Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
jensemand57
Allstar
Allstar

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af jensemand57 » 15. okt 2013, 20:01

Hovedet skrev:
jensemand57 skrev:
Hovedet skrev:Håndbold og ishockey gav kæmpemæssige underskud, men dog det rene ingenting sammenlignet med bygningerne, sportshotellet, college, butikkerne og alt det andet djævelskab, AaB fik rodet sig ud i. Der knytter sig dog dertil den - lille - formildende omstændighed, at håndbold og ishockey trods alt er idrætsgrene. Det, der gør AaBs situation helt ubærlig, er såmænd ikke den uansvarlighed, man også har set hos FCM og Brøndby, men mere det faktum, at alle pengene er fyret af på helt irrelevante prestigeprojekter og ikke på klassespillere til fodboldholdet.

I øvrigt er det værd at bemærke, at både håndbolden og ishockey har været bæredygtige forretninger i samme åndedrag, de var ude af AaB-regi - uden at miste sportslig momentum.
Det er også værd at bemærke, at AaB har vist sig bæredygtig, som ren fodboldforetning jævnfør det overskud, som var første halvår.
Ja, lige netop. Men - for der er et men - klubben kører jo på vågeblus med minimal omsætning og nu altså ingen egenkapital.
Rigtigt, men jeg håber bare, at den økonomiske ansvarlighed AaB nu udviser også lønner sig igennem investorer.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 15. okt 2013, 20:12

jensemand57 skrev:
Hovedet skrev:
jensemand57 skrev:
Hovedet skrev:Håndbold og ishockey gav kæmpemæssige underskud, men dog det rene ingenting sammenlignet med bygningerne, sportshotellet, college, butikkerne og alt det andet djævelskab, AaB fik rodet sig ud i. Der knytter sig dog dertil den - lille - formildende omstændighed, at håndbold og ishockey trods alt er idrætsgrene. Det, der gør AaBs situation helt ubærlig, er såmænd ikke den uansvarlighed, man også har set hos FCM og Brøndby, men mere det faktum, at alle pengene er fyret af på helt irrelevante prestigeprojekter og ikke på klassespillere til fodboldholdet.

I øvrigt er det værd at bemærke, at både håndbolden og ishockey har været bæredygtige forretninger i samme åndedrag, de var ude af AaB-regi - uden at miste sportslig momentum.
Det er også værd at bemærke, at AaB har vist sig bæredygtig, som ren fodboldforetning jævnfør det overskud, som var første halvår.
Ja, lige netop. Men - for der er et men - klubben kører jo på vågeblus med minimal omsætning og nu altså ingen egenkapital.
Rigtigt, men jeg håber bare, at den økonomiske ansvarlighed AaB nu udviser også lønner sig igennem investorer.
Ja, det kan vi så håbe - dagens nyhed er måske ikke den bedste optakt, men generelt har den nye ledelse gjort det fint og rent faktisk præsteret at få overskud på driften. Investeringer er dog helt nødvendige, da kunsten sådan set ikke er at skabe en bæredygtig forretning - man kunne jo bare satse på halvtidsprofessionalisme eller mindre, men det ville reelt forvandle klubben til sekundaforetagende. Kunsten er at skabe en bæredygtig forretning, der samtidig giver basis for seriøse satsninger på fodboldområdet. Det bør være muligt for AaB - som et minimum - at kunne skabe en top 6 - forretning og om ikke andet kunne konkurrence med en klub som Randers. Det er altså ikke for meget forlangt i det videre perspektiv. Her og nu gælder det - som alt andet siden 2010 - overlevelse, og også hertil er en kapitalindsprøjtning formentlig nødvendig, jf. feriepengesagen.

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 15. okt 2013, 20:51

Hovedet skrev:
jensemand57 skrev:
Hovedet skrev:
jensemand57 skrev:

Ja, det kan vi så håbe - dagens nyhed er måske ikke den bedste optakt, men generelt har den nye ledelse gjort det fint og rent faktisk præsteret at få overskud på driften. Investeringer er dog helt nødvendige, da kunsten sådan set ikke er at skabe en bæredygtig forretning - man kunne jo bare satse på halvtidsprofessionalisme eller mindre, men det ville reelt forvandle klubben til sekundaforetagende. Kunsten er at skabe en bæredygtig forretning, der samtidig giver basis for seriøse satsninger på fodboldområdet. Det bør være muligt for AaB - som et minimum - at kunne skabe en top 6 - forretning og om ikke andet kunne konkurrence med en klub som Randers. Det er altså ikke for meget forlangt i det videre perspektiv. Her og nu gælder det - som alt andet siden 2010 - overlevelse, og også hertil er en kapitalindsprøjtning formentlig nødvendig, jf. feriepengesagen.
Jamen er det jo ikke også det, som den nuværende ledelse er godt på vej? Netop at skabe en bæredygtig forretning, som også kan bære en seriøs satsning på fodboldområdet, det mener jeg, at de beviser netop ved at afskrive værdien af disse forretninger.

tommas jensen
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Wæhler / Augo / Thelander
Geografisk sted: Brønderslev

Indlæg af tommas jensen » 15. okt 2013, 22:07

Kristian skrev:Mon ikke de pønser på en aktiemission her snarest. Tror sq ikke vi kan komme udenom det, hvis ikke vi skal miste hele vores fundament for den kurve vi er inde i sportsligt pt. Men hvem der tør investere i AaB i øjeblillet er en anden side.
MIG

jensemand57
Allstar
Allstar

Indlæg af jensemand57 » 15. okt 2013, 22:17

tommas jensen skrev:
Kristian skrev:Mon ikke de pønser på en aktiemission her snarest. Tror sq ikke vi kan komme udenom det, hvis ikke vi skal miste hele vores fundament for den kurve vi er inde i sportsligt pt. Men hvem der tør investere i AaB i øjeblillet er en anden side.
MIG
OG MIG

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 15. okt 2013, 22:31

jensemand57 skrev:
tommas jensen skrev:
MIG
OG MIG
Jeg arver en ordentlig bunke penge til foråret, jeg har ligeledes tænkt mig at smide en del af dem i AaB.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 15. okt 2013, 22:40

I guder, hvor får man dog lyst til at genindføre stening og lade Søndergaard og co. få den store tur på Nytorv førstkomne lørdag. Jeg brækker mig over, hvordan de mennesker har ødelagt så meget i vores klub. Ærgeligt bagmandspolitiet ikke havde ressourcer til at jagte Søndergaard til helvede og tilbage igen for et par år siden, da de havde ham på kornet.

Når det er sagt så er vores potentielle storinvestorer forhåbentligt så nuancerede, at de kan se at dagens AaB er drevet af andre mennesker og på en hel anden måde. Det ville jeg i hvert fald ligge vægt på som investor og derfor ikke have noget problem med at investere i klubben. Det mest uhyggelige er, at egenkapitalen er tabt, men gudskelov er vi ikke påvirket på likviderne og bør derfor uden problemer kunne betale løn.

Nå, men nu er vi her uden egenkapital og emmisionen er nok rykket tættere hvad enten vi kan lide det eller ej så lad os se fremad. Jeg synes det relevante spørgsmål må være; Hvad kan vi som fans gøre for der kommer så mange penge som muligt i kassen? Det simple svar er selvfølgelig at købe aktier, men mon ikke fankøb kunne optimeres yderligere ved f.eks.;

- En fankampange. Hvis ikke AaB selv magter at appelere til enkeltpersoner så må vi som fanbase gøre det gennem sociale medier, stickers/plakter i de nordjyske byer mv. Det sidste ville nok kræve AaB, en "sponsor" eller ASC gik ind i sagen, men ville det ikke være det værd? Det virale burde kunne klares, hvis vi fandt fans med de rigtige evner.
- At det bliver let som fan at købe aktier. En hage kan helt klart være, at aktiehandel er et ret fjernt og abstrakt begreb for mange almindelige mennesker. At få kommunikeret, hvordan man køber aktier og få taget folk i hænderne vil nok sikre at flere velvillige fans rent faktisk får investeret og ikke bare tænker på det. Jeg vil blæse på om deres interesse for AaB måske kun er 80% af min, hvis de vil bruge penge på AaB er de lige så meget værd som at jeg gør så de skal være hjertens velkomne.

En samlet løsning på dette kunne evt. være en fælles fanparaply for investering, hvor folk bare kunne overføre et beløb eller lignende. Det ville være let at gøre for folk og let at markedsføre. Dog er der hele tillidstingen og jeg tror derfor kun det kunne fungere, hvis en "stueren" organisation som ASC (eller AaB selv) gik ind i det. Vesttribunnen, Auxilla mfl. ville (no offence) nok virke lidt for obskurt for menige folk til, at folk ville smide penge den vej. Et fælles faninitiativ ville åbne op for flere muligheder som f.eks. indsamling på gaden til fordel for AaB. Vi får trods alt nok ikke spillere ud og samle penge på samme måde som i 1993 i 2013 og hver en villig krone der kan samles ind skal samles ind. Som hele regionens hold må der være fanopbakning til, at der kan skaffes en del penge den vej og jeg synes det kunne være virkeligt fedt, hvis vi kunne få et initiativ op at stå.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 15. okt 2013, 22:42

Hvis der findes en mange millionær, som gerne vil hjælpe AaB, kunne han så ikke købe AaB ud af SPORT ON TOP til en overpris please.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

frey
Junior
Junior

Indlæg af frey » 15. okt 2013, 23:11

Som konsekvens heraf har AaB A/S foretaget en revurdering af værdiansættelsen af kapitalandelen og fundet det nødvendigt at nedskrive kapitalandele i associeret selskab samt tilgodehavende i associeret selskab på i alt 12,2 mio. kr. Værdien af kapitalandele og tilgodehavnede i associeret selskab er herefter 0 kr. Der er udelukkende tale om et regnskabsmæssigt tab, der ikke påvirker likviditeten.

Egenkapitalen i AaB A/S udgjorde pr. 30. juni 2013 12,2 mio. kr, der som følge af nedskrivningen er tabt.
Er det ikke lidt pudsigt at værdien af AaB's del af Sport On Top og egenkapitalen er præcist lige store, eller har det en naturlig forklaring?

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 15. okt 2013, 23:19

Hovedet skrev: Nja, nu mener jeg, at spillernes tilgodehavende dækkes af Lønmodtagernes Garantifond, dersom AaB krakker, hvorfor vi næppe kan gribe til dette sidste halmstrå i den almindelige desperation.
LG dækker kun op til 160.000 kr efter skat, så der er heldigvis god grund til at holde liv i AaB fra spillerforeningens side.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/at ... du_faa.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det er nu ikke fordi det er noget der får humøret til at sige i voldsom grad, det er godt nok skidt det her.

Jeg undrer mig desuden lidt over timingen. Når man tager dette skridt må det jo næsten være for at forberede et eller andet, for man slipper jo f.eks. ikke for at snuppe sin del af underskuddet i biksen, blot fordi man afskriver værdien af ejerandelen i regnskabet - er det mon fordi man planlægger at sælge sin andel for en krone, fordi man allerede nu forbereder en aktieemisson, eller er det fordi man vil af med falske værdier i regnskabet i forbindelse med eventuelle forhandlinger med spillerforeningen om en afdragsordning?

Jeg synes timingen er pudsig, i princippet kunne man vel præcist lige så godt have ventet til efter 1. januar, og snuppet de forbandede og længe ventede sorte tal i årsregnskabet. Omvendt giver det vel også mening at man ikke vil belaste næste års regnskab med så voldsom en afskrivning, hvis det er der aktieemissionen skal finde sted.

@FCM: Din trang til at give dit besyv med og smide den sædvanlige stikpille afsted, er både forudsigelig og trættende.

@Fcmmike80: Hush already!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 15. okt 2013, 23:36

jonas386 skrev:
jensemand57 skrev:
tommas jensen skrev:
MIG
OG MIG
Jeg arver en ordentlig bunke penge til foråret, jeg har ligeledes tænkt mig at smide en del af dem i AaB.
Og jeg har lige solgt mit IT-firma. Bare et lille et, men det gav da halvanden milliard. Stik mig lige AaB's kontonummer, så skal jeg give økonomichefen et motherfucker af et chok, når han møder på arbejde i morgen.

Nå, øv...det må blive i næste liv. Men alvorligt talt overvejede jeg faktisk forleden, om jeg ved næste emission skulle tage mig sammen og for første gang købe AaB-aktier. Min lyst er bestemt øget af den seneste udvikling i klubben, og den bliver ikke mindre af, at gamle lig i lasten stadig dukker op. Tværtimod motiveres jeg yderligere til at støtte den nye kurs, mens den gamle snarere holdt mig tilbage, hvis jeg fik overvejelserne. Jeg håber/tror, at mange har det på samme måde med den nye kurs i klubben. Så kom bare med en emission, denne gang vil jeg være AaB-aktionær.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 16. okt 2013, 00:02

Jeg vil også købe aktier... Men næppe for mere end en tudse eller måske to. Hvis vi skal op på noget der minder om et ordentligt resultat skal vi have 15-20.000 småaktionærer, hvilket ikke er realistisk... Alternativt skal vi have nogle store investorer ind, og de er næppe nemme at finde, med mindre man altså bor i København eller nærmeste omegn.

Ellers er jeg enig. Vores nuværende ledelse fortjener ros for at sige tingene som de er. Ikke noget lusk længere, det er det vigtigste signal...

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 16. okt 2013, 00:31

sulakvelidze skrev:
jonas386 skrev:
jensemand57 skrev:
tommas jensen skrev:
MIG
OG MIG
Og jeg har lige solgt mit IT-firma. Bare et lille et, men det gav da halvanden milliard. Stik mig lige AaB's kontonummer, så skal jeg give økonomichefen et motherfucker af et chok, når han møder på arbejde i morgen.
Hehe, jeg burde nok være mere præcis, der er ikke tale om flere millioner, men et par 100.000, og det er mange penge for mig. Kunne godt finde på at smide 30. 40.000 i AaB såfremt en emission kom.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 16. okt 2013, 00:36

Men er enig, jeg har også lysten, da jeg tror mere på denne bestyrelse, end tidligere, og det skyldes en hel række ting. Var jeg dog storaktionær i KASI klassen tror jeg dog det eneste jeg ville kræve var man fortsatte i samme spor, og ikke brugte pengene på ligegyldige svenskere og nordmænd, men istedet fortsatte med at satse på egne talenter, og fortsætte med at gøre AaB til et attraktivt sted at søge hen som ung spiller.

For tiden er det næppe realistisk, men jeg håber at AaB en dag, når det økonmiske uvejr er ovre, kan blive det naturlige skridt inden udlandet for unge håbefulde danskere.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 16. okt 2013, 02:49

Grundet en eller anden regnskabsteknisk spidsfindighed som jeg ikke kan gennemskue, lever vi heldigvis stadigvæk op til DBUs licenskrav trods egenkapitalen er væk. Som jeg har forstået det må AaB gerne skrive nye kontrakter, hvis det ikke var tilfældet ville det være totalt uholdbart.

Jeg har stor respekt for den nye ledelse/bestyrelse, som desværre plages af fortidens store syndere. Det er grotesk som Søndergaard, Tom M. mv. gentagne gange har været ved at køre vores elskede klub i sænk og har efterladt klubben vingeskudt.

At AaB igen er på røven efter udmeldingen vedr. sportsbutikkerne er skræmmende. Glem ikke at Helenius netop er blevet solgt for et pænt beløb, samt der er hentet langt flere tv penge end budgetteret.
Fremadrettet bliver det desværre svært at realisere store transferindtægter da vi ikke har de oplagte salgsemner. Hvis rygterne ellers er sande kan Kusk skifte for pebernødder. Med kontraktudløb næste sommer kan der heller ikke tjenes meget på Lasse. Hvis Thomsen kan fortsætte udviklingen, er han muligvis fremtidens største transferhåb.

Jeg har stor respekt for at der nu sættes tæring efter næring, men fremadrettet er det bydende nødvendigt med en kapitaltilførsel. Derudover skal indtægterne øges. At AaB tilsyneladende kører med ligaens 4. laveste spillerbudget er uholdbart i længden. Grundet klubbens størrelse og det faktum at AaB er hjemmehørende i landets fjerde største by bør spillerbudgettet, som minimum være i top 5.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 16. okt 2013, 07:41

frederikshavneren skrev:Grundet en eller anden regnskabsteknisk spidsfindighed som jeg ikke kan gennemskue, lever vi heldigvis stadigvæk op til DBUs licenskrav trods egenkapitalen er væk. Som jeg har forstået det må AaB gerne skrive nye kontrakter, hvis det ikke var tilfældet ville det være totalt uholdbart.

Jeg har stor respekt for den nye ledelse/bestyrelse, som desværre plages af fortidens store syndere. Det er grotesk som Søndergaard, Tom M. mv. gentagne gange har været ved at køre vores elskede klub i sænk og har efterladt klubben vingeskudt.

At AaB igen er på røven efter udmeldingen vedr. sportsbutikkerne er skræmmende. Glem ikke at Helenius netop er blevet solgt for et pænt beløb, samt der er hentet langt flere tv penge end budgetteret.
Fremadrettet bliver det desværre svært at realisere store transferindtægter da vi ikke har de oplagte salgsemner. Hvis rygterne ellers er sande kan Kusk skifte for pebernødder. Med kontraktudløb næste sommer kan der heller ikke tjenes meget på Lasse. Hvis Thomsen kan fortsætte udviklingen, er han muligvis fremtidens største transferhåb.

Jeg har stor respekt for at der nu sættes tæring efter næring, men fremadrettet er det bydende nødvendigt med en kapitaltilførsel. Derudover skal indtægterne øges. At AaB tilsyneladende kører med ligaens 4. laveste spillerbudget er uholdbart i længden. Grundet klubbens størrelse og det faktum at AaB er hjemmehørende i landets fjerde største by bør spillerbudgettet, som minimum være i top 5.
Øhhhhh... Hvad fanden har byens størrelse med spillerbudget at gøre?

Hvis vi nu ender med at ligge godt i svinget efter dette år, hvorfår er det så at spillerbudgettet skal være større? Hvis vi beviser, at man godt kan give lønninger der ikke afholder spillere fra at være i AaB, hvorfor så sætte det op?
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 16. okt 2013, 08:48

MrBangDK skrev:
frederikshavneren skrev:Grundet en eller anden regnskabsteknisk spidsfindighed som jeg ikke kan gennemskue, lever vi heldigvis stadigvæk op til DBUs licenskrav trods egenkapitalen er væk. Som jeg har forstået det må AaB gerne skrive nye kontrakter, hvis det ikke var tilfældet ville det være totalt uholdbart.

Øhhhhh... Hvad fanden har byens størrelse med spillerbudget at gøre?

Hvis vi nu ender med at ligge godt i svinget efter dette år, hvorfår er det så at spillerbudgettet skal være større? Hvis vi beviser, at man godt kan give lønninger der ikke afholder spillere fra at være i AaB, hvorfor så sætte det op?
Over tid har pengene jo en del at sige. Og baseret i landets største by og som regionens eneste hold så bør vi bare være stærkere økonomisk end vi er pt. Det bør være muligt og det handler vel om stille og roligt at få udviklet indtægtssiden igen.

Apehunter
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Messi

Indlæg af Apehunter » 16. okt 2013, 09:06

Hvorfor snakke om muligheden for at skrive nye kontrakter?

Når kassen er tom - så er det ikke et issue. Det er med i en hulens fart at skaffe penge.

I øvrigt er det så en sæson med salg af Helenius, ekstraordinære gode indtægter via TV penge, som giver et minus på 5-10 millioner kroner.
Uden dette have vi være helt væk - og der til kommer så feriepengesagen, som sikkert vil blive en grim overraskelse for os.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 16. okt 2013, 09:20

Apehunter skrev:Hvorfor snakke om muligheden for at skrive nye kontrakter?

Når kassen er tom - så er det ikke et issue. Det er med i en hulens fart at skaffe penge.

I øvrigt er det så en sæson med salg af Helenius, ekstraordinære gode indtægter via TV penge, som giver et minus på 5-10 millioner kroner.
Uden dette have vi være helt væk - og der til kommer så feriepengesagen, som sikkert vil blive en grim overraskelse for os.
Forstå det nu - de 5-10 millioner som AaB får i underskud er ikke penge, som klubben har brugt/betalt nogen steder. Man har rent teknisk nedskrevet værdien af butikkerne til 0 fordi de ikke vurderes at være noget værd længere og det påvirker resultatet, men kassen er ikke tom af den grund. Lånene er blevet fornyet som de skal og det er de fordi AaBs bankforbindelse tror på AaB. At man i øvrigt låner til driften er helt normalt i de fleste virksomhedstyper, da det jo ikke nødvendigvis er sådan, at der tikker nye penge ind hver dag. I AaBs tilfælde kommer de store indtægter, som virkelig betaler gildet f.eks. nok en 3-4 gange om året afhængigt af aftalerne. Bare se TV-pengene som uddeles tre gange på en sæson så ifht. penge i kassen er der ikke nødvendigvis de store problemer. Vi har nok ikke en milliard på kiste bunden, men afskrivningen gør hverken kassen mere eller mindre tom end igår.

Grunde til at folk taler om licensen til at skrive kontrakt er, at DBU stiller som krav for, at man må skrive kontrakter at egenkapitalen skal udgøre minmum 25% af lønbudgettet (som udgangspunkt) og da denne jo nu er nul bliver folk bekymrede. Og ja vi skal nok ikke hente alverden til vinter, men vi bør trods alt forlænge med Augu og det vil være en stor ridse i lakken at miste retten til at skrive kontrakter.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 16. okt 2013, 09:27

1: AaB's kasse er IKKE tom. Jeg ved ikke hvor den myte kommer fra. Vores direktør har netop udtalt det modsatte. Hvis man tror at en egenkapital er en "kasse" har man forstået så lidt at man ikke burde kloge sig i sådan en diskussion.

2: Egenkapitalen er ejernes (aktionærernes) andel af virksomhedens finansiering. En egenkapital er således på sin vis et lån, der afdrages via aktieudbytte når virksomheden har overskud - meget forsimplet fortalt. Når egenkapital er i 0 eller er negativ er det IKKE ensbetydende med at virksomheden må lukke eller ikke kan tegne kontrakter. Man kan finde finansiering via ansvarlig lånekapital, selvom dette naturligvis kun er en plan B.

Som eksempel kan man tage en anden børsnoteret fodboldklub som Juventus FC. De opererer med en negativ egenkapital på ca. 50 millioner €, men regnes for en af de mest veldrevne fodboldklubber i Europa med masser af penge til dyre investeringer og et spritnyt stadion. Juventus ejerstruktur er naturligvis anderledes end AaB's, men princippet er det samme. Sålænge man kan betale sine regninger til den 1. går man ikke konkurs. Og det kan AaB sagtens.

Besvar