Jeg undre mig lidt over folks forventninger herinde, og de mange håb om "en træner fra øverste hylde", der skal satse på vores egenudviklede talenter, og samtidig bringe klubben ny udvikling og skabe konstante top 3 resultater både på kort og lang sigt. Og så skal han i øvrigt være klar til at accepterer, at AaB har fokus på at skabe en sund økonomi, så både løn og spillerbudget er beskedent. Er det ikke temmelige urealistiske drømme?
Selvfølgelig er der brug for en træner, der forstår værdien i klubbens eget udviklingsarbejde, og tør/formår at satse på det. Han skal også være i stand til, at formidle sine taktiske ideer til spillertruppen, og det må gerne være attraktivt offensivt spil, funderet på en stærk defensiv (ja, selvfølgelig vil vi have begge dele, vi er jo fans

), men realistisk set, skal spillestilen jo bare passe til de spillere AaB udvikler. Målsætningen han skal nå, er at AaB ligger i den bedre halvdel hvert år og helst i top 4. Derudover skal han være erfaren nok, til at kunne tage et mesterskab hver 5-8 år, når truppen peaker. Hvis han så samtidig har en lidt tilbageholden tilgang til medierne, så passer han også fint til den Nordjyske ånd.
Ovenstående taget i betragtning, mener jeg faktisk at Søndergaard er a perfect match for AaB og måske netop har kvaliteterne til at konsoliderer AaB i top 4, med potentialet til at snuppe et mesterskab når de gyldne årgange er der. Det er måske ikke så flashy, men det vil jeg langt hellere have, end en hypet svensker (ikke et ondt ord om Backe og Hamren her, men måske Pehrsson), der kommer ind og bruger pengene og så forlader den synkende skude.
Derudover, så er jeg helt vildt spændt på at høre, hvem Søndergaards mystiske udenlandske konkurrent er. Angiveligt var der jo tre tilbageværende kandidater og så sprang Bob fra. Og da Søndergaard åbenbart hverken er købt eller solgt, så må Gaarde jo stadig ligge i forhandlinger med Den tredje mand.
Hvem er Den tredje mand???
"At komme hjem til det her - og jeg mener virkelig hjem, for AaB er min klub - det er helt fantastisk." - Rizzi efter pokaltriumfen