Superliga 2014/2015

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Superliga 2014/2015

Indlæg af doukas » 17. maj 2015, 20:54

Meget fortjent mesterskab til FCM.

Er spændt på hvordan de danske hold kommer til at klare sig i Europa næste sæson, så vi kan få en indikation af niveauet i ligaen. Min mavefornemmelse siger mig, at vi ikke får et dansk hold i gruppespil.

Tror ligaen knækker mere over næste sæson. BIF, FCM og FCK spenderer penge i et tempo, hvor resten af ligaen slet ikke kan følge med, og jeg håber ikke AaB lader sig presse, men fortsætter med at satse på ungdomsarbejdet, mens man supplere med enkelte profiler, selvfølgelig med økonomisk snusfornuft for øje.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

birk
Allstar
Allstar

Indlæg af birk » 17. maj 2015, 21:10

Stort og fortjent tillykke til Midtjylland med mesterskabet

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 17. maj 2015, 21:21

Et meget fortjent mesterskab til FCM, det kan der ikke være to meninger om.

Men lige et spørgsmål; bruger alle jyske hold at gjalde 'STOOOOORE PATTER!' i omklædningsrummet når de har vundet? (Jeg håber vel i mit stille sind at man er lidt mere cool i AaB's omklædningsrum)

birk
Allstar
Allstar

Indlæg af birk » 17. maj 2015, 21:24

Det gør alle hold da

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 17. maj 2015, 21:29

birk skrev:Det gør alle hold da
Fair nok. Det er en del år siden jeg selv 'tryllede' på midtbanen i Vejgaard Boldklub. Der syntes jeg mere jeg husker mottoet med 'kan vi ikke tæske dem inde på banen - så kan vi udenfor'. Åh ja, de gamle minder.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 17. maj 2015, 21:33

doukas skrev:Meget fortjent mesterskab til FCM.

Er spændt på hvordan de danske hold kommer til at klare sig i Europa næste sæson, så vi kan få en indikation af niveauet i ligaen. Min mavefornemmelse siger mig, at vi ikke får et dansk hold i gruppespil.

Tror ligaen knækker mere over næste sæson. BIF, FCM og FCK spenderer penge i et tempo, hvor resten af ligaen slet ikke kan følge med, og jeg håber ikke AaB lader sig presse, men fortsætter med at satse på ungdomsarbejdet, mens man supplere med enkelte profiler, selvfølgelig med økonomisk snusfornuft for øje.
Forlæng med Ene/Helen og hent nogle på samme niveau og få sat fat i en god kreativ højrekant så kan vores hold sagtens være med, hvis der bliver rettet op på de manglende sult/fokus der har været i denne sæson. Uanset hvor mange penge fuckerne, bønderne og Jan Bech bruger så vil der altid være en upper limit for, hvor gode spillere de kan købe, hvorfor et godt velfungerende hold med lidt mindre midler sagtens kan blande sig. Måske kan vi ikke følge med de tre ovennævnte, men vi kan i hvert fald med rimelighed vi vinder over alle de andre.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar

Indlæg af Kristian » 17. maj 2015, 21:37

Patmand skrev:Et meget fortjent mesterskab til FCM, det kan der ikke være to meninger om.

Men lige et spørgsmål; bruger alle jyske hold at gjalde 'STOOOOORE PATTER!' i omklædningsrummet når de har vundet? (Jeg håber vel i mit stille sind at man er lidt mere cool i AaB's omklædningsrum)
Selv i serie 6:-)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 18. maj 2015, 19:31

Sidder og ser FCN med EfB.

EfB fik det tyndeste straffe jeg meget længe har set. først hiver Emil Lyng Gregor omkuld, og da han (Gregor) er ved at falde ud over baglinjen, så rør han ganske lidt ved Lyng, der falder let og får straffe.

Peter Kjær g den anden kommentarer er overhovedet ikke i tvivl om det er et korrekt dømt straffe. I det her tilfælde er der i hvert flad et større frispark til FCN end der var straffe til FCN.

Jeg synes det har været en generel tendens i DK, at der gives straffe for selv de mindste berøringer, uden det mindste hensyn til hvor lille berøringen er eller hvor let angriberne falder. Er det bare mig, der synes at fodbold er blevet en tøsesport, hvor det kan betale sig at snyde?

Jeg kunne godt tænke mig nogle dommerpræstation i den her klasse:

Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 19. maj 2015, 08:24

Pastorius skrev:Jeg synes det har været en generel tendens i DK, at der gives straffe for selv de mindste berøringer, uden det mindste hensyn til hvor lille berøringen er eller hvor let angriberne falder. Er det bare mig, der synes at fodbold er blevet en tøsesport, hvor det kan betale sig at snyde?
Personligt synes jeg det er en rigtig fin tendens, at vi beskytter de tekniske spillere. Det er netop folk som Sisto, Kusk, Jørgensen m.fl., der adskiller fodbold fra rugby.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 19. maj 2015, 09:24

Yankee skrev:
Personligt synes jeg det er en rigtig fin tendens, at vi beskytter de tekniske spillere. Det er netop folk som Sisto, Kusk, Jørgensen m.fl., der adskiller fodbold fra rugby.
Jørgensen?? Som ham der sparkede ud efter en modstander, da bolden var en kilometer væk? :o

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 19. maj 2015, 09:31

Yankee skrev:
Pastorius skrev:Jeg synes det har været en generel tendens i DK, at der gives straffe for selv de mindste berøringer, uden det mindste hensyn til hvor lille berøringen er eller hvor let angriberne falder. Er det bare mig, der synes at fodbold er blevet en tøsesport, hvor det kan betale sig at snyde?
Det er ikke beskyttelse, det er favorisering af film og tynde straffe. Det er også et problem at det adskiller sig voldsomt fra linjen ude i den store verden.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 19. maj 2015, 10:57

Pastorius skrev:
Yankee skrev:
Det er ikke beskyttelse, det er favorisering af film og tynde straffe. Det er også et problem at det adskiller sig voldsomt fra linjen ude i den store verden.
Det er jo et spørgsmål om perspektiv. Tidligere har det været sådan, at der skulle mere til at få et straffespark end et frispark - og det er jo helt i skoven. Især i straffesparksfeltet, hvor kampene jo afgøres, skal der være helt klare linjer. Der skal gælde samme regler som på resten af banen. Derfor synes jeg det er fint, at man har strammet op og dømmer for de forseelser, der begås i straffesparksfeltet, selvom de ikke er voldsomme eller frarøver en målchance.

Jeg ved ikke om det er anderledes i udlandet. I Italien bliver der altså også fløjtet mange straffespark for mindre forseelser, og det har faktisk været et tema i denne sæson om man ønsker denne "standardisering" af reglerne inden for og uden for straffesparksfeltet.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 19. maj 2015, 11:28

Kan ikke lige finde statistikkerne på antal straffe givet per kamp, men kun den procentuelle del af mål scoret på straffe. http://www.soccerstats.com/

I dk er det 4,5%

I Bundeligaen er det 6,3%

I PL er det 6,6%

I Serie A er det 7,6%

I Primera er det 8,0%

Så sammenlignet med de største ligaer scores der betydeligt færre mål på straffe i superligaen. Dette behøver naturligvis ikke betyde at de danske dommere er mindre tilbøjelige til at give straffe. Det kan f.eks. bare betyde at vi har relativt bedre målmænd, bedre forsvar, dårligere sparketeknik, mindre chancesøgende spil, og mindre diving. Men det kan altså også betyde at det er sværere at få straffe i DK. Hvis nogen kan finde stats på gns antal straffe givet per liga, og ikke bare scoret, så ville det være fint.

Under alle omstændigheder kan jeg ikke genkende billedet af at det skulle være lettere at få straffe i dk vs. de andre ligaer. Men jeg har nok også i det hele taget svært ved at købe påstanden om at den minimale forskel der kunne være skulle være til at se for den almene seer.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 19. maj 2015, 11:33

Jeg synes et klart større problem er at målmanden overbeskyttes af dommerne. Det lader til at man ikke må hoppe op i en duel med målmanden (ren kamp om bolden)? Sidstnævnte kan ihvertfald vælge at smide sig og vil i så fald få tildelt et frispark 95 gange ud af 100. Ikke kun i Danmark men overalt. Det er sørgeligt.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 19. maj 2015, 12:15

Køllen I Møllen skrev:Jeg synes et klart større problem er at målmanden overbeskyttes af dommerne. Det lader til at man ikke må hoppe op i en duel med målmanden (ren kamp om bolden)? Sidstnævnte kan ihvertfald vælge at smide sig og vil i så fald få tildelt et frispark 95 gange ud af 100. Ikke kun i Danmark men overalt. Det er sørgeligt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 19. maj 2015, 14:16

Jeg kan høre jeg er i mindretal, men jeg synes stadig at fodbold udvikler sig mere i retning mod kvindehåndbold end mod en mandfolkesport. Det kan være jeg skal til at skifte til australsk fordbold i stedet.

...iøvrigt var straffene blot et eksempel. Jeg synes helt generelt der er en tendens til at der dømmes næsten hver gang en spiller mister balancen, og der skal langes karantæner ud hvis der er lidt infight. Giv plads til følelserne og fysikken, og giv streffene til dem der forsøger at udnytte reglerne til at få en fordel. MAn kunne passende efterfølgende taberdømme et hold, hvis man med rimelig sikkerhed kunne se at de havde filmet sig til et straffe efterfølgende.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 19. maj 2015, 14:32

Problemet synes jeg er at der ikke rigtigt er nogen linje i hvordan der bliver dømt i felterne. Jeg er på linje med der bliver dømt for mange tynde straffe, særligt for hands forseelser, men omvendt er der blevet en tendens til at det er ok at hive og flå i hinanden i felterne på dødbolde, hvor konsekvenserne 9 ud af 10 gange ikke er andet end at dommeren indkalder til en kammeratlig samtale. Der er ingen sammenhæng mellem hvordan der dømmes i disse situationer og i åbent spil - døm dog for pokker for de ting, fremfor alle de tåbelige "nu stopper i altså!" samtaler.

Bortset fra det kunne jeg nu godt tænke mig at der blev fløjtet lidt mindre i superligaen helt generelt, det der ofte foregår er ikke beskyttelse af tekniske spillere, det er belønning for, og uddannelse i, hvordan det kan betale sig at lade sig falde og overspille situationer, fremfor at fortsætte spillet. Det samme gælder iøvrigt al det skuespil der bliver lavet efter frisparkene er begået, hvor det er blevet alt for almindeligt og accepteret at spillere skal have stoppet spillet i tide og utide og have behandling for at påvirke dommeren.

Nu ser jeg generelt ikke særlig meget Premier League mere, efter pengemændenes overtagelse af engelsk fodbold, men når jeg en sjælden gang tænder for en kamp forbavses jeg over hvorfor man ikke kan finde ud af at dømme fodboldkampe på den måde i resten af verden. Det er f.eks. påfaldende hvordan selv spillere med så notorisk dårlig balanceevne som f.eks. Falcao, pludselig har LÆRT at blive en hel del mere på benene. Selvfølgelig er der også film og overspil i engelsk fodbold, men hold da op hvor er der en markant forskel til resten af Europa. Hvor vi selv mere før i tiden lænede os op af hvordan fodbold dømtes i England, synes jeg klart at tendensen i dag er at vi herhjemme mere og mere læner os op af en mere sydlig mentalitet på det område, som man ser i Spanien og Italien.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 19. maj 2015, 15:25

Jesper Schmidt skrev:Problemet synes jeg er at der ikke rigtigt er nogen linje i hvordan der bliver dømt i felterne. Jeg er på linje med der bliver dømt for mange tynde straffe, særligt for hands forseelser, men omvendt er der blevet en tendens til at det er ok at hive og flå i hinanden i felterne på dødbolde, hvor konsekvenserne 9 ud af 10 gange ikke er andet end at dommeren indkalder til en kammeratlig samtale. Der er ingen sammenhæng mellem hvordan der dømmes i disse situationer og i åbent spil - døm dog for pokker for de ting, fremfor alle de tåbelige "nu stopper i altså!" samtaler.

Bortset fra det kunne jeg nu godt tænke mig at der blev fløjtet lidt mindre i superligaen helt generelt, det der ofte foregår er ikke beskyttelse af tekniske spillere, det er belønning for, og uddannelse i, hvordan det kan betale sig at lade sig falde og overspille situationer, fremfor at fortsætte spillet. Det samme gælder iøvrigt al det skuespil der bliver lavet efter frisparkene er begået, hvor det er blevet alt for almindeligt og accepteret at spillere skal have stoppet spillet i tide og utide og have behandling for at påvirke dommeren.

Nu ser jeg generelt ikke særlig meget Premier League mere, efter pengemændenes overtagelse af engelsk fodbold, men når jeg en sjælden gang tænder for en kamp forbavses jeg over hvorfor man ikke kan finde ud af at dømme fodboldkampe på den måde i resten af verden. Det er f.eks. påfaldende hvordan selv spillere med så notorisk dårlig balanceevne som f.eks. Falcao, pludselig har LÆRT at blive en hel del mere på benene. Selvfølgelig er der også film og overspil i engelsk fodbold, men hold da op hvor er der en markant forskel til resten af Europa. Hvor vi selv mere før i tiden lænede os op af hvordan fodbold dømtes i England, synes jeg klart at tendensen i dag er at vi herhjemme mere og mere læner os op af en mere sydlig mentalitet på det område, som man ser i Spanien og Italien.
Tak, det var lige det jeg ville have sagt, hvis jeg havde tålmodigheden til at formulere det ordenligt.

Jeg kune godt tænke mig at man kom mere i retning af golf, hvor man er sin egen dommer, og hvor man forsøger at stole på hvad spillerne selv indberetter. Til gengæld giver det diskvalifikation og som regel lange karantæner at blive taget i snyd,og oveni bliver man nærmest persona non grata.

Altså at vi kom i retning af hvor det ikke er i orden at overtræde reglerne, bare fordi dommeren ikke lige ser det, men der tilgengæld er lidt videre rammer for at slå sig løs indenfor (fortolkningen af) reglerne.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 20. maj 2015, 19:02

Den her har jeg åbenbart misset, men det er simpelthen en helt håbløs udtalelse fra en mand, som står i spidsen for hele nationens hold:
Morten Olsen så FC Midtjylland vinde over FC København. Ifølge landstræneren var FC Midtjylland, og ikke AaB, blevet dansk mester i 2014, hvis holdet fra Herning havde undgået de skader, det led under i foråret 2014.

»Det var nok også blevet dansk mester sidste år, hvis ikke det havde mistet et par nøglespillere med skader som eksempelvis Erik Sviatchenko. Jeg tror ikke, at det havde noget med gummiben at gøre, men i stedet at man manglede en nøglespiller et eller to steder,« lyder det fra Olsen med en hentydning mod FC Københavns træner, Ståle Solbakken.
http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... der-Sisto/

Gud jøsses, hvor jeg glæder mig til den mand er væk fra dansk topfodbold.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar

Indlæg af Kristian » 20. maj 2015, 19:52

Kunji skrev:Den her har jeg åbenbart misset, men det er simpelthen en helt håbløs udtalelse fra en mand, som står i spidsen for hele nationens hold:
Morten Olsen så FC Midtjylland vinde over FC København. Ifølge landstræneren var FC Midtjylland, og ikke AaB, blevet dansk mester i 2014, hvis holdet fra Herning havde undgået de skader, det led under i foråret 2014.

»Det var nok også blevet dansk mester sidste år, hvis ikke det havde mistet et par nøglespillere med skader som eksempelvis Erik Sviatchenko. Jeg tror ikke, at det havde noget med gummiben at gøre, men i stedet at man manglede en nøglespiller et eller to steder,« lyder det fra Olsen med en hentydning mod FC Københavns træner, Ståle Solbakken.
http://jyllands-posten.dk/sport/fodbold ... der-Sisto/

Gud jøsses, hvor jeg glæder mig til den mand er væk fra dansk topfodbold.
Synes godt nok den kommentar viser olsens niveau. 1-2 nøglespillere manglede de ifølge olsen. Hmm AaB manglede også 2:-)

Besvar