Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomitråden

Indlæg af FlæskeFrank » 6. nov 2015, 14:04

Jesper Schmidt skrev:Er der eksempelvis et underskud på den rene drift, som bliver dækket af transferindtægter... har man foretaget materielle investeringer, eller måske øget personaleomkostningerne i forbindelse med kontraktforlængelser og ansættelse af ekstra personale? Alt det bliver vi først klogere på når vi ser årsregnskabet.
Det var vel i gamle dage, bare det, at vi snakker forventet underskud i 0-5 mio kr. klassen er jo nye tider. Jeg antager uden belæg, at 3. kvartal ikke har givet mere er fordi, at pengene er afsat/brugt til de forbedringer, som de snakker om. Altså ikke et overskud på 0,4 mio kr. som blot er opnået ved transfer - for så kan man godt grue for årsresultatet.
- FlæskeFrank

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 6. nov 2015, 14:12

Jesper Schmidt skrev: Nu er det jo ikke umiddelbart gennemsigtigt hvad man har foretaget af investeringer i 3. kvartal, men jeg havde personligt nok regnet med et større overskud, med tanke på salgene af Thelander og AK, som må høre hjemme i dette kvartal. Dog er jeg enig i at det virker til at man har fået helt styr på økonomien, og jeg formoder at man allerede har geninvesteret transferindtægterne - "AaB har i perioden investeret planmæssigt i strategiske tiltag, der skal styrke forretningen på langt sigt. Denne investering fortsætter i 4. kvartal 2015 og i 2016."

Med tanke på den sidste sætning i ovenstående, tror jeg ikke vi skal forvente de store sportslige investeringer i 2016, hvilket egentlig kommer noget bag på mig.
Salget af Thelander og særlig AK er ikke kun indtægter.
Vedrørende Thelander har der sikkert været en engangsbetaling da han forlængede kontrakten. Den bliver afskrevet løbende gennem perioden, så der var vel stadig 1½ år, der skulle afskrives. Desuden var der en videresalgsklausul, der skulle afholdes.
Lidt det samme med AK. Her var der 25 % af sign on fee og betaling til Fredericia, der skulle afskrives, samt en videresalgsklausul, der skulle honoreres. Så han har sikkert givet regnskabsmæssigt underskud, idet OB næppe har dækket samtlige omkostninger ved den handel.
Hvis man ser på spillertruppen kunne man godt forestille sig, at den også giver et mindre underskud. Som jeg tidligere har nævnt her på debatten er truppen på 28 spillere, og det er vel 4 mere end det ideelle. Det koster vel også lidt på bundlinjen.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 6. nov 2015, 14:19

Freddie skrev:
Jesper Schmidt skrev: Nu er det jo ikke umiddelbart gennemsigtigt hvad man har foretaget af investeringer i 3. kvartal, men jeg havde personligt nok regnet med et større overskud, med tanke på salgene af Thelander og AK, som må høre hjemme i dette kvartal. Dog er jeg enig i at det virker til at man har fået helt styr på økonomien, og jeg formoder at man allerede har geninvesteret transferindtægterne - "AaB har i perioden investeret planmæssigt i strategiske tiltag, der skal styrke forretningen på langt sigt. Denne investering fortsætter i 4. kvartal 2015 og i 2016."

Med tanke på den sidste sætning i ovenstående, tror jeg ikke vi skal forvente de store sportslige investeringer i 2016, hvilket egentlig kommer noget bag på mig.
Salget af Thelander og særlig AK er ikke kun indtægter.
Vedrørende Thelander har der sikkert været en engangsbetaling da han forlængede kontrakten. Den bliver afskrevet løbende gennem perioden, så der var vel stadig 1½ år, der skulle afskrives. Desuden var der en videresalgsklausul, der skulle afholdes.
Lidt det samme med AK. Her var der 25 % af sign on fee og betaling til Fredericia, der skulle afskrives, samt en videresalgsklausul, der skulle honoreres. Så han har sikkert givet regnskabsmæssigt underskud, idet OB næppe har dækket samtlige omkostninger ved den handel.
Hvis man ser på spillertruppen kunne man godt forestille sig, at den også giver et mindre underskud. Som jeg tidligere har nævnt her på debatten er truppen på 28 spillere, og det er vel 4 mere end det ideelle. Det koster vel også lidt på bundlinjen.
Du kan have en pointe, det er jo rigtigt at salgene ikke nødvendigvis har givet overskud i regnskabet, det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Så er jeg straks lidt mere positiv omkring kvartalsmeddelelsen.

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 6. nov 2015, 14:22

Positivt:
1. At man kan holde konservative budgetter. Der har ikke været nævneværdige ekstraindtægter.
2. Derfor er det en forretning i balance, hvor man kan ligge midt i ligaen og finansiere driften med "faste" indtægter (i forretning er ingen indtægter jo helt faste).
3. Man har en høj likvid beholdning, der sikrer den roligste nattesøvn. I 90'erne ville folk hyle og skrige over, at pengene samlede støv, men i dag har de fleste forstået, hvad ejenkapitalen er til for og hvilken rolle den spiller i forretning.
4. At man oven i købet kan investere i perioden og komme positivt ud.

Negativt:
1. At der ikke er investeret mere med den kapital, der foreligger. En pengetank er til enhver tid etableret af investorer for at sætte gang i forretningsidéer, som kan realiseres og tilbagebetales. Der er ikke rigtig tegn på, at AaB har en særlig god plan for, hvordan forretningen skal vokse organisk.

Det negative afsnit er selvfølgelig en tidlig kritik, når man tænker på den nære forhistorie. Men på et tidspunkt skal det jo på bane.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 6. nov 2015, 14:23

FlæskeFrank skrev:Det er vel tankevækkende, at vi har realiseret et nulresultat 1/1-30/9. Det tyder vel meget på 0 for hele året.

Der er næsten kampe resten af året, der lidt medvind på cykelstien, så der kommer også OK med tilskuere m.m. Så mon ikke det sidste kvartal kan løbe rundt ?

Ville være dejligt at vi ikke endte med minus 5 mio kr., selvom det ville være indenfor det forventede.

Kunne vi komme ud med et lille overskud ~ 100.000 kr. - ville det være succesoplevelse
Det kan du ikke konkludere uden at kende budgettet i detaljer.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Martin Bak
Landshold
Landshold
Geografisk sted: Vejgaard

Indlæg af Martin Bak » 6. nov 2015, 21:33

Og som sædvanligt: når der er positive vinde omkring økonomien er Allan Pedersen m.i.a... Tankevækkende..
Chief Wiggum: All right, you scrawny beanpoles: becoming a cop is not something that happens overnight. It takes one solid weekend of training to get that badge.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 6. nov 2015, 21:45

Er der nogen der ved om den likvide aktiekapital er investeret i aktier og obligationer? 75 mio. kr. med et forsigtigt afkast på 5 procent ville være mere end vores transfer budget på et år.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 6. nov 2015, 22:17

Eksil skrev:Er der nogen der ved om den likvide aktiekapital er investeret i aktier og obligationer? 75 mio. kr. med et forsigtigt afkast på 5 procent ville være mere end vores transfer budget på et år.
Aner det ikke - synes dog ikke nødvendigvis klubben skal begive sig ud i aktiehandel. Kan ikke se det på nogen måde harmonerer med kerneforretningen eller noget som AaB skulle have forudsætninger/ressourcer til at gøre.

seamann

Indlæg af seamann » 6. nov 2015, 22:43

Eksil skrev:Er der nogen der ved om den likvide aktiekapital er investeret i aktier og obligationer? 75 mio. kr. med et forsigtigt afkast på 5 procent ville være mere end vores transfer budget på et år.
Nu er det ikke en likvid aktiekapital, men likvide midler på 75 mio selskabet har.
Et afkast på 5% får du ikke i dag, hvis det skal være en sikker investering.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 6. nov 2015, 22:47

Pastorius skrev:
FlæskeFrank skrev:Det er vel tankevækkende, at vi har realiseret et nulresultat 1/1-30/9. Det tyder vel meget på 0 for hele året.

Der er næsten kampe resten af året, der lidt medvind på cykelstien, så der kommer også OK med tilskuere m.m. Så mon ikke det sidste kvartal kan løbe rundt ?

Ville være dejligt at vi ikke endte med minus 5 mio kr., selvom det ville være indenfor det forventede.

Kunne vi komme ud med et lille overskud ~ 100.000 kr. - ville det være succesoplevelse
Nej. Jeg kan ikke konkludere at fjerde kvartal også løber rundt. Men typisk plejer det ikke at være det dyreste kvartal og med den medvind, som der er i øjeblikket, så tror jeg ikke, at den stikker væsentligt ud. Derfor mit håb.

Modsat kan du ikke konkludere, at fjerde kvartal ikke vil ligne de tre øvrige.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 6. nov 2015, 22:51

FlæskeFrank skrev:
Pastorius skrev:

Nej. Jeg kan ikke konkludere at fjerde kvartal også løber rundt. Men typisk plejer det ikke at være det dyreste kvartal og med den medvind, som der er i øjeblikket, så tror jeg ikke, at den stikker væsentligt ud. Derfor mit håb.

Jeg kan konkludere at AaB lever op til forventningerne i 3. kvartal og at de fastholder forventningerne for hele året. Dvs. at der IKKE kommer et overskud i 4. kvartal. Hvis de allerede nu havde en forventning om at det ville gå bedre, skulle det være meldt ud i kvartalsmeddelelsen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 7. nov 2015, 10:34

Pastorius skrev:
FlæskeFrank skrev:
Pastorius skrev:

Jeg kan konkludere at AaB lever op til forventningerne i 3. kvartal og at de fastholder forventningerne for hele året. Dvs. at der IKKE kommer et overskud i 4. kvartal. Hvis de allerede nu havde en forventning om at det ville gå bedre, skulle det være meldt ud i kvartalsmeddelelsen.
En af grundene til de stadig fastholder -5 kan være at de ved der kommer betalinger fra diverse investeringer i sidste kvartal. Ellers havde man meldt ud at det vil være tættere på 0. Selve driften på rå fodboldforretning lander sikkert lige omkring 0, ligesom den har gjort i de andre kvartaler, hvorfor de ekstra millioner i underskud højst sandsynligvis vil komme fra investeringer

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 7. nov 2015, 13:14

seamann skrev:
Nu er det ikke en likvid aktiekapital, men likvide midler på 75 mio selskabet har.
Jeg tror nu også det var det som Eksil mente - altså den likvide beholdning.

Det er korrekt at 5% er lidt vel højt sat, men det er på den anden side ikke så langt fra. Det bør være muligt at placere likviderne således at man opnår et afkast på et par millioner. At det så slet ikke er tanken at AaB skal være en financiel virksomhed er noget helt andet.
Jeg så da hellere at kasseren hoppede ned fra cigarkassen, og nogle af millionerne kom i spil til forstærkning af spillertruppen.

Det er måske lidt skudt ved siden af, først at fore kassen så voldsomt med penge, for så ikke rigtigt at ville bruge nogen. Og nej - jeg opfordrer ikke til økonomisk uansvarlighed.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 7. nov 2015, 13:50

Patmand skrev:
seamann skrev:

Det er korrekt at 5% er lidt vel højt sat, men det er på den anden side ikke så langt fra. Det bør være muligt at placere likviderne således at man opnår et afkast på et par millioner. At det så slet ikke er tanken at AaB skal være en financiel virksomhed er noget helt andet.
Jeg så da hellere at kasseren hoppede ned fra cigarkassen, og nogle af millionerne kom i spil til forstærkning af spillertruppen.

Det er måske lidt skudt ved siden af, først at fore kassen så voldsomt med penge, for så ikke rigtigt at ville bruge nogen. Og nej - jeg opfordrer ikke til økonomisk uansvarlighed.
Nemlig. For min skyld kan det være danske statsobliationer. Afkastet er lavt, men det er 100 procent sikkert og de kan omsætte på kort tid - 10/14 dage. Det virker fjollet hvis vi bade lader Spar Nord tjene pengene på de penge.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 7. nov 2015, 17:46

Alexis skrev:
Pastorius skrev:
FlæskeFrank skrev:
Pastorius skrev:

En af grundene til de stadig fastholder -5 kan være at de ved der kommer betalinger fra diverse investeringer i sidste kvartal. Ellers havde man meldt ud at det vil være tættere på 0. Selve driften på rå fodboldforretning lander sikkert lige omkring 0, ligesom den har gjort i de andre kvartaler, hvorfor de ekstra millioner i underskud højst sandsynligvis vil komme fra investeringer
Jeg er sådan set ikke uenige med jer.

Når jeg skriver f.eks. plus 100.000 kr. så var det, at de pt. håbede/regnede med at gå i nul, altså indenfor det forventede. At medvinden så lige skubbede klubben over på et meget lille plus er blot et håb. Et håb, som de ikke vil melde ud. Der ønsker AaB ikke justere forventninger til 0- minus 3 mio kr., men blot fastholde nuværende spænd og ikke risikere at skuffe, hvis tallene ikke gik den rigtige vej.

Teknisk set er et 0 resultat vel plus minus måske op til 500.000 kr. Det er jo ikke nul, nul(17 decimaler). Derfor mener jeg ikke, at de skulle have nyt ud, selvom medvinden kan ende med et 0 resultat(positivt).
- FlæskeFrank

Fabbe
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Indlæg af Fabbe » 7. nov 2015, 20:37

Patmand skrev:Det er korrekt at 5% er lidt vel højt sat, men det er på den anden side ikke så langt fra. Det bør være muligt at placere likviderne således at man opnår et afkast på et par millioner. At det så slet ikke er tanken at AaB skal være en financiel virksomhed er noget helt andet.

Du har ret i, at en virksomhed, som ikke tør investere i potentielt værdiskabende tiltag, så er man en virksomhed i stilstand, og det bliver nemt det samme som langsomt forfald, fordi man ikke har idéer om, hvordan man finder på nye tiltage, der kan øge omsætningen betydeligt. Jeg kan ikke se det i de ting, AaB foretager sig. Jeg kan se, at man ansætter nogle, som skal optimere forretningen, som den ser ud i dag. Det handler om at få lidt flere tilskuere på stadion og lidt flere sponsorer. Og det er alt sammen lovende nok, for de virker alle dygtige og med fødderne solidt på jorden på Hornevej. At konsolidere det gamle hurlumhejhus er bestemt en præstation. Men det er ikke noget, der virkelig rykker.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 7. nov 2015, 20:50

Fabbe skrev:
Du har ret i, at en virksomhed, som ikke tør investere i potentielt værdiskabende tiltag, så er man en virksomhed i stilstand, og det bliver nemt det samme som langsomt forfald, fordi man ikke har idéer om, hvordan man finder på nye tiltage, der kan øge omsætningen betydeligt. Jeg kan ikke se det i de ting, AaB foretager sig. Jeg kan se, at man ansætter nogle, som skal optimere forretningen, som den ser ud i dag. Det handler om at få lidt flere tilskuere på stadion og lidt flere sponsorer. Og det er alt sammen lovende nok, for de virker alle dygtige og med fødderne solidt på jorden på Hornevej. At konsolidere det gamle hurlumhejhus er bestemt en præstation. Men det er ikke noget, der virkelig rykker.
Men AaB investerer hver eneste dag ganske pæne summer i ungdomsarbejde. Der er ganske mange af de unge spillere, der henter en god løn, og der investeres i toptrænere. AaB vil jo slagte hønen på en anden måde. Når du ikke kan se det, er det fordi du kigger i de forkerte hjørner. Lige nu lyder det til på vandrørene, at der kan komme op til fire spillere op fra U19 næste sommer.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 7. nov 2015, 21:15

Patmand skrev:
seamann skrev:

Apple har omkring 100 milliarder dollars i likvider, og de ser ud til at kunne fungere nogenlunde til trods. Det er altsaa ikke noedvendigvis et problem at man har penge i haanden som ikke arbejder, og da specielt ikke i en branche som fodbold, hvor opportunistiske investeringer er den normale dagsorden, og hvor et enkelt elendigt aar (f.eks. med nedrykning, eller endnu en bosmandom) kan vaere taet paa ruinerende for en topklub. AaB skal vaere velpolstret, bl.a. da det ogsaa giver os en konkurencefordel paa den lange bane, naar vores konkurenter ikke er det (se f.eks. hvor mange spillere FCN kunne hente fra Lyngby da de pludselig var de eneste med penge paa haanden). Men naturligvis skal man ogsaa investere. Det goer man jo saa ogsaa i oejeblikket, bl.a. i faciliteter og paa staff-siden. Men naar vi kalkulerer med et minus paa omkring 5 mil. om aaret, saa skal vi vaere i stand til at laegge penge til side og vente paa de store salg, som maaske kun kommer hvert tredje aar.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 7. nov 2015, 21:46

Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:
seamann skrev:

Apple har omkring 100 milliarder dollars i likvider, og de ser ud til at kunne fungere nogenlunde til trods. Det er altsaa ikke noedvendigvis et problem at man har penge i haanden som ikke arbejder, og da specielt ikke i en branche som fodbold, hvor opportunistiske investeringer er den normale dagsorden, og hvor et enkelt elendigt aar (f.eks. med nedrykning, eller endnu en bosmandom) kan vaere taet paa ruinerende for en topklub. AaB skal vaere velpolstret, bl.a. da det ogsaa giver os en konkurencefordel paa den lange bane, naar vores konkurenter ikke er det (se f.eks. hvor mange spillere FCN kunne hente fra Lyngby da de pludselig var de eneste med penge paa haanden). Men naturligvis skal man ogsaa investere. Det goer man jo saa ogsaa i oejeblikket, bl.a. i faciliteter og paa staff-siden. Men naar vi kalkulerer med et minus paa omkring 5 mil. om aaret, saa skal vi vaere i stand til at laegge penge til side og vente paa de store salg, som maaske kun kommer hvert tredje aar.
Nu har de kun de penge i likvider fordi de ikke vil betale skat i USA, fordi de er noget asociale røvhuller.

Derudover, er det er intet der gør at man ikke kan flytte investerede penge til kontoen på en kort sigt. Hvis det tager nogle dage at få dem ud kan en almindelig bank godt dække forskellen og hvor ofte er der lige, at AaB har skulle betale beløb på mange millioner helt uforudset?

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 7. nov 2015, 22:34

Eksil skrev:
Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:
seamann skrev:

Nu har de kun de penge i likvider fordi de ikke vil betale skat i USA, fordi de er noget asociale røvhuller.

Derudover, er det er intet der gør at man ikke kan flytte investerede penge til kontoen på en kort sigt. Hvis det tager nogle dage at få dem ud kan en almindelig bank godt dække forskellen og hvor ofte er der lige, at AaB har skulle betale beløb på mange millioner helt uforudset?
Jeg kan ikke et oejeblik forestille mig at pengene bare staar paa paa en bankkonto.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Besvar