frederikshavneren skrev:Generelt er der stor optimisme at spore herinde før mødet mod Esbjerg. Jeg er af en lidt anden holdning, da jeg er helt sikker på at der venter en ualmindelig svær kamp. Vi skal møde Danmarks bedste kontrahold, som vel på det punkt har internationalt niveau (selvf. ikke Real Madrid niveau, men mindre kan også gøre det). Den væsentligste årsag til Esbjergs europæiske succes var deres helt enormt hurtige kontraangreb, som gjorde ondt på velrenommerede hold. Vi havde det svært mod Randers´ og OBs kontraangreb, men nu skal vi møde et hold som er endnu skarpere på omstillingerne
I de seneste 10 kampe (hjemme/ude) har vi kun hentet én sejr mod fiskerne! Statistik kan bruges og misbruges, men vi har det generelt svært mod vestjyderne.
Vi har det svært mod hold der står kompakt og kører kontraangreb, hvilket er et scenarie vi sikkert igen får at se senere på dagen. I etableret spil er Esbjerg bestemt ikke prangende, men vi skal dælme passe på når vi mister bolden. Nøgleordet må være en kontrolleret offensiv. Det gælder om at stå rigtigt placeret når vi angriber og så skal vi minimere antallet af unødvendige boldtab. Magnus Lekven er en nøglespiller hos Esbjerg, både i etableret spil og når de kører kontraangreb. Neutraliser Lekven og meget er opnået. Brdr. Ankersen er rigtig gode når det kører for dem, men hvis spillet ikke er godt så har de det med at falde ud af kampene.
Efter en svær tid i FCK og FCN ser det ud til at MJ har fundet fodboldlykken igen. Han har set rimelig stærk ud siden skiftet til Esbjerg og jeg under ham al mulig succes, men selvfølgelig ikke i dagens kamp.

Ifølge Tipsbladets statistik scorer Esbjerg nu ikke særlig mange mål på kontra - under snittet for ligaen, og kun 3 % flere end vi selv har gjort, til gengæld scorer de mere end gennemsnittet efter genpres på modstanderens banehalvdel.
http://tipsbladet.dk/nyhed/superliga/ma ... esbjerg-fb" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er efterhånden vild med de der fastgroede ideer om at vi har det svært mod modstandere som står lavt, eller presser højt, spiller på det fysiske osv. osv. Jeg synes det er helt hen i vejret. Når vi har det svært, er det enten fordi vi selv har en skidt dag, eller også er det fordi modstanderne (måske blot på dagen) er rigtigt dygtige til at udføre den taktik de spiller efter, uanset hvad den taktik så er - FCV er måske det bedste eksempel på ovenstående.
Og så synes jeg iøvrigt ikke Esbjerg er et hold som står specielt lavt og satser på kontra, hvilket tipsbladets stats også underbygger. Tværtimod ser jeg dem som et hold der er dygtige til at presse ret højt fremme på banen, og fastholde spillet på modstanderens halvdel. Dermed siger jeg også at det eneste i dit indlæg jeg er enig i, er at vi skal undgå dumme boldtab, og være meget omhyggelige i det opbyggende spil... og nå ja, Lekven er da en dygtig spiller, og med Ankersen brødrene ved man aldrig hvordan niveauet på dagen er.
Iøvrigt er Kent, sammen med Ove C, den træner som har hentet flest sejre mod Esbjerg (10 stk.), og vi har hentet 4 point mod dem hidtil i denne sæson... hvis man lige alligevel skal smide noget statistik på bordet som ikke er helt knust under frederikshavnerens evige sortsyn.