Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Vestegnsgaesten
2. div
2. div
Favoritspiller: Khalid Boulahrouz

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Vestegnsgaesten » 18. dec 2013, 12:07

Pastorius skrev:
Vestegnsgaesten skrev:
Pastorius skrev:Så er det her om et par minutter der skal krydses fingre...

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... ten-onsdag" onclick="window.open(this.href);return false;
Der sker vel ikke noget nyt. Det eneste er vel at det bliver stadfæstet at man skylder så og så mange penge. Afdragsordningen lyder til at være nogenlunde på plads iflg Ølands udtalelser - det er beløbets størrelse det drejer sig om. Men det bliver godt når tingene er aftalt - så ved i ligesom hvad der er at gøre med ifht budgetter... Og dermed bliver kapitaludvidelsen nemmere at lave da investorerne ved hvad de skyder penge i...
Jeg tror håbet (fra AaB i hvert fald) er at de måske har handlet ansvarligt nok til måske at kunne undgå bod.
Men jeg tror du har ret - jeg tror dommen bliver stadfæstet.
Jeg tror ikke man undgår en bod. Vores var rundt regnet på 4 mill og truslen fra Øland var at den ville blive søgt forhøjet ydeligere. Der var nævnt tal på op mod 8 mill ekstra i bod hvis vi havde taget sagen videre en for en... Fornuftigt af aldo at lukke den. Problemet med AaB er at der ikke rigtigt er nogen der ved hvor stor regningen er. Der har været nævnt tal fra 5-25 mill. Der er ikke nogen investorere der smider penge i en Tom kasse der viser sig at være med hul i bunden. Derfor er det i alles interesse at sagen bliver opgjort så hurtigt som muligt. FC Midtafrika er vel heller ikke fri af den endnu, eller?? Dem ser jeg som langt mere presset end AaB. Godt nok er deres regning nok ikke så stor - men de har slet ingen penge og spillerne er for de flestes vedkommende solgt til playersponserat... Det har trods alt ikke været nævnt i AaB!
Ingen over - ingen ved siden af - ingen i nærheden af!!!
http://m.youtube.com/watch?v=Q2EWHJKtiXc" onclick="window.open(this.href);return false;

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 18. dec 2013, 13:01

Det er supervigtigt, at der bliver klarhed over beløbets størrelse. Når den er trukket så langt med de andre klubber må det være et tegn på, at der er noget at forhandle om. Brøndby tabte prøvesagerne klart og stod derfor væsentlig dårligere.

Jeg vil dog stadig ikke blive forbløffet, hvis det viser sig, at enten AGF, OB eller FCM ender med at betale flere penge ind end os. Jeg tror vores pukkel er bonuspengene fra CL/EL. Og dem kunne jeg godt forestille mig at man slap for at betale yderligere på.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 18. dec 2013, 13:20

FlæskeFrank skrev:Det er supervigtigt, at der bliver klarhed over beløbets størrelse. Når den er trukket så langt med de andre klubber må det være et tegn på, at der er noget at forhandle om. Brøndby tabte prøvesagerne klart og stod derfor væsentlig dårligere.

Jeg vil dog stadig ikke blive forbløffet, hvis det viser sig, at enten AGF, OB eller FCM ender med at betale flere penge ind end os. Jeg tror vores pukkel er bonuspengene fra CL/EL. Og dem kunne jeg godt forestille mig at man slap for at betale yderligere på.
Hvordan kommer du frem til det håb?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 18. dec 2013, 13:25

Det er ikke meget, man har hørt til sagen. Hverken fra AaB eller Spillerforeningen.

Det fortæller nok mest om, hvor meget interesse bif har haft fra medierne og de "whistleblowers"(i mangel på en bedre betegnelse) der sidder ude i bif.

Jeg er sgu noget spændt. Heldigvis lyder det ret positivt de meldinger der er kommet fra Mads Øland omkring en aftale om betaling af pengene.

Hvordan sagen ender er helt umuligt at spå endeligt om, da ingen her ved, hvad der er af beviser, vidneforklaringer osv.

Min gutfeeling er dog ikke positiv på AaBs vegne.
Uden Synd Ingen Frelse

Nicodemus
Junior
Junior

Indlæg af Nicodemus » 18. dec 2013, 18:20

Problemet for alle de implicerede klubber, er at de skal redegøre for, hvorfor deres sager ikke hører ind under de 3 prøvesager.

Hvis de hører ind under prøvesagerne, så er der intet at komme efter. Reglerne er meget klare og ufravigelige.

Der kan være noget omkring pensionsdelen, men feriepenge, det skib er sejlet. Der vinder spillerforeningen.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 18. dec 2013, 20:50

Pastorius skrev:
FlæskeFrank skrev:Det er supervigtigt, at der bliver klarhed over beløbets størrelse. Når den er trukket så langt med de andre klubber må det være et tegn på, at der er noget at forhandle om. Brøndby tabte prøvesagerne klart og stod derfor væsentlig dårligere.

Hvordan kommer du frem til det håb?
Jeg kunne godt forestille mig, at vi kunne slippe afsted med, at de bonuspenge er forhandlet beløbsmæssigt sammen med spillerne og det er ikke egentlig løn, som f.eks. signon og månedsløn. Og der kan være en uklarhed, som kan redde AaB. Deri ligger mit håb. Og med det som udgangspunkt, så tror jeg, at de tre nævnte klubber har flere spillere igennem systemet end os. Men hvor mit håb er forankret, tjah. Men der må jo være en grund til, at Brøndbys sag ikke har lukket sagen.
- FlæskeFrank

thequest
2. div
2. div
Favoritspiller: min søn
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af thequest » 19. dec 2013, 16:02

Bonusbeløb er normalt regnet som en lønindtægt og dermed også feriepenge berettiget

Brugeravatar
Vestegnsgaesten
2. div
2. div
Favoritspiller: Khalid Boulahrouz

Indlæg af Vestegnsgaesten » 19. dec 2013, 16:52

thequest skrev:Bonusbeløb er normalt regnet som en lønindtægt og dermed også feriepenge berettiget
Ikke helt sandt. Min årsbonus er ikke feriepengeberettiget hvilket fremgår af min lønseddel. Pensionen er derimod obligatorisk... Jeg har haft kontaktet BD ang dette og de oplyste mig om at alt er som det skal være... På lønsedlen er bonus opført som "ikke feriebettiget løn".

Jeg har tit tænkt på om det er den fejl klubberne har lavet - ikke at udspecificere at bonus er "ikke ferieberettiget løn" ?

Er der nogen melding om hvornår afgørelsen bliver offentliggjort?
Ingen over - ingen ved siden af - ingen i nærheden af!!!
http://m.youtube.com/watch?v=Q2EWHJKtiXc" onclick="window.open(this.href);return false;

FCM
Landshold
Landshold

Indlæg af FCM » 19. dec 2013, 18:41

Så vidt jeg lige husker, så står det fuldstændig entydigt i overenskomsten, at der skal afregnes feriepenge af bonus. Så det er fuldt på linie med løn og sign-on (som jo også er en form for bonus)

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 19. dec 2013, 20:46

Nu var det jo mit håb/tro, så om bonuspengene er med eller uden feriepenge afgøres jo ikke her.

Mit beskedne håb var, at de bonuspenge jo er forhandlet på lidt andre vilkår end kontraktindgåelse. Det er engangsbeløb, og ikke en bonus lavet som en del af kontrakten(bonus ved den og den placering f.eks.). Derfor er beløbet måske ikke pensionsgivende eller måske er formuleringen skrevet lidt anderledes - det hele drejer sig vel om, at man ikke kunne skrive 100.000 kr. alt inklusiv. Det skulle udspecificeres hvad alt inklusiv var. Og det kan jo være, at der i den sagsbehandling ligger nogle andre notater til grund end standardskrivelser.
- FlæskeFrank

Nicodemus
Junior
Junior

Indlæg af Nicodemus » 20. dec 2013, 01:55

Flæskefrank, det er ligemeget om det er bonus, eller løn eller på anden måde udbetaling af jobrelateret løn.

Overenskomsten er desværre for AaB m.m., klokkeklar, det skal specificeres som det står beskrevet i ferieloven og i spillerforeningens overenskomst §12
http://www.spillerforeningen.dk/basis/f ... 281%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
....Ovenstående kategorier skal klart fremgå af standardkontrakten, så der i hver enkelt kategori
ikke er tvivl om reglerne.

Ferietillæg udbetales af hele den feriepengeberettigede løn, som Ferieloven beskriver.

Der hvor alle andre end Brøndby, har en minimal chance for et smuthul. Er ved at påpege forretningsgangen hos BIF, hvor Per B. var forhandlingsleder på vegne af klubberne, var den linie som alle valgte. Hvorved BIF et eller andet sted, kan forsøges at gøres ansvarlig for alle eller nogle af kravene fra Spillerforeningen... MEN... den chance er så mikroskopisk, at den berømte nål i en høstak, ville være en passende sammenligning.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 17. jan 2014, 20:09

Noget nyt fra denne sag?
Uden Synd Ingen Frelse

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 30. jan 2014, 11:32

Det kan godt være at jeg ser spøgelser, men dagens rygter kan godt få mig til at overveje situationen lidt. Jeg har ikke det store indblik i AaBs økonomiske situation, men ved selvfølgelig at økonomien er presset, men at det heldigvis går mod bedre tider.

Salget af Lasse og ophævelsen af Augus kontrakt kan godt få mig til at tænke på om AaB igen er presset på likviditeten? Det er forhåbentlig bare mig der er sortseer, det håber jeg virkelig og inderst inde tror jeg da heller ikke at AaB er så presset økonomisk. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke tanken.
Vi er i en periode af fodboldåret hvor der ikke er de store indtægter, det var jo også i nogenlunde samme periode for et par år siden hvor AaB var nødsaget til at låne af moderklubben. Uden lånet var der ikke penge til at fortsætte driften af AaB.

Brugeravatar
AnyFellow
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af AnyFellow » 30. jan 2014, 11:42

frederikshavneren skrev:Det kan godt være at jeg ser spøgelser, men dagens rygter kan godt få mig til at overveje situationen lidt. Jeg har ikke det store indblik i AaBs økonomiske situation, men ved selvfølgelig at økonomien er presset, men at det heldigvis går mod bedre tider.

Salget af Lasse og ophævelsen af Augus kontrakt kan godt få mig til at tænke på om AaB igen er presset på likviditeten? Det er forhåbentlig bare mig der er sortseer, det håber jeg virkelig og inderst inde tror jeg da heller ikke at AaB er så presset økonomisk. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke tanken.
Vi er i en periode af fodboldåret hvor der ikke er de store indtægter, det var jo også i nogenlunde samme periode for et par år siden hvor AaB var nødsaget til at låne af moderklubben. Uden lånet var der ikke penge til at fortsætte driften af AaB.
Jeg tror ikke der er tvivl om at vi er presset, men jeg tror f.eks. ikke at ophævelsen af Augos kontrakt har nogen direkte sammenhæng med dette. Man har nok lavet en sportslig vurdering af at han kunne undværes, og derfor kunne man lige så godt spare lønkronerne.

Mht. Lasses forventede afgang har økonomien selvfølgelig spillet ind, da jeg ikke er i tvivl om at AaB selvfølgelig helst ville have beholdt Lasse, men det kan netop være proaktivt at sælge ham, da indtægten kan forebygge at vi måske skal foretage os noget vi ikke er interesseret i i forbindelse med sommerens transfervindue.

I mine øjne er alt snak om at vi sælger mesterskabet osv. helt ude i hampen i den situation vi står i. I AaBs situation synes jeg det er fornuftigt at gå efter "fuglen i hånden end fuglene på taget".

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 30. jan 2014, 16:42

AnyFellow skrev:
frederikshavneren skrev:Det kan godt være at jeg ser spøgelser, men dagens rygter kan godt få mig til at overveje situationen lidt. Jeg har ikke det store indblik i AaBs økonomiske situation, men ved selvfølgelig at økonomien er presset, men at det heldigvis går mod bedre tider.

Jeg tror ikke der er tvivl om at vi er presset, men jeg tror f.eks. ikke at ophævelsen af Augos kontrakt har nogen direkte sammenhæng med dette. Man har nok lavet en sportslig vurdering af at han kunne undværes, og derfor kunne man lige så godt spare lønkronerne.

Mht. Lasses forventede afgang har økonomien selvfølgelig spillet ind, da jeg ikke er i tvivl om at AaB selvfølgelig helst ville have beholdt Lasse, men det kan netop være proaktivt at sælge ham, da indtægten kan forebygge at vi måske skal foretage os noget vi ikke er interesseret i i forbindelse med sommerens transfervindue.

I mine øjne er alt snak om at vi sælger mesterskabet osv. helt ude i hampen i den situation vi står i. I AaBs situation synes jeg det er fornuftigt at gå efter "fuglen i hånden end fuglene på taget".
Jeg synes vi sælger mesterskabet - eller en topplacering i ligaen og en mulig pokaltriumf (nå ja, sandsynligvis højst en finale).

...men jeg er da helt enig i at det er et tegn på at vi er nøjagtig så pressede som man kunne frygte. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at man ville have beholdt de to mand, hvis man havde kunnet, eller have fundet afløsere på samme niveau. Vi gambler i høj grad med bredden i en i forvejen smal trup.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 30. jan 2014, 16:48

Pastorius skrev:Jeg synes vi sælger mesterskabet - eller en topplacering i ligaen og en mulig pokaltriumf (nå ja, sandsynligvis højst en finale).

...men jeg er da helt enig i at det er et tegn på at vi er nøjagtig så pressede som man kunne frygte. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at man ville have beholdt de to mand, hvis man havde kunnet, eller have fundet afløsere på samme niveau. Vi gambler i høj grad med bredden i en i forvejen smal trup.
Præcis som da vi solgte mesterskabet, da vi solgte Prica...!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 30. jan 2014, 16:53

le Cid skrev:
Pastorius skrev:Jeg synes vi sælger mesterskabet - eller en topplacering i ligaen og en mulig pokaltriumf (nå ja, sandsynligvis højst en finale).

Præcis som da vi solgte mesterskabet, da vi solgte Prica...!
Det var ikke min mening dengang. Der er da også forskel. Dengang fik vi en dyr erstatning i Lasse Nilsson, som endda i de første par kampe spillede på en måde der tog presset af resten af angriberene og lukkede snakken om Prica.

Hvis vi nu starter med kun al lukke et eller to mål ind i de første fire kampe, skal jeg nok offentligt stå ved at jeg tog fejl, men jeg frygter målene hagler ind, og vores opspil fra forsvaret bliver endnu ringere, hvis der ikke kommer en spiller ind i bagkæden der kan kompensere for manglen af Lasse Nilsen.

Hvis man mener at Curth og Rolf, kan kompensere for manglen af Augo og Lasse Nilsson....

Jeg mener stadig man gambler med AaB's chancer, men det kan jo rent faktisk også gå godt at gamble, og det kunne også være gået galt, selv med en intakt trup.

...og gambling kan være simpel nødvendighed - og det tror jeg faktisk er den sikreste lektie vi kan læse ud af det.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 30. jan 2014, 18:33

Det havde jo også været næsten naturstridigt, at AaB i så miserabel en (økonomisk) forfatning var kommet intakt ud af dette transfervindue. Tabet af Lasse Nielsen er en uomtvistelig svækkelse, hvorimod jeg ikke ser Thomas Augustinussens exit som noget stort problem.

Der var en lille, men ikke specielt realistisk mesterskabschance med Lasse Nielsen på holdet; omvendt har mesterskabet mistet meget stor betydning, efter at den direkte CL-kvalifikation er forsvundet. Det er fuldstændig utænkeligt, at et AaB-hold, der næsten med sikkerhed havde mistet 3 store profiler ved sommerpausen (nu er den ene så forsvundet) ville have overlevet 2 kvalifikationsrunder. Og så havde det groft sagt været ligemeget. Et mesterskab uden CL forandrer ikke problemet i AaB, som kan beskrives med 3 ord: penge, penge og penge.

Jo, vi ville selvfølgelig have jublet, men allerede dagen efter være vågnet op til den samme virkelighed, som har været gældende siden 2010: transfervindue-til-transfervindue - overlevelse og et lønligt håb om ikke at rykke ned. Denne situation kan alene forandres på banen ved at komme i CL eller sælge spillere til store beløb, og sidstnævnte er ikke realistisk som følge af økonomien. Ellers står de klart mest interessante kampe uden for banen, for uden massiv milliontilførsel er der ikke realistisk udsigt til topfodbold i Aalborg i et lidt længere perspektiv.

Brugeravatar
Vase
Superliga
Superliga
Kontakt:

Indlæg af Vase » 30. jan 2014, 18:59

Hovedet skrev:Der var en lille, men ikke specielt realistisk mesterskabschance med Lasse Nielsen på holdet; omvendt har mesterskabet mistet meget stor betydning, efter at den direkte CL-kvalifikation er forsvundet. Det er fuldstændig utænkeligt, at et AaB-hold, der næsten med sikkerhed havde mistet 3 store profiler ved sommerpausen (nu er den ene så forsvundet) ville have overlevet 2 kvalifikationsrunder. Og så havde det groft sagt været ligemeget. Et mesterskab uden CL forandrer ikke problemet i AaB, som kan beskrives med 3 ord: penge, penge og penge.
Er et mesterskab ligegyldigt uden Champions League-kvalifikation? Jeg har aldrig hørt noget så dumt! Fodbold er heldigvis langt mere end penge. Jeg sætter et mesterskab langt, langt over Champions League.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Pastorius » 30. jan 2014, 19:43

Vestegnsgaesten skrev:
Pastorius skrev:
Vestegnsgaesten skrev:
Pastorius skrev:Så er det her om et par minutter der skal krydses fingre...

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... ten-onsdag" onclick="window.open(this.href);return false;
Der sker vel ikke noget nyt. Det eneste er vel at det bliver stadfæstet at man skylder så og så mange penge. Afdragsordningen lyder til at være nogenlunde på plads iflg Ølands udtalelser - det er beløbets størrelse det drejer sig om. Men det bliver godt når tingene er aftalt - så ved i ligesom hvad der er at gøre med ifht budgetter... Og dermed bliver kapitaludvidelsen nemmere at lave da investorerne ved hvad de skyder penge i...
Jeg tror håbet (fra AaB i hvert fald) er at de måske har handlet ansvarligt nok til måske at kunne undgå bod.
Men jeg tror du har ret - jeg tror dommen bliver stadfæstet.
Jeg tror ikke man undgår en bod. Vores var rundt regnet på 4 mill og truslen fra Øland var at den ville blive søgt forhøjet ydeligere. Der var nævnt tal på op mod 8 mill ekstra i bod hvis vi havde taget sagen videre en for en... Fornuftigt af aldo at lukke den. Problemet med AaB er at der ikke rigtigt er nogen der ved hvor stor regningen er. Der har været nævnt tal fra 5-25 mill. Der er ikke nogen investorere der smider penge i en Tom kasse der viser sig at være med hul i bunden. Derfor er det i alles interesse at sagen bliver opgjort så hurtigt som muligt. FC Midtafrika er vel heller ikke fri af den endnu, eller?? Dem ser jeg som langt mere presset end AaB. Godt nok er deres regning nok ikke så stor - men de har slet ingen penge og spillerne er for de flestes vedkommende solgt til playersponserat... Det har trods alt ikke været nævnt i AaB!
Det godt ellers meget godt for jer at finde en investor, selvom 100 mill var brugt på forhånd.

Det er ikke til at vide hvad der sker, men i længere tid der går uden nyt, desto mere kritisk er det nok. Jeg er i hvert fald mere nervøs end nogensinde.

Edit: det var vist et gammelt indlæg jeg fik svaret på. I blame tapatalk.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar