Superliga 2015/16
-
FlæskeFrank
- Allstar

- Geografisk sted: Middelfart
Re: Superliga 2015/16
Nu kører der en tråd om skuffelse over AaB et andet sted. Skuffelser kommer også til klubberne, når man skal finde 6 klubber til slutspillet i næste sæson.
Jeg prøvede at lave en opstilling af, hvilke klubber havde været i top6 de seneste 5 sæsoner og dermed måske forventer deres plads i næste års slutspil.
5 afsluttede sæsoner(2011-2015)
Top6(antal gange i top6 de sæsoner):
5 gange: FCK, FCM og FCN
4 gange: -
3 gange: Brøndby og AaB
2 gange: Randers, Esbjerg
1 gang: Sønderjyske, AGF, OB, Silkeborg og AC Horsens
Skifter vi sæson 2010-2011 ud med den øjeblikkelige stilling giver det:
5 gange: FCK og FCM
4 gange: FCN og AaB
3 gange: Brøndby
2 gange: Esbjerg, Randers og SønderjyskE
1 gang: AGF, OB og AC Horsens
Nu kan man altid begynde sin tidslinje, hvor det er mest bekvemt. Jeg valgte 5 år, det er mange sæsoner og enkelte fantomsæsoner slår ikke for meget ud.
Men det viser, at vi statistisk ikke kan forvente at være fast inventar i top6, selvom vi måske i hele superligaens historie kun 4(!) gange har været udenfor top6.
Vi er måske nød til at acceptere, at FCN kommer med i slutspillet. Og historikken viser også, at der ofte sniger sig en onetimers med, og dermed måske kun 5 vanlige deltagere. Det kan blive hedt.
Med til listen kan også nævnes, at Esbjerg, Randers, AC Horsens, Silkeborg og AGF alle har været i top6 på et tidspunkt, men også haft en sæson i den næstbedste række.
Jeg prøvede at lave en opstilling af, hvilke klubber havde været i top6 de seneste 5 sæsoner og dermed måske forventer deres plads i næste års slutspil.
5 afsluttede sæsoner(2011-2015)
Top6(antal gange i top6 de sæsoner):
5 gange: FCK, FCM og FCN
4 gange: -
3 gange: Brøndby og AaB
2 gange: Randers, Esbjerg
1 gang: Sønderjyske, AGF, OB, Silkeborg og AC Horsens
Skifter vi sæson 2010-2011 ud med den øjeblikkelige stilling giver det:
5 gange: FCK og FCM
4 gange: FCN og AaB
3 gange: Brøndby
2 gange: Esbjerg, Randers og SønderjyskE
1 gang: AGF, OB og AC Horsens
Nu kan man altid begynde sin tidslinje, hvor det er mest bekvemt. Jeg valgte 5 år, det er mange sæsoner og enkelte fantomsæsoner slår ikke for meget ud.
Men det viser, at vi statistisk ikke kan forvente at være fast inventar i top6, selvom vi måske i hele superligaens historie kun 4(!) gange har været udenfor top6.
Vi er måske nød til at acceptere, at FCN kommer med i slutspillet. Og historikken viser også, at der ofte sniger sig en onetimers med, og dermed måske kun 5 vanlige deltagere. Det kan blive hedt.
Med til listen kan også nævnes, at Esbjerg, Randers, AC Horsens, Silkeborg og AGF alle har været i top6 på et tidspunkt, men også haft en sæson i den næstbedste række.
- FlæskeFrank
-
Jesper Schmidt
- Halftime

- Geografisk sted: Aalborg
Påstand:
Hvis pointforskellen næste sæson efter 26 runder fra nr. 5-6 er lige så stor op til 3. pladsen som den ofte er, kan vejen til Europa være langt mere overskuelig via en 7. eller 8. plads. Det vil være svært at avancere i løbet af de få kampe i top-slutspillet, fordi modstanderne er stærke, mens der på trods af alt gøglet i den nederste halvdel, må formodes at være en noget nemmere vej mod "finalen" om den tredje UEFA plads, fordi modstanderne vil være svagere, og man vil starte med et pointforspring.
Jeg kan ikke helt se deltagelse blandt de bedste 6 som noget fundamentalt vigtigt, medmindre man er så højt oppe at man kan være med i spillet om de to øverste pladser, som jo pt. er de eneste der vil give direkte adgang til UEFA kampe. Økonomisk er der givetvis en lille fordel, men eftersom det drejer sig om så få kampe, er den næppe gigantisk... så længe man tager udgangspunktet at vi ville klare os godt i kampene mod bundholdene.
Det kan forresten blive ret underholdende at se hvordan man vil løse det, hvis UEFA pladsen fra pokalturneringen føres over til ligaen næste år.
- Forresten har vi samme pointtal i dag som efter runde 25 i bronzesæsonen i 2007, og kun 4 point (1 point i forrige runde) mindre end i double-sæsonen. Kritikken af det spillemæssige er selvfølgelig helt på sin plads, og selvfølgelig skal vi være pisseskuffede, men jeg synes godt nok der er behov for lidt forventningsjustering, hvis man ikke er tilfreds med den pointhøst som de påfaldende mange dårlige spillere, og i øvrigt træneren, har leveret i denne sæson... som derudover indtil videre er krydret med en pokalsemifinale.
Sagt på en anden måde - øjebliksbilledet er noget lort, men der er altså et lidt større billede også, selv om det nuværende niveau selvfølgelig både stiller spørgsmål og giver nogle svar, hvoraf et af svarene må være at det er et sats at fortsætte som intet var hændt, når vigtige spillere skifter klub i næstkommende vindue.
Hvis pointforskellen næste sæson efter 26 runder fra nr. 5-6 er lige så stor op til 3. pladsen som den ofte er, kan vejen til Europa være langt mere overskuelig via en 7. eller 8. plads. Det vil være svært at avancere i løbet af de få kampe i top-slutspillet, fordi modstanderne er stærke, mens der på trods af alt gøglet i den nederste halvdel, må formodes at være en noget nemmere vej mod "finalen" om den tredje UEFA plads, fordi modstanderne vil være svagere, og man vil starte med et pointforspring.
Jeg kan ikke helt se deltagelse blandt de bedste 6 som noget fundamentalt vigtigt, medmindre man er så højt oppe at man kan være med i spillet om de to øverste pladser, som jo pt. er de eneste der vil give direkte adgang til UEFA kampe. Økonomisk er der givetvis en lille fordel, men eftersom det drejer sig om så få kampe, er den næppe gigantisk... så længe man tager udgangspunktet at vi ville klare os godt i kampene mod bundholdene.
Det kan forresten blive ret underholdende at se hvordan man vil løse det, hvis UEFA pladsen fra pokalturneringen føres over til ligaen næste år.
- Forresten har vi samme pointtal i dag som efter runde 25 i bronzesæsonen i 2007, og kun 4 point (1 point i forrige runde) mindre end i double-sæsonen. Kritikken af det spillemæssige er selvfølgelig helt på sin plads, og selvfølgelig skal vi være pisseskuffede, men jeg synes godt nok der er behov for lidt forventningsjustering, hvis man ikke er tilfreds med den pointhøst som de påfaldende mange dårlige spillere, og i øvrigt træneren, har leveret i denne sæson... som derudover indtil videre er krydret med en pokalsemifinale.
Sagt på en anden måde - øjebliksbilledet er noget lort, men der er altså et lidt større billede også, selv om det nuværende niveau selvfølgelig både stiller spørgsmål og giver nogle svar, hvoraf et af svarene må være at det er et sats at fortsætte som intet var hændt, når vigtige spillere skifter klub i næstkommende vindue.
Jeg tror godt du kan regne med at den økonomiske forskel (Tv-penge) på top-6 og resten er mere end en lille smule. At sætte den til for en hypotetisk chance for at kvalificere sig til Europæisk gruppespil (der er ingen økonomi i bare at være med i kvalen) ville være noget af et sats.Jesper Schmidt skrev:Påstand:
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
-
FlæskeFrank
- Allstar

Tilskuerdelen bliver formentlig også ret reduceret ved at møde nr. 8-12 i stedet for nr. 1-5.Pastorius skrev:Jeg tror godt du kan regne med at den økonomiske forskel (Tv-penge) på top-6 og resten er mere end en lille smule. At sætte den til for en hypotetisk chance for at kvalificere sig til Europæisk gruppespil (der er ingen økonomi i bare at være med i kvalen) ville være noget af et sats.
Hvis man allerede ved slutspillets begyndelse er fri af nedrykning og så skal motivere sig selv og fans til at kampen om 7. pladsen er absurd vigtig. Så er man ude i Viasat-forklaringer om hvorfor Brøndbys kamp mod x er afgørende for mesterskabet, særligt med henvisning til Brøndbys skelsættende mesterskab i 2005 og de efterfølgende 10 års billige mesterskaber.
Jeg er så ikke uenig i, at en 7. plads med efterfølgende europæisk deltagelse kan være meget mere værd end f.eks. en 4. plads i mesterskabsslutspillet uden europæisk deltagelse.
- FlæskeFrank
Så tror jeg du skal kigge på turneringsstruktruren igen.FlæskeFrank skrev:Tilskuerdelen bliver formentlig også ret reduceret ved at møde nr. 8-12 i stedet for nr. 1-5.Pastorius skrev:Jeg tror godt du kan regne med at den økonomiske forskel (Tv-penge) på top-6 og resten er mere end en lille smule. At sætte den til for en hypotetisk chance for at kvalificere sig til Europæisk gruppespil (der er ingen økonomi i bare at være med i kvalen) ville være noget af et sats.
Hvis man allerede ved slutspillets begyndelse er fri af nedrykning og så skal motivere sig selv og fans til at kampen om 7. pladsen er absurd vigtig. Så er man ude i Viasat-forklaringer om hvorfor Brøndbys kamp mod x er afgørende for mesterskabet, særligt med henvisning til Brøndbys skelsættende mesterskab i 2005 og de efterfølgende 10 års billige mesterskaber.
Der bliver netop langt flere knald-eller-fald-kampe for holde i nedrykningsspillet. De kommer i et skarpt gruppespil, hvor det kan være rigtig giftigt at falde bare én eller to pladser længere ned. Hvis du så vinder gruppen - så venter der et par højspændte playoff-kampe om en europæisk billet. Jeg glæder mig enormt til at der kommer mange flere kampe med noget på spil. I dag er det jo kun en håndfuld kampe hvert år hvor tingene virkelig er sat på spidsen, og det er alt for lidt.
-
FlæskeFrank
- Allstar

Jeg er ikke i tvivl om, at de prøver at lave et program, hvor den næste kamp altid er liv eller død. Jeg tror bare tilskuermæssigt, så er alle de mellemregning røvsyge og folk kommer kun til de endelig afgørendeYankee skrev:Så tror jeg du skal kigge på turneringsstruktruren igen.
Der bliver netop langt flere knald-eller-fald-kampe for holde i nedrykningsspillet. De kommer i et skarpt gruppespil, hvor det kan være rigtig giftigt at falde bare én eller to pladser længere ned. Hvis du så vinder gruppen - så venter der et par højspændte playoff-kampe om en europæisk billet. Jeg glæder mig enormt til at der kommer mange flere kampe med noget på spil. I dag er det jo kun en håndfuld kampe hvert år hvor tingene virkelig er sat på spidsen, og det er alt for lidt.
Så selvom de på papiret er vigtige så kommer tilskuerne ikke. AaB - SønderjyskE i søndags var også enormt vigtig ift. 2. pladsen og europæisk deltagelse. At der ikke var fuldt hus skyldes ikke nordjysk dovenskab. Det var fordi det ikke var af- af- af- afgørende, men blot en mellemregning. Og hvis kampen i foråret 2016 mellem nr. 2 og 3(AaB og SønderjyskE) ikke kan trække 10.000 tilskuere, så kan kampen mellem nr. 7 og 8(AaB og SønderjyskE) i foråret 2017 heller ikke trække 10.000 tilskuere.
Det hjælper ikke, at AaB kan vinde prisen som ugens hold ved sejr. I øvrigt tror jeg man kan finde undersøgelser, som klart viser, at turneringsstrukturer, som er svært forståelige, ikke gavner tilskuertilstrømningen. Og det bliver det nye formats udfordring.
- FlæskeFrank
-
Jesper Schmidt
- Halftime

Jeg siger ikke man skal sætte det til, men jeg siger at jeg ikke kan få øje på den der liv-eller-død forskel på slutspil eller ikke slutspil som ofte beskrives.Pastorius skrev:Jeg tror godt du kan regne med at den økonomiske forskel (Tv-penge) på top-6 og resten er mere end en lille smule. At sætte den til for en hypotetisk chance for at kvalificere sig til Europæisk gruppespil (der er ingen økonomi i bare at være med i kvalen) ville være noget af et sats.Jesper Schmidt skrev:Påstand:
TV-pengene vil sikkert være markant mindre, men er man f.eks. placeret på 6. pladsen og de 10+ (22 i 2009) point efter nummer 3 efter 26 kampe som ofte er tilfældet, så er der jo reelt ikke noget at spille for i slutspillet, og så skal ingen bilde mig ind at tilskuerne vælter ind på Aalborg Stadion... i modsætning til hvis man spiller sig hele vejen gennem Cup-spillet i bunden.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

Men udgangspunktet i mit eksempel er jo netop at alternativet til at ende som 7-8 er at slutte 5-6 og med så langt op til medaljepladserne, at det vil være fuldstændigt lige så realistisk at hente medaljer i slutspillet, som det ville være at hente FCK i øjeblikket. Se på stillingerne på superstats.dk efter 26 runder i de foregående år - der er sæsoner hvor det har været meget tæt, men oftest er afstanden altså så stor at der reelt ikke vil være meget andet at spille for end æren i slutspillet. I modsætning til kampene i den nederste halvdels cup-system, som har så meget fokus på at skabe underholdning, at det næsten ligner det rene lotteri. Der vil dog være en rigtig god mulighed for de hold som slutter 7 og 8 i grundspillet for at blive blandt de to bedste i deres respektive puljer, fordi man jo trods alt går ind med et pointforspring, som også meget vel kan være meget markant til bundholdene.FlæskeFrank skrev:Tilskuerdelen bliver formentlig også ret reduceret ved at møde nr. 8-12 i stedet for nr. 1-5.Pastorius skrev:Jeg tror godt du kan regne med at den økonomiske forskel (Tv-penge) på top-6 og resten er mere end en lille smule. At sætte den til for en hypotetisk chance for at kvalificere sig til Europæisk gruppespil (der er ingen økonomi i bare at være med i kvalen) ville være noget af et sats.
Jeg er så ikke uenig i, at en 7. plads med efterfølgende europæisk deltagelse kan være meget mere værd end f.eks. en 4. plads i mesterskabsslutspillet uden europæisk deltagelse.
Hvis vi gik ind til den sidste runde i grundspillet omkring 6-7, med 10-15 points afstand til 3. pladsen og stor afstand til de 4 nederste, er jeg altså ikke sikker på at jeg ville synes 6. pladsen var den bedste at slutte på af de to, rent "sportsligt"... forstået sådan at der fra 7. pladsen rent faktisk er mulighed for at få noget ud af sæsonen i form af en UEFA gulerod.
Jeg bryder mig ikke om det, mildest talt.
Men anyway, som sagt var min pointe først og fremmest at jeg ikke deler den udtalte opfattelse af deltagelse i slutspillet som "det forjættede land". Det vil efter min mening udelukkende være ekstremt attraktivt i det øjeblik man er indenfor fornuftig afstand af medaljepladserne, ellers kan det i høj grad blive en ligegyldig ørkenvandring.
Men det er jo ikke anderledes end den sæson, vi har gang i lige nu, hvor det kun er 2-3 klubber, der reelt har haft noget at spille om i anden halvdel af sæsonen.Jesper Schmidt skrev: Men anyway, som sagt var min pointe først og fremmest at jeg ikke deler den udtalte opfattelse af deltagelse i slutspillet som "det forjættede land". Det vil efter min mening udelukkende være ekstremt attraktivt i det øjeblik man er indenfor fornuftig afstand af medaljepladserne, ellers kan det i høj grad blive en ligegyldig ørkenvandring.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

Den helt store grund til der er mange hold som ikke har meget at spille for i foråret, er jo netop at man laver strukturen om næste år, og der dermed kun er en nedrykker. Nummer 2 til 6-7 stykker har da fortsat masser at spille om, særligt med udsigten til at 4. pladsen med en vis sandsynlighed giver UEFA adgang i år.Yankee skrev:Men det er jo ikke anderledes end den sæson, vi har gang i lige nu, hvor det kun er 2-3 klubber, der reelt har haft noget at spille om i anden halvdel af sæsonen.Jesper Schmidt skrev: Men anyway, som sagt var min pointe først og fremmest at jeg ikke deler den udtalte opfattelse af deltagelse i slutspillet som "det forjættede land". Det vil efter min mening udelukkende være ekstremt attraktivt i det øjeblik man er indenfor fornuftig afstand af medaljepladserne, ellers kan det i høj grad blive en ligegyldig ørkenvandring.
Men alt det var nu slet ikke min pointe. Min pointe var at sætte spørgsmåltegn ved, om deltagelse eller ikke deltagelse i slutspillet er et spørgsmål om liv eller død.
- Provst i Brovst
- Allstar

- Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.
Jeg håber ikke AaB begør Hobros fejl med at hente udlændinge ind i bundter. AaB og Hobro havde hvert deres sjæl, den ene klub solgte den for en sidsteplads i sommerferien.Ove P. skælder ud på sin klub efter 2-2: Hobros DNA døde i sommerferien
Den helt store fejl i Hobro sker i sommer, hvor flere af de gode spillere bliver solgt, og lige pludselig står vi i stedet med ni udlændinge.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.
-
FlæskeFrank
- Allstar

Øjebliksbillede
26. runde har givet SønderjyskE og FCM sejr, mens FCK fik uafgjort. Det betyder samtidig at OB og FCN i midten tabte. AGF fører pt. over Brøndby.
Hvis de resultater holder og vi vinder i morgen over Randers, så er springet mellem mellemgruppen og os(top 4) minimum 6 point. Det tror jeg ikke holdene kan hente. Så en skidt uge kan afsluttes med en sejr i morgen.
26. runde har givet SønderjyskE og FCM sejr, mens FCK fik uafgjort. Det betyder samtidig at OB og FCN i midten tabte. AGF fører pt. over Brøndby.
Hvis de resultater holder og vi vinder i morgen over Randers, så er springet mellem mellemgruppen og os(top 4) minimum 6 point. Det tror jeg ikke holdene kan hente. Så en skidt uge kan afsluttes med en sejr i morgen.
- FlæskeFrank
-
frederikshavneren
- Allstar

- Favoritspiller: messi
Så vandt Brøndby også, med andre ord en rigtig møg runde. Alt andet end en sejr i morgen aften i Randers vil være ensbetydende med en rigtig dårlig uge med pokal exit og tabt terræn i ligaen.FlæskeFrank skrev:Øjebliksbillede
-
FlæskeFrank
- Allstar

Nu skal man ikke pive, og jeg er overbevist om, at tingene går lige op, når dommedag står for døren. Men næste runde viser hvilke variationer, der kan være til slut i turneringen:
Vi møder i næste runde Viborg og har forsvarsgeneralen ude med karantæne. Viborg har ligeledes en i karantæne(Fochive ?)
Vores nærmeste konkurrenter SønderjyskE og FCM har ingen i karantæne. De møder dog henholdsvis Esbjerg og AGF, som begge har tre mand i karantæne(Esbjerg: Paulsen, Fellah og Stenderup. AGF: Bjarnason, Duncan og Danny Olsen).
Det virker ikke som om forsynet giver os en hjælpende hånd i runde 28...
Vi møder i næste runde Viborg og har forsvarsgeneralen ude med karantæne. Viborg har ligeledes en i karantæne(Fochive ?)
Vores nærmeste konkurrenter SønderjyskE og FCM har ingen i karantæne. De møder dog henholdsvis Esbjerg og AGF, som begge har tre mand i karantæne(Esbjerg: Paulsen, Fellah og Stenderup. AGF: Bjarnason, Duncan og Danny Olsen).
Det virker ikke som om forsynet giver os en hjælpende hånd i runde 28...
- FlæskeFrank
Den har I så fået i rigelig omfang i andre runder: http://www.superstats.dk/kort/fordelFlæskeFrank skrev:Det virker ikke som om forsynet giver os en hjælpende hånd i runde 28...
Så ingen grund til at pive over at tilfældighederne jævner sig ud
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
Det er bare payback fra sidste saeson hvor vi et af de mest uheldige hold. Saa ingen grund til at pive over at nogen piver.FCM skrev:Den har I så fået i rigelig omfang i andre runder: http://www.superstats.dk/kort/fordelFlæskeFrank skrev:Det virker ikke som om forsynet giver os en hjælpende hånd i runde 28...
Så ingen grund til at pive over at tilfældighederne jævner sig ud
http://www.superstats.dk/kort/fordel?aar=2014%2F2015
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus
Kom så AGF, go go Glenn?
-
frederikshavneren
- Allstar

- Favoritspiller: messi
Man kan kalde det dårlig stil, men om ikke andet så var det underholdende da Glen efter kampen var ude med riven efter Steinlein og Ankersen.Eksil skrev:Kom så AGF, go go Glenn?
- doukas
- Allstar

- Favoritspiller: Børsting
- Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.
Jeps. Utrolig dårlig stil af kællingen Glen. Da han stoppede i FCM ville han absolut ikke ud med hvad grunden var til bruddet "og der var lukket ned for den sag fra hans side", og nu sender medieliderlige Glen den ene syrlige stikpille efter den anden.frederikshavneren skrev:Man kan kalde det dårlig stil, men om ikke andet så var det underholdende da Glen efter kampen var ude med riven efter Steinlein og Ankersen.Eksil skrev:Kom så AGF, go go Glenn?
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
Aah, jeg er saa meget i konflikt her. Hans stikpille til Ankersen gav mig i hvert fald en bule i buksen. Paa den anden side er han selv ligesaa selvpromoverende at man braekker sig.doukas skrev:Jeps. Utrolig dårlig stil af kællingen Glen. Da han stoppede i FCM ville han absolut ikke ud med hvad grunden var til bruddet "og der var lukket ned for den sag fra hans side", og nu sender medieliderlige Glen den ene syrlige stikpille efter den anden.frederikshavneren skrev:Man kan kalde det dårlig stil, men om ikke andet så var det underholdende da Glen efter kampen var ude med riven efter Steinlein og Ankersen.Eksil skrev:Kom så AGF, go go Glenn?
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus