Allan Gaarde

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Re: Allan Gaarde

Indlæg af Søgaard » 23. jan 2017, 17:55

Man skal altså også bare lige huske, at Thelander kun havde spillet 4 kampe i ligaen for os det forår. På grund af skader. Han havde 1 år til udløb og ville gerne ud og prøve sig af. Er summen for lidt? Tja, en smule, men der var jo ikke andre der bød ind..

Problemet er vel, at KP og Blåbjerg ikke trådte til, trods ok takter i foråret. Dem venter vi stadig på, der skulle vi jo nok have haft en ny, i bagklogskabens klare lys.
Aalborg BK 1885!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. jan 2017, 20:28

Søgaard skrev:Man skal altså også bare lige huske, at Thelander kun havde spillet 4 kampe i ligaen for os det forår. På grund af skader. Han havde 1 år til udløb og ville gerne ud og prøve sig af. Er summen for lidt? Tja, en smule, men der var jo ikke andre der bød ind..

Problemet er vel, at KP og Blåbjerg ikke trådte til, trods ok takter i foråret. Dem venter vi stadig på, der skulle vi jo nok have haft en ny, i bagklogskabens klare lys.
+ han ville ikke forlænge med AaB.

Som jeg før har sagt, så må vi jo også forvente det koster lidt, når man vil statuere et eksempel, og ikke blot lade spillerne skifte transferfrit efter at holde klubben hen igennem længere tid, som det skete i den periode. Derudover... så solidt var vores forsvar jo altså heller ikke mens Thelander var her, vores offensiv var bare så god at det ikke betød så meget som senere.

Thelanders længste stime af kampe i træk som ikke har været afbrudt af "ikke i truppen", er iøvrigt 6. Hvor han i den sidste kamp udgik efter 50 min. Han har siddet meget udenfor i Grækenland, og er nu kommet tilbage efter at være blevet skadet for 3/4 år siden. Lad os håbe for ham at det bliver mere stabilt nu, hvor han har spillet sig tilbage som fast starter. Som jeg tidligere har sagt, så er det altså ekstremt vigtigt at vi får nogle spillere som rent faktisk kan klare sig i udlandet, hvis vi fremover skal få gode salg, det er der ingen tvivl om. Og succeshistorierne er efterhånden nærmest umulige at få øje på.

Oversigt over Thelanders kamphistorik:

http://www.flashscore.dk/spiller/thelan ... /29LytG35/

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 30. jan 2017, 20:53

Gaarde6 skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:Gaarde startede i sommeren 2013 med en vindue, som Lynge også var inde over, hvor der skete en almindelig og afbalanceret udskiftning i truppen.

Allerede i vinteren 2014 begynder det at gå galt med bærende kræfter i forsvaret, som virkelig er blevet udsultet under Gaarde. Lasse Nielsen bliver solgt til en ikke særlig god pris, og der skaffes ingen erstatning. I sommeren 2015 gentager denne historie sig med Thelander, mens det i vinteren 2016 sker med Dalsgaard, og i sommeren 2016 lader man KEP gå på en fri transfer. KEP var på det tidspunkt blevet ganske ringe, men han havde tidligere ind i mellem været et bærende led i forsvaret. Eneste indkøb til at stabilisere midterforsvaret i Gaardes blev foretaget først i sommeren 20165 og var så et af de største fejlindkøb i lang tid, nemlig Holgersson.

Offensivt skiftede Kusk i sommeren 2014 væk for peanuts, mens to afdankede, men tidligere kulturbærende kræfter, som man ikke havde fået erstattet løbende, stoppede (Due og Curth). I vinteren 2015 forsvinder Søren Frederiksen, og i sommeren 2016 ryger (foruden KEP) også Thomsen, Spalvis og Jønsson, som alle er profiler eller bærende kræfter. Desuden stopper kulturbærer Augo, og marginalspillerne Bruhn og Thrane rejser.

Nogle halvhjertede lappeløsninger har modsat været inde på holdet (fx Gorter og Raittalla), samtidig med at man har satset blindt på unge kræfter uden forståelsen for, at det tager tid og kræver en rutineret stamme.

Eneste nogenlunde succesfulde indkøb indtil videre siden sommeren 2013 er Meilinger. Derimod tæller forsøget på at købe profiler en lang liste af flops: Helenius, Blomqvist, Sloth, Holgersson (som nævnt), Enevoldsen (til dels) og indtil videre også Flores.

Lige nu står vi - bedømt udefra - handlingslammede og uden en plan for det nuværende vigtige transfervindue, som ud over de generelle mangler skyldes en al for sen erkendelse af, at træneren skulle ud.

Læg dertil en meget mystiks ansættelse af hans gode forbindelse Søndergaard som træner efter et meget mystisk forløb.

I mine øjne er tiden under Gaarde samlet set meget, meget tæt på dumpekarakter.

Men jeg hører gerne (objektive, ikke person-angribende) vurderinger af ovenstående.
Jeg er så tæt på at være 100 % enig i alt det du skriver!
Dog kan jeg overhovedet ikke se noget ekstra ordinært i Meilinger! Bevares.. manden er dá ok. Men han er LANGT fra at være på Thomsen eller Kusks niveau! Jeg tænker tit når han får bolden. Nå ja han er også med. Simpelthen fordi han har været så anonym! Jeg tror aldrig han bliver en profil for os.

Jeg tror stadig på Sloth! Jeg synes han i glimt har vist hvad han kan. Han har ikke passet ind i Søndergaards måde at spille, men jeg tror godt han kunne få en god tid under Wighorst.

Flores håber jeg virkelig også på kunne få et gennembrud for os. Jeg er usikker på om han passer ind i dansk fodbold. Men jeg håber vi kan få ham spillet ind på holdet i den form man ser ham i alle videoerne af ham.
Så er vi inde i 11. time af dette vindue. Spændende om Gaarde endnu engang skal gå vingeskudt ud af det uden en løsning på tre års endeløs udsultning af defensiven. Det bliver meget afgørende for, hvordan dette vindue skal bedømmes - om det er endnu et fejlskud.
Fodbold skal ses med hjertet!

De Fem
Landshold
Landshold

Indlæg af De Fem » 30. jan 2017, 20:58

AaB 85 95 99 08 skrev: Så er vi inde i 11. time af dette vindue. Spændende om Gaarde endnu engang skal gå vingeskudt ud af det uden en løsning på tre års endeløs udsultning af defensiven. Det bliver meget afgørende for, hvordan dette vindue skal bedømmes - om det er endnu et fejlskud.
Der kommer ikke nogen. Tror de fleste godt kunne tænke sig en defensiv forstærkning, men de ekstra penge er brugt på en angriber mere. Du kan lige så godt erklære det et nederlaget og kræve ham fyret nu. Det sparer tid :-)

Brugeravatar
Kokkefar
Allstar
Allstar

Indlæg af Kokkefar » 1. feb 2017, 19:24

Der kan stilles spørgsmål til Gaarde live på AaB insides facebookside fra kl. 19.30.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 1. feb 2017, 21:21

Kokkefar skrev:Der kan stilles spørgsmål til Gaarde live på AaB insides facebookside fra kl. 19.30.
Tam omgang, synes umiddelbart der var megen snakken udenom og overordnede pointer.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 4. feb 2017, 06:17

Hvem mon har det sidste ord at sige på handler, træneren eller sportschefen?

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 4. feb 2017, 07:47

Elscorpio skrev:Hvem mon har det sidste ord at sige på handler, træneren eller sportschefen?
Det har sportschefen selvølgelig. Han står med det øverst sportalige ansvar og skal både sammenholde spiller evt, overgangsssum og løn med budget. Men det vil da være underligt, var der ikke en tæt dialog og ønskeseddel fra træneren op til et vindue.

aaballday
1. div
1. div

Indlæg af aaballday » 4. feb 2017, 11:57

NIN skrev:
Elscorpio skrev:Hvem mon har det sidste ord at sige på handler, træneren eller sportschefen?
Det har sportschefen selvølgelig. Han står med det øverst sportalige ansvar og skal både sammenholde spiller evt, overgangsssum og løn med budget. Men det vil da være underligt, var der ikke en tæt dialog og ønskeseddel fra træneren op til et vindue.
Han er sportsdirektør. Ikke chef. Dvs sidder også sol en del af direktion. - endnu mere magt. Startede som chef.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 4. feb 2017, 13:19

aaballday skrev:
NIN skrev:
Han er sportsdirektør. Ikke chef. Dvs sidder også sol en del af direktion. - endnu mere magt. Startede som chef.
Gaarde har ikke lavet nogen stærke handler (synes jeg), dvs hvor de er blevet profiler for os og i superligaen. Spørgsmålet er hvor lang snor Gaarde får af ledelsen over ham, målet må stadig være Top 6 i denne sæson.

Martino
Allstar
Allstar

Indlæg af Martino » 4. feb 2017, 14:04

Elscorpio skrev:
aaballday skrev:
NIN skrev:
Gaarde har ikke lavet nogen stærke handler (synes jeg), dvs hvor de er blevet profiler for os og i superligaen. Spørgsmålet er hvor lang snor Gaarde får af ledelsen over ham, målet må stadig være Top 6 i denne sæson.
Lad os nu lige give holdet foråret før vi dømmer for mange af de nye spillere.
Jeg savner Winsnes

Uldahl
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: Spanien

Indlæg af Uldahl » 4. feb 2017, 15:13

Martino skrev:
Elscorpio skrev:
aaballday skrev:
NIN skrev:
Lad os nu lige give holdet foråret før vi dømmer for mange af de nye spillere.
Ja hurtigt at dømme dem. :thumbsdown: Og vi vidste jo godt det ville tage tid med at få Sloth op i omdrejninger igen. Samt at Flores nok skulle have mindst et halvt til et år falde på plads.

Specielt Flores synes jeg bliver hurtigt dømt ude. Han har altså haft nok om ørene med at flytte til en anden kultur. Kan ikke sproget samt flere landsholds samlinger nye trænere og holdkammerater. Han skal nok slå igennem i løbet af forårret. :aabfan:

Vi kan ikke gøre som KCK og have afløseren klar når en spiller forladet os. Det koster dyrt med kvalitet på bænken. Det tager tid at bygge et hold op igen med vores model. Og det har vi de fleste fans ikke tid til, men det de økonomiske vilkår vi har. :aabfan:

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 9. apr 2017, 21:14

Gaarde6 skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:Gaarde startede i sommeren 2013 med en vindue, som Lynge også var inde over, hvor der skete en almindelig og afbalanceret udskiftning i truppen.

Allerede i vinteren 2014 begynder det at gå galt med bærende kræfter i forsvaret, som virkelig er blevet udsultet under Gaarde. Lasse Nielsen bliver solgt til en ikke særlig god pris, og der skaffes ingen erstatning. I sommeren 2015 gentager denne historie sig med Thelander, mens det i vinteren 2016 sker med Dalsgaard, og i sommeren 2016 lader man KEP gå på en fri transfer. KEP var på det tidspunkt blevet ganske ringe, men han havde tidligere ind i mellem været et bærende led i forsvaret. Eneste indkøb til at stabilisere midterforsvaret i Gaardes blev foretaget først i sommeren 20165 og var så et af de største fejlindkøb i lang tid, nemlig Holgersson.

Offensivt skiftede Kusk i sommeren 2014 væk for peanuts, mens to afdankede, men tidligere kulturbærende kræfter, som man ikke havde fået erstattet løbende, stoppede (Due og Curth). I vinteren 2015 forsvinder Søren Frederiksen, og i sommeren 2016 ryger (foruden KEP) også Thomsen, Spalvis og Jønsson, som alle er profiler eller bærende kræfter. Desuden stopper kulturbærer Augo, og marginalspillerne Bruhn og Thrane rejser.

Nogle halvhjertede lappeløsninger har modsat været inde på holdet (fx Gorter og Raittalla), samtidig med at man har satset blindt på unge kræfter uden forståelsen for, at det tager tid og kræver en rutineret stamme.

Eneste nogenlunde succesfulde indkøb indtil videre siden sommeren 2013 er Meilinger. Derimod tæller forsøget på at købe profiler en lang liste af flops: Helenius, Blomqvist, Sloth, Holgersson (som nævnt), Enevoldsen (til dels) og indtil videre også Flores.

Lige nu står vi - bedømt udefra - handlingslammede og uden en plan for det nuværende vigtige transfervindue, som ud over de generelle mangler skyldes en al for sen erkendelse af, at træneren skulle ud.

Læg dertil en meget mystiks ansættelse af hans gode forbindelse Søndergaard som træner efter et meget mystisk forløb.

I mine øjne er tiden under Gaarde samlet set meget, meget tæt på dumpekarakter.

Men jeg hører gerne (objektive, ikke person-angribende) vurderinger af ovenstående.
Jeg er så tæt på at være 100 % enig i alt det du skriver!
Dog kan jeg overhovedet ikke se noget ekstra ordinært i Meilinger! Bevares.. manden er dá ok. Men han er LANGT fra at være på Thomsen eller Kusks niveau! Jeg tænker tit når han får bolden. Nå ja han er også med. Simpelthen fordi han har været så anonym! Jeg tror aldrig han bliver en profil for os.

Jeg tror stadig på Sloth! Jeg synes han i glimt har vist hvad han kan. Han har ikke passet ind i Søndergaards måde at spille, men jeg tror godt han kunne få en god tid under Wighorst.

Flores håber jeg virkelig også på kunne få et gennembrud for os. Jeg er usikker på om han passer ind i dansk fodbold. Men jeg håber vi kan få ham spillet ind på holdet i den form man ser ham i alle videoerne af ham.
Nu må det være på tide for alvor at stille spørgsmål ved Gaarde.

I de tre sæsoner, hvor han har haft transfer-ansvaret, har vi haft fiasko. Og ikke et eneste af hans indkøb har bare tilnærmelsesvis slået til som profiler - og de fleste er ringere end dem, vi har rykket op fra egne rækker. Der er rimeligt at holde ham ansvarlig for at finde afløserne på de profiler, som er nævnt ovenfor, i en klub med vores formåen.

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 9. apr 2017, 21:32

Elscorpio skrev:
Gaarde er sandsynligvis fuldkommen urørlig. Da han kom til AaB stod selskabet til en klokkeklar konkurs. Gæld til AaB af 1885 og en stor gæld til tidligere spillere i feriepengesagen. I dag er økonomien tip-top. Gode spillersalg og the double sammen men en fin ny børsintroduktion er resultater, der tæller. At en sæson så ikke lige går helt efter planen er underordnet i det spil. Så længe man har penge kan man altid rejse sig, og om 3 måneder er denne sæson alligevel glemt.

Brugeravatar
Mephisto2
Allstar
Allstar

Indlæg af Mephisto2 » 9. apr 2017, 22:41

Freddie skrev:
Elscorpio skrev:
Gaarde er sandsynligvis fuldkommen urørlig. Da han kom til AaB stod selskabet til en klokkeklar konkurs. Gæld til AaB af 1885 og en stor gæld til tidligere spillere i feriepengesagen. I dag er økonomien tip-top. Gode spillersalg og the double sammen men en fin ny børsintroduktion er resultater, der tæller. At en sæson så ikke lige går helt efter planen er underordnet i det spil. Så længe man har penge kan man altid rejse sig, og om 3 måneder er denne sæson alligevel glemt.
Medmindre vi er rykket ned.....

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 9. apr 2017, 23:44

Freddie skrev:
Elscorpio skrev:
Men det holder jo ikke Freddie. Vi kører på tredje sæson i streg med nedadgående spiral. Siden mesterskabet har der været én god halvsæson i efteråret 2015. Holdet er blevet ringere og ringere på trods af vi er blevet rigere og rigere. Gaarde skal i øvrigt dømmes mere på hans egen ageren de sidste tre år end at han overtog et hold der var klar til at peake.
RAUS RAUS SSE!

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 10. apr 2017, 09:19

Jakobsen skrev:
Men det holder jo ikke Freddie. Vi kører på tredje sæson i streg med nedadgående spiral. Siden mesterskabet har der været én god halvsæson i efteråret 2015. Holdet er blevet ringere og ringere på trods af vi er blevet rigere og rigere. Gaarde skal i øvrigt dømmes mere på hans egen ageren de sidste tre år end at han overtog et hold der var klar til at peake.
Selvfølgelig holder det. Der er kun en mulig udvikling efter et mesterskab, og den er nedadgående. Vores vigtigste mesterspillere bliver interessante for andre klubber. Vi kan ikke erstatte stjernerne med tilsvarende kvalitet uden at udvande klubbens økonomi, og det er helt utænkeligt at AaB går ind i det kampløb. Der er nemlig det specielle ved penge, at de kun kan bruges en gang.
Du hyler nu, men om et år er vi videre, og hvis du glemmer en 8. plads lige så hurtigt som du glemmer et mesterskab, er det ude af dit hoved om et par måneder. Så starter vi på en frisk.
Ved du for øvrigt om det her hold er klar til at peake?

Sådan så stillingen ud ved starten af 2014. Der var intet sikkert ved AaB's mesterskab på det tidspunkt.

1. FC Midtjylland 39
2. AaB 34
3. FC København (M) 31

Og så er vi tilbage ved starten. AaB har penge. Det er en afgørende forudsætning for at komme til tops. En anden er talentudvikling og AaB er midt i en proces på det område lige nu. Der er al mulig grund til optimisme, og Gaarde er fredet.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 10. apr 2017, 09:26

Jeg tror slet ikke det er på tale at vælte Gaarde og jeg håber det egentlig heller ikke. AaB har lagt en solid strategi og den langsigtede udvikling er særdeles sund og robust. Til gengæld er der væsentlige spørgsmålstegn at stille ved den kortsigtede udvikling af klubben. Det virker for mig lidt som om man er for fokuseret på den langsigtede udvikling og at Gaarde måske har brug for støtte fra en stærkere fodboldfaglig profil eller "head of recruitment", som man ser i andre klubber.

Et par konkrete kritikpunkter, der peger i den retning:

1) Vi har taget en ordentlig kold tyrker med fire dyre og dårligt castede sommerindkøb oveni en række førsteårsseniorer, som vi er fast besluttet på at presse ind i startopstillingen. Det har givet en trup i svær ubalance med skæv aldersfordeling og elendige sportslige resultater samt - værst af alt - en drastisk nedgang i tilskueropbakningen.

2) Vi brugte de tre vinduer januar 15, sommer 15 og januar 16 på at hente Jukka Raitala og Christian Bassogog. I samme periode solgte vi et halvt guldhold og tjente boksen på Europa League. Hvorfor tog man ikke hul på genopbygningen allerede her?

3) Vi er gået fra et fantastisk spillende guldhold til grå middelvare i nedrykningsspillet. Vi har reageret på dette ved at fyre Lars Søndergaard, men det er stadig uklart om man i AaB har indset hvor dårlig en udvikling vi er inde i og hvor alvorligt det for opbakningen til AaB og vores evne til at tiltrække og fastholde de bedste talenter fremadrettet.

Der er jo ingen der forventer at vi skulle fastholde niveauet fra 2014. Til gengæld bør AaB altså ikke være en klub der er tilfreds med at blive nr. 5 - og slet ikke være en klub der fuldstændig sælger en sæson for at sluse nogle talenter ind i startopstillingen.

KJ
Superliga
Superliga
Geografisk sted: 2100 København Ø

Indlæg af KJ » 10. apr 2017, 09:29

Prøv lige at tænk den tanke, at vi havde vundet nede i Viborg og var havnet i top 6. Folk ville have jublet over vores talentarbejde, økonomiske ansvarlighed, salget af Bassogog og at der var plads til nye satsninger som Flores. Men nu gik det, som vi alle ved - og tre kampe senere er alt kulsort ifølge en meget stor del af debatsiden. Realiteten er, at vi har fået den økonomiske bæredygtighed, som man skreg på for få år siden. Og ja, det betyder, at der overvejende bliver hentet billige/transferfri spillere - og ikke så mange nordisk landsholdsspillere i 6-10 mio. klassen. Og ja, det betyder, at vi ikke vinder mesterskabet 9 ud af 10 gange. Men det betyder også, at vi UDEN PROBLEMER vil kunne klare en nedrykning, hvis det skulle komme så vidt, og et par år i 1. division, hvis det skulle gå helt galt.

Martino
Allstar
Allstar

Indlæg af Martino » 10. apr 2017, 10:31

KJ skrev:Prøv lige at tænk den tanke, at vi havde vundet nede i Viborg og var havnet i top 6. Folk ville have jublet over vores talentarbejde, økonomiske ansvarlighed, salget af Bassogog og at der var plads til nye satsninger som Flores. Men nu gik det, som vi alle ved - og tre kampe senere er alt kulsort ifølge en meget stor del af debatsiden. Realiteten er, at vi har fået den økonomiske bæredygtighed, som man skreg på for få år siden. Og ja, det betyder, at der overvejende bliver hentet billige/transferfri spillere - og ikke så mange nordisk landsholdsspillere i 6-10 mio. klassen. Og ja, det betyder, at vi ikke vinder mesterskabet 9 ud af 10 gange. Men det betyder også, at vi UDEN PROBLEMER vil kunne klare en nedrykning, hvis det skulle komme så vidt, og et par år i 1. division, hvis det skulle gå helt galt.
Det sidste du skriver Emil, har jeg også tænkt over. Ved worst case scenario altså nedrykning er vi i den situation at vi kan leve med det rent økonomisk. Men lad os nu se. Der kommer to enormt vigtige kampe mod et GF hold som også kæmper med spillet samt skader.
Jeg savner Winsnes

Besvar