Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 2. dec 2015, 19:00

Det kan undre lidt at vi er den eneste klub der opjusterer. Vi er vel ikke de eneste der spillede UEFA-bold sidste sæson.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 2. dec 2015, 19:13

Pastorius skrev:Det kan undre lidt at vi er den eneste klub der opjusterer. Vi er vel ikke de eneste der spillede UEFA-bold sidste sæson.
Er der ikke noget med at man først får en andel i den der marketpool, når man deltager i gruppespil? Det kunne måske være årsagen.

Jeg undrer mig lidt over at man ikke sætter tal på de nye forventninger, det bliver da spændende at se hvor det ender...

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 2. dec 2015, 19:20

Spøjst at der ingen indikationer er, hvad et positivt resultat kan være ?

Selv forventer plus 2-5 mio kr.

Ved regnedrengene i AaB hvordan plustal ser ud ?
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 2. dec 2015, 22:05

FlæskeFrank skrev:Spøjst at der ingen indikationer er, hvad et positivt resultat kan være ?

Selv forventer plus 2-5 mio kr.

Ved regnedrengene i AaB hvordan plustal ser ud ?
Jeg forventer det bliver lige over nul, eller ville de have sat størrelse på.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Indlæg af Gamen » 3. dec 2015, 00:05

Det er sandsynligvis den nye solidaritetsbetaling til klubber, der trækker det korteste strå i playoffs til CL, der har givet lidt udfordringer. Den er afhængig af en lang række faktorer og svær at regne ud, og AaB har sandsynligvis kun regnet med de beløb de var garanteret. Entry fees osv.

Brugeravatar
Jonas K
1. div
1. div
Geografisk sted: Færøkroen

Indlæg af Jonas K » 7. dec 2015, 14:25

vandmelonen skrev:Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede
Har undersøgt sagen, og denne bygning er en ny bygning til Superligatruppen + trænere/ledere/fys mm. som skal ligge i forlængelse af den nuværende administrationsbygning.
Martin P - ægte Aalborg

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 7. dec 2015, 15:36

Jonas K skrev:
vandmelonen skrev:Stødte tilfældigvis lige på et billede af AaB's kommende bygning til SL-truppen. Tegnet af Nørkær+Poulsen. Billede
Har undersøgt sagen, og denne bygning er en ny bygning til Superligatruppen + trænere/ledere/fys mm. som skal ligge i forlængelse af den nuværende administrationsbygning.
Mon ikke det i så fald er en direkte forlængelse af den nuværende administrationsbygning, hvor man så skifter hele facadebeklædningen ud til noget lidt mere fancy end de nuværende eternitplade-wannabees? Det kunne se sådan ud synes jeg, og så giver billedet straks mere mening i mit hoved.

Gamen

Indlæg af Gamen » 7. dec 2015, 15:49

Jesper Schmidt skrev:
Jonas K skrev:
Mon ikke det i så fald er en direkte forlængelse af den nuværende administrationsbygning, hvor man så skifter hele facadebeklædningen ud til noget lidt mere fancy end de nuværende eternitplade-wannabees? Det kunne se sådan ud synes jeg, og så giver billedet straks mere mening i mit hoved.
Jo, det kommer til at ligge i forlængelse af, men ikke som erstatning for, de nuværende lokaler. Det passer også nogenlunde med, at den kommende bygning kommer til næsten at fylde den resterende del af grunden ud på den led.

Kempes
1. div
1. div

Indlæg af Kempes » 7. feb 2016, 13:21

Der er ingen der har kommenteret Tipsbladets opgørelse over spillerbudgetter i denne sæson (bragt d. 5.2).

Listen så ud som følger (tal er mio. kr.)

FCK 120-130
Brøndby 85-95
FC Midtjylland 66-75
FC Nordsjælland 35-40
AGF 35-40
Esbjerg 30-35
Randers FC 30-35
OB 30-35
AaB 25-30
Sønderjydske 19-21
Viborg 18-19
Hobro 10-12

Det er imponerende at vi ligger så højt i tabellen med det 4. laveste spillerbudget. Der er, efter min mening, dog også en bagside af medaljen, da spillertruppen jo udmærket kender lønniveauet andre steder og (måske med rette) kan føle de er underbetalte.

Det medfører så at agenter og spillere ved kontraktforhandlinger naturligvis kræver andre elementer end løn (jf. Spalvis og Kusk). Det kan også blive sværere at forlænge hvis lønudspillet fra klubbens side er for lave (Dalsgaard, Thomsen? og Jønsson?).

Derved kan vi ikke have så stor indtjening i form af spillersalg som andre klubber har, og har sværere ved at trække profiler til klubben.

Muligvis man på ledelseplan har lavet en kalkule der siger at vi ikke "mister" 5-10 mio. kr. i transfers. pr. år og derfor ikke behøver et spillerbudget som feks. FCN eller AGF. Det er en holdning jeg ikke helt er overbevist om holder.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 7. feb 2016, 13:41

Det er dog også relevant at se på trupopbygning i det tilfælde. Klubber som Randers, AGF, Midtjylland, Brøndby og FCK har rigtig mange spillere der kommer udefra, og sådanne spillere formoder jeg forventer en større løn end spillere der kommer direkte fra U19 holdet.
Budgettet kunne dog godt blive skruet op, men det er også mit indtryk at det er planen at øge det stille og roligt henover de næste par år.

Iøvrigt vildt at OB har skåret så meget fra. Var de ikke oppe omkring FCK, ift budgetter, for nogle år siden? Det er iøvrigt ret voldsomt hvor langt der er fra FCN, som nummer 4, og op til FCK, FCM og BIF.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 7. feb 2016, 13:55

Kempes skrev:Der er ingen der har kommenteret Tipsbladets opgørelse over spillerbudgetter i denne sæson (bragt d. 5.2).

FCK 120-130
Brøndby 85-95
FC Midtjylland 66-75
FC Nordsjælland 35-40
AGF 35-40
Esbjerg 30-35
Randers FC 30-35
OB 30-35
AaB 25-30
Sønderjydske 19-21
Viborg 18-19
Hobro 10-12

Det er imponerende at vi ligger så højt i tabellen med det 4. laveste spillerbudget.
Nu kan du jo også pege på at det 3. laveste budget ligger nr. 4. Så penge er ikke alt.

Der er ingen tvivl om, at vi vil øge budgetterne de kommende år. Og alle holdene over os ikke er færdig med at nedjustere.

I øvrigt passer listen jo efter din egen forestilling og derfor acceptere du den. Vi har jo hørt at AaB har et lille budget og det viser listen jo, så det må jo passe.

Det jeg bider mærke i er, at nr. 4-9 stort set har samme budget. Der behøver faktisk ikke være mere forskel mellem nr. 3 og 9 end 5 mio kr. Altså er det et benhårdt felt.

Jeg mener dog, at overskud sidste år(udmeldt) og så skære man truppen til i vintervinduet med Raitala, Dalsgaard, Blomquist, Helenius og Toft(var også udlejet i efteråret) uden tilgang. Så forventer jeg en del til sommervinduet.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 7. feb 2016, 14:17

Kempes skrev:Der er ingen der har kommenteret Tipsbladets opgørelse over spillerbudgetter i denne sæson (bragt d. 5.2).

FCK 120-130
Brøndby 85-95
FC Midtjylland 66-75
FC Nordsjælland 35-40
AGF 35-40
Esbjerg 30-35
Randers FC 30-35
OB 30-35
AaB 25-30
Sønderjydske 19-21
Viborg 18-19
Hobro 10-12

Det er imponerende at vi ligger så højt i tabellen med det 4. laveste spillerbudget. Der er, efter min mening, dog også en bagside af medaljen, da spillertruppen jo udmærket kender lønniveauet andre steder og (måske med rette) kan føle de er underbetalte.

Det medfører så at agenter og spillere ved kontraktforhandlinger naturligvis kræver andre elementer end løn (jf. Spalvis og Kusk). Det kan også blive sværere at forlænge hvis lønudspillet fra klubbens side er for lave (Dalsgaard, Thomsen? og Jønsson?).

Derved kan vi ikke have så stor indtjening i form af spillersalg som andre klubber har, og har sværere ved at trække profiler til klubben.

Muligvis man på ledelseplan har lavet en kalkule der siger at vi ikke "mister" 5-10 mio. kr. i transfers. pr. år og derfor ikke behøver et spillerbudget som feks. FCN eller AGF. Det er en holdning jeg ikke helt er overbevist om holder.
Det er dejlig læsning. Hvis den nuværende model er bæredygtig, hvilket det tyder på den er, så betyder det f.eks. at spillersalg fra vores butik om året er (alt andet lige) 10 mio mere værd end det er for klubber som 'GF og FCN. I stedet for at bruge de penge på at dække regnskabshuller, kan vi investere dem i truppen, talentafdelingen, eller faciliteterne, og dermed udvikle klubben. At vi så også med denne model er i stand til at overgå flere af de dyrere klubber på banen, er jo bare endnu mere fantastisk.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 7. feb 2016, 14:18

Dejligt at se AaB sætter tæring efter næring og der er en rød tråd til vores U-hold. Kæmpe thumbs up til trænerne og ledelsen derude for at få vendt skuden i den rigtige retning :thumbsup:

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 7. feb 2016, 14:55

FlæskeFrank skrev:

FCK 120-130
Brøndby 85-95
FC Midtjylland 66-75
FC Nordsjælland 35-40
AGF 35-40
Esbjerg 30-35
Randers FC 30-35
OB 30-35
AaB 25-30
Sønderjydske 19-21
Viborg 18-19
Hobro 10-12

Det er imponerende at vi ligger så højt i tabellen med det 4. laveste spillerbudget.
Nu kan du jo også pege på at det 3. laveste budget ligger nr. 4. Så penge er ikke alt.

Der er ingen tvivl om, at vi vil øge budgetterne de kommende år. Og alle holdene over os ikke er færdig med at nedjustere.

I øvrigt passer listen jo efter din egen forestilling og derfor acceptere du den. Vi har jo hørt at AaB har et lille budget og det viser listen jo, så det må jo passe.

Det jeg bider mærke i er, at nr. 4-9 stort set har samme budget. Der behøver faktisk ikke være mere forskel mellem nr. 3 og 9 end 5 mio kr. Altså er det et benhårdt felt.

Jeg mener dog, at overskud sidste år(udmeldt) og så skære man truppen til i vintervinduet med Raitala, Dalsgaard, Blomquist, Helenius og Toft(var også udlejet i efteråret) uden tilgang. Så forventer jeg en del til sommervinduet.
Angående den med fed: Hvad bygger du det på? Så vidt jeg husker, så kalkulerer vi økonomisk med at gå i nul, med en top6, og en samlet netto transferindtægt på omtrent 5 mio. Efter vores turnaround har vi stadig ikke bevist at vi formår at generere gennemsnitligt mere end 5 mio i spillersalg om året, hvis vi overhovedet formår det. Forudsætningen for at øge spillerbudgettet må være at vi konsekvent øger vores spillersalg, får flere sponsor og tv-penge, eller får penge fra europa. Det mangler vi dog at bevise vi kan indenfor den nuværende model.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 7. feb 2016, 16:25

Buzz Killington skrev:
FlæskeFrank skrev:

Angående den med fed: Hvad bygger du det på? Så vidt jeg husker, så kalkulerer vi økonomisk med at gå i nul, med en top6, og en samlet netto transferindtægt på omtrent 5 mio. Efter vores turnaround har vi stadig ikke bevist at vi formår at generere gennemsnitligt mere end 5 mio i spillersalg om året, hvis vi overhovedet formår det. Forudsætningen for at øge spillerbudgettet må være at vi konsekvent øger vores spillersalg, får flere sponsor og tv-penge, eller får penge fra europa. Det mangler vi dog at bevise vi kan indenfor den nuværende model.
Korrekt jeg har ikke beviser på, at vi vil øge budgetterne. Men vi har bevist, at vi kan holde et budget og - mener også, at vi har øget omsætningen de seneste sæsoner.

Principiel behøver vi ikke at øge spillersalg for at øge spillerbudgettet. Ligesom de klubber med store spillersalg ikke nødvendigvis får overskud.

Men vi har en strategi som siger balance ved top6-resultat. Men det siger vel blot, at klubben bliver mindre sårbar overfor sportslige resultater, altså kan det jo også gøre at en større del af indtægterne kommer fra f.eks. sponsorer. Det kan selvfølgelig også betyde, at alle spillerne kun får en bankelevs løn og det aldrig bliver ændret på - men så spiller vi nok ikke med om 6. pladser om få år.

Jeg kan heller ikke vide om klubberne over os nedjusterer. Men de skal ramme et guldæg snarest. FCM har fået Benham, som går efter strategien brug en milliard og derefter tjen penge. Den kan virke, Chelsea er vel bedste fodboldeksempel på det. Brøndby har fået halvt lukket kassen og ved at vende deres supertanker, som vi også har gjort. Men ift. os så skal de måske kun nedjustere med 10 mio og derfor stadig være foran os - gabet vil dog blive mindre. OB og AGF har ingen penge og skal til at få forretningerne til give overskud. Det kræver sportslig succes og da ingen af dem ligner et bud på europæisk har jeg svært ved at se dem skaffe nok sponsorere til at holde samme niveau. FCN, Esbjerg og Randers kan måske holde niveau, men løber nok ikke fra os.

Og som en skrev, så vil hjemmefødinger nok være billigere i drift, da de ikke skal have signon og reguleres efter udenlandske klubbers lønninger. Så selv om f.eks. Spalvis og Duncan får det samme i løn, så har Duncan(ihvertilfald i FCM) nok fået en større signon oveni, som Spalvis nok ikke har fået og dermed bliver spilleren nok i sådanne lister billigere.

Men det er antagelser det hele. Dog kan AaB talenterne jo ødelægge hele min forudsætning, hvis de bliver ved med at være så gode, at vi overhovedet ikke behøver at købe nye spillere og de hellere vil gå for lav løn.

Endelig endelig så er det jo også tilladt for AaB at efterleve forudsætningen omkring top6 x antal år og derefter f.eks. sige, at vi skruer op til top4 og europæisk gruppespil hvert andet år. Men pt. har de lagt sig i et leje de kan opfylde og stadig konkurrere om de sjove pladser. Det tror jeg er planen.

De 5 mio kr. i spillersalg du nævner er vel også nettoindtægt, altså både salg og køb. Så det siger jo ikke noget om, at vi sælger for peanuts.
- FlæskeFrank

Kempes
1. div
1. div

Indlæg af Kempes » 7. feb 2016, 16:28

FlæskeFrank skrev:Jeg mener dog, at overskud sidste år(udmeldt) og så skære man truppen til i vintervinduet med Raitala, Dalsgaard, Blomquist, Helenius og Toft(var også udlejet i efteråret) uden tilgang. Så forventer jeg en del til sommervinduet.
Ja der kommer til at ske en del i sommervinduet. Spalvis og KEP rejser. Desuden er det højst sandsynligt at Thomsen, Augu, Enevoldsen, Jönsson og Thrane også er væk 1. September.

Rygterne siger at 6 spillere fra u19, får kontrakt. Viktor Ahlmann og Helenius får vi (sandsynligvis) retur. Det giver 25 spillere i truppen. Spørgsmålet er så hvor mange flere der er plads til i truppen?

Jeg kan i øvrigt ikke se hvilke klubber der nedjustere deres spillerbudgetter. Tværtimod har jeg indtrykket af at alle øger budgettet, for at ruste sig til hundeslagsmålet om at komme i top 6, næste sæson.

At AaB i den grad satser på ungdomsspillere, og billige spillere gør mig lidt bekymret forud for næste sæson.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 7. feb 2016, 18:04

Nu vil de færreste indrømme, at de nedjusterer. BIFs masterclass og FCM akademi kan jo sagtens have reduceret pengetilførslen uden at de ville indrømme det.

Næste sæson er nok lidt speciel, men det betyder blot også, at der er nogle klubber som overhovedet ikke kan få økonomien til at hænge sammen, hvis de ikke er i det gode selskab. Og endda tvivlsomt selvom de opfylder deres egne forventninger.

AaB har de sidste sæsoner vist, at man ikke bare hovedløst skal købe spillere fordi de andre gør det.

Mht. Spalvis. Ham kan man ikke købe, blot glæde sig sålænge typen er i klubben. KEP bliver erstattet. Men enig i, at fordi man har 6 ynglingespillere som fortjener kontrakt, så kan det godt være, at truppen vil blive større end hvis kun 3 ynglingespillere kom op. Men det tror jeg også AaB forstår.
- FlæskeFrank

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 7. feb 2016, 19:47

Jeg synes vores økonomiske mådehold er flot, og jeg synes vores placering i rækken kontra vores spillerbudget er dybt imponerende. Jeg er med hele vejen på den, jeg har dog bare et enkelt glasset-er-halvt-tomt opmærksomhedspunkt, som jeg må indrømmer gør mig lidt nervøs.

Vores økonomi skal gå i nul, uden spillersalg. Det er super. Men det vil så også sige at vores spillerbudget skal ligge som det 4. laveste i ligaen, for at vi kan få det til at løbe rundt. Jeg har nok lidt naivt troet af efter en 3-5 år kunne vi begynde at skrue op for vores spillerbudget, men for pokker der er langt op. Et spillerbudget a lá AGF til os, ville give os et underskud på 5-15 mil om året. Det er sgu meget.

Jeg kan godt forstå man fokuserer på kernevirksomheden, men jeg håber i den grad også man kigger på hvordan man kan få øget omsætning og dermed (forhåbentlig) også indtægt, for det er vel eneste vej frem i forhold til øget spillerbudget.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

AaB - Ølstykke
Ynglinge
Ynglinge
Geografisk sted: Ølstykke - Djævleøen

Indlæg af AaB - Ølstykke » 7. mar 2016, 16:41

Jeg kan ikke huske, om det er i denne tråd, vi tidligere har set på fordelingen af TV penge, men det er jo lige op over igen.

Efter AGF kampen uddeles næste pulje, og som jeg ser det kan vi være placeret på alt fra nummer 2 til nummer 5.

Det vil sige, at vi ligger til at få alt mellem 2,2 mio. kroner og 4,3 mio. kroner - der er ikke andre puljer, som udløses lige nu er der?

Er det ikke korrekt?

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 10. maj 2016, 15:54

http://www.aabsport.dk/nyheder/2016/05/ ... rsalg.aspx

Det ender med at der kommer en fast post på budgettet "køb af ny tegnebog, da den gamle er fuld".

I øvrigt spøjst at Spalvis-pengene falder i 2. kvartal og ikke 1. eller 3. kvartal(ved handelens indgåelse eller 1. juli).

Men 1. kvartal gav også godt med TV-penge(runde 22 - 3. plads)
- FlæskeFrank

Besvar