Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
-
Pastorius
- Allstar

- Geografisk sted: Sorø
-
Kontakt:
Since skrev:Hovedet skrev:frederikshavneren skrev:Kaare Sagan Larsen skrev:frederikshavneren skrev:
Jo det lyder fornuftigt. Objektivt set er AaB én af Danmarks største klubber og hvis man ser nøgternt på potentialet må AaB være landets 5. største klub (Brøndby, FCK, AGF og OB har et større potentiale). Det vurderer jeg ud fra byernes indbyggertal, oplandet, historie, talentarbejde, medietække mv.
Selvfølgelig har vi de seneste år været igennem en økonomisk kartoffelkur, hvilket vi har klaret over al forventning. AaB er vel suverænt den klub som har skåret spillerbudgettet mest over de seneste år. Det har været bydende nødvendigt da alternativet var økonomisk ruin og sportsligt kaos.
Når vi nu efterhånden har fået styr på økonomien giver det bedre muligheder fremadrettet. Fremover er det ikke holdbart at vi opererer med suppens 4. laveste spillerbudget, på et tidspunkt skal vi økonomisk meget gerne nærme os AGF og OB. I længden er det ikke holdbart at mindre klubber som FCM, Randers, Farum og Esbjerg har distanceret os økonomisk.
Trods økonomisk smalhals har vi klaret os over al forventning, men i det lange løb så er det økonomien der bestemmer. Har læst at 70-80% af de sporslige resultater kan forklares ud fra økonomien. Der er selvfølgelig heldigvis altid undtagelser såsom denne imponerende sæson, men i det lange løb må prioriteten først og fremmest være at undgå nedrykning, med mindre der findes midler til at øge spillerbudgettet.
Var det ikke Niels Chr. Holmstrøm som sagde "Vis mig dit budget og jeg skal fortælle hvor du ender"? Det sætter de nuværende imponerende resultater endnu mere i relief, men efter sommerferien kan vi være bombet tilbage til stenalderen hvis vi mister Kusk og Jönsson og ikke har råd til at hente erstatninger.
Aalborg er faktisk større end Odense.
Nej Odense er noget større end Aalborg. Odense er Danmarks 3. største by med ca. 172.500 indbyggere, mens Aalborg er Danmarks 4. største by med ca. 130.000 indbyggere (inkl. Nørresundby). Der bor flere i Aalborg Kommune end i Odense Kommune, men det hænger også sammen med at Aalborg Kommune dækker et meget stort geografisk område.
Ja, så fik vi lige den helt på plads. Og skal vi fortsætte sammenligningen mellem AaB og OB, er der godt 600.000 i Region Nord og tilsvarende ca. 480.000 på Fyn. Jeg vurderer derfor, at AaB har det samme potentiale som OB uanset hvilket parameter man nu måler på. Det er kun FCK, Brøndby og AGF, der ubetinget kan siges at have større potentiale end AaB.
Jeg er helt enig med frederikshavneren i, at det er helt uholdbart i det længere løb, at AaB har landets 4. laveste spillerbudget - kun godt det halve af vores mesterskabskonkurrenter fra FCM, der til al overflod også har været på skideren økonomisk. Vi skal altså kunne konkurrere på seriøst plan med klubberne under FCK og Brøndby, og det er den udvikling, jeg håber for alvor er sat i værk i dag. Jeg læste prospektet fra AaB således, at den egentlige kapitaludvidelse først finder sted med aktieemissionen - men jo også, at de nuværende 30 millioner reelt var en del af pågældende aktieemission.
EDIT: NIN kom mig lige i forkøbet med mere præcise udmeldinger om Fyn og Nordjylland, men pointen skulle være den samme :-)
Hvis der skal nørdes, så er der faktisk 1,2 mill i region syd mod 0,6 mill i region nord. Men mon ikke det er en ligegyldig sammenligning? Potentialet er nok ca det samme vil jeg vurdere.
"Far hvad er forskellen mellem reelt og potentielt?"
"Nu skal du høre min dreng. Prøv at spørge din søster om hun vil gå i seng med Brad Pitt for en million, og spørg din mor om hun vil gå i seng med Paul Newman for en million."
"De sagde begge ja."
"Ok, så potentielt har vi to millioner, men reelt bor vi sammen med to ludere."
(Tak til M&R).
Der er ingen superligaklubber der er i nærheden af at udnytte deres potentiale fuldt ud, så diskussioner er ret akademisk.
Med venlig Hilsen
--
Robert
-
Kaare Sagan Larsen
- Superliga

af Kaare Sagan Larsen » 7. maj 2014, 01:41
Since skrev:Hvis der skal nørdes, så er der faktisk 1,2 mill i region syd mod 0,6 mill i region nord. Men mon ikke det er en ligegyldig sammenligning? Potentialet er nok ca det samme vil jeg vurdere.
Reelt set, hører Esbjerg, Sønderjyske m.fl. jo også til i Region Syd.
-
9520AaB
- Allstar

- Favoritspiller: Maradona
- Geografisk sted: Skørping
Kaare Sagan Larsen skrev:Since skrev:Hvis der skal nørdes, så er der faktisk 1,2 mill i region syd mod 0,6 mill i region nord. Men mon ikke det er en ligegyldig sammenligning? Potentialet er nok ca det samme vil jeg vurdere.
Hold da kæft et godt hold, der ligger og venter der:
FC Sydjylland og Øerne United.
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!
-
Hinrup85
- Allstar

- Favoritspiller: Prica
- Geografisk sted: Billund
9520AaB skrev:Kaare Sagan Larsen skrev:Since skrev:Hvis der skal nørdes, så er der faktisk 1,2 mill i region syd mod 0,6 mill i region nord. Men mon ikke det er en ligegyldig sammenligning? Potentialet er nok ca det samme vil jeg vurdere.
I tilfældet af at den klub kommer til at eksistere, så vil jeg have deres stadion placeret i Legoland
-
9520AaB
- Allstar

- Favoritspiller: Maradona
- Geografisk sted: Skørping
Hinrup85 skrev:9520AaB skrev:Kaare Sagan Larsen skrev:Since skrev:Hvis der skal nørdes, så er der faktisk 1,2 mill i region syd mod 0,6 mill i region nord. Men mon ikke det er en ligegyldig sammenligning? Potentialet er nok ca det samme vil jeg vurdere.
I tilfældet af at den klub kommer til at eksistere, så vil jeg have deres stadion placeret i Legoland
Og Kasi-Jesper som formand:-)
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!
-
le Cid
- Allstar

- Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx
9520AaB skrev:Hinrup85 skrev:9520AaB skrev:Kaare Sagan Larsen skrev:Since skrev:Hvis der skal nørdes, så er der faktisk 1,2 mill i region syd mod 0,6 mill i region nord. Men mon ikke det er en ligegyldig sammenligning? Potentialet er nok ca det samme vil jeg vurdere.
Og Kasi-Jesper som formand:-)
Ligemeget hvor fis og gak I laver med den slags, så har virkeligheden jo for længst overhaltet fantasien i håndboldens verden... KIF Kolding København er vel det største skrækeksempel, som findes (i verden?)...!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index
-
Gnu
- Allstar

- Favoritspiller: Ståle
- Geografisk sted: Din mor
Hanga skrev:Gnu skrev:Sludder. En mand, der har arbejdet med personaleledelse i en halv menneskealder skal simpelthen være i stand til at indgå en ansættelseskontrakt og overhold en i virkeligheden ret enkelt overnskomst. Der er ingen undskyldninger.
Jeg kunne forstå denne sort/hvide holdning, hvis det kun var AaB der havde gjort tingene forkert. I så fald var der jo kun Lynge at pege på.
Men sagen er jo den, at det er langt størstedelen af klubberne, der har afregnet feriepenge forkert. Dermed er der noget der tyder på, at overenskomsten ikke er så simpel, som du forsøger at gøre den til. Jeg tror ikke på, at cheferne for klubberne har siddet i et skummelt lokale et sted, og er blevet enige om at skide hul i overenskomsten.
Ja det er en rids i lakken på Lynge, men det er det på dansk fodbold som helhed. Hvordan det kunne gå sådan til, kan vi kun gisne om.
Det fremgår meget klart af overenskomsten, at den ikke kan fraviges. Det er altså meget simpelt.
Du kan jo bare se på Brøndby. Det var Per Bjerregaard, som forhandlede overenskomsten på vegne af klubberne, og alligevel går han efterfølgende ud og skriver kontrakter, som efterfølgende koster Brøndby 25-30 millioner i feriepenge og bonus. Så jo, jeg tror faktisk at en hel række klubbosser er blevet enige om en uheldig "går den så går den-"praksis.
Alternativt har der været en eklatant inkompetence i toppen af Fodbolddanmark, som ikke har forstået den overenskomst, de selv har indgået. Eventuelt begge dele.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."
- Lucas Andersen 25. juli 2022
-
Provst i Brovst
- Allstar

- Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.
Gnu skrev:Alternativt har der været en eklatant inkompetence i toppen af Fodbolddanmark, som ikke har forstået den overenskomst, de selv har indgået. Eventuelt begge dele.
Lynge og Bjerregaard har ikke forstået hvad der skete foran næsen på dem. For mig er der ingen tvivl om at det er et kæmpe kulturchock at gå fra en model med fodbolspillere som selvstændige freelancere til en model hvor de er lønmodtagere.
Det er en forskel i stil med bosman dommen, selvfølgelig ikke helt så voldsom, men alligevel en fundamental ændring af vilkårene og endnu en ændring i magtbalancen til fordel for spillerne.
Som bosmann dommen ødelagde det daværende AGF kunne denne ændring have ødelagt BIF og AaB. Takket være investorer og klubbernes efterfølgende dygtighed er det så bare ikke sket.
Men selvfølgelig er det ikke "godt nok" at AaBs ledelse ikke forstår denne fundamentale ændring i fodboldspillernes vilkår - for reglerne er jo ikke umulige at administrere hvis man forstår man er underlagt dem, sæsonåbne is-kiosker i Blokhus kan jo arbejde under dem!
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.
-
jonas386
- Allstar

Nu har jeg set et par gange på det sidste at Bosman dommen ødelagde GF, nogen der kan forklare lidt nærmere.
-
astonvilla
- Allstar

- Favoritspiller: Jozo
- Geografisk sted: 9000 !!!!
jonas386 skrev:Nu har jeg set et par gange på det sidste at Bosman dommen ødelagde GF, nogen der kan forklare lidt nærmere.
De havde et pænt stjernespækket hold back in the day - og de fik ikke forlænget deres kontrakter så de smuttede alle indenfor kort tid kvit og frit. En del til Italien.
Martin Jørgensen, Thorninger, Mads Jørgensen (BIF), Tøffe tror jeg også osv. osv.
De sov lidt i timen i Århus og vinkede derfor farvel til mange transfermillioner grundet Bosman.
Bienvenu Bassogog!
-
Pastorius
- Allstar

-
Kontakt:
Gnu skrev:Hanga skrev:Gnu skrev:Sludder. En mand, der har arbejdet med personaleledelse i en halv menneskealder skal simpelthen være i stand til at indgå en ansættelseskontrakt og overhold en i virkeligheden ret enkelt overnskomst. Der er ingen undskyldninger.
Jeg kunne forstå denne sort/hvide holdning, hvis det kun var AaB der havde gjort tingene forkert. I så fald var der jo kun Lynge at pege på.
Men sagen er jo den, at det er langt størstedelen af klubberne, der har afregnet feriepenge forkert. Dermed er der noget der tyder på, at overenskomsten ikke er så simpel, som du forsøger at gøre den til. Jeg tror ikke på, at cheferne for klubberne har siddet i et skummelt lokale et sted, og er blevet enige om at skide hul i overenskomsten.
Ja det er en rids i lakken på Lynge, men det er det på dansk fodbold som helhed. Hvordan det kunne gå sådan til, kan vi kun gisne om.
Det fremgår meget klart af overenskomsten, at den ikke kan fraviges. Det er altså meget simpelt.
Du kan jo bare se på Brøndby. Det var Per Bjerregaard, som forhandlede overenskomsten på vegne af klubberne, og alligevel går han efterfølgende ud og skriver kontrakter, som efterfølgende koster Brøndby 25-30 millioner i feriepenge og bonus. Så jo, jeg tror faktisk at en hel række klubbosser er blevet enige om en uheldig "går den så går den-"praksis.
Alternativt har der været en eklatant inkompetence i toppen af Fodbolddanmark, som ikke har forstået den overenskomst, de selv har indgået. Eventuelt begge dele.
Det er divisionsforeningen der er helt til rotterne her. Det på deres vegne Per Bjerregård var med til at forhandle standardoverenskomsten - uden at være bevidst om hvilke konsekvenser den havde, og da spillerforeningen gør opmærksom på problemer, stikker divisionsforeningen hovedet i busken og forsøger at henholde sig forældelsesfrister og tidsudtrækning. Endelig accepterer de at køre tre helt klare tabssager som prøvesager for det hele (selvom de prøver at trække sig ud af aftalen senere), og jeg er helt overbevist om at disse tre ting tilsammen gør at konsekvenserne blev så store.
Havde divisionsforeningen håndteret sagen mere professionelt, så var konsekvenserne blevet langt mindre. At der ikke har været rivegilde dér, er mig uforståligt.
Med venlig Hilsen
--
Robert
-
Provst i Brovst
- Allstar

astonvilla skrev:jonas386 skrev:Nu har jeg set et par gange på det sidste at Bosman dommen ødelagde GF, nogen der kan forklare lidt nærmere.
De havde et pænt stjernespækket hold back in the day - og de fik ikke forlænget deres kontrakter så de smuttede alle indenfor kort tid kvit og frit. En del til Italien.
Martin Jørgensen, Thorninger, Mads Jørgensen (BIF), Tøffe tror jeg også osv. osv.
De sov lidt i timen i Århus og vinkede derfor farvel til mange transfermillioner grundet Bosman.
Ja, AGF havde et pænt talentfuld hold. Det blev endda yderligere forstærket af John Sivebæk hentet ind af eksterne investorer som ekstra forstærkning fra Vejle. Desværre for AGF var John Sivebæks karriere som fodboldspiller på hæld, men heldigvis for ham havde han en ny karriere igang som spilleragent. Den indledte han så ved at love alle AGFs profiler en klub i udlandet hvis de fik ham som agent og de kunne skifte på fri transfer.
I Vejle, hvor han kom fra, havde han på lignende måde lavet aftaler med profilerne. Igen var nøglen en fri transfer.
Så sådan var det. John Sivebæk fik netværket sig til en karriere som spilleragent på AGFs regning, på ALLE måder.
Her kommer en AGFer lidt ind på det:
http://www.gf-forum.dk/agf/1858-transfe ... post168048" onclick="window.open(this.href);return false;
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
-
Eksil
- Allstar

Med den historik er det da lidt overraskende, at Sivebæk ikke overtalte Kusk til at smutte gratis i sommers.
-
jonas386
- Allstar

Han kan vel også se en ide i at vente så der kommer så mange penge i kassen, til ham altså, som muligt. Men tak for svarene.
-
Gnu
- Allstar

- Favoritspiller: Ståle
- Geografisk sted: Din mor
Pastorius skrev:Gnu skrev:Hanga skrev:Gnu skrev:Sludder. En mand, der har arbejdet med personaleledelse i en halv menneskealder skal simpelthen være i stand til at indgå en ansættelseskontrakt og overhold en i virkeligheden ret enkelt overnskomst. Der er ingen undskyldninger.
Det er divisionsforeningen der er helt til rotterne her. Det på deres vegne Per Bjerregård var med til at forhandle standardoverenskomsten - uden at være bevidst om hvilke konsekvenser den havde, og da spillerforeningen gør opmærksom på problemer, stikker divisionsforeningen hovedet i busken og forsøger at henholde sig forældelsesfrister og tidsudtrækning. Endelig accepterer de at køre tre helt klare tabssager som prøvesager for det hele (selvom de prøver at trække sig ud af aftalen senere), og jeg er helt overbevist om at disse tre ting tilsammen gør at konsekvenserne blev så store.
Havde divisionsforeningen håndteret sagen mere professionelt, så var konsekvenserne blevet langt mindre. At der ikke har været rivegilde dér, er mig uforståligt.
Divisionsforeningens fumlerier i forbindelse med sagen er jo bare endnu en fejl i rækken. De fejlbehæftede kontrakter skulle slet ikke være indgået til at begynde med.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."
- Lucas Andersen 25. juli 2022
-
Pastorius
- Allstar

-
Kontakt:
Gnu skrev:Pastorius skrev:Gnu skrev:Hanga skrev:Gnu skrev:Sludder. En mand, der har arbejdet med personaleledelse i en halv menneskealder skal simpelthen være i stand til at indgå en ansættelseskontrakt og overhold en i virkeligheden ret enkelt overnskomst. Der er ingen undskyldninger.
Divisionsforeningens fumlerier i forbindelse med sagen er jo bare endnu en fejl i rækken. De fejlbehæftede kontrakter skulle slet ikke være indgået til at begynde med.
Helt enig, men mit postulat er at det var de heller ikke blevet, hvis divisionsforeningen fungerede som den skulle, og informerede sine medlemmer om konsekvenserne ved at de havde indgået en aftale med spillerforeningen.
Med venlig Hilsen
--
Robert
-
Frygah
- Allstar

Men spillerforeningen har vel også siddet og godkendt kontrakterne i en årrække?
Det er noget af det der virkelig gør mig harm. De har jo siddet med ved bordene omkring kontraktindgåelse, og har åbenbart ikke, ligesom spillernes agenter, heller ikke fattet at man ikke må udbetale feriepenge som en del af lønnen.
Der er INGEN der står særlig flot i den her misere. Det der irriterer mig, er at det udelukkende er klubberne der straffes, ikke kun økonomisk, men også moralsk gøres til de eneste syndebukke. Man hører i hvert fald ikke meget til refleksion over egne evner, eller mangel på samme, hos medieluderen Øland.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!
-
Pastorius
- Allstar

-
Kontakt:
Frygah skrev:Men spillerforeningen har vel også siddet og godkendt kontrakterne i en årrække?
Det er noget af det der virkelig gør mig harm. De har jo siddet med ved bordene omkring kontraktindgåelse, og har åbenbart ikke, ligesom spillernes agenter, heller ikke fattet at man ikke må udbetale feriepenge som en del af lønnen.
Der er INGEN der står særlig flot i den her misere. Det der irriterer mig, er at det udelukkende er klubberne der straffes, ikke kun økonomisk, men også moralsk gøres til de eneste syndebukke. Man hører i hvert fald ikke meget til refleksion over egne evner, eller mangel på samme, hos medieluderen Øland.
Kontrakterne fejler intet - klubberne har bare ikke overholdt dem. Spillerforeningen er uden fejl i det her, medmindre man mener det er en fejl at organisere fodboldspillere (og det kan der være mange gode argumenter for at mene).
Med venlig Hilsen
--
Robert
-
Frygah
- Allstar

Pastorius skrev:Frygah skrev:Men spillerforeningen har vel også siddet og godkendt kontrakterne i en årrække?
Kontrakterne fejler intet - klubberne har bare ikke overholdt dem. Spillerforeningen er uden fejl i det her, medmindre man mener det er en fejl at organisere fodboldspillere (og det kan der være mange gode argumenter for at mene).
Skal spillerforeningen ikke gå ind og sige "Hov, det er ulovligt/imod den aftalte overenskomst at I aftaler feriepengene går ind som en del af jeres løn - Den går ikke!"? Det troede jeg egentlig.
Ellers kunne de jo spekulere i at have opdaget en fejl/ulovlighed, og så bare lade tiden gå, hvor man ved at jo flere gange fejlen laves, jo flere penge kan der kradses ind når man vælge at lade hammeren falde.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!
-
Provst i Brovst
- Allstar

Pastorius skrev:Frygah skrev:Men spillerforeningen har vel også siddet og godkendt kontrakterne i en årrække?
Klubberne har ikke specificeret et felt med "feriepenge" på lønudbetalingen, blot et samlet beløb til udbetaling efter spillernes og klubbens fælles aftale. Det må man ikke. Der skal specificeres feriepenge og de skal igennem feriepengesystemet hvor man så kan ansøge om egne penge til ferien.