Det pisser mig af tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af astonvilla » 3. maj 2013, 12:18

At Jeff Hanneman døde denne nat.

Verden bliver et langt mere trist sted herefter. Hell Awaits.

Han var en stjerne - må han hvile nogenlunde i fred.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 12. maj 2013, 21:45

Onside - de har lige udråbt hele vores landsdel til at gå i små sko i et indslag om Bræmer.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 12. maj 2013, 22:08

Der er sgu utroligt meget jantelov, eller hvad vi nu skal kalde det i nordjylland, da specielt i forhold til København. Så den er helt i vinkel.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 12. maj 2013, 23:09

MHJ skrev:Der er sgu utroligt meget jantelov, eller hvad vi nu skal kalde det i nordjylland, da specielt i forhold til København. Så den er helt i vinkel.
:)

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 12. maj 2013, 23:14

MHJ skrev:Der er sgu utroligt meget jantelov, eller hvad vi nu skal kalde det i nordjylland, da specielt i forhold til København. Så den er helt i vinkel.
Jantelov?
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 13. maj 2013, 11:18

Køllen I Møllen skrev:
Jantelov?
Jep, i sin reneste form!

Faktisk tror jeg bare at den sympatiske Brønshøj-træner ramte hovedet på sømmet: Bræmer er en lidt for flink dreng til en fodboldverden. Det er ikke AaB eller Aalborgs skyld, men det er da klart at det nok gør et større indtryk at få kastet sten efter sig eller blive buh'et ud af stadion hvis man er en sød dreng med hang til britpop. Der kunne man godt ønske sig mere format af tilskueren modgang, men tvivler på at man kan tilskrive det janteloven.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. maj 2013, 11:26

Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Jantelov?
Jep, i sin reneste form!

Faktisk tror jeg bare at den sympatiske Brønshøj-træner ramte hovedet på sømmet: Bræmer er en lidt for flink dreng til en fodboldverden. Det er ikke AaB eller Aalborgs skyld, men det er da klart at det nok gør et større indtryk at få kastet sten efter sig eller blive buh'et ud af stadion hvis man er en sød dreng med hang til britpop. Der kunne man godt ønske sig mere format af tilskueren modgang, men tvivler på at man kan tilskrive det janteloven.
Nu har jeg ikke set det indslag men hvad er det I mener at janteloven (som forøvrigt slet ikke eksisterer men er en myte) har med emnet at gøre? Er det noget med at der var en flok nordjyder der ikke kunne lide Bræmers frisure???

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. maj 2013, 11:36

Køllen I Møllen skrev: Nu har jeg ikke set det indslag men hvad er det I mener at janteloven (som forøvrigt slet ikke eksisterer men er en myte) har med emnet at gøre? Er det noget med at der var en flok nordjyder der ikke kunne lide Bræmers frisure???
Bare fordi Janteloven er fiktion (ikke en myte), er det ikke det samme som at den ikke eksisterer. Det største problem med det skidt, er dog alle de der påberåber sig janteloven, når man beder dem opføre sig ordentligt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. maj 2013, 12:03

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev: Nu har jeg ikke set det indslag men hvad er det I mener at janteloven (som forøvrigt slet ikke eksisterer men er en myte) har med emnet at gøre? Er det noget med at der var en flok nordjyder der ikke kunne lide Bræmers frisure???
Bare fordi Janteloven er fiktion (ikke en myte), er det ikke det samme som at den ikke eksisterer. Det største problem med det skidt, er dog alle de der påberåber sig janteloven, når man beder dem opføre sig ordentligt.
Sidste afsnit er præcis min pointe. Enhver idiot kan stille sig op i DK og pisse på alt og alle. Er der så nogle der siger ham imod er folk hurtige til at råbe jantelov.

Janteloven eksisterer ikke.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. maj 2013, 12:24

Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:
Sidste afsnit er præcis min pointe. Enhver idiot kan stille sig op i DK og pisse på alt og alle. Er der så nogle der siger ham imod er folk hurtige til at råbe jantelov.
...og det er vi HELT enige om.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 13. maj 2013, 12:56

Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:

At nogle råber Jantelov uden grund har vel intet at gøre med om janteloven reelt eksisterer eller ej. Det er ligesom med pigen der ikke vil stå ved det hun lavede lørdag nat, og så råber voldtægt. At hun lyver betyder da ikke at voldtægt ikke findes.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 13. maj 2013, 13:13

MHJ skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:

At nogle råber Jantelov uden grund har vel intet at gøre med om janteloven reelt eksisterer eller ej. Det er ligesom med pigen der ikke vil stå ved det hun lavede lørdag nat, og så råber voldtægt. At hun lyver betyder da ikke at voldtægt ikke findes.
Janteloven findes ikke, den indgår som begreb i en roman, det er fri fantasi fra en forfatter, der findes heller ikke hobitter eller et land bag et skab.

Misundelse findes, den findes overalt hvor der er mennesker.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 13. maj 2013, 13:25

Provst i Brovst skrev:
MHJ skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:

Janteloven findes ikke, den indgår som begreb i en roman, det er fri fantasi fra en forfatter, der findes heller ikke hobitter eller et land bag et skab.

Misundelse findes, den findes overalt hvor der er mennesker.
Jeg kan ikke forestille mig at du ikke er med på at man normalt henviser til 'jantelov' som et begreb, og ikke en litterær konstruktion. Pointen er netop at Sandemoses lov rammer hovedet på sømmet mht. en tendens der er i samfundet i større eller mindre grad, often geografisk bestemt, hvorfor man har taget janteloven til sig, som et rammende begreb. Om det så skulle bunde i misundelse eller er indirekte forbundet med misundelse, ændrer ikke at det kommer til udtryk i højere grad i visse samfund end andre. Specielt i småsamfund og specielt i den øvre del af Jylland, er min og andres personlige erfaring.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. maj 2013, 13:31

MHJ skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:

Det siger jeg skam heller ikke. Jeg siger at når folk har været efter Bræmer har det intet med jantelov at gøre. Derefter konstaterer jeg at der ikke findes en jantelov :)

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 13. maj 2013, 13:36

MHJ skrev: Jeg kan ikke forestille mig at du ikke er med på at man normalt henviser til 'jantelov' som et begreb, og ikke en litterær konstruktion. Pointen er netop at Sandemoses lov rammer hovedet på sømmet mht. en tendens der er i samfundet i større eller mindre grad, often geografisk bestemt, hvorfor man har taget janteloven til sig, som et rammende begreb. Om det så skulle bunde i misundelse eller er indirekte forbundet med misundelse, ændrer ikke at det kommer til udtryk i højere grad i visse samfund end andre. Specielt i småsamfund og specielt i den øvre del af Jylland, er min og andres personlige erfaring.
Faktum er at han ikke rammer hovedet på sømmet, folk i Nykøbing Mors er ikke ringere mennesker med større eller andre fejl end resten af befolkningen i Danmark. Janteloven er ene og alene et værktøj til at ringagte andre og især for at få sig selv til at fremstå bedre.

Hvis der er noget der er udtryk for jantelov så er det jantelovs-anklagen mod andre mennesker, de skal ikke tro de er noget, de jantelovs mennesker. Så på den måde lever den jo, i sit eget paradoks, at det er i fortalerne for jantelovens gyldighed den findes, ikke i dem de sådan ringagter.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 13. maj 2013, 13:58

Provst i Brovst skrev:
MHJ skrev: Jeg kan ikke forestille mig at du ikke er med på at man normalt henviser til 'jantelov' som et begreb, og ikke en litterær konstruktion. Pointen er netop at Sandemoses lov rammer hovedet på sømmet mht. en tendens der er i samfundet i større eller mindre grad, often geografisk bestemt, hvorfor man har taget janteloven til sig, som et rammende begreb. Om det så skulle bunde i misundelse eller er indirekte forbundet med misundelse, ændrer ikke at det kommer til udtryk i højere grad i visse samfund end andre. Specielt i småsamfund og specielt i den øvre del af Jylland, er min og andres personlige erfaring.
Faktum er at han ikke rammer hovedet på sømmet, folk i Nykøbing Mors er ikke ringere mennesker med større eller andre fejl end resten af befolkningen i Danmark. Janteloven er ene og alene et værktøj til at ringagte andre og især for at få sig selv til at fremstå bedre.

Hvis der er noget der er udtryk for jantelov så er det jantelovs-anklagen mod andre mennesker, de skal ikke tro de er noget, de jantelovs mennesker. Så på den måde lever den jo, i sit eget paradoks, at det er i fortalerne for jantelovens gyldighed den findes, ikke i dem de sådan ringagter.
Jeg påstår ikke at folk er ringere mennesker, eller har større fejl. Er selv nordjyde, og føler mig bedre tilpas i nordjylland en f.eks. København. Blot fordi folk har en karakterfejl kan der være andre ting der opvejer den. Og blot fordi andre ikke har denne karakterfejl, kan de saguederme godt have andre.

Derudover giver det mening at der i små skrøbelige samfund historisk set har været et behov for en mekanisme der sikrer at folk ikke hæver sig over hinanden, da dette kan svække sammenhængskraften. Dette kommer sig så til udtryk ved en - i dag - overdrevet fokus på folk der på den ene eller den anden måde skiller sig ud. Og os der er opvokset der, får sådan en irriterende indre stemme der i tide og utide stiller spørgsmålet, "kan du nu tillade dig at opføre dig sådan" om idiotiske ting som ikke at tale i et almindeligt toneleje i supermarkedet (man skal helst viske), eller være langhåret. Ikke nødvendigvis inde i Aalborg midtby, men tag en tur til Hjørring eller Frederikshavn, eller hvis du tør, en de små pisbyer ude på landet (hvor jeg selv er opvokset), og tendensen bliver tydelig.

Så at "Janteloven er ene og alene et værktøj til at ringagte andre og især for at få sig selv til at fremstå bedre" er lidt af et vildskud.

Og slutteligt kan jeg heller ikke lige forstå selvmodsigelsen i at benævne andres jantelovsmentalitet. Jo, den kan være udtryk for ringeagt, men ringeagt kan være berretiget. Jantelov er blot en bestemt form for ringeagt, ikke = ringeagt i sig selv.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 13. maj 2013, 14:01

Provst i Brovst skrev:

Jeg vidste bare der ville komme noget godt ud af MHJ's indlæg.

Biblen er jo også fiktion, men man kan vel konstatere at dens fiktive regler har slået igennem og er blevet et virkeligt regelsæt som nogen lever mere efter end andre. Desuden, uden at have læst Sandemose, mener jeg ikke at begrebet knytter sig til hverken Nykøbing Mors eller nogen anden region, men til selve adfærden. Pointen er vel, at den slags adfærd findes allevegne, og at den skal bekæmpes allevegne? Selvfølgelig er beskrivelsen af den adfærd en ringeagtelse, men det er det jo også når vi kalder folk der er overdrevet selvoptagne for narcissister, et andet begreb som er overtaget fra fiktionen, men det gør det vel ikke nødvendigvis forkert?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. maj 2013, 14:25

Poker-One-Kenobi skrev: Desuden, uden at have læst Sandemose, mener jeg ikke at begrebet knytter sig til hverken Nykøbing Mors eller nogen anden region, men til selve adfærden. Pointen er vel, at den slags adfærd findes allevegne, og at den skal bekæmpes allevegne? Selvfølgelig er beskrivelsen af den adfærd en ringeagtelse, men det er det jo også når vi kalder folk der er overdrevet selvoptagne for narcissister, et andet begreb som er overtaget fra fiktionen, men det gør det vel ikke nødvendigvis forkert?
Han har selv udtalt at byen Jante er Nykøbing Mors, men at menneskene lige så godt kunne være hvor som helst.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af jernskjorten » 13. maj 2013, 15:12

Hvem har i øvrigt bestemt, at det er en karakterfejl at mene, at andre ikke skal tro, at de er noget?
Især når disse "andre" er københavnersnuderne.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 17. maj 2013, 21:10

- At vores egne drenge igår agerede som de arveste lejesvende
- At vi ikke får bronze
- At to gange FC ligger sig ned og bidrager til usportslig afvikling af Superligaen.
- At Brøndby nok bliver oppe.

Besvar