Ny træner - sommeren 2015

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Re: Ny træner - sommeren 2015

Indlæg af thomasjn » 9. apr 2015, 11:52

Jacob skrev:
Funky skrev:Velkommen til Lars. Jeg glæder mig. Hvorfor kun en kontrakt på 2 år? Lidt fesent, synes jeg.
Aftalen lyder ifølge aabsport.dk følgende: "Lars Søndergaard, som bliver ansat i AaB på en fortløbende aftale, der er uopsigelig indtil 30. juni 2017"
Den formulering lyder for mig som en funktionærkontrakt, dvs løbende og med opsigelsesvarsel etc som man kender det fra erhvervslivet generelt. Dog med den lille klausul at begge parter har committted sig for minimum 2 år. Det er da ikke nødvendigvis skidt.
Men det lyder noget discountagtigt med en træner på funktionærkontrakt. Derudover virker man jo ikke helt sikre på Søndergaard som fremtidens mand når man kun committer sig helt for to år taget i betragtning det tager fire år at bygge et nyt hold, som vi mere eller mindre skal til. Det udstråler ikke, at man føler sig vildt sikre på at Søndergaard er manden på længere sigt.

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 9. apr 2015, 12:01

Provst i Brovst skrev:
Patmand skrev:
Frygah skrev:
Patmand skrev:
Ala skrev:
frederikshavneren skrev:Så er det officielt http://fodbold.aabsport.dk/nyheder/2015 ... i-AaB.aspx

Elendigt valg Gaarde har truffet :S
Når det er sagt håber jeg at Søndergaard gør min store skepsis til skamme.
Hvordan kan du på forhånd udtale at det er et elendigt valg?!
Formodentlig på samme baggrund som dem der siger han er et godt valg.
Altså herunder AaB's ledelse? Der har kørt en proces i 4 måneder for at finde den rette kandidat?
Ja, stor ståhej for ingenting. Men efter 4 måneders søgen efter en træner kapacitet i ind- og udland, måtte man jo konstatere at så godt et navn har AaB altså ikke udenfor Nordjylland (og man er nok heller ikke for vild med at åbne tegnebogen)
Så det blev en fra Ålleren. Der kunne man da vist godt have sparet lidt penge på konsulenter.

Nå, jeg skal ud og ha' en leverpostejsmad. Den gode fra Stryhns. Måske smider jeg noget eksotisk ovenpå.
Du er pigefornærmet over det ikke blev en af de eksotiske trænere der netop gerne ville træne AaB. Ynkeligt.
Nja, modsat dig bliver jeg ikke pigefornærmet. Og da slet ikke over noget som AaB foretager sig.

For det andet har jeg aldrig ment at f.eks. en Morientes ville være et godt match med AaB.

Men en tidligere amerikansk landstræner der har stiftet bekendtskab med nordiske forhold? Ja, så syntes jeg det begynder at blive interessant.
Jeg mener, som skrevet i en anden tråd, at vores spillere sagtens kan spille fodbold. De gør det bare for sjældent for fuld udblæsning. Seneste eksempel er kampen i Randers.
Jeg tror en mand med baggrund i amerikansk sport på højeste niveau kunne lære AaB spillerne en ting eller to omkring seriøsitet/professionalisme. Og simpelthen kunne give ny inspiration.
Altså, det måtte også gerne have været en udenlandsk træner med en tilsvarende profil.

Træningskulturen med udelukkende danske spillere og danske trænere. Ja jeg syntes det er en farlig kombination.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 9. apr 2015, 12:03

Men det lyder noget discountagtigt med en træner på funktionærkontrakt. Derudover virker man jo ikke helt sikre på Søndergaard som fremtidens mand når man kun committer sig helt for to år taget i betragtning det tager fire år at bygge et nyt hold, som vi mere eller mindre skal til. Det udstråler ikke, at man føler sig vildt sikre på at Søndergaard er manden på længere sigt.
Ja, og så hedder han oven i købet Lars. Hvor gråt og kedeligt er dét ikke bare lige? Alt er dårligt.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 9. apr 2015, 12:05

Gnu skrev:
Ja, og så hedder han oven i købet Lars. Hvor gråt og kedeligt er dét ikke bare lige? Alt er dårligt.
Jo jo, men Lars Lilholt i Skovdalen - det er nu dæjli'. Det kan man holde til tre gange om året. Kald det kææærlighed....

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 9. apr 2015, 12:06

[quote="thomasjn"][quote="Jacob"][quote="Funky"]Velkommen til Lars. Jeg glæder mig. Hvorfor kun en kontrakt på 2 år? Lidt fesent, synes jeg.[/quote]
Aftalen lyder ifølge aabsport.dk følgende: "Lars Søndergaard, som bliver ansat i AaB på en fortløbende aftale, der er uopsigelig indtil 30. juni 2017"
Den formulering lyder for mig som en funktionærkontrakt, dvs løbende og med opsigelsesvarsel etc som man kender det fra erhvervslivet generelt. Dog med den lille klausul at begge parter har committted sig for minimum 2 år. Det er da ikke nødvendigvis skidt.[/quote]

Men det lyder noget discountagtigt med en træner på funktionærkontrakt. Derudover virker man jo ikke helt sikre på Søndergaard som fremtidens mand når man kun committer sig helt for to år taget i betragtning det tager fire år at bygge et nyt hold, som vi mere eller mindre skal til. Det udstråler ikke, at man føler sig vildt sikre på at Søndergaard er manden på længere sigt.[/quote]

Står der nogle steder noget om at der på ingen måde er muligheder for forlængelse?
Hvis det går godt er begge parter interesserede i en forlængelse. Hvis det går skidt hænger vi ikke på noget 5 år ud i fremtiden.
Og hvis en stor udenlandsk klub vil have ham så ryger ham jo uanset. Og det er sjældent tilfælde med trænere.
2 år er ganske perfekt.
Janteloven eksisterer IKKE!

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 9. apr 2015, 12:07

Patmand skrev:
Gnu skrev:
Jo jo, men Lars Lilholt i Skovdalen - det er nu dæjli'. Det kan man holde til tre gange om året. Kald det kææærlighed....
Ja, hvis han så bare hed Mufufu eller noget andet, som var en anelse eksotisk så var det da en smule bedre.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

Brugeravatar
Dr.Jones
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Andersen og Thomsen

Indlæg af Dr.Jones » 9. apr 2015, 12:08

Jeg syntes det er helt fantastisk med Sønderggard! Han har været min favorit et stykke tid. Tror det bliver godt!

Kuhn bliver hvilket er ligeså vigtigt, og jeg håber Søndergaard tager den fysiske træner fra SöE med.

Kent må sørge for noget Europæisk, selvom det ikke umiddelbart ser sådan ud, men ellers bliver det top 3 fra nu af! :D

seamann

Indlæg af seamann » 9. apr 2015, 12:08

thomasjn skrev:
seamann skrev:
thomasjn skrev:Hvor kedelig og middelmådig er vores klub lige blevet? Man holder ikke en gang et pressemøde når en ny præsenteres. Det er godt nok blevet tyndt og middelmådigt det hele.
Nemlig. Det er så tyndt at satse på egne talenter, når man kan købe bedre spillere. Og det var elendigt at satse på beton-Kent, sådan en kedelig bonderøv.
Nej, lad os få Bruce Rioch og Per Søndergaard tilbage - så skal i se fest og farver.
Kæft du skævvrider det jeg skriver. Jeg er stor fan af, at vi har en klar nordjysk identitet ifht. de spillere og til dels trænere der er i klubben. Det ændrer dog ikke på, at jeg 1) ikke er sikker på Søndergaard er den rette mand 2) synes den selvudslettende måde klubben agerer på overfor omverdenens er forkert for en klub af AaBs størrelse (vi er ikke Hobro) 3) klubben mangler amibtioner og 4) Nordjysk ikke er kvalitetsstempel i sig selv og vi skal ikke have nordjyder bare fordi de er nordjyder.
Kan du redegøre lidt nærmere for dine 4 punkter?

1. Hvad er relevansen af, at DU ikke er sikker, på han er den rette mand ?
2. Hvorfor er vi selvudslettende? Sådan opfatter jeg det da slet ikke - tværtimod har Gaarde respekt i pressen og kan komme ud med de beskeder han ønsker at få ud. Det er da en positiv diamentral modsætning til fx en pauseklovn som Per Rud. Mht pressemødet, er sådan noget så meget last year.
3. Kender du klubbens ambitioner? Der er ambitioner (så de kan vel ikke mangle), men du vil så gerne have nogle højere ambitioner. Er det realistisk? Har du en indsigt i branchen, økonomien og AaB, der retfærdiggør højere ambitioner. Hvis ja, vil det da være spændende læsning.
4. Nordjysk er bestemt et kvalitetsstempel i sig selv. Men selvfølgelig skal vi ikke have nordjyder blot fordi de er nordjyder. Men har vi da det ?

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Belgien

Indlæg af Jacob » 9. apr 2015, 12:14

thomasjn skrev:
Jacob skrev:
Funky skrev:Velkommen til Lars. Jeg glæder mig. Hvorfor kun en kontrakt på 2 år? Lidt fesent, synes jeg.
Den formulering lyder for mig som en funktionærkontrakt, dvs løbende og med opsigelsesvarsel etc som man kender det fra erhvervslivet generelt. Dog med den lille klausul at begge parter har committted sig for minimum 2 år. Det er da ikke nødvendigvis skidt.
Kan slet ikke følge dit tankesæt om at det er discount agtigt. Jeg syntes, at det lyder som sund økonomisk fornuft at lave sådanne kontrakt. Det giver begge parter en god horisont til at se samarbejdet an. Hvorfor skulle man ikke gardere sig lidt istedet for at hænge på mange års løn, hvis det nu ikke virker? Og ifht om man ikke er sikre på LS som fremtidens mand når man ikke giver en længere kontrakt, så syntes jeg at det er noget vrøvl. Vil du så også have sagt det samme med en 3-års kontrakt når nu du åbenbart ved at det tager 4 år at bygge et hold op?
Forøvrigt nu ved vi jo ikke om det er Søndergaard der har bedt om denne kontrakt type, men lad os bare antage at det kommer fra AaB. Det kan jo være at denne aftale struktur er hvad man kunne blive enige om - uanset hvem der har bedt om hvad.
Life is good..... AaB is better!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 9. apr 2015, 12:28

thomasjn skrev:
seamann skrev:
thomasjn skrev:Hvor kedelig og middelmådig er vores klub lige blevet? Man holder ikke en gang et pressemøde når en ny præsenteres. Det er godt nok blevet tyndt og middelmådigt det hele.
Nemlig. Det er så tyndt at satse på egne talenter, når man kan købe bedre spillere. Og det var elendigt at satse på beton-Kent, sådan en kedelig bonderøv.
Nej, lad os få Bruce Rioch og Per Søndergaard tilbage - så skal i se fest og farver.
Kæft du skævvrider det jeg skriver. Jeg er stor fan af, at vi har en klar nordjysk identitet ifht. de spillere og til dels trænere der er i klubben. Det ændrer dog ikke på, at jeg 1) ikke er sikker på Søndergaard er den rette mand 2) synes den selvudslettende måde klubben agerer på overfor omverdenens er forkert for en klub af AaBs størrelse (vi er ikke Hobro) 3) klubben mangler amibtioner og 4) Nordjysk ikke er kvalitetsstempel i sig selv og vi skal ikke have nordjyder bare fordi de er nordjyder.
Hvis du ringer ud på Hornevej og siger at de omgående skal fyre alle dem de har ansat "bare fordi de er nordjyder" må du meget gerne hilse og sige at du har min fulde opbakning! Jeg var ikke klar over at vi havde denne slags usselt kammerateri i vores klub. Føj.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Dr.Jones
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Andersen og Thomsen

Indlæg af Dr.Jones » 9. apr 2015, 12:42

Denne tråd er bedste læsning i lang tid! :D

Slap af folk er i gear! Keep it up!

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 9. apr 2015, 12:46

Hvorledes får I det til at være en funktionæransættelse? Hvis det var en funktionæransættelse, var der næppe en udløbsdato på ansættelsen og der ville være et opsigelsesvarsel på en til tre måneder.

Når AaB skriver, at ansættelsen er uopsigelig indtil sommeren 2017, så er det en kontakt på to år.

RufusTheDog

Indlæg af RufusTheDog » 9. apr 2015, 12:48

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 9. apr 2015, 12:57

thomasjn skrev:
Jacob skrev:
Nogen speciel grund til at vi skulle bygge et nyt hold? Det lyder da i mine ører som total volapyk.

Anyways - velkommen til Lars, jeg synes det er et spændende valg... og jo det kan godt være et spændende valg selv om han er pæredansk, nordjyde, hedder noget så kedeligt som Lars, og ikke er en amerikaner der træner en norsk midterklub med blandet succes...

Personligt ser jeg frem til at se noget af Sønderjyskes enorme vilje og indstilling overført til AaB, og så generer det mig absolut ikke at vi får en træner der engang imellem er så engageret i kampene at der bliver sparket en smule til en vandflaske, måske endda tværtimod.

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga

Indlæg af Jacob » 9. apr 2015, 13:08

Gnu skrev:Hvorledes får I det til at være en funktionæransættelse? Hvis det var en funktionæransættelse, var der næppe en udløbsdato på ansættelsen og der ville være et opsigelsesvarsel på en til tre måneder.

Når AaB skriver, at ansættelsen er uopsigelig indtil sommeren 2017, så er det en kontakt på to år.
Når der står fortløbende aftale der er uopsigelig før sommeren 2017, så er det meget svært at læse anderledes end at det er en funktionæraftale uaget hvilken klausul der så er i ifht at den ikke kan opsiges de første to år - funktionæraftaler behøver forøvrigt ikke at have en opsigelsesvarsel på 1-3 måneder. Det kan aftales individuelt. Jeg har selv tidligere haft en aftale med en opsigelses varsel i kontrakten på 12 måneder i en tidligere virksomhed.

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga

Indlæg af Jacob » 9. apr 2015, 13:09

Jesper Schmidt skrev:
thomasjn skrev:
Jacob skrev:
Nogen speciel grund til at vi skulle bygge et nyt hold? Det lyder da i mine ører som total volapyk.

Anyways - velkommen til Lars, jeg synes det er et spændende valg... og jo det kan godt være et spændende valg selv om han er pæredansk, nordjyde, hedder noget så kedeligt som Lars, og ikke er en amerikaner der træner en norsk midterklub med blandet succes...

Personligt ser jeg frem til at se noget af Sønderjyskes enorme vilje og indstilling overført til AaB, og så generer det mig absolut ikke at vi får en træner der engang imellem er så engageret i kampene at der bliver sparket en smule til en vandflaske, måske endda tværtimod.
Ja, og måske får vi også et lille tegn på glæde når vi scorer et mål. Hvem ved :)

Gnu
Allstar
Allstar

Indlæg af Gnu » 9. apr 2015, 13:22

Jacob skrev:
Gnu skrev:Hvorledes får I det til at være en funktionæransættelse? Hvis det var en funktionæransættelse, var der næppe en udløbsdato på ansættelsen og der ville være et opsigelsesvarsel på en til tre måneder.

Når der står fortløbende aftale der er uopsigelig før sommeren 2017, så er det meget svært at læse anderledes end at det er en funktionæraftale uaget hvilken klausul der så er i ifht at den ikke kan opsiges de første to år - funktionæraftaler behøver forøvrigt ikke at have en opsigelsesvarsel på 1-3 måneder. Det kan aftales individuelt. Jeg har selv tidligere haft en aftale med en opsigelses varsel i kontrakten på 12 måneder i en tidligere virksomhed.
Jeg har godt nok svært ved at se, at det skulle være rigtig. Jeg læser det som at ansættelsen er fortløbende frem til 2017, hvor den i den periode er uopsigelig. Altså en kontrakt på to år.

Det eneste sted, jeg har set det her omtalt som en funktionæraftale er her på debatsiden. Ingen medier har udlagt det sådan, og de var ellers lynhurtigt over det, da Troels Bech blev ansat som funktionær.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 9. apr 2015, 13:24

Kan vi ikke bare blive enige om at vi forpligter os til aldrig mere at bruge ordet 'committer' i en danske sætning? Det er jo fandme grimmere og mere overflødigt end 'performer', som også er totalt bonderøvssvanset.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 9. apr 2015, 13:36

Jeg tror trygt vi kan gå ud fra at der er tale om en to-årig kontrakt med mulighed for forlængelse. Den eneste forskel ift en almindelig kontrakt er vel at AaB er nødt til at sige Søndergaard op, hvis de ikke vil forlænge udover 2017. De kan ikke bare lade kontrakten løbe ud.

Jeg har et problem med de kontraktlængder AaB tilbyder. Det gælder ikke kun træner, men også spillere og særligt talenter. Der er som om man sætter sig mellem to stole, og ikke rigtig stoler på man har valgt rigtigt fra starten.
Med en kontraktlængden på to år kan der ske følgende.

Det bliver en stor succes - dermed vil en evt. forlængelse blive sværere, dyrere og man kan nemt risikere at skulle starte forfra fordi det går i vasken. Det koster kontinuitet.

Det bliver en fiasko – Her sparer man selvfølgelig penge ift. at skulle opsige en længere kontrakt.

Jeg er klar over at AaB i flere omgange har haft problemer med dyre, lange kontrakter (særligt i starten af dette årtusinde) og det er sikkert årsagen til at man er lidt forsigtige. Problemet er bare at når vi nu alligevel bruger så meget energi på at køre en ansættelsesprocedure igennem, hvorfor stoler vi så ikke på vi har gjort det rette. Hele vores strategi er lagt an på at vi er gode til at finde og udvikle talenter (ikke bare på spillersiden). Vi lever af – udover egen talentudvikling – at finde mulige emner der har et uforløst potentiale, som vi så skal være gode til at forløse. Så duer det ikke at være så usikker på om man nu har valgt rigtigt, at man ikke tør at skrive længere kontrakter.

Kusk er selvfølgelig det åbenlyse eksempel på et sted hvor vi er gået glip af meget, fordi vi ikke rigtig turde satse på ham. En anden fare er Thomsen, der til sommer muligvis vil blive ekstremt salgbar, men så kun (hvis jeg husker rigtigt) har ét år tilbage af sin kontrakt. Det har tidligere vist sig at det er kort nok tid til at slagspriserne falder betragteligt. Vi burde revurdere alle kontrakter inden der er 1,5 år til udløb. Hvis det er en spiller vi tror på, skal han tilbydes en længere kontrakt og hvis ikke der kan opnås enighed, skal han skippes afsted i først kommende transfervindue. Hvis vi ikke tror nok på en spiller til at tilbyde en kontrakt på det tidspunkt, så burde vi skippe ham afsted med det samme – uanset kontrakt. Jeg er lige ved at overbevise mig selv om at man endda, skal sætte en spiller af holdet, hvis ikke han vil forlænge i god tid, og man ikke kan sælge ham, selvom han egentlig er god nok til at være stamspiller, måske endda profil. Det vil gøre ondt på kort sigt, men jeg er overbevist om at det vil kunne betale sig på langt sigt.

For stadig at bevare et godt forhold til vores spillere, skal vi være fleksible, hvis en spiller udvikler sig bedre end forventet. Det indebærer så at tilbyde ham en bedre kontrakt (svarende til hans værdi for holdet), selvom vi måske kunne have haft en stor profil gående billigt 1,5 år frem i tiden.

Jeg ønsker mig virkelig at vores kontraktpolitik ville udvikle sig i den retning fremover, selvom det heller ikke må blive så fast et princip at det skygger for sund fornuft i enkelte sager.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 9. apr 2015, 13:46

Jesper Schmidt skrev:
thomasjn skrev:
Jacob skrev:

Guldholdet har toppet og de unge vil videre og de gamle er på vej til pension. Den proces startede allerede i sommer og de kommende år mister vi nok mindst to af disse tre; Augu, Würtz og Risgård. Derudover vil Thomsen og Thelander videre + Larsen også kan blive et salgsemne. Lige pludselig står vi med en helt ny stamme om nogle år ifht. det hold der med meget få tilføjelser startede i 2011 og toppede i 2014. Søndergaard blliver manden der skal skabe det næste gode AaB-hold.

Besvar