Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Re: Feriepengesagen - økonomiske problemer

Indlæg af hje1980 » 7. maj 2014, 13:01

Provst i Brovst skrev:
Pastorius skrev:
Frygah skrev:Men spillerforeningen har vel også siddet og godkendt kontrakterne i en årrække?

Det er noget af det der virkelig gør mig harm. De har jo siddet med ved bordene omkring kontraktindgåelse, og har åbenbart ikke, ligesom spillernes agenter, heller ikke fattet at man ikke må udbetale feriepenge som en del af lønnen.

Der er INGEN der står særlig flot i den her misere. Det der irriterer mig, er at det udelukkende er klubberne der straffes, ikke kun økonomisk, men også moralsk gøres til de eneste syndebukke. Man hører i hvert fald ikke meget til refleksion over egne evner, eller mangel på samme, hos medieluderen Øland.
Kontrakterne fejler intet - klubberne har bare ikke overholdt dem. Spillerforeningen er uden fejl i det her, medmindre man mener det er en fejl at organisere fodboldspillere (og det kan der være mange gode argumenter for at mene).
Klubberne har ikke specificeret et felt med "feriepenge" på lønudbetalingen, blot et samlet beløb til udbetaling efter spillernes og klubbens fælles aftale. Det må man ikke. Der skal specificeres feriepenge og de skal igennem feriepengesystemet hvor man så kan ansøge om egne penge til ferien.
Kan man så også gå udfra at spillerne ikke har fået løn i deres ferie?

Ellers skal de jo bare have ferie godtgørelse på 1%...

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2014, 13:02

hje1980 skrev:
Provst i Brovst skrev:
Pastorius skrev:
Frygah skrev:Men spillerforeningen har vel også siddet og godkendt kontrakterne i en årrække?

Det er noget af det der virkelig gør mig harm. De har jo siddet med ved bordene omkring kontraktindgåelse, og har åbenbart ikke, ligesom spillernes agenter, heller ikke fattet at man ikke må udbetale feriepenge som en del af lønnen.

Der er INGEN der står særlig flot i den her misere. Det der irriterer mig, er at det udelukkende er klubberne der straffes, ikke kun økonomisk, men også moralsk gøres til de eneste syndebukke. Man hører i hvert fald ikke meget til refleksion over egne evner, eller mangel på samme, hos medieluderen Øland.
Kontrakterne fejler intet - klubberne har bare ikke overholdt dem. Spillerforeningen er uden fejl i det her, medmindre man mener det er en fejl at organisere fodboldspillere (og det kan der være mange gode argumenter for at mene).
Klubberne har ikke specificeret et felt med "feriepenge" på lønudbetalingen, blot et samlet beløb til udbetaling efter spillernes og klubbens fælles aftale. Det må man ikke. Der skal specificeres feriepenge og de skal igennem feriepengesystemet hvor man så kan ansøge om egne penge til ferien.
Kan man så også gå udfra at spillerne ikke har fået løn i deres ferie?

Ellers skal de jo bare have ferie godtgørelse på 1%...
Et af Lynges argumenter var bla. at spillerne fik løn under ferie.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 7. maj 2014, 13:36

Pastorius skrev:
Gnu skrev:
Pastorius skrev:
Gnu skrev:
Hanga skrev:
Gnu skrev:Sludder. En mand, der har arbejdet med personaleledelse i en halv menneskealder skal simpelthen være i stand til at indgå en ansættelseskontrakt og overhold en i virkeligheden ret enkelt overnskomst. Der er ingen undskyldninger.
Jeg kunne forstå denne sort/hvide holdning, hvis det kun var AaB der havde gjort tingene forkert. I så fald var der jo kun Lynge at pege på.

Men sagen er jo den, at det er langt størstedelen af klubberne, der har afregnet feriepenge forkert. Dermed er der noget der tyder på, at overenskomsten ikke er så simpel, som du forsøger at gøre den til. Jeg tror ikke på, at cheferne for klubberne har siddet i et skummelt lokale et sted, og er blevet enige om at skide hul i overenskomsten.

Ja det er en rids i lakken på Lynge, men det er det på dansk fodbold som helhed. Hvordan det kunne gå sådan til, kan vi kun gisne om.
Det fremgår meget klart af overenskomsten, at den ikke kan fraviges. Det er altså meget simpelt.

Du kan jo bare se på Brøndby. Det var Per Bjerregaard, som forhandlede overenskomsten på vegne af klubberne, og alligevel går han efterfølgende ud og skriver kontrakter, som efterfølgende koster Brøndby 25-30 millioner i feriepenge og bonus. Så jo, jeg tror faktisk at en hel række klubbosser er blevet enige om en uheldig "går den så går den-"praksis.

Alternativt har der været en eklatant inkompetence i toppen af Fodbolddanmark, som ikke har forstået den overenskomst, de selv har indgået. Eventuelt begge dele.
Det er divisionsforeningen der er helt til rotterne her. Det på deres vegne Per Bjerregård var med til at forhandle standardoverenskomsten - uden at være bevidst om hvilke konsekvenser den havde, og da spillerforeningen gør opmærksom på problemer, stikker divisionsforeningen hovedet i busken og forsøger at henholde sig forældelsesfrister og tidsudtrækning. Endelig accepterer de at køre tre helt klare tabssager som prøvesager for det hele (selvom de prøver at trække sig ud af aftalen senere), og jeg er helt overbevist om at disse tre ting tilsammen gør at konsekvenserne blev så store.

Havde divisionsforeningen håndteret sagen mere professionelt, så var konsekvenserne blevet langt mindre. At der ikke har været rivegilde dér, er mig uforståligt.
Divisionsforeningens fumlerier i forbindelse med sagen er jo bare endnu en fejl i rækken. De fejlbehæftede kontrakter skulle slet ikke være indgået til at begynde med.
Helt enig, men mit postulat er at det var de heller ikke blevet, hvis divisionsforeningen fungerede som den skulle, og informerede sine medlemmer om konsekvenserne ved at de havde indgået en aftale med spillerforeningen.
Alternativt kunne disse medlemmer jo selv sætte sig ind i, hvad de skriver under på.

Medmindre de rent faktisk var klar over, hvad de lavede og arbejdede ud fra en "går den så går den"-praksis.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 7. maj 2014, 13:49

Gnu skrev: Alternativt kunne disse medlemmer jo selv sætte sig ind i, hvad de skriver under på.

Medmindre de rent faktisk var klar over, hvad de lavede og arbejdede ud fra en "går den så går den"-praksis.
Det er jeg helt overbevist om var tilfældet i nogle af prøvesagerne, selvom de påstod noget andet i sagen. Det er derfor det er så stor en katastrofe at det lige netop blev de tre sager, der blev afgørende. Der er ingen tvivl om at Per Bjerregård bare egenrådigt har kørt sine lokumsaftaler udenom kontrakten, vel vidende at det ikke var i overensstemmelse med aftalen (har har jo selv været med til at udforme den), og derfor er der en vis retfærdighed i at den har rmat BIF hårdest. Lynge har måske gjort det på samme måde - det er sværere at gennemskue - men i hans tilfælde har spillerne i hvert fald klart tilkendegivet at de vidste hvad aftalen gik ud på, og det ville have været interessant at se om en af de sager kunne have påvirket den endelig domsafsigelse, for selvom hovedafgørelsen var at uanset hvad man ellers aftalte kunne man ikke fravige ferielovens bestemmelser, så var der ingen af prøvesagerne, der belyste den formildende omstændighed at aftalen var foregået mellem to parter med helt åbne øjne.

Der er vist ingen der er i tvivl om at det er åbenlyst urimeligt at der er blevet udbetalt feriepenge to gange, MEN oveni at man ikke kan fravige lovens/overenskomstens bestemmelser, så har de tre spiller påberåbt sig uvidenhed mht. at de havde indgået en aftale om at gør det på den måde. Det er åbenbart blevet så meget standard i BIF at Bjerregård bare havde lavet kontrakterne på den måde, fordi det var til fordel for (de fleste af) spillerne.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 7. maj 2014, 14:02

Pastorius skrev:
Gnu skrev: Alternativt kunne disse medlemmer jo selv sætte sig ind i, hvad de skriver under på.

Det er jeg helt overbevist om var tilfældet i nogle af prøvesagerne, selvom de påstod noget andet i sagen. Det er derfor det er så stor en katastrofe at det lige netop blev de tre sager, der blev afgørende. Der er ingen tvivl om at Per Bjerregård bare egenrådigt har kørt sine lokumsaftaler udenom kontrakten, vel vidende at det ikke var i overensstemmelse med aftalen (har har jo selv været med til at udforme den), og derfor er der en vis retfærdighed i at den har rmat BIF hårdest. Lynge har måske gjort det på samme måde - det er sværere at gennemskue - men i hans tilfælde har spillerne i hvert fald klart tilkendegivet at de vidste hvad aftalen gik ud på, og det ville have været interessant at se om en af de sager kunne have påvirket den endelig domsafsigelse, for selvom hovedafgørelsen var at uanset hvad man ellers aftalte kunne man ikke fravige ferielovens bestemmelser, så var der ingen af prøvesagerne, der belyste den formildende omstændighed at aftalen var foregået mellem to parter med helt åbne øjne.

Der er vist ingen der er i tvivl om at det er åbenlyst urimeligt at der er blevet udbetalt feriepenge to gange, MEN oveni at man ikke kan fravige lovens/overenskomstens bestemmelser, så har de tre spiller påberåbt sig uvidenhed mht. at de havde indgået en aftale om at gør det på den måde. Det er åbenbart blevet så meget standard i BIF at Bjerregård bare havde lavet kontrakterne på den måde, fordi det var til fordel for (de fleste af) spillerne.
Til det fremhævede. Vi ved ikke, om det er alle tidligere (og måske nuværende) AaB-spillere som rent faktisk deler den udlægning at man har indgåeet en alternativ aftale med åbne øjne.

Derudover er det simpelthen bare ikke godt nok at forlade sig på går-den-så-går-den, gentleman-aftaler og Hjallerup Marked spyt-i-næven-håndslag, når det kommer til den slags pengesager. Der er man bare nødt til at have papirarbejdet i orden.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 7. maj 2014, 14:17

Gnu skrev:Til det fremhævede. Vi ved ikke, om det er alle tidligere (og måske nuværende) AaB-spillere som rent faktisk deler den udlægning at man har indgåeet en alternativ aftale med åbne øjne.

Derudover er det simpelthen bare ikke godt nok at forlade sig på går-den-så-går-den, gentleman-aftaler og Hjallerup Marked spyt-i-næven-håndslag, når det kommer til den slags pengesager. Der er man bare nødt til at have papirarbejdet i orden.
Vi ved at nogen af spillerne i hvert fald er gået ind i aftalen med åbne øjne, og det er mere end vi ved om situationen i Brøndby - eller andre steder, for den sags skyld.

Jeg er slet ikke uenig i at Lynge også burde have indset den ikke gik, der er bare flere nuancer i det end "Det er ikke godt nok".
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 9. maj 2014, 13:48

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Indlæg af MrBangDK » 9. maj 2014, 13:48

Opjustering - FUUUUUUUUUUUUCK... :money: :D

Så fik man også oplevet det !!!

http://www.aabsport.dk/nyheder/2014/05/ ... ultat.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sønderholm

Indlæg af alithebeast » 9. maj 2014, 13:50

AaB opjusterer på denne baggrund forventningerne til årets resultat fra et nul-resultat til et overskud i niveauet fem mio. kr. Heri er ikke indeholdt yderligere transferindtægter, end de realiserede!!

Det er satme fine nyheder.
Hader København!

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 9. maj 2014, 13:53

alithebeast skrev:
AaB opjusterer på denne baggrund forventningerne til årets resultat fra et nul-resultat til et overskud i niveauet fem mio. kr. Heri er ikke indeholdt yderligere transferindtægter, end de realiserede!!

Troede ikke det var en oplevelse jeg skulle have i min levetid. Men fantastisk og alt andet lige ville det også være underligt hvis ikke vi fik et overskud efter salg af LN, løbende nedjusteringer af lønninger samt en 1. plads i ligaen.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
Hinrup85
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Prica
Geografisk sted: Billund

Indlæg af Hinrup85 » 9. maj 2014, 13:59

Forza skrev:
alithebeast skrev:

Troede ikke det var en oplevelse jeg skulle have i min levetid. Men fantastisk og alt andet lige ville det også være underligt hvis ikke vi fik et overskud efter salg af LN, løbende nedjusteringer af lønninger samt en 1. plads i ligaen.
Det jeg bider mest mærke i, er overskuddet som de har præsteret før salget af LN.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 9. maj 2014, 13:59

Hvad betyder opjustering?
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Belgien

Indlæg af Jacob » 9. maj 2014, 14:06

Forza skrev:
alithebeast skrev:

Er også positivt overrasket. Men hvis man nu skulle beholde sortsynet lidt endnu, er det så ikke en ret beskeden opjustering jvf de nævnte årsager? Jeg mener, et salg af Lasse + en 1./2. plads + lavere lønomkostninger burde vel have givet mere end 2,6 millioner mere end det forventede? TV-pengene alene må da havde svaret for størstedelen af den forskel ifht det budgetterede (2. plads giver 3,9 vs 2,1 til en 6.plads som vel var budgettet - http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... -din-klub/" onclick="window.open(this.href);return false;)?
EDIT - jeg kan se at de 2,6m er før transfer - så giver det mening.
Life is good..... AaB is better!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 9. maj 2014, 15:09

Jacob skrev:
Forza skrev:
alithebeast skrev:

Er også positivt overrasket. Men hvis man nu skulle beholde sortsynet lidt endnu, er det så ikke en ret beskeden opjustering jvf de nævnte årsager? Jeg mener, et salg af Lasse + en 1./2. plads + lavere lønomkostninger burde vel have givet mere end 2,6 millioner mere end det forventede? TV-pengene alene må da havde svaret for størstedelen af den forskel ifht det budgetterede (2. plads giver 3,9 vs 2,1 til en 6.plads som vel var budgettet - http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... -din-klub/" onclick="window.open(this.href);return false;)?
EDIT - jeg kan se at de 2,6m er før transfer - så giver det mening.
Man er jo nærmest målløs, det er godt nok svært at bevare pessimisten i øjeblikket.

Hvad angår det budgetterede, så kendte man jo tallene fra den første (runde 22) tv udbetaling da man fremlagde budgettet for i år, så for den er tallene ikke ændret. Det er altså udelukkende en slutplacering som mindst nr. 2 der rykker ved det. Herligt, intet mindre. Det er længe siden fremtiden for AaB har set lysere ud end den gør i disse dage.

Martin Bak
Landshold
Landshold
Geografisk sted: Vejgaard

Indlæg af Martin Bak » 9. maj 2014, 15:33

pissefedt ! :aabfan: :aabfan: hvad med at vi investerer de penge i et college og bygninger??
Chief Wiggum: All right, you scrawny beanpoles: becoming a cop is not something that happens overnight. It takes one solid weekend of training to get that badge.

Salle17
Allstar
Allstar

Indlæg af Salle17 » 9. maj 2014, 15:37

Martin Bak skrev:pissefedt ! :aabfan: :aabfan: hvad med at vi investerer de penge i et college og bygninger??

Det lyder squ som en fantastisk idé. Nu når vi er igang, skal vi ikke også låne nogle dyre middelmådige angribere! :P

Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Remark » 9. maj 2014, 15:43

Det er gode nyheder. Skulle vi vinde mesterskabet er jeg ret overbevist om, at der kommer endnu en opjustering af det forventede årsresultat, fx via sponsorbonus for guld, pokalfinaleindtægter og 2 europæiske hjemmekampe.

Tallene tyder i hvert fald på, at der ikke budgetteres med fugle på taget længere, men derimod en meget konservativt skøn på indtægter og en stram økonomistyring, jf. omkostningerne, der var under niveau.

Kom så de røde

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 9. maj 2014, 15:43

Jeg har om noget synergi-effekt også skulle være noget effektivt noget.
- FlæskeFrank

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 20. maj 2014, 11:58

Måske endnu flere millioner på vej:

http://www.bt.dk/superligaen/saadan-kan ... ons-league" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 20. maj 2014, 12:10

Henning G roser sig selv:

http://www.bt.dk/superligaen/her-er-AaB ... investorer" onclick="window.open(this.href);return false;
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Besvar