Efterårsvurdering

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Remark
1. div
1. div
Geografisk sted: Amager

Efterårsvurdering

Indlæg af Remark » 12. dec 2014, 09:44

Så er efterårets 29! kampe overstået.

Samlet i alle turnering: 10 - 9 -10
Målscore: 28-32
Topscorer: AK 6 mål.

Facit:
Nummer 6 i Superligen
Kvartfinale i Pokalen
1/16-finale i EL

Jeg mener selv, at efteråret er delvist godkendt, hvor Europaindsatsen er med pil op, pokalen som forventet og superligaen under middel.

Efterårets spiller er svær: Vil pege på Larsen trods flere fejl (men så sandelig også meget værdifulde redninger). Herefter måske Thelander og KEP (Yes, I know), men bortset fra sammenbruddet i Bukarest og irriterende pointtabende fejl har det set sjældent godt ud med den konstallation.

Efterårets vigtigste mål: Så afgjort AK i Zagreb.

Efterårets erkendelse: Dyrt at være fattig. Mesterskabet reddede vores økonomi, men det betød ikke, at vi kunne forstærke holdet. Det vidste sig at være dyrt, da Würtz og Thomsen med kort resitution vendte tilbage i august og Enevoldsen og Helenius begge skulle spille sig i form (hvilket man kan gøre på serieniveau og ikke superliganiveau)

Maglau
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Re: Efterårsvurdering

Indlæg af Maglau » 12. dec 2014, 10:11

Remark skrev:Så er efterårets 29! kampe overstået.

Facit:
Nummer 6 i Superligen
Kvartfinale i Pokalen
1/16-finale i EL

Jeg mener selv, at efteråret er delvist godkendt, hvor Europaindsatsen er med pil op, pokalen som forventet og superligaen under middel.

Efterårets spiller er svær: Vil pege på Larsen trods flere fejl (men så sandelig også meget værdifulde redninger). Herefter måske Thelander og KEP (Yes, I know), men bortset fra sammenbruddet i Bukarest og irriterende pointtabende fejl har det set sjældent godt ud med den konstallation.

Efterårets erkendelse: Dyrt at være fattig. Mesterskabet reddede vores økonomi, men det betød ikke, at vi kunne forstærke holdet. Det vidste sig at være dyrt, da Würtz og Thomsen med kort resitution vendte tilbage i august og Enevoldsen og Helenius begge skulle spille sig i form (hvilket man kan gøre på serieniveau og ikke superliganiveau)
I min verden er efteråret MEGA GODKENDT.

1. Vi ligger midt ligaen.
Med det antal kampe de har spillet i kalenderåret og deraf skader i den smalle trup og risikoen for mental og fyssisk træthed efter drømme foråret havde jeg frygtet den totale nedtur i lagaen.
2. Vi er videre i Europa, 3 fantastiske hjemme sejre - vi skal spille igen til februar, hvor stort er det egentligt....MULTI stort.
3. Vi har spillet nye unge talenter ind i Børsting og Bruhn der passer perfekt i spillestilen, flere står sikkert på spring.
4 Vi er videre i pokalen.

Fuck jeg synes vi har nogle dygtige fodboldspillere eller nærmere et pisse godt fodbold hold, super træner team, fantstisk set up omkring klubben, spiller DKs mest seværdige fodbold.

2014 er det bedste AaB år nogensinde - jeg er så tilfreds og maxi stolt af at være AaB´er.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 12. dec 2014, 10:13

Facit:
Nummer 6 i Superligen
Kvartfinale i Pokalen
1/16-finale i EL

Samlet set kan vi godt være tilfredse med efteråret synes jeg. Specielt med tanke på forudsætningen med alle vores skader.

Efterårets spiller er jeg ret uenig i. Larsen har ikke levet op til hans niveau fra de foregående sæsoner og har ofte sejlet omend han også har lavet en masse klasseredninger for os. Det var dog som om at landsholdsudtagelsen var for meget at kapere for ham.

Thelander efterfulgt af Dalsgaard må være mine favoritter til efterårets bedste. Bruhn spillede en 5-6 kampe på et fremragende højt niveau der nærmest bragte tankerne tilbage til Kusk men samtlige andre kampe har til gengæld været rigtig dårlige fra hans side, så derfor bliver han valgt fra.

ebbejeppe
2. div
2. div

Indlæg af ebbejeppe » 12. dec 2014, 10:39

På plus-siden:

- Videre europæisk deltagelse! Stærk hjemmebane i de europæiske kampe
- Vi kan med en lunken midterplacering i suppen kigger opad (vi møder både bif og Randers hjemme i starten af 2015 - to af de hold, vi skal hente for at forbedre vores nuværende placering. Så vi får hurtigt en indikation af, om vi kan gå i top 3/4)
- Videre i pokalen - mere takket være gode lodtrækninger end godt spil
- Dalle!! Kæmpe plus.

På minus-siden:

- Ringe tilskuertal - især i EL (og kval-kampene?)
- Meget svingende præstationer i suppen - samme sang (manglende effektivitet og kreativitet i front, personlige fejl bagude og alt, alt for mange opspilsfejl langt fra den sidste 1/3 af banen)
- Helenius og Ene - har leveret på et skuffende niveau

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 12. dec 2014, 10:40

Der mangler nogle point i SL, men EL er mere end godkendt, når man kommer videre fra en svær gruppe. Er positiv ifht. foråret hvor der er færre kampe og forhåbentlig en svensker der er rask i angrebet. Den største nedtur er Helenius som er helt væk.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 12. dec 2014, 11:08

Eksil skrev:Der mangler nogle point i SL, men EL er mere end godkendt, når man kommer videre fra en svær gruppe. Er positiv ifht. foråret hvor der er færre kampe og forhåbentlig en svensker der er rask i angrebet. Den største nedtur er Helenius som er helt væk.
generelt kan vi vist tillade os at være skuffet over Ene og Helles forvatning. Ene har mistet hurtigheden og hans skadesplagede fortid gør at han ikke er fit til alle kampe + at han ikke længere kan holde til at spille på kanten. Helle er hårdt ramt på selvtilliden. Jeg synes egentlig han gør nogle gode ting i kampene når han går med i spillet men han har ikke et gram koldblodighed foran mål (som før i tiden var hans største styrke). Selv hans frispark udefra virker til at han har opgivet på forhånd.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 12. dec 2014, 11:12

Delvist godkendt..., godt være tilfredse...

Prøv lige at glemme nederlaget i går.

Selvfølgelig er efteråret klart mere end godkendt.

Vi er i den bedste halvdel i SL, vi fik europæisk gruppespil(skal lige nævnes her, at havde vi ikke slået Zagreb var modstanderen i næste runde næsten endnu værre og vi havde formentlig været røget ud). Vi er videre i pokalen.

Hvad mere skal der til for at få et godkendt efterår for et superligahold ???

Selvfølgelig er der nogle meget bitre nederlag og været langt mellem skønspillene. Og jeg mangler også 3-5 point i superligaen.

Men det kan rettes over vinter, det kan et pokalnederlag ikke.

Forza
Allstar
Allstar

Indlæg af Forza » 12. dec 2014, 11:19

FlæskeFrank skrev:Delvist godkendt..., godt være tilfredse...

Vi er i den bedste halvdel i SL, vi fik europæisk gruppespil(skal lige nævnes her, at havde vi ikke slået Zagreb var modstanderen i næste runde næsten endnu værre og vi havde formentlig været røget ud). Vi er videre i pokalen.

Selvfølgelig er der nogle meget bitre nederlag og været langt mellem skønspillene. Og jeg mangler også 3-5 point i superligaen.

Enig. Den mere realistiske forhåbning havde nok været et par point mere i superligaen mens vi havde været elimineret i Europa. Så foretrækker jeg godt nok denne version!

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 12. dec 2014, 11:29

Jeg er forholdsvis enig. Det der dog bekymrer mig er formen blandt nogle af de centrale spillere som Larsen (god igår!), KEP, Thelander, Risgård, Würtz og Thomsen. Jeg har fuld forståelse for at de har været brugt ganske meget og er slidte. Det er dog stadig for mig en ret stor bekymring, at deres form har været ganske skidt i en stribe kampe her i efteråret. Kombineret med at vi ikke rigtig har haft et gennembrud fra nogle af vores unge spillere som vi så Ahlmann, Kusk, Helenius eller Spalvis gøre, så er jeg nok ikke helt så tilfreds. Bruhn har gjort det super i et par af kampene men set træt ud, Børsting har været ramt af skader, så der er naturlige forklaringer på vi ikke har set et decideret gennembrud.

Overordnet set synes jeg dog stadig vi mangler en 4-6 point i Suppen før jeg havde siddet og været sådan godt tilfreds. Og så er jeg ret skuffet over de totale blackouts vi løber rundt og får i kampene.

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 12. dec 2014, 12:11

resultaterne er måske godkendt, men spillet er på ingen måde. Det er skræmmende at vores offensiv har været så dårlig i det meste af efteråret. Det er skræmmende bundnivuet er faldet så meget, at vores angribere ikke får mere at arbejde med. Jeg er skuffet over Thomsen, ikke har vist mere. Jeg har altid syntes, at han har svært ved at score, det er nærmest held hver gang det sker, også da vi vandt dm.. der burde være 6-7 point mere i ligaen, hvis ikke forsvaret og kenneth emil havde sejlret rundt i starten.

Jeg er skuffet over man ikke har kunne udnytte svagheden ved fck osv til at stille sig selv bedre, og jeg er skuffet over der ikke bliver handlet en angriber da spalvis går i stykker, så havde vi da andet at skyde med end ak og helenius der begge dybt skuffer.

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Gaarde6 » 12. dec 2014, 12:53

på mange områder er efteråret godtkendt med pil op.
Jeg tror skader har haft en KÆMPE indflydelse på denne her halv sæson.
Vi har ganske enkelt ikke haft truppen til at være gode hele vejen rundt, når der har siddet så mange ude i kortere og længere perioder.

Hvis man må tillade sig at kigge lidt længere ud end efteråret?!

Så kan jeg godt blive en smule træt af at vi ENDNU en gang skuffer i superligaen efter et mesterskab.
Eller sagt på en anden måde. Jeg er pisse træt af at vi ikke ligger i toppen!
Jeg tror det har vildt meget at sige, at man etablere sig i toppen!
Både hvad angår tilskuere, mediedækning, tiltrækningskraften, sponsorere osv. osv. osv.

Vi kommer altid til at fremstå som en døgnflue, når mønsteret gentager sig igen og igen.
Kunne fandeme være fedt, hvis vi havde midlerne til at holde os oppe i den sjove ende 3-4 år efter et mesterskab!
Jeg håber at vi i løbet af et par år med økonomisk stabilitet kan skrue bare lidt op igen.

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 12. dec 2014, 13:04

Come on, er vi ikke gået hen og blevet en lille smule forkælet når flere kun vil kalde den halvsæson for delvist godkendt. Forventer vi virkelig at vi skal have medaljer hvert eneste sæson nu bare fordi vi vandt et mesterskab. Alt hvad der hedder i den øverste halvdel af suppen er godkendt. At vi deroveni så også er i kvartfinalen i pokalen og tilmed i 1/16 dels finalen i EL (Og tjent noget der ligner 35 mil), gør dette efterår til en super god halvsæson.

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 12. dec 2014, 13:11

Vores uheldige indsats på Cypern, hvor vi mod en overkommelig modstander var én kamp fra 100 mio. kr. ekstra, samt den uheldige hånd med at få noget som helst brugbart ud af Helenius, gør vel, at vi er tættere på en fiasko end en succes.

Mere generelt trækker vores scoringssnit, vores indsats på udebane i Europa og vores nuværende placering i Europa voldsomt ned. Det, der redder os fra den totale fiasko, er en kort stime, hvor vi fik sat nogle livsvigtige point på kontoen i ligaen, vores aalborgensiske fort i europæisk sammenhæng og generelt - bortset fra på udebane i Europa - en meget stærk defensiv (altså et helt andet varemærke end i The Doubble-sæsonen).

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 12. dec 2014, 13:13

Man kan vil godt dele det lidt op: Resultatet med 6. plads + pokal + EL er rigtig nok godkendt. Men spillet kan vi vel ikke hakke af som værende godkendt. Der har været en 4-5 kampe hvor vi har spillet godt - resten har været halv- eller hel-skidt.
Så kan man sige at det sku er lige meget hvordan vi har opnået resultaterne - bare det kom i hus. Ja - men jeg er mere bekymret for forårssæsonen, såfremt det usammenhængende og målfattige spil fortsætter. Det kan gå hen og blive et forfærdeligt facit set over hele sæsonen.
Resultat = Flot.
Spil = rigelig med plads til forbedring - og jeg håber vi bruger lidt penge på forstærkninger.
Vi har vel netto hevet 30 millioner eller deromkring hjem på Europæisk bold.
Kunne vi smide halvdelen efter nogle forstærkninger til truppen ville det give mere ro på frem mod forårssæsonen.

Prioriteret:

1. En angriber som kan score mål. Simpelt - men i reglen dyrt.

2. En "ægte" forsvarsgeneral. Jeg snakker en Jozo Matovac klon som styrer det hele i bedste Tony Adams stil og som de unge nede bagved kan støtte sig op af.

3. En gennembrudsstærk spiller til midtbanen. Gerne en kant. Det er - sammen med punkt 1 - vores store mangel i forhold til seneste sæson.

Man kan nok ikke få alt det for 15 mio. DKK - men kunne vi få bare lidt af det, ville det være rart.
Det bliver spændende at se hvad der sker i vinduet.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 12. dec 2014, 13:25

Overordnet betragtet vil jeg vurdere halvsæsonen som mere end godkendt. Det er enormt flot at vi er gået videre fra en svær EL gruppe, det er ikke ligefrem noget skandinaviske hold plejer at gøre. I min vurdering af efterårssæsonen tillægger jeg de europæiske kampe stor betydning. Alligevel må jeg indrømme at jeg stadigvæk ærgrer mig over nedsmeltningen på Cypern.
Anyway så er det fantastisk at vi overvintrer i EL og allerede nu kan plotte d. 19. og 26. februar 2015 ind i kalenderen.

Heldigvis overvintrer vi ligeledes i pokalen. Vi har fået en skidt lodtrækning med Esbjerg away, men realistisk set bliver det nok pokalen vi skal satse på i jagten på et nyt europæisk eventyr.

Skuffelsen har været Superligaen. Resultaterne har ikke været decideret dårlige, det er mere det sløje spil som skuffer mig. Skader, hårdt kampprogram, modstandere der har læst os mv. har ramt os hårdt. Sidste sæsons spillede vi til tider blændende fodbold, det har vi bestemt ikke gjort i dette efterår. 16 mål i 17 Superligakampe fortæller alt om vores offensive kvaler, men det siger også noget om en målfattig Superliga.
Det er værd at bemærke at topholdene FCK (19 mål), Randers (17 mål) og Brøndby (21 mål) ligeledes har kvaler offensivt.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 12. dec 2014, 13:41

Facit:
Nummer 6 i Superligen
Kvartfinale i Pokalen
1/16-finale i EL

Jeg er sådan i det store og hele enig i din vurdering af efterårssæsonen, som i øvrigt er vanskeligt entydigt at bedømme. Efterårsæsonen er i høj grad blevet reddet af 2 enkeltstående resultater: Zagreb-AaB 0-2 og Steaua-Dynamo Kiev 0-2. Ved omvendte resultater ville jeg ubetinget have hældt til betegnelsen "skuffende", særligt hvis jeg kigger på spillets kvalitet, som gennem hele efteråret har været lav.

Vi bør i øvrigt stoppe al den fattigdomsretorik, der i mine øjne er decideret kontraproduktiv i forhold til at skabe et tophold i Aalborg. Vi er aldeles ikke fattige, og vi er en af landets største klubber i en landets største byer med landets største opland - dette bør også afspejles i det ambitionsniveau, som AaB skal have i fremtiden.

frederikshavneren
Allstar
Allstar

Indlæg af frederikshavneren » 12. dec 2014, 14:19

Gaardes vurdering af 2014, som han betegner som det bedste år i AaBs historie http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... nogensinde" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 12. dec 2014, 15:09

astonvilla skrev: 1. En angriber som kan score mål. Simpelt - men i reglen dyrt.

2. En "ægte" forsvarsgeneral. Jeg snakker en Jozo Matovac klon som styrer det hele i bedste Tony Adams stil og som de unge nede bagved kan støtte sig op af.

3. En gennembrudsstærk spiller til midtbanen. Gerne en kant. Det er - sammen med punkt 1 - vores store mangel i forhold til seneste sæson.
1. Hvem skal så ud? Skal vi sende Helenius tilbage og AK på transferlisten? Med en ny førsteangriber hedder det i forsvaret: Nyt topnavn, Jönsson, Helenius, AK, Spalvis, Ahlmann. Til nogle gange to pladser, hvis Ene altså ikke spiller.

2. Her er jeg enig - men det koster en dårligt spillende, men god mand i KEP. Og/eller smider Blåbjerg og Kasper P laaangt bag i køen.

3. Så du vil sælge Thomsen? Eller smide Bruhn og Børsting samt Ene på bænken og Gilli samt Thrane ud af truppen? Og Wich er færdig.

Synes bare vi skal arbejde med det vi har. Endnu en røvfuld talentfulde drenge er på vej gennem systemet og vi har masser af bredde. Det giver mening at hente en forstærkning, hvis det er fordi man forbereder sig på at Thomsen kan ryge, og man derfor alligevel skal have en ny til sommer. Men deciderede forstærkninger - det kræver at man smider nogen bag i køen og det synes jeg ikke nogen af vores unge omkring start 11'eren har fortjent. Det er de 'rutinerede' der har fejlet, og vi har haft mange skader.

SF ryger, Jönsson, Spalvis, PK og Ahlmann kommer tilbage fra skader. Plus måske Thrane, Gilli til bredden. Vi har handlet - og vi er klar til at håndtere 2-3 nye skader i foråret.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 12. dec 2014, 15:10

Når man ser på den trup vi har er jeg meget skuffet over vores efterår. Bortset fra Dalsgaard og Bruhn har samtlige spillere skuffet mig enormt. Europa har været særdeles svingende med op og nedture. Samlet er det godkendt men ikke prangende (trods 3 flotte sejre hjemme til sidst). Skader bærer en kæmpe-stor del af skylden men det ændrer ikke på at efteråret er meget skuffende.

frederikshavneren
Allstar
Allstar

Indlæg af frederikshavneren » 12. dec 2014, 15:19

Søgaard skrev:
astonvilla skrev: 1. En angriber som kan score mål. Simpelt - men i reglen dyrt.

1. Hvem skal så ud? Skal vi sende Helenius tilbage og AK på transferlisten? Med en ny førsteangriber hedder det i forsvaret: Nyt topnavn, Jönsson, Helenius, AK, Spalvis, Ahlmann. Til nogle gange to pladser, hvis Ene altså ikke spiller.

2. Her er jeg enig - men det koster en dårligt spillende, men god mand i KEP. Og/eller smider Blåbjerg og Kasper P laaangt bag i køen.

3. Så du vil sælge Thomsen? Eller smide Bruhn og Børsting samt Ene på bænken og Gilli samt Thrane ud af truppen? Og Wich er færdig.

Synes bare vi skal arbejde med det vi har. Endnu en røvfuld talentfulde drenge er på vej gennem systemet og vi har masser af bredde. Det giver mening at hente en forstærkning, hvis det er fordi man forbereder sig på at Thomsen kan ryge, og man derfor alligevel skal have en ny til sommer. Men deciderede forstærkninger - det kræver at man smider nogen bag i køen og det synes jeg ikke nogen af vores unge omkring start 11'eren har fortjent. Det er de 'rutinerede' der har fejlet, og vi har haft mange skader.

SF ryger, Jönsson, Spalvis, PK og Ahlmann kommer tilbage fra skader. Plus måske Thrane, Gilli til bredden. Vi har handlet - og vi er klar til at håndtere 2-3 nye skader i foråret.
Det er et noget optimistisk billede du tegner. Spalvis er måske først klar til den nye sæson, mens Jönsson i bedste fald kan spille en mindre rolle i forårssæsonen. Glem ikke at den skadesplagede svensker sidst spillede en kamp i april! Med andre ord skal han igennem samme forløb som Ene og Helenius, der begge har slidt voldsomt med at finde kampformen.

SF er væk, Spalvis skadet, Jönsson meget rusten. Det efterlader en meget tynd offensiv, hvor V. Ahlmann tilmed ikke virker klar.

Er der det mindste at spendere så er det med at få handlet.

Besvar