AaB Love skrev:Hej alle
Jeg har et bette spørgeskema jeg skal bruge til at forsvare min semester opgave.
Det omhandler fodboldbusture til Tyskland med afrejse fra Jylland. Så hvis i på forhånd ved det ikke lige har nogen interesse behøves i ikke bruge tid på at udfylde det
det drejer sig om 8 spørgsmål og det tager ikke lang tid. jeg ville sætte stor pris på jeres svar. på forhånd tak:)
http://www.surveymonkey.com/s/9VLH7F6" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ved godt at produktet i princippet ligger i konkurrence med ASC's ture. Men det må i meget gerne se bort fra når i besvarer det, da det trods alt kun er til en opgave/fremlæggelse
Det vil da give et ubrugeligt resultat af undersøgelsen, da et af dine spørgsmål lige netop er, om man har interesse i sådanne ture. For at få et retvisende resultat af en markedsundersøgelse, kan du ikke plukke ud i respondenterne for at få de svar du ønsker/der understøtter din påstand.
Eksempel:
Jeg laver en markedsundersøgelse om øl.
Kravet for respondenterne er:
De drikker kun Tuborg.
De er meget tilfredse med Tuborg
De vil aldrig drikke anden øl en Tuborg
Spørgsmål.
Drikker du Tuborg?
Er du tilfreds med Tuborg?
Overvejer du at drikke Carlsberg i stedet for Tuborg?
Så ville jeg jo få en meget entydig besvarelse. Tuborg har en markedsandel på 100%, kundetilfredsheden er på 100% og der er lige nøjagtig 0% der hellere vil drikke Carlsberg.
Hvem i al verden har undervist dig i kvantitativ metode? Det ville desuden give mere mening for din opgave at udføre en kvalitativ undersøgelse. Her ville du kunne lave to fokusgrupper på 3-6 respondenter, en der ikke har interesse i dit produkt, og en der har. Resultatet vil være en langt mere dybdegående undersøgelse, hvor du vil kunne bruge dit indsamlede data til noget. Det er selvfølgelig mere tidskrævende at skulle ringe til 6 mennesker og tale i telefon med dem i 20 minutter, end det er at lave et intetsigende spørgeskema, som sikkert ikke får nok respondenter til at kunne have en nogenlunde signifikans.