Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Re: Økonomitråden

Indlæg af Søgaard » 11. maj 2016, 11:00

Pastorius skrev:
Søgaard skrev: Nej, det er lidt svært at gennemskue. Men vi skal også tænke på, at hvad vi binder af penge i spillere i år, også rammer os i 17 og 18. Så lad os sige at Spalvis og Thomsen eksempelvis giver en merindtægt ift. budgeteret på 10 mio., så kan det godt være man kun geninvesterer de 5 mio. i år, men at det så påvirker lønbudgettet negativt med 2,5 mio i både 17 og 18 ift. hvad man ellers ville have investeret. Så isoleret set er der overskud i år, mens man tager lidt større underskud i 17 og 18 som følge af det. Men vi finder nok aldrig helt præcist ud af, hvordan de bliver investeret.
Hvis vi i de forløbne år har kunnet tjene nok til at vi kan lave væsentlige investeringer (går ud fra det også indeholder de skitser til nye bygninger på Hornevej, der har været vist) de næste tre år, så må der skulle mere end et par millioners forøgelse af budgettet til at vælte læsset fremover.

Anyways, så er jeg lidt nervøs for at vi bliver for forsigtige. Vi skal selvfølgelig gøre tingene med fornuft, men vi skal ikke være så velpolstrede at vi skal kunne overleve at blive ramt af tre-fire katastrofer på én gang. Sker det, må vi starte forfra.

Det er et åbent spørgsmål hvad vi skal med en egenkapital af den størrelse, hvis vi kan skabe overskud på driftsbudgettet samtidig med at vi investerer.
Du skal tænke på, at en investering i en bygning er langsigtet, et aktiv - det er kun en likviditetsmæssig udskrivning, der reelt ikke har ret meget regnskabsindflydelse - kun selve nedskrivningerne. Nedskrivninger som vi self. skal kunne bære over de kommende 10-20 år, eller hvor længe den nu afskrives over.

Helt enig, man skal passe på med at være for forsigtige. Men med et overskud på 200.000 efter tv-penge for en 3. plads og sparet løn ift. efteråret på Dalsgaard, Raitala Blomqvist og til dels Helenius, så er det jo heller ikke fordi vi skovler penge ind. Selvom der sikkert er gemt 1-2 millioner i investeringer i det kvartalsregnskab. Men ja, vi burde snart have råd til at skrue en smule op for lønbudgettet, en 4-5 mio. om året kunne lune lidt.
Aalborg BK 1885!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 11. maj 2016, 11:04

Enig i at prisen til sommer for Thomsen må være omkring 1 mio euro.

Det er vel også i orden, at have Thomsen efteråret med og få nul kroner, hvis det kan betyde, at et talent har kunnet udvikle sig i hans skygge.

I øvrigt omkring regnskabet for 1. kvartal. Så brugte AaB noget energi på, at det var overskud uden spillersalg. Men det kan vel godt være udleje af Helenius som har givet en del ?

Jeg kan ikke finde, hvad man forventede af 1. kvartal, men underskud var vel det naturlige. Og i den sammenhæng giver det lille plus samt det efterfølgende salg af Spalvis(opjustering i februar for hele året) måske tegn på, at det endnu en gang kan ende i et bedre resultat end tidligere udmeldt(2-7 mio kr.). Især hvis vi holder 3. pladsen ved sæsonslut.

Så kan man måske begynde at snakke om ikke top5 skal være budgetforudsætningen i stedet for top6. Vi budgettere med top6, men med et underskud på 2-5 mio kr., hvilket vel reelt er top4-5 stykker(eller større spillersalg)
- FlæskeFrank

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 11. maj 2016, 11:19

FlæskeFrank skrev:Enig i at prisen til sommer for Thomsen må være omkring 1 mio euro.
ns løn
Det er vel også i orden, at have Thomsen efteråret med og få nul kroner, hvis det kan betyde, at et talent har kunnet udvikle sig i hans skygge.

I øvrigt omkring regnskabet for 1. kvartal. Så brugte AaB noget energi på, at det var overskud uden spillersalg. Men det kan vel godt være udleje af Helenius som har givet en del ?

Jeg kan ikke finde, hvad man forventede af 1. kvartal, men underskud var vel det naturlige. Og i den sammenhæng giver det lille plus samt det efterfølgende salg af Spalvis(opjustering i februar for hele året) måske tegn på, at det endnu en gang kan ende i et bedre resultat end tidligere udmeldt(2-7 mio kr.). Især hvis vi holder 3. pladsen ved sæsonslut.

Så kan man måske begynde at snakke om ikke top5 skal være budgetforudsætningen i stedet for top6. Vi budgettere med top6, men med et underskud på 2-5 mio kr., hvilket vel reelt er top4-5 stykker(eller større spillersalg)
1 mio euro, synes jeg lyder højt sat. Det tror jeg desværre ikke vi kan få. 3-4 mio, tror jeg er realistisk.
Uden at vide det, så tror jeg ikke vi har fået noget for Helenius. Mon ikke de bare har overtaget hans lønomkostninger?

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 11. maj 2016, 11:40

7 millioner for Thomsen er da en god pris, alt taget i betragtning. Men ærligt, hvad skal AaB med 7 millioner? Forstå mig ret, pengene er da altid rare, men hvis vi alligevel skal ud og bruge penge på en erstatning kan vi jo ligesågodt vente et halvt år, og se om vi ikke kan komme i Europa. Det er næppe videre kontroversielt at mene vi har større chancer for EL gruppespil med Thomsen end uden, og der er altså bare flere penge at hente af den vej. Der er jo også, som andre nævner, slutspillet vi skal tage hensyn til, og igen, så er det altså bare nemmere at vinde fodboldkampe med Thomsen end uden Thomsen.

Hvis vi derudover alligevel skal have Holgersen ind, og evt en ny højreback, så synes jeg også det er fint med nyindkøb for én halvsæson. En afløser for Thomsen kan jo så komme ind et halvt år efter hvor de andre nye forhåbentligt er faldet lidt bedre til i AaB. Vi skal jo også have en gardering for Würtz-Risgaard (som jeg ser det).
Jeg forventer ikke at vi går shop-amok iløbet af sommeren, og køber nye spillere til halvdelen af start-11'eren, men vi skal også passe på med vi ikke laver for mange udskiftninger på en gang, her er FCM et godt eksempel på hvordan det kan gå når balancen på holdet ryger, og man afskibber for mange stamspillere på en gang.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 11. maj 2016, 13:20

jonas386 skrev:7 millioner for Thomsen er da en god pris, alt taget i betragtning. Men ærligt, hvad skal AaB med 7 millioner?
Er det ikke essensen af det. Hvis vi skal sælge, skal vi have ordentlig penge for ham ellers så tager vi gerne afsked med Thomsen til vinter ganske gratis.

Gentlemanaftale er vel mit i kontraktforløbet - vi betaler dig ikke, men du kan gå gratis. Sælge ham billigere kan vel kun komme på tale, hvis den helt rigtige klub dukker op for Thomsen(men hvilken er det?).
- FlæskeFrank

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 11. maj 2016, 13:45

Er der nogen af jer, der helt seriøst mener, at vi kan få syv millioner for Thomsen med et halvt år tilbage af kontrakten eller troller I bare?
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 11. maj 2016, 13:48

FlæskeFrank skrev:
jonas386 skrev:7 millioner for Thomsen er da en god pris, alt taget i betragtning. Men ærligt, hvad skal AaB med 7 millioner?
Er det ikke essensen af det. Hvis vi skal sælge, skal vi have ordentlig penge for ham ellers så tager vi gerne afsked med Thomsen til vinter ganske gratis.
Jo, det må man da gå ud fra. Jeg har bare svært ved at se en klub betale noget nævneværdigt når han kun har 6 måneder igen. Han er selvfølgelig begyndt at score nogle mål, og har på mange måder rykket sig rigtigt meget i gennem sæsonen, og er blevet langt mere kampafgørende. Dette betyder altså også at han bare bliver så meget sværere at erstatte. I denne sæson ligger Thomsen samlet set på en del 4.plads, på mål+assist listen, sammen med Nicolai Jørgensen.
I denne halvsæson har han indtil nu været med i 7 mål.

Jeg har virkelig svært ved at se os finde en spiller der bare i nærheden af det niveau som Thomsen har (overvurdering af egne spillere eller ej), og jeg kan ikke se pointen i at svække holdet så markant, når vi teoretisk set kan tjene mere ved at beholde ham. Uden at der skal gå alt for meget "konen med æggene" logik i den, så er der altså bare bedre muligheder hvis vi skulle ramme europa igen, og evt endda gøre det godt. Nogle ting kan bare ikke købes for penge, og her er ting som "sportsligt interessant" en af dem. FCM, igen, har netop haft problemer med at deres 1.prioriteter ikke har set dem som værende interessante nok (Uffe Bech bl.a.), og så kan man jo have nok så mange millioner.

Gnu: Pointen er vel nærmere at AaB ikke skal sælge for mindre da det ikke vil give mening. Hvad klubberne så vil give er ikke så vigtigt. AaB er jo ikke rigtigt tvunget til at sælge, og de 5 millioner man måske kan få, kan man bare ikke rigtigt bruge til så meget.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar

Indlæg af FlæskeFrank » 11. maj 2016, 14:05

Hvis vi ser bort fra Thomsens øje, så tror jeg, at vi uden at anstrenge os kan få minimum 3-4 mio kr. for Thomsen(altså beløbsmæssigt ikke et issue for den købende klub).

Jeg tror den pris hans type ligger på, med ½ år til kontraktudløb nok, er mellem 5-10 mio kr. Her snakker vi 23 årig med landsholdserfaring, 100 SL-kampe, og med en del mål og assists. Endelig er det en spiller, som du kan bygge et hold op om(mental god, løbevillig og sjældent skadet).

Så for at svare på dit spørgsmål. Det er ikke usandsynligt, men AaBs salgstalent indikerer ikke den høje pris. AaBs økonomi har så ikke været bedre end det er pt.(måske dagen efter CL i 1995/1996), hvilket kan varsle nye tider.

Jo jeg tror godt vi kan ende på det beløb. Som en anden skrev(lettere omformuleret), så køber man ind om sommeren til holdet, mens vinterkøb er supplement/brandslukning. Derfor blev Thomsen heller ikke solgt for 10-12 mio kr. i vinters.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 11. maj 2016, 14:11

Og i øvrigt behøver AaB jo ikke have travlt med et salg. Vi skal forhåbentlig spille nogle af sæsonens vigtigste kampe allerede i midt-juli og der ville det jo være fantastisk at råde over Nicolaj. Derudover er det jo heller ikke noget skrækscenarie at Thomsen smutter på en fri transfer til januar. Det ville være helt fint, hvis ikke vi kan få tilstrækkelig kompensationi sommervinduet.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 11. maj 2016, 14:59

Nu venter vi vel bare på nyheden om, at grundet en klausul kan han i sommervinduet gå for en kasse Thy pilsner.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 11. maj 2016, 15:08

Gnu skrev:Er der nogen af jer, der helt seriøst mener, at vi kan få syv millioner for Thomsen med et halvt år tilbage af kontrakten eller troller I bare?
Jeg mener at huske, at vi faktisk fik omkring 7,5 millioner kr. for Rasmus Würtz, da han skiftede til FCK i 2007 og havde et halvt år tilbage af sin kontrakt. I det lys er beløbet vel ikke helt urealistisk; omvendt var det selvfølgelig før finanskrisen, og AaB strammede nok skruen en smule, da der var tale om en indenrigsklub (men herregud - vi blev suveræne danske mestre og nåede Champions League det år :-)

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 11. maj 2016, 15:46

Det er så langt væk fra virkeligheden, at der er så mange af jer der snakker salgspris på 7-10 millioner. Det kommer vi ikke i nærheden af. Manden har et halvt år til udløb og er trods alt blevet 23 år og selvom han spiller godt lige nu, så har han godt nok også haft dårlige perioder, hvilket også er en af årsagerne til han ikke er solgt tidligere. Tænk på at ingen klubber var villige til at betale 15 millioner sidste sommer. Jeg tror i overvurderer den udenlandske interesse for Thomsen meget kraftigt

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 11. maj 2016, 20:48

Alexis skrev:Det er så langt væk fra virkeligheden, at der er så mange af jer der snakker salgspris på 7-10 millioner. Det kommer vi ikke i nærheden af. Manden har et halvt år til udløb og er trods alt blevet 23 år og selvom han spiller godt lige nu, så har han godt nok også haft dårlige perioder, hvilket også er en af årsagerne til han ikke er solgt tidligere. Tænk på at ingen klubber var villige til at betale 15 millioner sidste sommer. Jeg tror i overvurderer den udenlandske interesse for Thomsen meget kraftigt
Vi er helt enige om, at 7-10 mill er skudt et godt stykke over målet, men dårlige perioder? Seriøst?
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

9800
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Wurtz

Indlæg af 9800 » 12. maj 2016, 12:35

thomasjn skrev:
Pastorius skrev:
Buzz Killington skrev:
thomasjn skrev:
Buzz Killington skrev:
thomasjn skrev:Mener også vi skal over en million euro på trods af den korte tid til kontraktudløb. Vi er ikke tvunget til at sælge, hvilket i sig selv er en fordel. Derudover er der mere aktivitet i sommervinduet og man kan måske få en budkrig ligesom mange klubberne vil have trupperne på plads tidligt. Gaarde skal derfor vise, at klubben også kan have is i maven ifht. salg. At knægten tilmed også er begyndt at lave mål må også være en positiv faktor for prisen.
Hvis vi nu ikke havde Thomsen i stalden, ville i saa vaere villige til at kaste omkring 7 millioner efter en spiller med Thomsens niveau, for seks maaneders leje?

Det lyder godt nok som en helt vild investering for en superliga spiller, for seks maaneder med nul videresalgspotentiale. I mine oejne kunne de 7 investeres langt bedre andetsteds.

Jeg syntes det ville vaere fornuftigt at saelge Thomsen til 3-4 mio.
Nu vil købende klub jo 1) have ham i længere tid og sikre sig de får ham før andre 2) jeg er uenig i, at der ikke skulle være videresalgspotentiale i Thomsen 3) pengene er bare større i udlandet. En konkurrencesituation er trods alt nok nødvendig, men at Thomsen sælges for 7 millioner har jeg svært ved at se skulle være nogen specielt vild pris.
Jeg tror jeg var uklar. Der er naturligvis videresalgspotentiale for den klub han havner i. Der ville dog ikke vaere videresalgspotentiale hvis vi lejer en spiller til 7 mio kr i et halvt aar. Min pointe var: at sige nej til et bud paa 7 mio, er principielt det samme som at sige ja til et lejemaal paa en spiller for seks maaneder til 7 mio kr. Det er mange penge for en spiller, specielt naar vi ikke kan tjene en krone for ham efter de seks maaneder. Der er ikke videresalgspotentiale i en lejespiller.

Der er en endowment effekt her, som goer at vi tilskriver vores egne spiller alt for stor vaerdi, blot fordi han er vores. Hvis vi stod og skulle hente en spiller med Thomsens niveau for seks maaneder til 7 mio kr, ville de fleste herinde vaere enige i at det ville vaere alt alt for meget, og at de penge kunne bruges bedre et andet sted. Ud fra det kan man konkludere at 7 mio er alt for hoejt et prisskilt for Thomsen, og vi boer vaere tilfredse med mindre, selvom vi naturligvis ikke skal sige nej til et bud paa 7 mio.

Et andet spoergsmaal er saa om vi er i stand til at faa 7 mio eller mere for Thomsen, og det afhaenger jo af om den rette klub melder sig, og hvor mange der melder sig. Jeg tvivler dog, og tror som sagt 3-4 er mere plausibelt.

Haaber det er mere klart hvad jeg mener nu.
Du kan ikke sammenligne hvad AaB køber for, med hvad de sælger til. Det kan godt være at vi skyder klubben i skoene at de sælger for billigt, men vi køber altså endnu billigere.

Jeg mener i øvrigt netop ikke at han bliver solgt fordi jeg TROR at klubben ikke slipper ham for meget mindre end den mill. euro. Alt sammen under forudsætning af at vi skal spille europæisk, og at vi stadig er med, når transfervinduet lukker. Er vi ude af Europa inden da, er situationen en anden.
Enig i den første pointe. AaB ville jo ikke betale syv millioner for en spiller om så vi kunne få Messi til de penge. For nogle af de klubber vi kan sælge ham til vil f.eks. 7 millioner derimod nok være et relativt lavt beløb. Om man skal holde på ham kommer vel an på om han selv kan holde gejsten oppe. Det er umuligt at sige noget generelt om fordi spillere er så forskellige, men kan man se der er ved at gå Spalvis i den kan man jo lige så godt sælge med det samme.
Kunne vi leje Messi for 7 mio for et halvt år, så gjorde vi det, jeg skulle personligt nok betale!
Forskellen på at beholde Thomsen og leje en spiller er at Thomsen kender klub, medspillere og systemet, han skal ikke bruge tid på at vænne sig til forholdene, men præsterer fra dag 1.
Jeg har aldrig forstået hvorfor man ikke skriver kontrakter hvor spillerne får Eks 25% af en transfersum? Så har alle interesse i så høj en pris som muligt. Den klub der henter Thomsen til nytår gratis kan bare sætte ham på bænken, uden at tænke mere over det. Hvis de havde betalt 20 mio var de nok mere tilbøjelig til at gøre en indsats for at få ham integreret.

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 12. maj 2016, 19:39

le Cid skrev:
Alexis skrev:Det er så langt væk fra virkeligheden, at der er så mange af jer der snakker salgspris på 7-10 millioner. Det kommer vi ikke i nærheden af. Manden har et halvt år til udløb og er trods alt blevet 23 år og selvom han spiller godt lige nu, så har han godt nok også haft dårlige perioder, hvilket også er en af årsagerne til han ikke er solgt tidligere. Tænk på at ingen klubber var villige til at betale 15 millioner sidste sommer. Jeg tror i overvurderer den udenlandske interesse for Thomsen meget kraftigt
Vi er helt enige om, at 7-10 mill er skudt et godt stykke over målet, men dårlige perioder? Seriøst?
Du mindes ikke dårlige Nicolai Thomsen perioder. Jeg mindes mange. Blandt andet nærmest halvandet års scoringspause. 117 kampe og 10 mål. Der skal ikke herske nogen tvivl om at efter Wurtz er han vores klart bedste spiller. Men det er jo ikke fordi han har domineret ligaen i 4 sæsoner i træk

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 13. maj 2016, 08:33

Det er sandt, at Thomsen har scoret for lidt, men jeg synes bestemt, at han har leveret på et ganske højt og stabilt niveau i meget lang tid!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 13. maj 2016, 10:20

le Cid skrev:Det er sandt, at Thomsen har scoret for lidt, men jeg synes bestemt, at han har leveret på et ganske højt og stabilt niveau i meget lang tid!
Jeg er enig. Han havde et formdyk i sidste sæson, hvor der var for mange dårlige kampe, men alligevel sluttede han sæsonen med flest assists og som en af de spillere, der alligevel havde gjort en forskel.

Set over de seneste 3 sæsoner har Thomsen leveret på et meget højt niveau, og står vel lige nu stærkere end han nogensinde har gjort. Der er ingen tvivl om at de manglende mål, de manglende "spektakulære aktioner" og ikke mindst det dårlige øje, har holdt potentielle købere nede i bud, men jeg forstår stadig ikke, at der ikke er nogen der har samlet ham op til en god pris. Det bliver meget svært for os at undvære ham, for han er vores klart mest chanceskabende spiller, og garant for evig arbejdsiver.

Forhåbentligt kan hans efterhånden gode erfaring i superligaen bidrage positivt til hans chancer i udlandet, i modsætning til de spillere, der har for travlt med at komme ud. Vi ser f.eks. at Dalsgaard og Lasse Nielsen har succes, og de ventede med at skifte, til de var modnet som spillere og som personer. Det tror jeg er den rigtige opskrift.

Han har ageret fremragende i den rødhvide trøje og jeg håber inderligt han får succes fremover.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Indlæg af doukas » 23. aug 2016, 16:28

MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 23. aug 2016, 16:43

Når man sælger to kæmpenavne som Lukas Spalvis og Nicolaj Thomsen burde man vel nok have tjent mere end 11 mio., men jaja - vi har så mange penge stående i obligationer at det kan være ligemeget.

9800
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Wurtz

Indlæg af 9800 » 23. aug 2016, 16:52

Yankee skrev:
Når man sælger to kæmpenavne som Lukas Spalvis og Nicolaj Thomsen burde man vel nok have tjent mere end 11 mio., men jaja - vi har så mange penge stående i obligationer at det kan være ligemeget.
Jo, men vi har nok også betalt lidt sign on til Meilinger, Sloth, Holgersson og transfer for Flores.

Besvar