Superligaen 2016/17 - grundspil

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Superligaen 2016/17 - grundspil

Indlæg af doukas » 27. okt 2016, 13:03

Buzz Killington skrev:
doukas skrev: 1) Jeg forstår ikke sammenligningen mellem antallet af tilskuere på stadion og åbningstider i Bilka. Hvis du har et husholdnings-budget på 3.000 kr./mdr bruger du selvfølgelig ikke flere (signifikant) penge hvis Bilka holder længere åbent. Hvis du har et sæsonkort, har du så stadigvæk et "kampbudget" på f.eks. max 16-17 kampe pr. halvsæson? Det stiller jeg mig tvivlende overfor.
Det er stadig langt fra flertallet der har saesonkort. Derudover, saa er tid/interesse en begraenset resurse. De rigtigt spaendende kampe kommer foerst for alvor gaar i gang i slutspillet, saa giver det mening at man sparer op til de kampe. Ved at dele turneringen op har man i princippet devalueret grundspillet, men samtidig revalueret slutspillet. Jeg vil blive meget overrasket hvis det samlede tilskuertal naar saesonen er ovre, ikke overstiger tallene fra den gamle struktur. Ikke at jeg syntes det retfaerdigoer den nuvaerende goeglerstruktur det mindste.
Jeg synes det er svært at vurdere, om tilskuertallet samlet set bliver højere eller mindre end sidste sæson, når hele sæsonen gøres op. Jeg tror, at de mindre hold, som skal ud i knock-out runder for at undgå nedrykning, vil mærke et markant løft, men resten af holdene er jeg usikker på.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 27. okt 2016, 13:19

doukas skrev:
Buzz Killington skrev:
doukas skrev: 1) Jeg forstår ikke sammenligningen mellem antallet af tilskuere på stadion og åbningstider i Bilka. Hvis du har et husholdnings-budget på 3.000 kr./mdr bruger du selvfølgelig ikke flere (signifikant) penge hvis Bilka holder længere åbent. Hvis du har et sæsonkort, har du så stadigvæk et "kampbudget" på f.eks. max 16-17 kampe pr. halvsæson? Det stiller jeg mig tvivlende overfor.
Det er stadig langt fra flertallet der har saesonkort. Derudover, saa er tid/interesse en begraenset resurse. De rigtigt spaendende kampe kommer foerst for alvor gaar i gang i slutspillet, saa giver det mening at man sparer op til de kampe. Ved at dele turneringen op har man i princippet devalueret grundspillet, men samtidig revalueret slutspillet. Jeg vil blive meget overrasket hvis det samlede tilskuertal naar saesonen er ovre, ikke overstiger tallene fra den gamle struktur. Ikke at jeg syntes det retfaerdigoer den nuvaerende goeglerstruktur det mindste.
Jeg synes det er svært at vurdere, om tilskuertallet samlet set bliver højere eller mindre end sidste sæson, når hele sæsonen gøres op. Jeg tror, at de mindre hold, som skal ud i knock-out runder for at undgå nedrykning, vil mærke et markant løft, men resten af holdene er jeg usikker på.
Det kommer selvfoelgelig ogsaa til at afhaenge af hvem der bliver en del af mesterskabsspillet. Men potentielt bliver der 25% flere topkampe over en saeson sammenlignet med tidligere. Bare det at BIF-FCK faar endnu en indbyrdes kamp i forhold til tidligere aar, boer kunne maerkes, baade paa TV-seere og tilskuersnittet.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 27. okt 2016, 13:24

doukas skrev:
Yankee skrev: Tilskuertallet er faldet ca. 1/6, hvilket passer med at der er kommet 1/6 flere kampe. Da Bilka begyndte at holde åbent om søndagen solgte de jo heller ikke 1/6 mere - deres salg blev bare smurt ud over flere dage (meget forsimplet).

Sammenligner du ikke åbningstiderne i Bilka med antallet af tilskuere på stadion her?
Nej, det gør jeg ikke. Jeg bruger en metafor for at anskueliggøre en potentiel årsagssammenhæng.
doukas skrev:
Yankee skrev: Det er meget svært at sige noget om det samlede seerantal, men jeg tror ikke nødvendigvis faldet er større end det generelle fald i TV-kiggeri, som alle dele af TV-branchen oplever for øjeblikket. Der er rigtig mange, der er gået over til at streame fodboldkampe og de tælles ikke med i seertallene.
Det er nok rigtigt, men du bruger det som et argument imod at bruge statstik for seertallet denne sæson. Det argument holder bare ikke, da der der været tale om streamings indflydelse på antal seere til fodboldkampe i en del sæsoner efterhånden. Man kan sagtens sammenligne seeretallet fra sidste sæson og denne sæson.
Jeg tror ikke det er urealistisk at streaming vokser med 10-20 pct. om året i disse år. I hvert fald er seertal så statistisk usikker en størrelse at du overhovedet ikke kan sige noget definitivt ud fra en simpel sammenligning, hvor du endda mangler store dele af datasættet.

Der er i hvert fald slet ikke grundlag for at sætte to streger under at strukturen har medført lavere tv- og tilskuertal. Der er mange andre faktorer i spil og tallene er så usikre (og datagrundlaget så begrænset) at konklusionerne slet ikke kan være endelige endnu.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 27. okt 2016, 13:39

Ifht. vores eget tilskuertal synes jeg det er umuligt at vurdere om strukturen er problemet. Det kan lige så vel være et spørgsmål om, at vi har et dårligere produkt på hylderne der skræmer massetilskuerne væk. Masserne er troløse og vil se os kæmpe med hvor det er sjovt og ikke det nuværende projekt. Personligt kommer jeg selv så meget jeg kan grundet geografien selvom jeg er lodret uenig med klubbens strategi.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar

Indlæg af doukas » 27. okt 2016, 14:10

Yankee skrev: Tilskuertallet er faldet ca. 1/6, hvilket passer med at der er kommet 1/6 flere kampe. Da Bilka begyndte at holde åbent om søndagen solgte de jo heller ikke 1/6 mere - deres salg blev bare smurt ud over flere dage (meget forsimplet).
doukas skrev:Sammenligner du ikke åbningstiderne i Bilka med antallet af tilskuere på stadion her?
Nej, det gør jeg ikke. Jeg bruger en metafor for at anskueliggøre en potentiel årsagssammenhæng.
Ja, som er højst tvivlsom. Brøndbys snit er f.eks. gået lidt op, hvilket helt sikkert skyldes den sportslige succes. Tror du AaBs snit ville være gået ned, hvis vi havde vundet 9 kampe og spillet 5 uafgjort, blot fordi der er kommet flere kampe?

Jeg er med på, at udbuddet af kampe har betydning, men kan ikke se den skulle være 1:1
Yankee skrev: Det er meget svært at sige noget om det samlede seerantal, men jeg tror ikke nødvendigvis faldet er større end det generelle fald i TV-kiggeri, som alle dele af TV-branchen oplever for øjeblikket. Der er rigtig mange, der er gået over til at streame fodboldkampe og de tælles ikke med i seertallene.
doukas skrev: Det er nok rigtigt, men du bruger det som et argument imod at bruge statstik for seertallet denne sæson. Det argument holder bare ikke, da der der været tale om streamings indflydelse på antal seere til fodboldkampe i en del sæsoner efterhånden. Man kan sagtens sammenligne seeretallet fra sidste sæson og denne sæson.
Yankee skrev:Jeg tror ikke det er urealistisk at streaming vokser med 10-20 pct. om året i disse år. I hvert fald er seertal så statistisk usikker en størrelse at du overhovedet ikke kan sige noget definitivt ud fra en simpel sammenligning, hvor du endda mangler store dele af datasættet.

Der er i hvert fald slet ikke grundlag for at sætte to streger under at strukturen har medført lavere tv- og tilskuertal. Der er mange andre faktorer i spil og tallene er så usikre (og datagrundlaget så begrænset) at konklusionerne slet ikke kan være endelige endnu.
Jeg sætter ingen streger under, men påpeger, at tendensen er (markant) færre seere. Du tror måske streaming er vokset med 10 %? Men det kan betyde uendeligt lidt i det samlede billede , hvis det er gået fra 3.500 streamere til 3.850 pr. kamp.

Jeg bliver nød til at forklare dig en ting. Selv uden de kampe, der ikke er tal på, så overgår sidste sæsons første 14 runder samlet set denne sæsons første 14 runder, og det er selvom jeg trækker på langt færre kampe

15/16 - første 14 runder (samlet antal tv-seere for 65 kampe). 6.984.000
16/17 - første 14 runder (samlet antal tv-seere for 92 kampe). 5.508.000

Det er indiskutabelt, at Superligaen har oplevet et (markant) fald i antallet af tvseere, når vi sammenligner de første 14 runder af denne og sidste sæson.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 27. okt 2016, 15:02

doukas skrev:
FlæskeFrank skrev:Jeg synes diskussionen bygger på to forkerte præmisser omkring tilskuertal. Nemlig de tal, som jeg ser det, referer til samlet tilskuertal og ikke tilskuertal på hjemmebane. Når tallene er i minus flere steder vil det også smitte af på de besøgende klubber. At Lyngby aldrig samler mange tilskuere på hjemmebane skal vel ikke lide AaB til last ? Så der tales ud fra hjemmebanetilskuertallene.

Dernæst er det klassisk formiddagsjournalistik at sige, at der var flere hele sidste sæson i snit end nu. De rigtig store tilskuertal ligger altid sidst i sæsonen, hvor klubberne næsten altid har højere tilskuertal end den øvrige del af sæsonen. Her er noget på spil. Ligeledes lider f.eks. SønderjyskE pt. under at de også har spillet europæisk - flere kampe, men ikke nødvendigvis tilsvarende flere tilskuere.

Det vil først give et mere retvisende billede efter 10-12 hjemmebane.
Punkt 1. Jeg refererer til tilskuertal på hjemmebane

Punkt 2. Jeg har sammenlignet et snit på tilskuertal på hjemmebane i de første 14 kampe i denne sæson med snittet for tilskuere på hjemmebane i efteråret 2015/2016. Det er et fint sammenlignings-grundlag, men man kan sige, at den statistiske usikkerhed selvfølgelig er større ved at sammenligne 14 holds 6-7 hjemmebanesnit end ved at sammenligne 14 holds 8-9 hjemmebanesnit som en hel efterårsæson varede før denne sæson.
En anden end dig refererede til et tal, som måtte være samlet gennemsnit og ikke hjemmebanegennemsnittet. Derfor min kommentar.

Dog synes jeg, at der godt kan være andet end en røvsyg ligastruktur, som giver de dårlige tal. Altså de tre oprykkere Horsens, Lyngby og Silkeborg har vel aldrig være i top6 mht. tilskuertal, så når de tre klubber rykker op, så må det smitte af på ligaens tal. De ligger 11, 12 og 14 på tilskuerlisten(hjemmebane) trods succes.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar

Indlæg af doukas » 27. okt 2016, 15:24

FlæskeFrank skrev: Dog synes jeg, at der godt kan være andet end en røvsyg ligastruktur, som giver de dårlige tal. Altså de tre oprykkere Horsens, Lyngby og Silkeborg har vel aldrig være i top6 mht. tilskuertal, så når de tre klubber rykker op, så må det smitte af på ligaens tal. De ligger 11, 12 og 14 på tilskuerlisten(hjemmebane) trods succes.
Det kan der slet ikke være tvivl om, og f.eks. FCN ligger helt nede på sørgelige 2.726 tilskuere i snit.

Derudover trækker de bløde kampe fredag aften sindsygt dårlige tilskuer- og nok også seertal, og jeg fatter ikke, hvorfor den ikke lægges søndag eftermiddag (det kan ikke være jordens undergang, at lægge to kampe oven i hinanden). En blød superligakamp fredag aften har næsten 0 % interesse.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 27. okt 2016, 15:42

doukas skrev:Derudover trækker de bløde kampe fredag aften sindsygt dårlige tilskuer- og nok også seertal, og jeg fatter ikke, hvorfor den ikke lægges søndag eftermiddag (det kan ikke være jordens undergang, at lægge to kampe oven i hinanden). En blød superligakamp fredag aften har næsten 0 % interesse.
Forstår heller ikke, at de to kampe fredag ikke samles på en kanal og så lave en aften ud af det. Man smider det på to kanaler. Rundens hovedkampe kan måske godt bære at stå alene, men forstår heller ikke, at man ikke forsøger at lave tipslørdag ud af det - altså en tipsfredag.

Det kunne styrke superligaen. Genkendelighed har altid været en styrke reklamemæssigt, for superligaen mener man åbenbart, at det er en styrke, at man aldrig ved hvilken kanal man skal finde kampen på...

Hvis jeg skulle vælge mellem to fodboldkampe eller vild med dans, så har jeg besluttet mig.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Indlæg af Provst i Brovst » 27. okt 2016, 19:28

Efter de første runder er det ca. 15.000 flere tilskuere end året før samlet set. Så den nye superligastruktur har givet flere tilskuere til superligaen.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. okt 2016, 19:40

Provst i Brovst skrev:Efter de første runder er det ca. 15.000 flere tilskuere end året før samlet set. Så den nye superligastruktur har givet flere tilskuere til superligaen.
Men der har også været spillet 14 kampe mere...

Når det er sagt, så tror jeg nu det ender med at tilskuersnittet slutter med at være lidt højere, eller på højde med hvad det sædvanligvis er. Jeg tror bare det bliver langt mere koncentreret i de store klubber, og at vi vil se nogle ekstremt lave tal i forårets nedrykningsspil, specielt i de små klubber. Jeg bliver overrasket hvis tallene for tilskuere og seere i nedrykningsspillet kommer til at afvige ret meget fra tallene i 1. div.

Vi får se. Indtil videre er der en klar tendens.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 27. okt 2016, 21:31

Jesper Schmidt skrev:
Provst i Brovst skrev:Efter de første runder er det ca. 15.000 flere tilskuere end året før samlet set. Så den nye superligastruktur har givet flere tilskuere til superligaen.
Detalje!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 28. okt 2016, 04:15

Jesper Schmidt skrev:
Det ændrer jo ikke på at der er flere der har set superliga.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar

Indlæg af doukas » 28. okt 2016, 08:40

Provst i Brovst skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Nej.

Tilskuere til de første 14 runder i sæsonen 15/16: 625.474

Tilskuere til de første 14 runder i sæsonen 16/17: 600.723

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 28. okt 2016, 10:54

doukas skrev:
Provst i Brovst skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Nej.

Tilskuere til de første 14 runder i sæsonen 15/16: 625.474

Tilskuere til de første 14 runder i sæsonen 16/17: 600.723
I stand corrected.

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Califfen » 28. okt 2016, 14:49

Jeg er spændt på at se tilskuertallet på Aalborg Stadion til foråret, hvis vi ender i nedrykningsspillet.
Især, hvis vi ender på en "komfortabel" 7./8. plads med god afstand til bunden.
Det bliver jo verdens mest kedelige og ligegyldige kampe. Jeg tror ikke den teoretiske Europa-plads kan hidse folk nok op til at engagere sig og møde op. Jeg tvivler i hvert fald selv personligt på, hvor meget jeg gider gå op i det.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Indlæg af sulakvelidze » 7. nov 2016, 19:05

Der var lige et indslag på DR om, at Superligaens tilskuersnit er faldet drastisk. Så vidt jeg lige hørte med et halvt øre med 25 procent. Heldigvis kunne divisionsforenongens direktør Claus Thomsen berolige med, at der ikke er grund til bekymring. Det nærmeste han kom en begrundelse for, at der ikke er grund til bekymring, var at han synes superligaen fortjener 25 procent flere tilskuere. :danmarkfan:

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Superligaen 2016/17 - grundspil

Indlæg af Pastorius » 7. nov 2016, 19:08

sulakvelidze skrev:Der var lige et indslag på DR om, at Superligaens tilskuersnit er faldet drastisk. Så vidt jeg lige hørte med et halvt øre med 25 procent. Heldigvis kunne divisionsforenongens direktør Claus Thomsen berolige med, at der ikke er grund til bekymring. Det nærmeste han kom en begrundelse for, at der ikke er grund til bekymring, var at han synes superligaen fortjener 25 procent flere tilskuere. :danmarkfan:
Så er alt jo godt - ligesom med feriepengene.

Gad vide hvem der holder hånden under den klovn.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 7. nov 2016, 20:17

Apropos Superligaen. Hvor ofte ser I kampe, hvor AaB ikke er den ene part? Jeg finder ofte mig selv med tanken når jeg sidder og ser AaBs kampe, at havde jeg ikke en aktie i det her, så var der bedre og mere interessante ting at bruge tiden på. Og dermed afslører jeg så også, at det yderst sjældent jeg ser andre hold spille.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 7. nov 2016, 21:12

NIN skrev:Apropos Superligaen. Hvor ofte ser I kampe, hvor AaB ikke er den ene part? Jeg finder ofte mig selv med tanken når jeg sidder og ser AaBs kampe, at havde jeg ikke en aktie i det her, så var der bedre og mere interessante ting at bruge tiden på. Og dermed afslører jeg så også, at det yderst sjældent jeg ser andre hold spille.
Lige så sjældent som dig. Det samme gælder nu cl, PL, Bundesliga og diverse landskampe.

Det er ikke helt sandt. Lidt ser jeg, men der er ikke rigtig noget af det der kan bringe mit pis i kog. Det kan AaB.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar

Indlæg af doukas » 7. nov 2016, 22:11

Når slutspillet og knockout-runderne starter til foråret bliver der fulde huse til alle kampe. Bare vent og se.

Besvar