Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Klaus » 16. mar 2015, 21:47

Det der for alvor skal trække tilskuere til er jo også underholdningsværdien. Man kan berettiget stille spørgsmålstegn med det produkt, der serveres på stadion. Jeg kommer hver gang. Men marginaltilskueren, der gerne vil se noget aktion og målsøgende spil har godt nok ikke haft meget at glæde sig over. Vi er angiveligt det hold, der har færrest forsøg på mål. Vores målmand er den, der har flest redninger, og vi har et scoringssnit på lige godt et mål pr. kamp. Jeg siger ikke, at det alene er spillet, der skræmmer folk væk. Men faktum er, at vores kampe har været mere end almindeligt kedelige at se på i snart lang tid. Når resultaterne så heller ikke flasker sig, ja så bliver marginaltilskuerne væk - desværre.

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 16. mar 2015, 21:59

tagen skrev:Netop alle de gratis billetter der har været delt ud specielt i de 2 foregående år er sammen med Frederik Åkeson grunden til at hockeyen er ved at ånde ud i Aalborg.
Ja. Det der Pirates var jo dybt (go'nat) genialt. Lige som sørøverkostumerne og alt andet pjat. De ville revolutionere måden at sælge billetter på.
tagen skrev:Hvem gider at betale for at komme ind når byen er oversvømmet i fribilleter. Har man en produkt der er vær at se, skal man også tage sig betalt for det.
Du har ret. Det har været med hovedet under armen.
tagen skrev:Men gratis adgang til nogle få alligevel dårligt besøgte kampe kunne måske vække interessen i nye kommende fans
Man behøver dog ikke at lade sig skræmme. Man kan sagtens gøre noget for at vække tilskueres interesse. I Divisionsforeningen har det årelange mantra efterhånden spillet fallit, nemlig at man endelig "ikke må dumpe priserne". Den fælles strategi har været, at man skal stå benhårdt fast om priserne med den hensigt at hjernevaske tilskuerne til at acceptere, at en fodboldkamp har den prissatte værdi.

Dermed vælger man at sætte en sort klap for øjet (tjuhej Pirates, igen!) over for fænomenet efterspørgsel, og det ejer da ingen forretningssans. Hvis man har et stadion med plads til 12.000 og der kun kommer 4000, så må man ifølge Divisionsforeningen ikke tvivle på, om prisen er for høj i forhold til efterspørgslen og publikums betalingsvilje. Prisen er god nok, selv om der kommer 200. Tænk hvis man stod fast på, at denne magiske Jolly Cola ville miste folks anseelse, hvis man solgte den for mindre end 50 kroner literen. Man forædler altså ikke et produkt med tyrkertro.

Der er ellers andre brancher, der med mere eller mindre held forsøger at innovativt til værks. Nogle vil mene, at det ikke har hjulpet dem.

- Flyvemaskiner starter med at sælge billigt, indtil der er færre pladser. Så stiger priserne for de øvrige. I fodbold kan det være relevant, fordi mange tilskuere trækker endnu flere til. Ulempen kan være, at de sidste tilskuere ikke vil finde sig i at betale markant mere end de første.

- Aviser forærer det første korte abonnement billigt væk eller gratis i en måned. Bagefter for man et godt tilbud på et længerevarende abonnement, og når det er opbrugt (18 måneder, for eksempel), så skulle man gerne være så afhængig, at man betaler godt 5000 om året for at fortsætte.

Man kunne for eksempel snige sæsonkortrabatten ind til kunder, som ikke ved på forhånd, at de vil overvære alle kampe. Hvis man for eksempel køber fem løssalgsbilletter i træk og får den sjette billet gratis. Dernæst kan man få hver fjerde kamp gratis.
Klaus skrev:Det der for alvor skal trække tilskuere til er jo også underholdningsværdien. Man kan berettiget stille spørgsmålstegn med det produkt, der serveres på stadion. Jeg kommer hver gang. Men marginaltilskueren, der gerne vil se noget aktion og målsøgende spil har godt nok ikke haft meget at glæde sig over. Vi er angiveligt det hold, der har færrest forsøg på mål. Vores målmand er den, der har flest redninger, og vi har et scoringssnit på lige godt et mål pr. kamp. Jeg siger ikke, at det alene er spillet, der skræmmer folk væk. Men faktum er, at vores kampe har været mere end almindeligt kedelige at se på i snart lang tid. Når resultaterne så heller ikke flasker sig, ja så bliver marginaltilskuerne væk - desværre.
Det er helt korrekt, at arbejder man ikke med andre faktorer end resultater og sportslig underholdning, så kan man være sikker på, at tilskuertallet vil svinge i takt med det. Men man kan netop gøre en masse, som AaB slet ikke har forsøgt.

Og selv i 2008 og i 2014 var det bemærkelsesværdigt, hvor svært det var at sælge et tophold til publikum! Et kraftigt symptom på, at andre faktorer end det sportslige var voldsomt forsømt. En publikumsvækst skal have flere ben at gå på.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

PeterS
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jan Koller

Indlæg af PeterS » 16. mar 2015, 23:55

AaB betaler 4-5 kr pr tilskuer som del af lejeaftalen for stadion, dog for minimum 10.000 pr kamp, medmindre dette er blevet justeret ned de seneste år. Derfor har man en betydelig udgift som man ikke får noget for, når gennemsnittet ligger på 5-6000 tilskuere og det er måske derfor, der til tider har været en del gratisbilletter i omløb.

Ligeledes kan vi nu afkræfte teorien om, at stadion på noget tidspunkt vil blive med stemning på flere tribuner, hvis sangene blev af mere simpel karakter. Et fyldt udebane afsnit i Hobro, hvor ikke hele eller størstedelen af tribunen giver den lidt på stemningen til AaB klap klap, og andre nemme sange, så tvivler jeg på det nogensinde kommer til at ske. Men jeg vil selvfølgelig gerne overraskes, det kræver dog nok mere at man tager initiativ hertil, i stedet for at råbe om nemmere sange og generelt tro at man flytter nogen ting ved at skrive et indlæg på debatsiden..

Fabbe
Allstar
Allstar

Indlæg af Fabbe » 17. mar 2015, 12:21

Jeg kan ikke fastslå, at det er det rigtige, de gør, men i Viborg tænker man over det og prøver noget: http://www.vff.dk/nyhedsarkiv/8-frontpa ... antribunen
Stemningen fra de aktive fans er en vigtig del af stadionoplevelsen i Viborg, og er samtidig med til at give spillerne de ekstra procenter på banen i kampen om tre point. Viborg FF nyder allerede godt af en stærk fanskare, der aktivt støtter klubben og spillerne såvel ude som hjemme.

Vi håber at kunne udvikle fansegmentet yderligere, og derfor nedsættes prisen på billetten til Sydtribunen til kr. 60,-

NB: Den nedsatte billetpris er et tilbud, der kun gælder på kampdage ved henvendelse i billetsalg 5, eller ved henvendelse i hverdagene på kontoret på Kirkebækvej.

Der er fortsat yderligere penge at spare ved at købe et fankort til Sydtribunen. Kortet giver adgang til fantribunen til alle forårets hjemmekampe og koster kun kr. 249,-

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 17. mar 2015, 13:21

Califfen skrev:Desuden hjælper det heller ikke på tilskuertallet, at halvdelen af sæsonens hjemmekampe skal spilles i bidende kulde. Det holder squ mange væk. Hvis vi begyndte at følge den norske og svenske helårs-kalender-sæsonmodel, så ville tilskuertallet også stige.
Hvorfor?

Den svenske sæson går på sommerferie 7. juni og starter op igen 5. juli.

Den danske sæson går på sommerferie 7. juni og starter op igen 17. juli.

Det er altså 12 sommerdage, man kan vinde ved at indføre den svenske model - og vel at mærke kun i år uden slutrunder.

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Califfen » 17. mar 2015, 19:59

Yankee skrev:
Califfen skrev:Desuden hjælper det heller ikke på tilskuertallet, at halvdelen af sæsonens hjemmekampe skal spilles i bidende kulde. Det holder squ mange væk. Hvis vi begyndte at følge den norske og svenske helårs-kalender-sæsonmodel, så ville tilskuertallet også stige.
Hvorfor?

Det er altså 12 sommerdage, man kan vinde ved at indføre den svenske model - og vel at mærke kun i år uden slutrunder.
Huh.. Interessant. Troede forskellen var væsentligt større.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 18. mar 2015, 18:31

Yankee skrev:
Hvorfor?

Til gengæld har man afgørende kampe i starten af vinteren, på tidspunkter hvor det ellers er svært at få mange på lægterne. Om det bare vil udligne sig fordi der ville komme tilsvarende færre tilskuere i foråret tør jeg ikke sig, men mon ikke der alligevel ville være stor interesse så snart græsset begynder at blive grønt, det tror jeg.

Jeg vil godt gøre mig til støtte for en kalenderopdelt sæson, som jeg faktisk også tror vil kunne være en fordel i forhold til de europæiske kampe, fordi klubberne så har et halvt år til at forberede holdet til opgaven, og måske investere i truppen. Som det er nu, er det stort set umuligt for danske hold at forstærke sig inden UEFA opgaver, der er simpelthen for kort tid.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Indlæg af Lindmark » 21. mar 2015, 06:04

Yankee skrev:
Hvorfor?

Der er vel ingen sæsoner længere uden (enten EM-, VM- eller U21EM-)slutrunder mere. Så bold i juni er et levn fra de gode gamle dage, desværre. At det så er totalt latterligt at den danske liga blev tvunget til at slutte en måned tidligere end nødvendigt - incl. pokalfinale på en hverdagsaften - fordi Bolanos skulle til Brasilien er en anden diskusion, som bliver svær at vinde...
Lindmark / Vendelbokartellet

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 21. mar 2015, 09:25

Lindmark skrev:At det så er totalt latterligt at den danske liga blev tvunget til at slutte en måned tidligere end nødvendigt - incl. pokalfinale på en hverdagsaften - fordi Bolanos skulle til Brasilien er en anden diskusion, som bliver svær at vinde...
Sæsonen skal jo gerne være planlagt inden den starter. Det havde heller ikke været fedt at undvære Thomsen, Ahlmann, Kusk og Würtz i de sidste 5 forårsrunder hvis Pablo Osvaldo havde ramt stolpen.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 21. mar 2015, 19:45

Bliver spændende med tilskuertallet i morgen. Kampen mod Haderslev afvikles søndag kl. 15, der må være tæt på at være det optimale tidspunkt til en Superliga kamp.

Jeg gør mig alligevel ingen illusioner om mange folk på stadion, da der nok skal være utallige andre faktorer som afholder mange fra stadion

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Sydamerikaneren » 22. mar 2015, 08:59

Mit gæt på dagens tilskuertal, lyder på 6890. Jeg frygter dog, at der kun møder ca. 5900 op. :aabfan: :aabfan:

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 22. mar 2015, 09:06

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Indlæg af Gaarde6 » 22. mar 2015, 10:34

Jeg tror det er vigtigt at AaB selv erkender at de skal være medspillere!
Antallet af fremmødte og stemningen på stadion er IKKE KUN en sag for den menige mand i Aalborg og omegn!
Begge dele burde være meget meget vigtigere for AaB som klub.
Både økonomisk men stemningen har altså også noget at sige på bundlinjen, hvad angår point.
Jeg synes AaB gemmer sig og lader det hele være op til folk selv.
Kom ud af busken! Få nogle tilbud sø sat for at få flere folk på stadion.
Få et konstruktiv samarbejde stablet på benene med stemningstribunen, så der kan komme mere gang i det!
Dejligt at se det første møde blev afholdt på stadion mellem fans og klub.
Det er forhåbentlig starten på et bedre samarbejde for at få bedre stemning på stadion og der ved flere point på kontoen og flere penge i kassen.

Brugeravatar
Sydamerikaneren
2. div
2. div

Indlæg af Sydamerikaneren » 22. mar 2015, 17:29

4500.... og det er ikke et postnummer vi taler om.

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Califfen » 22. mar 2015, 17:46

Sydamerikaneren skrev:4500.... og det er ikke et postnummer vi taler om.
Ret skidt ja.

Men det er sådan det går i Nordjylland, når man har præsteret et par jammerlige indsatser på det sidste (Hobro og Esbjerg).. Folk finder sig squ ikke i det.
Og så er modstanderen Sønderjyske også et af de mest kedelige og intetsigende hold i rækken.

Desuden spillede vi samtidig som Liverpool-Man Utd. En stor procentdel af fodboldfans i DK holder med et af de hold. Det var i hvert fald det, der holdte mig væk fra stadion i dag :)

OG der var koldt.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar

Indlæg af Kristian » 22. mar 2015, 17:52

Califfen skrev:
Sydamerikaneren skrev:4500.... og det er ikke et postnummer vi taler om.
Ret skidt ja.

Men det er sådan det går i Nordjylland, når man har præsteret et par jammerlige indsatser på det sidste (Hobro og Esbjerg).. Folk finder sig squ ikke i det.
Og så er modstanderen Sønderjyske også et af de mest kedelige og intetsigende hold i rækken.

Desuden spillede vi samtidig som Liverpool-Man Utd. En stor procentdel af fodboldfans i DK holder med et af de hold. Det var i hvert fald det, der holdte mig væk fra stadion i dag :)

OG der var koldt.
Der var koldt, det blæste...ja;-) men AaB spiller og jeg var der. Også selvom mit store hold efter AaB spillede og slog Liverpool:-)

AaB er bare større end United uanset hvordan og hvorledes.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Favoritspiller: messi

Indlæg af frederikshavneren » 22. mar 2015, 18:38

4600 tilskuere er for ringe. Kampen blev afviklet på et perfekt tidspunkt (søndag kl. 15 som mange har efterspurgt).
Der er mange årsager til det sløje tilskuertal, men det er ikke acceptabelt for en klub af AaBs størrelse.

Fabbe
Allstar
Allstar

Indlæg af Fabbe » 22. mar 2015, 22:26

Sydamerikaneren skrev:http://m.tipsbladet.dk/nyhed/generelle/ ... -tilskuere

Ældre artikel :oops:
Det er sjovere med lokale spillere, siger en af parterne. Nej, der var ingen der brokkede sig, da vi blev dansk mester i 1999 med flere udlændinge, siger en anden. Og det er lige meget, hvem. For samme diskussion kunne blusse op her, og i den forbindelse ville jeg finde det træls at skulle have en polariseret debat uden balanceret midterstandpunkt. Det er helt essentielt, at der er rigtige nordjyder med, og det kan også være attraktivt at have nogle spændende profiler, der er hentet.

Jeg tror dog, det er særlig uheldigt, hvis man gør som for 10 år siden og prøver desperat at finde den næste superstjerne i såkaldte "lottokuponer". Billige, unge spillere fra fjerne lande, som i første omgang er røget til anden- eller tredjesortering efter storklubbernes scouting. Det tror jeg ikke, at publikum synes er populært at satse på, når det er på bekostning af lokale talenter.

Tobias83
Ynglinge
Ynglinge
Geografisk sted: Birkerød

Indlæg af Tobias83 » 24. mar 2015, 08:44

AaB er ikke de eneste med vigende tilskuer interesse. Her påpeges ligeledes manglende profiler og spilletidspunkt som værende årsag til problemet.

http://www.bt.dk/superligaen/tomme-saed ... -blevet-af

Fabbe
Allstar
Allstar

Indlæg af Fabbe » 24. mar 2015, 09:23

Tobias83 skrev:AaB er ikke de eneste med vigende tilskuer interesse. Her påpeges ligeledes manglende profiler og spilletidspunkt som værende årsag til problemet.

http://www.bt.dk/superligaen/tomme-saed ... -blevet-af
Ha, dårlige undskyldninger står i kø. De kan bare ikke tåle at være nummer to for tredje gang på fire år.

Besvar