Hvorfor hade FCM 2

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvorfor hade FCM 2

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. nov 2015, 15:23

Forresten er jeg ret pjattet med hvordan luftkastellet Ankersen forsøger at spinne med "Men vi har jo altså hævet omsætningen til 95 mio."... altså de 95 mio. som de har smidt 65 af væk.

Overskriften på fcm.dk er iøvrigt "Omsætningsvækst og kalkuleret underskud" :thumbsup:

seamann

Indlæg af seamann » 13. nov 2015, 15:26

Jesper Schmidt skrev:Forresten er jeg ret pjattet med hvordan luftkastellet Ankersen forsøger at spinne med "Men vi har jo altså hævet omsætningen til 95 mio."... altså de 95 mio. som de har smidt 65 af væk.
Hvis de har omsat for 95 og har et underskud på 65, har de altså ikke smidt 65 ud af 95 væk. Så har de omsat for 95 og haft omkostninger på 95 + 65 = 160.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. nov 2015, 15:44

seamann skrev:
Jesper Schmidt skrev:Forresten er jeg ret pjattet med hvordan luftkastellet Ankersen forsøger at spinne med "Men vi har jo altså hævet omsætningen til 95 mio."... altså de 95 mio. som de har smidt 65 af væk.
Hvis de har omsat for 95 og har et underskud på 65, har de altså ikke smidt 65 ud af 95 væk. Så har de omsat for 95 og haft omkostninger på 95 + 65 = 160.
Ok, det var måske forkert formuleret. Men det ændrer ikke rigtigt på min pointe.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 13. nov 2015, 16:52

http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm- ... af-benham/

FCM vil nu optage et lån hos sugardaddy Benham. Der er altså ikke tale om at Benham tilfører FCM mere kapital, men allernådigst giver klubben et ret kortfristet lån på 60 mio. som skal indfris senest næste sommer. Betyder det mon at der allerede nu skal tjenes store penge ved spillersalg på heden for at indfri lånet, eller er det en teknisk manøvre som man kan vinde noget ved, fremfor hvis han decideret tilførte klubben mere kapital?

EDIT: Et spørgsmål som nogle af jer regnskabshajer måske kender svaret på... FCM oplyser i artiklen at de har en aktiekapital på 24,1 mio. Men aktiekapital kan vel ikke helt sidestilles med egenkapital vel? Tager jeg fejl hvis jeg mener det er et lidt mere diffust begreb hvori der også medregnes noget aktieværdi eller lignende? Med andre ord - kommer FCM her ud med et tal og et begreb som ser noget mere rosenrødt ud, end hvis de havde offentliggjort selskabets egenkapital?

EDITEDIT: bold.dk har åbenbart bare plukket lidt i FCMs indkaldelse til ordinær generalforsamling, jeg ved ikke hvorfor de lige syntes aktiekapitalen var så vigtig at få med. Som jeg læser det i indkaldelsen kan lånet iøvrigt konverteres til ejerandele i selskabet, så reelt ender det vel blot som en decideret kapitalinsprøjtning fra Benham.

EDITX3: Fra FCM's årsregnskab:

Egenkapital pr. 30. juni 2015: 3,6 mio.
Kortsigtet gæld pr. 30. juni 2015: 102 mio.

Efterfølgende er det forrige lån fra Benham på 25 mio. så konverteret til ejerandele, men det er godt tal der skriger på sugardaddy.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 13. nov 2015, 20:36

Nu har vi også været der med de megarøde tal, så man skal på med at kaste for meget med sten. Men men det ligner ikke et sundt hus. Man skal huske på, at de i den sæson jo blev mestre.

Denne sæson kommer der jo Euroleague penge, hvilket styrker dem med 30 mio kr. Men stadig har de jo også hentet spillere i sommers, så om tallene er meget bedre er vel stadig ubesvaret. Samtidig er de jo også havnet i den situation, at de har beholdt en del spillere, som så i stedet har kontraktudløb til sommer: Jim Larsen, Rilwan Hassan, Petter Anderson og Morten Duncan. Altså spillere, som nok ikke giver mange penge i klubkassen, selv hvis de sælges til vinter.

Endelig endelig slås deres guldfugl Pione Sisto stadig med skader, så han er nok ikke blevet mere værd. Har dog nok vist, at han nok er 30 mio kr. værd, hvilket selvfølgelig er rigtig meget, men altså langt fra at kunne dække underskuddet alene. Selvfølgelig kan et sprudlende EM ændre på den prissætning.

Imponerende er det dog, hvis de kan vende 60 mio kr. året før til et plus på 5 mio kr. DEt er en ekstraordinær god Euroleague og rigtig godt salg af Pione Sisto og så holde sig i ro på transfermarkedet. Jeg tror ikke, at FCM kan alle tre ting.
- FlæskeFrank

Patmand
Allstar
Allstar

Indlæg af Patmand » 13. nov 2015, 22:42

Jesper Schmidt skrev:http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fcm- ... af-benham/

FCM vil nu optage et lån hos sugardaddy Benham. Der er altså ikke tale om at Benham tilfører FCM mere kapital, men allernådigst giver klubben et ret kortfristet lån på 60 mio. som skal indfris senest næste sommer. Betyder det mon at der allerede nu skal tjenes store penge ved spillersalg på heden for at indfri lånet, eller er det en teknisk manøvre som man kan vinde noget ved, fremfor hvis han decideret tilførte klubben mere kapital?

EDIT: Et spørgsmål som nogle af jer regnskabshajer måske kender svaret på... FCM oplyser i artiklen at de har en aktiekapital på 24,1 mio. Men aktiekapital kan vel ikke helt sidestilles med egenkapital vel? Tager jeg fejl hvis jeg mener det er et lidt mere diffust begreb hvori der også medregnes noget aktieværdi eller lignende? Med andre ord - kommer FCM her ud med et tal og et begreb som ser noget mere rosenrødt ud, end hvis de havde offentliggjort selskabets egenkapital?

EDITEDIT: bold.dk har åbenbart bare plukket lidt i FCMs indkaldelse til ordinær generalforsamling, jeg ved ikke hvorfor de lige syntes aktiekapitalen var så vigtig at få med. Som jeg læser det i indkaldelsen kan lånet iøvrigt konverteres til ejerandele i selskabet, så reelt ender det vel blot som en decideret kapitalinsprøjtning fra Benham.

EDITX3: Fra FCM's årsregnskab:

Egenkapital pr. 30. juni 2015: 3,6 mio.
Kortsigtet gæld pr. 30. juni 2015: 102 mio.

Efterfølgende er det forrige lån fra Benham på 25 mio. så konverteret til ejerandele, men det er godt tal der skriger på sugardaddy.
Aktiekapital og egenkapital er to forskellige ting. Aktiekapitalen er det beløb aktionærerne har skudt ind i virksomheden ved en eller flere aktieemissioner. Så med mindre der foretages nye aktieemissioner så er aktiekapitalen konstant, og derfor et uinteressant tal der ikke siger noget om et selskabs økonomiske tilstand.
Egenkapital er derimod langt mere interessant. Det er den del af aktiverne som aktionærerne ejer i virksomheden. Altså populært sagt samlede antal aktiver - fremmedkapital (lån). Deri indgår altså de foregående års overskud/underskud der er tilbageholdt i virksomheden.

Hvorfor han giver et lån i stedet for at indskyde ny aktiekapital? Det er jo lidt svært at vide hvad Benham har af planer helt præcist. Men et bud kunne være, at hvis han forventer at FCM vil være i stand til at betale de penge tilbage inden sommeren, så skal han vel ikke svare skat af den manøvre. Hvorimod hvis han indskød ny aktiekapital og senere ønskede eller fik mulighed for at trække penge ud af FCM, så ville han blive hårdere beskattet. Selvom jeg mener at England har en meget lav beskatning af kapitalindkomst.
Det kan sagtens være jeg er helt skævt ude her. Det er som sagt bare et bud.

Brugeravatar
556
1. div
1. div
Geografisk sted: 2000

Indlæg af 556 » 13. nov 2015, 23:02

Der kan være flere årsager, men den primære er, at du som kreditor er bedre stillet end som ejer hvis virksomheden kommer i økonomiske problemer/går konkurs.

En anden er at du får rente ved et lån.

Endelig er det en noget lettere manøvre at låne pengene end at foretage en emission. Der er jo også de øvrige aktionærers rettigheder at tænke på. Skal dog sige at jeg ikke kender ikke deres ejerforhold.
-Nej tak til plastikbaner i Superligaen

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 13. nov 2015, 23:07

Kadlec til lægetjek i FCM, vel og mærke samme dag som man præsenterer er underskud på 64 millioner

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 14. nov 2015, 02:57

troelsh skrev:Kadlec til lægetjek i FCM, vel og mærke samme dag som man præsenterer er underskud på 64 millioner
Det skal nok snarere ses i sammenhæng med at det sker samme dag som man melder ud at man havde en spinkel egenkapital på godt 3 mio. ved årsregnskabets afslutning i sommer, og at man nu får en tilførsel på 60 mio.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 14. nov 2015, 12:20

Men forstår pludselig godt hvorfor folk som frederikshavneren skeler misundeligt til FCM. Jeg er da helt ked af at vi ikke render rundt med den slags underskud længere, og på samme dag som vi præsenterer et gigant underskud er ved at præsentere en ny top-3 transfer (målt på pris). Det er da muligt FCM har succes nu og her, men det er bare på så usikkert et fundament. Det er vel begrænset hvor længe ham englænderen gider bruge sine surt tjente gambling millioner på et sort hul når hans hjerteklub kræver stadigt mere opmærksomhed, og derigennem penge for at nå målet om at blive PrL klub.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 14. nov 2015, 15:13

Hold nu kæft det sejler nede på Heden.
Bienvenu Bassogog!

Sanchez94
Superliga
Superliga

Indlæg af Sanchez94 » 16. nov 2015, 08:58

Er der nogle der kan smide et link til deres årsrapport/årsregnskab, jeg kan ikke støve den op deres hjemmeside eller hos cvr.dk

Sanchez94
Superliga
Superliga

Indlæg af Sanchez94 » 16. nov 2015, 09:02

Sanchez94 skrev:Er der nogle der kan smide et link til deres årsrapport/årsregnskab, jeg kan ikke støve den op deres hjemmeside eller hos cvr.dk
Never mind, de er bare ikke så hurtige til at opdatere under fanen "investor" hvorfor man skal finde den under nyheder

Sanchez94
Superliga
Superliga

Indlæg af Sanchez94 » 16. nov 2015, 09:22

Ved et hurtigt blik over FCMs regnskab, så kan det beskrives meget kort. Den forretning sejler.
I regnskabsperioden 01.07.14-30.06.2015, har de fået kapitalindsprøjtning for 131 millioner, hvor 42,8 millioner er optaget som lån, hvilket vil sige at Benham har skudt ca. 89 millioner ind i FCM, hvor de yderligere til generalforsamlingen anmoder ham om at skyde 60 millioner mere ind.
Så snart Benham, bliver træt af at tabe på penge på det projekt der, og trækker stikket, så lukker forretningen. De har simpelthen ingen sammenhæng i deres økonomi.

Inden for de næste 12 måneder, fra årsrapportens aflæggelse, skylder de 96 millioner væk, dog bliver de 25 millioner elimineret da det er Benhams penge, som bliver konverteret over til aktier.

Endvidere så ejer de ikke kongensmønt, de skylder 205.000 til banken. Det virker en smule urealistisk at de senest 30.06.2016 skal have betalt 71 millioner, som de har i gæld.

TLDR; FCM går konkurs, så snart Benham trækker stikket.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 16. nov 2015, 09:44

Er der noget Brøndby har lært os, så er det at de går ikke konkurs. Tosserne skal nok komme og holde hånd over dem, uanset om den ene tosse stopper.

Så FCM eksisterer også næste år. Desværre.

Nu kan klubben jo sælge en del spillere og få en del penge, hvis det endelig var. Ligesom de tjener vel omkring 30-40 mio kr. i Euroleague denne sæson. Så mon ikke til næste sommer hedder det underskud omkring 30 mio kr. Hvilket vil blive slået op som en storslået sejr. Jeg tror ikke der er overskud til sommer.

Hvor lang tid tog det lige os at vende supertankeren ?
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 16. nov 2015, 09:45

FlæskeFrank skrev:Er der noget Brøndby har lært os, så er det at de går ikke konkurs. Tosserne skal nok komme og holde hånd over dem, uanset om den ene tosse stopper.

Så FCM eksisterer også næste år. Desværre.

Nu kan klubben jo sælge en del spillere og få en del penge, hvis det endelig var. Ligesom de tjener vel omkring 30-40 mio kr. i Euroleague denne sæson. Så mon ikke til næste sommer hedder det underskud omkring 30 mio kr. Hvilket vil blive slået op som en storslået sejr. Jeg tror ikke der er overskud til sommer.

Hvor lang tid tog det lige os at vende supertankeren ?
Benham er en regnedreng - de her tal kommer ikke som nogen overraskelse for ham. Jeg tror ikke vi skal håbe for meget på at han mister tålmodigheden de første par år.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 16. nov 2015, 09:47

...de er ikke ved at forsøge at vende en supertanker. De fortsætter kursen lige mod isbjerget og håber på, at de har så meget fart på, at det er isbjerget, der taber...!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Sanchez94
Superliga
Superliga

Indlæg af Sanchez94 » 16. nov 2015, 10:07

Pastorius skrev: Benham er en regnedreng - de her tal kommer ikke som nogen overraskelse for ham. Jeg tror ikke vi skal håbe for meget på at han mister tålmodigheden de første par år.
Så ved Benham vel også et overskud på 5 millioner næste år ikke kommer til at holde, som ellers er det de offentligt melder ud

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 16. nov 2015, 10:10

FlæskeFrank skrev: Hvor lang tid tog det lige os at vende supertankeren ?
Forskellen er, at AaB fik supertakeren vendt ved at skrælle så meget af, at der praktisk talt kun var en optimistjolle tilbage.

FCM løser problemerne ved at sætte ekstra kul under kedlerne. Det holdet dem ovenvande på kort sigt, men på lidt længere sigt skal de gøre noget ved deres enorme underskud. De var faktisk i gang med den process da Benham kom forbi og gav dem muligheden for deres første mesterskab ved at de ikke skulle sælge.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 16. nov 2015, 10:43

Sanchez94 skrev:
Pastorius skrev: Benham er en regnedreng - de her tal kommer ikke som nogen overraskelse for ham. Jeg tror ikke vi skal håbe for meget på at han mister tålmodigheden de første par år.
Så ved Benham vel også et overskud på 5 millioner næste år ikke kommer til at holde, som ellers er det de offentligt melder ud
Det er sådan set, det jeg finder mest forunderligt ved regnskabet. Nemlig at de tror, at der er overskud til sommer.

Jeg tror ikke, at der er nogen i FCMs ledelse, som tror på den udmelding.
- FlæskeFrank

Besvar