Transferønsker vol. 15 (sommervinduet 2013)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Re: Transferønsker vol. 15 (sommervinduet 2013)

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 09:39

Provst i Brovst skrev:
Lønnen er næppe urimelig, problemet er selvfølgelig at AaB med en trup af førsteholdspillere som tjener 1 million om året IKKE har råd til at sælge profiler for små 10 millioner kr. For salg af de profiler skal betale lønningerne for resten af holdet. Klubberne i superligaen skal have salgsprisen op eller også må spillerne ned på semi-professionelle vilkår og kontrakter.
Jeg gætter bare! - men mit gæt er, at det langt fra er alle spillere i AaBs førsteholdstrup, som hæver 1 mille om året.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 20. jun 2013, 09:53

Funky skrev:
Provst i Brovst skrev:
Lønnen er næppe urimelig, problemet er selvfølgelig at AaB med en trup af førsteholdspillere som tjener 1 million om året IKKE har råd til at sælge profiler for små 10 millioner kr. For salg af de profiler skal betale lønningerne for resten af holdet. Klubberne i superligaen skal have salgsprisen op eller også må spillerne ned på semi-professionelle vilkår og kontrakter.
Jeg gætter bare! - men mit gæt er, at det langt fra er alle spillere i AaBs førsteholdstrup, som hæver 1 mille om året.
Nogle er selvfølgelig noget under, andre er selvfølgeligt noget over.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 10:14

Provst i Brovst skrev: Nogle er selvfølgelig noget under, andre er selvfølgeligt noget over.
Tror du gennemsnitslønnen for en AaB-spiller er på 1 mill/året? Det er sådant set et helt ærligt og oprigtigt ment spørgsmål; mit eget ukvalificerede indtryk er, at AaB efterhånden er ved at være igennem en lønbesparelse på spillertruppen, jævnfør hvad man har kunnet læse om genforhandlede kontrakter med folk som Due og Curth.
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. jun 2013, 10:18

Provst i Brovst skrev: Lønnen er næppe urimelig, problemet er selvfølgelig at AaB med en trup af førsteholdspillere som tjener 1 million om året IKKE har råd til at sælge profiler for små 10 millioner kr. For salg af de profiler skal betale lønningerne for resten af holdet. Klubberne i superligaen skal have salgsprisen op eller også må spillerne ned på semi-professionelle vilkår og kontrakter.
Angrebsspillere er nok generelt i den dyre end, så jeg tror også vi ligger under millionen i snit over hele truppen. Og så skal vi trods alt ikke se så sort på driftsbudgettet. Det vi ved er at der skal 5 millioner ind pr. år i supoplement til de ordinære indtægter for at vi kan dække udgifterne. De udgifter er defineret ved en markedspris og en ambition om at være i den bedre halvdel af superligaen. De to ting kan vi ikke gøre meget mere ved end vi allerede har gjort. Vi ligger efter signede i den lavere end af lønbudgetterne og det betyder at vi er gode til at tilbyde spillerene andre muligheder end løn, ift. vore konkurrenter, samtidig med at vi har været gode til at få meget ud af ikke-etablerede spillere. Det er ikke nogen let vej at gå, og der skal ikke mange fejltrin til før det går galt.

Forbedringspotentialet i den del er altså til at overse - vi er allerede blandt de bedste. Tilbage er så at øge indtægterne - og der skal vi altså forbedre os, rigtig meget, hvis vi på sigt vil være med hvor det er sjovt. Herinde er der meget fokus på transferpriser, men det er i min verden en afledt effekt af at vi klarer os for dårligt, både sportsligt og økonomisk.

Hvis AaB skal leve op til vores opfattelse af klubben som en af de stærkeste i DK, så skal der altså forbedres på den kommercielle del. Vi regner os vel for at skulle ligge lige i kølvandet på FCK og FCN (eller tidligere BIF), men det kunne godt se ud til at vi skal til at omdefinere det billede.

Økonomisk ligger FCK, FCN, OB og sandsynligvis også BIF helt sikkert langt foran os. Så er der en hel del klubber jeg er usikker på. FCM (fordi de ikke er gået ordentligt igang med tilpasningerne endnu), Sønderjyske og Esbjerg vil jeg vurdere står svagere end os, mens Randers og AGF sikkert er et mulehår foran. Over tid vil det også give os gennemsnitlige resultater omkring 6.-7.-pladser med de udsving der nu kan ligge i gode og dårlige periode etc. Det er muligt at vi kan fortsætte vores trend med at overpræstere ift. vores økonomi, men det er hårde odds, og vil i hvert fald ikke være nok til at bringe os stabilt i top-tre, som er det der skal til, hvis vi skal have ordentlige salgspriser for vore talenter og på sigt - når økonomien bliver stærkere - kunne tiltrække profiler andre steder fra.

...der er iøvrigt intet nyt i den analyse, det er helt i tråd med hvad jeg begyndte at skrive, da vi begyndte tilpasning af omkostninger og skrumpe organisationen ind. Vi kan ikke spare os til at komme i toppen af dansk fodbold. Der skal flere midler til.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Kasper Risgård

Indlæg af Erasmus Montanus » 20. jun 2013, 10:22

Hvad med stakkels Pape Paté Diouf? Han vil så gerne væk fra det blå-hvide helvede, men han kræver måske en alt for høj hyre.
Gode intentioner, dårlig eksekvering.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 20. jun 2013, 10:24

Funky skrev:
Provst i Brovst skrev: Nogle er selvfølgelig noget under, andre er selvfølgeligt noget over.
Tror du gennemsnitslønnen for en AaB-spiller er på 1 mill/året? Det er sådant set et helt ærligt og oprigtigt ment spørgsmål; mit eget ukvalificerede indtryk er, at AaB efterhånden er ved at være igennem en lønbesparelse på spillertruppen, jævnfør hvad man har kunnet læse om genforhandlede kontrakter med folk som Due og Curth.
For dem spiller regelmæssigt, helt sikkert. Derudover er der andre AaB spillere som bare er i truppen eller spiller nogle gange, de ligger selvfølgeligt væsentligt lavere.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 20. jun 2013, 10:35

Pastorius skrev: Det vi ved er at der skal 5 millioner ind pr. år i supoplement til de ordinære indtægter for at vi kan dække udgifterne.
Hvis nu vi antager at 10 millioner kr. er en flot pris for en angriber som Helenius så er 5 millioner kr. et meget højt beløb i transfer. Det svarer til at AaB skal udvikle og sælge en Helenius klasse spiller hvert andet år til en pengestærk liga som Premier Leauge!

Det er jo en utopi!

Ham esteren skal score mål på samlebånd fra nu af og de næste i to år samtidig med at vi er heldige nok til at en PL klub vil købe ham. Ellers skal vi finde en i en divisions/serie spiller som kan det samme plus de må max være 19 eller 20 år nu. Et salg af Kusk kan ikke engang dække et års behov for transfers hvis der er det transferloft der er blevet rygtet og det er der jo nok set i lyset af Helenius transferen. I det lys er 4 millioner for Kusk jo rimeligt.

AaBs forretningsmodel holder ikke.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 10:53

Provst i Brovst skrev:
Pastorius skrev: Det vi ved er at der skal 5 millioner ind pr. år i supoplement til de ordinære indtægter for at vi kan dække udgifterne.
Hvis nu vi antager at 10 millioner kr. er en flot pris for en angriber som Helenius så er 5 millioner kr. et meget højt beløb i transfer. Det svarer til at AaB skal udvikle og sælge en Helenius klasse spiller hvert andet år til en pengestærk liga som Premier Leauge!

Det er jo en utopi!

Ham esteren skal score mål på samlebånd fra nu af og de næste i to år samtidig med at vi er heldige nok til at en PL klub vil købe ham. Ellers skal vi finde en i en divisions/serie spiller som kan det samme plus de må max være 19 eller 20 år nu. Et salg af Kusk kan ikke engang dække et års behov for transfers hvis der er det transferloft der er blevet rygtet og det er der jo nok set i lyset af Helenius transferen. I det lys er 4 millioner for Kusk jo rimeligt.

Når nu vi ikke kender klausulerne i Helenius-salget, så er det svært at sige, om gevinsten ved det salg stopper ved 10 mill. Rygterne lyder jo, at handlen samlet er på / kan være på op mod 20 mill.
Derudover er det vel ikke en umulighed, at AaBs forretningsmodel udvikler sig over de kommende år.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. jun 2013, 10:54

Provst i Brovst skrev:

Det er jo en utopi!

Mjae - det ser jo ud til at vi kan holde os deromkring, men det er nok tvivlsomt om vi kan blive ved med at udvikle, en Lucas, en Kusk og en Hellenius og samtidig holde fast i sub-toppen af superligaen. Så vi er sådan set helt på linje der.

Der skal flere penge i kassen til ganske ordinær drift, hvis vi på sigt vil være med på det her niveau. Hvis jeg skulle bestemme ville den første del af ekstrapengene gå til at lave lange kontrakter med vores vigtige spillere og større talenter, og begynder folk med fx 2 år tilbage af kontrakten af tøve med at forlænge, skal de som udgangspunkt afsættes i førstkommende transfervindue. Hvis vi kunne køre den strategi igennem uden at det koster for meget sportsligt, ville vi have et fundament for at få nogle ordentlige transferpriser for vores spillere, samtidig med at vi er sikret en vis kontinuitet i det sportslige. Det har dog også den risiko at vi vil kunne hænge på lidt for dyre kontrakter i lidt for lang tid, og det er den pris vi skal have råd til at betale.

Samtidig er der flere andre punkter vi skal blive bedre på, men overstående ville være mit bud på et fundament der kunne bære en top-tre-klub i Danmark.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 11:03

Pastorius skrev:
Mjae - det ser jo ud til at vi kan holde os deromkring, men det er nok tvivlsomt om vi kan blive ved med at udvikle, en Lucas, en Kusk og en Hellenius og samtidig holde fast i sub-toppen af superligaen. Så vi er sådan set helt på linje der.

Der skal flere penge i kassen til ganske ordinær drift, hvis vi på sigt vil være med på det her niveau. Hvis jeg skulle bestemme ville den første del af ekstrapengene gå til at lave lange kontrakter med vores vigtige spillere og større talenter, og begynder folk med fx 2 år tilbage af kontrakten af tøve med at forlænge, skal de som udgangspunkt afsættes i førstkommende transfervindue. Hvis vi kunne køre den strategi igennem uden at det koster for meget sportsligt, ville vi have et fundament for at få nogle ordentlige transferpriser for vores spillere, samtidig med at vi er sikret en vis kontinuitet i det sportslige. Det har dog også den risiko at vi vil kunne hænge på lidt for dyre kontrakter i lidt for lang tid, og det er den pris vi skal have råd til at betale.

Samtidig er der flere andre punkter vi skal blive bedre på, men overstående ville være mit bud på et fundament der kunne bære en top-tre-klub i Danmark.
Men hvad så når man har haft et par offentlige slagsmål med spillere på lange kontrakter, hvor der er kommet en rigtig attraktiv udenlandsk klub og budt, men ikke helt 'nok'? Så skal AaB altså sige: "Nejtak, og du bliver bare her og spiller bold 3 år mere, dengse!". Spilleren bliver sur, rygtet spredes, "AaB er en skodklub som stavnsbinder folk, smadrer deres chancer for udlandet, osv.", næste spiller som AaB vil hente siger enten "skrid" eller "I skal godtnok smide top dollar i min lønpose, for jeg kan jo ikke regne med en udlandskarriere lige foreløbig", osv. Det er jo FCK-stilen, og de har måske råd til det. Får AaB nogensinde den position i dansk fodbold, hvor vi har pengene og placeringen til at køre det show overfor vores spillere?
Det virker også lidt forsimplet at sige, at folk som ikke vil forlænge bare skal "afsættes i næste transfervindue". Hvordan? Med hvor meget tab?

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 20. jun 2013, 11:32

Funky skrev: Men hvad så når man har haft et par offentlige slagsmål med spillere på lange kontrakter, hvor der er kommet en rigtig attraktiv udenlandsk klub og budt, men ikke helt 'nok'?
Hvad så hvis spilleren bliver sur? Jeg er så træt af den ide at det er så vigtigt og så godt at de næsten kan sove i ske sammen ude på anlægget.

Det er jo ikke fordi at FCK har svært ved at hente spillere, det har de ingen problemer med fordi de har succes. Hvis man holder på sine gode spillere, med mindre der kommer gode bud, så har man også lettere ved at få succes. Har AaB succes er der ingen sure miner hos nogen spillere. Reelt set, hvis ikke spilleren vil være i AaB i de næste tre eller fire år skulle spilleren nok ikke lave en tre og fire årig kontrakt med AaB.

Helenius var den angriber vi har manglet siden Prica, grunden til vi har manglet en angriber var at AaB ikke tog sig betalt dengang de solgte Prica, så var der jo ingen penge til en afløser.

AaB gav Prica en succesoplevelse ved at lade ham tage til Sunderland men den betalte resten af holdet for ved at AaB manglede angriberen.

Desuden betale Prica også for sin latterlige lave transfer ved at klubben kunne smide ham væk og spørgsmålet er jo om de egentligt var interesserede i forvejen. Sunderland havde 40-50 spillere på kontrakt. Hvad har Risgaard fået ud af at smutte på en fri(svjh)? Han er jo blevet snydt og bedraget, været på bænken og taget en nedrykning med SIF og er nu klubløs.

Skræm nu de spillere med virkligheden, de skal ikke kun påvirkes af deres agent som ønsker klubskifter, mange af dem.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 11:49

Provst i Brovst skrev:
Funky skrev: Men hvad så når man har haft et par offentlige slagsmål med spillere på lange kontrakter, hvor der er kommet en rigtig attraktiv udenlandsk klub og budt, men ikke helt 'nok'?
Hvad så hvis spilleren bliver sur? Jeg er så træt af den ide at det er så vigtigt og så godt at de næsten kan sove i ske sammen ude på anlægget.

Det er jo ikke fordi at FCK har svært ved at hente spillere, det har de ingen problemer med fordi de har succes. Hvis man holder på sine gode spillere, med mindre der kommer gode bud, så har man også lettere ved at få succes. Har AaB succes er der ingen sure miner hos nogen spillere. Reelt set, hvis ikke spilleren vil være i AaB i de næste tre eller fire år skulle spilleren nok ikke lave en tre og fire årig kontrakt med AaB.

Helenius var den angriber vi har manglet siden Prica, grunden til vi har manglet en angriber var at AaB ikke tog sig betalt dengang de solgte Prica, så var der jo ingen penge til en afløser.

AaB gav Prica en succesoplevelse ved at lade ham tage til Sunderland men den betalte resten af holdet for ved at AaB manglede angriberen.

Desuden betale Prica også for sin latterlige lave transfer ved at klubben kunne smide ham væk og spørgsmålet er jo om de egentligt var interesserede i forvejen. Sunderland havde 40-50 spillere på kontrakt. Hvad har Risgaard fået ud af at smutte på en fri(svjh)? Han er jo blevet snydt og bedraget, været på bænken og taget en nedrykning med SIF og er nu klubløs.

Skræm nu de spillere med virkligheden, de skal ikke kun påvirkes af deres agent som ønsker klubskifter, mange af dem.
Rade Prica? Var det ikke AaB's næstbedste salg nogensinde? Derudover synes jeg du glemmer gevinsten ved at "lade folk gå"; når den næste interessante spiller ringer til Prica og spørger, så får vedkommende at vide, at AaB er et godt sted. "Man får ikke top hyre, men de er til gengæld til at snakke med". Har det ikke en værdi, tror du?

Men fint nok, så giver AaB bare spillerne med grovfilen. Jeg vil gerne se, at det giver bedre resultater på banen, og gør det nemmere at tiltrække nye spillere for en klub som AaB, før jeg tror det. Pointen er netop, at færre og færre spillere vil være villige til at indgå lange kontrakter, hvis de bliver behandlet dårligt, og hvor langt holder din strategi så? Man kan jo ikke true folk til at skrive under, og det er jo ikke 10, 15 eller 20 millioner for Helenius som gør forskellen på vores økonomi og FCKs, vel? I min verden er AaB nødt til at kunne tilbyde noget andet end top hyre, stavnsbånd og prøjser-disciplin, for at kunne konkurrere med rigere klubber / KBH om de gode spillere.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. jun 2013, 11:53

Funky skrev:
Pastorius skrev:

Men hvad så når man har haft et par offentlige slagsmål med spillere på lange kontrakter, hvor der er kommet en rigtig attraktiv udenlandsk klub og budt, men ikke helt 'nok'? Så skal AaB altså sige: "Nejtak, og du bliver bare her og spiller bold 3 år mere, dengse!". Spilleren bliver sur, rygtet spredes, "AaB er en skodklub som stavnsbinder folk, smadrer deres chancer for udlandet, osv.", næste spiller som AaB vil hente siger enten "skrid" eller "I skal godtnok smide top dollar i min lønpose, for jeg kan jo ikke regne med en udlandskarriere lige foreløbig", osv. Det er jo FCK-stilen, og de har måske råd til det. Får AaB nogensinde den position i dansk fodbold, hvor vi har pengene og placeringen til at køre det show overfor vores spillere?
Det virker også lidt forsimplet at sige, at folk som ikke vil forlænge bare skal "afsættes i næste transfervindue". Hvordan? Med hvor meget tab?
Jeg skrev vist også som udgangspunkt. En strategi fritager selvfølgelig ikke organisationen for at tænke selv og handle rationelt ud fra forudsætingerne.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 11:56

Pastorius skrev:
Jeg skrev vist også som udgangspunkt. En strategi fritager selvfølgelig ikke organisationen for at tænke selv og handle rationelt ud fra forudsætingerne.
Men er det ikke også det, AaB gør?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 20. jun 2013, 12:00

Funky skrev:
Pastorius skrev:
Jo, men ud fra en anden strategi - det lader ikke til at de har haft en politik der skulle sørge for at have så lange kontrakter som muligt. Forlængelses-snakkene er jo først gået igang lige omkring et år før kontrakterne udløber - eller senere.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 12:11

Pastorius skrev:
Funky skrev:
Pastorius skrev:
Jo, men ud fra en anden strategi - det lader ikke til at de har haft en politik der skulle sørge for at have så lange kontrakter som muligt. Forlængelses-snakkene er jo først gået igang lige omkring et år før kontrakterne udløber - eller senere.
Well...det handler vist lidt om, hvilke spillere vi taler om. Som jeg husker det, så var man tidligt ude og forsøge at forlænge med Kusk - og det var så ham, som trak i håndbremsen. Er det ikke rigtigt? Vi er også nødt til at medtænke, at en længere kontrakt for de attraktive unge spillere med statsgaranti også er en dyrere kontrakt på årsbasis. HVIS en fyr som Kusk var med på at indgå en 5-årig kontrakt (og han så kunne holde niveauet...og ikke gå i stykker...og gerne blive solgt på det optimale tidspunkt, hvor man sparer mest muligt af hans løn og samtidig kan presse køberne mest muligt....og han ikke bliver mopset over at AaB skræmmer købere væk....) så skulle han da have boxen for det. Hvor mange af AaBs lovende talenter skal man så lave dyrere langtidskontrakter med? Skal man satse på, at de alle bliver solgt med fortjeneste? Er der penge i kassen til at satse på det? Kortere kontrakter betyder også, at man nemmere kan overskue sin økonomi, og omstille sig, hvis det bliver nødvendigt.

Andre spillere, såsom Due, Augo og Curth, forlænger man først med i sidste øjeblik, men det er der nok ikke nogen, der opponerer imod...

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 20. jun 2013, 12:13

Funky skrev: Har det ikke en værdi, tror du?
Ikke i forhold til succes.

Kan andre klubber ikke tage de spillere der intet har tilovers for den klub de spiller i?

That would be great.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 20. jun 2013, 12:22

Provst i Brovst skrev:

Kan andre klubber ikke tage de spillere der intet har tilovers for den klub de spiller i?

That would be great.
Det kommer vel an på, hvordan du prissætter sådanne spillere. Hvad forestiller du dig, at folk som Helenius, Kusk og Rade skal koste, for at AaB kan slippe af med dem når man konstaterer at 'de intet har til overfor for den klub de spiller i'?

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 20. jun 2013, 12:22

Oldager skrev:Hvad med stakkels Pape Paté Diouf? Han vil så gerne væk fra det blå-hvide helvede, men han kræver måske en alt for høj hyre.
Tja. Jeg tvivler på at FCK vil fritstille Diouf. De betalte trods alt et astronomisk beløb for ham (i størrelsesordenen 15-18 mio. kr. som jeg husker det). En lejeaftale kan måske være muligt, men det har vi lidt dårlige erfaringer med. Diouf oppebærer helt sikkert også en fyrstelig løn, som vi ikke kan matche. Diouf har også været udlejet til sin gamle klub Molde, men det var ikke den store succes. Det virker til at løverne helt har ødelagt Diouf, af sentimentale årsager håber jeg ikke at det samme sker for MJ.

Endelig er Diouf vel egentlig ikke en decideret angriber. Den optimale position for Diouf er nok mere ude på venstrekanten eller i en 10´position.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 20. jun 2013, 12:37

Funky skrev:
Provst i Brovst skrev:

That would be great.
Det kommer vel an på, hvordan du prissætter sådanne spillere. Hvad forestiller du dig, at folk som Helenius, Kusk og Rade skal koste, for at AaB kan slippe af med dem når man konstaterer at 'de intet har til overfor for den klub de spiller i'?
Spillere der intet har tilovers for den klub de spiller i må finde sig en anden klub at skrive kontrakt med, er superligaen bare et hurtigt pitstop for at komme i form igen, så skal de skrive under med en anden klub en AaB, skriver de alligevel under med AaB så må de jo også leve med konsekvensen at det er AaB der bestemmer prisen.

Låst