Tilskuerkrise i Aalborg?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Valsted
2. div
2. div
Geografisk sted: 9240

Re: Tilskuerkrise i Aalborg?

Indlæg af Valsted » 24. mar 2015, 10:24

Hvor er jeg glad for vi ikke har folk om Dan Rachlin og Sebasitan Dorset til at udtale sig på den menige AaB'ers vegne.

Men alt i alt katastrofalt at den førende klub i en by med 1,2 mio indbyggere har et gennemsnit 16.000 tilskuere!

Sidste sæson lå snittet på 15700. Som en sidenote havde man, i Hamburg hvor der bor 600.000 mennesker mere i samme sæson, 51,600 tilskuere per kamp. Og her er det heller ikke nogen dans på roser for tiden. Nej jeg ved godt man ikke kan sammenligne de to lande, men alligevel interessant, byernes nære geografi og størrelser taget i betragtning.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 24. mar 2015, 10:44

Valsted skrev:Hvor er jeg glad for vi ikke har folk om Dan Rachlin og Sebasitan Dorset til at udtale sig på den menige AaB'ers vegne.

Men alt i alt katastrofalt at den førende klub i en by med 1,2 mio indbyggere har et gennemsnit 16.000 tilskuere!

Sidste sæson lå snittet på 15700. Som en sidenote havde man, i Hamburg hvor der bor 600.000 mennesker mere i samme sæson, 51,600 tilskuere per kamp. Og her er det heller ikke nogen dans på roser for tiden. Nej jeg ved godt man ikke kan sammenligne de to lande, men alligevel interessant, byernes nære geografi og størrelser taget i betragtning.
Nu fifler du vidst lidt med talene. I den kreds du skal ud findes også Brøndby, FCN og et hav af mindre klubber tilknyttet bydelene.

Københavns kommune har 650.000 og Frederiksberg 100.000, hvilket giver 750.000 som et noget mere fair tal. Derfor er det stadig skidt, men de er jo forvendte derinde.

Valsted
2. div
2. div
Geografisk sted: 9240

Indlæg af Valsted » 24. mar 2015, 10:59

Det er vel et definitionsspørgsmål. Hovedstadsområdet kan jeg vel så omformulere det til, hvis det passer dig bedre.
http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavns_demografi

Det er vel egentlig også ligegyldigt hvordan man definerer, og deler op, det er hamrende skidt.

JO vist har man farum og brøndby men der har man så i Hamburg St. pauli som i samme periode trak 28.400 i snit.
http://www.kicker.de/news/fussball/2bun ... aison.html

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. mar 2015, 11:06

Eksil skrev:
Valsted skrev:Hvor er jeg glad for vi ikke har folk om Dan Rachlin og Sebasitan Dorset til at udtale sig på den menige AaB'ers vegne.

Nu fifler du vidst lidt med talene. I den kreds du skal ud findes også Brøndby, FCN og et hav af mindre klubber tilknyttet bydelene.

Københavns kommune har 650.000 og Frederiksberg 100.000, hvilket giver 750.000 som et noget mere fair tal. Derfor er det stadig skidt, men de er jo forvendte derinde.
Jeg bor i Sorø og kender rigtig mange der tager til enten Brøndby eller i Parken jævnligt og ser bold. LAngt flere end jeg kender der tager til Slagelse. Deres opland rækker langt ud over kommunerne (men det gør vores selvfølgelig også).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 24. mar 2015, 11:09

Pastorius skrev:
Eksil skrev:

Jeg bor i Sorø og kender rigtig mange der tager til enten Brøndby eller i Parken jævnligt og ser bold. LAngt flere end jeg kender der tager til Slagelse. Deres opland rækker langt ud over kommunerne (men det gør vores selvfølgelig også).
Fair nok, men at tælle Vestegnen med i FCK hovedland er at strække den, det var bare pointen.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 24. mar 2015, 12:45

Eksil skrev:
Pastorius skrev:
Eksil skrev:

Fair nok, men at tælle Vestegnen med i FCK hovedland er at strække den, det var bare pointen.
Så skulle folk i St. Pauli heller ikke tælles med i Hamborgs indbyggertal?
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 24. mar 2015, 13:05

Hanga skrev: Så skulle folk i St. Pauli heller ikke tælles med i Hamborgs indbyggertal?
Det giver bedre mening at at sammenligne fanklubbernes størrelse end befolknings tal, når man kigger på potentielle tilskuergrundlag.
I det hele taget er det eneste relevante og målbare hvor mange tilskuere der rent faktisk kommer.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Philjes
Miniput
Miniput

Indlæg af Philjes » 7. apr 2015, 12:10

Jeg mener det er et spørgsmål om prisen på billetterne for børnefamilierne, både min mand og jeg har vil gerne på stadion så tit som mulig. Men som AaB fans bosat i Århus er det simpelhen for dyrt. Man kan sige at det hurtigt bliver en dyr fornøjelse. Vi har 2 børn på 6 og 8 og skal vi evt. op og se kampen mod FCM koster det os 460 kr. for 90 min bold, det er så uden transport og mad. Til sammenligning kan vi komme i F.eks. Legoland til 600 kr. for en hel dag(pga gratis børnebilletter) igen uden transport og mad. Skulle jeg se på det med mine øjne, ville jeg nok helst se bold, men med familie øjne blev det nok Legoland det fik pengene. Da vi var i Vejle til pokalbold, var børn under 8 år gratis. det er da til at forholde sig til. Personligt tror jeg man skal kigge efter hvilke goder man evt. kunne tilbyde børnefamilierne.

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Chris Rolfe

Stadion sponsor billetter

Indlæg af AllanPedersen » 16. jul 2015, 18:19

Nu ved jeg ikke lige om emnet ikke hører hjemme her.

Sidste sæson var der en del problemer hvor klubben giver 1000vis (helt bogstaveligt talt) af billetter væk til sponsorer.
Og pladserne forbliver tomme.
Jeg kan huske Gaarde snakkede om man ville det her problem til livs.

Kender nogen til nogle tiltag omkring det?
Der var 1-2 kamp hvor vi havde udsolgt, man kunne ikke bestille billetter, men når kampen så gik igang manglede der 2500 på stadion.
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Hovedet
Allstar
Allstar

Re: Stadion sponsor billetter

Indlæg af Hovedet » 17. jul 2015, 15:17

AllanPedersen skrev:Nu ved jeg ikke lige om emnet ikke hører hjemme her.

Sidste sæson var der en del problemer hvor klubben giver 1000vis (helt bogstaveligt talt) af billetter væk til sponsorer.

Der var 1-2 kamp hvor vi havde udsolgt, man kunne ikke bestille billetter, men når kampen så gik igang manglede der 2500 på stadion.
Jeg tror, du tænker på den første hjemmekamp mod Hobro tilbage i oktober 2014, som jeg i al beskedenhed ikke bare havde købt billet til, men også i praksis overværede på stadion. De 2 ting komplementerer tilsyneladende ikke hinanden, da AaB et par dage før kick off meldte "alt udsolgt", og det faktiske tilskuertal viste sig at være 9923 tilskuere eller ca. 4000 fra udsolgt.

Det er selvfølgelig helt absurd, men der har også været en række andre tilfælde, hvor det faktiske tilskuertal var markant lavere end det solgte antal billetter. Allan Gaarde har selv givet udtryk for frustration over dette forhold, som skyldes den store mængde sponsorbilletter, der er i omløb. Jeg ved ikke, hvordan man i praksis kan løse situationen, men hvis man eksempelvis melder alt udsolgt i Parken, hvilket vil sige ca. 38.000 tilskuere, ender der altså ikke med at være 27.500 i praksis. Naturligvis kan enkelte billetkøbere blive forhindret af force majeure på kampdagen, men da ikke i det antal.

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 17. jul 2015, 17:16

Man giver ikke bare billetterne væk, de er købt og betalt for af sponsorerne som en del af den pakke de betaler for.
En sponsor har derfor ret til et antal pladser men er ikke forpligtiget til at udnytte dem.
Måske er produktet ikke attraktivt nok? Måske deler sponsorerne billetterne ud til personer der i virkeligheden ikke er så interesserede i at møde op på stadion. Hvem ved...

Jeg kan dog ikke se hvordan det er et problem? Udover det naturligvis giver et ekstra boost til stemningen med et fyldt stadium.
Men AaB har trods alt fået betaling for samtlige pladser.

Jeg syntes ikke det er vejen frem med at overbooke sæderne, udover at DBU sikkert heller ikke ville klappe i hænderne over sådan et arrangement.

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af mich1596 » 17. jul 2015, 19:58

Ved ikke hvordan jeg skal sige det pænt....men jeg prøver....det er fandeme da talentløst at projekterer et stadion der undervejs i byggefasen ændrede både karrakter....og kapacitet, vi gik fra ca 20 000 til ca nå omkring 17 800 til ca 16 000 til er det 13 200 der er det officielle tal nu?
Det vidner om at forarbejdet ikke var gjort godt nok, Alle incl mig selv troede vi ville få et fedt stadion med stemning, et stadion der måske kunne være lidt intimiderende for gæstende hold....hmmm og haha.
Alle har formegentlig haft samme mål, bortset fra schleppergrelsgades protestforening" der som jeg husker det var banemænd for løsningen med 4 lige høje tribuner, nemlig at få et af de fedeste stadioner i landet, eller som lynge udtrykte det....vi får landest mest intime atmosfære.....det skete så ikke.
Istedet fjernede vi supporters fra den nordvente tribune og klumpede dem sammen i et hjørne hvor de kun i sjældne tilfælde får andre end dem selv med, samt en tribune der er alt for lille (øst) til at den kan høres, samt en sponsortribune der notorisk er svær at hive op(ikke kun i Aalborg) det er synd for Aalborgs fodboldfans at vi ikke igen får muligheden for med 20 000 i ryggen at have fornemmelsen af at publikum rent faktisk kan påvirke modstanderne og dommerne.
Derudover er der hele det logistiske setup der medfører 10 min ventetid på en øl....på weber kan man så ikke se bold imens og hvis der er mange 10 min ventetid på toiletbesøg.
Alt i alt kan man vel godt forstå hvorfor man skal være meget inkarneret AaB fan for at fortrække stadion frem for den hjemmelige kolde og det store flade.
Flyt capoen ind på midten !! udvid spar nord. skab stemning som før:-)

AllanPedersen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Chris Rolfe

Indlæg af AllanPedersen » 18. jul 2015, 08:30

Patmand skrev:

Man giver ikke bare billetterne væk, de er købt og betalt for af sponsorerne som en del af den pakke de betaler for.
En sponsor har derfor ret til et antal pladser men er ikke forpligtiget til at udnytte dem.
Måske er produktet ikke attraktivt nok? Måske deler sponsorerne billetterne ud til personer der i virkeligheden ikke er så interesserede i at møde op på stadion. Hvem ved...

Jeg kan dog ikke se hvordan det er et problem? Udover det naturligvis giver et ekstra boost til stemningen med et fyldt stadium.
Men AaB har trods alt fået betaling for samtlige pladser.

Jeg syntes ikke det er vejen frem med at overbooke sæderne, udover at DBU sikkert heller ikke ville klappe i hænderne over sådan et arrangement.
Eller måske er et bare lidt for nemt at få sponsor billetter.. Den vej har du ikke tænkt
AaB er en gammel klub med mange mange venner.. Man skal ikke bruge ret længe i sit netværk på facebook før man sidder på nogle obskure sponsor billetter til Godik eller kommunen
ignoreret brugere: Buzz, MrBang, Jasper Schmidt

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af mich1596 » 18. jul 2015, 08:43

Ved ikke om den her har været postet før.
http://www.b.dk/kronikker/tilskuerne-forsvinder

Brugeravatar
Henriksen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Müller
Geografisk sted: På tønden

Indlæg af Henriksen » 18. jul 2015, 14:24

mich1596 skrev:Ved ikke om den her har været postet før.
http://www.b.dk/kronikker/tilskuerne-forsvinder
Den er ihvertfald spot-on, hvis jeg skal byde ind med noget. Kan især godt lide eksemplet med Dortmund. Alt i alt en rigtig fin artikel, der i den grad fortæller, hvor grå og kedelig en anonym masse klubberne i Superligaen er blevet. Der er nemlig ikke sket en skid i positiv retning de sidste mange år og klubberne nosser bare videre og undrer sig stadigt over, at de mennesker de skal leve af bliver væk og putter deres trods alt begrænsede mængder penge i andre foretagener, mens det ugentlige Superliga-fix snildt kan stimuleres foran det elektroniske alter. Kampene er efterhånden heller ikke i den ophidsende del af skalaen, så man kan snildt have øjnene på Ipaden mens ørerne tager vagten over det tilfældige knoldesparkeri på skærmen, når Randers møder Nordsjælland, i det af tv-kanalerne stort opsatte brag mellem to af landets ypperste mandskaber (indtil disse opblæste danske hold i Europa render ind i stormagter fra Cypern, Georgien, Østrig, Slovenien og Letland, og vi gang på gang udstilles som røven af 4.Division....sat på spidsen, men der ER en tendens, uanset hvor flot især AaB har gjort det).

Kvaliteten af det samlede produkt er bare ikke godt nok, og Ligaen udvandes ligeledes, når den ene attraktive spiller efter den anden, lader kærligheden til penge overstråle vurderingen af egne evner og drager på eventyr i tvivlsomne udenlandske klubber. Sikke en Liga vi kunne have haft såfremt ikke så få tænkte sig lidt om inden de stak af. Men - Ligaen er fattig og kvaliteten er der efter kombineret med en stærk laissez faire attitude fra klubbernes side udi at hive de livsnødvendige tilskuere væk fra skærmene og Legoland og ud på tribunerne. Hvad handler Ligaen om i år? Vinder FCK guld eller flopper de atter med deres mange million-indkøb og i så fald - hvilket af de mindst ringe af de andre hold kan så skrabe titlen til sig? Vi står jo næppe overfor en sprudlende sæson hvor kampen om titlen står nervepirrende mellem en fire-fem af landets stolteste klubber og først afgøres i sidste runde til stor jubel for de mange festklædte fyldte stadions..tværtimod
Madsen er Jesus og Høghen han er Gud...

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 18. jul 2015, 16:07

Jeg er enig med dig Henriksen, i hvert fald langt hen af vejen.

Men kvaliteten er ringere i Sverige og Norge, og især i førstnævnte strømmer tilskuerne jo til alligevel. De har en helt anden tilskuerkultur og klubberne lader til at have meget bedre forståelse for at skabe et bånd mellem klub og fans. Det er en selvforstærkende effekt, for jo bedre atmosfære til kampene, desto bedre bliver produktet.

Jeg kan ikke påstå at jeg holder de vise sten for hvad AaB kan gøre af konkrete tiltag for at vende udviklingen, men jeg er overbevist om, at forholdet til fansne og måden man kommunikerer med og servicerer disse, er en meget vigtig faktor.

Produktet skal ganske rigtigt forbedres, og her er atmosfæren altså en vigtig ingrediens. Vigtigere end parkeringsforhold, tilbud i boderne, lavere billetpriser etc.

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Kontakt:

Re:

Indlæg af mich1596 » 18. jul 2015, 16:14

Hanga skrev:Jeg er enig med dig Henriksen, i hvert fald langt hen af vejen.

Men kvaliteten er ringere i Sverige og Norge, og især i førstnævnte strømmer tilskuerne jo til alligevel. De har en helt anden tilskuerkultur og klubberne lader til at have meget bedre forståelse for at skabe et bånd mellem klub og fans. Det er en selvforstærkende effekt, for jo bedre atmosfære til kampene, desto bedre bliver produktet.

Jeg kan ikke påstå at jeg holder de vise sten for hvad AaB kan gøre af konkrete tiltag for at vende udviklingen, men jeg er overbevist om, at forholdet til fansne og måden man kommunikerer med og servicerer disse, er en meget vigtig faktor.

Produktet skal ganske rigtigt forbedres, og her er atmosfæren altså en vigtig ingrediens. Vigtigere end parkeringsforhold, tilbud i boderne, lavere billetpriser etc.
Uden yderligere kommenterer :| så har det altid været en del af vores "dna" at der skal råbes nummerplader op.....det er jo et centralt stadion.
en del af charmen?

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re:

Indlæg af NIN » 18. jul 2015, 16:17

Du må sige til hvis du finder de-der vise sten Hanga ;)

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Re: Re:

Indlæg af Hanga » 18. jul 2015, 16:51

NIN den fromme skrev:

Du må sige til hvis du finder de-der vise sten Hanga ;)
Vises sten.... Damn autocorrect. :-)

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 21. jul 2015, 14:17

Tiltaget med gratis entre til børn til mandagens sæsondebut mod Esbjerg må siges at være en stor succes. Næsten 7800 tilskuere til premieren, som endda var en mandagskamp, må siges at være rigtigt flot.

Som sammenligningsgrundlag trak "hadets kamp (tm)" i Herning kun 7200 hos de forsvarende mestre, mens der i Odense var stort set det samme tilskuertal som i Aalborg til første etape af det de håber er det store genrejsningsprojekt med KN.

Jeg håber AaB har fået nogle tal som viser at tiltagene har kunnet betale sig (der var jo også halv pris på sodavand), så vi kommer til både at se gentagelser af dette tiltag, men også andre tiltag i fremtiden.

I min verden ville "Børn u.14 ifølge med voksen: 10 kr." være et glimrende fast tiltag, som dog måske ville være svært til kampe hvor der er tæt på udsolgt. Alternativt kunne man fjerne den nederste sæderække på et mindre stykke af nordtribunen, og lade det fungere som en lille ståtribune for børn - og give gratis adgang til børn (under 14 ca.) ifølge med voksen, mod at barnet ikke har krav på en siddeplads.

Under alle omstændigheder ekstremt positivt at man prøver nye ting, og at det rent faktisk har en effekt.

Besvar