sulakvelidze skrev:Inspireret af den glædelige nyhed om, at AaB og AGF vil gøre mere ud af klassikeren imellem de to fik jeg lyst til at opdatere min liste over Viasats fokus på store provinsopgør. Altså det fokus, der ikke eksisterer.
Ser man på klubbernes størrelse, deres lokale forankring som regionsklubber og dermed potentiale for stor tilhænger- og tv-interesse, tillader jeg mig at fremhæve seks klubber fra Provinsen: OB, AGF, AaB, FCM, Esbjerg og Randers. Her er der tale om store byer/opland og dermed gode muligheder for at opdyrke en stor interesse om de indbyrdes opgør. Hvis man vil.
Men listen over Viasats valg af kampe vist på hovedkanalen TV3+ viser, at det i den grad er op ad bakke for AaB og AGF at få dem med rettighederne med på vognen. Fra sæsonen 2009-10 og frem til i dag har Viasat haft 149 muligheder for at vise opgør mellem to af de seks store provinshold. De har gjort det to gange: OB-Esbjerg i 2009-10 og OB-AaB tre år senere. Alle andre store provinsopgør har været vist på nichekanalerne uden samme appel hos tv-seere og ikke mindst potentielle sponsorer.
Sidst en kamp mellem de to største klubber i Jylland blev vist på TV3+, var i sæsonen 2007-08, da AaB var på vej mod mesterskabet. Vi skal lige så langt tilbage for at finde en kamp mellem OB og AGF på TV3+ - altså er vi nu på 6. sæson uden en kamp mellem de to største byer i Jylland samt de to største i Provinsen! Og det endda selv om der i mellem de tre klubber i den periode har været adskillige brag med stor tilskuerinteresse.
Herunder er en opgørelse over, hvornår de forskellige provinsopgør sidst har været vist på TV3+:
Denne sæson:
Ingen
2012-13:
OB-AaB (27. runde)
2011-12:
Ingen
2010-11:
Ingen
2009-10:
OB-Esbjerg (25)
2008-09:
AaB-FCM (1)
AGF-Randers (18)
Esbjerg-Randers (5)
2007-08:
FCM-Esbjerg (10)
OB-FCM (22)
OB-AGF (28)
AaB-AGF (29)
2006-07:
AaB-Esbjerg (31)
FCM-Randers (26)
2005-06:
AGF-FCM (22)
2001-02:
AGF-Esbjerg (9)
Kampe mellem OB og Randers samt AaB og Randers har endnu aldrig fundet vej til sendefladen hos TV3+.
Jeg anerkender AaB’s og AGF’s ønsker om at gøre noget ekstra ud af ”Slaget om Jylland”. Men de får svært ved at overbevise Viasat om, at kampe mellem Jyllands største, ældste og mest traditionsrige klubber skal have nogen som helst opmærksomhed. Den skal tværtimod ignoreres, for det er den blevet år efter år.
Hvis man undrer sig over, at sponsormarkedet er svært for klubber som AaB, OB og AGF, mens der omvendt dukker den ene sugar daddy efter den anden op med en stor pose penge til Brøndby, skal man bare tage et kig på forskellen i eksponering. Viasat er Brøndbys de facto hovedsponsor, og hvis de ikke var, ville Brøndby være færdig i dag – og store provinsopgør som fx AaB-AGF ville have et helt andet liv.
Jeg ønsker Allan Gaarde og Brian Steen held og lykke med at gøre ”Slaget om Jylland” til noget særligt. Det virkelig slag skal bare ikke slås på egne hjemmesider og med pressemøder i diverse indkøbscentre. Det virkelig slag skal slås ved forhandlingsbordet i forbindelse med den næste tv-aftale.
Nu ligger det på alle måder fjernt for mig at ligefrem skulle forsvare Viasat, men for nogle år siden forsøgte man faktisk til et enkelt opgør at skabe hype om netop AaB - AGF, ved at smide den i primetime på 3+, køre lang optakt, og netop fokusere på historien og at det er det klassiske slag om Jylland.
- Det virkede bare ikke, og hvis det ikke var fordi FCM pt. er den store gode historie i superligaen, og Viborg har gjort det over al forventning som oprykker og er placeret højt i ligaen, havde "hadets kamp" forleden heller ikke opnået al den bevågenhed som den fik.
Jeg synes bestemt også kun godt om at man forsøger at skabe en nyfunden ramme og tradition for det klassiske opgør mellem os og gejæfferne, og synes det er fantastisk hvis vi får at se mere i denne stil (det tror jeg vi gør, også qua Gaardes åbenlyse interesse og viden på området) men hvis man skal have held med at gå hele vejen, og skabe en ramme i nærheden af f.eks. Brøndby - FCK, skal timingen sidde lige i skabet. Man vil ikke kunne få det her klassiske opgør helt op og ringe, før et tidspunkt hvor begge hold er en betydende faktor helt i toppen af ligaen - som f.eks. ved en direkte kamp om førstepladsen... ellers er det simpelthen ikke interessant nok for den brede befolkning, som ikke har tilknytning til nogen af holdene.