Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Økonomitråden

Indlæg af MrBangDK » 11. mar 2015, 14:13

Hovedet skrev:Jeg læste i går et interessant brugerindlæg om AaB på EuroInvestor, som jeg desværre ikke kan finde igen og poste her på stedet. Brugeren påpegede, at AaB har som nævnt har en egenkapital på 92 millioner kr., hvoraf over 70 millioner kr. er ren likviditet.

Hans pointe var, at da AaB hverken afdrager på gæld eller har planer om store investeringer i spillertruppen, står der et massivt og "inaktivt" millionbeløb tilbage på AaBs konto. Han argumenterede for, at AaB bør købe op i egne aktier, udbetale aktionærudbytte eller investere penge i andre aktier/obligationer.

Vi har af historiske årsager et uheldigt forhold til al form for investering, der ikke direkte kan relateres til fodbold, men kan manden have en pointe? AaB behøver jo ikke at have en pengetank stående på 70 livkvide millioner, og ville der være en form for fornuft i eksempelvis at investere nogle af dem i aktier eller andet?
Jeg synes vi skal købe nogle bygninger og få noget synergieffekt!!
Ska' vi hak'?

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 11. mar 2015, 14:32

Billede
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 11. mar 2015, 14:33

MrBangDK skrev:
Hovedet skrev:Jeg læste i går et interessant brugerindlæg om AaB på EuroInvestor, som jeg desværre ikke kan finde igen og poste her på stedet. Brugeren påpegede, at AaB har som nævnt har en egenkapital på 92 millioner kr., hvoraf over 70 millioner kr. er ren likviditet.

Hans pointe var, at da AaB hverken afdrager på gæld eller har planer om store investeringer i spillertruppen, står der et massivt og "inaktivt" millionbeløb tilbage på AaBs konto. Han argumenterede for, at AaB bør købe op i egne aktier, udbetale aktionærudbytte eller investere penge i andre aktier/obligationer.

Vi har af historiske årsager et uheldigt forhold til al form for investering, der ikke direkte kan relateres til fodbold, men kan manden have en pointe? AaB behøver jo ikke at have en pengetank stående på 70 livkvide millioner, og ville der være en form for fornuft i eksempelvis at investere nogle af dem i aktier eller andet?
Jeg synes vi skal købe nogle bygninger og få noget synergieffekt!!
Dén var ellers original. Maybe we can use that in another afsnit...

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 11. mar 2015, 14:36

http://www.euroinvestor.dk/community/di ... 091&mode=2

Jeg synes kun det indlæg giver mening hvis ikke AaB havde været en fodboldvirksomhed. Det overser komplet at det at have en sund økonomi er fundamentet for at gøre gode spillerhandler fx. Jeg håber AaB holder fokus på soliditet og drift, og ikke sklnker shareholdevalue opmærksomhed overhovedet.
Med venlig Hilsen
--
Robert

dyhrmaN
Allstar
Allstar

Indlæg af dyhrmaN » 11. mar 2015, 14:48

Pastorius skrev:

Jeg synes kun det indlæg giver mening hvis ikke AaB havde været en fodboldvirksomhed. Det overser komplet at det at have en sund økonomi er fundamentet for at gøre gode spillerhandler fx. Jeg håber AaB holder fokus på soliditet og drift, og ikke sklnker shareholdevalue opmærksomhed overhovedet.
Modsat støtter jeg op om ideen, at man altså også kan blive for mådeholden. Der skal investeringer til, og det er ok med en så solid bundlinie som AaBs ligenu at lave investeringer. Hvad enten dette så er i spillere, trænerstaben, faciliteterne eller stadion er for så vidt underordnet - men når pengene er der, er jeg også af den overbevisning at en hvis den af dem bør bruges. Hvis man gemmer pengene til dårligere tider, så skal de dårligere tider nok komme helt af sig selv - som en slags selvopfyldende profeti.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 11. mar 2015, 15:03

Jeg er også umiddelbart enig i Pastorius betragtninger om shareholdervalue, og det er heller ikke den vej, jeg ønsker at gå.

Derimod kan jeg godt se noget fornuft i afkast af en meget stor egenkapital, der reelt bare står og mister værdi, selv om inflationen i disse tider ganske rigtigt er tæt på 0. Der er immervæk en verden til forskel på at investere nogle af ens egne penge i letomsættelige værdipapirer i forhold til at låne en masse penge i banken for at spekulere i ejendomspriser.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 11. mar 2015, 15:06

dyhrmaN skrev:
Pastorius skrev:

Modsat støtter jeg op om ideen, at man altså også kan blive for mådeholden. Der skal investeringer til, og det er ok med en så solid bundlinie som AaBs ligenu at lave investeringer. Hvad enten dette så er i spillere, trænerstaben, faciliteterne eller stadion er for så vidt underordnet - men når pengene er der, er jeg også af den overbevisning at en hvis den af dem bør bruges. Hvis man gemmer pengene til dårligere tider, så skal de dårligere tider nok komme helt af sig selv - som en slags selvopfyldende profeti.

Selvfølgelig skal der investeringer til, men de skal fodboldrettede, og de skal bygge på solide business cases/strategier. I tråden nævner han både at man kan nedsætte egenkapitalen ved at udbetale udbytte til aktionærerne, eller at købe egne aktier (med det formål at få kursen op til glæde for aktionærerne). Det er imo tåbeligt.

Jeg synes pengene skal bruges som fundament under at skrive meget længere kontrakter med vores egne talenter, så de skal afgøre om de vil forlænge med 1,5 - 2 år tilbage af kontrakterne, og i modsat fald sælges med det samme, hvis der er fornuftige bud. Det ville passe meget fint ind i strategien, og gøre os i stand til at gøre so mere kostbare på transfermarkedet, og stille os bedre i forhandlinger med spillerne.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 11. mar 2015, 15:13

Pastorius skrev:
dyhrmaN skrev:
Pastorius skrev:

Selvfølgelig skal der investeringer til, men de skal fodboldrettede, og de skal bygge på solide business cases/strategier. I tråden nævner han både at man kan nedsætte egenkapitalen ved at udbetale udbytte til aktionærerne, eller at købe egne aktier (med det formål at få kursen op til glæde for aktionærerne). Det er imo tåbeligt.

Jeg synes pengene skal bruges som fundament under at skrive meget længere kontrakter med vores egne talenter, så de skal afgøre om de vil forlænge med 1,5 - 2 år tilbage af kontrakterne, og i modsat fald sælges med det samme, hvis der er fornuftige bud. Det ville passe meget fint ind i strategien, og gøre os i stand til at gøre so mere kostbare på transfermarkedet, og stille os bedre i forhandlinger med spillerne.
Nu gengav jeg også bare sådan lidt frit efter hukommelsen hans tanker, og idéen om aktionæroverskud o.l. interesserer heller ikke mig - snarere tanken om at investere nogle af de mange penge, der som nævnt reelt bare "ligger under madrassen".

Fokus skal være rettet mod investeringer i fodboldtruppen, og der skal hele tiden være en 15-20 millioner, man kan smøre hjulene med, f.eks. i en sæson med nedrykningsfare/mange skader mm. Men det efterlader omkring 50 millioner kr., som man måske godt kunne overveje at anbringe i f.eks. værdipapirer.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 11. mar 2015, 15:33

Hovedet skrev:
Pastorius skrev:
dyhrmaN skrev:
Pastorius skrev:

Nu gengav jeg også bare sådan lidt frit efter hukommelsen hans tanker, og idéen om aktionæroverskud o.l. interesserer heller ikke mig - snarere tanken om at investere nogle af de mange penge, der som nævnt reelt bare "ligger under madrassen".

Fokus skal være rettet mod investeringer i fodboldtruppen, og der skal hele tiden være en 15-20 millioner, man kan smøre hjulene med, f.eks. i en sæson med nedrykningsfare/mange skader mm. Men det efterlader omkring 50 millioner kr., som man måske godt kunne overveje at anbringe i f.eks. værdipapirer.
Hvor meget tror du en nedrykning koster fx.?
Skal vi kunne undgå en konkurs, hvis vi rykker ned?

15-20 millioner er meget-meget lidt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 11. mar 2015, 16:32

Har det lidt svært ved at AaB skulle investere i værdipapirer og det bunder mest af alt, at der næppe er nogen i klubben der har forstand på det - så arbejdede de nok med investment i stedet for i AaB. AaB bør investrere nogle af pengene, men det skal også være i et tempo, hvor driften kan være med. AaB er en stor klub i landets fjerde største by og fodboldflagskib for en hel landsdel; i mine øjne skal en klub af den størrelse kunne præstere et større budget der kan løbe rundt end det 7-8 største. Det virker som om OB, AGF og sågar bønderne (fraregnet Benham) f.eks. er meget dygtigere end os til at få sponsorerne på banen (at de så er dårligere til at investere pengene er en anden sag). Vi skal øge investeringerne i den sportslige sektor, men det er lige så vigtigt at få udbygget det naturlige fundament udover de penge vi allerede har i banken. Jeg glæder mig meget til at se hvordan man vil udbygge klubbens økonomiske fundament i fremtiden.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 11. mar 2015, 16:38

Mon ikke sponsorene kommer i takt med tilliden til ledelsen er genvundet? Uden at vide det, så er mit indtryk at evt sponsorere er mere interesserede i at være med til at udvikle en fodboldklub, end at være med til at dække deres underskud år efter år. Havde jeg nu x antal millioner til at støtte AaB, så ville jeg da foretrække at mine penge gik til udvikling af klubben, og jeg på den måde kunne sættes i forbindelse med noget positivt, end jeg skulle smide mine penge i et sort hul og ikke se nogen som helst effekt udover at jeg dækker for andre folks uduelighed.
Du smider jo heller ikke penge i aktier efter firmaer der præsterer det ene underskud efter det andet.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Kenneth K » 11. mar 2015, 17:03

Hvis pengene skal investeres i noget, så bør en forbedring af faciliteterne på Hornevej prioriteres, tænker jeg. Der var en mediehistorie - om den så passer eller ej... - oppe ifm. den mulige forlængelse af aftalen med Kent om, at han ønskede bedre faciliteter derude som et af sine krav. Og når man har været derude, og man har set tv-billeder derfra... altså, for fanden... det ligner jo de folkeskolegymnastiksale, man betrådte i 90'erne. Forstår udmærket godt, hvis nogen ønsker dem forbedret.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 11. mar 2015, 17:42

thomasjn skrev:Har det lidt svært ved at AaB skulle investere i værdipapirer og det bunder mest af alt, at der næppe er nogen i klubben der har forstand på det - så arbejdede de nok med investment i stedet for i AaB. AaB bør investrere nogle af pengene, men det skal også være i et tempo, hvor driften kan være med. AaB er en stor klub i landets fjerde største by og fodboldflagskib for en hel landsdel; i mine øjne skal en klub af den størrelse kunne præstere et større budget der kan løbe rundt end det 7-8 største. Det virker som om OB, AGF og sågar bønderne (fraregnet Benham) f.eks. er meget dygtigere end os til at få sponsorerne på banen (at de så er dårligere til at investere pengene er en anden sag). Vi skal øge investeringerne i den sportslige sektor, men det er lige så vigtigt at få udbygget det naturlige fundament udover de penge vi allerede har i banken. Jeg glæder mig meget til at se hvordan man vil udbygge klubbens økonomiske fundament i fremtiden.
Jeg er ret sikker på der sidder nogle stykker i bestyrelsen der har helt styr på kapitalforvaltning - nogle af dem har en smule at forvalte for sig selv.
Ikke at de nødvenidgvis selv skal sidde og handle, men jeg er ret sikker på de kan finde ud af at placere pengene forholdsvis fornuftigt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 11. mar 2015, 18:00

Kenneth K skrev:Hvis pengene skal investeres i noget, så bør en forbedring af faciliteterne på Hornevej prioriteres, tænker jeg. Der var en mediehistorie - om den så passer eller ej... - oppe ifm. den mulige forlængelse af aftalen med Kent om, at han ønskede bedre faciliteter derude som et af sine krav. Og når man har været derude, og man har set tv-billeder derfra... altså, for fanden... det ligner jo de folkeskolegymnastiksale, man betrådte i 90'erne. Forstår udmærket godt, hvis nogen ønsker dem forbedret.
Hvor er afkastet i den investering? - sådan målbart og håndgribeligt.

Den slags forbedringer skal kunne håndteres som en del af driften.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 11. mar 2015, 18:15

Pastorius skrev:
thomasjn skrev:Har det lidt svært ved at AaB skulle investere i værdipapirer og det bunder mest af alt, at der næppe er nogen i klubben der har forstand på det - så arbejdede de nok med investment i stedet for i AaB. AaB bør investrere nogle af pengene, men det skal også være i et tempo, hvor driften kan være med. AaB er en stor klub i landets fjerde største by og fodboldflagskib for en hel landsdel; i mine øjne skal en klub af den størrelse kunne præstere et større budget der kan løbe rundt end det 7-8 største. Det virker som om OB, AGF og sågar bønderne (fraregnet Benham) f.eks. er meget dygtigere end os til at få sponsorerne på banen (at de så er dårligere til at investere pengene er en anden sag). Vi skal øge investeringerne i den sportslige sektor, men det er lige så vigtigt at få udbygget det naturlige fundament udover de penge vi allerede har i banken. Jeg glæder mig meget til at se hvordan man vil udbygge klubbens økonomiske fundament i fremtiden.
Jeg er ret sikker på der sidder nogle stykker i bestyrelsen der har helt styr på kapitalforvaltning - nogle af dem har en smule at forvalte for sig selv.
Ikke at de nødvenidgvis selv skal sidde og handle, men jeg er ret sikker på de kan finde ud af at placere pengene forholdsvis fornuftigt.
Allan Gaarde er uddannet cand. merc., og det skulle da være helt fantastisk, hvis der ikke fandtes mennesker med forstand på værdianbringelse og kapitalforvaltning i ledelsen/bestyrelsen af en virksomhed med en trecifret omsætning og ungefähr 50 ansatte.

Blot til eksempel: Hvis AaB havde anbragt 30 millioner kr. i aktier for et halvt års tid siden, kunne klubben i dag have hævet 10-15 millioner ved kasse 1, der kunne være anvendt til investeringer i spillertruppen. Aktiemarkedet har ganske vist været usædvanligt solbeskinnet den senere tid, men en ædruelig investering i værdipapirer med en tidshorisont på 5 til 10 år, vil i nærmest alle tilfælde stille klubben økonomisk stærkere, end hvis pengene blot opbevares under madrassen og dermed de fakto mister værdi over tid. Måske endda temmelig meget, hvis inflationen igen udvikler sig mere normalt med 2-4 % om året.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 11. mar 2015, 18:21

thomasjn skrev: Det virker som om OB, AGF og sågar bønderne (fraregnet Benham) f.eks. er meget dygtigere end os til at få sponsorerne på banen (at de så er dårligere til at investere pengene er en anden sag).
Alle 3 nævnte klubber kører med dundrende underskud. OB tabte 25,7 millioner på sidste regnskab (2013), AGF tabte i sidste sæson 18,7 million, og det bliver næppe mindre i denne sæson... FCM har på et halvt år tabt 28,6 millioner (efterår 2014), og det ud af en omsætning på bare 45 millioner,,,

Jeg har ikke lyst til at bytte regnskab med nogen af de 3. Læg dertil Brøndbys underskud på over 100 millioner og vi står tilbage som en af de få klubber, der bliver drevet bare nogenlunde troværdigt. Og vi skal ikke glemme, at vores nuværende position er på baggrund af et rystende forretningseventyr, der nær havde kostet os vores hold. Vi har med andre ord selv været enormt heldige med at overleve. Men heldigvis ser det ud til, at vi har lært af vores erfaringer. Vi må aldrig nogensinde komme i sådan en situation igen. Så lad bare de andre bruge løs, vi må og skal være realistiske i vores økonomiske formåen. Så kan det godt være, at vi ikke vinder medaljer hvert år. Men det lever jeg fint med, når bare der er fornuft i vores økonomi.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 11. mar 2015, 18:23

Vi har 70 millioner i likviditet. Det er et resultat af den sportslige succes og det gode resultat i '14. Hvis vi havde ramt budgetteret med 0-resultat ved emissionen, havde vi haft 30 mio. i likviditet nu (give or take). 30-40 millioner vil jeg mene, er et fint beredskab at have, som fodboldklub. Hvis man groft kigger på kortfristede aktiver og forpligtelser, så ligger der -10 impact og venter på os der ift. likviditeten.

Så har vi disse, lad os sige 40 millioner i likviditet, som man enten kan have stående i banken eller smide i nogle let omsættelige aktiver. Ved ikke om man overhovedet må smide sådan noget i aktier, i virksomheder der ikke har investering som formål.

Det efterlader os med 20-30 millioner, som vi har for meget i likviditet, i forhold til hvad der kunne være ønskeligt. Det kan self. også være Schors bare vil beholde det, men det virker dumt, bare at have 30 millioner liggende i frygt for at ramme to rainy-days i træk (vi har 40 millioner at trække på i forvejen). Self. skal der være en lille smule af disse 30, som ligger klar til at dække en lidt dyrere kontrakt til Dalsgaard, Thelander og Thomsen, men med maks -5 millioner i udmelding uden salg, så er det jo ikke ret mange mill. vi skal bruge til det - altså i tilfælde af at vi ikke skulle sælge nogen i et par sæsoner, det finder jeg lettere urealistisk.
Her mener jeg, at AaB må beslutte, hvad der skal ske med disse penge, lad os sige 25 mill af de 30. Skal de investeres (langsigtet vel at mærke), og i hvad. Træningsfaciliteter, akademi i Afrika som der var lidt snak om under Lynge, eller noget helt tredje. Alternativt mener jeg ikke at tanken om aktietilbagekøb eller udbytte vil være nogen dårlig ide. En slags tak for jeres indskud til folkene bag den seneste emission - tak, men vi fandt en måde selv, til at dække noget af den kapital vi manglede i starten af 2014 - så håber vi i igen vil hjælpe en anden gang, skulle det blive nødvendigt. Der tænker jeg at man tager investorgruppen med på råds, omkring hvad deres tanker er, som 'ejere' af AaB - ønsker de at de nuværende strategi fortsætter, med små underskud såfremt vi ikke får transferoverskud og midterplacerings-budgetter (og dermed at de lige så godt kan få noget af likviditeten tilbagebetalt) eller ser de hellere at pengene investeres i projekter, forøgelse af spillerbudgetter og af den vej udvikle AaB - kontrolleret self..
Aalborg BK 1885!

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 11. mar 2015, 18:51

Søgaard skrev:Vi har 70 millioner i likviditet. Det er et resultat af den sportslige succes og det gode resultat i '14. Hvis vi havde ramt budgetteret med 0-resultat ved emissionen, havde vi haft 30 mio. i likviditet nu (give or take). 30-40 millioner vil jeg mene, er et fint beredskab at have, som fodboldklub. Hvis man groft kigger på kortfristede aktiver og forpligtelser, så ligger der -10 impact og venter på os der ift. likviditeten.

Så har vi disse, lad os sige 40 millioner i likviditet, som man enten kan have stående i banken eller smide i nogle let omsættelige aktiver. Ved ikke om man overhovedet må smide sådan noget i aktier, i virksomheder der ikke har investering som formål.

Det efterlader os med 20-30 millioner, som vi har for meget i likviditet, i forhold til hvad der kunne være ønskeligt. Det kan self. også være Schors bare vil beholde det, men det virker dumt, bare at have 30 millioner liggende i frygt for at ramme to rainy-days i træk (vi har 40 millioner at trække på i forvejen). Self. skal der være en lille smule af disse 30, som ligger klar til at dække en lidt dyrere kontrakt til Dalsgaard, Thelander og Thomsen, men med maks -5 millioner i udmelding uden salg, så er det jo ikke ret mange mill. vi skal bruge til det - altså i tilfælde af at vi ikke skulle sælge nogen i et par sæsoner, det finder jeg lettere urealistisk.
Her mener jeg, at AaB må beslutte, hvad der skal ske med disse penge, lad os sige 25 mill af de 30. Skal de investeres (langsigtet vel at mærke), og i hvad. Træningsfaciliteter, akademi i Afrika som der var lidt snak om under Lynge, eller noget helt tredje. Alternativt mener jeg ikke at tanken om aktietilbagekøb eller udbytte vil være nogen dårlig ide. En slags tak for jeres indskud til folkene bag den seneste emission - tak, men vi fandt en måde selv, til at dække noget af den kapital vi manglede i starten af 2014 - så håber vi i igen vil hjælpe en anden gang, skulle det blive nødvendigt. Der tænker jeg at man tager investorgruppen med på råds, omkring hvad deres tanker er, som 'ejere' af AaB - ønsker de at de nuværende strategi fortsætter, med små underskud såfremt vi ikke får transferoverskud og midterplacerings-budgetter (og dermed at de lige så godt kan få noget af likviditeten tilbagebetalt) eller ser de hellere at pengene investeres i projekter, forøgelse af spillerbudgetter og af den vej udvikle AaB - kontrolleret self..
Sådan udtrykt lidt populært kunne man vel sidestille AaB med en privatperson, der har et godt fast arbejde, hvor den daglige drift løber rundt, ingen gæld og en opsparing på en god halv million kr. Vedkommende skal selvfølgelig have nogle midler klar til uforudsete udgifter, men der da ingen, der ville blinke, hvis han anbragte ca. halvdelen af disse i værdipapirer eller dog en højrentekonto. Faktisk ville andet være direkte dumt.

Pointen er, at AaB befinder sig i den - må vi sige - aldeles unikke situation, at klubben har en hel del penge, den ikke har umiddelbart brug for. Skal den nogensinde udvikle sig fra dens nuværende position og eksempelvis hæve spillerbudgettet, er investering i en eller anden form ikke til at komme udenom. Dog hælder jeg betydeligt mere til letomsættelige værdipapirer fremfor akademier i Afrika og andet gøgl, der giver mindelser om koncerntiden i dens desperate æra.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 11. mar 2015, 18:57

Hovedet skrev: Sådan udtrykt lidt populært kunne man vel sidestille AaB med en privatperson, der har et godt fast arbejde, hvor den daglige drift løber rundt, ingen gæld og en opsparing på en god halv million kr. Vedkommende skal selvfølgelig have nogle midler klar til uforudsete udgifter, men der da ingen, der ville blinke, hvis han anbragte ca. halvdelen af disse i værdipapirer eller dog en højrentekonto. Faktisk ville andet være direkte dumt.
Nej.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hajen
Allstar
Allstar

Indlæg af Hajen » 11. mar 2015, 19:02

Søgaard skrev:Vi har 70 millioner i likviditet. Det er et resultat af den sportslige succes og det gode resultat i '14. Hvis vi havde ramt budgetteret med 0-resultat ved emissionen, havde vi haft 30 mio. i likviditet nu (give or take). 30-40 millioner vil jeg mene, er et fint beredskab at have, som fodboldklub. Hvis man groft kigger på kortfristede aktiver og forpligtelser, så ligger der -10 impact og venter på os der ift. likviditeten.

Et sådant træk vil øjeblikkeligt havne på forsiden af Humoristen....; hvorfor gennemføre en emission, for straks derefter at tilbagebetale pengene ? Eneste vinder er de finansielle rådgivere, der har tjent et millionbeløb ved at stå for emissionen.

Det er jo egentligt lidt sjovt - især med tanke på hvad klubben, økonomisk, har været igennem i de seneste år - at en bankkonto i plus nu skulle være et problem.

Så godt at Hovedet var inde med det store bakspejl (hvor sjovt nok ingen taber penge..) og nævne aktier som en mulighed.....; nu har den ledelse, som vi vel alle roser og har tillid til, fået barberet alt andet end fodbolden væk, så hvorfor lige pludselig begynde med eks. aktier, der konjunkturmæssigt følger samme trend som eks. ejendomme, og det har vi jo prøvet. Og ja, gu' er aktierne steget meget, men tjek lige aktiekurverne over en længere horisont....; i seneste nedtur faldt eks. en normalt "sikker aktie" som Danske Bank fra 270 til 30 (minus 90%.....), ligesom en af de sjove i disse tider, Vestas, faldt fra en top omkring 500 til en bund omkring 25 (minus 95%....) - det ville givetvis ikke medføre alverdens applaus på debatside.dk :S

Jeg er sikker på, at den nuværende ledelse har en plan omkring midlerne, og som også nævnt, vil det eks. betyde, at AaB ikke vil være pressede til at acceptere første og måske-ikke-engang-bedste bud i salgs-situationer - bedst afspejlet ved at vi allerede har takket nej til 13 mio for Thomsen; det var nok ikke sket tidligere !

I transfertråden nævnes sårbarheden i motorrummet - det kunne jo som eksempel være et sted, hvor AaB - hvis ikke man mener at have en afløser klar i egne rækker - må ud og købe en kvalitet a'la Würtz, hvilket man ikke tidligere havde haft mulighed for

Jeg tillader mig at foretrække nuværende bankbog fremfor hatten-i-hånden, og ser det i første omgang som en mulighed for at kunne agere på en måde, der ikke tidligere har været muligt.

Jeg tror egentlig, at en egenkapital på 92 mio er nok til at klubben ikke kommer i problemer i nuværende ledelses faktiske levetid - derimod tror jeg ikke BIF'ernes egenkapital på 80 mio rækker nuværende bestyrelses valgperiode ud :P

PS: det var ikke et angreb el.lign på dit indlæg Søgaard; kun på det fremhævede, som var blevet nævnt på Euroinvestor
"He’s a former gambling addict who earned the nickname “Casino Jimmy” back in Denmark, and he still has the occasional smoke after training. In short, he’s human"

Besvar