Økonomitråden
Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer
Der findes vel ikke jyske investorer som vil give en klub en blankochek? Det er vel kun i Kjøvenhavn de findes.
Er sikker der venter penge nok til at dække både det krav der kommer samt opbygning af en sund egenkapital. Men vel ingen grund til at spille med alt for åbne kort for at please os fans...
Er sikker der venter penge nok til at dække både det krav der kommer samt opbygning af en sund egenkapital. Men vel ingen grund til at spille med alt for åbne kort for at please os fans...
Jeg er ret sikker på der ligger nogle forskellige løsningsmodeller, men det er ikke sikkert vilkårene er ideelle for AaB, eller AaB's nuværende ejere. No such thing as a free lunch!Hinrup85 skrev: Jeg må indrømme at jeg havde en klar forventning om, at der i kulisserne allerede var en aftale med investorer omkring dækning af feriepengesagen. Og det eneste man evt. manglede var bare at afklare hvor stort beløbet og afbetalingsordningen ville blive.
Situationen kan selvfølgelig stadig være sådan og udtalelser som dette bare er forhandlingstaktik, men mit håb bliver mindre og mindre.
...millionerne Brøndby har fået, skal nok også vise sig at have en pris der skal betales.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
Ja for tosserne som har indskudt millioner i bif.Pastorius skrev: Jeg er ret sikker på der ligger nogle forskellige løsningsmodeller, men det er ikke sikkert vilkårene er ideelle for AaB, eller AaB's nuværende ejere. No such thing as a free lunch!
...millionerne Brøndby har fået, skal nok også vise sig at have en pris der skal betales.
bif som klub må være jublende lykkelige, men de har stadig nogle kæmpe problemer med særligt driften, hvor en forsat drift på samme niveau som nu, vil kræve yderligere pengeindsprøjtninger i fremtiden.
Her har AaB et noget bedre fundament, da det virker til, at driften kan køre af sig selv og det sportslige setup også er fremtidssikret.
Uden Synd Ingen Frelse
Ville du være jublende lykkelig over det, hvis vi fik Aldo ind spm chef for det hele?Halil skrev:Ja for tosserne som har indskudt millioner i bif.Pastorius skrev: Jeg er ret sikker på der ligger nogle forskellige løsningsmodeller, men det er ikke sikkert vilkårene er ideelle for AaB, eller AaB's nuværende ejere. No such thing as a free lunch!
bif som klub må være jublende lykkelige, men de har stadig nogle kæmpe problemer med særligt driften, hvor en forsat drift på samme niveau som nu, vil kræve yderligere pengeindsprøjtninger i fremtiden.
Her har AaB et noget bedre fundament, da det virker til, at driften kan køre af sig selv og det sportslige setup også er fremtidssikret.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
Jeg er lidt usikker på, hvad "spm chef" er.Ville du være jublende lykkelig over det, hvis vi fik Aldo ind spm chef for det hele?
Jublende lykkelig ville jeg ikke være mht. Aldo(Jeg mener han er lidt for sløset med sine udtalelser og selvfølgelig det at han er et fck svin), men de små 200 mio. dkr som han har skaffet til bif ville jeg være voldsom begejstret for, hvis AaB også kunne få. Bare ½ delen. Eller 1/4 del.
Det er penge som er gået direkte til klubben - Hvordan de blev forvaltet er selvfølgelig også ret afgørende. For AaB konkret ville jeg håbe, at de ville forsætte i samme stil som for tiden, hvor økonomisk ansvarlighed er førsteprioritet.
Uden Synd Ingen Frelse
Halil skrev:Jeg er lidt usikker på, hvad "spm chef" er.Ville du være jublende lykkelig over det, hvis vi fik Aldo ind spm chef for det hele?
Jublende lykkelig ville jeg ikke være mht. Aldo(Jeg mener han er lidt for sløset med sine udtalelser og selvfølgelig det at han er et fck svin), men de små 200 mio. dkr som han har skaffet til bif ville jeg være voldsom begejstret for, hvis AaB også kunne få. Bare ½ delen. Eller 1/4 del.
Det er penge som er gået direkte til klubben - Hvordan de blev forvaltet er selvfølgelig også ret afgørende. For AaB konkret ville jeg håbe, at de ville forsætte i samme stil som for tiden, hvor økonomisk ansvarlighed er førsteprioritet.
Det er ikke så fedt at skrive på en telefon - der skulle stå "som".
Som sagt, det har en pris at modtage gaver, og jeg er ret sikker på de nuværende ejere vil prøve at holde den så langt nede som muligt.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
-
Jesper Schmidt
- Halftime

- Geografisk sted: Aalborg
Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden (hvilket sikkert skyldes at mit indlæg blev noget rod, og at jeg forstod dit første indlæg forkert).Pastorius skrev:Normalt skriver man ikke noget (eller blot at forventningerne er uændrede) medmindre at der er signifikante ændringer, så der skal man altså kigge i seneste årsregnskab. Det var der i AaB for nylig, og der lavede de en seperat meddelelse, som også sluttede med en anden forventning:Jesper Schmidt skrev:Jeg ved ikke om man fører tv-pengene helt eller delvist i 3. kvartal fordi de vedrører kampe der, men reelt skulle man tro indtægten vel først kommer i 4. kvartal, for 11. spillerunde fandt sted efter 1. oktober... oder was?Pastorius skrev:Whee...
Så kom der en periodemeddelelse der var bedre end forventet (det er sikkert TV-pengene der gør forskellen).
Forventet underskud for hele året i den bedre ende af 5-10 millioner.
@seamann: Siger man ikke bare at det er gået en smule bedre i 3. kvartal end man havde regnet med? Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle holdes op mod tidligere udmeldinger, eller mangel på samme. Det er vel blot en konstatering man kan se når man sammenligner med sine budgetter for perioden, og der er da al mulig grund til at få alt hvad der bare lugter en smule positivt frem i lyset - det er jo ikke fordi vi ellers forkæles med opløftende nyheder på den front, for at sige det mildt.
Samtidig er det vel også helt ekstremt vigtigt at kunne se investorene i øjnene frem mod den kommende aktieemission og sige "vi har styr på driften, og det går kun bedre og bedre"
Denne gang har man så skrevet at det ligger på den pæne side af den udmelding. Altså nærmere 5 end 10 mill. - det er vel et par millioner bedre end vi forventede sidst.På baggrund heraf nedjusteres AaB´s resultatforventninger til årsresultatet fra et positivt resultat til et underskud i niveauet 5-10 mio. kr.
Nu bevæger jeg mig ud i gætterierne, men jeg vil tro at en kvartalsmeddelelse indeholder de faktiske forhold indtil kvartalets udgang, mens forventningen til årets resultat indregner alle de parametre der er kendte på udsendelsen for meddelelsen. I modsat fald ville AaB formelt set skulle udsende en ny fondsbørsmeddelelse hvis fx TV-pengene skubbede årets resultat væsentligt (på en måde som man ville forvente påvirker aktiekursen) fra det budgetterede og udmeldte.
Derfor vil jeg tro at TV-pengene er indregnet i årets resultatforventning, uanset om de indregnes i 3. eller 4. kvartal. Det giver også mening, når kvartalsresultatet kun er et overskud 300.000, mens forbedringen i årsresultatet er i omegnen af et par millioner (jeg ved godt at forventningen til 3. kvartal formelt set godt kunne have været et minus på 1,5 mill hidtil, så pengene også ville passe den vej, men det tror jeg ikke på).
Giver det mening?
Jeg forstod dit første indlæg sådan at du mente tv-pengene var skyld i 3. kvartals overskud på 300.000, og det at det er "bedre end forventet". Men vi er meget enige, jeg tror heller ikke at den ekstra pose feriepenge har nogen indvirkningen på udmeldingen for 3. kvartal, men at de er skyld i at man opjusterer forventningen til året samlet en smule.
Tror du ikke man lægger budgetter for hvert kvartal, eller ihvertfald har en rette snor for i hvilken omegn tallene skal ligge delt op i kvartaler? Det forestiller jeg mig ville være et godt værktøj, især når man er forpligtet til at fremlægge tal til offentligheden. Jeg læser sætningen om at de 300.000 er bedre end forventet, som om driften kører en smule bedre i 3. kvartal end man havde regnet med i forhold til de mål man har for økonomien internt - som en bonus/serviceoplysning i pressemeddelelsen, fordi man gerne vil have noget positivt frem i lyset.
Men skulle man være forpligtet til at fremlægge hvilke tal man måler det op imod, som nogen har ment i tråden? Arrh...
Jo bestemt, og sikkert også på mindre intervaller. Men jeg tror ikke man lader budgetterne være budgetter når de først er lagt. Jeg vil tro de bliver rettet til løbende efterhånden som man bliver klogere.Jesper Schmidt skrev: Tror du ikke man lægger budgetter for hvert kvartal, eller ihvertfald har en rette snor for i hvilken omegn tallene skal ligge delt op i kvartaler? Det forestiller jeg mig ville være et godt værktøj, især når man er forpligtet til at fremlægge tal til offentligheden. Jeg læser sætningen om at de 300.000 er bedre end forventet, som om driften kører en smule bedre i 3. kvartal end man havde regnet med i forhold til de mål man har for økonomien internt - som en bonus/serviceoplysning i pressemeddelelsen, fordi man gerne vil have noget positivt frem i lyset.
Men skulle man være forpligtet til at fremlægge hvilke tal man måler det op imod, som nogen har ment i tråden? Arrh...
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
OK. Helt fair. Jeg kunne godt forstå, at det var en eller anden form for chef rolle.Pastorius skrev:Halil skrev:Jeg er lidt usikker på, hvad "spm chef" er.Ville du være jublende lykkelig over det, hvis vi fik Aldo ind spm chef for det hele?
Som sagt, det har en pris at modtage gaver, og jeg er ret sikker på de nuværende ejere vil prøve at holde den så langt nede som muligt.
Og de nuværende investorer i bif har været ude og side, at de ser bif som en langsigtet investering, og det vil så kræve en af følgende to ting sker: 1. Bif begynder at tjene nogle penge på afkast fra forretningen bif 2) de sælger deres aktier igen med fortjeneste(og der rent faktisk findes købere til aktierne!).
Hvordan satan de så vil få deres penge ud igen ved jeg ikke præcist, men en af ovenstående ting skal gå i opfyldelse, før de får noget ud af deres investering.
Pt. står bif som klub som de klare vindere, mens investorernes udsigter ser noget mere tvivlsomme ud.
Uden Synd Ingen Frelse
-
seamann
Drop det der forældede brugerfjendtlige apple noget.Pastorius skrev:Halil skrev:Jeg er lidt usikker på, hvad "spm chef" er.Ville du være jublende lykkelig over det, hvis vi fik Aldo ind spm chef for det hele?
Man kan jo sige at sidst Brøndby fik tilført flere hundrede millioner af en fantast ødelagde det klubben. Det er ikke til at sige om det samme vil ske denne gang, men det er aldrig ønskeligt at være i hænderne på en vendekåbe som Aldo Petersen.
Her var der også en enestående inkompetence til at forvalte pengene.Yankee skrev:Man kan jo sige at sidst Brøndby fik tilført flere hundrede millioner af en fantast ødelagde det klubben. Det er ikke til at sige om det samme vil ske denne gang, men det er aldrig ønskeligt at være i hænderne på en vendekåbe som Aldo Petersen.
Er der ikke sportsligt kompetente folk til at drive forretningen, så vil det gå af helvedes til.
Juryen er stadig ude ved det nye bif.
Pengene lugter dog ikke.
Uden Synd Ingen Frelse
Præcis min pointe.Yankee skrev:Man kan jo sige at sidst Brøndby fik tilført flere hundrede millioner af en fantast ødelagde det klubben. Det er ikke til at sige om det samme vil ske denne gang, men det er aldrig ønskeligt at være i hænderne på en vendekåbe som Aldo Petersen.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
Også jeg undrer mig over, at feriepengesagen skulle forplumre kapitaludvidelsen, da samme feriepengesag er den primære årsag til, at AaB overhovedet har behov for pengetilførsel udefra. Det giver ikke rigtig mening, selv om der naturligvis kunne ligge nogle snirklede og ikke umiddelbart gennemskuelige forhandlingstaktikker bag det udsagn. Dog er det første gang, at der selv på rygteplan går historier om pengestærke mænd, hvorfor jeg modtager artiklen med - moderat - optimisme.Hinrup85 skrev:Jeg må indrømme at jeg havde en klar forventning om, at der i kulisserne allerede var en aftale med investorer omkring dækning af feriepengesagen. Og det eneste man evt. manglede var bare at afklare hvor stort beløbet og afbetalingsordningen ville blive.jensemand57 skrev:Dejligt. Selvom man har haft en fornemmelse, at det vil komme, er det godt at få det bekræftet.awnaw skrev:
Det var så lidt, brugerløse folk.
Situationen kan selvfølgelig stadig være sådan og udtalelser som dette bare er forhandlingstaktik, men mit håb bliver mindre og mindre.
Mon ikke i øvrigt de fleste Brøndbyfans foretrækker den nuværende tilstand i klubben fremfor den, der herskede i april? Og ligesom Brøndby ikke havde noget valg, har AaB det heller ikke. Det er penge eller død uanset betingelserne. Jeg vil nu også sige, at Brøndby er kommet ud af den historie som en kæmpe vinder. Det er, som andre har påpeget, snarere investorerne i klubben, der har et problem.
Du mener ikke det er afgørende om AaB skal smide 25-30 mil eller 10 mil har indfyldelse på dels hvad pengestærke mænd er klar til at kaste i projektet, dels for hvad AaB reelt har brug for? Jeg synes det giver utrolig god mening at der ikke kan laves en kapitaludvidelse, før man ved hvad man (ifølge spillerforeningen) skylder.Hovedet skrev:Også jeg undrer mig over, at feriepengesagen skulle forplumre kapitaludvidelsen, da samme feriepengesag er den primære årsag til, at AaB overhovedet har behov for pengetilførsel udefra. Det giver ikke rigtig mening, selv om der naturligvis kunne ligge nogle snirklede og ikke umiddelbart gennemskuelige forhandlingstaktikker bag det udsagn. Dog er det første gang, at der selv på rygteplan går historier om pengestærke mænd, hvorfor jeg modtager artiklen med - moderat - optimisme.Hinrup85 skrev:Jeg må indrømme at jeg havde en klar forventning om, at der i kulisserne allerede var en aftale med investorer omkring dækning af feriepengesagen. Og det eneste man evt. manglede var bare at afklare hvor stort beløbet og afbetalingsordningen ville blive.jensemand57 skrev:Dejligt. Selvom man har haft en fornemmelse, at det vil komme, er det godt at få det bekræftet.awnaw skrev:
Mon ikke i øvrigt de fleste Brøndbyfans foretrækker den nuværende tilstand i klubben fremfor den, der herskede i april? Og ligesom Brøndby ikke havde noget valg, har AaB det heller ikke. Det er penge eller død uanset betingelserne. Jeg vil nu også sige, at Brøndby er kommet ud af den historie som en kæmpe vinder. Det er, som andre har påpeget, snarere investorerne i klubben, der har et problem.
Derudover tror jeg en aktieudvidelse ville være et fornuftigt træk, uanset om feriepengesagen var der eller ej. Med en aktieudvidelse kan vi, nu hvor driften ser ud til at være stabiliseret, få noget likviditet banket ind i forretningen, så der findes lidt handlemuligheder i forhold til de fremadrettede aktiviteter som AaB ønsker. Om det så er i spillermateriale, markedsføring eller hvad, det bliver spændende at høre. Derfor tror jeg også at feriepenge-sagen er så vigtigt at få et klart tal på.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!
Jeg er helt enig i, at kapitaltilførsel er en god idé - også selv om feriepengesagen ikke eksisterede. Det er flot, at AaB har nået et niveau, hvor der er balance (endda lille overskud) på den daglige drift. Dog skriger klubben på noget likviditet og egenkapital, som ganske rigtigt vil give den flere handlemuligheder på eksempelvis transfermarkedet, da talentudvikling ikke kan stå helt alene.Frygah skrev:Du mener ikke det er afgørende om AaB skal smide 25-30 mil eller 10 mil har indfyldelse på dels hvad pengestærke mænd er klar til at kaste i projektet, dels for hvad AaB reelt har brug for? Jeg synes det giver utrolig god mening at der ikke kan laves en kapitaludvidelse, før man ved hvad man (ifølge spillerforeningen) skylder.Hovedet skrev:Også jeg undrer mig over, at feriepengesagen skulle forplumre kapitaludvidelsen, da samme feriepengesag er den primære årsag til, at AaB overhovedet har behov for pengetilførsel udefra. Det giver ikke rigtig mening, selv om der naturligvis kunne ligge nogle snirklede og ikke umiddelbart gennemskuelige forhandlingstaktikker bag det udsagn. Dog er det første gang, at der selv på rygteplan går historier om pengestærke mænd, hvorfor jeg modtager artiklen med - moderat - optimisme.Hinrup85 skrev:Jeg må indrømme at jeg havde en klar forventning om, at der i kulisserne allerede var en aftale med investorer omkring dækning af feriepengesagen. Og det eneste man evt. manglede var bare at afklare hvor stort beløbet og afbetalingsordningen ville blive.jensemand57 skrev:Dejligt. Selvom man har haft en fornemmelse, at det vil komme, er det godt at få det bekræftet.awnaw skrev:
Derudover tror jeg en aktieudvidelse ville være et fornuftigt træk, uanset om feriepengesagen var der eller ej. Med en aktieudvidelse kan vi, nu hvor driften ser ud til at være stabiliseret, få noget likviditet banket ind i forretningen, så der findes lidt handlemuligheder i forhold til de fremadrettede aktiviteter som AaB ønsker. Om det så er i spillermateriale, markedsføring eller hvad, det bliver spændende at høre. Derfor tror jeg også at feriepenge-sagen er så vigtigt at få et klart tal på.
Men før alt det, feriepengesagen, som vel efterhånden er det sidste trin på stigen op ad det store sorte hul.
http://www.bold.dk/nyt/Broendby-saelger ... -51-mio-kr" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg tror stadig, at disse investorer vil få meget svært ved at få sine penge igen.
Det bliver, endog, meget spændende, hvad AaB gør. En kapitalindsprøjtning er tiltrængt, hvis feriepengesagen ender som man kan frygte.
Satme fucked mange penge de har fået tilført.Og Brøndby har altså hentet i alt 224 millioner kroner i år.
Jeg tror stadig, at disse investorer vil få meget svært ved at få sine penge igen.
Det bliver, endog, meget spændende, hvad AaB gør. En kapitalindsprøjtning er tiltrængt, hvis feriepengesagen ender som man kan frygte.
Uden Synd Ingen Frelse
Jeg tror nu nok at der kan være nogle af storaktionærerne (Aldo selv) - der samtidig har en rolle i klubben - der nok skal få hentet deres penge hjem. Men aktionærerne som helhed kommer til at tabe penge. Det er jeg slet ikke i tvivl om.Halil skrev:http://www.bold.dk/nyt/Broendby-saelger ... -51-mio-kr
Satme fucked mange penge de har fået tilført.Og Brøndby har altså hentet i alt 224 millioner kroner i år.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
Hvordan tror du storaktionærerne vil kunne det?Pastorius skrev:Jeg tror nu nok at der kan være nogle af storaktionærerne (Aldo selv) - der samtidig har en rolle i klubben - der nok skal få hentet deres penge hjem. Men aktionærerne som helhed kommer til at tabe penge. Det er jeg slet ikke i tvivl om.Halil skrev:http://www.bold.dk/nyt/Broendby-saelger ... -51-mio-kr
Uden Synd Ingen Frelse
Aktieoptioner og kortsigtede (men kursforbedrende) tiltag fx.Halil skrev: Hvordan tror du storaktionærerne vil kunne det?
En anden mulighed kunne være at hive penge ud af selskabet ved sideordnede aktiviteter. Fx. konsulentbistand eller lign.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert