blive bedre til at tiltrække mindre erhvervsdrivende som jeg ved, at Aalborg Pirates pt. har godt fat i ved udvikle billige sponsorater

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar

Indlæg af Halil » 28. apr 2013, 14:08

Godt Lynge tager bladet fra munden.

Ofte ses det, at Lynge er blevet skudt i skoene, at han "pissede" CL millionerne væk.

Intet kunne være længere fra sandheden. Det er ren idioti, at sige/skrive det.

Til gengæld har Lynge højst sandsynligt, reddet AaB fra en konkurs via sin handlekraft og tålmodighed(Holde fast på Hamren --> Mesterskab --> CL mio, samt være aggressiv, da AaB var et suverænt bundhold den famøse vinter)

Der burde kraftedeme blive rejst en statue af ham, et eller andet sted i Aalborg.
Uden Synd Ingen Frelse

Reto
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Martin Rejthar

Indlæg af Reto » 28. apr 2013, 14:26

Jesper Schmidt skrev: - Det siger med al tydelighed hvor fantastisk en præstation holdet har leveret i år.
Lige præcis.

Vildt at budgettet nok er ca halveret på hvad... 3-4 sæsoner?

Mon ikke vores budget er ca på Esbjerg og Horsens niveau?

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 29. apr 2013, 09:05

Lynge har været en god mand for AaB, men det der har altså karakter af håndvask, og det klæder ham ikke. Det er rigtigt, at vi har været involveret i meget ragelse som ejendomme, college, håndbold, etc., men det er jo ikke fordi fodbold-delen i samme periode har excelleret i overskud - snarere tværtimod. CL-sæsonen gav selvfølgelig en økonomisk indsprøjtning, men bortset fra det har også fodbold været en underskudsforretning. Selv nu, hvor der er skåret ind til benet, er det svært at få regnskabet itl at gå i nul.

Efter mesterskabssæsonen var der desuden en række dyre kontraktforlængelser, spillerindkøb der ikke slog til, lejeaftale på lejeaftale efter Prica-salget og ikke mindst et farceactigt trænerforløb. Så Lynge kan nok ikke sige sig fri for at have bidraget til den økonomiske nedtur.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 29. apr 2013, 10:00

Gnu skrev:

Lynge har været en god mand for AaB, men det der har altså karakter af håndvask, og det klæder ham ikke. Det er rigtigt, at vi har været involveret i meget ragelse som ejendomme, college, håndbold, etc., men det er jo ikke fordi fodbold-delen i samme periode har excelleret i overskud - snarere tværtimod. CL-sæsonen gav selvfølgelig en økonomisk indsprøjtning, men bortset fra det har også fodbold været en underskudsforretning. Selv nu, hvor der er skåret ind til benet, er det svært at få regnskabet itl at gå i nul.

Efter mesterskabssæsonen var der desuden en række dyre kontraktforlængelser, spillerindkøb der ikke slog til, lejeaftale på lejeaftale efter Prica-salget og ikke mindst et farceactigt trænerforløb. Så Lynge kan nok ikke sige sig fri for at have bidraget til den økonomiske nedtur.
Og hvorfor tror du det Lynge hentede havde den kvalitet. Hvorfor mon vi skulle have en trænerparodi i Pehrsson fremfor en som var bedre rustet til at tage over efter Hamren, hvorfor tror du at vi f.eks. måtte tage en chance og signe en skrøbelig Daniel Fredheim-Holm eller en dengang ret middelmådig KEP? Fordi pengene ganske enkelt ikke var der til ret meget når man sammenlignede med klubber på samme størrelse som os. Mht. lejeaftalerne synes jeg egentlig både Saganowski og Nilsson var fine signinger, men vi havde nok næppe råd til at beholde dem. Den eneste jeg syntes faldt igennem af lejeaftalerne var sådan set Shelton.
Tror faktisk de ting Lynge hentede var det bedste indenfor den økonomi vi havde. Per Søndergaard sagde efter guldsæsonen, at truppen i 08/09 var den dyreste i hans tid, men det har da vidst højest været med et par hundrede kroner og vi kunne slet ikke følge med investeringsræset i FCM og OB. Derudover kan man vel egentlig ikke bebrejde Lynge for at bruge de penge som bestyrelsen budgettere han kunne bruge - han var jo sportsligt ansvarlig og ikke økonomisk. Jeg kan kun bifalde, at vores sportsdirektør får lov at distancere sig fra Søndergaard klanens svinestreger mod AaB.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 29. apr 2013, 10:03

Det er hævet over enhver tvivl, at langt hovedparten af al underskudsgivende aktivitet i AaB stammer fra udenomgøgl som ejendomsspekulation, butikskædedrift, sportshoteller, konferenceaktiviteter, reklamebureauer og dertil håndbold, ishockey og basketball. Hvis vi endda er large og fjerner de 3 sidste dele fra opgørelsen - her er der trods alt tale om sportsgrene - har disse aktiviteter påført AaB tab, der i hvert fald udgør et trecifret millionbeløb, og er skyld i at AaB ikke længere er en seriøs aktør i dansk fodbold. Vi skal ikke lade os forblænde af den øjeblikkelige placering, for i al overskuelig fremtid drejer det sig alene for AaB om at undgå at ende som nr. 11. Det kan kun manden med papkassen ændre på.

Det er korrekt, at fodbold i sig selv ikke er nogen strålende forretning, og at de ovenfor nævnte aktiviteter dels implementeredes i et helt andet forretningsklima end det i dag fremherskende, dels var et forsøg på at frigøre AaB fra tilfældighederne på fodboldbanen. Dette kan dog ikke skjule, at disse aktiviteter lynhurtigt udviklede sig til private prestigeprojekter i AaB-forklædning og kom til at leve deres eget liv. I realiteten kom fodbolden til at betale for, at AaB havde råd til årelang og helt udsigtsløs spekulation i ejendomme samt hotel- og butikskædedrift!

Selvfølgelig er Lynge bitter over det forhold, for AaB burde i dag have været en ubetinget førsteudfordrer til FCK - særligt set i lyset af, hvordan andre bejlere til den position har ageret de senere år. Personligt er jeg forbløffet over, hvordan Lynge i flere år har kunnet optræde så loyalt i forhold til den åbenlyse uduelighed, der har hersket i de højere kredse i klubben.

Vi kan selvfølgelig altid diskutere nogle specifikke salg og indkøb af spillere og ansættelse af trænere osv. Her er pointen blot, at der er tale om fodboldmæssige aspekter, og det er er altså langt mere legitimt, at en fodboldklub somme tider taber lidt på gyngerne ved fodboldsatsninger fremfor ejendomsspekulation og hotelkædedrift.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 29. apr 2013, 10:56

thomasjn skrev:
Gnu skrev:

Og hvorfor tror du det Lynge hentede havde den kvalitet. Hvorfor mon vi skulle have en trænerparodi i Pehrsson fremfor en som var bedre rustet til at tage over efter Hamren, hvorfor tror du at vi f.eks. måtte tage en chance og signe en skrøbelig Daniel Fredheim-Holm eller en dengang ret middelmådig KEP? Fordi pengene ganske enkelt ikke var der til ret meget når man sammenlignede med klubber på samme størrelse som os. Mht. lejeaftalerne synes jeg egentlig både Saganowski og Nilsson var fine signinger, men vi havde nok næppe råd til at beholde dem. Den eneste jeg syntes faldt igennem af lejeaftalerne var sådan set Shelton.
Tror faktisk de ting Lynge hentede var det bedste indenfor den økonomi vi havde. Per Søndergaard sagde efter guldsæsonen, at truppen i 08/09 var den dyreste i hans tid, men det har da vidst højest været med et par hundrede kroner og vi kunne slet ikke følge med investeringsræset i FCM og OB. Derudover kan man vel egentlig ikke bebrejde Lynge for at bruge de penge som bestyrelsen budgettere han kunne bruge - han var jo sportsligt ansvarlig og ikke økonomisk. Jeg kan kun bifalde, at vores sportsdirektør får lov at distancere sig fra Søndergaard klanens svinestreger mod AaB.
Men dine eksempler peger jo netop i retning af, at også fodbolddelen levede over evne og brugte massevis af penge selvom faresignalerne var ganske tydelige.

Vi gav eftersigende ca. tre millioner for KEP. Selv i datidens økonomiske klima er det ganske få danske klubber, der betaler den slags i transfer.

Daniel Fredheim-Holm er én fejlslagen investering. Michael Beauchamp en anden og Louay Chanko en tredje. Sidstnævnte angiveligt til en fyrstelig løn.

Dertil kommer dyre lejeaftaler med Nilsson, Saganowski, og Shelton.

Ang. trænerfarcen, så handler det jo ikke kun om Pehrsson. Man vidste i lang tid at Hamren ikke ville forlænge. Alligevel endte man med en uholdbar løsning med Rioch, som man oven i købet måtte fyre, og dernæst en uduelig Pehrsson, som også måtte fyres. Det har langt fra været gratis.

Alt dette understreger blot, at fodbolddelen altså også har været med til at hælde penge ud i lokummet.
Hovedet skrev:Det er hævet over enhver tvivl, at langt hovedparten af al underskudsgivende aktivitet i AaB stammer fra udenomgøgl som ejendomsspekulation, butikskædedrift, sportshoteller, konferenceaktiviteter, reklamebureauer og dertil håndbold, ishockey og basketball. Hvis vi endda er large og fjerner de 3 sidste dele fra opgørelsen - her er der trods alt tale om sportsgrene - har disse aktiviteter påført AaB tab, der i hvert fald udgør et trecifret millionbeløb, og er skyld i at AaB ikke længere er en seriøs aktør i dansk fodbold. Vi skal ikke lade os forblænde af den øjeblikkelige placering, for i al overskuelig fremtid drejer det sig alene for AaB om at undgå at ende som nr. 11. Det kan kun manden med papkassen ændre på.

Det er korrekt, at fodbold i sig selv ikke er nogen strålende forretning, og at de ovenfor nævnte aktiviteter dels implementeredes i et helt andet forretningsklima end det i dag fremherskende, dels var et forsøg på at frigøre AaB fra tilfældighederne på fodboldbanen. Dette kan dog ikke skjule, at disse aktiviteter lynhurtigt udviklede sig til private prestigeprojekter i AaB-forklædning og kom til at leve deres eget liv. I realiteten kom fodbolden til at betale for, at AaB havde råd til årelang og helt udsigtsløs spekulation i ejendomme samt hotel- og butikskædedrift!

Selvfølgelig er Lynge bitter over det forhold, for AaB burde i dag have været en ubetinget førsteudfordrer til FCK - særligt set i lyset af, hvordan andre bejlere til den position har ageret de senere år. Personligt er jeg forbløffet over, hvordan Lynge i flere år har kunnet optræde så loyalt i forhold til den åbenlyse uduelighed, der har hersket i de højere kredse i klubben.

Vi kan selvfølgelig altid diskutere nogle specifikke salg og indkøb af spillere og ansættelse af trænere osv. Her er pointen blot, at der er tale om fodboldmæssige aspekter, og det er er altså langt mere legitimt, at en fodboldklub somme tider taber lidt på gyngerne ved fodboldsatsninger fremfor ejendomsspekulation og hotelkædedrift.
Vi kan godt blive enige om, at alt udenomshalløjet i den grad har trukket tæppet væk under AaB, men fodbolddelen har jo ikke holdt sig tilbgae. Her har man skam også bidraget til den underskudsgivende fest.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 29. apr 2013, 11:16

Det er korrekt, at fodbolddelen har givet underskud i langt de fleste sæsoner, men er der nogen, der har overblik over, hvorvidt underskudene er væsentlig større end budgettet? Hvis det er meningen, at fodbold skulle generere overskud eller gå i 0, var der vel ingen mening i at have alt det udenoms-pjank...
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

JLB
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Her

Indlæg af JLB » 29. apr 2013, 11:44

le Cid skrev:Det er korrekt, at fodbolddelen har givet underskud i langt de fleste sæsoner, men er der nogen, der har overblik over, hvorvidt underskudene er væsentlig større end budgettet? Hvis det er meningen, at fodbold skulle generere overskud eller gå i 0, var der vel ingen mening i at have alt det udenoms-pjank...
Ifølge Lynge, så ser han på fodboldøkonomien over en 5-årig periode. Det er svært at lave overskud hvert år, og forkert at kigge på enkelte sæsoner. Man skal derimod kigge på 5 år samlet, og der vil han garantere, at fodbolddelen giver overskud, som minimum går i 0.
Hvem der bare var irsk

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar

Indlæg af Halil » 29. apr 2013, 11:49

JLB skrev:
le Cid skrev:Det er korrekt, at fodbolddelen har givet underskud i langt de fleste sæsoner, men er der nogen, der har overblik over, hvorvidt underskudene er væsentlig større end budgettet? Hvis det er meningen, at fodbold skulle generere overskud eller gå i 0, var der vel ingen mening i at have alt det udenoms-pjank...
Ifølge Lynge, så ser han på fodboldøkonomien over en 5-årig periode. Det er svært at lave overskud hvert år, og forkert at kigge på enkelte sæsoner. Man skal derimod kigge på 5 år samlet, og der vil han garantere, at fodbolddelen giver overskud, som minimum går i 0.
Med 70+ mio i overskud til foboldelen i 2009(Eller 2008. CL sæsonen), så kan det også næsten kun blive et positivt resultat.

Er der en som har foboldelens indvirkning på regnskabet liggende?
Uden Synd Ingen Frelse

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 29. apr 2013, 12:20

Halil skrev:
JLB skrev:
Med 70+ mio i overskud til foboldelen i 2009(Eller 2008. CL sæsonen), så kan det også næsten kun blive et positivt resultat.

Er der en som har foboldelens indvirkning på regnskabet liggende?
I de sidste år som koncern, droppede man jo opdelingen i regnskaberne, så man ikke længere kunne se de enkelte områders respektive regnskaber. Jeg tror 2008 eller 2009 var det sidste år med opdelingen.

Iøvrigt er jeg helt enig med le cid længere oppe - når man sætter gang i udenomsaktiviteter for at skabe økonomi til fodbolddelen, og satse yderligere på at forstærke fodbolden, kommer man af gode grunde til at budgettere med/få underskud i fodbolddelen, eller giver det ingen mening at gøre det.

Som eksempel: Hvis man besluttede sig for at hæve spillerbudgettet med 10 mio. i fodbold, fordi man vil hente de 10 mio. fra andre aktiviteter i koncernen, laver man helt bevidst underskud på fodbolden... det er efter min opfattelse præcist den manøvre man lavede.

Besvar