Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af Provst i Brovst » 6. maj 2014, 10:43

Heldigvis er det slut. Jeg var sikker på den endte over de 17½ millioner. Desværre har spillerforeningen jo gang i en ny sag mod superliga klubberne. :(
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 6. maj 2014, 10:45

Pastorius skrev:Jeg har til gengæld ikke armene overhovedet.

Feriepenge-afklaringen var ventet (også beløbet), hverken værre eller bedre (men Allan som en markant undtagelse). Derimod havde jeg ventet at man var klar med en kapitaludvidelse, og ikke "blot" mere ansvarlig lånekapital.

Det store arbejde står stadig tilbage. AaB har endnu ikke et økonomisk fundament, der vil gøre os i stand til naturligt at være en del af toppen i superligaen år efter år. De første 30 millioner af en kapitaludvidelse, vil gå til at indfri det tilgodehavende.

Jeg formoder at det der vil ske er at den ansvarlige lånekapital vil blive vekslet til aktier, ved en kapitaludvidelse, men det giver os ingen penge i kassen, det er først millionerne udover de 30, der vil give os en positiv egenkapital, og dem er der åbenbart ingen der står klar med (ellers ville kapitaludvidelsen nemlig være gennemført).

Selv hvis vi får fuldtegnet den ramme generalforsamlingen har givet til en kapitaludvidelse, så mener jeg stadig at vi er i underkanten af det nødvendige, og uanset hvad, så gør en stor egenkapital os ikke i stand til at øge vores driftsbudget (noget videre). Der skal også rigtige indtægter til. Indtægter vi kan regne med fra år til år, før der er penge til reelt at forstærke truppen og øge spillerbudgettet. At være en talentfabrik, vil ikke kunne give overskud OG resultater kontinuerligt.
På med ja-hatten Pastorius.

Du har ret I at det optimale naturligvis havde været, at vi allerede havde fået gennemført kapitaludvidelsen med mere end 30 millioner. Men det er et vigtigt skridt at få lukket feriepengesagen uden yderligere hensættelse, og vi har sikret os likviditet på den korte bane.

Forhåbentlig kan investorgruppen + andre investorer sørge for, at kapitaludvidelsen bliver større end de 30 mil, når først prospektet foreligger. Jeg ser dette her som det første skridt i et altafgørende projekt for AaBs fremtid.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Reyad
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: 5500

Indlæg af Reyad » 6. maj 2014, 10:48

Det kan kun tolkes som en godt, men også nødvendigt træk, at man forhøjer lånekapitalen. Det handler om, at man vil sikre fortsat licens og dermed ret til at spille i divisionerne, så vi ikke ender i helt så slem en situation som VB. Derfor bliver de nød til at melde det ud, inden der er en kapitaludvidelse klar. Den skal nok komme. Det siger jeg, uden at have nogen konkret viden om det.

De forhåbentlig mange millioner sætter os i en situation, hvor eksistensen er sikret, muligheden for at holde på talentmassen er større og AaB har dermed en chance for viderudvikle på den nuværende succes. Men som det bliver påpeget mangler dette meget vigtige skridt at blive udført.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 6. maj 2014, 11:09

Positivt at der er kontrol med situationen nu. Dejligt der stadig står nogen klar til at smide penge efter klubben, vi har forhåbentligt set det sidste voldsomt røde regnskab i mange år. Er dog lidt bekymret - vi forventer 0-resultat efter de flotte tilskueretal her i foråret samt tv-penge for endnu en 2. plads - og formentlig en til på vej. Pokalfinaledeltagelse. Derudover udsigt til 2 europa-hjemmekampe. Hvis ikke vi kan levere overskud i et regnskabsår med så positivt et 1. halvår, så tænker jeg lidt, hvornår kan vi så? Vi kan ikke rigtig skære mere på spillerbudgettet.

Der kommer self. en god indikation på fredag, med første kvartalsmeddelelse..
Aalborg BK 1885!

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 6. maj 2014, 11:27

Søgaard skrev:Positivt at der er kontrol med situationen nu. Dejligt der stadig står nogen klar til at smide penge efter klubben, vi har forhåbentligt set det sidste voldsomt røde regnskab i mange år. Er dog lidt bekymret - vi forventer 0-resultat efter de flotte tilskueretal her i foråret samt tv-penge for endnu en 2. plads - og formentlig en til på vej. Pokalfinaledeltagelse. Derudover udsigt til 2 europa-hjemmekampe. Hvis ikke vi kan levere overskud i et regnskabsår med så positivt et 1. halvår, så tænker jeg lidt, hvornår kan vi så? Vi kan ikke rigtig skære mere på spillerbudgettet.

Jeg er sikker på at forventning til 0 resultat er med udgangspunkt i det indtægter man VED der er realliseret, samt hvad det oprindelige budget er sat efter.
Det eneste der er sikkerhed for er resultatet for 1. kvartal... resten er stadig budgettal!!!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 6. maj 2014, 11:33

Dejligt at få den satans feriepengesag lukket.

Mon ikke der er sammenhæng mellem det at man aftaler en forhøjet lånekapital, og at DBU i går melder ud at samtlige superligaklubber får fornyet licensen? Det har vel været en deadline man meget gerne har villet overholde, for at undgå pres og negative skriverier i medierne.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 6. maj 2014, 11:41

Hanga skrev:
Pastorius skrev:Jeg har til gengæld ikke armene overhovedet.

Feriepenge-afklaringen var ventet (også beløbet), hverken værre eller bedre (men Allan som en markant undtagelse). Derimod havde jeg ventet at man var klar med en kapitaludvidelse, og ikke "blot" mere ansvarlig lånekapital.

Det store arbejde står stadig tilbage. AaB har endnu ikke et økonomisk fundament, der vil gøre os i stand til naturligt at være en del af toppen i superligaen år efter år. De første 30 millioner af en kapitaludvidelse, vil gå til at indfri det tilgodehavende.

Jeg formoder at det der vil ske er at den ansvarlige lånekapital vil blive vekslet til aktier, ved en kapitaludvidelse, men det giver os ingen penge i kassen, det er først millionerne udover de 30, der vil give os en positiv egenkapital, og dem er der åbenbart ingen der står klar med (ellers ville kapitaludvidelsen nemlig være gennemført).

Selv hvis vi får fuldtegnet den ramme generalforsamlingen har givet til en kapitaludvidelse, så mener jeg stadig at vi er i underkanten af det nødvendige, og uanset hvad, så gør en stor egenkapital os ikke i stand til at øge vores driftsbudget (noget videre). Der skal også rigtige indtægter til. Indtægter vi kan regne med fra år til år, før der er penge til reelt at forstærke truppen og øge spillerbudgettet. At være en talentfabrik, vil ikke kunne give overskud OG resultater kontinuerligt.
På med ja-hatten Pastorius.

Du har ret I at det optimale naturligvis havde været, at vi allerede havde fået gennemført kapitaludvidelsen med mere end 30 millioner. Men det er et vigtigt skridt at få lukket feriepengesagen uden yderligere hensættelse, og vi har sikret os likviditet på den korte bane.

Forhåbentlig kan investorgruppen + andre investorer sørge for, at kapitaludvidelsen bliver større end de 30 mil, når først prospektet foreligger. Jeg ser dette her som det første skridt i et altafgørende projekt for AaBs fremtid.
Jeg er ikke negativ, men vil blot have at vi bevarer fødderne på jorden. Ledelsen i AaB, sammen med nogle fremragende sportslige resultater der rækker langt ud over hvad selv de mest positive havde kunnet forvente, har klaret AaB gennem en meget vanskelig situation, og vi er nu sikre på overlevelse (ja, der har været tvivl).

AaB har alle dage været stærkest med ryggen mod muren, eller når alle forventede vi var færdige. Nu skal vi så til at vise at vi også kan præstere i neutrale omgivelser, og det kræver noget helt andet. Det er bare det jeg gerne vil understrege. De rigtig store udfordringer ligger stadig foran os, der er jo ingen der har forestillet sig at man kunne lade AaB gå ned, pga en feriepengesag, selv det utvivlsomt har kostet hårdt arbejde at få det til at ske.

Til gengæld har beslutningerne været nemme. Der har skullet skæres ind til benet alle steder. Det er nemt at kommunikere og det er nemt at forstå hele vejen rundt i organisationen at man skal klemme ballerne sammen, og præstere en hel masse, hvis man overhovedet vil blive ved med at have et job.

Nu skal ledelsen så ind at overbevise organisationen om at der stadig ikke bliver nogen lønfest, selvom alle har ydet en præstation der burde give bonusser der ville få diverse direktører i finansverden og kapitalfonde til at blive flove. Der skal arbejdes endnu hårdere for at kunne gentage de flotte præstationer vi har opnået i år, for næste år er der ingen der undervurderer os, og jeg tror ikke der bliver viftet med pengesedler for at holde motivationen oppe.

...men jeg tror da nok at folkestemningen på debatside.dk regner det som en selvfølgelighed at vi kæmper med om guld næste år også, og det skal de nok lade os vide, hvis ikke resultaterne helt lever op til.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 6. maj 2014, 11:52

Jeg tror folkestemningen på debatside.dk med bæven afventer, hvordan truppen ser ud efter sommertransfervinduet. Ryger Kusk og erstattes Jönsson ikke med andet end førsteårsseniorspillere, så kan vi hurtigt opleve et nyt Europa-eventyr ala Dila Gori.

Men fuldstændig enig i at AaB mangler at bevise kontinuitet sæson efter sæson. Den hidtidig eneste kontinuitet vi har vist er, at vi notorisk er havnet udenfor de sjove placeringer efter en foregående god sæson.
In verbis simus faciles

jayC
Landshold
Landshold

Indlæg af jayC » 6. maj 2014, 12:22

Rams skrev:Jeg tror folkestemningen på debatside.dk med bæven afventer, hvordan truppen ser ud efter sommertransfervinduet. Ryger Kusk og erstattes Jönsson ikke med andet end førsteårsseniorspillere, så kan vi hurtigt opleve et nyt Europa-eventyr ala Dila Gori.

Men fuldstændig enig i at AaB mangler at bevise kontinuitet sæson efter sæson. Den hidtidig eneste kontinuitet vi har vist er, at vi notorisk er havnet udenfor de sjove placeringer efter en foregående god sæson.
Sæsonen 06/07 endte AaB med en 3. plads, og året efter vandt vi.. SÅ det kan lade sig gøre med flere år i det sjove selskab :)
AaB - nu, i morgen & altid! :)

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 6. maj 2014, 12:44

Det var rart endelig at få skrevet sdste kapitel i feriepengesagaen.

Men hold kæft, hvor er det røvtur at hælde 17.500.000 kr. ud i lokummet og nogle alvorlige ridser i lakken på Lynges eftermæle.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 6. maj 2014, 12:50

Gnu skrev:Det var rart endelig at få skrevet sdste kapitel i feriepengesagaen.

Men hold kæft, hvor er det røvtur at hælde 17.500.000 kr. ud i lokummet og nogle alvorlige ridser i lakken på Lynges eftermæle.
Ja eller de jurister/rådgivere der har godkendt kontrakterne i første omgang.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

seamann

Indlæg af seamann » 6. maj 2014, 12:54

Maglau skrev:

Nej. Der er ikke nogen jurister, der har godkendt kontrakterne. I givet fald har de erstatningsansvar, og det har der ikke været pippet om nogen steder.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 6. maj 2014, 13:06

Efterhånden er det jo også trættende at blive ved med at placere ansvar for de tusindtallige miserer, der har fundet sted i AaB gennem 00erne. Dette var - vistnok - det sidste skelet i skabet, væk med det, og kig fremad.

Der bliver udtrykt en vis skepsis herinde mht. omfanget af dagens nyhed. Som jeg læser det, kan vi med sikkerhed konkludere, at AaB ikke går konkurs, og at der også spilles fodbold i næste sæson. Jeg tolker det endvidere i retning af, at lukning af feriepengesagen var en forudsætning for kapitaludvidelse, som skal finde sted i form af den aktieemission, der barsles med.

Det er mit håb, at AaB ikke bare overlever, men igen kan blive en seriøs aktør på transfermarkedet. Bestemt ikke Brøndbystile eller lignende, men i et omfang hvor vi ikke bare skal sidde og frygte for, hvilke profiler der forlader AaB. AaB kommer ikke til at spille med om mesterskabet hvert år, men klubben bør altså efter min mening have en størrelse, der tilsiger, at den konsekvent skal befinde sig i Superligaens bedste halvdel og fra tid til anden være med i kampen om medaljer. Lyder det ikke som et fornuftigt ambitionsniveau?

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 6. maj 2014, 13:10

hje1980 skrev:
Søgaard skrev:Positivt at der er kontrol med situationen nu. Dejligt der stadig står nogen klar til at smide penge efter klubben, vi har forhåbentligt set det sidste voldsomt røde regnskab i mange år. Er dog lidt bekymret - vi forventer 0-resultat efter de flotte tilskueretal her i foråret samt tv-penge for endnu en 2. plads - og formentlig en til på vej. Pokalfinaledeltagelse. Derudover udsigt til 2 europa-hjemmekampe. Hvis ikke vi kan levere overskud i et regnskabsår med så positivt et 1. halvår, så tænker jeg lidt, hvornår kan vi så? Vi kan ikke rigtig skære mere på spillerbudgettet.

Jeg er sikker på at forventning til 0 resultat er med udgangspunkt i det indtægter man VED der er realliseret, samt hvad det oprindelige budget er sat efter.
Det eneste der er sikkerhed for er resultatet for 1. kvartal... resten er stadig budgettal!!!
Det er korrekt, de kan self. underspille en smule og vente med opjustering ind til emissionen, for at se lidt bedre ud til den tid. Men. Man VED man fik tv-penge for en 2. plads medio marts. Det alene burde jo gøre at vi er over budget med 1,8 mill., når vi tidligere har hørt om budget efter 6. plads.. Vi har endda solgt Lasse for et par mill.

Så vi er + 3-4 mill. ift. et budget med 6. pladser og ingen spillersalg. Det får os til at spå et 0-resultat. Det kan jeg da godt være bekymret over. Der er jo meldt ud, at vi stadig ikke regner med at handle ind til sommer, så transfer må være realiseret + 1,5-2 mill. - og budgetteret i samme niveau for resten af sæsonen.

/Søgaard
Aalborg BK 1885!

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 6. maj 2014, 13:14

Maglau skrev:

Sludder. En mand, der har arbejdet med personaleledelse i en halv menneskealder skal simpelthen være i stand til at indgå en ansættelseskontrakt og overhold en i virkeligheden ret enkelt overnskomst. Der er ingen undskyldninger.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 6. maj 2014, 13:23

Det kan blive en god uge. Tirsdag afslutning på denne dyne, i morgen 3 point mod FCN og søndag 3 point mod FC Bussen. Så kan vi passende hente 100 mio kr. til efteråret i CL. Så garanterer jeg for overskud i år.
- FlæskeFrank

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 6. maj 2014, 13:26

Hovedet skrev:Efterhånden er det jo også trættende at blive ved med at placere ansvar for de tusindtallige miserer, der har fundet sted i AaB gennem 00erne. Dette var - vistnok - det sidste skelet i skabet, væk med det, og kig fremad.

Der bliver udtrykt en vis skepsis herinde mht. omfanget af dagens nyhed. Som jeg læser det, kan vi med sikkerhed konkludere, at AaB ikke går konkurs, og at der også spilles fodbold i næste sæson. Jeg tolker det endvidere i retning af, at lukning af feriepengesagen var en forudsætning for kapitaludvidelse, som skal finde sted i form af den aktieemission, der barsles med.

Det er mit håb, at AaB ikke bare overlever, men igen kan blive en seriøs aktør på transfermarkedet. Bestemt ikke Brøndbystile eller lignende, men i et omfang hvor vi ikke bare skal sidde og frygte for, hvilke profiler der forlader AaB. AaB kommer ikke til at spille med om mesterskabet hvert år, men klubben bør altså efter min mening have en størrelse, der tilsiger, at den konsekvent skal befinde sig i Superligaens bedste halvdel og fra tid til anden være med i kampen om medaljer. Lyder det ikke som et fornuftigt ambitionsniveau?
Jo det lyder fornuftigt. Objektivt set er AaB én af Danmarks største klubber og hvis man ser nøgternt på potentialet må AaB være landets 5. største klub (Brøndby, FCK, AGF og OB har et større potentiale). Det vurderer jeg ud fra byernes indbyggertal, oplandet, historie, talentarbejde, medietække mv.
Selvfølgelig har vi de seneste år været igennem en økonomisk kartoffelkur, hvilket vi har klaret over al forventning. AaB er vel suverænt den klub som har skåret spillerbudgettet mest over de seneste år. Det har været bydende nødvendigt da alternativet var økonomisk ruin og sportsligt kaos.
Når vi nu efterhånden har fået styr på økonomien giver det bedre muligheder fremadrettet. Fremover er det ikke holdbart at vi opererer med suppens 4. laveste spillerbudget, på et tidspunkt skal vi økonomisk meget gerne nærme os AGF og OB. I længden er det ikke holdbart at mindre klubber som FCM, Randers, Farum og Esbjerg har distanceret os økonomisk.

Trods økonomisk smalhals har vi klaret os over al forventning, men i det lange løb så er det økonomien der bestemmer. Har læst at 70-80% af de sporslige resultater kan forklares ud fra økonomien. Der er selvfølgelig heldigvis altid undtagelser såsom denne imponerende sæson, men i det lange løb må prioriteten først og fremmest være at undgå nedrykning, med mindre der findes midler til at øge spillerbudgettet.
Var det ikke Niels Chr. Holmstrøm som sagde "Vis mig dit budget og jeg skal fortælle hvor du ender"? Det sætter de nuværende imponerende resultater endnu mere i relief, men efter sommerferien kan vi være bombet tilbage til stenalderen hvis vi mister Kusk og Jönsson og ikke har råd til at hente erstatninger.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 6. maj 2014, 13:28

FlæskeFrank skrev:Det kan blive en god uge. Tirsdag afslutning på denne dyne, i morgen 3 point mod FCN og søndag 3 point mod FC Bussen. Så kan vi passende hente 100 mio kr. til efteråret i CL. Så garanterer jeg for overskud i år.
I så fald finder Lynge en klausul og får Gaarde fyret. Så skal der købes australske midtstoppere og norske angribere!

og naturligvis uden feriepenge

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 6. maj 2014, 13:30

Gnu skrev:Sludder. En mand, der har arbejdet med personaleledelse i en halv menneskealder skal simpelthen være i stand til at indgå en ansættelseskontrakt og overhold en i virkeligheden ret enkelt overnskomst. Der er ingen undskyldninger.
Jeg kunne forstå denne sort/hvide holdning, hvis det kun var AaB der havde gjort tingene forkert. I så fald var der jo kun Lynge at pege på.

Men sagen er jo den, at det er langt størstedelen af klubberne, der har afregnet feriepenge forkert. Dermed er der noget der tyder på, at overenskomsten ikke er så simpel, som du forsøger at gøre den til. Jeg tror ikke på, at cheferne for klubberne har siddet i et skummelt lokale et sted, og er blevet enige om at skide hul i overenskomsten.

Ja det er en rids i lakken på Lynge, men det er det på dansk fodbold som helhed. Hvordan det kunne gå sådan til, kan vi kun gisne om.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Maglau » 6. maj 2014, 13:33

seamann skrev:
Maglau skrev:

Nej. Der er ikke nogen jurister, der har godkendt kontrakterne. I givet fald har de erstatningsansvar, og det har der ikke været pippet om nogen steder.
Kender ikke til seriøse virksomheder hvor en funktionsdirektør eller chef har bemyndigelse til at lave ansættelseskontrakter/kollektive bonusser i den størrelsesorden det er foregået i AaB, uden det har været omkring bestyrelsen og/eller rådgiver som enten er jurist eller arbejdsgiverforening.
At give en funktionsdirektør ret til at underskrive købskontrakter på aktiver i størrelsesorden 1-10 mio eller kollektive bonusser uden godkendelse højere oppe, kan jeg forestille mig finde ret mange steder.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Besvar